abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21461952
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:22 schreef Akkersloot het volgende:
Nee ik geef alleen een passende reactie op "jij hebt zeker een zeer nare ervaring gehad met het geloof. Zeker het schandknaapje geweest van de pastoor".
Waarom ben jij dan niet diegene die hier gewoon lekker zit te trappen. Waarom heb jij geen respect voor mensen die niet in die hersenspinsels van de bijbel en koran geloven ?
Ik zit hier helemaal niet lekker te trappen. Ik kom met een gedachte over het geloof waar veel mensen kennelijk weer niet volwassen genoeg voor zijn. En hoe kun jij van iemand respect verlangen, terwijl je de dingen die hij waardeert in het leven (de Bijbel) stopt in de doos met het etiket "Hersenspinsels"?
pi_21461960
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:12 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dat is waar. Zo ken ik een jongen die zich thuis niet meer hoeft te laten zien, wanneer hij zou besluiten het geloof naast zich neer te leggen. Hij is nog steeds heel erg gelovig, maar ALS hij dat zou doen, dan zouden zijn ouders hem niet meer erkennen als hun zoon. Kijk, dit vind ook ik diep en diep triest. Maar dat zijn zulke extreme voorbeelden. Doorgaans is het zo erg allemaal niet hoor.
[..]

Heb je hier cijfers van? Zo ken ik die mensen helemaal niet. Het zijn mensen die eens door bepaalde omstandigheden een kerkdienst mee hebben gemaakt en zich tijdens die dienst zo fijn voelden dat ze er meer van wilden weten. Ik begrijp dat het moeilijk te accepteren is dat er ook mensen uit hun eigen vrije wil gelovig worden, maar het gebeurt toch echt.
Feit dat jij de mensen zo niet kent heeft te maken dat jullie gelijk gestemden zijn. Ik put uit eigen ervaring, Ik heb zelf gewerkt in dergelijke instaties in de begeleiding. Uit overkoepeled overleg met andere huizen waren de ervaringen niet veel anders.

Het is niet moeilijk om te accepteren dat er mensen uit vrije wil gaan geloven, dat is namelijk niet zo. Er is altijd een of andere druk van buiten, geloof wordt door de omgeving bepaald. Door die fijne kerk dienst, door het goede begrijpelijke opvanghuis, dat meisje willen trouwen etc. Weleens waar is de overstap vrijwillig maar neemt niet weg dat dat er externe invloed is tot het geloof.

Voorts verzoek ik je om te reageren als je irritatie snaar niet meer trilt, ik merk een geirriteerde ondertoon in jouw posting en ik ben geen Akkersloot.
There's no place like 127.0.0.1
  zondag 22 augustus 2004 @ 12:28:07 #203
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_21462022
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:22 schreef FuifDuif het volgende:
Is dat niet een beetje van twee walletjes willen eten? Enderzijds de veiligheid van een god opzoeken en anderzijds je opties openhouden om hier op aarde te kunnen doen en laten wat je wilt?
Alleen is het een feit dat God geen ongelovigen straft. Zou God volgens jou dan nog extra moeite gedaan hebben om mensen ongelovig te houden zodat hij dan nog voldoende ongelovigen overhoudt om ze te laten branden in de hel.

Verder begrijp ik niet dat je daar nog over zeurt. Jij bent toch geen moslim en volgens je eigen redenering ben jij dus ook een ongelovige.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_21462044
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 11:56 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Men zal mij werkelijk nooit kunnen overtuigen als men telkens maar weer met dingen als evolutie aankomt. Waarom zou de evolutie niet het proces kunnen zijn van de Schepping? Waarom spreekt volgens jou de evolutie de Schepping juist tegen? Omdat je gewoon niet wilt accepteren dat er een God is? Het mogen dat uitweggetjes zijn, maar ook ik ben voorstander van de wetenschap. Ik zie in de wetenschap geen gevaar voor het geloof. Jij gebruikt de wetenschap om het geloof te ontkennen, ik gebruik hem om mijn geloof te versterken. Jij hebt het over een verzinsel, maar je kunt geen enkel fatsoenlijk argument aanvoeren waarom het een verzinsel zou zijn.

Als men het woord verzinsel hanteert heb ik altijd het gevoel dat men simpelweg gefrustreerd is vanwege het feit, dat men met al die "kennis" nog steeds niet in staat is om het geloof omver te werpen.

De gedachte van de pseudo-werkelijkheid ligt op hetzelfde niveau als de big bang, MrData. Alleen komt de eerste jou niet goed uit en doe je het af als een verzinsel. Misschien is het een verzinsel, misschien ook niet.
alle bewijzen wijzen richting de big-bang (achtergrondstraling, het vanelkaar bewegen van sterrenstelsels) voor jouw pseudo werkelijheid is geen enkele aanwijzing

het enige wat jij roept is dat wij niet kunnen accepteren dat er geen god is, nee nogal logisch lijkt mij, daar we dat alleen maar kunnen aannemen, zonder het te toetsen.

