abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12426115
Het vervolg op Kreta 2003 Part II en Kreta 2003.

Zie ook het oudere topic Kreta.

Externe links:
- Explore Crete
- InterKriti.org
- kreta.pagina.nl
- West-Crete.com

En mijn favo-plekje op het eiland: Youth Hostel Plakias.

pi_12426824
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 12:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het eten in de taverne's van Platanias echter is niet echt puik. Erg amateuristisch. Kijk niet gek op als je gewoon lauw warm voer krijgt opgediend. Wel altijd met een vriendelijke smile, maar ik was blij dat ik weg was, vanwege het eten...

In iedere reisgids kan je lezen dat het eten smiddags warm is en daarna langzaam afkoelt. Als je het heet wilt eten moet je om lunchtijd aan tafel verschijnen. Je mag bovendien, en dat is de Griekse koks zelfs een eer, in de keuken kijken of het je bevalt. Ik heb dat van de lente meerdere malen gedaan en trof inderdaad altijd blij lachende gezichten bij de bediening en in de keukens aan. Savonds nam ik dan nog wat tapas: kleinere hapjes en een salade.
Als ik hier thuis een groot bakblik lasagna maak of mousaka dan is die ook smiddags warm maar savonds laat en de volgende dag neem ik rustig nog een stuk dan inmiddels is afgekoeld. Niks mis mee: lekkerder zelfs. Idem met mn gehaktballetjes in saus etc... Wees blij dat ze geen magnetronvoedsel serveren!
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 11:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]Festos en de disk van Festos, dit laatste ondanks bezoek aan archeologisch museum in Iraklion waar ik dacht dat je hem kon zien, gemist. Volgend jaar maar weer wat anders.

De "Disk van Phaistos" heb ik op 10 mei nog in Zaal III van het Herkleion Archaeological Museum gezien.

Misschien was het nu gewoon te warm maar in begin mei heb ik het er erg naar mijn zin gehad en een dagboek bijgehouden van alle overweldigende indrukken.

Op één punt ben ik het met je eens: elke plaats heeft bergopwaarts en in kloven en valeitjes vuilhopen op een manier die we hier "wilde stort" noemen. Bij navraag bleek dat het juist buitenlandse bouwondernemers en horeca's zijn die lukraak hun troep dumpen.
Zoals je misschien uit de geschiedenis hebt begrepen zijn er ook de afgelopen eeuw nogal wat moordpartijen en oorlogen geweest waardoor een groot deel van de bevolking is uitgemoord. Veel van de ondernemingen zijn als het ware een nieuwe bezettingsmacht: de jongste invasie die Kreta overkomt.
Natuurlijk mag het wildstorten niet maar het is integenstelling tot de officieele vuilnisdienst gratis. Helaas zijn de nalevingen en toezicht op de misschien ook nog niet streng genoege mileuwetten daar nog al achter bij onze hedendaagse. Reken maar dat het de geboren en getogen Kretenzers ook een bron van ergernis is: het verpest het bronwater, is een gevaar voor loslopend vee en verziekt boomgaarden, akkers en natuurschoon.
Erover klagen bij je touroperator zet op den duur de lokale overheid onder druk deze wilde stort aan banden te gaan leggen. Dat vertelde mij een geboren en getogen Kretenzer: de toerist moet zelf aangeven de natuur meer te waarderen dan nog nieuwere matrassen en snellere magnetronpiepschuimbakjes enz aan te treffen en te weten dat de troep van vorig jaar in de vlindervalei ligt.
Uiteindelijk is het ook aan de consument, toerisme als vorm van plundering en uitbuiting, te helpen Kreta's prachtige natuur te behouden.

pi_12427399
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 13:12 schreef Lurky het volgende:

[..]

In iedere reisgids kan je lezen dat het eten smiddags warm is en daarna langzaam afkoelt. Als je het heet wilt eten moet je om lunchtijd aan tafel verschijnen. Je mag bovendien, en dat is de Griekse koks zelfs een eer, in de keuken kijken of het je bevalt. Ik heb dat van de lente meerdere malen gedaan en trof inderdaad altijd blij lachende gezichten bij de bediening en in de keukens aan. Savonds nam ik dan nog wat tapas: kleinere hapjes en een salade.
Als ik hier thuis een groot bakblik lasagna maak of mousaka dan is die ook smiddags warm maar savonds laat en de volgende dag neem ik rustig nog een stuk dan inmiddels is afgekoeld. Niks mis mee: lekkerder zelfs. Idem met mn gehaktballetjes in saus etc... Wees blij dat ze geen magnetronvoedsel serveren!

