Tja als iemand met buitengewone claims komt, wil ik ook graag goed bewijs zien voordat ik het geloof. Jij niet dan?quote:Op woensdag 1 september 2004 19:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Jij wel in ieder geval, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Op zich wel, maar het is hoe dan ook interessant om een keer een stapje verder te gaan en er echt over na te denken zonder glashard bewijs te hebben. De echte waarheid krijgen we pas te zien als er een buitenaards wezen over straat loopt en je hand schudt of wanneer we zo ver zijn technologisch gezien dat we zelf door het sterrenstelsel kunnen vliegen en erachter komen dat er een cordon om onze planeet heen ligt waar de afgelopen 3000 jaar niemand meer doorheen is gegaanquote:Op woensdag 1 september 2004 19:22 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Tja als iemand met buitengewone claims komt, wil ik ook graag goed bewijs zien voordat ik het geloof. Jij niet dan?
Niet negatief bedoeld hoor, maar dat is dus wat ik ook bedoelde in TRU vs ONZ dat veel TRU-ers (believers) graag willen geloven en die kant op redeneren. Mag je best doen van mij, wat je gelooft moet je per slot helemaal zelf weten. Maar besef dan ook dat het maar speculatie/aannames zijn en dat je je geloof (want dat is het dan) niet overtuigend kunt staven voor mensen die op dit vlak kritischer zijn.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:43 schreef jogy het volgende:
[..]
Op zich wel, maar het is hoe dan ook interessant om een keer een stapje verder te gaan en er echt over na te denken zonder glashard bewijs te hebben. De echte waarheid krijgen we pas te zien als er een buitenaards wezen over straat loopt en je hand schudt of wanneer we zo ver zijn technologisch gezien dat we zelf door het sterrenstelsel kunnen vliegen en erachter komen dat er een cordon om onze planeet heen ligt waar de afgelopen 3000 jaar niemand meer doorheen is gegaan. Ik ben er persoonlijk redelijk zeker dat ze er zijn, als later blijkt dat die sightings te verklaren zijn door puur natuurlijke fenomenen waarvan we eerst het bestaan niet wisten dan leg ik me er bij neer, lichtelijk teleurgesteld natuurlijk
Ja, het is op dit moment een wellus nietus verhaal die je ook weleens in WFL ziet als het over God gaatquote:Op woensdag 1 september 2004 19:51 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Niet negatief bedoeld hoor, maar dat is dus wat ik ook bedoelde in TRU vs ONZ dat veel TRU-ers (believers) graag willen geloven en die kant op redeneren. Mag je best doen van mij, wat je gelooft moet je per slot helemaal zelf weten. Maar besef dan ook dat het maar speculatie/aannames zijn en dat je je geloof (want dat is het dan) niet overtuigend kunt staven voor mensen die op dit vlak kritischer zijn.
Idd. Tot er eentje landt en een handje gaat schudden met GW (of JP).quote:Op woensdag 1 september 2004 19:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Ja, het is op dit moment een wellus nietus verhaal die je ook weleens in WFL ziet als het over God gaat.
Doe je niks aan.
nee wij niet nee, natuur enigzins welquote:Op woensdag 1 september 2004 18:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Punt is dat dat allemaal pure speculatie is, diepvriestechnologie voor levende wezens hebben we nog niet kunnen ontwikkelen
dat de aarde rond is ook, net als een pannenkoekquote:, het is dus alleen maar een idee
soquote:, huidige natuurwetenschappelijke theorieën gaan er (bij mijn weten) vanuit dat sneller dan licht reizen onmogelijk is
so ik doelde op wat hun tegenhoud om een kolonie op de maan of mars of voorbij deze discobol (9)quote:, de 10e planeet is onbewezen,
ik zei voorbij de 10equote:en bovendien zal die nauwelijks dichterbij een volgend sterrenstelsel liggen dan onze planeet.
ff rustig, wie neemt hier aan dat ze komen, ik pak de bewijslast en heb ernaar gekeken en ik zeg dat onbekende fenomenen niet bestaanquote:Kortom om aan te nemen dat buitenaards leven hier komt, heb je wat meer bewijslast nodig dan wat vage fototjes (ik chargeer weer effe) en halve aanwijzingen.
"Extraordinary claims require extraordinary evidence" - Carl Saganquote:Op woensdag 1 september 2004 19:22 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Tja als iemand met buitengewone claims komt, wil ik ook graag goed bewijs zien voordat ik het geloof. Jij niet dan?
Weinig aan toe te voegenquote:Op zaterdag 4 september 2004 11:48 schreef iteejer het volgende:
Voor mij liggen de complotten en de ufo's te ver weg. Zou best gedeeltelijk waar kunnen wezen, maar heb er zelf geen directe ervaringen in.
Het paranormale en spirituele is voor mij weer veel concreter.