Geef mij 1 aanwijzing van een eventuele pseudo werkelijkheid
pi_21462050
Harryharry, maak je geen zorgen, ik zal zonder irritatie op je post reageren.

Natuurlijk heb je gelijk dat er een externe invloed aanwezig is, maar dat is werkelijk met alles zo. Niet geloven wordt ook bepaald door de omgeving. Een gelovige die van zijn geloof afstapt doet dat ook, omdat hij een externe impuls krijgt.

En het feit dat jij die ervaring hebt met de mensen uit die huizen, wil niet zeggen dat die mensen representatief zijn voor alle bekeerden.
pi_21462081
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:28 schreef Akkersloot het volgende:
Alleen is het een feit dat God geen ongelovigen straft. Zou God volgens jou dan nog extra moeite gedaan hebben om mensen ongelovig te houden zodat hij dan nog voldoende ongelovigen overhoudt om ze te laten branden in de hel.

Verder begrijp ik niet dat je daar nog over zeurt. Jij bent toch geen moslim en volgens je eigen redenering ben jij dus ook een ongelovige.
Waarom baseer jij dan dat God geen ongelovigen straft? Je noemt het een feit, mag ik je dan om enige onderbouwing vragen?
pi_21462113
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:29 schreef TheDeadGuy het volgende:
alle bewijzen wijzen richting de big-bang (achtergrondstraling, het vanelkaar bewegen van sterrenstelsels) voor jouw pseudo werkelijheid is geen enkele aanwijzing

het enige wat jij roept is dat wij niet kunnen accepteren dat er geen god is, nee nogal logisch lijkt mij, daar we dat alleen maar kunnen aannemen, zonder het te toetsen.

Geef mij 1 aanwijzing van een eventuele pseudo werkelijkheid
Die kan ik je niet geven, maar daarmee is het niet direct een verzinsel. Hoe kan ik je aanwijzingen geven van iets wat we niet kunnen waarnemen, zoals je zelf al zegt. Als wij leven in een pseudo-werkelijkheid zullen we niet eenvoudig aanleidingen kunnen vinden die tot buiten de kaders van die werkelijkheid reiken. We zijn immers beperkt door de pseudo-werkelijkheid. Dat er daarmee meer aanwijzingen zijn voor de big bang kan ik inkomen... die begeeft zich binnen de pseudo-werkelijkheid.
pi_21462135
@fuifduif, hoe zit het nu met die aanwijzingen voor de pseudo werkelijkheid?

als je interesse hebt lever ik je dan een aantal aanwijzingen die voor de big bang spreken
pi_21462164
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:34 schreef TheDeadGuy het volgende:
@fuifduif, hoe zit het nu met die aanwijzingen voor de pseudo werkelijkheid?

als je interesse hebt lever ik je dan een aantal aanwijzingen die voor de big bang spreken

Ik heb net al aangegeven dat ik geen aanwijzingen voor de pseudo-werkelijkheid kan geven. Het is slechts een gedachtegang. Dat er aanwijzingen zijn voor de big bang, dat weet ik ook wel.
pi_21462188
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:33 schreef FuifDuif het volgende:
Als wij leven in een pseudo-werkelijkheid zullen we niet eenvoudig aanleidingen kunnen vinden die tot buiten de kaders van die werkelijkheid reiken.
Je hebt niet eens door dat je zelf die hele pseudo-werkelijkheid verzonnen hebt als uitweg he? Alles wat ook maar mogelijk een God tegenspreekt valt immers binnen die pseudo-werkelijkheid...
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_21462196
quote:

[..]

Die kan ik je niet geven, maar daarmee is het niet direct een verzinsel. Hoe kan ik je aanwijzingen geven van iets wat we niet kunnen waarnemen, zoals je zelf al zegt. Als wij leven in een pseudo-werkelijkheid zullen we niet eenvoudig aanleidingen kunnen vinden die tot buiten de kaders van die werkelijkheid reiken. We zijn immers beperkt door de pseudo-werkelijkheid. Dat er daarmee meer aanwijzingen zijn voor de big bang kan ik inkomen... die begeeft zich binnen de pseudo-werkelijkheid.
en dus bevinden ze zich niet op hetzelfde niveau

ik moet wel heel erg veel aannames doen wil ik die pseudowerkelijkheud van je kunnen accepteren

terwijl er voor die big bang een groot aantal aanwijzingen zijn

het enige wat jou doet vermoeden dat die pseudowerkelijkheid er is is omdat je anders buiten het kader van je geloof valt.