Ik weet niet of het waar is wat jij zegt of dat het althans opgaat voor Platanias, waar 's middags niemand in de taverne's aan tafel zit. Ik kreeg gewoon de indruk dat een groot aantal goedbedoelende amateurs, op een uitzondering na, zo snel mogelijk wiilde incashen op de grote stroom van toeristen. Je ziet iig dat die lui een veel hogere levensstandaard hebben dan veel andere Kretenzensers. Mij werd verteld dat velen hun jaarsalaris in 7 maanden tjd verdienen en dan weer teruggaan naar Athene waar ze vandaan komen.
quote:
De "Disk van Phaistos" heb ik op 10 mei nog in Zaal III van het Herkleion Archaeological Museum gezien.
Wij hadden de rondleiding afgetrapt en zijn zelf het museum gaan bezoeken en hebben de disk dus niet gezien.
quote:
Misschien was het nu gewoon te warm maar in begin mei heb ik het er erg naar mijn zin gehad en een dagboek bijgehouden van alle overweldigende indrukken.
Favoriete plekken zijn voor mij Falarssos aan de noordwestkust met een paradijselijk min of meer nog rustig strand en Kalyves, mooi rustig stadje met mooi strand en weinig toeristen, ongeveer 15 km van Soudia/Chania afslag. En plaatsjes als Chora Sfakion (Sfakia in de wandeling), Agia Roumelie en Agia Galini aan de Lybische zee. Wie niet van toeristen houdt kan zich beter vervoegen tot de zuidkust iig. Het berglandschap van de Lefka Ori en het Ida gebergte zijn zeer indrukwekkend, alsmede trouwens de hoogvlakten in de Lekfa Ori. Oostelijker dan Iraklion ben ik niet geweest, maar Agios Nicolas en Vai schijnen ook de moeite waard te zien. Net als de Venetiaanse binnenstad van Chania en Rethymnon trouwens, waarbij die laatste wat mij betreft favoriet is. O, ja en in Rethymnon zit tegen over het toersitenburea ook een MacDonald, voor wie de Griekse dis even teveel is.
quote:
Op één punt ben ik het met je eens: elke plaats heeft bergopwaarts en in kloven en veiltjes vuilhopen op een manier die we hier "wilde stort" noemen. Bij navraag bleek dat het juist buitenlandse bouwondernemers en horeca's zijn die lukraak hun troep dumpen.
Zoals je misschien uit de geschiedenis hebt begrepen zijn er ook de afgelopen eeuw nogal wat moordpartijen en oorlogen geweest waardoor een groot deel van de bevolking is uitgemoord. Veel van de ondernemingen zijn als het ware een nieuwe bezettingsmacht: de jongste invasie die Kreta overkomt.
Natuurlijk mag het wildstorten niet maar het is integenstelling tot de officieele vuilnisdienst gratis. Helaas zijn de nalevingen en toezicht op de misschien ook nog niet streng genoege mileuwetten daar nog al achter bij onze hedendaagse. Reken maar dat het de geboren en getogen Kretenzers ook een bron van ergernis is: het verpest het bronwater, is een gevaar voor loslopend vee en verziekt boomgaarden, akkers en natuurschoon.
Erover klagen bij je touroperator zet op den duur de lokale overheid onder druk deze wilde stort aan banden te gaan leggen. Dat vertelde mij een geboren en getogen Kretenzer: de toerist moet zelf aangeven de natuur meer te waarderen dan nog nieuwere matrassen en snellere magnetronpiepschuimbakjes enz aan te treffen en te weten dat de troep van vorig jaar in de vlindervalei ligt.
Uiteindelijk is het ook aan de consument, toerisme als vorm van plundering en uitbuiting, te helpen Kreta's prachtige natuur te behouden.
De geschiedenis van Kreta en de opgravingen van resten van de Minoïsche cultuur verdienen een eigen topic in C&H. M.n. de theorie van Wunderlich over Knossos is zeer interessant. Het vuil in de bergen is erg hinderlijk. Ik heb er wel wat over gezegd tegen 1 van die reisleiders, maar die zegt dat het voor een deel voortkomt uit de traditie van de Kretenzers om nu eenmaal alles in de natuur te dumpen. Tot vrij recent produceerden ze alleen organisch afval, wat geen kwaad kon, nu met de modernisering is er ook sprake van het dumpen van anorganisch afval. Ook de stranden houden ze niet echt schoon is mijn ervaring. Ligt ook aan het toerisme idd. Iig waren er toch wat negatieve punten aan mijn vakantie en heb ik besloten om volgend jaar gewoon weer wat anders te doen. Er is ook nog zo veel te bekijken.
I´m back.
pi_12432018
Wie is er ook in de ON-OFF Bar geweest op Stalis??
Skeft Hem Nu !!!
  donderdag 14 augustus 2003 @ 18:48:45 #5
61988 xqsuss
Locked N Loaded
pi_12435584
Ik zit nu op kreta !!!!
HET IS ER SUPERGAAAAAAAAAAAAAAAAF
/-----//Grtz//--//XQSuSS//-----/1--4M--H0RN3Y----/
pi_12438250
Ik ga 22 augustus naar Kreta! (Malia app. Danaides)
Om 5:25 vertrekt het vliegtuig, echt super.
Kan niet wachten tot het zover is!
pi_12451926
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 13:32 schreef Ryan3 het volgende:
Wij hadden de rondleiding afgetrapt en zijn zelf het museum gaan bezoeken en hebben de disk dus niet gezien.
Ik neem nooit rondleidingen en kan daardoor op eigen tempo kijken: heb er een hele dag in doorgebracht: geen zaal overgeslagen! Bovendien had ik de catalogus geleend van iemand uit ons apartementencomplex zodat alles te bestuderen was: dat is ook een economische tip: ga een dagje later dan de 'groep' en leen zo'n boek.

Voor wie naar het Heraklion Archaeological Museum gaat: wacht niet tot je moe bent van alle indrukken maar bekijk meteen de speciale tentoonstelling over een gouden zegelring in de laatste zaal bovenin.
Verder inderdaad op chronologische volgorde van zaal 1 tm 20.

pi_12488855
Over 5 uurtjes staan wij op schiphol
  woensdag 20 augustus 2003 @ 20:25:56 #9
11535 mandark80
Living in Gansta's paradi
pi_12585652
Back from Chersonissos! Vannacht om half 12 aangekomen op schiphol van een super vakantie en ik wil morgen terug!
Ik zat met nog 3 vrienden in app. Maria, vlakbij de Hoofdweg en aan het einde van de straat waar o.a. Friet van Piet en Japapaaah zich aan bevinden. Bij de kruising aan linkerkant. Wij zijn veel naar Club Status geweest. Muziek en crew is daar geweldig!

Een verzoek aan de mensen die nu in Chersonissos zitten. Wanneer jullie langs het restaurant onder app. Maria lopen (dat heet Yaris), doe dan Mr. Souflaki de groeten. Hij werkt daar alleen 's nachts en maakt daar dan Souflaki op de barbecue. Hij is heel cool!
En ga ook eens lekker eten bij Tropical. Dat zit achter het wester strand. Niet zo groot, maar best gezellig, uitzicht over het strand, lekker eten, goeie muziek en de eigenaar is cool!

pi_12607044
Kreta was kicke!!

alleen jammer van het strand en het strand beleidt daarro

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_12607235
Wat was er met het strand en het strandbeleid dan?
pi_12608980
beetje kleine strandjes en overall van die bedden waar je haast wel verplicht op moet gaan liggen,,
-the Dude-
pi_12609845
Ow! Maar dat was 7 jaar geleden ook al zo!
pi_12625494
ik ga lekker vanmiddag naar kreta, ben inmiddels ook wel toe aan vakantie.
that's me again
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 11:05:30 #15
30299 chiel-s
http://www.chiels.nl
pi_12625568
quote:
Wij zijn veel naar Club Status geweest. Muziek en crew is daar geweldig!
daar liepen de kakkerlakken over de dansvloer rond!
Party0n Till The Break Of Dawn
  zaterdag 23 augustus 2003 @ 11:37:21 #16
20298 Ludo_Sanders
R U talking 2 me
pi_12652144
Ben al weer een een weekje terug. Kreta was echt mega gaaf.
Ik heb ook de Samaria Kloof gelopen, dit is echt een aanrader!
pi_12663546
Woei, gisteren terug gekomen van Kreta, Hersonissos. Wij waren alleen wel beetje laat in het seizoen dit jaar dus uitgaan was iets minder druk, maar natuurlijk nog wel gezellig!

Arena is wel een mooie tent, mooi lief nederlands personeel
Verder is Nico van The Saloon de koelste propper, het strand is kut met die ligbedden (loop helemaal naar rechts en het is beter). Het bier is alleen maar Heineken De barvrouwen zijn niet zo terughoudend, word goeie muziek gedraaid (weinig rnb behalve eminem of in de daarin toegewezen tenten zogezegd ) Grieken kunnen niet rijden, ouzo is vies, die banden achter speedboat zijn gaaf, zeewater is vies Zweden zijn lieve mensen.

Zo, ik kon er wel een lang verhaal van maken maar die staan er al zoveel, dus dit is beter.
Maar goed gisterennacht dus niet uitgeweest omdat we terugkwamen, ga ik nu weer douchen en kunnen we weer weg.
Dahaaaag

zondag 24 augustus 2003 @ 00:21:26 #18
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_12668521
Ik vond juist Amnesia en Camelot de leukste tenten,,,

en dat NRG vond ik het toppunt van triestheid met dat gebeuk maar dat is mijn mening

-the Dude-
  dinsdag 26 augustus 2003 @ 13:16:39 #19
30299 chiel-s
http://www.chiels.nl
pi_12727825
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 00:21 schreef DAMH het volgende:
Ik vond juist Amnesia en Camelot de leukste tenten,,,

en dat NRG vond ik het toppunt van triestheid met dat gebeuk maar dat is mijn mening

Ben ik mee eens maar boven amnesia & camelot ownde 1 place:

Homus (Jeff Mills & Deep Dish gezien daar)

Party0n Till The Break Of Dawn
  woensdag 27 augustus 2003 @ 13:20:05 #20
61988 xqsuss
Locked N Loaded
pi_12754713
Ik heb het echt naar mijn zin gehad !!!
Ik ga zo weer terug ...

Voor iedereen die foto's wil zien en een leuk achtergrondje wil hebben van Starbeach (Zelf gemaakt) kunnen gaan naar :

Http://kreta03.flappie.nl

C ya

/-----//Grtz//--//XQSuSS//-----/1--4M--H0RN3Y----/
pi_12785840
Ik ga over 2 dagen naar kreta!!

Eerste week een rondreis en de tweede week zitten we in een appartement in Chersonisos.

pi_12812695
Nu nog 1 dag
pi_12828232
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 17:48 schreef Meimeltje het volgende:
Nu nog 1 dag
goh toevallig , zit jij in het zelfde vliegtuig vanavond
pi_12845802
ben net terug uit malia...ik heb me rot gelachen... niet alleen omdat er bijna geen nederlanders waren (wat al helemaaal geweldig was) maar vooral omdat het er spot goedkoop is.. mensen die naar chesonissos gaan neem maar een goed gevulde portomonaie mee.. ik ben voor 1 week vet feesten 325 eurie kwijt en daar heb ik nog schoenen en andere dingen voor gekocht..terwijl de mensen in het vliegtuig 150 pp per dag uitgaven voor het zelfde wat wij deden en wij maar 50 of minder....

3 wodka/jus voor 5 eurie 2 cocktails voor 5 eurie..de heel avond 2 voor 1 en 3 voor 1...maaltijden (de brasserie) tussen de 5 en 10 euro en dan krijg je me toch een bord vol...lang leven de britten..heb een geweldige tijd gehad 1 klein vechtpartijtje gezien en vooral heel veel gefeest tot in de vroege uurtje (aangezien er 24uur barretjes zijn malia is the best ...zelfs de mcdonalds was goedkoper in malia hahaha

pi_12941028
het was ook weer super dit jaar in Malia..
dit jaar hebben we de excursie naar Santorini gedaan , ondanks de verschrikkelijke bootreis was het eiland prachtig, beetje zielig voor de ezeltjes die de luie mensen naar boven moesten brengen. Verder hebben we nog gemountainbiked op het Lassiti Plateau wat ook heel leuk was...

we hadden dit jaar voor het eerst appartement en het is uitstekend bevallen, het eten is echt goedkoper dan hier.. we waren voor voorgerecht, hoofd en nagerecht en drinken zo'n 30 euro kwijt voor 2 personen en dan had je veel en heerlijk eten ( vooral bij Symposium )

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')