abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22867912
Hmm misschien heb je wel gelijk, ik had meer het idee dat het een beetje hetzelfe was als bij windows. Tja, je bent een newbie of niet he
Jammere is alleen dat ik nu alles onder root ingesteld heb, en dat dus zometeen weer opnieuw moet doen. Maar goed, tiz niet anders.
Ik vraag me alleen af hoe snel zulke dingen die jij opnoemt gebeuren.
pi_22868360
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 17:21 schreef Markster het volgende:
Als je niet als root gaat werken gebeuren ze iig nooit. Maar het zijn idd gewoon ramp-/worst-case scenario's. En er zou natuurlijk best malware kunnen komen die heel enge dingen doet (al zou die dan eerst in de Windows wereld gaan verschijnen, lijkt me).

Maar dan nog, je kunt de vraag omdraaien. Waarom zou je altijd als root moeten werken als je eigenlijk je dagelijkse werk als een gewone user ook kunt doen? Luiheid is geen excuus.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_22868406
ok net suse 9.1 geinstaleerd maar hoe pleur ik er een grafische shel op
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_22871998
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 18:13 schreef Steve-O het volgende:
ok net suse 9.1 geinstaleerd maar hoe pleur ik er een grafische shel op
Als je een 'normale' installatie hebt gedaan worden X en KDE (en Gnome?) mee geinstalleerd. Dan zou je gui al moeten werken.

Wellicht kon YaST je hardware niet detecteren? Dan zie je de login prompt een paar keer flitsen. Probeer dan met YaST in tekst modus X te configureren.

Doet startx niets?
pi_22918618
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 17:21 schreef Markster het volgende:
Hmm misschien heb je wel gelijk, ik had meer het idee dat het een beetje hetzelfe was als bij windows. Tja, je bent een newbie of niet he
Jammere is alleen dat ik nu alles onder root ingesteld heb, en dat dus zometeen weer opnieuw moet doen. Maar goed, tiz niet anders.
Het gebuert.. mij laatst nog. Ik zag laatst 3 bestandne in / staan, en wilde die even weghalen (geen idee hoe ze er kwam, maargoed).. en perongeluk tikte ik rm -rf la * ipv rm -rf la*... En ja, daar ign eerst /bin en daarna nog wat meuk.. gevolg was dat ik opnieuw kon gaan installeren...

2 leer momenten:
- zorgt dat je altijd expliciet naar het root accoutn moet, ga je sowieso meer van opletten..
- nooit -f flag meegeven onder root..
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_22920649
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 19:50 schreef BarBaar het volgende:
2 leer momenten:
- zorgt dat je altijd expliciet naar het root accoutn moet, ga je sowieso meer van opletten..
- nooit -f flag meegeven onder root..
Ik heb ooit leren opletten, en nooit rootaccount gebruiken, door '-f' een standaardoptie voor rm te maken. Dan bedenk je je wel 2 keer voor je zomaar wat delete

Is overigens nog steeds ingesteld, zowel voor root als voor mijn plain-user account. Ideaal.
pi_22997242
weet iemand een goeie backup tool voor linux?

er zit er 1 in suse die ik nu gebruik (werkt verder perfect)

alleen ik wil een backup tool die incremental backups kan maken (en maar 1x in de week een full backup)
In de ban van de mods.
pi_22999247
quote:
Op maandag 1 november 2004 13:53 schreef rihago het volgende:
weet iemand een goeie backup tool voor linux?

er zit er 1 in suse die ik nu gebruik (werkt verder perfect)

alleen ik wil een backup tool die incremental backups kan maken (en maar 1x in de week een full backup)
tar

Je zou Arkeia kunnen gebruiken, hoor ik een hoop goede dingen over. Zelf breng ik door wat handige rsync acties een gebzipte versie van bepaalde dirs over naar een offsite linux host.
pi_23039264
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 13:32 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik heb een probleem met mijn zelf geknutselde router/firewall: ik draai OpenBSD 3.5 op mijn P200 80MB, om de boel te routen en firewallen gebruik ik het ingebouwde Packet Filter (PF).

Ik heb de NAT-functie hierin aangezet, maar toch kan geen enkele PC binnen het LAN het internet bereiken.
Via tcpdump kan ik zien dat er hopen requests van binnen het LAN naar externe sites gaan, maar er komt nooit antwoord op. Ik zie iig nix dat uit de andere richting komt. Ik heb de firewall al "uit" gezet (pass any), maar het lijkt niets uit te maken.

Er zijn verschillende guides rond dit onderwerp, en de inhoud van pf.conf die zij geven neem ik praktisch helemaal over en toch wil het bij mij maar niet lukken.
Na eindeloos geknoei heb ik Debian Woody geïnstalleerd. Dat was ook al geen succes, want ondanks de NAT-functie werd ook hier het LAN niet aan het internet geknoopt: pakketjes werden gewoonweg niet verder gestuurd. Of de antwoorden werden niet doorgestuurd. Dat weet ik niet.

Dus heb ik er IPCop 1.4 op gezet, en incl installatie kon ik na een half uurtje relaxed de ADSL-verbinding delen. Incl caching proxy, DNS-server, firewall, IDS, ...
Waarom moeilijk doen als het ook simpel en snel kan!

