abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21502217
Mijn zoon van net 3 is uitgekeken op de peuterspeelzaal. Hij is ook volgens de juffen daar en het Cb toe aan de kleuterschool, de peuterspeelzaal biedt helaas weinig tot geen uitdaging meer.

De juffen willen graag wat meer aanbieden maar de rest van de groep is daar niet aan toe. Zijn interesses liggen bij samen spelen, letters en cijfers etc. Dus ook dingen waar 3 jarigen nog eigenlijk niet mee bezig moeten zijn. Het Cb adviseerd ons toch om daarin wel mee te gaan omdat je anders weer de kans loopt dat hij zich gaat vervelen . Gelukkig vind hij fietsen ook erg leuk dus doet ie dat veel maar ja, dat kan op school weer niet

Ik vind het erg belangrijk dat hij er heen blijft gaan vanwege de sociale vaardigheden die hij erop doet maar aan de andere kant wil ik ook geen aversie tegen school opbouwen.

Wie herkent dit en hoe ben je er mee omgegaan ?
pi_21502258
Waarom zit hij al zo lang op de peuterspeelzaal dan?
Ik dacht dat kinderen pas als ze 3 waren daar mee begonnen, en dan 1 jaar daar zaten om daarna door te stromen naar groep 1. Als ik jou was zou ik nu met hem rustig thuis een paar dingetjes gaan doen met behulp van leerboekjes of computerprogramma's, verder weet ik ook niet hoe je zijn interesse kan blijven wekken. Uit jouw verhaal wordt redelijk duidelijk dat hij op zoek is naar nieuwe uitdagingen, maar naar de basisschool mag hij niet, dan zal het denk ik toch op thuis aankomen.
pi_21502265
Ik herken het wel van mijn zusje, die was (en is!) ook erg leergierig, maar ze vond het wel superleuk daar, gewoon lekker spelen en doen. Wat we thuis wel deden was haar gewoon veel stimuleren met letters leren en leren tellen, het alfabet etc..
pi_21502317
p-etr-a als kinderen 2 zijn gaan ze al naar de psz
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:17:28 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_21502329
Ik zou in ieder geval als je wat doet dat overleggen met de school waar hij heen gaat als hij vier is. Vaak worden verkeerde letters en dergelijke aangeleerd (verkeerde schrijfwijze), wat weer moeilijk af te leren is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_21502351
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 09:15 schreef mallemeid het volgende:
p-etr-a als kinderen 2 zijn gaan ze al naar de psz
Oh oké
Toen ik kind was was dat met drie jaar, of helemaal niet. Ik ben helemaal niet naar de peuterspeelzaal geweest dus
Waarom doen ze dat tegenwoordig zo jong? En is dat verplicht?
  † In Memoriam † dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:23:50 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_21502399
René is uitgekeken op dr naam, ze wil graag karel heten, heeft ze toch mooi ff pech.

Je kan niet álles willen.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_21502455
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 09:19 schreef p-etr-a het volgende:

Waarom doen ze dat tegenwoordig zo jong? En is dat verplicht?
Nee hoor, is niet verplicht. Ik heb mijn zoontje pas met 3 jaar gebracht (je kunt ze natuurlijk ook gewoon thuis houden).

Stout: ik heb er geen ervaring mee, Damon heeft het er nog prima naar zijn zin...
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:36:17 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_21502546
Ik had dit al in het peuter- en kleutertopic gezet, nog maar een keertje

Stout, hoe staat de school ertegenover? Misschien kun je eens gaan praten met ze of hij af en toe een (half) dagje mee mag draaien? Al denk ik eerlijk gezegd dat het hem bij de kleuters ook nog weleens tegen kan vallen... want dan leert hij nog steeds niet meteen lezen of schrijven. Heb je al eens contact gezocht met Pharos? Die hebben vast tips voor je, en misschien ook wel materiaal.

Zoals iemand hierboven al schreef is het wel een goed idee om met de school te praten, zodat je hem de letters en dergelijke meteen goed aanleert. Heeft de school misschien een remedial teacher? Die kan wellicht ook advies geven.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_21502614
Hoi

Helaas mag hij niet komen oefenen, hij mag dat pas een maand voor ie vier word, school is bang dat als ze met 1 beginnen , er meer volgen. School snapt het probleem wel maar kan er dus niets mee doen helaas. Eerder naar school is een optie maar dan moet je een gigantische medische molen door (oa kinderpsychologe ) en dan nog krijg je maar zelden toestemming van het ministerie van onderwijs.
Ik heb nu wat boekjes mee genomen uit de bieb, misschien kan ik daar wat mee.

