---=== Korte toevoeging over mijn geschiedenis met Letland ===---
De brugklas heb ik op het Revius te Doorn moeten uitzitten, en ik zat toen ook bij 2 broers in de klas: Amren en Hjalmar. Deze verhuisden aan het eind van het jaar naar Aruba, en ik had sindsdien niets meer van ze vernomen, tot ik in de zomer van 2000 (als ik het me goed herinner) ineens een telefoontje kreeg. Ze waren weer naar Nederland verhuisd. In die tijd niet heel veel contact meer met ze gehad, en uiteindelijk ging ik naar een andere school, om, na 2x te zijn blijven zitten in VWO 4, mijn HAVO diploma te halen. In de lente van 2003 kwam ik bij stom toeval Hjalmar weer tegen, en hij ging een feestje geven. Ik werd meteen uitgenodigd, en zo kwam het ook dat ik hielp met vervoer met mijn nieuwe auto: een Lancia Dedra 2.0 i.e. Niet veel later kwam ter sprake dat hij met 2 vrienden naar Letland zou gaan. Bouke en Evert. Ze waren daar eerder met schooluitwisseling geweest, en ze wilden weer terug. Bouke kende ik nog wel van het Revius. Echt goed kon ik nooit met hem opschieten, maar dat interesseerde me niet zo. Waarom precies wist ik niet, maar ik moest en zou mee naar Letland. En zo kwam het, dat wij met mijn auto in juli 2003 onderweg waren naar Letland.
In die vakantie is veel gebeurd. Ik bleek een stuk beter te kunnen opschieten met Bouke dan ik dacht, Hjalmar had daar een vriendin waar ik goed mee kon opschieten, en met haar heb ik een hoop lol gehad. Dana heet ze. Zij had een vriendin die mij wel zag zitten, Ieva genaamd, maar ik vond haar te jong (zij 15, ik 19). Ik heb daar nog verscheidene andere mensen ontmoet. De belangrijkste, mag ik toch wel zeggen, was Inga, daarnaast ook Cuca, haar huidige vriendje, Uģis, een toffe kerel, en zo kan ik nog wel even door gaan. Hjalmar en ik verbleven bij Dana, Bouke en Evert (die trouwens met het vliegtuig waren gekomen) bij Inga. Inga had op dat moment een soort iets met Evert, maar dat liep niet zo.
Na ongeveer een week in Letland te zijn geweest gebeurde het: we hadden een feestje bij Inga thuis, en Hjalmar, die op dat moment iets langer dan een week zijn rijbewijs had, wilde even mijn auto lenen, om samen met Bouke te gaan tanken. Dom als ik was, gaf ik deze mee, en na enkele uren komt het bericht binnen dat ze een ongeluk hadden gehad. Een heel gedoe, en ik kreeg het verhaal van Hjalmar dat hij niet harder dan 100 had gereden, er een vrachtwagen met groot licht op hem af kwam, hij moest uitwijken, en zodoende over de rotonde heen vloeg, 3 rondjes in de lucht makend. Pas een half jaar na dato ben ik achter het echte verhaal gekomen: onze beste jongen reed 130, op een weg die hij niet kende. Kwam daar ineens bij een rotonde, trapte keihard op de rem, belande in het gras en ging zijwaarts, kwam weer op de weg, die iets hoger lag, waardoor hij de lucht in vloog, en belande op deze manier na 2 mooie rollen in de berm. Probleem voor hem was, dat ik eigenlijk al wist dat hij had gelogen. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb hem aardig lopen treiteren, waarin zijn vriendin goed mee deed. Ik heb hem jaloers gemaakt door constant met zijn vriendin op te trekken zonder hem (maar niets gebeurd) Ook Bouke en Evert deden zo nu en dan mee met het getreiter, zodra het een schot voor open doel werd (zeg tegen de gemiddelde persoon in Smiltene "18 centimeter", en hij/zij weet meteen wie je bedoeld)... Laten we zeggen dat hij nogal een rotvakantie had meegemaakt, en dat ondertussen iedereen hem daar haat.
De allerlaatste dag van de vakantie was een flinke feeststemming, en ik was vrolijk met de dames (Inga en Dana) aan het dansen, toen Inga mij ineens vertelde dat ze me wel zag zitten. Verlegen als ik destijds was, had ik er in eerste instantie niet heel veel zin in, maar later waren we toch aan het zoenen, terwijl ik angstig om me heen aan het kijken was, of Evert ons niet zag. Vervolgens dus naar huis met onze 2 eersteklas vliegtickets die we van de verzekering hadden gekregen (ANWB: YOU RULE!!!), en aldaar flink contact gehouden met Inga, Dana en Ieva. Ieva was in eerste instantie boos op mij, omdat zij vond dat ik zomaar een ander gezoend had, terwijl ik vond dat ik niet eens wat met Ieva had, maar dat was gelukkig snel weer bijgelegd. Ieva nog altijd verliefd op mij, en Inga wilde samen met Dana, die ondertussen Hjalmar weer zag zitten, naar Nederland komen. Vreselijke week geweest. Laten we zeggen dat Inga het uitmaakte met mij, terwijl Hjalmar het tot ieders verbazing uitmaakte met Dana, wat er uiteindelijk toe leidde, dat Dana bij mij verbleef, en Inga bij Bouke. Later zij dus weer naar huis.
Daarna ging ik naar de HKU in Hilversum, om daar de studie DMD te volgen, wat me absoluut niet beviel, waardoor ik tegen het eind van het jaar stopte met deze studie, om vervolgens weer naar Letland te gaan. Dana, wie ik daar als mijn beste vriendin zag, had ondertussen een vriendje die bijzonder jaloers was aangelegd. Een week voor ik naar Letland ging, kreeg ik daarom ook een telefoontje van haar terwijl ze aan het huilen was, en mij vertelde dat ze me niet zo vaak zou kunnen zien van hem. Ik boos, maar niet laten merken. Omdat ik dus gestopt was met mijn studie, had ik ineens een hoop vrije tijd, en daardoor zag ik ook de mogelijkheid om meteen 3 maanden te gaan. Eerst 2 weken met Bouke. Die ging na de kerstvakantie weer naar huis, en voor mij was het tijd om Riga te gaan ontdekken. Inga, met wie ik het ondertussen weer had bijgelegd, was zo vriendelijk om mij in huis te nemen, en zo heb ik dus ongeveer 2,5 maand in Riga doorgebracht, afgezien van die paar weekjes dat ik naar Smiltene was gegaan.
In Smiltene zag ik Ieva steeds meer zitten, en uiteindelijk had ik haar gezoend. Stomste fout die ik ooit gemaakt had, want diep in mijn hart wist ik wel dat het niets ging worden. Weer terug in Riga was ik haar alweer vrij snel vergeten, en ik ging weer op mijn oude tour daar. Alle verlegenheid die ik in de zomer nog had, had ik weg gegooid, en zodoende heb ik daar nog menig meisje versierd (zie ook:
Dat Letse meisje *zucht* :) (lang verhaal) Ieva boos. Logisch. Destijds ook niet meer bijgelegd. Pas toen ik weer in Nederland was, had ik haar een mailtje gestuurt met hoe het me speet. Dat was ook oprecht zo, want ze was ondertussen ook echt een goeie vriendin van mij geworden. Dat had ik dus weg gegooid.
Verder dacht ik in Riga een beste vriend te hebben gevonden, genaamd Martiņš. De problemen kwamen echter toen hij zijn kamer moest betalen, maar zijn geld verloren was, en ik, met mijn domme kop, hem 150 lat heb geleend, welke ik nooit meer terug gezien heb. Hem ben ik intussen ook al lang en breed uit het oog verloren, dus ik kan zwaaien naar mijn centjes (had ik van tevoren wel kunnen zien, maar lang verhaal enzo... gewoon dom!) Later beroofd van nog eens 50 lat. Op een lullige manier, maar wat er op uit liep dat ik door dé criminelen van Smiltene naar Riga werd gebracht. Ik heb tijdens die rit echt angsten uit gestaan, maar is toch goed verlopen.
Uiteindelijk heb ik uit die 3 maanden veel geleerd, en ik heb absoluut geen spijt van dat ik het gedaan heb. Maar aan alles komt een eind, en zo kwam het dat ik 23 maart weer naar huis moest. Vervolgens nog wat gewerkt en gedacht over wat voor studie te doen, wat ik uiteindelijk besloten heb: Slavisch Taal & Cultuur, met eerst een basiscursus Russisch, om daarmee hopelijk toegelaten te worden met mijn HAVO diploma en een toelatingsexamen. Gewerkt had ik bij PGGM in Zeist, waar ik ook Misha had ontmoet, die een vriendin had, waar hij samen mee naar Zeeland zou gaan. Hij had daar geen zin in, en later had hij problemen met zijn vriendin, en in die tijd vroeg ik ook of hij mee wilde naar Letland; en zo kwamen we bij de zomervakantie van 2004 in Letland.
---=== And now, back to the summer of 2004 ===---