Ja ben er al verschillende keren op vakantie geweest, kan alleen nooit die namen onthouden, laat staat zweeds leren, nee misschien dat we het daar een beetje leren, maar het is niet de bedoeling om eerst nog zweeds te leren praten en dan te gaan, en als we daardoor geen inkomsten kunnen krijgen, moeten we helaas maar weer terug naar saaie nederland.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 16:57 schreef heaven7 het volgende:
[zoetmodus]
Misschien is het handig als je eerst een beetje de taal leert SweetheardEn ben je er wel eens op vakantie gweest?
[/zoetmodus]
Du är sjuk i huvedet.
Hmm, ik vind het eigenlijk wel meevallen. Qua boodschappen ben ik goedkoper uit dan in Nederland! Het is alleen een beetje opletten met de "exotische" dingen zoals pesto, die zijn duurder, maar vis en groente zijn goedkoper.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 18:24 schreef Grimm het volgende:
zweden is inderdaad mooi, maar ik zou eerst wel een baan zoeken, want je zegt dat je geld hebt om het 5 maanden uit te houden maar zweden is zooo duur.
Ik zou, zoals Heaven7 ook al zei, me wel iets meer verdiepen in het land waar je gaat wonen en een beetje de taal. Als je een klein beetje zweeds spreekt krijg je echt geen baan als kleuterjuf hoor! Die kinderen moeten de taal nog leren en die laten ze echt niet door iemand die zelf de taal nauwelijks beheert lesgeven (beetje naīeve gedachte ook, maar goed).quote:Op dinsdag 7 september 2004 18:16 schreef SweetHeard het volgende:
Mijn vriend werkt op dit moment als Bedrijfshulp(veel bij boeren helpen als ze ziek zijn etc) Dus dat is al een optie voor hem, en ik werk met kleuters/peuters, dus al ik maar een beetje van de taal ken is het al voldoende, de begin delen van de zweedse taal, en de rest komt daar dan wel!
en aangezien we toch genoeg hebben voor 5 maanden, en lukt het niet, dan hebben we een leuke vakantie gehad, en gaan we weer terug en gaan in nederland verder, maar dan pakt niemand meer die 5 maanden af..
Dus waarom niet
quote:Op dinsdag 7 september 2004 18:16 schreef SweetHeard het volgende:
Mijn vriend werkt op dit moment als Bedrijfshulp(veel bij boeren helpen als ze ziek zijn etc) Dus dat is al een optie voor hem, en ik werk met kleuters/peuters, dus al ik maar een beetje van de taal ken is het al voldoende, de begin delen van de zweedse taal, en de rest komt daar dan wel!
quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 17:28 schreef biawa het volgende:
Verder heb ik begrepen dat het echt ONmogelijk is om als buitenlander aan werk te komen hier, je moet echt eerst volledig geīntegreerd zijn enzo en Zweeds kunnen spreken is vrijwel altijd een must om aan een baan te komen.
Precies, ik zou dat niet trekkkenquote:Op dinsdag 7 september 2004 17:57 schreef ShaoliN het volgende:
Zweden is een heel mooi land, maar het lijkt me persoonlijk een zeer saai land om te wonen.
Omdat je een zeur bent. Btw het is niet "normaal" uit de doeken te doen waarom je terug naar Nl kwam/moest komen (je vriendin en mn wat ze deed/wilde doen), hou dat voor jezelf, cmonquote:Op dinsdag 7 september 2004 19:56 schreef heaven7 het volgende:
Jeez, waarom typ ik dit eigenlijk nog
edit, weggehaald, als je het niet gelezen hebt en je wilt weten hoe het zit moet je maar emailen ofzoiets. Je begrijpt het dus niet.quote:Op dinsdag 7 september 2004 22:46 schreef Italo het volgende:
[..]
Omdat je een zeur bent. Btw het is niet "normaal" uit de doeken te doen waarom je terug naar Nl kwam/moest komen (je vriendin en mn wat ze deed/wilde doen), hou dat voor jezelf, cmon![]()
Ontopic: Lijkt me cool, tijdje in het buitenland, zal er niet iets zijn zoals backpack-organisaties die je in Australie hebt?
