Ik kon hier zo snel geen topic over vinden, maar dit nieuws van gisteren is toch wel erg vreemd.
quote:
Grijs kenteken verdwijnt mogelijk
door onze redactie
DEN HAAG - De kans is groot dat het zogeheten grijs kenteken verdwijnt. Het fiscaal aantrekkelijke kenteken voor bedrijfswagens, want geen BPM, zou één van de punten zijn die opgeofferd moet worden voor de verlaging van de vennootschapsbelasting. Dat is in elk geval de inzet van staatssecretaris Wijn van Financiën in de onderhandelingen binnen het kabinet over de begroting voor volgend jaar, meldden bronnen rond het kabinet donderdag.
Wijn wil Nederland aantrekkelijker maken als vestigingsplaats voor het bedrijfsleven. "Daarvoor moet je een zichtbare verlaging doen, dus niet met een beetje", zei hij donderdag in het Radio-1-Journaal. Wijn wil de winstbelasting verlagen van 34,5 procent naar 31,5 procent en vervolgens naar 30 procent in 2007. Het bedrag dat daarvoor moet worden omgebogen, in eerste instantie 1,6 miljard euro oplopend tot 2,4 miljard in 2007, moet het bedrijfsleven volgens de Haagse bronnen echter grotendeels zelf financieren. Het schrappen van de voordelige fiscale regeling voor het grijze kenteken is daar een voorbeeld van. Bedrijfswagens met een grijs kenteken hebben nu nog een belastingvoordeel. Ongeveer 800.000 auto's maken in Nederland gebruik van de regeling.
Onacceptabel
BOVAG en RAI Vereniging zijn verbijsterd door het idee van de staatssecretaris om BPM en een hogere motorrijtuigenbelasting op bestelauto’s te gaan heffen door het grijze kenteken voor deze auto’s af te schaffen. Directeur Peter Janssen namens de twee organisaties: "Het voorstel is onacceptabel. De oude melkkoe die auto heet, is weer eens van stal gehaald, de BPM is een belasting op het bezit van auto’s. Sinds jaar en dag wordt er door ons gepleit voor afschaffing en de BPM om te zetten in een per kilometer te betalen bedrag. Terwijl minister Peijs en zelfs de Europese Commissie nadenken over het afschaffen van vaste belastingen op autobezit, grijpt Wijn naar een verhoging van de vaste belastingen op auto’s, waardoor hij de structurele (en toe te juichen) verlaging van de vennootschapsbelasting tracht te financieren met een, het kan niet anders, tijdelijke bron.”
Het voorstel voor de financiering van de verlaging van de vennootschapsbelasting is volgens BOVAG en RAI ook nog eens oneerlijk omdat "het benodigde geld nu moet worden opgebracht door maar een klein deel van het bedrijfsleven dat voor het werk deze bestelauto’s nodig heeft. Een groot deel van het midden- en kleinbedrijf, dat van deze auto’s afhankelijk is, zal zelfs niet profiteren van de verlaging van de vennootschapsbelasting omdat ze die toch al niet betalen."
bronAls iemand die zelf gebruik maakt van de prima grijze kenteken regeling, is dit voor mij een onbegrijpelijke beslissing.
Na al die jaren waarin nota bene regeringspartij VVD sprak over het stimuleren van zelfstandig ondernemerschap en het wegnemen van barrieres, komen ze hiermee.
En maar praten over het MKB als banenmotor en grote stimulans voor de economie.
Dat uitgerekend zij de zelfstandig ondernemer zo hard willen treffen is werkelijk verbijsterend.
De grote bedrijven hebben bij lange na niet zo veel ellende van deze beslissing. Bovendien is de verlaging van de vennootschapsbelasting, die als compensatie zou moeten dienen voor hen ook daadwerkelijk een prima compensatie.
Kleine bedrijven echter zullen hier maar weinig voordeel uithalen, vanwege de kleine marges. Het wegvallen van de grijze kenteken-regeling echter treft hen financieel enorm hard.
En dan schijnt het dat de zelfstandige ondernemers volgend jaar als goedmakertje een extra belastingverlaging zullen krijgen. Maar het zit er wel in dat , zoals gebruikelijk, hier dan wel weer iets tegenover zal staan zodat het netto voordeel te verwaarlozen valt.
Als voorstander van MKB-stimulering vind ik dit een grote schande.
Het lijkt er op dat Nederland met dit soort regelingen de grote bedrijven wil bevoordelen door de zelfstandige ondernemers uit de markt te drijven. Om maar te zwijgen over het volledig teniet doen van het stimuleren van ondernemerschap voor potentieel economisch lucratieve bedrijven.