Gelukkig ben ik zelf docent dus wat die letter en cijfers betreft zit het wel goed

Hij is dus al met 2 naar de psz gegaan omdat hij zich thuis verveelde, dit is overigens niet zomaar gebeurt maar op advies van de kinderarts en het CB.

Thuis gaat het dus ook wel redelijk, hij vermaakt zich prima met van alles (ook gewoon lekker spelen met auto's, treinen, puzzels ) en vooral het speelgoed en spullen van zijn broer van bijna 5.

In elk geval bedankt voor het meedenken ! Ik sta open voor meer suggesties !
pi_21502616
tja, ik heb al eerder dit soort dingen gezegd dus het zal me niet in dank worden afgenomen, maar ik denk dat het slechtste wat je nu kunt doen is hem uit de omgeving halen die bij zijn leeftijd past. Als hij zo hoogbegaafd is als Stout denkt krijgt hij het sociaal gezien nog moeilijk genoeg, dan wil je echt niet ook nog in een uitzonderingspositie zitten tussen kinderen die veel ouder zijn. Daarmee maak je een kind doodongelukkig. En ik spreek uit ervaring. Je kunt niet vroeg genoeg leren je aan te passen aan de norm.
mooi he, alles
pi_21502715
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 09:43 schreef phileine het volgende:
tja, ik heb al eerder dit soort dingen gezegd dus het zal me niet in dank worden afgenomen, maar ik denk dat het slechtste wat je nu kunt doen is hem uit de omgeving halen die bij zijn leeftijd past. Als hij zo hoogbegaafd is als Stout denkt krijgt hij het sociaal gezien nog moeilijk genoeg, dan wil je echt niet ook nog in een uitzonderingspositie zitten tussen kinderen die veel ouder zijn. Daarmee maak je een kind doodongelukkig. En ik spreek uit ervaring. Je kunt niet vroeg genoeg leren je aan te passen aan de norm.
Jij leest echt niet goed meid :
ik schreef nl :

Ik vind het erg belangrijk dat hij er heen blijft gaan vanwege de sociale vaardigheden die hij erop doet maar aan de andere kant wil ik ook geen aversie tegen school opbouwen.

daarnaast zeg ik niet dat hij hoogbegaafd is , maar UITGEKEKEN OP DE PEUTERSPEELZAAL
dus daar vraag ik ervaringen over, niet weer die discussie over hoogbegaafd zijn of niet, dat maakt me geen BAL uit ,maar wat me wel uitmaakt is het GELUK van mijn kind
IK WIL HEM DUS NIET VAN DE PEUTERSPEELZAAL HALEN MAAR ZOEK DUS SAMEN MET DE JUFFEN EEN OPLOSSING zodat hij wel zijn sociale vaardigeheden, vriendjes etc opbouwd en dus straks ook lekker naar school kan gaan en in zijn eigen leeftijdscategorie kan plaatsen en tegelijkertijd zichzelf lekker in zijn velletje kan voelen door ook materiaal aan geboden te krijgen waar hij ZELF om vraagt. Van mij hoeft het echt niet hoor. (maar goed dat is blijkbaar nog steeds niet duidelijk )

sorry, maar ik was hier al bang voor en heb daar dus echt geen zin in, ik wil het beste voor mijn kind maar ik durf hier dus nu echt geen vragen meer te stellen,
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:53:50 #13
35189 Troel
scherp en bot
pi_21502716
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 09:43 schreef phileine het volgende:
Als hij zo hoogbegaafd is als Stout denkt
Ik zie nergens dat Stout dat zo zegt. Ze zegt alleen dat zijn interesses ergens anders liggen. Daarvoor hoeft ie echt niet weg bij de peuterspeelzaal.
Het probleem is denk alleen dat er op een PSZ minder mogelijkheden zijn voor kinderen die voorlopen op bepaalde onderdelen, en ze vraagt m.i. hoe ze daar toch een beetje aan tegemoet kan komen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_21502724
dankje troel !
  † In Memoriam † dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:58:23 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_21502764
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 09:53 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik zie nergens dat Stout dat zo zegt.
Dat komt vanuit eerdere topics.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:59:19 #16
35189 Troel
scherp en bot
pi_21502775
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 09:58 schreef moussy het volgende:

[..]

