abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21464191
Er valt niet meer aan te ontkomen,...

De anti-moslim hetze...

Na vele berichtjes over onderontwikkelde moslims, een superieur Westen en de geweldadige aard van 'de moslim'.

Ik kan me niet meer aan de indruk onttrekken, dat er sprake is van een hetze. Een misschien zelfs georganiseerde hetze. Alleen kan ik dat laatste niet bewijzen. Dus laat ik dat voor wat het is.

De berichten over Katholieken of Protestanten verhalen slechts over een binnenlandse problematiek binnen de landsgrenzen van welk land het ook betreft. De berichten over de moslims worden echter bij elkaar opgeteld. Berichten over moslims uit Arabie, Marokko, Turkije, Duitsland, Nederland, Engeland etc, etc,... plus plus plus....

Een dergelijk berichtenstroom is in mijn ogen niets anders dan een stigmatisering van een compleet volksdeel van de wereld. Ook al kunnen de vele incidentele berichtjes nog zo waar zijn. Er worden appels met peren vergeleken. Dit kan alleen het gevolg zijn van een blindheid en onwetendheidvan hoe de moslimwereld in elkaar zit. Want in de westerse 'superieure' ogen is de ene moslim precies hetzelfde als de onthoofdende moslim uit Irak of uit de binnenlanden van Pakistan of Afghanistan.

De ene moslim is echt niet als de andere. Ook al hebben ze dezelfde profeet. Er zijn vele facties binnen de Islam, die wij in het westen nog lang niet kennen.

Ik denk dat er bij de onderontwikkelde 'superieure' westerling nog bij lange na geen voldoende kennis is rondom de gehele moslimwereld. De 'geweldig superieure' westerling weet nog niet eens het verschil tussen een soeniet en een sjiiet... het zijn immers allebei moslims die alleen maar onderontwikkeld een achterlijk geloof aanhangen, die geweld promoot.

Westerlingen weten te weinig van de moslims, om zichzelf echt superieur te mogen achten. En dan nog... Hoe superieur ben je, als je iemand veracht om zijn geloof? Of iemand veracht om zijn afkomst? Iemand haat?

De aanhoudende berichtenstroom over moslims is niet eerlijk. Een bericht over een cultureel gebruik die in het westen is afgeschaft wegens wreedheid, kan daar in de binnenlanden een hoge status hebben. Wat zouden wij vinden als de moslims de Katholieken en Joden en Protestanten en ongelovigen op 1 hoop gooiden? Dat vinden wij toch niet kunnen?... Waarom doen wij dat wel met de moslims? Of degenen die komen uit een land die de Islam als staatgodsdienst heeft?

De stroom berichtjes druppelen onze kwetsbare hersens in. We worden gevoed met negatieve berichtjes.... en opeens weet je het... je wordt anti-moslim.
Ik kan het uitleggen...
pi_21464341
het is begonnen met 9/11 zegge ze telkens.. maar het is er altijd al geweest alleen er was niet iets groots om ze op aan te spreken... nu wel

maar hey maakt niet uit morgen kapen wij samen een vliegtuigje dan vliegen we op het paleis op de dam op de naam van welk geloof jij wilt.. dan staat iedereen een beetje quit..

volgens mij bestaat dat niet eens terrorisme, is allemaal een groot verhaal en schepsel van amerika.. die mense worde allemaal betaald om voor terrorist te spelen.. bush gaat dat zogenaamd bestrijden moet doet hele andere dinge.. het is iets undercoders.j

en inderdaad er zijn zeer veel onwetende over de islam die toch hun oordeel hebben.
wat je niet kent vrees je zal ik maar zegge,
pi_21464404
O, dus wat je zegt is dat die nieuwsberichten niet waar zijn, of die nieuwsberichten zijn wel waar maar we moeten ze doodzwijgen ofzo???
I'm fed up 'cause all you wanna do is criticize! [Alexander 'O Neal '84]
pi_21464516
don't shoot the messenger
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  zondag 22 augustus 2004 @ 14:35:39 #5
100696 NoizEkick
of iets dergelijks
pi_21464548
1 groot verschil: "Westerlingen" doden niet uit naam van hun geloof, moslims (meestal) wel. Dat is de grote fout die moslims maken wanneer ze iets dergelijks uitvoeren. Niet gek dat je dan negatief in het nieuws komt...
pi_21464579
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:16 schreef ComComMer het volgende:
De stroom berichtjes druppelen onze kwetsbare hersens in. We worden gevoed met negatieve berichtjes.... en opeens weet je het... je wordt anti-moslim.
een zionistisch complot zeg ik je, gevoed door amerika en de multinationals

Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_21464650
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:26 schreef LucienS het volgende:
O, dus wat je zegt is dat die nieuwsberichten niet waar zijn, of die nieuwsberichten zijn wel waar maar we moeten ze doodzwijgen ofzo???
Ik heb niets gezegd over doodzwijgen... nieuws is nieuws... maar nieuws kan altijd op een bepaalde manier worden gebracht. Het is meestal de manier waarop een berichtje wordt gebracht dat de stemming zet. Een berichtje op zichzelf hoeft geen kwalijke gevolgen te hebben. Maar al;s je een continue stroom aan negatieve berichtjes neerzet, dan heeft dat wel degelijk een bepaalde invloed op mensen. Zeker als de mensen die dit voorgeschoteld krijgen eigenlijk nauwelijks iets weten van 'die moslims'. En negatieve berichtgevig over iets waarvan je niets weet = ..... Afkeer...

Er wordt dus iets gezegd dat uiteindelijk suggestief voor elke moslim zou gelden. Terwijl we hier in het westen iedereen er tegenwoordig individueel op aanspreken, kunnen we dat bij de onbekende moslim niet doen... Ze zijn te onbekend om onderscheid te kunnen maken naar een individu. Dus worden 'ze' er collectief op aangesproken. En 'zij' voelen zich er ook collectief op aangesproken. En terecht. Het zijn ook maar mensen. Net als jij en ik.

De berichtgeving hoeft niet persee van de media te worden overgenomen.

Ik heb op zich wel een mooi idee of alternatief.

Er is nu immers sprake van een Fok-radio en zelfs een TV-variant van Fok...

Als Fok eens samen met Maroc.nl een aantal leuke discussie-avonden opzet. Voor radio en TV. Zonder de bedoeling elkaar van elkaars gelijk te overtuigen, maar met het doel elkaar proberen te begrijpen, hoe afwijkend de standpunten dan ook? Elkaar te leren kennen?

Maroc.nl heeft een best harde kern... net als Fok... het moet dan natuurlijk wel een avond zijn die gezamenlijk is opgezet. Eentje zonder de bedoeling te provoceren... dus zonder Van Gogh... en zonder Jahjah. Eenjte om elkaar beter te leren kennen... Dus dat je aan het eind van de avond met Abdullah praat in plaats van met 'een moslim'. Dat je aan het eind van de discussie weet dat een moslim meer is dan alleen een bommenlegger. En natuurlijk ook andersom...

Misschien een leuk leerzaam alternatief naast het vele geweld van 'de onderontwikkelde aard van de moslim'. Dat misschien zelfs navolging kan krijgen... Maar altijd met wederzijds respect. Niet in de loopgraven... Dat hebben we immers al genoeg gehad....
Ik kan het uitleggen...
pi_21464659
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:23 schreef tjarie het volgende:
volgens mij bestaat dat niet eens terrorisme, is allemaal een groot verhaal en schepsel van amerika.. die mense worde allemaal betaald om voor terrorist te spelen.. bush gaat dat zogenaamd bestrijden moet doet hele andere dinge.. het is iets undercoders.j
Sorry Loop je nou te narren of meen je dit serieus?
pi_21464665
Factor angst. De luitjes die denken dat hier een burgeroorlog komt en de moslims hier de sharia in willen voeren
+ de mensen hebben nou eenmaal een zondebok voor hun eigen falen nodig he.
  zondag 22 augustus 2004 @ 14:42:28 #10
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_21464685
Het zou inderdaad leuk zijn indien er van beide kanten wat meer begrip was voor elkaar. Maar dat is er niet, helaas.

Maar waar pleit je nou eigenlijk voor? Moeten we wat er gebeurt in Soedan onder het vloerkleed schuiven? Spanje en 9/11 bagatelliseren? Verzwijgen dat veel agressie en kleine criminaliteit op het conto geschreven kan worden van bepaalde minderheden (die inderdaad vaak moslim zijn van origine)? Met de mantel der liefde bedekken dat een te grote groep moslimjongeren uiterst neerbuigend en minachtend met vrouwen omgaat en ze soms zelfs in de fik steekt (minkukel Awa en het Joegoslavische meisje een paar maanden geleden)?

Ik vind het juist goed dat eea in de media komt. Daardoor worden patronen duidelijker en wordt het steeds moeilijker bepaalde ontwikkelingen te ontkennen of te ridiculiseren door 'fascisme!' en 'racisme!' te roepen.

Je lost problemen niet op door ze te ontkennen.
Stop the world, I want to get out.
pi_21464708

Shoarma is good! No?
Lenen bij Frisia Financieringen betekent profiteren van zeer lage rentes!
pi_21464751
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:41 schreef Internationalist het volgende:
Factor angst. De luitjes die denken dat hier een burgeroorlog komt en de moslims hier de sharia in willen voeren
+ de mensen hebben nou eenmaal een zondebok voor hun eigen falen nodig he.
zo kun je elke dreiging of misstand wel afdoen
pi_21464775
oef kheb wel zin in een broodje shoarma nu.. heerlijk
pi_21464818
Áls er al sprake is van een hetze dan denk ik dat een grote oorzaak bij de
extremistische en poeha makende Moslim ligt.

Deze mensen treden zélf naar voren..
verkondigen... zélf de wereld te willen veroveren ( iedereen Moslim maken en anders dood )
Leggen zélf de nadruk op een "oorlog" gebaseerd op hun geloof ( en hebben hoer zelfs een naam voor die ze van de daken schreeuwen ).

Ze treden op heel negatieve en agressieve manier naar voren.

ACTIE GEEFT REACTIE

Het nadeel van de reactie is dat die (veelal) gericht is op/tegen "de Moslim".
vergetende dat "de Moslim " iets anders is dan
" de extremistische schreeuwende agressieve Moslim (wannabee?)".
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_21464939
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:45 schreef Hayek het volgende:

[..]

zo kun je elke dreiging of misstand wel afdoen
Misschien, toch wel typisch dat het altijd die schreeuwige paupers zijn die roepen hoe slecht en eng moslims wel niet zijn. Ze weten al zo weinig en wat ze weten plaatsen ze helemaal verkeerd.
Sprak er gisteren nog met iemand over, toch wel vreemd dat er zovéél mensen zijn die nóóit last van moslims hebben en toch middenin zo'n wijk wonen. En als sommigen overlast veroorzaken moet dat gigantisch worden opgeblazen, want lees mijn eerdere post.
  zondag 22 augustus 2004 @ 14:54:22 #16
39446 303
(C) Roland
pi_21464942
Je moet Fok (en maroc.nl) niet als maatstaf zien voor de maatschappij. Het zijn allebei grote sites waar voornamelijk jongeren komen en ik zou er verder niet al te veel waarde hechten aan hun oordelen en uitspattingen op het internet.

Het kan zoiezo geen kwaad voor de meeste mensen hier om zich eens in de islam e.d. te verdiepen, maar het meerendeel van de bezoekers hier heeft zelfs nog nooit de bijbel gelezen en men acht zichzelf wel in staat te kunnen oordelen over religie e.d.

Het gezeur over moslims e.d. hier op fok is wel een reden waarom ik heb besloten hier nog weinig te komen. Ik heb er geen plezier meer in om elke keer die onzin beweringen van een aantal users hier te lezen (op het forum valt het nog mee, maar de frontpage heb ik al lang geleden de rug toegekeerd hierdoor).

Discussieren lukt ook niet, feiten kent men niet, men kan niet eens vertellen wat een moslim is. Maar oordelen, ja dat kan een ieder wel... Ach, rond hun 30e zullen de meeste users hier wel een andere mening hebben.
Installing a new program will always screw up at least one old one.
  zondag 22 augustus 2004 @ 14:57:05 #17
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_21464986
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:16 schreef ComComMer het volgende:
De aanhoudende berichtenstroom over moslims is niet eerlijk.
pi_21465003
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:54 schreef 303 het volgende:
Je moet Fok (en maroc.nl) niet als maatstaf zien voor de maatschappij. Het zijn allebei grote sites waar voornamelijk jongeren komen en ik zou er verder niet al te veel waarde hechten aan hun oordelen en uitspattingen op het internet.

Het kan zoiezo geen kwaad voor de meeste mensen hier om zich eens in de islam e.d. te verdiepen, maar het meerendeel van de bezoekers hier heeft zelfs nog nooit de bijbel gelezen en men acht zichzelf wel in staat te kunnen oordelen over religie e.d.

Het gezeur over moslims e.d. hier op fok is wel een reden waarom ik heb besloten hier nog weinig te komen. Ik heb er geen plezier meer in om elke keer die onzin beweringen van een aantal users hier te lezen (op het forum valt het nog mee, maar de frontpage heb ik al lang geleden de rug toegekeerd hierdoor).

Discussieren lukt ook niet, feiten kent men niet, men kan niet eens vertellen wat een moslim is. Maar oordelen, ja dat kan een ieder wel... Ach, rond hun 30e zullen de meeste users hier wel een andere mening hebben.
Dat van hun 30-ste denk ik ook... maar het is zo jammer dat het niet een stukje eerder is... het scheelt de maatschappij veel onbegrip. Ik vind het een poging waard... Al heb ik natuurlijk niet de illusie iedereen of zelfs maar een aantal mensen volledig 'om' te krijgen. Men staat er open voor of niet. En dat openstaan komt inderdaad vaak met de jaren...
Ik kan het uitleggen...
pi_21465047
zolang moslims neerkijken op niet moslims is de islam het ondergeschoven kind

zolang moslim staten het geloof als wet hanteren zal onderdrukking het gevolg zijn

zolang moslims de sfeer verzieken in bijvoorbeeld rotterdam zullen ze voor mij minderwaardig zijn

zolang de nieuwsberichten alleen maar laten zien waar moslims toe in staat zijn heeft pim gelijk

zolang moslims menen dat ze het recht hebben om een moskee te bouwen en christenen te minachten minacht ik hen

en over schreeuwerige paupers, ach ik ken vreselijk veel moslim paupers die alles rond zich laten verpauperen totdat geen normale nederlander meer in die buurt wil komen

nee allah is groot

pi_21465057
Als er één groep is die zichzelf superieur vind dan zijn dat de moslims wel.

Een superioriteit gebaseerd op religie ("er is geen andere god dan Allah" en alle fundementalistisch- intolerante opvattingen daar omheen), historie (het eens zo machtige en ontwikkelde Arabische rijk dat zijn tijd ver vooruit was op cultureel en wetenschappelijk gebied maar nu, ondanks alle olie die daar in de grond zit, beduidend minder presteert dan het Westen en nieuwe economiëen als in Azië) en last but not least een op religie gebaseerde cultuur die zgn veel hoger staat dan die van het verderfelijke Westen.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_21465071
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:54 schreef 303 het volgende:

Naarmate ik ouder word krijg ik juist een naardere smaak in mijn mond t.o.v. de Moslims.
Het is wel zo dat ik onderscheid maak ( ik hoop tenminste voor de Arabische wereld dat die er is ! ) tussen het Moslim volk dat ik in Nederland tref en wat in de Arabische landen zelf woont.

Ik hoop dat wat hierheen getrokken is grotendeels uitschot is.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_21465094
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:00 schreef TheDeadGuy het volgende:
zolang moslims neerkijken op niet moslims is de islam het ondergeschoven kind

zolang moslim staten het geloof als wet hanteren zal onderdrukking het gevolg zijn

zolang moslims de sfeer verzieken in bijvoorbeeld rotterdam zullen ze voor mij minderwaardig zijn

zolang de nieuwsberichten alleen maar laten zien waar moslims toe in staat zijn heeft pim gelijk

zolang moslims menen dat ze het recht hebben om een moskee te bouwen en christenen te minachten minacht ik hen

en over schreeuwerige paupers, ach ik ken vreselijk veel moslim paupers die alles rond zich laten verpauperen totdat geen normale nederlander meer in die buurt wil komen

nee allah is groot

AMEN!
pi_21465132
ik zit rond die leeftijd, maar gezien de ontwikkelingen zie ik die islamieten steeds meer als een stelletje zielige klagers en betweters

zij vertellen mij hoe ik mij dien te kleden, zij vertellen mij dat ik een homofiel ben

zij proberen mij drugs te verkopen, elke dag opnieuw

nee ik denk dat als ik daadwerkelijk 30 ben ik niet anders zal denken, het zijn namelijk de moslims zelf die de gedachte voeden
pi_21465177
Grappig,... of eigenlijk helemaal niet grappig,...