Hier ook een Zweden freakquote:Op dinsdag 7 september 2004 22:08 schreef heaven7 het volgende:
Oh, en over de uitspraak, dat moet je ff onder de knie krijgen maar het is niet zo moeilijk hoor. Beklemtonen is heel belangrijk, als je de klemtoon van een bepaald woord verkeerd legt wordt het ineens een heel ander woord
Wat bij mij goed heeft geholpen is zweedse muziek luisteren, door dat de godganse dag te zingen (gewoon omdat ik het superleuk vind) leer je die uitspraak vanzelf.
En als je mensen vraagt wat langzamer te praten voor je dan doen ze dat, want de meeste zweden vinden het schitterend als je zweeds probeert te praten, dan merk je dat het steeds beter gaat, best vlotjes. Maar je moet wel willen natuurlijk.
Je er met engels vanaf maken is makkelijk maar minder leuk
Wat is jouw ervaring wanneer het echt winter begint te worden? Is dat pas in januari/februari of al in november/december? Kan ik nog sneeuw verwachten terwijl ik hier ben (ik ben met de kerst weer in Nederland)?quote:Op woensdag 8 september 2004 12:01 schreef heaven7 het volgende:
In de zomer is het gemiddeld 1 graad warmer dan in Nederlandin de winter is het flink wat kouder maar dat mag de pret niet drukken, de krakende winters zijn juist schitterend, alles onder een dikke laag sneeuw, kerstmuziek etc
Ik vind het prachtig.
Ik luister vooral naar muziek van Agnetha Fältskog, haar dochter speelt mee in Kristina från Duvemåla
Ik was een paar jaar geleden in de winter in Malmö. Het was geloof ik -15 graden maar ik vond het echt geweldig. Prachtig met al die sneeuw, en hoewel het zo koud is voelt het minder koud aan (dan bijvoorbeeld in Nederland). Is de dochter van die Agnetha Fältskog toevallig Helen Sjöholm? Die vind ik dus echt helemaal geweldig, wat een stem! Sowieso de muziek van Kristina från Duvemåla vind ik echt geweldig. Ben je er een beetje bekend mee? Vooral "Du måste finnas" en "Min Astrakan" zijn echt toppers.quote:Op woensdag 8 september 2004 12:01 schreef heaven7 het volgende:
In de zomer is het gemiddeld 1 graad warmer dan in Nederlandin de winter is het flink wat kouder maar dat mag de pret niet drukken, de krakende winters zijn juist schitterend, alles onder een dikke laag sneeuw, kerstmuziek etc
Ik vind het prachtig.
Ik luister vooral naar muziek van Agnetha Fältskog, haar dochter speelt mee in Kristina från Duvemåla
Die letter kennen ze niet eens in het zweedsquote:Op woensdag 8 september 2004 17:40 schreef Zero-Nine het volgende:
Hallo ølga!![]()
![]()
Dit meen je toch niet serieus? Je wilde ervaringen weten van mensen die naar Zweden zijn geëmigreerd. Die krijg je nu (want eindelijk is het topic serieus) + heel wat informatie over het land zelf. Ik hoop maar dat je niet serieus naar Zweden gaat emigreren want de Zweden zijn een stuk beleefder en gaan jou echt niet aardig vinden als je je zo gedraagt...quote:Op woensdag 8 september 2004 17:23 schreef SweetHeard het volgende:
HALLO, ik heb dit topci geopend, heaven7 en je vriendjes open er zelf een dank u
Ah die Agnetha bedoel jequote:Op woensdag 8 september 2004 17:42 schreef heaven7 het volgende:
Ontopic, de winter begint in Zweden vrij vroeg, je kunt in Oktober rustig sneeuw verwachten hoor, je zult zeker sneeuw gaan meemaken als je pas met kerst naar huis gaat, ik zou zeggen dat de echte kraak en vriesmaanden november, december, januari en februari zijn. Ik weet het niet precies hoor maar langer dan hier in ieder geval.