dat is het zwaartepunt, niet de omkadering van het mensdom of deze werkelijkheid, we kunnen een hoop dingen prima verklaren met de huidige theorien, iets wat onmogelijk is met de aangedragen pseudo werkelijkheid

die pseudowerkelijkheid is alleen nuttig wanneer we het christendom in de werkelijkheid proberen te passen, dat past niet en dus moet er nog een werkelijkheid zijn, zie je nu zelf niet dat je in cirkels redeneert?
pi_21462200
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:36 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik heb net al aangegeven dat ik geen aanwijzingen voor de pseudo-werkelijkheid kan geven. Het is slechts een gedachtegang. Dat er aanwijzingen zijn voor de big bang, dat weet ik ook wel.
Vraag beantwoord
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_21462231
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:37 schreef MrData het volgende:

[..]

Je hebt niet eens door dat je zelf die hele pseudo-werkelijkheid verzonnen hebt als uitweg he? Alles wat ook maar mogelijk een God tegenspreekt valt immers binnen die pseudo-werkelijkheid...
Tuurlijk, ik begrijp je wel. Het komt over als een uitweg om in één klap alle tegenstrijdigheden met het geloof neer te slaan. Misschien is het dat ook wel, maar toch zou het mogelijk kunnen zijn.
pi_21462274
TheDeadGuy, zie mijn reactie op MrData. Ik begrijp dat mijn psuedo-werkelijkheid nogal overkomt op krampachtig mijn gelijk te kunnen halen, maar op zich is het wel iets om over na te denken. Dat er geen aanwijzingen voor zijn, valt te begrijpen. Een pseudo-werkelijkheid limiteert ons natuurlijk daarin.

Edit:
Wacht, ik zal een plaatje schetsen met een schematische weergave zodat iedereen even het beeld voor zich ziet.
pi_21462328
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:39 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Tuurlijk, ik begrijp je wel. Het komt over als een uitweg om in één klap alle tegenstrijdigheden met het geloof neer te slaan. Misschien is het dat ook wel, maar toch zou het mogelijk kunnen zijn.
waarom in hemelsnaam???? alleen maar om je geloof te rechtvaardigen??? is dat niet ontzettend krampachtig?

kijk dat je gelooft in een god, prima, dat doen er zoveel

maar jij gelooft in een bepaalde religie, in een bepaalde filosofie. Dat is je goed recht, maar realiseer je je wel de waanzin van de constructie?
pi_21462378
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:42 schreef FuifDuif het volgende:
TheDeadGuy, zie mijn reactie op MrData. Ik begrijp dat mijn psuedo-werkelijkheid nogal overkomt op krampachtig mijn gelijk te kunnen halen, maar op zich is het wel iets om over na te denken. Dat er geen aanwijzingen voor zijn, valt te begrijpen. Een pseudo-werkelijkheid limiteert ons natuurlijk daarin.

Edit:
Wacht, ik zal een plaatje schetsen met een schematische weergave zodat iedereen even het beeld voor zich ziet.
ik heb in mijn leven voldoende LSD en paddo's op om een goed beeld te hebben van pseudo werkelijkheid, ik heb ook een prima beeld van de werkelijkheid die jij verondersteld, maar dat wil niet zeggen dat ik hem zondermeer accepteer, net zoals mijn tripervaring is het het gevolg van waan-zin (waan zin, niet de gebruikelijke betekenis, maar meer in de trent: waan denkbeeld, een waan ingegeven door of halicunerende middelen of indoctrinatie)
  zondag 22 augustus 2004 @ 12:47:37 #217
60090 Akkersloot
pi_21462382
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:31 schreef FuifDuif het volgende:
Waarom baseer jij dan dat God geen ongelovigen straft? Je noemt het een feit, mag ik je dan om enige onderbouwing vragen?
quote:
God heeft immers geen profeten gezonden. Waar je in de war bent zijn epilepsie patienten en acromegalie patienten (Mohammed).
quote:
Zou God volgens jou dan nog extra moeite gedaan hebben om mensen ongelovig te houden zodat hij dan nog voldoende ongelovigen overhoudt om ze te laten branden in de hel.
quote:
Jij bent toch geen moslim en volgens je eigen redenering ben jij dus ook een ongelovige. [en zal je volgens je eigen redenering dus ook branden in de hel]
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_21462393
TheDeadGuy, het kan krampachtig en waanzinnig zijn inderdaad, maar daarmee is het niet onmogelijk. Het is een vraag die je wetenschappelijk zou kunnen stellen:

Leven wij een in een pseudo-werkelijkheid, die wordt omgeven door de ware werkelijkheid?

Hoe dit te onderzoeken is natuurlijk punt 2.
pi_21462442
quote:

[..]

