abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21797154
tvp

edit: goeie columns...

klinkt iets sympathieker dan tvp
pi_21806595
Ja, precies.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_21842257
quote:
DE SLUIPMOORDENAAR IN DE ZESTIEN

Voetbal is een spel van details. Een elftal is afgestemd op de individuele kwaliteiten van de afzonderlijke spelers en in een winnend elftal worden die optimaal benut. Een goede trainer laat zijn team spelen om de mogelijkheden van zijn spelers ten volle te benutten en niet om hun onmogelijkheden te verbloemen. De speler met het beste overzicht en de goede trap krijgt een centrale rol, de meedogenloze spelers in de selectie staan in het hart van de defensie en de man met de neus voor de goals gaat in de spits spelen.

Spitsen zijn er in alle soorten en maten. Je hebt de voetballende spitsen, die een fantastische techniek hebben en op eigen kracht iets kunnen forceren. Het enige manco dat dit soort jongens soms heeft, is dat hun rendement soms niet hoog genoeg is. Neem een speler van het kaliber Zlatan Ibrahimovic, die gemeten naar zijn bovengemiddelde kwaliteiten veel meer had moeten scoren in een competitie als de onze, waar menig defensie open huis houdt. Zoals bijvoorbeeld een Thierry Henry voor Arsenal wel doet en Raúl in Spanje regelmatig laten zien.

De andere categorie is die van de pure afmakers. Dit zijn spitsen die op het oog misschien niet eens bijzonder goed kunnen voetballen en zich helemaal hebben toegespitst op het maken van doelpunten. Ze hebben er een instinct voor. We noemen dat vaak “een neusje voor de goal”. Je kan ze herkennen aan de manier waarop ze zich bewegen bij balbezit. Ze zoeken een gunstige positie. Soms lijkt die positie de vreemdste die ze hadden kunnen kiezen. Die kan soms tegen alle voetballogica indruisen. Een paar seconden later kan die positie ineens de juiste zijn. Een voorzet die over iedereen heen waait en bij de tweede paal voor de voet van de spits valt, die daar per toeval lijkt te staan. Gelooft u mij, het is geen toeval. Het is de echte spits, die het doet.

Opvallend vaak vind je dit soort spitsen in de Serie A, de competitie van Italië. Daar worden ze vaak op optimaal gewaardeerd. Wij Nederlanders, die het pure voetbal propageren, willen nog wel eens schamperen over dit soort spitsen. Filippo Inzaghi, die bij AC Milan vanwege zijn gebrekkige techniek niet eens mag meedoen aan de rondo’s, zou bij ons al in de jeugd uitgelachen en te licht bevonden zijn. Het is geen toeval dat Jerrel Hasselbaink naar de amateurs werd gestuurd in ons land. Het is evenmin toeval dat Roy Makaay door velen lange tijd amper serieus werd genomen als zelfs maar een optie voor Oranje. In Italië is dat ondenkbaar. Resultaat, dat telt. Inzaghi wordt beoordeeld op zijn goals en als hij zijn team een zege bezorgt, maalt er niemand om een balletje dat van zijn voet springt of het feit dat hij amper een schijnbeweging kan maken.

Dit soort spitsen hebben ook nauwelijks zulke bewegingen nodig. Hun baltechniek is puur functioneel. Waarom een schaar maken als een simpel schot doeltreffender is? Wel zijn ze vaak een meester in het maken van lichaamsbewegingen. Een stapje naar links, om pijlsnel rechts uit de rug van de verdediger te lopen. Met name de defensie van Ajax kan er de laatste jaren in Europees verband van meepraten. Pasanen en Chivu die dachten dat ze Inzaghi en Shevchenko hadden gedekt, maar in werkelijkheid liepen die al enkele meters achter ze om volledig vrij te kunnen scoren.

Deze week komen onze vertegenwoordigers in de Champions League beide typen tegen. Arsenal brengt Thierry Henry tegen PSV, momenteel de meester der spitsen. Henry verdeelt en scoort, terwijl zijn kompanen Dennis Bergkamp en José Antonio Reyes eveneens voetballende spitsen zijn. Hoe anders is dat bij de opponent van Ajax, Juventus uit Italië. Die ploeg heeft natuurlijk Ajax-spits Zlatan Ibrahimovic gecontracteerd en kent met Alessandro Del Piero eveneens een voetballende spits.