En de lucht is idd droger ofzo waardoor het niet zo koud aanvoelt, wel heerlijkSprookjeswinterwonderland.
Ik ken niet zoveel van Kristina från Duvemåla, Benny en Björn hebben het geschreven en Linda Ulveaus is de dochter van Agnetha en Björn.
Het staat ieder vrij om in dit topic te reageren hoor.quote:Op woensdag 8 september 2004 17:23 schreef SweetHeard het volgende:
HALLO, ik heb dit topci geopend, heaven7 en je vriendjes open er zelf een dank u
Klopt, dat merk ik ook! Ze vinden het leuk als je het gewoon probeert (zelfs als je de uitspraak helemaal vernaggelt, zoals ik). Toch vind ik ze vergeleken met Nederlanders wel geslotener. Het is geen onbeleefdheid, maar verlegenheid. Toen ik hier de eerste dagen zat kreeg ik de indruk dat mijn huisgenoten geen interesse in me hadden, maar ze durfden gewoon niet zo goed.quote:Op woensdag 8 september 2004 20:45 schreef heaven7 het volgende:
Over Zweden weer () De mensen zijn idd vriendelijk en beleefd en zullen je, als buitenlander en al helemaal als je zo onaardig bent, niet zo snel accepteren. Ze vinden het wel geweldig als je zweeds probeert te praten in winkels enzo. Wat ik zelf een had, ik was in een winkel en stond af te rekening en wat zweeds te praten, stond een jongen achter de kassa die blijkbaar hoorde dat ik geen zweedse ben en ging verder op zn engels
Dat was wel jammer
Maar als ik dingen als "tack så mycket en hej då" zei kreeg ik altijd een stralende lach terug
Als je Chess goed vindt dan vind je Kristina denk ik ook wel mooi, hoewel het wel iets klassieker is. Luister eerst maar eens die twee nummers die ik aanraadde. Mamma Mia is echt verschrikkelijk. Ik vind het helemaal niets om de liedjes in het Nederlands te horen en bovendien wordt er slecht geacteerd.quote:Op woensdag 8 september 2004 20:45 schreef heaven7 het volgende:
Ik zal eens wat opzoeken van Kristina als hij zo goed isChess is idd super. Ik heb de lp hier liggen
Erg leuk! De nederlandse mamma mia daarentegen lijkt me stukken minder leuk. Ik hoorde laatst een klein stukje van "thank you for the music" en ze zongen "dankje voor de liedjes", dat vond ik erg belachelijk om te horen eigenlijk
Te vrij vertaald naar mijn mening. Maar ik heb hem niet gezien dus kan het niet zeggen eigenlijk.
Over Zweden weer () De mensen zijn idd vriendelijk en beleefd en zullen je, als buitenlander en al helemaal als je zo onaardig bent, niet zo snel accepteren. Ze vinden het wel geweldig als je zweeds probeert te praten in winkels enzo. Wat ik zelf een had, ik was in een winkel en stond af te rekening en wat zweeds te praten, stond een jongen achter de kassa die blijkbaar hoorde dat ik geen zweedse ben en ging verder op zn engels
Dat was wel jammer
Maar als ik dingen als "tack så mycket en hej då" zei kreeg ik altijd een stralende lach terug
Dat gaan we ook doen, de planning is op het moment om in 2005 te gaan, vanwege dit regelen dat regelen en dan lekker paar jaar vakantie, nou paar jaar z'n 2 en als het tegen zit 5 maanden!quote:Op donderdag 9 september 2004 09:02 schreef SweetHeard het volgende:
En Sweetheard, je moet je echt wel even voorbereiden voordat je naar Zweden gaat. Wat basisdingen van de taal (door middel van kinderboeken of muziek bijvoorbeeld, maar let dus op de uitspraak is erg tricky!) en ook bepaalde dingen over het land en de mensen.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 18:24 schreef Grimm het volgende:
zweden is inderdaad mooi, maar ik zou eerst wel een baan zoeken, want je zegt dat je geld hebt om het 5 maanden uit te houden maar zweden is zooo duur.
