abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21371099
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:42 schreef Tyrhraustur het volgende:
Oh dit is een "ik pik op de Frysken want ik denk dat Holland Nederland is" topic.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:45:10 #52
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_21371121
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:43 schreef Tyrhraustur het volgende:

[..]

Jammer he, ik heb nog een boekkast vol hoor.
[..]

racist.
Fries
.
.
.
.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_21371127
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:44 schreef BlackAllStars het volgende:

[..]

napalm
Nee, want die gasbel moet ons Nederlanders voorzien van aardgas om te exporteren naar andere landen o.a.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:46:09 #54
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_21371144
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:45 schreef cultheld het volgende:

[..]

Nee, want die gasbel moet ons Nederlanders voorzien van aardgas om te exporteren naar andere landen o.a.
idd goed nadenken
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_21371163
mensen die dit topic serieus nemen fan-tas-tisch, wat een PLAAT voor je kop heb je dan? .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:47:23 #56
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371171
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:40 schreef BlackAllStars het volgende:
Ik woon in Groningen, maar heb ook in Friesland gewoont. WAT EEN KUTDIALECT!!! spreken die mensen echt GAY!!! gewoon. Dus ja het lijkt mij een goed idee dat we er wat napalm op gooien zoals U allen ziet ben ik gefrustreed. Dat krijg je als je in Friesland hebt gewoont
hey malerd weet je wel hoe de Ommelanden zich noemden ndaat zij zich vrij gevochten hadden van de stad?
De Friese ommelanden

Daarnaast is het een taal, ouder dan het Nederlands.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21371176
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:46 schreef HeatWave het volgende:
mensen die dit topic serieus nemen fan-tas-tisch, wat een PLAAT voor je kop heb je dan? .
met zo'n plaat kun je heel Nederland isoleren
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_21371202
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:47 schreef cultheld het volgende:

[..]

met zo'n plaat kun je heel Nederland isoleren
Inderdaad .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:48:26 #59
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371203
Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brūze en siede,
En būnzje troch śs ieren om!
Flean op! Wy sjonge it bźste lān fan d'ierde,
It Fryske lān fol eare en rom.
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!

Hoe ek fan oermacht, need en see betrutsen,
Oerālde, leave Fryske grūn,
Nea waard dy fźste, taaie bān ferbrutsen,
Dy't Friezen oan har lān ferbūn.
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!

Fan būgjen frjemd, bleau by 't āld folk yn eare
Syn namme en taal, syn frije sin;
Syn wurd wie wet; rjocht, sljocht en trou syn leare,
En twang, fan wa ek, stie it tsjin.
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!

Trochloftich folk fan dizze ālde namme,
Wźs jimmer op dy ālders grut!
Bliuw ivich fan dy grize, hege stamme
In grien, in krźftich bloeiend leat!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!

Zelfs na 500 jaar Hollandse 'overheersing' lijkt het niet op een dialect.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21371210
Posts van meer dan 2 regels in ONZ !

Hoe meer ie post, des te meer anderen inzien dat het prikkeldraad nog niet zo gek is .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:50:12 #61
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_21371235
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:48 schreef HeatWave het volgende:
Posts van meer dan 2 regels in ONZ !

Hoe meer ie post, des te meer anderen inzien dat het prikkeldraad nog niet zo gek is .
ook 2 regels
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_21371245
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:50 schreef cerror het volgende:

[..]

ook 2 regels
Dus niet MEER dan 2 .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:51:05 #63
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_21371250
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:48 schreef Tyrhraustur het volgende:
Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brūze en siede,
En būnzje troch śs ieren om!
Flean op! Wy sjonge it bźste lān fan d'ierde,
It Fryske lān fol eare en rom.
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!

Hoe ek fan oermacht, need en see betrutsen,
Oerālde, leave Fryske grūn,
Nea waard dy fźste, taaie bān ferbrutsen,
Dy't Friezen oan har lān ferbūn.
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!

Fan būgjen frjemd, bleau by 't āld folk yn eare
Syn namme en taal, syn frije sin;
Syn wurd wie wet; rjocht, sljocht en trou syn leare,
En twang, fan wa ek, stie it tsjin.
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!

Trochloftich folk fan dizze ālde namme,
Wźs jimmer op dy ālders grut!
Bliuw ivich fan dy grize, hege stamme
In grien, in krźftich bloeiend leat!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!
Klink dan en daverje fier yn it rūn
Dyn ālde eare, o Fryske grūn!

Zelfs na 500 jaar Hollandse 'overheersing' lijkt het niet op een dialect.
Friezen zeiken knauwen en zijn boeren,
Friezen zeiken knauwen en zijn boeren,
Friezen zeiken knauwen en zijn boeren,
Jaja zo ist maar net u-huh, u-huh
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:51:33 #64
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_21371264
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:50 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dus niet MEER dan 2 .
.



Kijk 3 zinnen!
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:51:41 #65
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371270
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:48 schreef HeatWave het volgende:
Posts van meer dan 2 regels in ONZ !

Hoe meer ie post, des te meer anderen inzien dat het prikkeldraad nog niet zo gek is .
Wanneer het aardgas ook omprikkeldraad wordt vindt ik het goed, het houdt die grijpgraage vette Hollandsche vingertjes weg
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21371303
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:51 schreef Tyrhraustur het volgende:

[..]

Wanneer het aardgas ook omprikkeldraad wordt vindt ik het goed, het houdt die grijpgraage vette Hollandsche vingertjes weg
Jullie Friese simpele zielen begrijpen m'n plannetjes nog niet he, jullie worden onze nieuwe kolonie, we gaan nu niet voor een Gouden Eeuw maar voor een Platina Eeuw
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_21371312
Waarom staat er trouwens een '2' bij Schiermonnikoog?

Bij mijn weten is dit een Gronings waddeneiland.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:54:39 #68
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371341
Oorsprong en migraties van de Friezen

Het ontstaan van het woongebied der Friezen; en de eerste bewoning

Hoe de kleigebieden langs de Noordzeekust ontstonden (2000- 500 v.o.j.)

De kleigebieden die langs de Noordzeekusten van Nederland, Duitsland en Denemarken liggen, waren vóór 700 v.o.j. onbewoonbaar.[1] Alleen in het huidige West-Friesland woonden mensen.[2]

Rond 2000 v.o.j. ontstaat er langs de Noordzeekust, van de Zeeuwse eilanden tot aan Denemarken, een duinenstrook. Achter deze duinenstrook vormt zich een onbewoonbaar veengebied. Ten oosten van dit veengebied liggen de hogere zandgronden die wel bewoond zijn (zie plaatje).[3] [4] Grote rivieren zoals de Maas, Rijn, Oer-IJ, Eems, Weser, Elbe, Eider doorsnijden de duinstrook, en monden uit in de Noordzee.

hogere zandgronden (bewoond)

[geel] duinenrij

[paars] veengronden (onbewoond)
De Noordzeekust rond 2000 v.o.j.


Dan breekt rond 2000 v.o.j. de zee ten noordoosten van Texel door de duinenrij heen, en ruimt het veen op. Daarbij wordt een klei-afzetting gedeponeerd. Bij Terschelling, ten noorden van Ameland, bij de mondingen van de Hunze en de Eems waren al doorbraken in de duinenrij waardoor de zeeklei zich af kon zetten. Deze klei-afzettingen vormen de basis voor de vroegste bewoning van het Fries-Groningse kleigebied zo'n 1300 jaar later.[5]

Tussen 800 en 500. v.o.j. zet zich langs de gehele Noordzeekust, van Zeeland tot en met Zuidwest-Jutland, op de kwelders achter de duinenrij, een vruchtbare kleidek af. Dit kleidek is met gras begroeid, en daardoor zeer geschikt voor beweiding. Er zijn aanwijzingen dat de bewoners van de hogere zandgronden zomers met hun vee naar de weidegronden op de kleigebieden trekken, en daar het hele seizoen blijven.[6]

De eerste kolonisatie van kleigebieden langs de Noordzeekust (3000 v.o.j.- 0)

West-Friesland
In West-Friesland had zich rond de monding van de Oer-IJ een kleidek gevormd, waardoor van 3000 v.o.j. tot 800 v.o.j. bewoning mogelijk was. Na 800 v.o.j. werd door veenvorming de bewoning voor enkele eeuwen onmogelijk.[4]

Fries-Groningse kleigebieden
Pas vanaf 800 v.o.j. worden de eerste sporen van mensen op de Fries-Groningse kleigebieden ontdekt. Dit zijn vuurstenen sikkels. Deze vuurstenen sikkels zijn ook in zeer grote aantallen gevonden in West-Friesland (daterend van 1200 tot 700 v.o.j.), Drenthe en Oost-Friesland. Ze werden gebruikt voor het steken van plaggen. Deze plaggen werden o.a. voor de huizenbouw gebruikt .[5]
Vanaf 600 v.o.j. vinden we de eerste nederzettingen op het Fries-Groningse kleigebied (Texel, Tritsum, Hichtum, Wommels, Stapert, Hogebeintum, Ezinge en Middelstum). Vanaf 550 v.o.j. is er sprake van een vrij massale kolonisatie. Dan begint een terpenlandschap te ontstaan.[6]

Nederzettingsgebied van de eerste kolonisten van de Fries-groningse kleigebieden

Bewoners van de hogere zandgronden



De eerste nederzettingen op het Fries-Groningse kleigebied


Oost-Friesland
700 v.o.j. vond een systematische kolonisatie van de (zoetwater)kleigebieden van de Eems- en Weseroever plaats (Hatzum-Boomborg, Jemgum, Huntebrück-Wührden).[7] Pas vanaf 100 v.o.j. werd door een verdergaande verlanding de zeekleigebieden in het westen van Oost-Friesland gekoloniseerd.[8]

Noord-Friesland
500 v.o.j. zijn bij de monding van de Eider grote kleivlaktes opgeslibd. In het zuiden van het schiereiland Eiderstedt vinden we de oudste nederzettingen op de klei (warf Tofting). Deze dateert echter pas van het jaar nul. De eilanden Sylt, Föhr, Amrum en het schiereiland Eiderstedt waren, als we op de vondsten afgaan, dicht bevolkt. De bevolking woonde er op de hogere zandgronden en gebruikten de uitgestrekte klei-kwelders, die slecht op enkele honderden meters afstand lagen, als weidegrond. Deze kwelders waren tussen 700 en 500 v.o.j. ontstaan in een gebied ten zuiden van Sylt tot het schiereiland Eiderstedt. De hogere zandgronden van de eilanden waren al veel eerder, namelijk vanaf 1500 v.o.j. bewoond.[9]

Zuidwest-Jutland
De zeekleigebieden in Zuidwest-Jutland konden (in het zuiden) rond 700 v.o.j., en in het noorden (bij Ribe) rond 500 v.o.j. als weidegebieden gebruikt worden. Er zijn geen nederzettingen midden op de kleigebieden aangetroffen. De kleigebieden waren slecht een paar kilometer breed, waardoor de mensen op de hogere zandgronden konden blijven wonen.[10]

Friese Volk: haar Kern-, Herkomst- en Brongebied

Het Friese Kerngebied
Van een lijst met geografische namen, die door de geograaf Claudius Ptolameus rond 150 n.o.j. te Alexandriė werd samengesteld, werden in de 15e eeuw in Europa landkaarten gemaakt.[11] Op deze kaart staan ook de namen vermeld van de stammen die in het Noordzee kustgebied woonden. Hedendaagse onderzoekers hebben de gegevens van deze kaart overgebracht op een moderne kaart. Hieruit blijkt dat in Zuidwest-Jutland (vanaf Ribe), Noord-Friesland en Dithmarschen tot aan de Elbe, Saksen woonden. Tussen Elbe en Weser woonden 'grote' Chauken. In Oost-Friesland woonden 'kleine' Chauken. En van de Eems tot de Rijn woonden Friezen. De beschrijving van Ptolameus komt overeen met de culturen van het begin van de jaartelling, zoals die uit archeologische vondsten gereconstrueerd zijn.[12]

Kaart met Germaanse stammen; naar Ptolemeus

Uit het bovenstaande kunnen we concluderen dat in Oost- en Noord-Friesland van oorsprong geen volken woonden die zich in de Romeinse tijd Friezen noemden. West Friesland was door veenvorming van 800 v.o.j. tot 400 v.o.j. onbewoonbaar geworden. Als ontstaansgebied van de Friezen blijft over het Fries-Groningse kleigebied. Uit archeologisch onderzoek is gebleken dat de eerste nederzettingen in het Fries-Groningse kleigebied dateren uit een periode van 600 tot 400 v.o.j.. De nederzettingen zijn in drie gebieden te onderscheiden: Texel, Hogebeintum en Ezinge.[13]

Het ontstaansgebied van de Friezen -de Fries/Groningse kleigebieden- wordt door mij aangeduid als het Friese Kerngebied.