Maar de man die Ajax het meest zal moeten vrezen, is feitelijk de minste voetballer van het span. David Trezeguet is inmiddels 26 jaar oud en loopt al weer wat jaren mee. Hij werd topscorer in Frankrijk en Italië, pakte er kampioenschappen en werd met zijn land Europees en Wereldkampioen. Sterker nog, hij was met een doffe knal verantwoordelijk voor de Europese titel van de Fransen in 2000.

Heitinga en Escudé hebben de ondankbare taak deze Fransman te moeten verdedigen. Beiden staan niet bekend als spelers die 90 minuten vol geconcentreerd spelen. Dat lijkt op voorhand dodelijk tegen Trezeguet. Hij zal ze in slaap sussen. Niemand verstaat de kunst van het sjokken momenteel zo goed als Trezeguet. Onzichtbaar, een adjectief dat grote delen van de wedstrijd aan hem kleeft. Je vraagt je af of hij nog wel meedoet. Hij kan de makkelijkste ballen verliezen, alle duels verliezen en niks goed doen, maar je toch met één flits de das omdoen. Als een sluipmoordenaar beweegt hij rond het strafschopgebied. Hij kiest posities die nergens op lijken te slaan. Wellicht vallen er maar drie ballen goed, maar sowieso is één van die drie voor hem. Genade kent hij dan niet en slechts het houtwerk of een fenomenale redding kan hem dan nog stoppen. Anders gaan de armen in de lucht en vult zijn grijnzende tronie het beeld van je televisie. Dan is zijn missie weer volbracht en is Heitinga of Escudé de gebeten hond, al hebben ze hem verder de hele wedstrijd afgetroefd. Ik heb nu al medelijden.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 donderdag 9 september 2004 @ 17:57:29 #29
7889 tong80
Spleenheup
pi_21842675
Alles in de traditie van Gerd Muller.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_21842968
Lekker stukje.

(Verkapte TVP)
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_21843851
Dank u Lego!
www.thuisuiteten.nl
pi_21882240
Staat nu ook op de FP!
www.thuisuiteten.nl
pi_21908700
Pokeren

Wat is er toch geworden van dat alleraardigste joch dat zo lullig bij PSV is weggegaan?

De halve voetbalwereld was aan het pokeren op die 31e augustus, vlak voor het sluiten van de transfermarkt.
“Heb jij voor mij een linkspoot, dan krijg je van mij een offensieve middenvelder” “Hij moet alleen nog even door de medische keuring maar er is nooit wat met hem aan de hand. Kerngezond, dat garandeer ik je”.
De geruchten zoemden al weken en op die mooie laatste dinsdag van augustus moest het dan ineens allemaal gebeuren. De miljoenen vlogen over en weer, er werden bankgaranties verleend en alle strijdplannen te voorschijn gehaald. Het was nauwelijks nog bij te houden welke speler er op 1 september onder contract stond bij welke club. Van iedere speler van een beetje naam was bekend dat hij weg mocht of weg wilde of wat hij moest kosten. Van bijna iedere speler dan.

Riemer zit in die dagen niet te pokeren maar te klaverjassen bij vrienden. Tussendoor praten ze wat over voetbal als Annie ineens zegt: wat is er toch geworden van dat alleraardigste joch dat zo lullig bij PSV is weggegaan? Verrek, denkt Riemer, dat is nog eens een vondst. Want het staat hem bij dat Bruggink niet heel erg gelukkig was in Spanje. En zo’n soort speler kan Heerenveen goed gebruiken. Ervaring wordt node gemist. Bovendien kan hij mooi achter Klaas Jan, dat was oorspronkelijk de bedoeling in Eindhoven maar waarom niet gewoon in het Abe Lenstra Stadion? Ja, dat is nog niet zo gek wat Annie daar zegt. Straks thuis maar eens even opzoeken hoe het er met die jongen voor staat. Bruggink was al eens eerder in beeld geweest. Waar was dat ook al weer op afgeketst?

“Riemer, riemer, jij moet uitleggen – jij hebt de troef” Annie klinkt zorgelijk en kijkt met een gezicht van: jongen, waar zit je toch weer aan te denken?

Het klaverjassen lukt niet meer. In plaats van de koning ziet hij steeds het gezicht van Arnold Bruggink voor zich. Zo’n venijnig mannetje dat zich wild bewijzen. Die heeft zeker nog iets recht te zetten in Nederland. Maar, denkt Riemer ineens somber, als hij in de markt zou zijn, dan had ik daar wel iets over gehoord. Veel clubs zitten toch om zo’n soort speler te springen? Waarschijnlijk was Bruggink al onder de pannen bij een andere Spaanse club.

Een paar dagen later zit Riemer in Mallorca in de zon te praten met een goed gehumeurde Arnold Bruggink. “Jammer dat Foppe weg is”, was zijn openingszin geweest, “onder hem had ik graag gespeeld. Maar die nieuwe deugt ook wel. Die is toch de eerste wedstrijd al naar de tribune gestuurd…?”

Riemer grijnst. Dit gaat helemaal goed komen. En hij zou er niet mee gaan pronken al was hij er trots op. Wat zouden de andere clubs jaloers zijn dat ze niet aan deze speler hadden gedacht. Deze transfer is voor Annie zei hij met een pokerface tegen het bestuur. En we gaan hem presenteren zoals Annie dat ook zou doen: alsof het gewoonste zaak van de wereld is.

http://sc.heerenveen.org/?p=supporters/column/121
pi_21908846
leuk stukje, met misschien ook nog een kern van waarheid
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_21926646
Ik had spreekkoren verwacht, maar krijg Nol Bruggink! Desondanks een leuk stuk!
www.thuisuiteten.nl
pi_21928071
quote:
Op maandag 13 september 2004 17:03 schreef methodmich het volgende:
Spreekkoren zijn al in de maak
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_21928600
quote:
Op maandag 13 september 2004 17:03 schreef methodmich het volgende:
Ik had ook spreekkoren verwacht maar ben al zo lang columnist, ik ben er wel een beetje over uitgeschreven - deze is van 2 jaar geleden.

Vieze, vuile, gore...........eh

Stom, stom. Heb ik altijd gedacht dat er een hondenlul tussen hun benen hangt, is het helemaal niet zo.

maandag 28 oktober 2002 18:11

"Ze bedoelen niet echt dat hij een hoerenzoon is, hoor", zei de analyticus die zelf zoon van is. "En ze reageren gewoon op wat er in het veld gebeurt". Ach, is dat zo? Ik dacht dat ze een discussie over het bordeelverbod wilden aanzwengelen.

En ik maar denken dat Temmink echt transseksueel is en dat Luinge al jaren aan kanker lijdt, net als de meeste andere scheidsrechters. Stom, stom. Heb ik altijd gedacht dat er een hondenlul tussen hun benen hangt, is het helemaal niet zo. Zo bedoelen ze het helemaal niet, die lieve schatten op de tribune. Ze reageren op wat er in het veld gebeurt, natuurlijk. Een voetballer die zijn tegenstander onderuit trekt en daarvoor bestraft wordt met een rode kaart. Die komt uit het borstzakje van een scheidsrechter, die is daar namelijk voor ingehuurd. En dan zingt het publiek hem 'vieze gore vuile van alles waar je dood aan kan gaan-lijder' toe. Ze reageren namelijk op wat er in het veld gebeurt. Zo simpel is het, zei de blonde analyticus die zelf zoon van is.
En dat we ons er niet zo druk over moeten maken want je moet het je niet aantrekken van dat kankerlijer en van dat hoerenjong want dat het niet zo bedoe.............juist ja. Zo ging het even door. De trainers hadden al eerder een duit in het zakje gedaan.