Die kan ik je niet geven,maar daarmee is het niet direct een verzinsel. Hoe kan ik je aanwijzingen geven van iets wat we niet kunnen waarnemen, zoals je zelf al zegt. Als wij leven in een pseudo-werkelijkheid zullen we niet eenvoudig aanleidingen kunnen vinden die tot buiten de kaders van die werkelijkheid reiken. We zijn immers beperkt door de pseudo-werkelijkheid. Dat er daarmee meer aanwijzingen zijn voor de big bang kan ik inkomen... die begeeft zich binnen de pseudo-werkelijkheid.
dat is dus onzin, je zegt zelf in een aantal posts dat het een verzinsel is, je hebt het verzonnen om jouw werkelijkheid in te kunnen parkeren

het is een verzinsel, geen theorie, je toetst hem namelijk niet en geeft bij voorbaat al aan dat hij ontoetsbaar is, dat heet een verzinsel
pi_21462462
Een snelle interpretatie van de plaats van de pseudo-werkelijkheid:

De pijlen geven aan in hoeverre je kunt komen tot een bepaalde laag. Natuurlijk omringt God alles en als belangrijkste component de "ware" werkelijkheid. Binnen deze "ware" werkelijkheid bevindt zich de psuedo-werkelijkheid. Dat is de werkelijkheid zoals wij die ervaren. Daarbinnen gelden de natuurwetten zoals wij die ervaren en de door onze eigen wetenschap gevonden mechanismen enzovoort. De enige manier om de pseudo-werkelijheid te doorbreken is het geloof in datgene wat aan de basis staat van dit alles: God. Ik wil niet zeggen dat het geloof je bewijs levert voor het bestaan van een pseudo-werkelijkheid, maar het geloof zal uiteindelijk zeker leiden tot meer inzicht dan wat de wetenschap ons ooit zou kunnen bieden.
pi_21462488
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:50 schreef TheDeadGuy het volgende:

[..]

dat is dus onzin, je zegt zelf in een aantal posts dat het een verzinsel is, je hebt het verzonnen om jouw werkelijkheid in te kunnen parkeren

het is een verzinsel, geen theorie, je toetst hem namelijk niet en geeft bij voorbaat al aan dat hij ontoetsbaar is, dat heet een verzinsel
Ja, als je het op die manier uitlegt, klopt het. Maar een verzinsel heeft voor mijn gevoel een negatieve lading als in hallicunatie enzovoort.
pi_21462546
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:47 schreef FuifDuif het volgende:
TheDeadGuy, het kan krampachtig en waanzinnig zijn inderdaad, maar daarmee is het niet onmogelijk. Het is een vraag die je wetenschappelijk zou kunnen stellen:

Leven wij een in een pseudo-werkelijkheid, die wordt omgeven door de ware werkelijkheid?

Hoe dit te onderzoeken is natuurlijk punt 2.
en dus staat het niet gelijk aan de big bang theorie, daar deze wel toetsbaar is

merk je nu echt niet dat je in cirkels redeneert?

zie je nu echt niet dat de enige reden van die pseudowerkelijkheid de waarheid van de bijbel is?

terwijl al voldoende is aangetoont dat deze de werkelijkheid niet beschrijft en zelfs geen live registratie van gebeurtenissen is?

laten we een ander gedachten experiment doen:

de christenlijke filosofie bestaat niet (even aannemen) is er nu reden om aan te nemen dat die pseudo werkelijkhied niet bestaat? voldoende zou ik zeggen.

alleen in het geval dat de christelijke filosofie wel bestaat, en als waarheid is geaccepteerd ontstaat de nood voor de constructie die jij schetst.

je moet de filosofie steeds meer oprekken om voor jezelf te rechtvaardigen dat je gelijk hebt, hoe komt dit nu opjezelf over?

evolutie? dan rek je het scheppingsverhaal ineens op

bigbang? verder oprekken, 7 dagen worden al eonen
pi_21462625
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:52 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ja, als je het op die manier uitlegt, klopt het. Maar een verzinsel heeft voor mijn gevoel een negatieve lading als in hallicunatie enzovoort.
ja en daar zit hem nu juist de pijn volgens mij, jij kan niet accepteren dat het christenlijke geloof is gebaseerd op verzinsels, terwijl steeds meer blijkt dat dit weldegelijk het geval is

dan is het ineens de toenemende kennis die daar de schuld van is, nee dat is de zaak omdraaien, het geloof blijkt gebaseerd op onjuiste aannames, en nu verzin je er nog een aantal bizare aannames bij om de onjuistheid van de eerder gedane aannames te kunnen bestrijden, zonder ook maar 1 enkel aanwijzing

dat heet geloof, en dat is goed, maar probeer niet het geloof en een wetrenschap met elkaar te verwarren, het geloof is pas wetenschap nadat deze is getoetst, tot nutoe is geloof slechts een verzonnen geheel

wetenschap = toetsbaar
geloof = verzinsel
pi_21462756
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:51 schreef FuifDuif het volgende:
Een snelle interpretatie van de plaats van de pseudo-werkelijkheid:

[afbeelding]

De pijlen geven aan in hoeverre je kunt komen tot een bepaalde laag. Natuurlijk omringt God alles en als belangrijkste component de "ware" werkelijkheid. Binnen deze "ware" werkelijkheid bevindt zich de psuedo-werkelijkheid. Dat is de werkelijkheid zoals wij die ervaren. Daarbinnen gelden de natuurwetten zoals wij die ervaren en de door onze eigen wetenschap gevonden mechanismen enzovoort. De enige manier om de pseudo-werkelijheid te doorbreken is het geloof in datgene wat aan de basis staat van dit alles: God. Ik wil niet zeggen dat het geloof je bewijs levert voor het bestaan van een pseudo-werkelijkheid, maar het geloof zal uiteindelijk zeker leiden tot meer inzicht dan wat de wetenschap ons ooit zou kunnen bieden.
leg uit (zie dikgedrukt)
pi_21463117
TheDeadGuy, wat betreft het verschil tussen wetenschap en geloof ben ik het volledig met je eens. Verder kan ik mij voorstellen dat het lijkt alsof ik krampachtig nu probeer de zaken op te rekken om te voldoen aan de kennis die wij nu hebben weten te bemachtigen met behulp van de wetenschap. Maar je kunt het ook anders zien: ook de gelovige weet verder niet meer dan wat de wetenschap blootgelegd heeft. Maar doordat de wetenschap nu met meer kennis komt, is het voor de gelovige dus misschien ook eenvoudiger hoe bepaalde zaken nu werkelijk op te vatten. Jij ziet het dus als krampachtig oprekken, ik zie het als het verruimen van de religieuze kennis; als een manier om de religieuze leer beter te kunnen begrijpen.
pi_21463133
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 13:08 schreef TheDeadGuy het volgende:
leg uit (zie dikgedrukt)
Daarvoor moet je geloven. Ik bekijk de wereld door een bril van religie en zie daarin dingen compleet anders dan een niet gelovige ze ziet. In mijn ogen zie ik de dingen helderder, maar dat is slechts mijn eigen gevoel.
pi_21463195
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 13:27 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Daarvoor moet je geloven. Ik bekijk de wereld door een bril van religie en zie daarin dingen compleet anders dan een niet gelovige ze ziet. In mijn ogen zie ik de dingen helderder, maar dat is slechts mijn eigen gevoel.
nee ok dat dat iig duidelijk is, dus het dikgedrukte woordje zeker moet worden vervangen door 'naar mijn mening' dat scheelt nogal, vind je zelf ook niet?

en over dat helder zien, ik vind jouw denkbeelden alles behalve helder, op mij komen ze nogal krom over, maarja ik ben dan ook een wetenschapper, en onderzoeker van beroep, dus wie ben ik

pi_21463304
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 13:26 schreef FuifDuif het volgende:
TheDeadGuy, wat betreft het verschil tussen wetenschap en geloof ben ik het volledig met je eens. Verder kan ik mij voorstellen dat het lijkt alsof ik krampachtig nu probeer de zaken op te rekken om te voldoen aan de kennis die wij nu hebben weten te bemachtigen met behulp van de wetenschap. Maar je kunt het ook anders zien: ook de gelovige weet verder niet meer dan wat de wetenschap blootgelegd heeft. Maar doordat de wetenschap nu met meer kennis komt, is het voor de gelovige dus misschien ook eenvoudiger hoe bepaalde zaken nu werkelijk op te vatten. Jij ziet het dus als krampachtig oprekken, ik zie het als het verruimen van de religieuze kennis; als een manier om de religieuze leer beter te kunnen begrijpen.
nu verander je weer van invalshoek, heb je het door? eerst is de wetenschap misleidt door een god, om ons te testen

nu is diezelfde wetenschap ineens een verruiming van de religieuze kennis?

snap jij zelf nog wel wat je gelooft? of ben je definitief in de knoop geraakt met alle wanen en werkelijkheden?

probeer nu eens te redeneren vanuit het idee dat het christendom het niet bij het rechte eind heeft.

is er dan nog reden om die pseudowerkelijkheid er bij de haren bij te slepen?

dat er een grotere werkelijkheid is dan de werkelijkheid die wij zien, daar ben ik van overtuigd, zo ziet een hond de werkelijkheid geheel anders dan wij, hij ziet geuren die wij niet zien, dat maakt daarintegen geen van de werkelijkheden onmogelijk of onjuist

onze hersens zijn gebouwd om die dingen te filteren die voor ons van belang zijn (rode bessen in een groen struik, ze vallen voor ons op omdat wij vruchten eten, een hond ziet die kleuren niet, maar heeft er ook geen belang bij, toch zijn de bessen an sich een werkelijkheid, evenals de geuren die een hond waarneemt)

The doors of perception

de naakte aap

een aantal werken die ik je in dit opzicht kan aanraden
pi_21463723
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 13:27 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Eigenlijk zeg je hetzelf al geloven, je wilt geloven dat het zo is. Zoals een klein kind heilig gelooft in sinterklaas/kerstman etc. Vanuit mijn standpunt blijft het geloof een methodiek om een meute te controleren/beinvloeden/besturen. Van de eerste swami tot de laatste paus komt het allemaal op hetzelfde neer. De mensen worden (wereld)wijzer waar men vroeger ohhh aaahhh tegen zegt kan nu de gemiddelde kleuter met zijn eigen gocheldoos zelf doen.
There's no place like 127.0.0.1
pi_21464497
@fuifduif

ik respecteer je geloof, ik respecteer je overtuiging

volhard hierin en je zult zeker een goed mens zijn, alleen een slechte waarnemer.

zolang jij het nodig acht je overtuiging en de algemeen aanvaarde wetenschap met elkaar in overeenstemming te brengen zul je je toevlucht moeten zoeken in de wilde aanname's die je hebt geschetst, en geloof mij, buiten het christendom is er geen hond die dit voor werkelijk kan aannemen.

je spreekt jezelf ook tegen, want aan de ene kant zeg je dat het te omvangrijk is om te bevatten en aan de andere kant zeg je het te bevatten door die schijnwerkelijkheid te accepteren. Als er ook maar 1% van de gehel stelling waar blijkt te zijn, bevreemd het jou dan niet dat het idee zo makkelijk te bevatten is?

Het is een kinderlijke gedachtengang om alles in een hokje te willen laten passen

accepteer de bijbel als richtsnoer, als leidraad maar niet als registratie van gebeurtenissen

ik ben van mening dat die richtsnoer onnodig is daar de wet ons een duidelijke richting geeft, maar als jij behoefte hebt aan extra richting aanwijzers, be my guest

maar vertel mij niet dat ik als atheist wordt misleidt, zonder met duidelijke bewijzen hiervan te komen. Deze arrogantie is sinds 1600 niet meer gebruikelijk.

Dat christenen massaal worden misleidt is zeer duidelijk, als je wil kan ik de bewijzen weer allemaal oplepelen, maar van jouw stelling heb ik nog geen bewijs gezien. Alleen drogredeneringen en door indoctrinatie opgelegde blindheid. Je sluit je ogen voor overduidelijke aanwijzingen dat het geloof een geloof is en nooit een waarheid zal zijn. Je verzint mogelijkheden om bewezen feiten en theorieen te bestrijden.

Ik zal nooit de wetenschap als wapen tegen het geloof inzetten, wat ik wel doe is het geloof als wapen tegen het geloof in te zetten, net als een theorie wordt vervangen door een betere theorie

Geloof is in mijn optiek achterhaald, religie leidt tot waanzinnige denkbeelden, waanzin leidt tot oorlog. Nu kun je dat wel een kulargument vinden maar toch is het waar, in naam van christus is zo ontzettend veel bloed vergoten. ik ben ervan overtuigd dat over honderd jaar het geloof is geminimaliseerd tot traditie, net als sinterklaas. Sorry voor deze harde bewoordingen, maar als je de moeite nam om even buiten je geloof te stappen en de werkelijkheid te zien zou je weten dat dat de waarheid is.

wetenschap verklaard, en verteld ons hoe het werkt, niet wat wij maar moeten aannemen, daar is religie juist zo goed in.

edit:

Religie is een werktuig om de massa dom te houden, door het opleggen van denkbeelden. Diezelfde domme massa is namelijk makkelijker te besturen, zoals boven mij door harry geschetst. Deze opgelegde denkbeelden mogen niet getoetst worden aan de werkelijkheid want dan overschreidt je de grenzen van het geloof. dit heet indoctrinatie, iets waar jij overduidelijk het slachtoffer van bent, je hebt alleen maar denkbeelden, geen theorie geen bewijs

zo gauw er iets buiten het denkbeeld valt ben je er snel bij om dat als misleiding aan te duiden.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2004 14:43:12 ]
pi_21464660
absurditeit van de wetenschap...

het willen vastleggen van een waarheid over wat leven inhoudt en moet zijn is sowieso absurd, maar doet wetenschap dat? houdt wetenschap zich bezig met het hoe en waarom wij leven? of onderzoekt het juist voorwerpen die gevonden worden, geschiedenis, werking van natuur en dergelijke?