Maar ook veel persoonlijker.
ik ben niet zo een overtuigd believer als sommigen hier maar neig in een aantal situaties wel behoorlijk naar de believer kant. het enige wat me frustreert in de complottheorieen is dat niet iedereen (believer en nonbeliever) de mening van de ander respecteert.quote:Op woensdag 1 september 2004 00:52 schreef jogy het volgende:
Het paranormale: ik heb daar minder mee, ik denk dat je daar ook open voor moet staan op een bepaalde manier, het zal me wel bereiken maar ik sta er denk ik (nog) niet voor open.
Het spirituele: bij tijd en wijle er een onderwerp op tv of wordt er iets over geschreven. als het onderwerp me aanspreekt verdiep ik me er wel in, om nou te zeggen dat het me regelmatig bezighoudt... nee dat niet.
Buitenaardse: eensch met wat je vertelt, sluit me daar bij aan.
Complottheorieen: eensch met wat je vertelt, sluit me daar bij aan.
Ik geloof niet dat de Verenigde Naties in het complot zit en dat we in Europa snel onder een martial law komen en dat onze wereldbevolking volgens sommige VN statuten met 80% gereduceerd gaat worden in de nabije toekomst, dat niet.
Dat van die reductie van de wereldbevolking... ik heb inmiddels mn twijfels daarover en dat komt dan met name door de ziekte AIDS. er zijn inmiddels aanwijzingen dat het bewust op de mens losgelaten is om te kijken wat het effect isik kan me niet voorstellen dat men dat zonder reden doet.
Same here. Hoewel ik alles eigenlijk wel lees, maar met sommige dingen kan ik echt helemaal niks.quote:Op zaterdag 4 september 2004 11:48 schreef iteejer het volgende:
Voor mij liggen de complotten en de ufo's te ver weg. Zou best gedeeltelijk waar kunnen wezen, maar heb er zelf geen directe ervaringen in.
Het paranormale en spirituele is voor mij weer veel concreter.
Maar ook veel persoonlijker.
Hinkelen is ook leuk hoorquote:Op maandag 6 september 2004 14:00 schreef MUUS het volgende:
Met beide voetjes op de vloer is okay..
nee dat kan niet want dan zou het wel op het journaal zijnquote:Op maandag 6 september 2004 12:58 schreef Freeflyer het volgende:
nee dat kan niet want de overheid vertelt dat het niet zo is
mooie quote van Jones in bohemian, op het moment dat de bbc reporters iets over politiek opmerken. ging iets alsquote:de agenda is van onze overheid
neh, chemtrails bijvoorbeeld niet. maar er zijn er een paar hardnekkige die wel op dubieuze citaten drijven.. nouja .. weer on topic verderquote:Op maandag 6 september 2004 15:37 schreef Johan_de_With het volgende:
geschiedkundige onjuistheden en dubieuze citaten die niet zelden de kern van zulke theorieeen uitmaken
Ik ben dan altijd benieuwd waarom iemand ergens niet in gelooft. Er moet toch een bepaalde basis zijn voor een geloof. Ik kan me niet voorstellen dat je bijvoorbeeld niet in geesten geloofd, omdat iemand je dat ooit gezegd heeft. Ook het niet geloven in complotten lijkt me vreemd, vooral omdat regelmatig aangetoond wordt dat dergelijk gedrag in elke laag van de bevolking voorkomt.quote:Op maandag 6 september 2004 20:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik geloof praktisch niks uit TRU, niet in geesten of dergelijke, niet in complotten (niet dat er geen complotten bestaan, maar in TRU zijn ze doorgaans nogal ver gezocht) en niet in aliens (ik denk wel dat er buitenaards leven bestaat, maar alle verhalen die hier de rondte doen lijken me kwats).
Dat is exact het punt toch? Ik geloof niet in geesten of godheden want ik heb geen enkele basis om er in te geloven. Meer verklaring is volstrekt overbodig want het gebrek aan een overtuiging proberen te verklaren is van een zeldzame onzinnigheid. Verklaar waar je wél in gelooft, de rest is irrelevant.quote:Op dinsdag 7 september 2004 10:48 schreef freud het volgende:
[..]
Ik ben dan altijd benieuwd waarom iemand ergens niet in gelooft. Er moet toch een bepaalde basis zijn voor een geloof.
Huhquote:Op dinsdag 7 september 2004 10:48 schreef freud het volgende:
[..]
Ik ben dan altijd benieuwd waarom iemand ergens niet in gelooft. Er moet toch een bepaalde basis zijn voor een geloof. Ik kan me niet voorstellen dat je bijvoorbeeld niet in geesten geloofd, omdat iemand je dat ooit gezegd heeft. Ook het niet geloven in complotten lijkt me vreemd, vooral omdat regelmatig aangetoond wordt dat dergelijk gedrag in elke laag van de bevolking voorkomt.
Je hoeft hier niet je standpunt te verdedigen of zo hoor, ik wil alleen aangeven dat ik het meest boeiende van TRU wel de onderliggende motivaties vind. Iemand die rigoreus alles buiten de gangbare denkpaden afwijst, moet wel een erg sterke motivatie hebben om niet open te staan voor onbekende zaken.