En daar zat ik met mijn goede gedrag en mijn stomme verbazing. In een week waarin iemand werd doodgeslagen vanwege niets, gaan we rustig verder met onze zelfgenoegzame praatjes. Nee, dit is heel iets anders, dit heeft er niks mee te maken. Het is onduidelijk hoe en wat en waarom en richtlijnen zus en richtlijnen zo.

Nou (hoe praat je in een column met stemverheffing?) NOU, WIL IK WEL EVEN IETS ZEGGEN. KAPPEN NOU! Kappen met die onzin. Kappen met die spreekkoren en kappen met al het gelul erover. Niks onduidelijke richtlijnen. Er is maar 1 richtlijn. Je brult niet met zijn honderden banale teksten naar mensen in het veld, of buiten het veld. Of waar dan ook. Je brult gewoon niet banaal... Dan wordt er niet meer gespeeld.
Duidelijk??? Okay dan!!!

pi_21929248
Die is erg goed.
www.thuisuiteten.nl
pi_21970938
quote:
IEDEREEN HOUDT VAN DIRKIE

Populariteit is een ongrijpbaar fenomeen. Waarom is de ene voetballer veel geliefder bij de fans dan de ander? Er spelen allerlei factoren, maar toch zijn er grofweg twee redenen te noemen. Enerzijds zijn er de briljante technici, die op basis van hun fantastische kwaliteiten wedstrijd beslissen voor hun team. Het zij door een pass, het zij door een goal. Anderzijds zijn er de spelers die zich een slag in de rondte werken. Geen spoor van brille, maar een overdosis aan werklust. Met een door zweet, modder en, als het even kan, bloed doordrenkt shirt stappen zij het veld af, nadat ze op hun tandvlees nog even alle vakken met supporters zijn afgelopen.

Zo iemand is Dirk Kuijt, vanaf nu “Dirkie” genaamd. Dirkie is niet de beste voetballer die er bestaat. Het zou niet terecht zijn om te zeggen dat Dirkie er niets van kan, maar een wondervoetballer is hij zeker niet. Dirkie kan alles behoorlijk, maar is oneerbiedig gezegd vooral een werker. Met werkers is helemaal niets mis. Zij komen echter nooit met gejuich binnen. Altijd moeten ze de gereserveerde houding van hun nieuwe omgeving doen verdwijnen. Want bij FC Utrecht hebben de fans echt moeten wennen aan Dirkie. Hij klampte echter toch aan op het niveau van Utrecht en oversteeg dat later zelfs. Feyenoord haalde hem binnen, maar Dirkie kwam toch enigszins in de schaduw van de Serviër Danko Lazovic. Een seizoen later is Dirkie de onbetwiste aanvalsleider van de Rotterdammers, die vorig seizoen als aangever en afmaker bij meer dan dertig Rotterdamse goals betrokken was. Nog steeds zijn er wel fans te vinden die toch liever Lazovic in de basis zouden zien. Dit terwijl Dirkie inmiddels vrolijk doorzwoegt over het spitsenkerkhof van de Kuip, waar Lazovic nog moet oppassen om zijn naam straks niet terug te vinden tussen die van de Farringtons, de Griga’s en de Somalia’s.

Inmiddels is Dirkie ook international geworden. Van Basten bedeelde hem een plaats op de flank toe, waar vandaan Dirkie mag rommelen. Ik heb altijd gedacht dat hij te licht zou zijn voor Oranje en zeker als diepe spits acht ik nog steeds velen beter geschikt, maar Dirkie heeft toch aangetoond iets toe te kunnen voegen aan onze nationale trots.

Dirkie heeft een tomeloze inzet. Net zo makkelijk is hij betrokken bij aanval, als dat hij de defensie assisteert als de nood aan de man is. Dirkie is de man die eerst de bal van de eigen doellijn kopt, om een halve minuut later zelf een doelpoging te ondernemen. Willem van Hanegem zei onlangs nog, geheel terecht, dat het bij voetballers met meer kwaliteiten altijd lijkt of ze minder doen. Maar toch, stel dat Patrick Kluivert met al zijn kwaliteiten nu eens de helft van de inzet van Dirkie zou tonen op het veld? Dan was hij lang niet zo omstreden als nu.

