abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 16:49:36 #1
102855 SweetHeard
De wereld is krom en niet rond
pi_21664238
Ik en mijn vriend zouden het helemaal geweldig vinden om naar Zweden te imigreren!
Maar nou vindt ik het toch wel een beetje eng, kan namelijk helemaal geen zweeds praten, mijn engels is daarin tegen zeer goed, zelfde geld voor mijn vriend, hoe vind je daar dan werk, we hebben genoeg geld om minstens een maand of 5 door te kunnen brengen, maar dan is het ook op en moeten we inkomsten hebben! Het is niet zo dat we voor onze rest van het leven daar willen wonen, maar gewoon een jaartje of 2/3 voor de ervaring enzo.

Lijkt me echt helemaal geweldig, maar durf het aan de ene kant niet zo goed!

ervaringen?
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
pi_21664431
[zoetmodus]
Misschien is het handig als je eerst een beetje de taal leert Sweetheard En ben je er wel eens op vakantie geweest? En zoja, waar?
[/zoetmodus]

Du är sjuk i huvedet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2004 16:59:56 ]
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 17:00:41 #3
102855 SweetHeard
pi_21664509
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 16:57 schreef heaven7 het volgende:
[zoetmodus]
Misschien is het handig als je eerst een beetje de taal leert Sweetheard En ben je er wel eens op vakantie gweest?
[/zoetmodus]

Du är sjuk i huvedet.
Ja ben er al verschillende keren op vakantie geweest, kan alleen nooit die namen onthouden, laat staat zweeds leren, nee misschien dat we het daar een beetje leren, maar het is niet de bedoeling om eerst nog zweeds te leren praten en dan te gaan, en als we daardoor geen inkomsten kunnen krijgen, moeten we helaas maar weer terug naar saaie nederland.

wat betekend dat trouwens wat jij typte?

En zweden is echt een enorm mooi rustgevend land
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
pi_21664545
Je mag er 3 maanden verblijven zonder verblijfsvergunning en een verblijfsvergunnging krijg je alleen als je je in je eigen onderhoud kunt voorzien bijv. doordat je een baan hebt.
Want zoals je wel weet heeft mijn vriend er ook gewoond.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 17:04:49 #5
102855 SweetHeard
pi_21664600
3 maanden maar, mmm das jammer!

Maar nee, heeft je vriend daar gewoont? waarom wonen jullie er dan niet meer?
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
pi_21664687
We zijn teruggegaan omdat ik een vriendin had in Nederland die me hard nodig had, ze zat nogal in de problemen (mensen opgelicht enzo) en had zelfs al een paar keer geprobeerd zelfmoord te plegen.
Gelukkig waren haar ouders er om haar tegen te houden

Maar ik weet zeker dat we ooit weer teruggaan.

Sverige är det vackraste landet soms finns!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2004 17:19:42 ]
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 17:11:02 #7
102855 SweetHeard
pi_21664739
ooh dat is niet zo leuk nee!

Volgens mij ben jij wel goed in het zweeds, zo te zien, weet niet wat het betekend hoor, maar lijkt mij dat dat zweeds is
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 17:23:03 #8
102855 SweetHeard
pi_21665048
Maar zijn er ook nog mensen die hun ervaringen kunnen vertellen, vind het heel leuk om erover te praten, maar ervaringen is altijd leuker!

Komt net me vriend bij, "is griekenland dan ook niets"
Hoezo hij kan geen keuze maken, elke dag heeft hij een ander land in zijn hoofd, ja officeel reisgids, dan zie je nog wel eens wat landen, maar nu moet ie toch echt een keus maken, en ik ga 100% voor Zweden. de cultuur enzo, helemaal geweldig. En anders zou ik ook nog wel eens naar Egypte gaan, maar niet om daar voor een jaartje of 3te gaan wonen, dadelijk ruilt mijn schat me in voor een kameel, haha
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
pi_21665192
Zweeds is voor een Nederlander niet moeilijk om te leren. Zweden kunnen allemaal vrij goed Engels, maar ze zijn vaak wat verlegen over hun beheersing van de Engelse taal. Ik denk dat je sneller contacten legt als je wat Zweeds spreekt, al is het maar alleen om het ijs te breken (wat bij Zweedse mensen vaak hard nodig is ).