Ik heb geen enkel argument gehoord die opgeld doet voor een eventuele kennismaking met moslims... De meeste 'geesten' zijn al bevooroordeeld. Te bevooroordeeld. Niet het minste idee dat je er ook maar iets van kan opsteken. De struisvogel van Sovereign geldt eigenlijk alleen hemzelf. Hij doet het zichzelf aan... jammer voor hem... en de rest ook eigenlijk...
Ik kan het uitleggen...
pi_21465220
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:07 schreef ComComMer het volgende:

Ik heb geen enkel argument gehoord die opgeld doet voor een eventuele kennismaking met moslims... De meeste 'geesten' zijn al bevooroordeeld. Te bevooroordeeld. Niet het minste idee dat je er ook maar iets van kan opsteken. De struisvogel van Sovereign geldt eigenlijk alleen hemzelf. Hij doet het zichzelf aan... jammer voor hem... en de rest ook eigenlijk...
als men het niet met je eens is zijn ze bevooroordeelde wereldvreemde struisvogels..

ja met jou valt te praten
pi_21465231
quote:

Tsja, we beheersen nou eenmaal niet die taal van bloed en autobommen he. Jammer voor ons hoor.
pi_21465265
quote:

oordeel niet voordat gij beoordeelt is

ik heb kennisgemaakt met moslims, sterker nog ik reken er enkelen tot mijn directe kenissen. Wat jij wil horen dat ga je gewoon niet horen, zolang moslims zich zo ontzettend misdragen zoals ze nu doen zullen ze niet worden geaccepteerd, nooit

het zijn niet de nieuwsberichten die het kwaad doen, het zijn de moslims zelf die zichzelf keer op keer voor schut zetten, zowel in het klein als in het groot

en daarna klagen, dat ze in een hoek gedrukt worden, neem je verantwoordelijkheid en voed je kinderen op, laat ze zich aanpassen in plaats van ze te laten schoppen tegen een maatschappij waar zij te gast zijn, want geloof me ooit is de gastvrijheid op. en dan rest jullie niets meer dan de klaagzangen waar jullie zo goed in zijn

maar ik weet het goed gemaakt, als je je zo slecht behandelt en beoordeelt voelt, waarom ga je dan niet lekker in irak zitten, lekker de moslim uithangen probleem opgelost

ik zie het punt niet
pi_21465274
quote:
[...]
De meeste 'geesten' zijn al bevooroordeeld. Te bevooroordeeld. Niet het minste idee dat je er ook maar iets van kan opsteken. [...]
Wie zegt dat degene die hier reageren onvoldoende moslims hebben ontmoet om een mening te hebben op grond van ervaring in plaats van vooroordelen? Dat is jouw vooroordeel..
pi_21465285
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:10 schreef LucienS het volgende:

[..]

Tsja, we beheersen nou eenmaal niet die taal van bloed en autobommen he.
De moslims in Nederland natuurlijk wel.

Beste ComComMer
Bevooroordeeld ?
Nee hoor. Ik heb uitgerbeid kennis gemaakt met de Moslim in Nederland.
Hoe vreugdevol ik vooraf was over de nieuwe kennis die ik zou krijgen, zo teleurgesteld was ik na de kennismakingen.
Sir Winston Churchill
pi_21465302
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:01 schreef sizzler het volgende:
Als er één groep is die zichzelf superieur vind dan zijn dat de moslims wel.
DE moslims? Ik dacht dat een mod meer verstand had om dit soort domme generalisaties te gebruiken. Jammer.

Ik ken alleen moslims, en als ik daarop af moet gaan zijn het aardige, gevende en genereuze mensen. Mag ik dan stellen dat dit voor DE moslims geldt?

Of de TS nu gelijk heeft of niet is minder van belang dan het uitermate domme geroep over DE moslims, da's pas een probleem.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2004 15:15:30 ]
pi_21465307
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:13 schreef Mirage het volgende:

[..]

Beste ComComMer
Bevooroordeeld ?
Nee hoor. Ik heb uitgerbeid kennis gemaakt met de Moslim in Nederland.
Hoe vreugdevol ik vooraf was over de nieuwe kennis die ik zou krijgen, hoe teleurgesteld ik na kennismaking was.
1tje is representatief voor het hele volk.
Op zondag 22 augustus 2004 15:13 schreef Internationalist het volgende:

[..]

weet ik niet, ik kan ze niet verstaan. Mijn taal spreken ze iig niet.
pi_21465339
Als het Westen zo superieur is,... waarom veroordelen de westerlingen de moslims? Weten 'wij' niet beter?

Als 'wij' zoveel wijzer zijn, waarom laten we dat dan niet zien? Of kunnen 'wij' dat simpelweg niet omdat 'we' dat niet zijn?

Waarom is er zo'n afkeer tegen 'de moslim'? Waarom proberen 'wij' hun niet te leren kennen?

Waarom? Of eigenlijk, waarom niet?

Als wij zoveel wijzer zijn, dan reiken wij toch als eerste de hand? Dan zetten wij toch de eerste stap? En nee... die 30 jaar mislukte integratie (die ik niet ontken) is niet de eerste stap...'Ze' zijn niet zielig. Zo zijn ze wel 30 jaar behandeld.

Het is tijd om het roer om te gooien. Inactief toe kijken heeft geen zin gehad. Actief iets doen SAMEN met 'moslims'. Dat is iets geheel anders... Dan nemen 'we' 'hun' pas eens serieus. Dan leren 'we' 'hun' pas kennen. Als 'zij' tenminste nog durven.
Ik kan het uitleggen...
pi_21465352
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:05 schreef TheDeadGuy het volgende:
ik zit rond die leeftijd, maar gezien de ontwikkelingen zie ik die islamieten steeds meer als een stelletje zielige klagers en betweters

zij vertellen mij hoe ik mij dien te kleden, zij vertellen mij dat ik een homofiel ben

zij proberen mij drugs te verkopen, elke dag opnieuw

nee ik denk dat als ik daadwerkelijk 30 ben ik niet anders zal denken, het zijn namelijk de moslims zelf die de gedachte voeden
Misschien moeten mensen het verschil eens leren tussen een moslim en een allochtoon met een moslim achtergrond. We kijken een willekeurige autochtoon ook niet aan op z'n geloof als ie een misdaad pleegt ? En dat terwijl veel autochtonen toch echt een christelijke achtergrond hebben. Maakt dat hen dan christelijk ? Kennelijk niet. Waarom bij marokkanen/turken/whatever er dan wel vanuit gaan dat het een belijdend moslim is. Veel raddraaiende jongeren hebben namelijk schijt aan alles wat in de Koran staat, en zitten niet in de moskee op vrijdagmiddag.

Het zijn steeds 2 zaken die door elkaar gehaald worden, de etnische achtergrond en het geloof de Islam. En zelfs dan is het nog maar de vraag of bij een misdrijf etnische achtergrond of geloof een rol heeft gespeeld, men gaat er altijd maar vanuit.

Bekijk de zaken eens objectief, en vorm dan een oordeel. Ga eens een keer niet af op naam of afkomst. Het zou een hoop schelen.
pi_21465359
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:15 schreef LucienS het volgende:

[..]

Dan ken ik hele andere moslims als jij
Best dom eigenlijk dat mensen hier moslims beoordelen als groep en niet als individu.
Op zondag 22 augustus 2004 15:15 schreef LucienS het volgende:

Degene die ik ken spreken uitstekend Nederlands, compleet met staatsexamen. Daar kunnen de nodige aanwezigen alhier nog wat van leren.
pi_21465377
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

DE moslims? Ik dacht dat een mod meer verstand had om dit soort domme generalisaties te gebruiken. Jammer.

Ik ken alleen moslims, en als ik daarop af moet gaan zijn het aardige, gevende en genereuze mensen. Mag ik dan stellen dat dit voor DE moslims geldt?
dit is geen generalisatie, dit is wat het islamitische geloof de gelovogen voorschrijft, zij die in allah geloven zijn superieur, wij zijn slechts varkens waardig te sterven

woordelijk gehoord uit de mond van een waar islamiet

deze beste man wist ook te vertellen dat het woord niet-islamiet en het woord varken gelijkwaardig waren in zijn taal en dat wij worden aangeduid als of uitschot of varken

nee van respect hebben moslims geen kaas gegeten
pi_21465394
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:13 schreef sizzler het volgende:

[..]