IPCop
pi_23047521
Ik zou op mijn FreeBSD-bak wat mailfunctionaliteit willen toevoegen. Hij moet het volgende gaan doen:

- mail van mijn externe POP3-accounts fetchen,
- de spam en viri eruit halen
- de mail beschikbaar stellen via POP3/IMAP op het LAN
- de mail beschikbaar stellen via webmail op het internet

Het liefst zou ik alle mail komende van de verschillende POP3-accounts op een lokale account verzamelen, zodat ik alles met één login kan benaderen. Ik zou echter de mails per account gescheiden willen houden door ze in verschillende folders te zetten.

Is bovenstaande allemaal mogelijk? En hoe pak ik dat het best aan? Als het even kan met SSL!
pi_23049556
quote:
Op woensdag 3 november 2004 12:40 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik zou op mijn FreeBSD-bak wat mailfunctionaliteit willen toevoegen. Hij moet het volgende gaan doen:
- mail van mijn externe POP3-accounts fetchen,
Fetchmail.
quote:
- de spam en viri eruit halen
Spamassassin en MimeDefang met F-Prot for Linux.
quote:
- de mail beschikbaar stellen via POP3/IMAP op het LAN
Dovecot.
quote:
- de mail beschikbaar stellen via webmail op het internet
Squirrelmail
quote:
Het liefst zou ik alle mail komende van de verschillende POP3-accounts op een lokale account verzamelen, zodat ik alles met één login kan benaderen. Ik zou echter de mails per account gescheiden willen houden door ze in verschillende folders te zetten.
Procmail
quote:
Is bovenstaande allemaal mogelijk? En hoe pak ik dat het best aan? Als het even kan met SSL!
Apache met ModSSL met self-signed certificaten.

Is niet eens zo vreselijk lastig om in elkaar te draaien ook.
pi_23072860
OK, dat ga ik eens bekijken.

Wat heb ik verder nodig om X over SSH te tunnelen naar een Windows-bak? Het kan met PuTTY heb ik begrepen, alleen heb ik een X-server voor Windows nodig. Welke is de beste keuze? Ik zou hem liefst op USB-stick installeren, zodat ik hem overal heen kan nemen.
  donderdag 4 november 2004 @ 14:20:51 #238
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_23073916
quote:
Op donderdag 4 november 2004 13:37 schreef F.U.B.A.R het volgende:
OK, dat ga ik eens bekijken.

Wat heb ik verder nodig om X over SSH te tunnelen naar een Windows-bak? Het kan met PuTTY heb ik begrepen, alleen heb ik een X-server voor Windows nodig. Welke is de beste keuze? Ik zou hem liefst op USB-stick installeren, zodat ik hem overal heen kan nemen.
Kijk eens naar Cygwin/X, daar werk ik zelf ook veel mee, werkt prima.

Ik denk dat je het (misschien met wat geklooi) ook wel vanaf een USB stick aan de praat krijgt, aangezien het niet echt in Windows geinstalleerd hoeft te worden (geen registry keys of files in de Windir)...
quote:
Cygwin/X is a port of the X Window System to the Microsoft Windows family of operating systems. Cygwin/X runs on all recent consumer and business versions of Windows
:edit:
hier staat denk ik wel een en ander wat van belang is (let op, voor het antwoord moet je effe een eindje naar beneden scrollen, je hoeft NIET te registreren).

Wat bij mij enige tijd heeft gekost om uit te vinden was dat ik:

1) op de X-server (de windows bak, uiteindelijk de client ) moest zorgen dat hij connecties van andere systemen aankon. Dat doe ik door het commando 'xhost +' in te geven.
2) de X-Forwarding moet op de SSH-Server (je linux bak) aan staan
3) je maakt dan de SSH verbinding en voert het commando ' export DISPLAY=<win-bak-ip>:0.0 ' uit. De x-programma's moeten nu geforward worden naar je Windows Client.

Op het moment dat je het over internet doet is het sowieso slim om compressie aan te zetten (in putty).

Good Luck...

[ Bericht 33% gewijzigd door whoops op 04-11-2004 14:29:45 ]
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_23074466
quote:
Op donderdag 4 november 2004 14:20 schreef whoops het volgende:
Dat doe ik door het commando 'xhost +' in te geven.
xhost + xauth

Of gebruik dan in ieder geval xhost +machinenaam
  zaterdag 6 november 2004 @ 10:37:26 #240
17486 Tedkees
Kan gebeuren he...
pi_23116522
Ok, ik heb ook een probleem nu met een linux install. Ik weet niet of 't echt aan de install ligt, maar 't lijkt erop

De situatie is hier zo:
- Router/Modem, hangt aan internet (Zyxel prestige 650r).
- Server met debian (laatste stable release).
- Apache geinstalleerd op de debian server.