en ik zou idd ook eerst een taalcursus volgen want als je aangenomen wilt worden dan zou het naar mijn mening wel handig zijn om de taal te beheersen
Hehe. Zweden is niet groot, Nederland is klein.quote:Op dinsdag 7 september 2004 21:53 schreef biawa het volgende:
Verder is mijn algemene indruk van Zweden niet negatief, maar om nou te zeggen dat ik hier mijn hele leven wil wonen, kweetniet. In een stad als Linköping woon je nog wel aardig, maar buiten de steden zijn de afstanden zoooo groot!
Dit is idd heel belangrijk. Ik heb het op zwedenweb (ja ik lurk daar) ook wel eens langs zien komen.quote:Op dinsdag 7 september 2004 22:09 schreef qwerty_x het volgende:
ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele reden gezien waarom je naar Zweden wilt verhuizen
en niet naar bv. Urk of Australie
beetje simplistisch allemaal
Dat ligt er zeker weten.. Prille sneeuw in oktober, kan ook zijn dat het duurt tot november. December sowieso sneeuwgarantie.quote:Op woensdag 8 september 2004 12:17 schreef biawa het volgende:
Wat is jouw ervaring wanneer het echt winter begint te worden? Is dat pas in januari/februari of al in november/december? Kan ik nog sneeuw verwachten terwijl ik hier ben (ik ben met de kerst weer in Nederland)?
Het is inderdaad maar net gewend bent. Als Nederlander ben je wellicht een beetje verwend met alles zo dicht op elkaar, hoewel er natuurlijk ook duidelijke nadelen aan kleven. Ik denk toch wel dat ik het na een tijdje redelijk beu zou worden als de supermarkt 50 km ver weg is. Maar goed, dan kun je natuurlijk ook in de stad gaan wonen.quote:Op vrijdag 10 september 2004 02:11 schreef succubus het volgende:
Hehe. Zweden is niet groot, Nederland is klein.
Ik kom sinds half jaren 80 al ieder jaar in Zweden, als je eenmaal aan het land, het leefritme en de afstanden gewend bent dan draai je nergens meer je hand voor om.
Ik heb op plaatsen gewoond waar de dichtstbijzijnde supermarkt (dus geen kruidenier) 50km weg was. Bwah.. half uurtje rijden, geen moeite mee
Nederlanders zijn eerder zeurpieten, ik ken mensen die hun relatie hebben verbroken omdat ze de afstand (40km) te ver vonden..
had ik jou iets gevraagdquote:Op maandag 13 september 2004 17:51 schreef heaven7 het volgende:
Dat "zeuren over hoe duur het is" zijn de ervaringen waar je om vroeg
Wat bedoel ik daar mee, nou gewoon dat ik ff een punt wou zetten over hoe het nou precies zit met onze bedoelingen en dat ik snap dat sommige mensen zoiets hebben van "die 's gek"quote:Op maandag 13 september 2004 16:44 schreef SweetHeard het volgende:
Dus voor ons is het leuk, en hebben er zin in, en ga verder niet lopen zeuren over hoe duur het daar is etc, dat is het risico wat we nemen, en dat is nou juist die uitdaging, gaat het ons lukken?? daar gaat het mij en mijn vriend om, sommige van jullie mogen ook wel een wat leuker reageren daarover, en niet min of meer afraden het te doen. Doen we toch wel![]()
(grapje hoor die opmerking, maakt mij het uit, als andere ons voor gek verklaren, we zijn ook een beetje gek anders deden we dit niet toch?)
Ik bedoelde niet specifiek jou hoor. Gewoon een algemeen klein lief waarschuwingkje vooraf. Anders moet ik straks weer de boel opschonen.quote:Op maandag 13 september 2004 18:17 schreef heaven7 het volgende:
Nou sorry maar dat zijn gewoon feiten lijkt me, geen gezeur en als mensen zeggen dat Zweden duur is is dat toch zo ontopic als maar kan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |