abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 14:27:40 #1
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21508369
Islam vs christendom

Dit topic is bedoelt voor christenen, moslims en geintreseerde.
Gelieve geen God ontkenningsberichten.
De verschillen tussen de 2 religies zijn nog altijd niet duidelijk.
Sommige menen dat er geen verschil in zit terwijl ik er van overtuigt ben dat dit wel zo is.

Waarin geloven christenen in het kort:

Geloofsbelijdenis van Nicea

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
Terwille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.
Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
Amen

Waarin geloven molsims in het kort

Om je volledig over te geven aan de islam zijn er 6 basiselementen waarin je moet geloven:
Geloof in
1. De eenheid van god
2. De profeten
3. De boeken
4. De engelen
5. De dag des oordeels
6. De voorbeschikking
Er is geen god dan Allah en Mohammed is zijn dienaar en profeet.
Wanneer je het geloof goed gebaseerd hebt op al deze elementen, dan heb je de Islam geaccepteerd. En door het geloof te verklaren, onderwerp je je aan de Islam en word je een herboren moslim waarmee je de poorten van genade en vergiffenis voor jezelf opent.

de soenieten geloven in de soenna of de hadith, de overgeleverde verhalen inzake de profeet.
sjiieten geloven in de verborgen Imam, een soort van verlosser.

en dit is Islam !
1. Geloofsbelijdenis (Sjahada)
2. Gebed (Salaat).
3. Armenbelasting (Zakaat).
4. Vasten (Sawmoe).
5. Bedevaart (Hadj).

onder voorbehoud

[ Bericht 12% gewijzigd door Boomstam op 24-08-2004 16:10:00 ]
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 14:36:54 #2
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_21508588
zal best allemaa,l maar het oude testament waarmee die monotheistische poeha mee is begonnen is gelijk.
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
pi_21508743
wat is nou de clue van dit topic ??? je geeft een bijbels citaat .. en je noemt het woordje Islam.. .. niet echt discussie bevorderend. .
Religion : Mankind's worst invention !
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 14:45:54 #4
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21508804
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 14:43 schreef Flierp het volgende:
wat is nou de clue van dit topic ??? je geeft een bijbels citaat .. en je noemt het woordje Islam.. .. niet echt discussie bevorderend. .
dat komt omdat die gast nog wat moet vertellen over de islam man, en die zet ik dan in de openingspots
tis trouwens geen bijbelse citaat
pi_21508820
en dit is Islam !

1. Geloofsbelijdenis (Sjahada)
2. Gebed (Salaat).
3. Armenbelasting (Zakaat).
4. Vasten (Sawmoe).
5. Bedevaart (Hadj).
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 14:48:09 #6
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_21508853
Waar wij moslims in geloven:

Wij geloven in één God, groter dan alles en in staat van alles.
Meerdere profeten waarbij de belangrijkste Mohammed Mustafa. Wij geloven dat God alles voor zijn profeet Mohammed heeft geschapen. Toch aanbidden wij niet de profeet. Waarom niet ? Wij realiseren ons dat er nog iets groters dan hij is nl: God.

Wat ik niet begrijp van het christendom is dat ze wel erkennen dat er een God is maar toch kiezen ze ervoor niet hem maar zijn dienaar ( door christenen zijn zoon genoemd) te dienen.
Dit kan boomstam mij vast uitleggen
pi_21509053
quote:
Gelieve geen God ontkenningsberichten.
En Allah-ontkenningsberichten?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 14:56:10 #8
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_21509066
het is de geloofsbelijdenis, geen "bijbels citaat" en overigens, ook de katholieken geloven dit.
(de reden waarom dat schisma er nog steeds is heeft niets meer te maken met die op de deur gespijkerde lijst)

Mohammed was een roverhoofdman die zijn eigen clubje bijelkaar zocht nadat de joden en de christenen niets van zijn visioenen en denkbeelden moesten hebben en vervolgens zijn frustratie en haat jegens de christenen en joden in zijn religie verwerkte.
Jezus was een pacifist die uitgekotst werd door de joden maar toch bleef streven naar eenheid en vrede. Zelfs toen ie vastgespijkerd werd.

Dus bij de start van de twee geloven staan ze al haaks op elkaar.

De islam vindt zijn basis dus in onvrede en frustratie, het christendom in naastenliefde.

en zoveel eeuwen later blijkt er niet zoveel veranderd te zijn...
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 14:58:47 #9
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_21509134
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 14:48 schreef GoeRoe86 het volgende:

Meerdere profeten waarbij de belangrijkste Mohammed Mustafa. Wij geloven dat God alles voor zijn profeet Mohammed heeft geschapen. Toch aanbidden wij niet de profeet. Waarom niet ? Wij realiseren ons dat er nog iets groters dan hij is nl: God.

Wat ik niet begrijp van het christendom is dat ze wel erkennen dat er een God is maar toch kiezen ze ervoor niet hem maar zijn dienaar ( door christenen zijn zoon genoemd) te dienen.
ik kan dat ook wel.

De Vader, de Zoon en de Heilige geest wordt de heilige drie-eenheid genoemd.
Het zijn er drie maar toch is het er maar één. Drie verschijningsvormen van God.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:00:54 #10
46416 _.-Chicken-._
kip, kippen, kipst.
pi_21509186
quote:
Uh, zover ik weet doen vooral de EO achtige personen dit. Meer de evangelische types. Over het algemeen word door gewone christenen gewoon de naam God gebruikt.

ps: Zijn zoon Jezus is ook god. De zogenaamde 3 eenheid.. (erg ingewikkeld om te begrijpen voor een mens...)
There is only one way to save our city, KIP.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:03:22 #11
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_21509248
Jezus zijn zoon is dus ook 1 van de 3 eenheden van god?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:04:39 #12
46416 _.-Chicken-._
kip, kippen, kipst.
pi_21509284
jep
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:10:08 #13
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21509432
quote:

Is dat de islam? ik dacht dat er meer ij kwam kijken. heb ff gesurft want niemand vulde het in voor de islam.

Waarin geloven moslims
Om je volledig over te geven aan de islam zijn er 6 basiselementen waarin je moet geloven:
Geloof in
1. De eenheid van god
2. De profeten
3. De boeken
4. De engelen
5. De dag des oordeels
6. De voorbeschikking
Wanneer je het geloof goed gebaseerd hebt op al deze elementen, dan heb je de Islam geaccepteerd. En door het geloof te verklaren, onderwerp je je aan de Islam en word je een herboren moslim waarmee je de poorten van genade en vergiffenis voor jezelf opent.

Gelieve te verbeteren en of aantevullen zodat ik ut in de openingspots ken zetten
pi_21509506
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 15:10 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Is dat de islam? ik dacht dat er meer ij kwam kijken. heb ff gesurft want niemand vulde het in voor de islam.

Waarin geloven moslims
Geloof in
1. De eenheid van god
2. De profeten
3. De boeken
4. De engelen
5. De dag des oordeels
6. De voorbeschikking

Gelieve te verbeteren en of aantevullen zodat ik ut in de openingspots ken zetten
de soenieten geloven in de soenna of de hadith, de overgeleverde verhalen inzake de profeet. sjiieten geloven in de verborgen Imam, een soort van verlosser.

De moslims geloven naast in de engelen ook nog in Djinns, een soort wezens van vuur.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:27:44 #15
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21509871
quote:
Hz. Isa (as) of ook wel Jezus voor christenen is al 2000 jaar dood en komt pas weer terug bij de Dag des Oordeels. Hoe kun je dan door Jezus naar God gaan? Ik zou toch echt denken dat je daar zelf moeite voor moet doen. Wat moet ik me trouwens voorstellen bij "door Jezus naar God gaan"?
Door het offer Jezus, mogen mensen behouden worden, of wel tot God gaan. zoiets
pi_21509922
wat ik weet is dat Jezus de 12e en mohammed de 13e profeet is van dezelfde god.

wat ik ook weet is dat lucifer, de aarstengel van het licht, is gevallen over de strijd om liefde, de mens was geschapen in mannetje en vrouwtje, de engelen waren geslachtsloos.

wat ik niet snap is dat een gevallen aartsengel de macht heeft om zijn schepper omver te werpen, dat is toch de christenlijke angst, dat het kwaad zal zegevieren.

In mijn visie is het christendom dan ook geen monotheisme maar hoogstens een diatheisme, een geloof in twee goden, de goede en de slechte, waarbij god zelf weer is verdeeld in twee, een god der wrake (OT) en een god der vergeving (NT) waarbij ze eigenlijk in niets op elkaar lijken.

Wie kan mij uitleggen dat de duivel, lucifer, geen god is?

en kan god als almachtige een steen scheppen die hij zelf niet kan optillen (quote van iemand)
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:38:10 #17
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21510127
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 15:29 schreef TheDeadGuy het volgende:

wat ik ook weet is dat lucifer, de aarstengel van het licht, is gevallen over de strijd om liefde, de mens was geschapen in mannetje en vrouwtje, de engelen waren geslachtsloos.

wat ik niet snap is dat een gevallen aartsengel de macht heeft om zijn schepper omver te werpen, dat is toch de christenlijke angst, dat het kwaad zal zegevieren.

In mijn visie is het christendom dan ook geen monotheisme maar hoogstens een diatheisme, een geloof in twee goden, de goede en de slechte, waarbij god zelf weer is verdeeld in twee, een god der wrake (OT) en een god der vergeving (NT) waarbij ze eigenlijk in niets op elkaar lijken.