Ook de presentatie van Dirkie is een belangrijke reden voor zijn huidige populariteit. Dirkie draagt geen petje, geen zonnebril, geen walkman. Dirkie praat met de pers en wekt nog de indruk het leuk te vinden ook. Dirkie reikt geen MTV-Awards uit, slaat zijn vriendin niet en heeft geen relatie met een tweederangs presentatrice waarvan het getal in haar cupmaat groter is dan dat van haar IQ. Dirkie is nuchter. Profvoetballers verdienen een berg geld, maar aan Dirkie zie je het niet af. Hij zou net zo goed buschauffeur kunnen wezen of groenteboer.

Daar zit misschien wel de kern van het verhaal. Wij zouden allemaal Dirkie kunnen zijn. Een visserszoon uit Katwijk, die met de fiets naar het trainingskamp van Oranje komt. Een gewone jongen, waarvan je er elke dag honderden ziet op straat. Als zo’n jongen dan ook nog voetbalt met een hartverwarmende inzet en bovendien regelmatig doelpunten maakt en voorbereidt, is het logisch dat velen met hem weglopen.

Zo iemand zal ook niet snel populariteit verliezen. Dirkie is geen hype, want Dirkie speelt geen rol. Dirkie is in zijn eigen jongensboek terechtgekomen, als was hij Sjakie met zijn wondersloffen. Ik denk dat hij zich af en toe best even in de arm zal knijpen, om te controleren of hij nu eigenlijk droomt. Door gewoon te doen kun je soms toch meer bereiken dan velen voor mogelijk houden. Als je het hem zegt, zal hij het vast beamen. Om vervolgens weer keihard te gaan trainen, zodat hij weer scherp aan de wedstrijden kan beginnen. Omdat hij zo van het spelletje houdt en dat ook uitstraalt. En ik weet zeker, of u wilt of niet, dat u ook alleen maar kunt toegeven dat u een zwak voor Dirkie hebt. Ja toch?
www.thuisuiteten.nl
pi_21971280
  woensdag 15 september 2004 @ 16:20:46 #41
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_21971423
Top MM!

Vooral
quote:
heeft geen relatie met een tweederangs presentatrice waarvan het getal in haar cupmaat groter is dan dat van haar IQ
pi_21971576
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_21971620
Leuk. Ook ik kan dirkje niet haten met zijn flapoortjes en krulletjes.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_21973871
Hij heeft iets ontzettend jaren 50-igs, iets Abe-achtigs. Van de gestampte pot en de tafelkleedjes.
pi_21974157
Goede column
  Trouwste user 2022 woensdag 15 september 2004 @ 18:31:09 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_21974522
Hij's leuk hoor.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_21977038
Dank allen.
www.thuisuiteten.nl
pi_21977422
Sylvie is de hoer van Amsterdam, klonk het uit de kelen in het Zuiderpark. Het was een prettige meezinger op een zonnige zondagmiddag. Andere klassiekers passeerden de revue, waarvan Kanker Wesley, je moeder is een hoer en Joden rennen altijd weg de grootste hits van de middag werden. Ruim anderhalf uur later vond een gedeelte van het Feyenoord publiek het bijzonder amusant om het geluid van gillende keukenmeiden na te doen om het Enschedese FC Twente eraan te herrineren dat er een aantal jaren geleden toch echt een vuurwerkramp heeft plaatsgevonden met vele slachtoffers. Kortom, een typische en reuzegezellige voetbalzondag.

Want gewoon is het. Iedere week hebben de scheidsrechters kanker, verdient een groot deel van de moeders van de spelers geld bij al liggend op de rug en rennen bepaalde bevolkingsgroepen altijd weg. Dat dit soort beledigende teksten bij een weldenkend mens niet door de beugel kunnen mag duidelijk wezen, maar tot afgelopen zondag werd er nauwelijks aandacht aan besteed. Hetgeen er in het Zuiderpark geroepen werd was kwetsend, discriminerend en vernederend, maar nieuw of zeldzaam is het allerminst.