Dat komt vanuit eerdere topics.
maar dat is hier in principe niet van belang. Straks wordt een moeilijke zwangerschap waarover ze misschien in een eerder topic over schreef ook onderdeel van de uitleg waarom iets wel of niet te doen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_21502795
Ik reageerde op Rewimo met dat verhaal over al halve dagen naar de lagere school.
Verder heeft Stout op andere plekken vaak gezegd haar zoon hoogbegaafd is. Dat betekent dus dat hij zijn hele leven tegen dit soort dingen blijft aan lopen en beter zo snel mogelijk kan leren daar handigheid in te krijgen. Dus jullie kunnen dat in dit verband niet zo interessant vinden, ik wel.

Overigens had ik niet begrepen dat hij al eerder dan normaal naar de psz was gegaan, dus dat hij sowieso al in een "ander" traject zit dan de rest. Dan zijn mijn opmerkingen ook een beetje mosterd na de maaltijd.

Maar goed, ik dacht al dat je zo zou reageren dus ik hou me er verder maar buiten.
mooi he, alles
pi_21502798
Nouja, er zijn iig wel een paar goeie tips gekomen...
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:02:51 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_21502824
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 10:00 schreef phileine het volgende:
Maar goed, ik dacht al dat je zo zou reageren dus ik hou me er verder maar buiten.
Ik had ook al verwacht dat jij zo zou reageren
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_21502858
Bedankt voor de tips, we gaan er zker wat mee doen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:05:06 #21
13151 crew  Rewimo
pi_21502868
Bij Christan zie ik het ook, die vindt er al een tijd niet veel meer aan op de crèche. Maar ja, die is weer een stukje ouder dan Timo en over 2 maanden mag hij naar school. Hij zal zijn tijd uit moeten zitten. Op de crèche signaleren ze dat ook, hij is echt toe aan school. Hij wil nu ook steeds letters en cijfers leren, heel erg leuk om te zien.

Maar Timo is een stuk jonger en hij heeft dus veel meer tijd te overbruggen. Een heel jaar vervelen is echt zonde. Ik kan me dus goed voorstellen dat je een oplossing zoekt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_21502870
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 10:02 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik had ook al verwacht dat jij zo zou reageren
ja maar ik had het van te voren al voorspeld en jij niet dus dat telt niet
mooi he, alles
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:10:56 #23
13151 crew  Rewimo
pi_21502955
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 10:00 schreef phileine het volgende:
Ik reageerde op Rewimo met dat verhaal over al halve dagen naar de lagere school.
Ik schreef ook: af en toe een half dagje. Zeker niet als structurele oplossing, maar meer als tegemoetkoming. Maar goed, de school begint er niet aan, dus die mogelijkheid is er sowieso niet.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:47:35 #24
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_21503580
Moeilijk hoor Stout.
Je wilt toch dat ze het naar hun zin hebben. Ik heb zoals je gelezen hebt ook wat problemen met Bo nu en de peuterspeelzaal. Wel op een ander vlak maar de uitkomst is t zelfde. Ze heeft het niet naar haar zin. En ze kunnen nog lang genoeg dingen moeten enzo. Maar ja de jouwe wil juist graag veel meer.
Als hij echt absoluut niet naar de de speelzaal wilt zou ik hem niet dwingen. En de sociale contacten kan je misschien ook buiten de speelzaal uitbreiden. Ik zou zeker kijken naar een basisschool die op zijn speel en leernivo aansluit. En je daar goed in gaan verdiepen. En als je hem misschien thuis meer aanbied heeft hij dat op op de speelzaal misschien minder nodig. En kan hij de speelzaal gebruiken om lekker te dollen en zich uit te leven.
Sterkte ermee
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:49:13 #25
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_21503617
Hoi Stout,

Ik weet niet hoe het op een psz er aan toe gaat. Maar werk op een kdv. En daar kom je soms ook zulke kinderen tegen.

Wat wij doen is zo een kind extra aandacht geven met kleine opdrachtjes, moeiljker speelgoed aanbieden. Op die manier worden de kinderen geprikkeld en is er ook nog tijd om lekker te spelen.
Vaak zit de psz bij een basis school misschien dat daar wat matriaal geleend kan worden zodat hij daarmee kan spelen.

Groetjes klein_spookje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')