Geen idee hoe het zit met die profeten, alleen geloof ik niet dat Jezus een profeet is, idem met mohammed.
Dat lucifer God omver geworpen heeft gaat me wat ver. Maar dat ie opstandig is geweest klopt. Wat betreft goed en kwaad zie ik het als volgt. God is goed en al het goede is God en van God.
Alles wat niet voor God is, is niet goed dus kwaad. De duivel is tegen God dus het kwaad, maar zo is de mens ook tegen God en dus ook kwaad. Alleen de duivel heeft zoveel macht dat ie ook nog is de mens kan veleiden tot meer kwaad.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:39:00 #18
46416 _.-Chicken-._
kip, kippen, kipst.
pi_21510146
quote:

De duivel/duivelen (want er zijn er meerdere) zijn gevallen engelen.Volgens de bijbel.

Dus het is/zijn geen god/goden, wel machtig maar niet almachtig.

Zoiets dacht ik...
pi_21510253
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 15:12 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

de soenieten geloven in de soenna of de hadith, de overgeleverde verhalen inzake de profeet. sjiieten geloven in de verborgen Imam, een soort van verlosser.

De moslims geloven naast in de engelen ook nog in Djinns, een soort wezens van vuur.
Moslims geloven inderdaad ook in Djinss, maar dat zijn geen wezens van vuur.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:44:34 #20
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21510292
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 15:39 schreef _.-Chicken-._ het volgende:

[..]

De duivel/duivelen (want er zijn er meerdere) zijn gevallen engelen.Volgens de bijbel.

Dus het is/zijn geen god/goden, wel machtig maar niet almachtig.

Zoiets dacht ik...
Jaklopt, maardie duivelen hebben 1 aanvoerder, en dat is lucifer
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:45:28 #21
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21510317
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 15:43 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Moslims geloven inderdaad ook in Djinss, maar dat zijn geen wezens van vuur.
verder klopt het wel de openingspots?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:47:28 #22
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_21510369
quote:
voor de christenen in ieder geval niet, die erkennen Mohammed niet als profeet. Das was ook de reden waarom Mohammed zijn toevlucht bij een ongeletterd woestijnvolk zocht.
quote:
De strijd ging om iets veel banalers. Wij waren eerst maar de mens wordt voorgetrokken. Da's niet eerlijk (soort Calimero gebeuren)
quote:
Nix hoor, misschien de angst van de gewone man, maar verder niet. Op de dag des oordeels wordt iedereen gewogen en "de good guys" blijven terwijl "de bad guys" opgeruimd worden.
quote:
Je ziet God in het OT al in die verschillende hoedanigheden. In het NT komen vooral Jezus en de apostelen aan het woord. Echter de God der wrake is niet een "slechte" god, hij is gewoon af en toe pissed op lui die hem niet gehoorzamen.
quote:
Omdat ie de duivel is is ie niet god.
quote:
en kan god als almachtige een steen scheppen die hij zelf niet kan optillen (quote van iemand)
Ja, totdat ie beslist dat ie de steen weer wel op kan tillen en dan kan ie dat weer wel....
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:48:57 #23
46416 _.-Chicken-._
kip, kippen, kipst.
pi_21510404
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 15:44 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Jaklopt, maardie duivelen hebben 1 aanvoerder, en dat is lucifer
Dat kan wel kloppe jah, maar opzich is die niet sterker dan de andere. Volgensmij heeft er gewoon 1tje de leiding.
pi_21510580
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 15:48 schreef _.-Chicken-._ het volgende:

[..]

Dat kan wel kloppe jah, maar opzich is die niet sterker dan de andere. Volgensmij heeft er gewoon 1tje de leiding.
lucifer was een aartsengel, de drager van het licht, hij streed met normale engelen.

ik weet overigens dat de duivel god niet omver heeft geworpen, ik snap dat je dat wel begrijpt uit mijn post, maar ik bedoel meer dat hij daar de macht voor heeft. Dat is toch op zijn minst goddelijk.

maar het feit blijft dus voormij aanwezig dat god en lucifer op hetzelfde vlak van macht verkeren

(ik ben trouwens overtuigd atheist, ik geloof in geen van beide, ik geloof wel in het kwaad van de mens, imo is de mens per definitie slecht daar een mens egoistisch is van nature, en goed voor mij, is slecht voor jou)
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:57:49 #25
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21510631
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 15:48 schreef _.-Chicken-._ het volgende:

[..]

In den beginne was Lucifer, nu satan genaamd, een zondeloos en rechtschapen wezen, Lucifer bezat een grote schoonheid en charme, maar het hart van Lucifer trots werd vanwege zijn schoonheid (Ezech. 28:17).
Hij wilde zich aan de Allerhoogste gelijk te stellen (Jes. 14:13-14)
Michaël en zijn engelen bleven trouw aan God en zij verdreven, verenigd als ze waren onder de banier van de aartsengel, Lucifer en de ongehoorzame engelen uit de hemel, toen is hij op aarde geworpen tezamen een derde van de engelen, die Lucifer verkozen te volgen. (Ezech. 28:13),
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')