Halverwege de afdaling naar Kurkijokki moet ik plotseling vol in de remmen.
Vlak voor me houdt de weg plotseling op. Bonkend via gruis en wasbord kom ik
tot stilstand. Er was aangekondigd dat er 40km ongeasfalteerde weg in de Ladoga
800 zat, maar dit is toch wel erg drastisch. Ik kan kiezen tussen los gruis,
wasbord of de berm. Het lijkst wel alsof ik met een tijdmachine naar een
vooroorlogse Tour de France verplaatst ben, een Tour de France van voor de
eerste Wereldoorlog dan wel. Moet ik nu niet mijn reservebanden om de schouder
slaan? Waar is m'n stofbril?
Een groter kontrast met de eerste kilometers is niet te bedenken. Op
zaterdagochtend vertrekken we met een twintigtal fietsers vanuit St.
Petersburg. Via de snelweg naar Moermansk worden we in oostelijke richting
geblazen. Het asfalt is goed, de weg niet te druk en het peloton draait goed.
Aan de rand van de stad gaan 4 rijdes terug, ze doen niet mee met het brevet.
De rest rijdt stevig door. Iedereen doet zijn werk. Alleen het praten met de
andere deelnemers is wat moeizaam. Ik spreek belabberd Russisch, de meeste
Russen zijn niet gewend veel Engels te praten. Maar al met al lukt het wel.
Voorbij Kirovsk wordt de weg smaller, verandert in een gewone tweebaansweg met
een matige hoeveelheid verkeer.
Diit stuk ken ik, hier reed ik in '99. Het
eerste deel is vlak, maar ik moet zien dat ik genoeg overhou om na zo'n 100km
een paar klimmetjes in het peloton te overleven. Dat lukt allemaal zonder
probleem. Vlak voor de eerste controle (na 128km) begint het te regenen. Een
vrijwel ideaal moment. In een café'tje zitten we de regen uit. Een van de
organisatoren verdeelt inmiddels speciale papieren. Het brevet voert door een
speciaal grensgebied, daar is een vergunning voor nodig. Ik schuif mijn
vergunning in mijn paspooort en berg het geheel goed op.
Het grootste gedeelte van de groep vertrekt gezamenlijk. De eerste kiloemters
wordt langzaam gereden om de niet zo snelle vertrekkrs de gelegenheid te bieden
om bij de groep te komen. Inmiddels regent het niet meer. Ook nu loopt het
groepsrijden soepel.
De enige dame in het gezelschap regiseert het
groepsrijden. Zij koerste zo'n 10-15 jaar geleden op landelijk niveau in de
Sovjet-Unie, en rijdt nog steeds erg goed. Engels spreken gaat haar wat
slechter af, maar in een mix van engels en russisch lukt het toch om wat te
praten. Haar stadsgenoot is er wat minde aan toe. Hij is een sterke rijder,
maar veel te zenuwachtig. Al bij de start, voordat ik hem had zien rijden,
kreeg ik al de indruk dat hij het niet zou halen, een veel te nerveus gezicht.
Maar vooralsnog gaat alles goed. De groep rijdt stevig door. Een enkele rijder
moet zelfs lossen.
Tenminste, zolang het droog is gaat alles goed. Een paar uur later begint het
weer te regenen. Ik wacht niet op een te late groepsbeslissing maar stop en
haal mijn regenjack te voorschijn. Het regent echt serieus nu. Alleen rijd ik
verder, ik weet dat er nog rijders achter mij zijn. In Pasja stop ik om te
ravitailleren. Water, cola en wat broodjes. Mueslirepen zijn hier niet te
krijgen, maar de Russische bakkers zijn zeer goed in het bakken van lekkere
broodjes. Als ik terug op de route ben zie ik niemand. Maar erg is het niet, de
route is erg eenvoudig, de eerste 215km volgen we de M18, de snelweg naar
Moermansk. Het is wel speciaal, af en toe zie je borden staan van het
type 'Moermansk 1320km'. Enkele kilometers later zie ik een jonge rijder bij
een tankstation. Hij wil net wegrijden. Ik doe het wat rustiger aan en laat hem
bij komen. Ik zie direkt dat hij niet zo ervaren is, hij rijdt te snel en te
ontrustig. Ik laat hem rustig gaan. Enkele tientallen kilometers zie ik hem
terug, hij kan het hoge tempo niet volhouden. Nu blijft hij wel bij me. Samen
rijden we door naar Lodejnoje Polje. Hier is een controle. Maar de controleurs
zitten in een auto. We weten dat, dus eerst doen we de kroeg aan waar een
aantal andere deelnemers ook al zitten. Een deel van de fietsen staat gewoon
binnen. Langzaam druppelen ook andere rijders binnen, de regen heeft het
peloton helemaal uit elkaar geslagen.