Wie zegt dat degene die hier reageren onvoldoende moslims hebben ontmoet om een mening te hebben op grond van ervaring in plaats van vooroordelen? Dat is jouw vooroordeel..
Ik is niet vrij van vooroordelen... Maar probeer ze wel te ontzenuwen... Vzv mogelijk...
Ik kan het uitleggen...
pi_21465407
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:16 schreef Internationalist het volgende:

[..]

Dan ken ik hele andere moslims als jij
Best dom eigenlijk dat mensen hier moslims beoordelen als groep en niet als individu.
is idd raar, ze zetten zichzelf zowel als groep als individueel te kijk.
pi_21465427
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:16 schreef gelly het volgende:

[..]

Misschien moeten mensen het verschil eens leren tussen een moslim en een allochtoon met een moslim achtergrond. We kijken een willekeurige autochtoon ook niet aan op z'n geloof als ie een misdaad pleegt ? En dat terwijl veel autochtonen toch echt een christelijke achtergrond hebben. Maakt dat hen dan christelijk ? Kennelijk niet. Waarom bij marokkanen/turken/whatever er dan wel vanuit gaan dat het een belijdend moslim is. Veel raddraaiende jongeren hebben namelijk schijt aan alles wat in de Koran staat, en zitten niet in de moskee op vrijdagmiddag.

Het zijn steeds 2 zaken die door elkaar gehaald worden, de etnische achtergrond en het geloof de Islam. En zelfs dan is het nog maar de vraag of bij een misdrijf etnische achtergrond of geloof een rol heeft gespeeld, men gaat er altijd maar vanuit.

Bekijk de zaken eens objectief, en vorm dan een oordeel. Ga eens een keer niet af op naam of afkomst. Het zou een hoop schelen.
wacht voordat je mij beoordeelt

ik heb het over de cultuur, de cultuur is gebaseerd op eer en wraak, dit leidt tot de waargenomen ellende

christelijke culturen gaan uit van schuld en schaamte en leiden dus tot andere misdaden

ik heb het over vaders die uit eerwraak hun eigen zoon tot moord aanzetten

ik heb het over vaders die hun eigen dochter met een jachtgeweer om het leven brengen

ik heb het over pubers die hun naam kerven in de borst van een meisje

ik heb het over jongeren die zichzelf superieur achten maar het alleen niet zijn en hun frustratie botvieren op willekeurige blanken
pi_21465444
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:17 schreef TheDeadGuy het volgende:

[..]

dit is geen generalisatie, dit is wat het islamitische geloof de gelovogen voorschrijft, zij die in allah geloven zijn superieur, wij zijn slechts varkens waardig te sterven

deze beste man wist ook te vertellen dat het woord niet-islamiet en het woord varken gelijkwaardig waren in zijn taal en dat wij worden aangeduid als of uitschot of varken

Jij ziet elke christen in Nederland ook als een SGP'er van de oude stempel ? Net zoals bij christenen zijn moslims individuen, met een elk een aparte kijk op hun geloof. De 1 zal zoals jij zegt enorm fundamentalistisch zijn, de ander zal het worst zijn of je homo bent of niet. Een ander gelooft weer uit traditie en hangt er verder geen oordeel aan. Hou eens op met moslims als 1 groep te zien, dat zijn ze namelijk niet.
pi_21465468
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:17 schreef TheDeadGuy het volgende:

[..]

Duh, ik heb dat soort onzin ook van 'ware' christelijk gelovigen gehoord, dus als we dit soort zaken als basis gaan gebruiken dan ken ik er nog wel een paar.

En jij begrijpt uiteraard wel wat respect is, tenslotte scheer jij miljarden mensen over een kam op basis van de uitspraak van deze 'ware' moslim.
pi_21465475
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Of de TS nu gelijk heeft of niet is minder van belang dan het uitermate domme geroep over DE moslims, da's pas een probleem.
De moslims
De politiek
De media
De Nederlander
De studenten

Generaliseren is niet per definitie dom hoor. Ook niet als er een kritische noot bijgevoegd wordt.
pi_21465477
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:21 schreef gelly het volgende:

[..]

Jij ziet elke christen in Nederland ook als een SGP'er van de oude stempel ? Net zoals bij christenen zijn moslims individuen, met een elk een aparte kijk op hun geloof. De 1 zal zoals jij zegt enorm fundamentalistisch zijn, de ander zal het worst zijn of je homo bent of niet. Een ander gelooft weer uit traditie en hangt er verder geen oordeel aan. Hou eens op met moslims als 1 groep te zien, dat zijn ze namelijk niet.
dat doe ik niet dat doet de TS, zijn OP is duidelijk de moslims zijn het slachtoffer van weet ik allemaal niet
pi_21465481
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Degene die ik ken spreken uitstekend Nederlands, compleet met staatsexamen. Daar kunnen de nodige aanwezigen alhier nog wat van leren.

maar helaas blijf ik een bevooroordeelde onwetende struisvogel, ik deel namelijk niet de mening van ComComMer ( ) en Internationalist ( )

wat is er trouwens mis met vooroordelen, ons hele bestaan is gebaseerd op vooroordelen
pi_21465491
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:21 schreef TheDeadGuy het volgende:

[..]

ik heb het over de cultuur, de cultuur is gebaseerd op eer en wraak, dit leidt tot de waargenomen ellende

christelijke culturen gaan uit van schuld en schaamte en leiden dus tot andere misdaden

ik heb het over vaders die hun eigen dochter met een jachtgeweer om het leven brengen

ik heb het over jongeren die zichzelf superieur achten maar het alleen niet zijn en hun frustratie botvieren op willekeurige blanken
Dat zal allemaal best, maar hoeveel gevallen van eerwraak kennen we in Nederland, en hoe vaak wordt cultuur en geloof aangwezen als oorzaak van een misdrijf ? Denk daar eens over na. Daar waar we bij autochtonen geneigd zijn misdadigers te zien als asocialen of geestelijk gestoorden schijnt dit bij allochtonen niet voor te kunnen komen. Daar is gelijk cultuur of geloof de oorzaak. Het is niet zo simpel als jij het stelt.
  zondag 22 augustus 2004 @ 15:24:46 #49
46416 _.-Chicken-._
kip, kippen, kipst.
pi_21465498
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:15 schreef ComComMer het volgende:
Als het Westen zo superieur is,... waarom veroordelen de westerlingen de moslims? Weten 'wij' niet beter?

Als 'wij' zoveel wijzer zijn, waarom laten we dat dan niet zien? Of kunnen 'wij' dat simpelweg niet omdat 'we' dat niet zijn?

Waarom is er zo'n afkeer tegen 'de moslim'? Waarom proberen 'wij' hun niet te leren kennen?

Waarom? Of eigenlijk, waarom niet?

Als wij zoveel wijzer zijn, dan reiken wij toch als eerste de hand? Dan zetten wij toch de eerste stap? En nee... die 30 jaar mislukte integratie (die ik niet ontken) is niet de eerste stap...'Ze' zijn niet zielig. Zo zijn ze wel 30 jaar behandeld.

Het is tijd om het roer om te gooien. Inactief toe kijken heeft geen zin gehad. Actief iets doen SAMEN met 'moslims'. Dat is iets geheel anders... Dan nemen 'we' 'hun' pas eens serieus. Dan leren 'we' 'hun' pas kennen. Als 'zij' tenminste nog durven.
Dat is vaak zat geprobeert(heb niet direct bronnen bijdehand), maar ze nemen hun cultuur mee naar nederland. En dat botst met onze cultuur. Logies... Omdat ze totaal anders zijn. Zei passen zich niet aan maar wij moeten ons wel aan hun aanpassen zeg jij? Zei zijn hier te gast.(nu zijn het officieel ook hollanders) Maar veel kotsen wel op hollanders maar ze gaan ook niet in een ander land wonen. Waarom niet? Omdat ze het hier best hebben.... Ze zijn niet zielig...

ps: Multicultureel is onmogelijk met zulke verschillende standpunten.
There is only one way to save our city, KIP.
pi_21465514
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:13 schreef Internationalist het volgende:

[..]