Wat is nu het geval? Ik heb apache geconfigureerd op poort 8000 (poort 80 is al in gebruik, en 't is niet de bedoeling dat ik deze ga gebruiken om echt serieus te hosten). Als ik anderen probeer te laten connecten, lukt dat niet. Ze kunnen geen verbinding krijgen met mijn server. Als ik echter shields up! poort 8000 laat scannen, geeft deze aan dat de poort open is. Kill ik apache, dan is de poort volgens shields up! gesloten.

In de router is ook netjes ingesteld dat de poort naar mijn server moet worden geforward.
Iemand een idee waarom niemand kan connecten, terwijl de poort toch bereikbaar is vanaf buiten???
Just because you're paranoid, doesn't mean they're not after you
pi_23118261
Heb je al in je Apache error- en access logs gekeken of de request wel binnenkomt?
  zaterdag 6 november 2004 @ 14:18:45 #242
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_23119816
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 10:37 schreef Tedkees het volgende:
In de router is ook netjes ingesteld dat de poort naar mijn server moet worden geforward.
Iemand een idee waarom niemand kan connecten, terwijl de poort toch bereikbaar is vanaf buiten???
IE is vaak erg lomp qua foutmeldingen, dus je zou kunnen proberen om met een andere browser te (laten) verbinden. Dan krijg je misschien een error 500 (internal server error) te zien of een andere apache-error, dan weet je in ieder geval dat het aan je apache-config ligt.
Jeugdactiviteiten.nl, de site voor iedereen die met kinderen werkt!
  zaterdag 6 november 2004 @ 15:52:38 #243
17486 Tedkees
Kan gebeuren he...
pi_23121484
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 12:54 schreef TimberWolf het volgende:
Heb je al in je Apache error- en access logs gekeken of de request wel binnenkomt?
Ga ik nu doen, ik laat 't wel weten...
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 14:18 schreef bigben04 het volgende:

[..]

IE is vaak erg lomp qua foutmeldingen, dus je zou kunnen proberen om met een andere browser te (laten) verbinden. Dan krijg je misschien een error 500 (internal server error) te zien of een andere apache-error, dan weet je in ieder geval dat het aan je apache-config ligt.
Ik heb 't met IE en mozilla geprobeerd, zelfde effect.
  zaterdag 6 november 2004 @ 15:59:04 #244
17486 Tedkees
Kan gebeuren he...
pi_23121623
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 12:54 schreef TimberWolf het volgende:
De request komt niet binnen. Heel wazig allemaal.
pi_23125889
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 15:59 schreef Tedkees het volgende:

[..]

De request komt niet binnen. Heel wazig allemaal.
Hm. Als de lokale firewall open staat voor 8000/tcp zou het moeten werken. Dan zou je het in de apache-config moeten zoeken denk ik. Het opstarten van apache levert geen meldingen in /var/log/messages op neem ik aan?

Als je de server tijdelijk op poort 80 onderbrengt, werkt het dan wel?
pi_23156289
hallo, hoe krijg ik gnome 2.8 in de portage?
Ik zie op internet staan dat ie er al inzit, maar als ik kijk krijg ik nog steeds 2.6
Heb al emerge --sync gedaan, en KDE komt daarmee wel opp 3.3

Hoe kan ik nou aan gnome 2.8, in tekstmode? Ik heb geen zin om eerst 2.6 te installeren, en daarna 2.8.
Hoop dat het zo duidelijk is, en dat iemand een oplossing weet.
pi_23344946
quote:
Op maandag 8 november 2004 01:04 schreef Markster het volgende:
hallo, hoe krijg ik gnome 2.8 in de portage?
Ik zie op internet staan dat ie er al inzit, maar als ik kijk krijg ik nog steeds 2.6
Heb al emerge --sync gedaan, en KDE komt daarmee wel opp 3.3

Hoe kan ik nou aan gnome 2.8, in tekstmode? Ik heb geen zin om eerst 2.6 te installeren, en daarna 2.8.
Hoop dat het zo duidelijk is, en dat iemand een oplossing weet.
Gnome 2.8.1-r1 staat gewoon in "stable" (x86).

Zoek gnome-2.8.0-r1.ebuild eens op (in /usr/portage/gnome-base) en emerge hem met
quote:
$ emerge gnome-2.8.0-r1.ebuild
Verder: Gentoo thread en de "man emerge".
pi_23345351
Ik heb twee Digital Alpha's gekregen maar wat nu? Er staat Unix op maar ik ken het rootpword niet. Geen idee hoe ik in de BIOS van die 1000A raak. Weet iemand raad?
pi_23349467
Kun je ze niet vanaf het netwerk booten met bootp protocol?
  dinsdag 16 november 2004 @ 12:23:35 #250
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_23349684
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 02:50 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik heb twee Digital Alpha's gekregen maar wat nu? Er staat Unix op maar ik ken het rootpword niet. Geen idee hoe ik in de BIOS van die 1000A raak. Weet iemand raad?
Is die Alpha Bios niet gewoon via F2 te benaderen?

Als het mogelijk is om via een ander medium te booten (waarschijnlijk wil je daarom ook de bios in) kan je het volume mounten en het password bestand aanpassen... Een andere optie is om het ding single-mode op te starten, meestal krijg je dan gewoon een rootshell voor je neus...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')