Maar weer is het droog als we verdergaan, opnieuw in groep. Met z'n 8-en rijden
we verder naar de controle. Vanaf hier is het goed planenn. De afstand tussen
de dorpen groeit sterk. 20-30km grote leegte is niets. Je moet dus goed plannen
om eten en drinken te kopen. Gelukkig is in vrijwel iedere grote plaats een 24-
uurs winkel. Aan vaste winkelsluitingstijden of zondagsrust doet men niet in
Rusland, een paradijs voor de randonneur. Zo besluit ik in Megrega de groep te
verlaten om wat te eten. Als ik voor het winkeltje zit komt de organisator
Michaïl voorbij. Ik zeg hem dat hij niet hoeft te wachten en het peloton een
minuut of 10 voor hem rijdt. Als mijn ijs op is rij ik verder. Binnen een paar
minuten kan ik stoppen om mijn regenjack aan te trekken. Zo'n 10km verder rij
ik door Olonets. Hier zie ik vrijwel de hele groep verzameld in het busstation.
Ik stop ook. Samen rijden we verder, maar bij het verlaten van Olonets krijg ik
een lekke band. Er blijkt een gat in m'n buitenband te zitten. Gelukkig heb ik
een vouwband bij me, dit keer een cycle-crossband die dik genoeg is om de
slechte wegen uit te houden. Lana en Andrej uit Vladimir stoppen ook. Nadat ik
alles verwisseld heb rijden we verder. Lana herinnert zich al steeds meer van
het Engels dat ze ooit geleerd heeft. We kunnen nu een redelijk gesprek voeren.
Dat maakt het rijden toch wat aangenamer. Zij werkt in Vladimir als
kraanmachiniste. Ik vertel haar dat in Nederland dit ongebruikelijk is voor
vrouwen, iets wat zij bijna niet kan geloven. "Je zet toch geen rokende en
zuipende kerel op een kraan? Dat werk kun je beter door vrouwen laten doen, die
zijn tenminste nuchter." Bij een van mijn eerdere reizen ontmoette ik al eens
een gepensioneerde troktorbestuurdster. Al in de jaren 30 waren er
staatscampagnes om vrouwen in technische funktie's te krijgen. Zij is van haar
kant weer verbaast als ik haar vertel dat ik een aantal jareen geleden in
Ivanovo heb geschaatst, en daar zelfs een van de kampioenschappen won. Met
Andrej is de conversatie veel moeilijker. Zijn Engels is heel beperkt, en wordt
ook niet echt beter.
Al pratend vergaat de tijd snel tot de controle van Vidnitsa. Een klein groepje
van de organiserende club, Baltische Ster St. Petersburg, heeft wat tenten aan
het Ladoga meer opgeslagen. Een enkele pijl tegen een boom, en klaar is de
controle.
Direkt na aankomst krijg ik een mok thee in de hand gedrukt en een
bord kasha op schoot. Aan het kampvuur kan ik me opwarmen. Een harde wind waait
vanaf het Ladogameer. Een groot aantal rijders besluit door te rijden. Het
wordt niet echt donker op deze hoogte. Ik besluit wat te slapen, het is
vakantie en ik ben hier niet gekomen om een snelle tijd neer te zetten. Ik weet
Lana ervan te overtuigen dat 8 uur slapen voor een randonneur toch echt wat
teveel is, de start wordt vastgesteld op morgenochtend 5 uur, een uur voordat
de controle dicht gaat.