Mannen en jongens die aan de dames zitten omdat ze hier zelf om vragen... ( manier van kleden )
Gehandicapten verafschuwen. Ik heb hier twee marrokaanse zusjes zitten.
De jongste heeft een "misvormde" hand. Haar broer heeft haar willen vermoorden, haar vader heeft haar jaren opgesloten. ( met als reden haar misvorming ).
GELUKKIG had ze een pittige oudere zus die haar meegenomen heeft. ( ze zullen geen van beide ooit meer contact met de familie kunnen hebben daar ze anders allbéi vermoord worden ).
In Nederland geboren kinderen die plots mee genomen worden naar Egypte om daar bij familie achter te laten ( incl. vrouw ).
Moslimse mensen die voor een Christelijke school kiezen ( die alles in hun macht doet om de Moslim op zijn gemak te laten voelen en ruimte te geven voor de Islamitische feesten/ rituelen etc ), en verwachten dat de Christelijke/ anders denkende mens zijn waarden en normen opgeeft zodat ook de waarden van de Moslim doorgevoerd kunnen worden die níet stroken met de andersdenkende.
Zodra er een meningsverschil is wordt er geroepen " Vieze varkensvlees eter ", "jij moet dood!!!!", "Ongelovige" en " discriminatie !!".
Dan he bik nog niet eens gesproken over de malloot die over de stoep liep verschillende mensen neer heeft gestoken ( waaronder vader met een jongetje op kleuterleeftijd ), een oudere dame (ouder dan 70) tegen de grond heeft geschopt en geslagen in de naam van Allah.

Mijn lijstje van ervaringen uit DIRECTE omgeving is nog veel langer, ik zal jullie de rest echter besparen.

Hier komt dat de verhalen van mensen om mij heen, uit de media etc bij op...

Nee, het is een vooroordeel dat de Moslim zich misdraagt en zich misplaatst arrogant opstelt.
Sir Winston Churchill
pi_21465544
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:14 schreef Internationalist het volgende:

[..]

1tje is representatief voor het hele volk.
Als je een Nederlandse discussie wilt voeren volg dan eerst een curcus " begrijpend lezen ".
Sir Winston Churchill
pi_21465557
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:21 schreef gelly het volgende:

[..]
Hou eens op met moslims als 1 groep te zien, dat zijn ze namelijk niet.
Zo kan je van geen enkele groep praten. Niet van de media, niet van het nederlands elftal (want dat zijn ook individuen!) en niet van de economie. Ik vind dat je best wel uitspraken kan doen die over een algemene opvatting van een groep gaat. Anders zou je nieteens kunnen zeggen dat Christenen in Jezus geloven omdat er een paar individuen Jezus als metafoor beschouwen.
pi_21465580
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:21 schreef TheDeadGuy het volgende:

Cultuur ja, niet religie, als jij dat verschil al niet weet..
quote:
Oh ja? Waarom bestaat eerwraak dan in katholieke landen als Italie? Waarom doen Indiase Hindoes dat soort zaken dan ook?
quote:
Zie boven.
quote:
Cultuur staat niet gelijk aan religie.
quote:
Dat heeft Allah ze opgedragen natuurlijk! Dat doen toch alle moslims?
quote:
En ik zie hier een blanke 'jongere' die zich aan hetzelfde schuldig maakt tegenover alle moslims. Jij bent dus geen haar beter.
pi_21465584
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:24 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat zal allemaal best, maar hoeveel gevallen van eerwraak kennen we in Nederland, en hoe vaak wordt cultuur en geloof aangwezen als oorzaak van een misdrijf ? Denk daar eens over na. Daar waar we bij autochtonen geneigd zijn misdadigers te zien als asocialen of geestelijk gestoorden schijnt dit bij allochtonen niet voor te kunnen komen. Daar is gelijk cultuur of geloof de oorzaak. Het is niet zo simpel als jij het stelt.
sorry hoor, maar waar woon jij? zeker een blanke rijke wijk waar je je dit soort nobele gedachtes kunt veroorloven.

ik doe ontzettend veel vrijwilligerswerk in achterstands wijken en als je eens wist op welke manier ik wordt behandeld door zowel moslimjongetjes als hun ouders zou je je twee keer bedenken.

mijn vriendin (ja ik ben gewoon hetero) wordt voor hoer uitgemaakt door zowel ouders als dei jochies, ze tonen totaal geen respect voor de moeite die in ze gestoken wordt. We staan ook op het punt om moslims botweg te gaan weigeren voor onze activiteiten daar er al verschillende steekpartijen zijn geweest waarbij ook de leiding is bedreigt, zowel door de opvoeders als door de opgevoeden

loop maar een weekje mee Gelly, we zullen zien

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2004 15:30:47 ]
pi_21465597
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:25 schreef Mirage het volgende:

[..]

Mannen en jongens die aan de dames zitten omdat ze hier zelf om vragen... ( manier van kleden )
Gehandicapten verafschuwen. Ik heb hier twee marrokaanse zusjes zitten.
De jongste heeft een "misvormde" hand. Haar broer heeft haar willen vermoorden, haar vader heeft haar jaren opgesloten. ( met als reden haar misvorming ).
GELUKKIG had ze een pittige oudere zus die haar meegenomen heeft. ( ze zullen geen van beide ooit meer contact met de familie kunnen hebben daar ze anders allbéi vermoord worden ).
In Nederland geboren kinderen die plots mee genomen worden naar Egypte om daar bij familie achter te laten ( incl. vrouw ).
Moslimse mensen die voor een Christelijke school kiezen ( die alles in hun macht doet om de Moslim op zijn gemak te laten voelen en ruimte te geven voor de Islamitische feesten/ rituelen etc ), en verwachten dat de Christelijke/ anders denkende mens zijn waarden en normen opgeeft zodat ook de waarden van de Moslim doorgevoerd kunnen worden die níet stroken met de andersdenkende.
Zodra er een meningsverschil is wordt er geroepen " Vieze varkensvlees eter ", "jij moet dood!!!!", "Ongelovige" en " discriminatie !!".
Dan he bik nog niet eens gesproken over de malloot die over de stoep liep verschillende mensen neer heeft gestoken ( waaronder vader met een jongetje op kleuterleeftijd ), een oudere dame (ouder dan 70) tegen de grond heeft geschopt en geslagen in de naam van Allah.

Mijn lijstje van ervaringen uit DIRECTE omgeving is nog veel langer, ik zal jullie de rest echter besparen.

Hier komt dat de verhalen van mensen om mij heen, uit de media etc bij op...

Nee, het is een vooroordeel dat de Moslim zich misdraagt en zich misplaatst arrogant opstelt.
Maak ook ff een lijstje met positieve ervaringen met moslims, die heb je zogenaamd niet zeker? Lekker eenzijdig nu. Ik kan ook wel ff een lijstje maken met domme en gewelddadige Christenen en roepen 'kijk es hoe slecht ze wel niet zijn'
Op zondag 22 augustus 2004 15:27 schreef sizzler het volgende:

[..]

Zo kan je van geen enkele groep praten. Niet van de media, niet van het nederlands elftal (want dat zijn ook individuen!) en niet van de economie. Ik vind dat je best wel uitspraken kan doen die over een algemene opvatting van een groep gaat. Anders zou je nieteens kunnen zeggen dat Christenen in Jezus geloven omdat er een paar individuen Jezus als metafoor beschouwen.
Het gaat erom op welke manier je die groep benaderd. Als je stelt dat de moslim in Allah geloven is er niks mis mee. Als je stelt dat de moslim een achterlijke vrouwenslaande homohater is wel. Ik neem aan dat je liever ook niet hebt dat de Nederlander een gierige slavendrijvende centenneuker is.
pi_21465625
quote:

[..]

Ok, IRA terorristen zijn katholiek, die hebben moorden gepleegd, gemarteld etc.en hadden een redelijk grote steun onder de bevolking.

Volgens jouw redenatie mag ik dus stellen dat DE (laat ik het netjes houden) Noord Ierse katholieken terroristen zijn. Toch? Da's dan een redelijke geografisch beperkte groep ook nog die geen andere culturen bevat.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2004 15:32:19 ]
pi_21465634
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:29 schreef TheDeadGuy het volgende:

[..]

sorry hoor, maar waar woon jij? zeker een blanke rijke wijk waar je je dit soort nobele gedachtes kunt veroorloven.

ik doe ontzettend veel vrijwilligerswerk in achterstands wijken en als je eens wist op welke manier ik wordt behandeld door zowel moslimjongetjes als hun ouders zou je je twee keer bedenken.

mijn vriendin (ja ik ben gewoon hetero) wordt voor hoer uitgemaakt door zowel ouders als dei jochies, ze tonen totaal geen respect voor de moeite die in ze gestoken wordt. We staan ook op het punt om moslims botweg te gaan weigeren voor onze activiteiten daar er al verschillende steekpartijen zijn geweest waarbij ook de leiding is bedreigt, zowel door de opvoeders als door de opgevoeden

loop maar een weekje mee Gelly, we zullen zien
Woon je misschien in een achterbuurt ?
pi_21465642
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:24 schreef Hayek het volgende:
ik heb moslims in de buurt wonen, moslims in de klas gehad, ben naar turkije geweest, naar marokko, naar tunesie, naar indonesië

maar helaas blijf ik een bevooroordeelde onwetende struisvogel, ik deel namelijk niet de mening van ComComMer ( ) en Internationalist ( )

wat is er trouwens mis met vooroordelen, ons hele bestaan is gebaseerd op vooroordelen
Ik 'verlang' ook niet dat je mijn mening deelt. Het zou juist jammer zijn als het jou aan een eigen mening ontbrak. Ik stel slechts twee dingen:

1. Te veel negatieve berichtgeving die voor moslims plusplusplus betekenen terwijl dat voor andere geloven niet geldt. Stigmatisering door middel van continue berichtgeving.
2. Leren onderscheiden wat voor sommige moslims geldt en wat voor sommige individuelen die moslim zijn geldt. Dus eens verdiepen en kennismaken met wat wel degelijk een bepaalde goede invloed KAN hebben.
Ik kan het uitleggen...
pi_21465672
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:31 schreef gelly het volgende:

[..]

Is een buurt dat grotendeels bestaat uit Moslimse mensen een achterbuurt dan ?

Waarom als ik vragen mag ?

......heeft dat misschien met hun gedrag te maken ?
Sir Winston Churchill
pi_21465683
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:31 schreef gelly het volgende:

[..]

is dat je enige reactie?? triest triest

wat heb je voor opleiding???

kijk maar in mijn profiel, ik ben allang voorzien van en een titel en een zeer goed betaalde baan
pi_21465687
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:33 schreef Mirage het volgende:

Nee, met hun inkomen.
pi_21465735
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:33 schreef Mirage het volgende:

[..]

Nee, moslims hebben nogal vaak een achtergrond waardoor ze in een achterbuurt geraken. Komen er veel moslim dan gaat de buurt achteruit. Dat zijn gewoon feiten. Je moet echter wel inzien dat het moslim zijn daar verder weinig van doen heeft. Het is de sociaal-economische achtergrond die een buurt een achterbuurt maakt. Dat is juist het punt dat veel mensen kennelijk niet snappen. Zet je 1000 armlastige en ongeschoolde christenen in 1 buurt dan verpaupert het ook.
pi_21465748
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:30 schreef gelly het volgende:

[..]

Het gaat erom op welke manier je die groep benaderd. Als je stelt dat de moslim in Allah geloven is er niks mis mee. Als je stelt dat de moslim een achterlijke vrouwenslaande homohater is wel. Ik neem aan dat je liever ook niet hebt dat de Nederlander een gierige slavendrijvende centenneuker is.
Het gaat erom dat je een stelling neerzet en die met voorbeelden en een redenatie verdedigd, zonder dat je steeds een statement moet maken dat het niet om alle leden van een groep gaat, dat er uitzonderingen zijn etc. Je kan best een mening hebben over een groep en die mening hoeft niet per se positief te zijn om hem als generalisatie te aanvaarden. Zolang er maar inhoudelijk over gediscussieerd wordt en niet alleen oneliners neergezet worden als "alle moslims zijn geitenneukers", "Het westen is superieur" etc.
pi_21465771
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:32 schreef ComComMer het volgende:

1. Te veel negatieve berichtgeving die voor moslims plusplusplus betekenen terwijl dat voor andere geloven niet geldt. Stigmatisering door middel van continue berichtgeving.
noem eens nieuwswaardige gebeurtenis van misstanden uit andere geloven? ik ken ze niet, er zijn in europa maar weinig mensen die actief christen zijn.. en als er iets gebeurd wat toegeschreven kan worden aan geloof dan is het wel degelijk in het nieuws, bijvoorbeeld Bush die het homohuwelijk wil verbieden omdat het niet past in het christelijke geloof
quote:
2. Leren onderscheiden wat voor sommige moslims geldt en wat voor sommige individuelen die moslim zijn geldt. Dus eens verdiepen en kennismaken met wat wel degelijk een bepaalde goede invloed KAN hebben.
ik denk dat er genoeg zaken zijn die voor alle moslims gelden, anders waren ze geen moslim. een moslim gelooft in wat er in de koran staat, en daar staan nou eenmaal veel gewelddadige en 'foute' zaken in.
pi_21465795
hey gelly, hoe zat het nou met jouw opleiding???? ik heb geen reactie meer gezien na die goedkope one-liner van je

ik probeer mijn stad leefbaar te maken door te werken in dat soort wijken, triest dat je alleen dat eruit kunt pikken
  zondag 22 augustus 2004 @ 15:40:08 #67
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_21465798
quote:

[..]

Helemaal mee eens!

Natuurlijk doe je bepaalde mensen uit een groep tekort, als je zo'n groep probeert te omschrijven. Dat is niet te voorkomen en is simpelweg een gegeven dat elke weldenkende toehoorder inbouwt wanneer iemand een groep probeert te omschrijven.

Je kunt totaal niets meer zeggen als een bepaalde mate van generalisatie niet toegelaten wordt.
pi_21465808
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:38 schreef Hayek het volgende:

ik denk dat er genoeg zaken zijn die voor alle moslims gelden, anders waren ze geen moslim. een moslim gelooft in wat er in de koran staat, en daar staan nou eenmaal veel gewelddadige en 'foute' zaken in.
Ja, in de Bijbel staan ook genoeg foute dingen zoals het doden van homo's en incest. Kennelijk kunnen mensen dan wel onderscheid maken tussen wie dat soort dingen aanhangen en wie niet.
pi_21465837
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:40 schreef TheDeadGuy het volgende:
hey gelly, hoe zat het nou met jouw opleiding???? ik heb geen reactie meer gezien na die goedkope one-liner van je

ik probeer mijn stad leefbaar te maken door te werken in dat soort wijken, triest dat je alleen dat eruit kunt pikken
Mijn reactie op Mirage was ook voor jou bedoeld. Die oneliner was bedoeld om je aan het denken te zetten. Net zoals ik de problemen niet ken waar jij mee kampt is jouw mening ook subjectief. Ipv problemen af te schuiven op geloof of afkomst kun je ook wat verder nadenken over wat nou de werkelijke oorzaak van wangedrag is. Geloof zal best meespelen, maar dan wel in combinatie met andere factoren. Geloof an sich is geen oorzaak van wangedrag.
pi_21465848
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:40 schreef TheDeadGuy het volgende:

Niet persoonlijk worden in een discussie aub. Dat proberen we zoveel mogelijk te vermijden. POL gaat om de inhoud.
pi_21465850
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:24 schreef _.-Chicken-._ het volgende:

[..]

Dat is vaak zat geprobeert(heb niet direct bronnen bijdehand), maar ze nemen hun cultuur mee naar nederland. En dat botst met onze cultuur. Logies... Omdat ze totaal anders zijn. Zei passen zich niet aan maar wij moeten ons wel aan hun aanpassen zeg jij? Zei zijn hier te gast.(nu zijn het officieel ook hollanders) Maar veel kotsen wel op hollanders maar ze gaan ook niet in een ander land wonen. Waarom niet? Omdat ze het hier best hebben.... Ze zijn niet zielig...

ps: Multicultureel is onmogelijk met zulke verschillende standpunten.
Er zijn een flink stel 'allochtonen' die hier flinke prestaties hebben laten zien. Er zijn onder 'allochtonen' een aantal mensen die hun eigen vooroordelen op de hak nemen... Denk hierbij aan Najib Amhali. Zoiets als Max Tailleur met de Joden... Of de "Rayman is laat!"-show. Er ontstaan vele intellectuele groepen binnen de complete moslim-gemeenschap die echt wel 'hun eigen volk' een bepaalde richting willen meegeven. Tuurlijk heb je nog vele groepen die nog niet toe zijn aan een acceptatie binnen de Nederlandse samenleving. Dat komt vooral ook door een bepaalde visie. De visie:"Ze maken me bang. Maar ik wil niet bang zijn, dus maak ik hun bang. Liever zij dan wij." Zonder te beseffen dat dat eerder het tegengestelde tegweeg brengt.

Door juist de inmiddels grote groep goed opgeleide 'allochtonen' (ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat ze net zo Nederlands zijn als jij en ik) op hun bijdrage te belonen, zul je zien dat de status die DIE Nederlanders hebben een positieve werking hebben op 'hun' achterland... Succes hebben in Nederland behoort dan tot de mogelijkheden en is geen droom, geen illusie. "Als het eerste schaap over de dam is...'
Ik kan het uitleggen...
pi_21465852
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:40 schreef gelly het volgende:

Ja, in de Bijbel staan ook genoeg foute dingen zoals het doden van homo's en incest. Kennelijk kunnen mensen dan wel onderscheid maken tussen wie dat soort dingen aanhangen en wie niet.
dat zijn geen geboden
pi_21465889
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:43 schreef Hayek het volgende:

[..]

dat zijn geen geboden
Geweld en onderdrukking zijn wel geboden voor een moslim ? Jouw kijk op de Islam is geen feit Hayek.
  zondag 22 augustus 2004 @ 15:48:20 #74
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_21465938
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:40 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, en dat is nou precies waar het om gaat. Omdat het merendeel van de Christenen (iig in Nederland) deze rare stukjes uit de bijbel niet uitdraagt en aanhangt, hebben Christenen als algemene groep ook niet de naam vrouwen en homo's te haten en te minachten.

Als er nu voldoende moslims waren die zich ook distantiëren van rare stukjes uit de koran en daar óók niet naar handelden, was het huidige beeld van moslims als vrouwen- en homominachters er niet. Als groep heeft de moslimgemeenschap de beeldvorming dus zélf in de hand. Het is heus niet alleen maar die boze buitenwereld die moslims onrecht aandoet.
pi_21465955
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:43 schreef sizzler het volgende:

[..]

Niet persoonlijk worden in een discussie aub. Dat proberen we zoveel mogelijk te vermijden. POL gaat om de inhoud.
ik begin er niet mee, ik wil graag een reactie op wat ik schreef, niet op wat gelly denkt te lezen

ik vind het een goedkope one liner maar omdat het een mod betreft zal dit waarschijnlijk wel kunnen

ach weet je, zoek het ook maar uit ook, ik verwacht binnen nu en 10 jaar toch giga rellen, en dan zullen we wel verder zien, ik sta vooraan, dat weet ik wel

pi_21465970
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:45 schreef gelly het volgende:

Geweld en onderdrukking zijn wel geboden voor een moslim ? Jouw kijk op de Islam is geen feit Hayek.
staat gewoon in de koran gelly
quote:
Soera 2: 190-193

En strijdt voor de zaak van God tegen degenen, die tegen je strijden…
En doodt hen, waar je hen ook ontmoet…
En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor God wordt

Soera 2: 216.

Vechten is je geboden ofschoon je er afkerig van bent; maar het kan zijn, dat je tegenzin hebt in iets terwijl het goed voor je is en het kan zijn, dat je iets behaagt terwijl het slecht voor je is. God weet het en jij weet het niet.

Soera 2: 244

Strijdt voor de zaak van God en weet, dat God Alhorend, Alwetend is.

Soera 3: 157-158

En als je voor de zaak van God wordt gedood of sterft, zal God's vergiffenis en barmhartigheid zeker beter zijn, dan hetgeen zij bijeengaren.
En indien je sterft of gedood wordt, voorzeker, tot God zul je worden teruggebracht.

Soera 3: 169.

En denkt niet over degenen, die terwille van God zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden hun gaven geschonken.

Soera 3: 195.

…En Ik zal van hen…die hebben gevochten en zijn gedood, de fouten zeker bedekken en zal hen tuinen doen binnengaan, waar doorheen rivieren stromen: een beloning van God en bij God is de beste beloning."

Soera 4: 101

…Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.

Soera 4:74
Laten derhalve zij, die hun tegenwoordig leven voor het leven in het Hiernamaals willen offeren, voor de zaak van God strijden. En wie voor de zaak van God strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.

Soera 4:76
Zij die geloven, strijden voor de zaak van Allah, maar de ongelovigen strijden voor de zaak van de boze. Strijdt daarom tegen de vrienden van Satan; voorzeker, Satan's plan is zwak.

Soera 4: 89

Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

Soera 4: 95

Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van Allah strijden. Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning

Soera 5: 33
De vergelding degenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

Soera 5: 54
O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.

Soera 8: 12-17
Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."
Dit is, omdat zij zich tegen Allah en Zijn boodschapper hebben verzet. En wie tegen Allah en Zijn boodschapper strijdt, (wete) Allah is voorzeker streng in vergelding…
O, gij die gelooft, wanneer gij degenen die niet geloven, op u af ziet komen wendt hun dan niet uw rug toe.
En wie op die dag zijn rug toekeert, tenzij hij voor het gevecht manoeuvreert of om plaats te nemen bij een andere groep, doet inderdaad de toorn van Allah over zich komen en de hel zal zijn tehuis zijn en dat is een slechte verblijfplaats.
Gij dooddet hen niet, doch Allah was het, Die hen doodde. En gij wierpt niet toen gij wierpt, maar Allah was het die wierp, opdat Hij de gelovigen een grote gunst van Zich mocht bewijzen. Voorzeker, Allah is Alhorend, Alwetend.

Soera 8: 59-60
En laat de ongelovigen niet denken dat zij een voorsprong hebben. Voorzeker, zij kunnen Ons niet ontkomen.
En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmede gij de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent, moogt afschrikken. En wat gij ook voor de zaak van Allah besteedt, het zal u ten volle worden terugbetaald en u zal geen onrecht worden aangedaan.

Soera 8: 65
O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.

Soera 9: 5

Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

Soera 9:5
doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag.

Soera 9: 14
Bestrijdt hen, Allah zal hen door uw handen straffen en vernederen...

Soera 9: 29
Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek(de bijbel), die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn

Soera 47: 4
Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast…
En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.

Soera 61: 4

Voorzeker, Allah heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen.
alles is na te lezen op
http://www.islam-info.be/idp/index.php?dekoran
pi_21465973
Ik voel niks voor censuur, ComComMer. En dan beginnen over Maroc.nl, hilarisch.

Cultuur relativisme is paradoxale socialistische onzin. Het cijfert zichzelf per definitie weg en laat enkel onverschilligheid en zelfhaat over. Zo zie ik bijvoorbeeld de Universele rechten van de mens weldegelijk als superieur boven een willekeurige tribale stammencultuur.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
pi_21465989
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:43 schreef gelly het volgende:

[..]

Geloof an sich is geen oorzaak van wangedrag.
Ik denk dat het -in dit geval- de conservatieve interpretatie van een geloof is dat botst met westerse opvattingen waardoor zo veel problemen ontstaan. De oorsprong van de Koran en de Bijbel liggen akelig dicht bij elkaar. Het gaat daarom meer om de vertaling van de Koran die gereflecteerd wordt in de islamitische cultuur. Die conservatieve cultuur past niet goed bij de moderne westerse cultuur (ongeacht welke nu beter is), net zoals westerse groeperingen die zich niet voldoende aanpassen zouden botsen in Islamitische maatschappijen.

Even generaliserend gesproken uiteraard.
pi_21465995
pi_21466060
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:50 schreef Davitamon het volgende:
Ik voel niks voor censuur, ComComMer. En dan beginnen over Maroc.nl, hilarisch.

Cultuur relativisme is paradoxale socialistische onzin. Het cijfert zichzelf per definitie weg en laat enkel onverschilligheid en zelfhaat over. Zo zie ik bijvoorbeeld de Universele rechten van de mens weldegelijk als superieur boven een willekeurige tribale stammencultuur.
Je gebruikt dure woorden. Maar laat ik nou niets over censuur hebben gezegd...
Ik kan het uitleggen...
pi_21466063
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:48 schreef TheDeadGuy het volgende:

[..]
ach weet je, zoek het ook maar uit ook, ik verwacht binnen nu en 10 jaar toch giga rellen, en dan zullen we wel verder zien, ik sta vooraan, dat weet ik wel

wahahh die komen er niet, niet iedereen is zo haatdragend als jij.

