abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21700737
Deel 1: Het Grote Linux-Guru's helpen Linux-Newbies Topic
Deel 2: Het Grote Unix-Guru's helpen Unix-Newbies [deel2]
quote:
Naar aanleiding van alle DIG posters kwalificeren een topic waarin Linux problemen serieus verholpen worden. Dus geen onzin reacties en OS-geflame. En QuietGuy gaat ervoor zorgen dat dit topic daarvan verlost blijft, he QuietGuy :w
De Guru's:
Debian: Hiawatha, smoking2000
Gentoo: Hiawatha
RedHat: BarBaar, rihago
SuSE: rihago
Mandrake: BarBaar
Netwerken: Hiawatha, smoking2000, Barbaar, rihago
Beveiliging: Hiawatha

Free/OpenBSD: RichyRich,fOubie
HP-UX: BarBaar

En iedereen die zich aangesproken voelt

Voor je je vraag post:
Lees eerst de FAQ - Linux/BSD van Lucille door.
pi_21700858
:| Ik zal vanavond mijn kernel panic eens voorleggen in debian, dit is nadat ik debian opnieuw had geinstalleerd omdat ik de lilo partitie weer nodig had.
pi_21700946
Slet, ik sta nog altijd niet tussen de guru's. En als jij er één bent, dan ik zeker, dev!

l33t topiclogo.
pi_21701458
Welke IMAP server vinden jullie het lekkerste werken en waarom??

heb net cyrus getest... opzich wel een leuk imap servertje...

[ Bericht 36% gewijzigd door rihago op 02-09-2004 10:25:22 ]
In de ban van de mods.
pi_21701813
quote:
Op donderdag 2 september 2004 09:31 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Slet, ik sta nog altijd niet tussen de guru's. En als jij er één bent, dan ik zeker, dev!
Ik sta er toch ook niet tussen misschien iets voor het volgende deel
quote:
l33t topiclogo.

Als ik je nu ga toe voegen raak ik die kwijt
quote:
Op donderdag 2 september 2004 10:19 schreef rihago het volgende:
Welke IMAP server vinden jullie het lekkerste werken en waarom??

heb net cyrus getest... opzich wel een leuk imap servertje...
Ik ken eigenlijk alleen cyrus . Momenteel draai ik alleen smtp en pop3, maar misschien in de toekomst zet ik het er weer op.
pi_21701968
Ik ben er meer een die zich zo af en toe aangesproken voelt.

[/tvp]
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  donderdag 2 september 2004 @ 11:08:28 #7
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_21702219
Deel 3 alweer. Super mooi om te zien dat mijn topicje zo'n succes is. Toch nog genoeg Linux/BSD nerds op Fok! dus. Ben trots op jullie!
pi_21703121
quote:
Op donderdag 2 september 2004 11:08 schreef Hiawatha het volgende:
Deel 3 alweer. Super mooi om te zien dat mijn topicje zo'n succes is. Toch nog genoeg Linux/BSD nerds op Fok! dus. Ben trots op jullie!
ik vind het allang mooi dat het zonder flames gehaald is...

dit is een compliment en geen uitnodiging
In de ban van de mods.
pi_21707674
een topicreport () is zo gezet en ook al controleert QG ze niet vaak, hij leest ze wel (zie zn reactie op markvleth vorige topic)
pi_21721805
quote:
Op donderdag 2 september 2004 09:20 schreef Aneurism het volgende:
:| Ik zal vanavond mijn kernel panic eens voorleggen in debian, dit is nadat ik debian opnieuw had geinstalleerd omdat ik de lilo partitie weer nodig had.
Is het een kernel panic of een fout van lilo?
pi_21722043
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 09:20 schreef devzero het volgende:

[..]

Is het een kernel panic of een fout van lilo?
Hij geeft echt kernel panic aan en alle ledjes op mijn computer gaan staan knipperen, wel leuk... als het kerstmis is..
pi_21722257
Ja, maar wat voor kernel panic? Dat hij een bestandssysteem niet kon mounten? Da's gewoon een fout in je lilo.conf.
pi_21722566
Je komt heel linux niet meer in, je krijgt die penguin te zien en vervolgens gaan alle lampjes knipperen als een gek. Lilo boot menu start wel goed op. Ik zal vanavond een de gehele pagina overtypen als ik thuis ben.
pi_21780827
Vraagje:
Ik heb een postfix + mysql (virtual domains) setupje...nu wil ik alleen van een mailbox geen mail ontvangen. Normaal gesproken kan ik dan in het alias filetje van postfix bijv nobody naar /dev/null laten wijzen, alleen hoe doe ik dat met een mysql setup?
koekoek
pi_21799762
Ik ben sinds een tijdje bezig met Firewallbuilder (www.fwbuilder.org). Nu wil ik upgraden naar een nieuwe versie. Ik heb wat RPM's gedownload en wilde nu gaan upgraden.

[root]# rpm -U libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm
error: Failed dependencies:
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwbuilder = 1.0.2 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1

Dit mislukte dus, maar FWbuilder is wel geinstalleerd en werkt.
En als ik vervolgens packages ga zoeken zie ik alleen de RPM's
die ik gedownload heb en niet de reeds geinstalleerde...

[root]# rpm -q fwb*
package fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed

[root]# rpm -q libfw*
package libfwbuilder-1.0.2-2.rh73.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-3.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed

Begrijp ik het gewoon niet of doe ik iets verkeerd?
pi_21799922
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 10:59 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben sinds een tijdje bezig met Firewallbuilder (www.fwbuilder.org). Nu wil ik upgraden naar een nieuwe versie. Ik heb wat RPM's gedownload en wilde nu gaan upgraden.

[root]# rpm -U libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm
error: Failed dependencies:
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwbuilder = 1.0.2 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1

Dit mislukte dus, maar FWbuilder is wel geinstalleerd en werkt.
En als ik vervolgens packages ga zoeken zie ik alleen de RPM's
die ik gedownload heb en niet de reeds geinstalleerde...

[root]# rpm -q fwb*
package fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed

[root]# rpm -q libfw*
package libfwbuilder-1.0.2-2.rh73.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-3.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed

Begrijp ik het gewoon niet of doe ik iets verkeerd?
Je doet iets verkeerd ja Je query't op de rpm's die in dezelfde dir staan. Dit kan een oplossing zijn: rpm -qva | grep fwb* (query op alle rpm's en daaruit pak je fwb*)

edit:
Als je nou rpm -Uvh fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm doet, gaat het in 1 keer werken

[ Bericht 6% gewijzigd door RichyRich op 07-09-2004 11:32:29 ]
koekoek
  dinsdag 7 september 2004 @ 11:27:43 #17
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_21800198
Wij hebben hier in huis een pentium 133 staan als server. Daar hebben we Debian/GNU op gezet. Nu hadden we laatst de server verplaatst en toen ik hem weer wilde booten ging hij niet meer verder. Ik dus beeldscherm op aangesloten en toen bleek dat ie niet verder kwam dan LI terwijl er gewoon als eerste LILO moet komen te staan voor de LILO boot natuurlijk. Ik heb al zitten te zoeken op internet wat ik moet doen om dit op te lossen. Maar de oplossing lopen flink uiteen. Heeft iemand misschien ervaring hiermee en een oplossing?
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_21800476
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 11:10 schreef RichyRich het volgende:

[..]

Je doet iets verkeerd ja Je query't op de rpm's die in dezelfde dir staan. Dit kan een oplossing zijn: rpm -qva | grep fwb* (query op alle rpm's en daaruit pak je fwb*)

edit:
Als je nou rpm -Uvh fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm doet, gaat het in 1 keer werken
Bedankt, ik heb nu wel de oude versies gevonden. Aangezien het upgraden toch niet werkt (hij geeft nog steeds de eerder genoemde "libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" en "libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" aan.

Ik ga nu gewoon de geinstalleerde (oude) packages uninstalleren en dan de nieuwe weer installeren . Hopen dat het zo wel lukt...
pi_21801973
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 11:43 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Bedankt, ik heb nu wel de oude versies gevonden. Aangezien het upgraden toch niet werkt (hij geeft nog steeds de eerder genoemde "libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" en "libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" aan.

Ik ga nu gewoon de geinstalleerde (oude) packages uninstalleren en dan de nieuwe weer installeren . Hopen dat het zo wel lukt...
Dan moet je ook wel alles installeren:
rpm -Uvh fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm
koekoek
pi_21801981
quote:
Op maandag 6 september 2004 10:16 schreef RichyRich het volgende:
Vraagje:
Ik heb een postfix + mysql (virtual domains) setupje...nu wil ik alleen van een mailbox geen mail ontvangen. Normaal gesproken kan ik dan in het alias filetje van postfix bijv nobody naar /dev/null laten wijzen, alleen hoe doe ik dat met een mysql setup?
*kuch*
koekoek
pi_21802027
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:03 schreef RichyRich het volgende:

[..]

*kuch*
hoe heb jij jouw mysql setup dan?
In de ban van de mods.
pi_21802034
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 11:27 schreef hornage het volgende:
Wij hebben hier in huis een pentium 133 staan als server. Daar hebben we Debian/GNU op gezet. Nu hadden we laatst de server verplaatst en toen ik hem weer wilde booten ging hij niet meer verder. Ik dus beeldscherm op aangesloten en toen bleek dat ie niet verder kwam dan LI terwijl er gewoon als eerste LILO moet komen te staan voor de LILO boot natuurlijk. Ik heb al zitten te zoeken op internet wat ik moet doen om dit op te lossen. Maar de oplossing lopen flink uiteen. Heeft iemand misschien ervaring hiermee en een oplossing?
quote:
Linux Newbie Administrator FAQ
LI [...] This is caused either by geometry mismatch or by moving /etc/lilo/boot.b without running the map installer.
Je moet lilo nog eens uitvoeren. Boot vanaf een live CD, mount de /boot en /-partities en voer lilo uit zodat de MBR opnieuw geschreven wordt.
pi_21802354
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:02 schreef RichyRich het volgende:

[..]

Dan moet je ook wel alles installeren:
rpm -Uvh fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm
De -Uvh optie had ik gedaan, maar deze werkte niet vanwege missende dependencies bij de oude versie (erg vaag). Maar het uninstallen van de oude en daarna installen van de nieuwe werkte iig wel.
pi_21819306
Ik ben nu trouwens bezig met het opzetten van een firewalletje m.b.v. FirewallBuilder, werkt erg lekker. Hiermee kan je een firewallscript (iptables, ipchains, ipfw of iets dergelijks) naar je linuxdoos SCP'en. Op mijn systeempje draait nu een goede firewall, maar ik wil ook nog een dedicated firewall voor de rest van mijn netwerk (met Windows systemen).

Aangezien hier experts zijn van de verschillende Unix-smaken; welke distro kan ik hiervoor het beste gebruiken. Of zijn er speciale 'heel erg kale' distro's die je het beste voor een firewall kan gebruiken?
Ik heb zelf wel iets gevonden over Linux From Scratch, maar dat is toch vrij pittig voor een 'newbie'.

Als iemand mij tips kan geven, graag!
pi_21819626
Twee vraagjes:
- hoe open ik een powerpointpresentatie in Unix (Red Hat)
- hoe kan ik files van een USB stick halen? (het ik geen plug en play)

Ik vraag dit voor iemand anders

Alvast bedankt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')