kan het niet ook zo zijn dat de dingen in de bijbel er zo staan omdat die wetenschap er toen nog niet was? hoe konden die mensen nu weten dat de wereld al veel langer bestond als ze geen onderzoeksmethodes hadden? ze dachten toen ook nog dat de wereld plat was.. is dat dan ook nogsteeds zo? is het feit dat we nu ontdekt hebben dat de wereld rond is dan een fabeltje en een beproeving van god? of komen er gewoon meer feiten boven water naarmate mensen meer onderzoeksmethodes ontwikkeld hebben?

think about that
pi_21464758
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:41 schreef MarMar het volgende:

het willen vastleggen van een waarheid over wat leven inhoudt en moet zijn is sowieso absurd, maar doet wetenschap dat? houdt wetenschap zich bezig met het hoe en waarom wij leven? of onderzoekt het juist voorwerpen die gevonden worden, geschiedenis, werking van natuur en dergelijke?

kan het niet ook zo zijn dat de dingen in de bijbel er zo staan omdat die wetenschap er toen nog niet was? hoe konden die mensen nu weten dat de wereld al veel langer bestond als ze geen onderzoeksmethodes hadden? ze dachten toen ook nog dat de wereld plat was.. is dat dan ook nogsteeds zo? is het feit dat we nu ontdekt hebben dat de wereld rond is dan een fabeltje en een beproeving van god? of komen er gewoon meer feiten boven water naarmate mensen meer onderzoeksmethodes ontwikkeld hebben?

think about that
in de geschetste werkelijkheid zal de aarde waarschijnlijk niet eens bestaan, dus of deze plat is of niet doet voor hem niet meer terzake. Dat toont meteen het gemak aan van het denkbeeld, alles wat we weten is gewoon niet waar. Het enige dat wel waar is in zo'n denkbeeld is een vaag geloof in iets vaags.
pi_21464947
quote:
FuifDuif:
De gedachte van de pseudo-werkelijkheid ligt op hetzelfde niveau als de big bang, MrData. Alleen komt de eerste jou niet goed uit en doe je het af als een verzinsel. Misschien is het een verzinsel, misschien ook niet.
Onzin. De Big-bang theorie kan voor een groot deel de verspreiding van de elementen in het universum voorspellen. Het is niet zomaar iets " uit de lucht gegrepen".
pi_21464987
quote:
FuifDuif:
Maar het geloof zal uiteindelijk zeker leiden tot meer inzicht dan wat de wetenschap ons ooit zou kunnen bieden.
Waarom nu dan niet? En wanneer is dat? Na de dood?
  zondag 22 augustus 2004 @ 15:24:33 #235
60090 Akkersloot
pi_21465494
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:41 schreef MarMar het volgende:
Dat atheisten het bijvoorbeeld vreemd vinden dat de ouders van de wees Mohammed die later "profeet" werd, ook volgelingen zijn geweest van die "profeet" die ze echter zelf nooit als volwassen man en "profeet" hebben gezien.

Ja mijn topic "Ouders wees "profeet" Mohammed zijn moslim". is gesloten omdat dat onderwerp "ook makkelijk in bestaande topics kan" volgens moderator en admin yvonne

(ze is gewoon hartstikke islamofiel maar ik speel het spelletje maar mee)

WFL Slowchatloos Feedback Topic

[ Bericht 7% gewijzigd door Akkersloot op 22-08-2004 15:31:25 ]
pi_21465534
FuifDuif:
Maar het geloof zal uiteindelijk zeker leiden tot meer inzicht dan wat de wetenschap ons ooit zou kunnen bieden.

FuifDuif als je je er in gaat verdiepen zonder dwang vanuit welke hoek dan ook, zul je misschien herkenningspunten krijgen. Wetenschap kan daar goed parallel mee lopen , kun je eveneens gebruiken om de synchroniciteit te ontdekken.
Ik zoek het niet in de theologische hoek maar meer de esoterische kant. Ik vind de interpretatie van de bijbel thora of Koran op de manier waarmee hun aanhangers omgaan niet de mijne. Er is teveel bij gefantaseerd en naar eigen hand gezet. Ook heel vrouw onvriendelijk vind ik.
Het denken is aan de grote der aarde toevertrouwd.
pi_21465591
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2004 13:31 schreef MarMar het volgende:

[..]

DIE manier van geloven staat mij ook enorm tegen...

maar ken ook genoeg mensen die NIET op die manier geloven.. maar het geloof aanpakken als een leidraad.. er zijn ook in het christendom zoveel verschillende stromingen...

maar wat ik nogsteeds vind,. hoe streng je ook gelooft, stel he, het is waar... zou je dan niet de mens als creatie van god moeten waarderen en respecteren.. in alle soorten en maten en pluimages, ook als ze niet geloven?? het zijn immers creaties van de god waar je dan zo heilig in gelooft??
Het is en blijft hetzelfde kutidee waar je in geloofd.
quote:
zou je dan niet de mens als creatie van god moeten waarderen en respecteren
Natuurlijk....haal die kleppen eens van je ogen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_21465681
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:28 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dus iemand die op een eiland in de zuidzee opgroeit en nooit het woord god heeft gehoord zal branden in de hel? Want het is een ongelovige? Wat is dat toch met die gelovigen? Dat ze zich beter voelen dan de rest.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  zondag 22 augustus 2004 @ 15:36:45 #239
78698 Gianluca
de stationshoerenhater
pi_21465739
''De wetenschap wordt alom vereerd''

omg...jij bent lekker op de hoogte
Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
pi_21465816
@fuifduif: wat je gelooft vind ik allemaal prima... maar woorden als "zal" en "zeker" heb ik nogal moeite mee...

wie ben jij dat je precies weet wat waar is en wat niet?
pi_21465907
Maar komen zij er zelf achter dat het heel vrouw onvriendelijk is http zoals jij dat beschrijft.
  zondag 22 augustus 2004 @ 15:55:45 #242
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_21466065
het mooie van een geloof is dat er geen zekerheden zijn, anders zou het denk ik ook meteen zijn pracht en praal verliezen. ik respecteer mensen die geloven, zolang mensen die geloven ook waardering hebben voor mensen die juist zoveel mogelijk zekerheden zoeken en vinden.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:00:55 #243
17928 averty
Retroactief ziener
pi_21466145
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:23 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik zit hier helemaal niet lekker te trappen. Ik kom met een gedachte over het geloof waar veel mensen kennelijk weer niet volwassen genoeg voor zijn. En hoe kun jij van iemand respect verlangen, terwijl je de dingen die hij waardeert in het leven (de Bijbel) stopt in de doos met het etiket "Hersenspinsels"?
Je trapt niet direct, maar zegt wel tussen neus en lippen dat als je jouw idee niet briljant vindt, dat komt door een onvolwassen gedachtegang. Dat is naar....
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_21466174
als het gaat om geloof en hoe het leven in elkaar zou zitten.. moeten zinnen eigenlijk beginnen met "ik vind" en "ik denk" en niet met "het zal zeker"
pi_21466239
Het gedienstig zijn aan een man, is altijd al uit zijn verband gerukt. Mannen hebben altijd gedacht dat ze daar het bed (kribbetje) mee bedoelt hebben. Mooi niet. Gedienstig zijn aan een man heeft voor mij een geheel andere betekenis die gelijk loop met natuurwetten. Mannen zijn de gevende partij en de vrouwen de ontvangende partij. Nu blijkt dat ontvangen een van de moeilijkste dingen in het leven is, gezien je Ego en kwetsbaarheid dat geldt voor beide partijen. Een man kan/zal de vrouw verheffen zoals je in de Thora kun vinden, de man als schepper. Hij zal de vrouw boven haar niveau uit tillen (kijk naar de emotionele kant)brengen naar zijn niveau o.a. het scheppend denken. Wat er sinds mensenheugenis geschiedt dat de vrouw wordt onderdrukt , graag zo dom mogelijk gehouden meer als bezit wordt aangemerkt zeker voor sexueel genot. Mannen masturberen zich op vrouwen en hebben dat niet eens in de gaten. Terug naar onderwerp. FuifDuif alle geloven doen niet ter zake, de verlichting kan je ook op een ander manier treffen en dan kom je uiteindelijk toch bij hetzelfde uit.
Het denken is aan de grote der aarde toevertrouwd.
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:11:21 #246
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_21466348
@Fuifduif, wat een onzin. Er klopt aan jouw tekening 1 dingetje niet en dat is de buitenste laag, Want God hoeft niet te bestaan en er is ook geen bestaansreden voor god.
I mean no harm
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:23:58 #247
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21466606
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:02 schreef MarMar het volgende:
als het gaat om geloof en hoe het leven in elkaar zou zitten.. moeten zinnen eigenlijk beginnen met "ik vind" en "ik denk" en niet met "het zal zeker"
Ik vind dat ik denk dat ik het zeker met je eens ben
maar dat geld voor meer zaken dan religie alleen.
pi_21466746
Mensen, zonder snel onder mijn verantwoordelijkheden uit willen komen; ik denk dat wij nooit hieruit zullen komen. De principes liggen te diep geworteld in onze zielen.
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:33:11 #249
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_21466792
dat denk ik ook. daarom vond ik je openingstekst nogal resoluut.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_21468502
Zie mijn bericht nummer 2: geloof en wetenschap zal (in het geloof) nooit samen komen. Laten we het erop houden dat atheisten geloven wat zij willen geloven en gelovigen het ongelooflijke nooit zullen geloven. Ik ben atheist, geloof niet maar wel in de wetenschap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')