Ja ben er al verschillende keren op vakantie geweest, kan alleen nooit die namen onthouden, laat staat zweeds leren, nee misschien dat we het daar een beetje leren, maar het is niet de bedoeling om eerst nog zweeds te leren praten en dan te gaan, en als we daardoor geen inkomsten kunnen krijgen, moeten we helaas maar weer terug naar saaie nederland.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 16:57 schreef heaven7 het volgende:
[zoetmodus]
Misschien is het handig als je eerst een beetje de taal leert SweetheardEn ben je er wel eens op vakantie gweest?
[/zoetmodus]
Du är sjuk i huvedet.
Hmm, ik vind het eigenlijk wel meevallen. Qua boodschappen ben ik goedkoper uit dan in Nederland! Het is alleen een beetje opletten met de "exotische" dingen zoals pesto, die zijn duurder, maar vis en groente zijn goedkoper.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 18:24 schreef Grimm het volgende:
zweden is inderdaad mooi, maar ik zou eerst wel een baan zoeken, want je zegt dat je geld hebt om het 5 maanden uit te houden maar zweden is zooo duur.
Ik zou, zoals Heaven7 ook al zei, me wel iets meer verdiepen in het land waar je gaat wonen en een beetje de taal. Als je een klein beetje zweeds spreekt krijg je echt geen baan als kleuterjuf hoor! Die kinderen moeten de taal nog leren en die laten ze echt niet door iemand die zelf de taal nauwelijks beheert lesgeven (beetje naīeve gedachte ook, maar goed).quote:Op dinsdag 7 september 2004 18:16 schreef SweetHeard het volgende:
Mijn vriend werkt op dit moment als Bedrijfshulp(veel bij boeren helpen als ze ziek zijn etc) Dus dat is al een optie voor hem, en ik werk met kleuters/peuters, dus al ik maar een beetje van de taal ken is het al voldoende, de begin delen van de zweedse taal, en de rest komt daar dan wel!
en aangezien we toch genoeg hebben voor 5 maanden, en lukt het niet, dan hebben we een leuke vakantie gehad, en gaan we weer terug en gaan in nederland verder, maar dan pakt niemand meer die 5 maanden af..
Dus waarom niet
quote:Op dinsdag 7 september 2004 18:16 schreef SweetHeard het volgende:
Mijn vriend werkt op dit moment als Bedrijfshulp(veel bij boeren helpen als ze ziek zijn etc) Dus dat is al een optie voor hem, en ik werk met kleuters/peuters, dus al ik maar een beetje van de taal ken is het al voldoende, de begin delen van de zweedse taal, en de rest komt daar dan wel!
quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 17:28 schreef biawa het volgende:
Verder heb ik begrepen dat het echt ONmogelijk is om als buitenlander aan werk te komen hier, je moet echt eerst volledig geīntegreerd zijn enzo en Zweeds kunnen spreken is vrijwel altijd een must om aan een baan te komen.
Precies, ik zou dat niet trekkkenquote:Op dinsdag 7 september 2004 17:57 schreef ShaoliN het volgende:
Zweden is een heel mooi land, maar het lijkt me persoonlijk een zeer saai land om te wonen.
Omdat je een zeur bent. Btw het is niet "normaal" uit de doeken te doen waarom je terug naar Nl kwam/moest komen (je vriendin en mn wat ze deed/wilde doen), hou dat voor jezelf, cmonquote:Op dinsdag 7 september 2004 19:56 schreef heaven7 het volgende:
Jeez, waarom typ ik dit eigenlijk nog
edit, weggehaald, als je het niet gelezen hebt en je wilt weten hoe het zit moet je maar emailen ofzoiets. Je begrijpt het dus niet.quote:Op dinsdag 7 september 2004 22:46 schreef Italo het volgende:
[..]
Omdat je een zeur bent. Btw het is niet "normaal" uit de doeken te doen waarom je terug naar Nl kwam/moest komen (je vriendin en mn wat ze deed/wilde doen), hou dat voor jezelf, cmon![]()
Ontopic: Lijkt me cool, tijdje in het buitenland, zal er niet iets zijn zoals backpack-organisaties die je in Australie hebt?
Hier ook een Zweden freakquote:Op dinsdag 7 september 2004 22:08 schreef heaven7 het volgende:
Oh, en over de uitspraak, dat moet je ff onder de knie krijgen maar het is niet zo moeilijk hoor. Beklemtonen is heel belangrijk, als je de klemtoon van een bepaald woord verkeerd legt wordt het ineens een heel ander woord
Wat bij mij goed heeft geholpen is zweedse muziek luisteren, door dat de godganse dag te zingen (gewoon omdat ik het superleuk vind) leer je die uitspraak vanzelf.
En als je mensen vraagt wat langzamer te praten voor je dan doen ze dat, want de meeste zweden vinden het schitterend als je zweeds probeert te praten, dan merk je dat het steeds beter gaat, best vlotjes. Maar je moet wel willen natuurlijk.
Je er met engels vanaf maken is makkelijk maar minder leuk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |