abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 08:23:41 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21654708
quote:
VVD heeft genoeg van rechtse taal Wilders
Van onze verslaggevers Jan Hoedeman Frank Poorthuis

DEN HAAG - VVD-fractievoorzitter Van Aartsen dreigt Kamerlid Geert Wilders uit de fractie te zetten. Vorige week heeft Van Aartsen Wilders te verstaan gegeven dat hij zich dient te conformeren aan de partijlijn. Vrijdag is de positie van Wilders onderwerp van debat tijdens een fractieweekend. Wilders brengt al langer onrust in de VVD-fractie met keiharde uitspraken over bestrijding van de islam en het internationaal terrorisme.

e-mail dit artikel

printversie

meer over dit onderwerp

nieuwsbrieven

De druppel die de emmer deed overlopen was het manifest dat het Kamerlid net voor de zomer samen met fractiegenoot Oplaat publiceerde. Daarin bepleiten zij dat de VVD zich veel rechtser opstelt, omdat de partij anders een electorale doodssteek krijgt.

Van Aartsen heeft Wilders vorige week een ultimatum gesteld. Wilders moet zich in zijn publieke optredens matigen of anders zijn Kamerlidmaatschap opgeven, zo melden goede bronnen in de VVD.

De acties van Wilders zouden de eenheid in de fractie en het leiderschap van Van Aartsen ondergraven. Het Kamerlid onthoudt zich van commentaar, maar is volgens insiders niet geneigd aan de druk toe te geven.

Ook het fractiebestuur van de liberalen wordt in Markelo tegen het licht gehouden. Kamerlid Hofstra is gevraagd een evaluatie over het functioneren van de fractie tijdens het afgelopen jaar te maken. Daarin zal hij aandacht besteden aan de liberale Einzelgängers zoals Wilders en Ayaan Hirsi Ali.

Wilders is het afgelopen parlementaire seizoen al enkele malen door zijn fractievoorzitter berispt en intern heftig bekritiseerd door meer behoudende leden van de VVD-fractie. Ondanks beloften van beterschap bleef hij zich roeren.

Enkele weken voor het reces gaf hij een interview aan HP/De Tijd waarin hij aankondigde hoofddoekjes 'rauw' te lusten. In zijn manifest voor een rechtse VVD-koers bepleit hij met Oplaat onder meer strengere gevangenisstraffen, hardere aanpak van radicale imams, verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen en verlaging van het budget voor ontwikkelingssamenwerking.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1093844169759.html

Tja, daar kon je op wachten, natuurlijk. Wel vreemd overigens dat Van Aartsen en Zalm hebben aangegeven geen enkel probleem te hebben met de strapatsen van Hirsi Ali / Van Gogh afgelopen zondag, maar wel Wilders, die er feitelijk veel eerlijker in is dan mutsje Ali, op deze manier aan willen pakken.

Ook niet slim, trouwens. Ze maken van Wilders op deze manier een martelaar. Want Wilders zegt veel van die onzinnige dingen, die je in de kroeg en op verjaardagen ook hoort. Dus als de VVD hem eruit gooit, gooien ze ook potentiële stemmen weg.

Dus hopen dat ze het doen
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_21654749
Laat Wilders maar lekker zitten, het is goed voor een partij om ook mensen met de neus in een andere richting te hebben. Dat houd de discussie's scherp!
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 08:33:48 #3
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21654753
Tuurlijk gooien ze potentiele stemmen weg, maar ze winnen er ook stemmen mee terug. Veel mensen ergeren zicht aan de manier waarop Wilders zijn mening brengt.

Ik dacht trouwens dat Van Aartsen en Zalm geen commentaar hadden op het filmpje van AHA, wat niet betekend dat ze een fan van zulke acties zijn.
Naar mijn mening moeten AHA en Wilders hun biezen pakken en een eigen partij oprichten (samen met nog wat islamofoben van de VVD misschien). Beter voor hun, beter voor de VVD.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 08:35:20 #4
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21654759
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 08:32 schreef _The_General_ het volgende:
Laat Wilders maar lekker zitten, het is goed voor een partij om ook mensen met de neus in een andere richting te hebben. Dat houd de discussie's scherp!
Maar wat Wilders doet is niet meer discussieren, het is niet te vergelijken met wat Bolkensteijn zei over allochtonen. Roepen dat je hoofddoekje wel lauw rust is geen constructieve discussie, maar gewoon populisme
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 08:37:28 #5
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_21654763
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 08:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wilders, die er feitelijk veel eerlijker in is dan mutsje Ali
In welk opzicht is Hirsi Ali dan niet eerlijk?
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 08:51:17 #6
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_21654834
Wilders..... having a bad hair day.....
Het is een beetje de Heinsbroek van de VVD......
Maar de vergelijking met Frits B. gaat niet op. FB gaf ook vaak een onderbouwing van zijn stelling (was niet louter populisme) die gelet op de tijdsgeest griezelig nauwkeurig uitkwam. Daarvoor heeft hij een decenia na zijn uitspraken nog eens een toelichting mogen geven in de 2e kamer (en alsnog zijn gelijk mogen incasseren). Regeren is vooruitzien. En daar was FB goed in.
pi_21654992
enerzijds wel jammer van de VVD dat ze Wilders niet zijn gang willen laten gaan, een lid moet standpunten kunnen innemen die vd fractie in het algemeen afwijkt maar anderzijds is het toch wel begrijpelijk dat zo'n oproerkraaier ongewenst is, bij welke partij dan ook, omdat het zoals eerder gezegd de stabiltiteit in gevaar brengt en het vertrouwen van de kiezers in die partij ondermijnt, vooral zijn anti-liberale visies mbt godsdienst, en de manier hoe hij dat brengt, zijn voor een partij als de VVD in theorie vreemd zou je zeggen

bij de laatste Tweede Kamer-verkiezingen heeft Wilders ivg met Hirshi Ali maar weinig stemmen gehaald, wel heeft hij een sprongetje ook gemaakt op de kandidatenlijst op grond van meer voorkeurstemmen dan de kandidaten boven hem, de VVD kan dan met een gerust hart Wilders wel dumpen, als hij zich niet inschikt, denk ik, mensen die iets in Wilders zien kunnen net zo goed op Hirshi Ali stemmen eigenlijk, die wel meer luistert naar de partijtop heb ik het idee dan Wilders doet tot nu toe

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 31-08-2004 09:20:54 ]
pi_21655011
Dit is gewoon een slim plannetje van de VVD, om de mening van Nederland de peilen over de rechtsere koers die VVD eventueel moet gaan volgen.

Ik hoop dat Wilders wil "wet" wordt binnen de VVD.
pi_21655021
Ik vind hem ook niet echt passen bij de VVD. Dat zitten over het algemeen beschaafde en niet zo populistische mensen. Wilders lijkt me beter op z'n plaats bij de LPF, daar kunnen ze nog wel een charismatische leider met een paar goede one-liners gebruiken.
pi_21655038
Ik mis eigenlijk Oplaat in het verhaal, heeft die zijn medewerking aan het 10-puntenplan ingetrokken?
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 09:20:18 #11
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_21655042
Dat wordt dan Lijst Geert Wilders in 2007.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_21655056
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 09:18 schreef Apu.Nahasapeemapetil het volgende:
Ik vind hem ook niet echt passen bij de VVD. Dat zitten over het algemeen beschaafde en niet zo populistische mensen. Wilders lijkt me beter op z'n plaats bij de LPF, daar kunnen ze nog wel een charismatische leider met een paar goede one-liners gebruiken.
Wilders is imo geen leider. Misschien dat hij een rol zou kunnen spelen in een 'vernieuwde' LPF, maar ik geloof niet dat hij in staat is een dergelijke partij te leiden en te trekken.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 09:22:39 #13
66444 Lord_Vetinari
pi_21655065
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 09:21 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Wilders is imo geen leider. Misschien dat hij een rol zou kunnen spelen in een 'vernieuwde' LPF, maar ik geloof niet dat hij in staat is een dergelijke partij te leiden en te trekken.
Hij lijkt me eerder op zijn plaats bij Nieuw Rechts of de NVU
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 09:23:03 #14
11923 I.R.Baboon
pi_21655070
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 09:21 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Dat denk ik eigenlijk ook niet. Als ie een leiderstype wil zijn moet ie eerst gerestyled worden, en dan nog eens een goede mediaadviseur in de arm nemen die hem leert wat ie beter wel en beter niet kan zeggen.
pi_21655090
quote:
Ook het fractiebestuur van de liberalen wordt in Markelo tegen het licht gehouden. Kamerlid Hofstra is gevraagd een evaluatie over het functioneren van de fractie tijdens het afgelopen jaar te maken. Daarin zal hij aandacht besteden aan de liberale Einzelgängers zoals Wilders en Ayaan Hirsi Ali.
Ik zie dit toch wel met enig leedvermaak, sorry dat ik het zeg. De VVD die destijds zo opgetogen was over de overstap van AHA van de PvdA, ze hebben er echter iemand mee binnengehaald die nauwelijks functioneert binnen een fractie en in het parlement en vooral uit is op aandacht voor haar zelf. Ik moet de discussies van destijds nog maar eens doorlezen...
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 09:26:34 #16
11923 I.R.Baboon
pi_21655099
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 09:25 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik zie dit toch wel met enig leedvermaak, sorry dat ik het zeg. De VVD die destijds zo opgetogen was over de overstap van AHA van de PvdA, ze hebben er echter iemand mee binnengehaald die nauwelijks functioneert binnen een fractie en in het parlement en vooral uit is op aandacht voor haar zelf. Ik moet de discussies van destijds nog maar eens doorlezen...
Nou ja, aan de ene kant zal het de fractiediscipline geen goed hebben gedaan, maar aan de andere kant heeft ze volgens mij ook flink wat nieuwe stemmen opgeleverd. Dus dat moeten ze dan maar tegen elkaar afwegen.
pi_21655104
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 09:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hij lijkt me eerder op zijn plaats bij Nieuw Rechts of de NVU
Nee, dat niet, daarmee doe je hem toch wel tekort. De LPF zou wel wat voor hem zijn, als die partij tenminste in staat is zichzelf nog weer een keertje op te richten.
pi_21655126
Wel knap dat al die linkse fokkers hier in dit topic, denken te weten welke koers de VVD moet gaan volgen.

Jongens we hebben het hier over de VVD, en niet over die linkse GeefMaarGeldUit partijen waar jullie op stemmen.
pi_21655148
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 09:29 schreef more het volgende:
Wel knap dat al die linkse fokkers hier in dit topic, denken te weten welke koers de VVD moet gaan volgen.

Jongens we hebben het hier over de VVD, en niet over die linkse GeefMaarGeldUit partijen waar jullie op stemmen.
Yeah, sure... alsof de rechtse kliek hier nooit oordelen velt over de koers van linkse partijen.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 09:34:27 #20
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_21655178
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 09:29 schreef more het volgende:

Moppelt iets over de JSF en Betuwelijn..... , ook de VVD maakt zich hier schuldig aan.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 09:37:50 #21
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_21655218
Vind ik toch jammer als hij eruit moet. Ik vind het altijd wel lachen om zulke mensen in de politiek te hebben.
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_21655303
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 09:34 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Moppelt iets over de JSF en Betuwelijn..... , ook de VVD maakt zich hier schuldig aan.
Dat zijn investeringen, en die lijken nu misschien wat tegen te vallen, maar zullen in de toekomst zeker hun vruchten afwerpen.

Ik denk meer aan te hoge sociale uitkeringen op allerlei gebied, teveel overheidsbemoeienissen, teveel belastingen, teveel nutteloze overheidsbanen creëren.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 09:44:34 #23
66444 Lord_Vetinari
pi_21655333
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 09:42 schreef more het volgende:

[..]

Dat zijn investeringen, en die lijken nu misschien wat tegen te vallen, maar zullen in de toekomst zeker hun vruchten afwerpen.

Ik denk meer aan te hoge sociale uitkeringen op allerlei gebied, teveel overheidsbemoeienissen, teveel belastingen, teveel nutteloze overheidsbanen creëren.
Meneer Wilders in vermomming, I presume?
pi_21655358
precies, en daarom moet Wilders gedumpt worden, dat is het beste voor hem en de VVD toch denk ik, hij schikt zich denk ik toch niet naar het partijstandpunt, ondanks dat hij in het verleden met de hoofddoekjes iig wel heeft gedaan, dat hij toen fractiediscipline had getoond, maar ja, de frictie bleef

maar we zullen wel zien
pi_21655371
Ah, het Links-Rechts-geneuzel is weer begonnen? Dat terzijde, ik vind Wilders een beetje een vreemde eend in de bijt. VVD was voor mij altijd een partij van verstandige en nette heren en Wilders past slecht in dat beeld. Ik vind hem trouwens qua uiterlijk nog bespottelijker dan onze huidige premier.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')