Toch kon het deze keer echt niet door de beugel. De ADO-aanhang was te ver gegaan. Trainers, analytici, bondsbestuurders en vooral politici schreeuwden moord en brand. Hier moest tegen opgetreden worden, en wel snel ook. Nu kom ik regelmatig in een voetbalstadion en hetgeen er in Den Haag gebeurde heb ik wel vaker meegemaakt en met kwetsendere teksten.’Sylvie is de hoer van Amsterdam’ is niet smaakvol en voor Sylvie Meijs niet prettig, maar het lijkt me toch minder kwetsend dan ‘Alle kankerboeren moeten dood’ of ‘Rotterdam, kankerstad, in de oorlog platgebrand’. Over die laatste twee voorbeelden hoor je wekelijks niemand, maar nu een BN’er er van het niet altijd even fijnzinnige Haagse publiek van langs krijgt is het land te klein.

Minister Remkes wist de 2e Kamer te vertellen dat dit soort incidenten vaker plaatsvonden en dat het wat hem betreft niet tolerabel was. Daar heeft Remkes helemaal gelijk in. Natuurlijk kun je kwetsende en rascistische spreekkoren niet tollereren en natuurlijk moet er zo snel mogelijk wat aan gedaan worden, maar dat roepen we al meer dan tien jaar. Het ‘Hamas, Hamas, Joden aan het gas’ is al talloze jaren te horen in Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven en iedere keer wordt er schande van gesproken.

Gelukkig is nu ook voor Ajax-trainer Ronald Koeman de maat vol. Als dit nog één keer gebeurt stapt hij met z’n team het veld af. Een loffelijk streven, maar waarom gebeurde dat dan niet afgelopen zondag. Volgens Koeman was dat heel logisch; bij een 3-2 voorsprong doe je dat niet, dat kon in zijn ogen pas bij een 5-0 voorsprong. Dat is een drogreden natuurlijk, maar de volgende keer stapt Koeman echt van het veld. ‘Ook als de eigen Ajax-aanhang zich misdraagt?’, wilde een journalist weten. Het bleef lang stil en een duidelijk antwoord kwam er niet, want je stapt eigenlijk niet zo makkelijk van het veld af.

Of ik vind dat de wedstrijd gestaakt had moeten worden? Absoluut! Wat er tijdens ADO – Ajax allemaal geroepen werd, kon niet door de beugel, maar wat er in de overige stadions geroepen werd het afgelopen weekend was minstens zo erg. Ik zou er net als Koeman voor willen pleiten dat beide teams demonstratief het veld af lopen als iemands moeder een hoer genoemd wordt of een speler een kankerlijer is. Helaas zie ik dat niet gebeuren, de boel zou alleen maar escaleren en goeden leiden op deze manier onder de kwaden.

Al jaren wordt er oeverloos geluld over oplossingen voor dit probleem en worden er peperdure werkgroepen in het leven geroepen om deze excessen tegen te gaan en al jaren worden er maatregelen in het leven geroepen. Burgemeesters en scheidsrechters mogen de wedstrijd staken, luide muziek wordt ingezet, supportersvakken moeten worden ontruimd en de ploeg van de schuldige supporters zouden punten in mindering moeten krijgen. Het zijn allemaal maatregelen die op papier zouden helpen, maar in de praktijk worden ze niet toegepast. Eens in de zoveel tijd escalleert het weer en dan spreekt iedereen er schande van en volgende week is iedereen het weer vergeten. Zolang niemand zelf actie onderneemt zullen de spreekkoren blijven bestaan. Supporters die zich schuldigmaken aan het scanderen van deze spreekkoren zullen er echt niet vanzelf mee ophouden en ik denk dat Sylvie komende zondag in Den Bosch weer vrolijk toegezongen zal worden.

Mocht Koeman dan niet van het veld stappen, kick ik dit stukje volgend jaar gewoon weer omhoog, want dan vindt iedereen weer dat dit soort spreekkoren niet kunnen en dat er deze keer echt wat moet gebeuren, echt waar...
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_21977579
En dan staat "kankeraap" tegen Pienaar er nog niet in.... Goed stuk, Tony.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 15 september 2004 @ 20:35:42 #50
7889 tong80
Spleenheup
pi_21977829
Goeie column Tony.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')