Verder heb ik begrepen dat het echt ONmogelijk is om als buitenlander aan werk te komen hier, je moet echt eerst volledig geīntegreerd zijn enzo en Zweeds kunnen spreken is vrijwel altijd een must om aan een baan te komen. Misschien kun je het treffen als je een Nederlands bedrijf vindt dat hier gevestigd is en dat je vanuit Nederland je baan al regelt.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 17:48:30 #10
102855 SweetHeard
pi_21665613
uumh, ja misschien is het dan toch wel een idee'tje om toch eens over een zweedse taalcurses te gaan denken. zal dat bij de LOI kunnen?
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
pi_21666195
Je kan ook bij de betere boekwinkel een cursus halen. Ik zou er wel op letten dat er een CD-tje ofzo met uitspraak bij zit, want dat vind ik eigenlijk het moeilijkst aan de Zweedse taal.
Of een andere optie is natuurlijk een "real life" cursus, dan oefen je ook veel uitspraak. Ik weet dat ze bestaan in Nederland, maar ik zou zo gauw de naam van het instituut niet weten.
  Moderator / Redactie FP dinsdag 31 augustus 2004 @ 18:20:33 #12
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_21666248
mag ik mee?
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 18:24:22 #13
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_21666328
zweden is inderdaad mooi, maar ik zou eerst wel een baan zoeken, want je zegt dat je geld hebt om het 5 maanden uit te houden maar zweden is zooo duur.
en ik zou idd ook eerst een taalcursus volgen want als je aangenomen wilt worden dan zou het naar mijn mening wel handig zijn om de taal te beheersen
pi_21666496
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 18:24 schreef Grimm het volgende:
zweden is inderdaad mooi, maar ik zou eerst wel een baan zoeken, want je zegt dat je geld hebt om het 5 maanden uit te houden maar zweden is zooo duur.
Hmm, ik vind het eigenlijk wel meevallen. Qua boodschappen ben ik goedkoper uit dan in Nederland! Het is alleen een beetje opletten met de "exotische" dingen zoals pesto, die zijn duurder, maar vis en groente zijn goedkoper.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 18:36:02 #15
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_21666564
Zweden is duur, maar voor een Zweed (die meer verdiend) is dat zeg maar gecompenseerd.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 18:38:40 #16
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_21666625
nou ja ik heb helemaal niks tegen zweden, ik zit d'r ook over na te denken om naar scandinavie te verhuizen, dus als alles lukt laat ff weten
pi_21666632
Een Australische ABBA fan had ook die droom om naar Zweden te emigreren. Hij keerde echter weer terug naar Sydney omdat hij geen werk in Zweden kon vinden.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 18:47:42 #18
102855 SweetHeard
pi_21666780
dat het duur is had mijn tante al verteld ja, denk idd dat het beter voor ons om toch maar eens de basis te kennen van de zweedse taal, morgen na mijn werk maar even gaan informeren.
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
  dinsdag 7 september 2004 @ 16:41:27 #19
102855 SweetHeard
pi_21805926
We zijn er zo goed als uit! gaan daar in Zweden zelf curcus volgen, aangezien we tijd genoeg hebben! En waarscheinlijk wordt het, het plaatsje UPPSALSA, vlakbij Stockholm...

heb er zin in
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
  dinsdag 7 september 2004 @ 16:42:12 #20
102855 SweetHeard
pi_21805940
Iemand info/ervaringen van/over die plaats UPPSALSA
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
pi_21807589
Uppsalsa
pi_21807824
hmmm mijn oude buurjongen gaat door de hele wereld
en doet dat al jaren
hij heeft 1 jaar zweden gedaan
beviel hem prima
het ligt er aan wat voor werk je zoekt

hij werkt als boeren hulp
en daarmee kan je bijna over de hele wereld terecht
  dinsdag 7 september 2004 @ 17:57:07 #23
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_21807844
Zweden is een heel mooi land, maar het lijkt me persoonlijk een zeer saai land om te wonen.
  dinsdag 7 september 2004 @ 18:16:46 #24
102855 SweetHeard
pi_21808246
Mijn vriend werkt op dit moment als Bedrijfshulp(veel bij boeren helpen als ze ziek zijn etc) Dus dat is al een optie voor hem, en ik werk met kleuters/peuters, dus al ik maar een beetje van de taal ken is het al voldoende, de begin delen van de zweedse taal, en de rest komt daar dan wel!

en aangezien we toch genoeg hebben voor 5 maanden, en lukt het niet, dan hebben we een leuke vakantie gehad, en gaan we weer terug en gaan in nederland verder, maar dan pakt niemand meer die 5 maanden af..

Dus waarom niet
SweetHeart
*foutjes zijn menselijk*
  dinsdag 7 september 2004 @ 18:26:03 #25
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_21808427
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 18:16 schreef SweetHeard het volgende:
Mijn vriend werkt op dit moment als Bedrijfshulp(veel bij boeren helpen als ze ziek zijn etc) Dus dat is al een optie voor hem, en ik werk met kleuters/peuters, dus al ik maar een beetje van de taal ken is het al voldoende, de begin delen van de zweedse taal, en de rest komt daar dan wel!

en aangezien we toch genoeg hebben voor 5 maanden, en lukt het niet, dan hebben we een leuke vakantie gehad, en gaan we weer terug en gaan in nederland verder, maar dan pakt niemand meer die 5 maanden af..

Dus waarom niet
Ik zou, zoals Heaven7 ook al zei, me wel iets meer verdiepen in het land waar je gaat wonen en een beetje de taal. Als je een klein beetje zweeds spreekt krijg je echt geen baan als kleuterjuf hoor! Die kinderen moeten de taal nog leren en die laten ze echt niet door iemand die zelf de taal nauwelijks beheert lesgeven (beetje naīeve gedachte ook, maar goed).

Ik ben zelf meerdere keren in Zweden geweest, maar nooit in Uppsala. Ik ken de taal wel een beetje, heb er een zwak voor en dus een paar basisdingetjes geleerd. De taal lezen is een stuk makkelijker dan de taal spreken, dat kan nog wel eens moeilijk gaan worden!
NSJ & Lowlands still on my mind
pi_21809151
Leer eerst maar eens de naam van de plaats waar je heenwilt zeg
pi_21809906
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 18:16 schreef SweetHeard het volgende:
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 17:28 schreef biawa het volgende:
Verder heb ik begrepen dat het echt ONmogelijk is om als buitenlander aan werk te komen hier, je moet echt eerst volledig geīntegreerd zijn enzo en Zweeds kunnen spreken is vrijwel altijd een must om aan een baan te komen.
pi_21810071
Uhm, dat laatste is niet helemaal waar.

Mijn vriend was eens op vakantie, kreeg een aanbod en vertrok naar Zweden De taal heeft ie later geleerd. Maargoed, dat was echt puur toeval. Moet ik ook zeggen dat het een bedrijf was met iets van computers Programmeergedoe ofzo. Maar toch, dat wat biawa zegt geldt dus niet altijd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mylene op 09-09-2004 09:04:54 (offtopic verwijderd) ]
pi_21810242
Nope, zeker niet. Helemaal als je met zo'n instelling van "we gaan en we zien wel" gaat. Zweden is ontiegelijk duur, met dat geld wat je nu hebt denk je het 5 maanden uit te kunnen zingen, ik weet zeker dat je dat bij langena niet redt.
Bovendien: "kan alleen nooit die namen onthouden, laat staat zweeds leren". Hoe ga je dat dan in godsnaam doen daar? Zweeds is echt niet ZO gemakkelijk hoor, je zult er wel degelijk tijd in moeten stoppen en in die paar maanden kun jij geen perfect zweeds leren zodat je een baan kunt gaan zoeken.
En waar ga je die tijd "wonen"? Denk ookmaar niet dat je binnen een dag een appartement gevonden hebt hoor.

Jeez, waarom typ ik dit eigenlijk nog

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2004 19:56:45 ]
pi_21810298
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 17:57 schreef ShaoliN het volgende:
Zweden is een heel mooi land, maar het lijkt me persoonlijk een zeer saai land om te wonen.
Precies, ik zou dat niet trekkken .
pi_21810347
Waarom zou het saai zijn om er te wonen?
pi_21810733
Om dit topic toch nog even een zinnige draai te geven: Heaven7, heb je zelf ook in Zweden gewoond of alleen je vriend? En waar in Zweden?
pi_21810769
Mijn vriend heeft van december 2000 tot februari 2002 in Zweden gewoond, in Örebro om precies te zijn Ik helaas (nog) niet maar het zit er wel aan te komen Ik beheers de zweedse taal redelijk en ben er een paar keer op vakantie geweest.
pi_21811472
Ah, Örebro, ik zit iets zuidelijker, in Linköping. Maar ik zit hier "maar" een dikke 4 maanden. Wel eens in Linköping geweest?
pi_21812650
Nee, ik heb helaas nog te weinig van Zweden gezien imo Wel hebben we Stockholm (Skansen!!!! ) meerdere malen bezocht en een hoop kleine plaatsjes in en om Örebro, Eskilstuna zijn we ook geweest, södertalje etc. Skansen was echt een absoluut hoogetepunt, wel eens geweest? Waarom zit je in Zweden dan? Woon je er? Blijf je er wonen? Hoe ben je er terecht gekomen? Gaat het goed met het leren van de taal?

Leuk, andere nederlanders met een Zwedenfascinatie (http://www.zwedenweb.com)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2004 21:47:03 ]
pi_21813166
Ik ben tot nu toe nog niet verder gekomen dan Linköping, behalve wat ik onderweg met de auto gezien heb, ik ben hier pas drie weken waarvan een week intro en een week full-time studeren, dus dan komt er van sight-seeing niet zo veel.
Ik ben hier voor mijn studie. Mijn studie heeft namelijk een verplicht internationaal trimester, wat dus eigenlijk een semester is, want trimesters hebben ze bijna nergens (meer). Waarom het juist Zweden is geworden heeft vooral met de aard van mijn master te maken, ik doe een master in een redelijk specifiek vakgebied dat toevallig ook hier aan de universiteit van Linköping gedaan wordt. Ik woon in studentenhuis in de studentenwijk van Linköping. Ik had me gelukkig ruim op tijd (maart) ingeschreven, dus de kamer stond voor me klaar toen ik hier aankwam. Ik blijf hier dus tot het eind van het semester en hoop 1 of 2 daagjes voor de kerst weer thuis te zijn. Ik volg een vrij eenvoudige en vrijblijvende cursus Zweeds die gratis aangeboden is door de universiteit. Ik zal zeker geen vloeiend Zweeds spreken na afloop, maar het begrijpen gaat me steeds beter af. Op zich lijken veel woorden best wel op Nederlands, maar de uitspraak blijft nog een groot struikelblok. Telkens als ik het denk te begrijpen wordt het weer net iets anders uitgesproken. Vooral de "gj" en "sj" klanken zijn gemeen.

Verder is mijn algemene indruk van Zweden niet negatief, maar om nou te zeggen dat ik hier mijn hele leven wil wonen, kweetniet. In een stad als Linköping woon je nog wel aardig, maar buiten de steden zijn de afstanden zoooo groot!

Maar wat is Skansen en wat maakt het zo leuk? Over 5 weken komt mijn vriend langs, dus dat lijkt me een mooi moment om wat meer van Zweden te gaan zien. Stockholm staat in ieder geval op het lijstje.
pi_21813409
Ja de afstanden zijn even wennen idd, het leuke is dat alles in Nederland dan dichtbij is