Ik zou niet iedereen zo over een kam scheren. Regelmatig probeert men hun overtuiging helder te onderbouwen. Het probleem is, is dat veel zaken van TRU niet te bewijzen zijn op conventionele wijze. Simpel voorbeeld: bewijs maar eens dat je een schilderij niet mooi vindt. Het is voor jou zo duidelijk als wat, maar het is niet te kwantificeren met wetenschappelijke methoden. Elk feit dat je aandraagt, kan ook anders geintepreteerd worden, maar dat verandert nieta aan jouw beleving ervan.quote:Op dinsdag 7 september 2004 10:44 schreef exile0000 het volgende:
Ik geloof van praktisch geen enkel topic in TRU geen ene zak! Dat klinkt nogal lomp ("je staat er niet voor open!"), maar ik heb simpelweg nog nooit een degelijke onderbouwing gezien van de zaken die worden beweerd. Of de believers leunen zwaar op de uitspraken van een of andere quasiwetenschapper, of de logica van de believers is krom.
Daarom proberen veel believers ook de voor de hand liggende oorzaken te bekijken. Als die weerlegd kunnen worden, dan blijven de minder gangbare verklaringen over.quote:Ik zou iedereen nogmaals willen aanraden om het begrip Occam's Razor eens te bestuderen. Deze stelling, niet bedacht door Occam, maar wel veelvuldig door hem gebruikt, stelt dat een verklaring ergens voor waarschijnlijker is naarmate hij minder elementen bevat. Bijvoorbeeld (onduidelijk en slecht voorbeeld wellicht, maar google maar eens...):
Tenzij je kan weerleggen dat een mens in de buurt is geweest van de graancirkel (voetsporen in de aarde) of dat het menselijk gewoon niet mogelijk zou zijn (fusie op cellulair niveau, ingewikkelde wiskundige theorema's, tijdspanne waarin het gemaakt is). Het probleem is, is dat een heel fenomeen ontkracht geacht wordt, als één incident verklaard kan worden.quote:Waarom zie ik een graancirkel in het veld?
Verklaring A:
1. Die stengels zijn door iemand platgedrukt in een cirkel
2. En wel door het aandrijfmechanisme van een vliegende schotel
3. Die gemaakt en bestuurd is door buitenaardse wezens
Verklaring B:
1. Die stengels zijn door iemand platgedrukt in een cirkel
Dan is het toch veeeeeeeeeeeel waarschijnlijker dat verklaring B juist is?
Je bedoelt dat je een spirituele overtuiging niet kan aantonen met de wetenschap? Lijkt me evident. Jij kan smaak (kleding bijvoorbeeld) ook niet aantonen in een laberatorium. Toch erkent men het principe 'smaak hebben'. Het hangt er vanaf wat je als bewijs accepteert.quote:Maar goed, ik moet zeggen dat de believers al net zo erg zijn als gelovigen in de religieuze zin van het woord: niet om te lullen. De veelgebruikte misredenering is er een waarbij bij de verklaring van een tegenargument uitgegaan wordt van de waarheid van de stelling. Bijvoorbeeld:
Stelling: God bestaat. Tegenargument: waarom is er dan oorlog? Verklaring: Hij heeft er een bedoeling mee (er wordt uitgegaan van het bestaan van God om de tegenwerping te verklaren en zo is het onmogelijk om de stelling tegen te spreken.)
OK, dan verwacht ik dat jij NU verliefd wordt. Kan je dat niet, dan bestaat het dus niet en lieg je als je zegt dat je verliefd kan worden. Niet alles is op afroep beschikbaar...quote:Voorbeeld 2:
Stelling: ik heb paranormale krachten. Tegenwerping: maar je kunt het niet in mijn bijzijn. Verklaring: Jij straalt negatieve energie uit die het proces stoort (er wordt weer uitgegaan van het feit dat de stelling waar is en er wordt vanuit dat paranormale, wat ter discussie staat, een verklaring voor de tegenwerping gegeven)
NIET OBJECTIEF!
Waarom niet mensen in hun waarde laten? Ik wilde met mijn reacties wat tegengas geven om aan te geven dat niet ales zo zwart/wit is als je stelt. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in. Men gelooft soms te snel in wilde verhalen, maar meestal is men nuchter en hebben ze ook occams razor overwogen. Je doet in je relaas nu net voorkomen dat TRU bezoekers koste wat het kost alle ratio laten varen, om maar te geloven. Ik betwijfel dat ten zeerste. Het erge is ook nog dat jij koste wat het kost vast wil houden aan de bewandelde paden, zonder te willen accepteren dat niet alles zo makkelijk te verklaren is.quote:Dus... tot zover mijn zoveelste verwoede poging om de TRU-mensjes wat rede in de kop te praten, waarschijnlijk tevergeefs...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |