abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_21460332
In vergelijking met Sydney 4 jaar geleden lijken dit de spelen voor Nederland van net niet. Zoveel onderdelen waarop we net naast de medailles grijpen heb ik nog nooit gezien.

Judo -100kg mannen
Elco van der Geest: 5de plek

Hippische sport - dressuurploeg
Nederland 4de plek

Roeien - lichte 4 mannen zonder stuurman
Nederland 4de plek

Baanwielrennen - 1km tijdrit mannen
Theo Bos 5de plek

Baanwielrennen 500m tijdrit vrouwen
Yvonne Hijgenaar 5de plek

Zeilen 470 mannen
Sven Coster/Kalle Coster 6de plek

Zeilen vrouwen
Thies/Bes/De Jong 4de plek


Dat zijn toch zo'n 7 medailles die je net misloopt. Daarmee zouden we nu al bijna op Sydney niveau zijn geweest.
  zondag 22 augustus 2004 @ 10:11:25 #2
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_21460359
maar wel weer 3 plakken bij het roeien
I know it sounds like I'm in denial, but I'm not.
pi_21460368
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 10:09 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
In vergelijking met Sydney 4 jaar geleden lijken dit de spelen voor Nederland van net niet. Zoveel onderdelen waarop we net naast de medailles grijpen heb ik nog nooit gezien.

Judo -100kg mannen
Elco van der Geest: 5de plek

Hippische sport - dressuurploeg
Nederland 4de plek

Roeien - lichte 4 mannen zonder stuurman
Nederland 4de plek

Baanwielrennen - 1km tijdrit mannen
Theo Bos 5de plek


Baanwielrennen 500m tijdrit vrouwen
Yvonne Hijgenaar 5de plek

Zeilen 470 mannen
Sven Coster/Kalle Coster 6de plek

Zeilen vrouwen
Thies/Bes/De Jong 4de plek


Dat zijn toch zo'n 7 medailles die je net misloopt. Daarmee zouden we nu al bijna op Sydney niveau zijn geweest.
Weet je de gegevens van 4 jaar geleden ook?
pi_21460484
Zo kan je natuurlijk van de bronzen medailles zeggen dat het net wel is.

Winnen en verliezen ligt gewoon heel dicht bij elkaar.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_21460525
Tja er moet altijd iemand 4e of 5e worden. En als je 4e of 5e word ben je gewoon iets te langzaam. En om te zeggen dat we onterecht 4e of 5e zijn geworden kan ook niet vind ik hoogstens bij het Judo van Dennis van der Geest.
pi_21460535
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 10:13 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:

[..]

Weet je de gegevens van 4 jaar geleden ook?
Elco had met judo brons in Sydney. De dressuurploeg had ook een medaille dacht ik. Met het zeilen hadden we 4 jaar geleden ook wat gewonnen. Het is iig allemaal net iets minder dan in Sydney.
pi_21460561
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 10:30 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Elco had met judo brons in Sydney. De dressuurploeg had ook een medaille dacht ik. Met het zeilen hadden we 4 jaar geleden ook wat gewonnen. Het is iig allemaal net iets minder dan in Sydney.
Als ik het me goed herinnen had Elco niets 4 jaar geleden het was de eerste Olympische medaille voor de familie van der Geest. Het zeilen en de dreseurploeg idd wel.
pi_21460603
In 2000 hadden we aan het einde van de Games 12 keer goud, 9 keer zilver en 4 keer brons.
Nu hebben we tot op heden: 3 keer goud, 6 keer zilver en 7 keer brons.

We hebben nog te gaan:

Mountainbiking, Athletics, Indoor Cycling (Track), Paardensport, Hockey, Zeilen, Synchronised Swimming, Tafeltennis, Taikwondo (wist ook niet dat we daar aan mee deden ) en Volleybal (en dat redden we niet )

Vraag is: waar hebben we kans op medailles...
pi_21460623
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 10:34 schreef Remzz het volgende:

[..]

Als ik het me goed herinnen had Elco niets 4 jaar geleden
Ik dacht het gehoord te hebben van Pierre Zenden.
pi_21460631
Kansen zijn er nog bij het mountainbiking, baanwierennen, paardensport en hockey mijns inziens.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_21460665
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 10:40 schreef Sh4keM het volgende:
In 2000 hadden we aan het einde van de Games 12 keer goud, 9 keer zilver en 4 keer brons.
Nu hebben we tot op heden: 3 keer goud, 6 keer zilver en 7 keer brons.

We hebben nog te gaan:

Mountainbiking, Athletics, Indoor Cycling (Track), Paardensport, Hockey, Zeilen, Synchronised Swimming, Tafeltennis, Taikwondo (wist ook niet dat we daar aan mee deden ) en Volleybal (en dat redden we niet )

Vraag is: waar hebben we kans op medailles...
Moutainbike(brentjes) Atletiek eerlijk gezegt niet Vroemen is wel goed maar niet voor medaille. Baanfietsen valt me erg tegen tot nu toe, Anky kan nog wel wat doen, Hockey verwacht ik 2 medailles van. Van zeilen niets evenals synchroon zwemmen en tafeltennis. Taikwando zou ik niet weten of we daar kans hebben. En volleybal dus ook niet meer.
pi_21460697
Gaat Theo Bos niet nog wat doen op de sprint? Zag hem een mooie tijd neerzetten vanochtend...
Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_21460844
Ik denk ook wel het honkbal,

ow nee want gister zijn we afgemaakt met 22-2
pi_21461031
ik dacht dat de olympische gedachte was: meedoen is belangrijker dan winnen?
pi_21461040
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 11:18 schreef indahnesia.com het volgende:
ik dacht dat de olympische gedachte was: meedoen is belangrijker dan winnen?
Voor Indonesië misschien. Het enige land ter wereld waar ze de OS niet uitzenden.
pi_21461053
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 11:19 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Voor Indonesië misschien. Het enige land ter wereld waar ze de OS niet uitzenden.
ik heb het gewoon over DE Olympische Spelen, niet alleen over Indonesië..
pi_21461106
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 11:20 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

ik heb het gewoon over DE Olympische Spelen, niet alleen over Indonesië..
Dat motto geldt niet voor potentiële medaillewinnaars.
pi_21461362
Ik dacht er gister zelf ook over na, zo super zijn deze spelen helemaal niet voor Nederland.

Goude medailles die zijn verdedigd (geen nieuwe dus):
* Leontien van Moorsel
* Pieter van den Hoogenband
* Inge de Bruijn

Gouden medailles in Sydney die nu zilver waard zijn:
* Inge de Bruijn (100m vrij).
* Pieter van den Hoogenband (200m vrij).

Gouden medailles in Sydney die nu brons waard zijn:
* Inge de Bruijn (100m vlinder).

Zilveren medailles in Sydney die nu brons waard zijn:
* Estafette vrouwen.

Nieuwe medailles:
* Estafette mannen.

Bij Judo hebben we 3x brons en 1x zilver. Dat lijkt super, maar toch hebben ze allemaal een keer verloren in de voorronde (behalve Bosch).

Dan hebben we een zilveren badmingtonmedaille die behaald is door iemand uit Indonesië.
Nederland heeft daar geen enkele bijdrage aan gehad.

Roeien is natuurlijk knap.


Conclusie: we zijn alleen goed in zwemmen/judo maar laten het bij bijna alle sporten echt afweten (vooral teamsporten als honkbal en volleybal). We hebben bij het zwemmen maar 1 nieuwe medaille en zijn er amper verbeteringen.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  zondag 22 augustus 2004 @ 11:51:32 #20
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_21461485
Ik heb er vooral mentaal bezwaar tegen dat we steeds in dezelfde vijver blijven vissen... Daarom was het turnen zo verfrissend, 2 jaar terug, dat Nederland daar wereldtop was. Razendknap, jammer dat het zich niet heeft doorgezet.

We moeten het nou ook hebben van toppers die het goud halen, die ook helaas de volgende OS niet halen. Er staat altijd wel een nieuw hockeyteam op, of roeiers die in een boot willen zitten, maar bij een heleboel disciplines hebben we niet eens deelnemers...

NOC NSF moet af van die belachelijke eis dat je overal medaillekanshebber moet zijn. Zo krijg je nooit ergens voet aan nieuwe grond...
pi_21461568
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 11:51 schreef Perico het volgende:
Ik heb er vooral mentaal bezwaar tegen dat we steeds in dezelfde vijver blijven vissen... Daarom was het turnen zo verfrissend, 2 jaar terug, dat Nederland daar wereldtop was. Razendknap, jammer dat het zich niet heeft doorgezet.

We moeten het nou ook hebben van toppers die het goud halen, die ook helaas de volgende OS niet halen. Er staat altijd wel een nieuw hockeyteam op, of roeiers die in een boot willen zitten, maar bij een heleboel disciplines hebben we niet eens deelnemers...

NOC NSF moet af van die belachelijke eis dat je overal medaillekanshebber moet zijn. Zo krijg je nooit ergens voet aan nieuwe grond...
inderdaad, waarom niet wat extra sprinters en dan laten proeven aan de sfeer en ervaring op laten doen?
pi_21461670
quote:
Conclusie: we zijn alleen goed in zwemmen/judo maar laten het bij bijna alle sporten echt afweten (vooral teamsporten als honkbal en volleybal). We hebben bij het zwemmen maar 1 nieuwe medaille en zijn er amper verbeteringen.
je vergeet toch echt hockey hoor!! bovendien heb ik nog goede hoop op verrassingen

- atletiek (rens blom en die tienkamper schijnt heel goed te zijn en vroemen misschien??)
- theo bos heeft echt wel een kans bij de sprint
- Vink bij moutainbiken vrouwen

waar laten wij het dan afweten? als je realistisch kijkt hadden wij nooit kansen op een medaille bij volleyballen en honkbal .. we hadden 4 jaar geleden gewoon een topprestatie geleverd maar we doen het best goed hoor!!
  zondag 22 augustus 2004 @ 12:20:36 #23
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_21461908
We laten het afweten, in ontzettende sterke grote mondiale sporten waar we nu geen deelnemend team hebben, maar wat wel een uitdaging is om er (ooit weer) bij te zijn.

Ik denk aan waterpolo en handbal, basketbal, en ook ijshockey bij de winterspelen. Om zo'n niveau te halen (net als bij turnen) is pas echt een prestatie, dan hoef je niet eens een medaille te halen. Daar zou ik ook eens mijn kaarten op gaan zetten als NOC NSF, in de breedte.

Maar ze lijken meer geinteresseerd in het handhaven van de status quo, gokken ook altijd op roeiers die opstaan en zich bundelen in het olympisch jaar, naast de gebruikelijke zwemmers, judoka's, hockeyers en een handvol atleten.
pi_21462116
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:03 schreef kavu het volgende:

[..]

je vergeet toch echt hockey hoor!! bovendien heb ik nog goede hoop op verrassingen

- atletiek (rens blom en die tienkamper schijnt heel goed te zijn en vroemen misschien??)
- theo bos heeft echt wel een kans bij de sprint
- Vink bij moutainbiken vrouwen
Ik heb even neergezet wat we tot nu toe hebben gehaald.
Ik heb nog vertrouwen in de mannenhockeyploeg (vrouwen halen het niet want ik schat Argentinië sterker in).
Misschien kan vroemen wat uitrichten, en heel misschien Bos.

Maar zeg eerlijk, we winnen steeds bij dezelfde sporten. Een enkeling wint een medaille bij een sport die we nog nooit hebben gehaald. Hockey vind ik een sport die Nederland goed beheerst, dus als ze winnen is het niet echt een verassing.

Het zal pas top zijn als je een medaille haalt bij turnen ofzo, en een keer is niet bij zwemmen of judo.

Ik hoop dat je me een beetje begrijpt.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_21469021
Nederland doet het vergeleken met veel andere landen niet slecht, maar we zouden eens moeten gaan kijken in Australië hoe ze daar met sport omgaan. Met een bevolking van 20 miljoen hebben ze nu 11 goud, 8 zilver en 13 brons. Een totaal van 31 medailles en een vierde plek in de medaillespiegel
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  Trouwste user 2022 zondag 22 augustus 2004 @ 19:00:13 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_21469804
Australië heeft nog steeds de gevolgen van Sidney. Zou Nederland de spelen krijgen zal je zien dat we ook omhoog schieten in de medaillestand. Dat is bij ieder organiserend land.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_21470859
Australie heeft toch veel minder inwoners dan 20 miljoen?
  zondag 22 augustus 2004 @ 20:46:03 #28
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_21472323
Zweden heeft nou al 3 gouden medailles in de atletiek, ongelofelijke score van 100%. Er doen slechts 12 Zweedse atleten mee overall, het land telt 8,9 miljoen inwoners...
pi_21473022
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 11:51 schreef Perico het volgende:
Ik heb er vooral mentaal bezwaar tegen dat we steeds in dezelfde vijver blijven vissen... Daarom was het turnen zo verfrissend, 2 jaar terug, dat Nederland daar wereldtop was. Razendknap, jammer dat het zich niet heeft doorgezet.

We moeten het nou ook hebben van toppers die het goud halen, die ook helaas de volgende OS niet halen. Er staat altijd wel een nieuw hockeyteam op, of roeiers die in een boot willen zitten, maar bij een heleboel disciplines hebben we niet eens deelnemers...
Kanovaarder gaat in de finale pas door de hoeven, wordt achtste. Team boogschieten schiet een punt minder dan Zuid-Korea, dat vervolgens goud wint ...
pi_21521954
Ja hoor, het is weer zover. Vandaag wordt tienkamper Warners 5de en de Nederlandse springruiterploeg in de allerlaatste race 4de. Ik word er doodziek van.
pi_21522022
En beiden waren het geen geheide medaille kandidaten. Hun scores vielen mee. Ze hadden wel kansen, maar dat was meest schijn.

Dat dressuurteam net zo, werden ook vierde omdat een goed paard thuis was gebleven. Het had anders gekund als ...
pi_21522488
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 23:01 schreef okee6 het volgende:
En beiden waren het geen geheide medaille kandidaten. Hun scores vielen mee. Ze hadden wel kansen, maar dat was meest schijn.

Dat dressuurteam net zo, werden ook vierde omdat een goed paard thuis was gebleven. Het had anders gekund als ...
Ja als, het had zo mooi kunnen zijn en over de prestaties van Sydney heen kunnen gaan maar toch is het overwegend licht teleurstellend. Bos mist op een haar na de gouden medaille, ook zoiets. Lichtpuntje van vandaag waren de hockeydames.
pi_21522790
Bos legt het net af, maar ik had vooraf bij hem ook echt niet op zo'n vorm gerekend. Bos is geen De Bruin, Van Moorsel of Van den Hoogenband. Eigenlijk, gezien de recessie en de vele lastige selectieprocedures, valt het eindtotaal tussen 21 en 25 medailles me zeer mee. Er zijn best wat 'net niet' onderdelen, dat zie je ook terug in de medaillebalans. Erg veel brons gewonnen.
pi_21522990
Alsof we het slecht doen
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_21523546
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 23:32 schreef Da_Sandman het volgende:
Alsof we het slecht doen
Drie gouden plakken vooralsnog -van veteranen- is niet om luid over na te juichen. Men kijkt ook altijd naar perspectief, de Nederlandse sport is licht uitgehold. Het aantal is prima natuurlijk voor een landje als Nederland.
pi_21523554
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 23:32 schreef Da_Sandman het volgende:
Alsof we het slecht doen
Nee, maar het valt wel tegen
pi_21529524
Veteranen of niet, goud is goud...
Het zilver van een 21-jarige wielrenner doet me deugd, het zilver van een nog niet versleten badmintonster geeft me hoop, het idee dat de vrouwen hockeyers ook nog niet afgeschreven zijn biedt perspectief etc etc etc... Over 4 jaar staan we er weer...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_21533716
Alsof er dan ook maar een 1 medaille overblijft +o China wil 40 gouden medailles zien in Peking en daarbij gaan ze zich dus ook richten op sporten die ze normaal niet interessant vinden
pi_21553427
Anders doe je even aan doemdenken...
Audina he, die gaat daar al goud pakken op een van hun onderdelen... Ken je nagaan
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_21565566
Hé, vandaag weer eens bevestigd in mijn gevoel. Hockeydames zijn in het toernooi veel beter en je verliest net goud in de finale. Als dat morgen nogmaals gebeurd dan boycot ik de OS.
pi_21565602
Niet alleen in het toernooi Quasar, topfavoriet en dan het goud zo verliezen
  donderdag 26 augustus 2004 @ 21:13:25 #42
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21565655
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 21:10 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Als dat morgen nogmaals gebeurd dan boycot ik de OS.
Net alsof het aan de OS ligt.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_21565664
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 21:11 schreef okee6 het volgende:
Niet alleen in het toernooi Quasar, topfavoriet en dan het goud zo verliezen
Maar voel je dat gevoel ook van... net niet? Telkens weer.
pi_21565712
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 21:13 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Net alsof het aan de OS ligt.
Zeg ik dat dan? Zo word ik iig niet geconfronteerd met de frustrerende prestaties.
pi_21565892
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 21:15 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Zeg ik dat dan? Zo word ik iig niet geconfronteerd met de frustrerende prestaties.
Als je een beetje bij bent over ieders kansen dan valt het best mee. Mij valt het aantal behaalde medailles 100% mee. Morgen zorgen de Oranje heren voor de (niet gedachte) 21e medaille

Bij atletiek- en zeilnummers tellen toptienklasseringen ook.
pi_21566061
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 21:24 schreef okee6 het volgende:

[..]

Als je een beetje bij bent over ieders kansen dan valt het best mee. Mij valt het aantal behaalde medailles 100% mee. Morgen zorgen de Oranje heren voor de (niet gedachte) 21e medaille

Bij atletiek- en zeilnummers tellen toptienklasseringen ook.
Ik geloof in het principe dat je de topsport elke 4 jaar verbeterd met de bijbehorende prestaties. Als je dan ziet dat we er telkens zo dicht bij zitten en de medailles van 4 jaar geleden kunnen overtreffen maar het dan net niet afmaken, dan raak ik frusti. En vaak is dat gewoon pech zoals ook vandaag misschien wel het geval is.
pi_21566908


We staan enorm hoog voor zo'n klein nitwitlandje. Emigreer dan naar Belgie als je echt zielig gevonden wilt worden. Die hebben nog maar 3 medailles.

Of Canada, of Spanje of zelfs Brazilie - allemaal veel grotere landen en allemaal minder medailles.

Nederland doet het gewoon verdomde goed - bijna net zoveel medailles als 4 jaar geleden waarvan iedereen dacht dat het een uitschieter was. Maar nu al meer dan 8 jaar geleden. Ik had dit goede resultaat absoluut niet verwacht.
pi_21567573
Mart Smeets moet mijn topic hebben gelezen vanmiddag. Hij nam net bij Studio Sportzomer de woorden in de mond "dit dreigt de spelen te worden van net niet"

Ik ben blij dat zo'n vakman mijn mening deelt.
pi_21567636
Ze lezen mee
pi_21567692
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:45 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Mart Smeets moet mijn topic hebben gelezen vanmiddag. Hij nam net bij Studio Sportzomer de woorden in de mond "dit dreigt de spelen te worden van net niet"

Ik ben blij dat zo'n vakman mijn mening deelt.
Hij heeft het ook niet begrepen.
pi_21567718
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Hij heeft het ook niet begrepen.
Je hebt gelijk. En jij bent de enige die altijd gelijk heeft. Wat een kutmentaliteit heb jij zeg.
pi_21567754
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:14 schreef SCH het volgende:


We staan enorm hoog voor zo'n klein nitwitlandje. Emigreer dan naar Belgie als je echt zielig gevonden wilt worden. Die hebben nog maar 3 medailles.

Of Canada, of Spanje of zelfs Brazilie - allemaal veel grotere landen en allemaal minder medailles.

Nederland doet het gewoon verdomde goed - bijna net zoveel medailles als 4 jaar geleden waarvan iedereen dacht dat het een uitschieter was. Maar nu al meer dan 8 jaar geleden. Ik had dit goede resultaat absoluut niet verwacht.
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 17:24 schreef SCH het volgende:
Ik denk dat we 19 medailles halen: 5 goud, 6 zilver en 8 brons met een 15e plek in de ranglijst.
Hmm...vreemd. Dit lijkt toch aardig in de richting te zitten van jouw verwachtingen voor de OS.
pi_21567829
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:50 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. En jij bent de enige die altijd gelijk heeft. Wat een kutmentaliteit heb jij zeg.
Kun je niet tegen weerwoord ofzo? Ik heb je anders genoeg argumenten gegeven. Dat jij een zwartkijker bent, is mijn probleem niet. Objectief gezien zijn het fantastische Spelen voor Nederland. Dat vinden ze in alle andere landen trouwens ook, daar kijken ze met bewondering naar zo'n klein land en snappen ze niks van mensen die het over "net niet" hebben.
pi_21567890
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:52 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]


[..]

Hmm...vreemd. Dit lijkt toch aardig in de richting te zitten van jouw verwachtingen voor de OS.
Dat was een hele optimistische schatting en daar gaan we dus behoorlijk over heen met minimaal 2 medailles. In andere polls en voorspellingen heb ik steeds gezegd erg tevreden te zijn met 15 medailles.
pi_21568098
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:54 schreef SCH het volgende:

[..]

Kun je niet tegen weerwoord ofzo? Ik heb je anders genoeg argumenten gegeven. Dat jij een zwartkijker bent, is mijn probleem niet. Objectief gezien zijn het fantastische Spelen voor Nederland. Dat vinden ze in alle andere landen trouwens ook, daar kijken ze met bewondering naar zo'n klein land en snappen ze niks van mensen die het over "net niet" hebben.
Klein land? We hebben ruim 16 miljoen mensen hier wonen met één van de beste sportonderbouw ter wereld. En toch doen we het minder dan een klein arm landje als Griekenland. Een land met 10 miljoen inwoners en veel minder voorzieningen en geld te besteden heeft.
We doen het veel slechter dan Roemenië. Weliswaar 6 miljoen inwoners meer maar nog veel armer dan Griekenland. Een land waar zwerfkinderen de normaalste zaak is. Zelfs Zweden dat het met de helft van de aantal inwoners moet doen, doet het bijna net zo goed.
En dan Australië. Inwoners aantal goed vergelijkbaar maar zo'n 25 medailles meer waarvan 12 goud.

Dat eeuwige gezeik en zelfkleinerende van "we zijn een klein landje" moet eens afgelopen zijn want het slaat helemaal nergens op. We presteren matig en vergeten ons te verbeteren t.o.v. 4 jaar geleden.
  donderdag 26 augustus 2004 @ 23:08:32 #56
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_21568120
Andere landen die met bewondering kijken naar plek 14? Serieus hoor, maar zo'n plek in de medaillespiegel maakt weinig uit. Alleen de top 3 wordt voor een maand onthouden door het gros van het publiek en daarna herinnert men zich alleen de bijzondere en heroīsche prestaties zoals Pattersons turnmeerkampgoud, Bekele's 10 kilometers, Gatlin's 100 meter sprint of van den Hoogenbands 100 meter vrije slag. Dat soort dingen worden eerder onthouden dan een 14e plek op de medaillespiegel.
Ik heb in ieder geval ook het idee dat het de 'spelen van niet' zijn. Het is vooral jammer dat de gouden medailles allemaal prolongatiemedailles, helemaal niks nieuws of verfrissends ofzo. Maar dat neemt niet weg dat de prestaties allemaal knap zijn. Ergens ben ik dan toch wel tevreden d'rover.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  donderdag 26 augustus 2004 @ 23:13:07 #57
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_21568219
Als ik trouwens toch even kijk naar de medaillespiegel, dan is het voor Spanje helemaal de spelen van net niet: 2 goud en 9 zilver maar liefst. Het tweede zilver werd vandaag gehaald in een of andere zeilklasse... Ergens mag je toch best trots zijn dat Nederland beter presteert dan Brazilië, Canada, Spanje. Maar aan de andere kant is het zonde dat bijv. vanavond de hockeydames geen goud konden halen of dat Theo Bos net niet snel genoeg was om die Bayley voor te blijven.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_21568342
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 23:07 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Klein land? We hebben ruim 16 miljoen mensen hier wonen met één van de beste sportonderbouw ter wereld.
16 miljoen is vrij weinig als je het vergelijkt met India. Die hebben met 1 miljard inwoners precies 1 medaille gehaald.
quote:
En toch doen we het minder dan een klein arm landje als Griekenland. Een land met 10 miljoen inwoners en veel minder voorzieningen en geld te besteden heeft.
Waarom jezelf vergelijken met het gastland - maar het klopt ook niet, Griekenland heeft minder medailles, 13 op het moment. De kleur van de medaille bepaalt slechts de klassering maar niet het aantal.
quote:
We doen het veel slechter dan Roemenië. Weliswaar 6 miljoen inwoners meer maar nog veel armer dan Griekenland. Een land waar zwerfkinderen de normaalste zaak is. Zelfs Zweden dat het met de helft van de aantal inwoners moet doen, doet het bijna net zo goed.
Roemenie heeft minder medailles dan Nederland. En Zweden heeft nog niet eens eenderde van het aantal medailles dat Nederland nu al heeft.
quote:
En dan Australië. Inwoners aantal goed vergelijkbaar maar zo'n 25 medailles meer waarvan 12 goud.
Australie is inderdaad een grote uitzondering en ze doen het op deze spelen ook nog eens enorm goed. De sportcultuur en beleving in Australie is dan ook enorm.
quote:
Dat eeuwige gezeik en zelfkleinerende van "we zijn een klein landje" moet eens afgelopen zijn want het slaat helemaal nergens op. We presteren matig en vergeten ons te verbeteren t.o.v. 4 jaar geleden.
Je vergelijkt ons toch ook met andere landen. Wat jij doet is voortdurend naar boven kijken en dan mopperen en mekkeren over de prestaties. Een typische zure Hollandse redenering. Je kan ook kijken naar grote landen als Brazilie en Spanje en Canada die ver beneden ons staan.
Er doen meer dan 200 landen mee waarvan 2/3e nog geen enkele medaille heeft. Een vergelijkbaar land als Belgie heeft er nu 3. En wij hebben er 20 en wat doen sommigen: die zeuren dat het er te weinig zijn. Hoe ontevreden kun je zijn
pi_21568394
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:57 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat was een hele optimistische schatting en daar gaan we dus behoorlijk over heen met minimaal 2 medailles. In andere polls en voorspellingen heb ik steeds gezegd erg tevreden te zijn met 15 medailles.
Daar komt die mooie mentaliteit van je weer opzetten. Tevreden zijn met een heel laag aantal medailles zodat je iig niet teleurgesteld kan zijn. Echt een verliezersmentaliteit dat me doet denken aan de voetbalploeg van San Marino die een 3-0 verlies beschouwen als een overwinning.
Fijn als dat jouw manier van bescherming is, maar ik heb reële verwachtingen die waargemaakt kunnen worden en daar net steeds niet aangetipt wordt. En als je dat constateert, dan open je een topic omdat het je opvalt net als dat Mart opvalt, alleen hij wat later.
Maak mij alsjeblieft niet wijs dat we het goed doen op deze OS.
pi_21569386
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 23:18 schreef SCH het volgende:

[..]

16 miljoen is vrij weinig als je het vergelijkt met India. Die hebben met 1 miljard inwoners precies 1 medaille gehaald.
Goede vergelijking. India staat ook bekend als welvarend land met breedtesport, onderbouw en de juiste voorzieningen om topprestaties te leveren. Ook is sport daar zo belangrijk dat veel Indiërs de tijd kunnen vinden en het geld hebben om hun kroost op jonge leeftijd een sporthobby te kunnen laten beoefenen ipv in de havens asbest van platen te scheiden.
quote:
Waarom jezelf vergelijken met het gastland - maar het klopt ook niet, Griekenland heeft minder medailles, 13 op het moment. De kleur van de medaille bepaalt slechts de klassering maar niet het aantal.
Oh sorry, ik wist niet dat je jezelf niet met het gastland mag vergelijken. Waar staat dat eigenlijk?
Ik kijk niet alleen naar het aantal maar vooral naar de scheve verhouding bij Nederland. Het is niet voor niets dat de kleur van de medaille de klassering bepaalt, of is dat toeval?
En 13 medailles voor 10 miljoen inwoners en een veel armer land is nog altijd een betere prestatie dan 20 medailles voor Nederland.
quote:
Roemenie heeft minder medailles dan Nederland. En Zweden heeft nog niet eens eenderde van het aantal medailles dat Nederland nu al heeft.
Roemenië doet het gewoon beter met 8 gouden medailles. Zweden heeft 1 gouden medaille minder dus die doen het naar verhouding beter. Zilver en brons zijn troostprijzen, dat is altijd zo geweest.
quote:
Australie is inderdaad een grote uitzondering en ze doen het op deze spelen ook nog eens enorm goed. De sportcultuur en beleving in Australie is dan ook enorm.
Ze presteren elke spelen zo goed en als Australië het kan, waarom Nederland dan niet? De sportcultuur en beleving is ook hier aanwezig.
quote:
Je vergelijkt ons toch ook met andere landen. Wat jij doet is voortdurend naar boven kijken en dan mopperen en mekkeren over de prestaties. Een typische zure Hollandse redenering. Je kan ook kijken naar grote landen als Brazilie en Spanje en Canada die ver beneden ons staan.
Er doen meer dan 200 landen mee waarvan 2/3e nog geen enkele medaille heeft. Een vergelijkbaar land als Belgie heeft er nu 3. En wij hebben er 20 en wat doen sommigen: die zeuren dat het er te weinig zijn. Hoe ontevreden kun je zijn
Het is wel aardig om in discussie te gaan maar het is jammer dat je opponent jouw totaal niet begrijpt. Kijk, ik ben niet ontevreden over het aantal, maar wel over de scheve verhouding die van goud naar brons oplopend is terwijl het juist aflopend moet zijn.
Brazilië doet het nooit naar verhouding goed op de OS en daarbij is het een arm land dat in ontwikkeling is. Spanje en België zijn geen grote sportlanden en hebben dus niet de voorzieningen en Canada is misschien net als Australië de uitzondering naar beneden.

Misschien moet je wat meer naar landen kijken die het naar verhouding beter doen ipv Nederland steeds vergelijken met landen als India, Brazilië of Spanje.
pi_21569469
Nou ja, de hele wereld is verbaasd dat Nederland bovenaan meedraait, alleen sommige zure Nederlanders zijn ontevreden omdat het natuurlijk nooit goed is. Dat zul je altijd wel houden.
pi_21569492
Nederlanders hebben geen winmentaliteit. Als 'we' op het podium staan is ons gevoel bevredigd. Een gouden medaillewinnaar hoeft ook niet op sponsors voor het leven te rekenen. Net als iemand die slechts bij de beste 15 van de wereld hoort, die krijgt geen sponsor direct na de Spelen. Kan je wel een goede sportstructuur hebben, maar gouden killermentaliteit kweek je zo niet.
pi_21575731
Vink prolongeert haar vijfde plaats van Sydney bij het mountainbiken, zie je wel dat het meevalt
pi_21576059
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 23:58 schreef SCH het volgende:
Nou ja, de hele wereld is verbaasd dat Nederland bovenaan meedraait, alleen sommige zure Nederlanders zijn ontevreden omdat het natuurlijk nooit goed is. Dat zul je altijd wel houden.
Hoe kom je daarbij? Waar blijkt dat uit?
We draaien al ruim 8 jaar mee met de top, en nu zijn de mensen ineens verbaasd? Vreemd.
pi_21576113
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 12:21 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? Waar blijkt dat uit?
We draaien al ruim 8 jaar mee met de top, en nu zijn de mensen ineens verbaasd? Vreemd.
Niet ineens. Dat waren ze eerder ook al. Er is veel respect voor de manier waarop sport in Nederland beleefd en georganiseerd wordt, vooral bij landen van verglijkbare omvang. Van de "kleinere landen" doet Nederlandhet uitstekend. Ik hoor dat van journalisten uit die landen en de Belgische minister van sport heeft vorige week nog gezegd dt Nederland een voorbeeldland is.
pi_21576212
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 12:03 schreef okee6 het volgende:
Vink prolongeert haar vijfde plaats van Sydney bij het mountainbiken, zie je wel dat het meevalt
Atlanta
pi_21576229
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 12:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Niet ineens. Dat waren ze eerder ook al. Er is veel respect voor de manier waarop sport in Nederland beleefd en georganiseerd wordt, vooral bij landen van verglijkbare omvang. Van de "kleinere landen" doet Nederlandhet uitstekend. Ik hoor dat van journalisten uit die landen en de Belgische minister van sport heeft vorige week nog gezegd dt Nederland een voorbeeldland is.
Zo'n geluid heb ik ook gehoord maar ik dacht ook gehoord te hebben dat Nederland weer kijkt naar Australië. Maar ook Cuba is een voorbeeldland als het gaat om medailles, alhoewel ze het sinds lange tijd nu laten afweten.
pi_21576309
Ik denk echt dat de meeste landen ook Nederland nog genoeg kan leren van Australie hoe die dit jaar presteren veel zal ook hebben gelegen aan het feit dat ze 4 jaar geleden zelf de OS hebben georganiseerd met als je met 20 miljoen inwoners zoveel medailles haalt zou ik toch eens gaan kijken wat die Australiers anders doen.
pi_21577610
Australie is normaal gesproken ook een gewone middenmoter op het niveau van Nederland. Het na-ijl effect van zelf een Spelen organiseren duurt meestal nog tot 2 spelen er na en dan is het vaak weer terugvallen naar normale hoeveelheden medailles.

Kijk naar de Grieken nu, die presteren ook beter dan ze normaliter doen. Daar zijn dan ook miljoenen in de topsport gepompt om maar te presteren.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 14:03:24 #70
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_21578247
Om de vergelijking Nederland - Spanje te maken:
Spanje haalde 13x goud tijdens de Spelen van Barcelona, met voldoende geld en extra motivatie kun je veel, daar zit het hem vaak in. Het is echt wel een groot sportland, hebben overal wel deelnemers en beschikken over voldoende faciliteiten, hebben alleen geen zwemwonders die een dozijn plakken binnenhalen. En in teamsporten spelen ze vaak beter, maar gaan ze net niet door naar de medailles.
In verhouding tot Nederland doen ze het minder, maar nu is er toch al 2x zeilgoud, en 9 maal zilver, en op het basketbalteam en handbalteam mag je best trots zijn, net als op de wielerbaanploeg of de beachvolleyballers, of de hockeyploeg. Ook in atletiek zitten ze met veel man in de middenafstand, scoren echter niet. En een gouden turnmedaille van Deferr is ook exceptioneel.

Oh en ik zie net dat bij het kayak David Cal de derde gouden medaille scoort...
pi_21578280
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 12:30 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Atlanta
Des te knapper
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 14:16:28 #72
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_21578536
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:20 schreef Perico het volgende:

Ik denk aan waterpolo en handbal, basketbal, en ook ijshockey bij de winterspelen. Om zo'n niveau te halen (net als bij turnen) is pas echt een prestatie, dan hoef je niet eens een medaille te halen. Daar zou ik ook eens mijn kaarten op gaan zetten als NOC NSF, in de breedte.
Dat Nederland bij het waterpolo niet meedoet is eerder domme pech. Vroeger wist er zich altijd wel een team te plaatsen. Handbal had ook nogal nadeel van het feit dat er erg weinig Europese landen mee mochten doen. IJshockey lijkt me niet realistisch. Die sport is in andere landen zoveel groter. Nederland doet het lekker in de B-poule, maar dat is het dan ook. De enige keer dat ze wel meededen aan de Olympische Spelen was omdat zowat het complete team uit Canadezen met een Nederlands paspoort bestond.

Misschien dat er bij het kanovaren nog wat te halen is. Er deden niet eens Nederlandse boten aan de vlakwaterraces mee, en dat voor zo'n waterland als Nederland.
pi_21587114
Ja ben het eigenlijk helemaal met je eens, Kiplagat net weer, scheelde weer niet veel en de hockyers allebei net 2e
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 21:45:28 #74
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_21587455
Vandaag was het toch wel echt een dag van NET NIET. 4x100 werd een blamage, Wim Schroeders paard weigert in de finale, Rens Blom stijgt ook niet boven zichzelf uit, Kiplagat wordt 5e, het traditionele hockeygoud blijft 2x uit...
pi_21588088
Paarden worden gereden door Nederlands talent, finaleplaats is opmerkelijk. Mannenhockeyfinale halen is verbluffend, Australie bleek ook nog eens veel beter. Rens Blom haalt zelden top drie.

Ik zie dat 'net niet' heel anders. Het is wel erg Nederlands om zo'n hoge klassering in je voordeel uit te leggen. De medaille van Van Grunsven was eerlijk 'gepikt'. Je mag er niet op rekenen dat je dat voortdurend overkomt. Van Grunsven had ook nog eens de ervaring mee.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 00:13:25 #76
11102 knep
Mountainfreak
pi_21591037
pi_21591340
21 medailles - of Brentjes moet het nog op zijn heupen krijgen.

Een hele acceptabele score. Zeker in de breedte vrij goed, jammer dat er geen atletiekmedaille bij zit en dat er geen nieuwe of gekke medaille bij zit. Geen echte uitschieters. Maar als land, als team, erg goed geacteerd
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 10:20:53 #78
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_21594710
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 12:32 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

Maar ook Cuba is een voorbeeldland als het gaat om medailles, alhoewel ze het sinds lange tijd nu laten afweten.
Wacht maar tot de boksfinales zijn afgelopen (die zijn vandaag en morgen). In bijna elke finale staat wel een Cubaan, en zo niet, dan zal die wel in de halve finale verloren hebben en dus brons gewonnen hebben.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 10:46:08 #79
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_21594909
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 21:45 schreef Perico het volgende:
het traditionele hockeygoud blijft 2x uit...
Zo 'traditioneel' is dat zeker niet.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_21597395
22 medailles

Brentjes net wel
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 14:10:38 #81
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_21597985
toch valt het tegen
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 14:18:09 #82
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_21598122
toch valt het reuze mee
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 14:27:41 #83
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_21598303
wel die van Brentjes
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 14:45:18 #84
30919 mitt
Michael Corleone
pi_21598660
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 00:25 schreef SCH het volgende:
21 medailles - of Brentjes moet het nog op zijn heupen krijgen.

Een hele acceptabele score. Zeker in de breedte vrij goed, jammer dat er geen atletiekmedaille bij zit en dat er geen nieuwe of gekke medaille bij zit. Geen echte uitschieters. Maar als land, als team, erg goed geacteerd
nou inderdaad..

Dit niveau wordt nooit meer bereikt denk ik realistisch, wat denk jij SCH?
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_21598734
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 14:45 schreef mitt het volgende:
Dit niveau wordt nooit meer bereikt denk ik realistisch, wat denk jij SCH?
Moeilijk te zegen mitt. Reeel gezien over vier jaar zeker niet maar je weet het nooit. We hebben een vrij breed topsportklimaat en zullen dus altijd wel mee blijven doen in diverse takken van sport maar verder ben je toch erg afhankelijk van individuen met het talent. Zoals Inge of Pieter en dergelijke.

En er komt een dosis geluk bij kijken. Bij het judo hadden we voor hetzelfde geld 2 x goud gehaald, maar het hadden ook zomaar medailles minder kunnen zijn.

Ik schat Nederland normaal gesproken op 15 medailles in en alles daarboven is winst.

Het issue zijn natuurlijk de gouden medailles. Als beide hocekyploegen goud had gehaald, als Leontine niet was gevallen en op de sprint haar normale niveau had gehaald. Ala - als.

Maar normaal gesproken weet je welke talenten er nu rondlopen die over vier jaar mee kunnen doen voor de plakken en dan is het niet realistisch om te denken dat we dit niveau weer zullen halen.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 17:06:03 #86
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_21600965
Allemaal die vijfde en zesde plekken van de niet toppers is het niveau wat je in Peking mag verwachten, naast de traditioneel nieuw opgestane hockeyers en judoka's... Geen Anky, Pieter, Inge, Bart, leontien.. kunnen ze gaan juichen voor de roei-rookie die uit zijn slof schiet en een verrassings gouden medaille behaalt.. of een verdwaalde zeiler..
pi_21601028
De oogst van gouden medailles is misschien wat minder, maar 12 plakken is extreem voor een land als Nederland en maken we de komende 20 jaar niet meer mee. Ik vind het helemaal niet tegenvallen. 21 plakken is heel netjes, zeker als je naar het verleden kijkt. Het is alleen jammer dat we een paar keer net naast depot gepiest hebben maar dat gebeurt nou eenmaal. Daarom is het sport.
...drop it like it's hot...
pi_21609574
Net een aardig item over het zeilen tijdens de OS. Ook een tak van sport dat tegen viel. Een aantal keer dichtbij gekomen maar net naast de medailles. Zelfs Joop Alberda verwachtte minimaal 2 medailles.
pi_21609877
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 23:33 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Net een aardig item over het zeilen tijdens de OS. Ook een tak van sport dat tegen viel. Een aantal keer dichtbij gekomen maar net naast de medailles. Zelfs Joop Alberda verwachtte minimaal 2 medailles.
De watersportbond had ingezet op drie medailles. Nu verliezen ze 6 ton steun voor Peking.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')