[ Bericht 12% gewijzigd door sizzler op 22-08-2004 15:57:05 (niet nodig) ]

Ontopic weer aub.
pi_21466154
Ik mep niet, ik zou het wel goed vinden als etc. Beter lezen mannetje.
Op zondag 22 augustus 2004 15:55 schreef ComComMer het volgende:

[..]

Je gebruikt dure woorden. Maar laat ik nou niets over censuur hebben gezegd...
Nee je draait er inderdaad leuk omheen.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
pi_21466160
ok
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:02:14 #86
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_21466168
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:55 schreef Internationalist het volgende:

[..]

wahahh die komen er niet
Onder Tito hadden ook maar weinig mensen verwacht dat het luttele jaren later zó uit de hand zou lopen in voormalig Joegoslavië. Wie weet en hopelijk heb je gelijk dat er geen grootse aanvaring komt tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Nederland, maar wees alsjeblieft niet te arrogant om van de geschiedenis te leren.

Een land met verschillende culturele of raciale groepen is nu eenmaal gevoeliger voor burgeroorlog of rellen, zeker in tijden dat het economisch slecht gaat.
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:02:42 #87
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_21466182
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:50 schreef Hayek het volgende:

[..]

staat gewoon in de koran gelly
[..]

alles is na te lezen op
http://www.islam-info.be/idp/index.php?dekoran
Niks vergeleken met het OT.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_21466199
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:02 schreef Flumina het volgende:

[..]

ow? citeer eens wat geboden die nog erger zijn dan
pi_21466216
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:02 schreef Lkw het volgende:

[..]

Onder Tito had ook niemand verwacht dat het luttele jaren later zó uit de hand zou lopen in voormalig Joegoslavië. Wie weet en hopelijk heb je gelijk dat er geen grootse aanvaring komt tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Nederland, maar wees alsjeblieft niet te arrogant om van de geschiedenis te leren.

Een land met verschillende culturele of raciale groepen is nu eenmaal gevoeliger voor burgeroorlog of rellen, zeker in tijden dat het economisch slecht gaat.
Helemaal waar, maar ik zie het niet gebeuren, ken echt zat (nee allemaal eigenlijk) moslims die geslaagd zijn, vredelievend zijn en al misselijk worden bij de naam Bin Laden. Alleen de kleine groep criminele Marokkaantjes zouden wel voor wat opschudding kunnen zorgen, die moeten dan ook aangepakt worden.
Op zondag 22 augustus 2004 16:04 schreef Internationalist het volgende:

Helemaal waar, maar ik zie het niet gebeuren, ken echt zat (nee allemaal eigenlijk) moslims die geslaagd zijn, vredelievend zijn en al misselijk worden bij de naam Bin Laden. Alleen de kleine groep criminele Marokkaantjes zouden wel voor wat opschudding kunnen zorgen, die moeten dan ook aangepakt worden.
"kleine groep criminele marokaantjes"?

onlangs was er een enquete waaruit bleek dat iets van 62% van de moslims begrip had voor de aanslagen van binladen..

-edit- nog meer zelfs
"Naar aanleiding van de aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten is kort achter elkaar een reeks enquêtes afgenomen. De eerste enquête werd op 13 en 14 september uitgevoerd door Foquz Etnomarketing onder moslims in Nederland. Daaruit kwam naar voren dat veel Nederlandse moslims begrip hadden voor de aanslagen (73%)"
pi_21466256
Het gaat voorbij aan mijn geniale idee, om samen MET maroc.nl een discussieavond op te zetten. Of het haalbaar is of niet. Met de Fok-radio en/of TV. Jongeren maken kennis met jongeren... en niet zoals een berichtje laatst een christenkamp om moslims te overtuigen naar het christendom. Gewoon leren kennen. Of anders weer het invoeren van een dienstplicht, waarbij moslims samen met niet-moslims in een eenheid moeten dienen. Of op een andere manier verplicht een tijd samen moeten doorbrengen. Maar ik houd lievber van een leuke vrijblijvende avond waar je kennis neemt van elkaar. Een eerste fragiele voorzichtige kennismaking. Met als doel elkaar vaker op te zoeken, totdat de noodzaak er niet meer is...
Ik kan het uitleggen...
pi_21466258
quote:

[..]

Heb jij de Koran eigenlijk ooit wel eens gelezen? Zelfs het Oude Testament is voor peuters als je het vergelijkt met de gehele inhoud van de Koran.
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:08:02 #93
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21466286
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:35 schreef NoizEkick het volgende:
1 groot verschil: "Westerlingen" doden niet uit naam van hun geloof, moslims (meestal) wel. Dat is de grote fout die moslims maken wanneer ze iets dergelijks uitvoeren. Niet gek dat je dan negatief in het nieuws komt...
Een falsificatie is ook hier op zijn plaats: Volkert van der Graaf doodde uit naam van zijn geloof... Zo waren er ook nog wat gelovige nationaal socialisten die vanwege hun geloof bereid waren de wapens op te nemen.

Verder geldt natuurlijk niet dat alle moslims in naam van hun geloof aan het doden zijn geslagen. De TS heeft wel een punt al neemt dit niet weg dat misstanden als achterstelling van de vrouw, tribalisme en een wat eenzijdige kijk op de werkelijkheid vooral in verband gebracht kunnen worden met samenlevingen in het Midden-Oosten.

[ Bericht 32% gewijzigd door sjun op 22-08-2004 19:06:44 ]
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_21466346
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:04 schreef Internationalist het volgende:

Nee, jij hebt GEEN ENKEL idee met wat de koran bedoeld met vredelievend. Alleen die opmerking al over "die kleine groep criminele marokkanen."

Ik verspil geen woorden meer aan jou.
pi_21466361
ik wil nog 1 ding kwijt, internationalist, jij vindt mij haatdragend, maar weet je als je mijn posts hebt gelezen dan zou je weten dat ik het eerst met begrip en samenwerking heb gedaan, we vangen die kids nota bene op, we bieden ze vermaak

maar wanneer de liefde en begrip door eigen misdragingen is omgeslagen in afkeer

tel zelf maar uit
pi_21466383
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:06 schreef ComComMer het volgende:
Het gaat voorbij aan mijn geniale idee, om samen MET maroc.nl een discussieavond op te zetten. Of het haalbaar is of niet. Met de Fok-radio en/of TV. Jongeren maken kennis met jongeren... en niet zoals een berichtje laatst een christenkamp om moslims te overtuigen naar het christendom. Gewoon leren kennen. Of anders weer het invoeren van een dienstplicht, waarbij moslims samen met niet-moslims in een eenheid moeten dienen. Of op een andere manier verplicht een tijd samen moeten doorbrengen. Maar ik houd lievber van een leuke vrijblijvende avond waar je kennis neemt van elkaar. Een eerste fragiele voorzichtige kennismaking. Met als doel elkaar vaker op te zoeken, totdat de noodzaak er niet meer is...
Goeie!
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:13:11 #97
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_21466384
quote:

[..]

Please, laat het hier geen strijd worden over welk boek nou eigenlijk wreder is, de bijbel of de koran. Ik kan je nu al vertellen dat er uit beide boeken genoeg bloeddorstige teksten te citeren zijn. Maar daar gaat het niet om.

Waar het wél om gaat, is hoe verschillende mensen in het hier en nu met deze boeken omgaan. Laten we het dáár dus over hebben, in plaats van elkaar met teksten om de oren te slaan.
pi_21466395
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:06 schreef ComComMer het volgende:
Met als doel elkaar vaker op te zoeken, totdat de noodzaak er niet meer is...
Het socialisme is indersdaad de cultus van de zelfvernietiging.
pi_21466414
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:11 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Ik verspil geen woorden meer aan jou.
Goed zo Blijf jij maar lekker geloven dat elke moslim de koran letterlijk neemt en als doel heeft iedereen te vernietigen. whehehe dombo
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:15:01 #100
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_21466418
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:03 schreef Hayek het volgende:

[..]

ow? citeer eens wat geboden die nog erger zijn dan
In Deuteronomium 17:2-7
Stel dat er in een van de steden die de Heer, je God, je zal geven, een man of een vrouw wordt aangetroffen die handelt in strijd met zijn wil en die de verplichtingen van het verbond niet nakomt. Tegen zijn bevel in buigt zo iemand zich in aanbidding neer voor andere goden [enz..]. leid die man of die vrouw dan naar de stadspoort en breng hem of haar door steniging ter dood.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')