Skansen is een enorm groot openlucht museum, met huizen uit de 18e eeuw enzo vanuit heel Zweden daarheen gesleept. Echte oude huizen dus, niks nagebouwd.
Er is een soort arbeidersdorpje, met een woning van toen en een drogisterijtje, een bakkertje, een (goud)smid, een drukkerij etc. Allemaal met mensen die in ouderwetse kleding lopen, enorm veel afweten van, veel vertellen en bij ieder "winkeltje" zijn er dingetjes te koop die daarmee te maken hebben.
Er is een soort van dierentuin, met scandinavische dieren (dus ook elanden!) en de eekhoorntjes lopen praktisch over je hoofd heen Er is echt zo enorm veel te zien, mag ik met jullie mee

Echt, als je naar Stockholm gaat, MOET je skansen bezoeken. Entree 70 kronen voor de hele dag, een boek met veel informatie 50 kronen (aanrader, beschrijvingen bij huizen e.d).

http://www.skansen.se/

Maar leuk dat je daar zit joh! Je moet een voorliefde voor het land hebben om er de rest van je leven te willen wonen denk ik.
Wij waren er affgelopen winter, met -18 graden enzo maar ik vond het me toch schitterend, terwijl ik op Nederland scheld als het hier eens -5 is
pi_21813493
Oh, en over de uitspraak, dat moet je ff onder de knie krijgen maar het is niet zo moeilijk hoor. Beklemtonen is heel belangrijk, als je de klemtoon van een bepaald woord verkeerd legt wordt het ineens een heel ander woord
Wat bij mij goed heeft geholpen is zweedse muziek luisteren, door dat de godganse dag te zingen (gewoon omdat ik het superleuk vind) leer je die uitspraak vanzelf.
En als je mensen vraagt wat langzamer te praten voor je dan doen ze dat, want de meeste zweden vinden het schitterend als je zweeds probeert te praten, dan merk je dat het steeds beter gaat, best vlotjes. Maar je moet wel willen natuurlijk.
Je er met engels vanaf maken is makkelijk maar minder leuk
  dinsdag 7 september 2004 @ 22:09:29 #39
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_21813518
ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele reden gezien waarom je naar Zweden wilt verhuizen
en niet naar bv. Urk of Australie
beetje simplistisch allemaal
zonnig Brasil
pi_21813801
Bedankt voor de tips en ideeën, heaven7, Skansen staat genoteerd! Ik zal t.z.t. laten weten hoe we het hebben gehad. En als me eerder nog dingen te binnen schieten zal ik het ook hier neerzetten.

Je mag trouwens gerust mee hoor!
pi_21813975
Lijkt me echt super! Wij gingen trouwens te laat en we hebben echt lang niet alles gezien helaas, dus ik zou echt om 10 uur (of hoe laat gaat het open?) voor de deur staan daar, desnoods ga je eerder weg
Er zijn (zomers tenminste) trouwens ook volksdansen en muziek 's avonds, echt zo leuk

We maken een keer een afspraak
pi_21814145
Mij lijkt het niks, om op vakantie te gaan misschien, maar om te wonen? Nee, niks voor mij, ik vind het hier in de winter al niet uit te houden met de korte dagen en de kou.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_21814251
Nog een aanrader is Drottningholm (het paleis van de koning en de koningin) en gripsholms slott, ook een paleis van de koninklijke familie maar al tijden niet meer in gebruik en puur voor toeristen, hele mooie oude kamers en een koninklijk bed, compleet met struisvogelveren, uit 1700 zoveel
Dat ligt in Mariefred, niet gek ver uit de buurt hoor.

pi_21814392
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 19:56 schreef heaven7 het volgende:
Jeez, waarom typ ik dit eigenlijk nog
Omdat je een zeur bent. Btw het is niet "normaal" uit de doeken te doen waarom je terug naar Nl kwam/moest komen (je vriendin en mn wat ze deed/wilde doen), hou dat voor jezelf, cmon

Ontopic: Lijkt me cool, tijdje in het buitenland, zal er niet iets zijn zoals backpack-organisaties die je in Australie hebt?
pi_21814452
Ingang van Skansen (met vriendje )

pi_21814504
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 22:46 schreef Italo het volgende:

[..]

Omdat je een zeur bent. Btw het is niet "normaal" uit de doeken te doen waarom je terug naar Nl kwam/moest komen (je vriendin en mn wat ze deed/wilde doen), hou dat voor jezelf, cmon

Ontopic: Lijkt me cool, tijdje in het buitenland, zal er niet iets zijn zoals backpack-organisaties die je in Australie hebt?
edit, weggehaald, als je het niet gelezen hebt en je wilt weten hoe het zit moet je maar emailen ofzoiets. Je begrijpt het dus niet.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2004 23:53:08 ]
pi_21814953
Ik heb zelf ook een half jaar in Zweden gewoond. Heb er nu een vriendin, dus ik ga na mijn studie zeker terug om er werk te zoeken.

Maar dat je nu na een paar vakanties in Zweden al kunt zeggen dat het fantastisch is om te wonen? Leer eerst eens de mensen wat beter kennen zou ik zeggen.

De mensen zijn er fantastisch, dat is tenminste wat ik ervaren heb. Ik heb nog nooit zulke vriendelijke mensen ontmoet. De mentaliteit is er wel anders. Ze houden niet echt van mensen die op de voorgrond treden en streven een beetje naar gelijkheid. Ik persoonlijk hou daar wel van, maar bevalt zo'n mentaliteit je niet dan moet je er niet aan beginnen om daar heen te gaan.

Daar staat wel tegenover dat het sociale stelsel stukken beter is vergeleken met nederland. Bijna alles wordt voor het volk geregeld. De mensen maken zich dan ook niet echt druk om dingen en leven een stuk relaxter.

Goed, tot zover mijn kleine bijdrage
  woensdag 8 september 2004 @ 01:51:13 #48
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_21817854
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 22:08 schreef heaven7 het volgende:
Oh, en over de uitspraak, dat moet je ff onder de knie krijgen maar het is niet zo moeilijk hoor. Beklemtonen is heel belangrijk, als je de klemtoon van een bepaald woord verkeerd legt wordt het ineens een heel ander woord
Wat bij mij goed heeft geholpen is zweedse muziek luisteren, door dat de godganse dag te zingen (gewoon omdat ik het superleuk vind) leer je die uitspraak vanzelf.
En als je mensen vraagt wat langzamer te praten voor je dan doen ze dat, want de meeste zweden vinden het schitterend als je zweeds probeert te praten, dan merk je dat het steeds beter gaat, best vlotjes. Maar je moet wel willen natuurlijk.
Je er met engels vanaf maken is makkelijk maar minder leuk
Hier ook een Zweden freak Zoals ik al eerder in dit topic zei heb ik echt een zwak voor dit land, hoewel ik er niet eens zo vaak geweest ben. De taal vind ik echt super, probeer me zelf ook wat dingetjes in het Zweeds te leren. Ik doe het op precies dezelfde manier: liedteksten vertalen (uit Kristina fran duvemala), op die manier leer je inderdaad ook de uitspraak. Als je Zweeds gaat oplezen zoals je denkt dat je het uitspreekt klinkt het opeens heel lomp

Ik wil later ook zeker een tijd in Zweden wonen, lijkt me echt geweldig. Dat het er altijd koud is is onzin, ik was er deze zomer en het was er rond de 30 graden Ben nog niet in Stockholm geweest maar dat staat bovenaan mijn lijstje voor de volgende keer (waarschijnlijk volgend jaar).
NSJ & Lowlands still on my mind
pi_21821677
In de zomer is het gemiddeld 1 graad warmer dan in Nederland in de winter is het flink wat kouder maar dat mag de pret niet drukken, de krakende winters zijn juist schitterend, alles onder een dikke laag sneeuw, kerstmuziek etc Ik vind het prachtig.
Ik luister vooral naar muziek van Agnetha Fältskog, haar dochter speelt mee in Kristina från Duvemåla
pi_21821696
Het valt met de korte dagen trouwens ookwel mee, rond 9 uur is het licht en half 4 is het weer donker. Als je op tijd opstaat krijg je genoeg mee van het licht.
Behalve in het noorden, daar wordt het in de winter helemaal niet licht en in de zomer niet donker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')