Ik ben nu al weer zo'n drie dagen terug van Kreta. We hebben een hele leuke vakantie gehad maar helaas was het weer de tweede week wat minder. Veel bewolking enzo. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken verder, hoewel het natuurlijk wel leuker is als het weer meezit.
![]()
We zaten in appartementen Stelios in Stalis. Dat zit net even over de grens Chersonissos/Stalis. Het gebouw bestond uit drie complexen. Ik vond het prima vertoeven daarzo. Het was er schoon en de omgeving was vrij rustig. We bemoeiden ons niet zo met de rest want daar hadden we weinig behoefte aan. We zijn niet zo van die klitters die de hele tijd "gezellig" bij de rest moet zitten.
De loopafstand naar Stalis centrum was prima te doen. Het is denk ik zo'n kwartiertje lopen en persoonlijk vond ik een loopje ook wel lekker. Zo kreeg je tenminste nog wat beweging.
![]()
De eerste week zijn we vaak naar het strand geweest maar toen de bewolking de overhand nam, zijn we lekker gaan scooteren. De eerste scootertocht was naar Agios Nicolaos. Was niet zo'n heel groot succes want we hadden nogal een kater van de ouzo die de we de avond daarvoor flink verorberd hadden. Damn...een ouzo-kater is niet zo heel leuk moet ik je zeggen.
In ieder geval zijn we weer gauw teruggegaan. Was denk ik zo'n 35 kilometer van Stalis af. En de wind was wel heel erg sterk, dus dat is iets minder op zo'n scooter.
Onze tweede scootertocht was naar Ierapetra, een stad die in het zuiden van Kreta ligt. Ik wou zonodig eens een keer naar het zuiden van Kreta. Op zich was het niet echt een spectakel want we hebben maar een klein gedeelte van deze stad gezien en voor de rest hebben we niet echt de omgeving verkend. Dat had mede te maken met het feit dat we al een enorme scootertocht (dit moet minstens 70 km geweest zijn) achter de rug hadden. Dus hebben we een beetje rondgelopen en toen zijn we weer teuggegaan.
Op de terugweg kwamen we terecht bij een heel mooi baaitje met een klein strandje. Het leek wel een paradijsje, zo mooi was het. Het water was er echt prachtig lichtblauw en helder. We hebben daar ff een uurtje uitgerust, gezwommen en wat foto's gemaakt. Dit strandje lag bij het plaatsje Istro. Ik weet de naam van het strandje zelf niet meer. Maar het was zeker de moeite waard.
We zijn na deze dag nog drie keer teruggekomen naar dat strandje bij Istro. Het weer was namelijk nog steeds geen succes in Stalis. Persoonlijk vond ik het best een eind steeds om heen en weer te scooteren. Dit plaatsje lag namelijk minstens zo'n 10 km na Agios Nicoalos. Gekkenwerk eigenlijk maar ja, je moet wat.
![]()
Verders hebben we nog een stukje in het Lassithi Plateau gescooterd. Dat hebben we vier jaar geleden ook gedaan maar toen hebben we 'm helemaal gedaan. Dat zou ik nu niet meer getrokken hebben.
's Avonds gingen we altijd uit eten. We zijn vrijwel elke avond naar een ander restaurantje gegaan op een paar na waar we meerdere malen zijn teruggekomen.
Als afsluiter gingen we altijd naar de Edem Bar. Gezellige tent met een leuke sfeer en vriendelijke bediening. Aanrader dus.
![]()
Nou, toen waren die twee weken eigenlijk wel weer voorbij. Ik vond het niet zo heel erg om naar huis te gaan, maar dat had ook wel met het weer te maken. Je beseft dat er toch wat minder te doen is als het weer niet meezit. We konden natuurlijk wel het hele eiland rondcrossen met de scooter maar dat is niet echt ideaal. Dan zou het toch handiger zijn als een auto had voor een paar dagen. Maar aangezien we ook op het budget moesten letten, vonden we dat geen optie.
Ow ja, een handige tip... Houd nooit je pinpassen bij een magneet. Ja, dit is voor vele mensen al een bekende tip, maar ik had er nooit bij stilgestaan. Ik heb hiervan geleerd dus.
De sleutel van het appartement had tevens een magneet die aansloot op de electriciteit. Zo slim als ik was deed ik die sleutel altijd netjes in m'n vakje van m'n tas waar ook beide pinpassen inzaten. De hele week had ik de passen niet nodig want ik had cash mee.. Toen we in Ierapetra waren, bleek ik niet te kunnen pinnen met één van de pasjes. Gelukkig met die andere (nog) wel. In Stalis aangekomen bleken beide passen het niet op alle machines te doen. Bij enkele deed eentje het nog wel. Heel vervelend want op de ene die het wel deed hadden we vrijwel geen geld staan omdat dat de rekening is waar alle vaste lasten op staan. We hebben gauw hulptroepen moeten inschakelen om geld te storten zodat we toch nog geld hadden voor de week. Was effe klote maar uiteindelijk toch gelukt allemaal en gelukkig waren er toch nog een paar machines die m'n kaart wel konden lezen. :')
En wat scooteren zonder helm betreft, wij waren daar ook al voor gewaarschuwd. Volgens mij moet de bestuurder zowiezo een helm ophebben en als de politie je pakt, kan de boete wel iets van 80 euro bedragen. Beetje zonde dus. Maar aan de andere kant rijdt heel Kreta haast zonder helm. Ik dacht dat ze op de boulevard nooit kwamen checken maar op één van de laatste dagen stond de politie toch te controleren en werden er meerdere mensen op de bon geslingerd.
Op de snelweg raad ik het zeker aan om er eentje te dragen. Niet dat die dingen je tegen alle onheil beschermen, maar toch..
Sja, wat leert een mens toch weer veel he van zo'n vakantie.
![]()
-edit- Jee, dit is toch wel een lap tekst geworden zeg. Ik ben blijkbaar op dreef...