De herkomst van de eerste bewoners van het Friese Kerngebied

Eems/Weser kolonisten (600 - 400 v.o.j.)
De eerste bewoners van de Fries-Groningse kleigebieden komen uit Noordwest Nedersaksen, namelijk uit het gebied tussen de benedenloop van de Eems en de Weser. Om precies te zijn een gebied van de linker Eemsoever, over de Oostfriese geestgronden tot en met de Weser kleigebieden.(zie plaatje)[14]
(De bewoners van de Eemsoever zijn verwant aan die van Holstein. Het aardewerk uit het Eemsgebied is namelijk beļnvloed door dat van Holstein.[15])

Drentse kolonisten (400 - 300 v.o.j.)
Een tweede groep kolonisten komt uit Drenthe en de aangrenzende zandgebieden van Groningen en Friesland.[16]

woongebied van de eerste groep kolonisten

[lila] woongebied tweede groep kolonisten


De herkomstgebieden van de eerste Friezen


Herkomst van de Eems/Weser groep
De eerste boeren van het Eems/Weser gebied waren de hunebedbouwers (Trechterbekercultuur) die zo'n 3400 jaar v.o.j. opdoken. Deze boeren kwamen waarschijnlijk uit een gebied dat rond de Elbe en Saale lag. Ze vormden een culturele eenheid met de eerste boeren van de Drentse zandgronden. Deze eerste boeren troffen in het Eems/Weser gebied een bevolking van jagers en verzamelaars aan. Van deze jagers/verzamelaars zijn na de migratie van de boeren geen sporen meer aangetroffen. Over de omgang tussen die twee groepen is niets bekend.[17]

Herkomst van de Drentse groep
Van 4000 - 3400 v.o.j. zijn er geen sporen van bewoning van de Drentse zandgebieden. Er waren misschien wel enkele jagers/verzamelaars groepjes in de beekdalen. Vanaf 3400 v.o.j. vinden we de eerste sporen van de trechterbekercultuur beter bekend als de hunebedbouwers. Deze hunebedbouwers zijn boeren en komen waarschijnlijk uit Denemarken en Sleeswijk-Holstein. Ondanks veranderingen in o.a. grafrituelen (hunebed naar grafheuvel) geeft Fokkens in zijn proefschrift aan dat er toch sprake is van een culturele continuļteit.[18] Hieruit kunnen we concluderen dat de "Drentse" groep kolonisten van het Friese Kerngebied van oorsprong uit Denemarken en Sleeswijk-Holstein komt. Het brongebied van de Friezen is te herleiden als het herkomstgebied van de kolonisten uit het Eems/Weser gebied en de kolonisten van het Drents-, Fries-, Groningse zandgebied. Dit brongebied overlapt voor een groot deel het gebied van de Trechterbekercultuur uit de oudste periode: Denemarken, Sleeswijk Holstein en het Eems-Saale gebied.[19]

[indent][indent][indent]Brongebied van de eerste Friezen

[/indent][/indent][/indent]

West-Friesland was geen herkomst gebied (800 v.o.j.)
Taayke geeft in zijn zeer verdienstelijke proefschrift aan, dat het aardewerk uit West-Friesland en het Friese Kerngebied niet op elkaar aansluiten. Hij sluit een vroege kolonisatie vanuit West-Friesland uit.[20]

Gebiedsuitbreiding van de Friezen

Ontstaan van de Oer-Friezen (400 - 200 v.o.j.)
Tussen 400 en 200 v.o.j. ontwikkelt zich uit de Eems/Weser- en de Drentse groep kolonisten een groep met een eigen identiteit. Sommige archeologen noemen dit de Proto-Friese cultuur (De archeoloog Ernst Taayke houdt echter een slag om de arm; volgens hem lijkt het aardewerk van deze "Proto-Friezen" wel op elkaar, maar houdt dit niet perse een sterke onderlinge band in). Deze Oer-Friezen woonden in een gebied dat tussen Leiden en Delfzijl ligt.[21]

Uitbreiding van Rijn tot Eems (200 v.o.j. - 0)
De 'Proto-Friezen' breiden in de volgende eeuwen hun woongebied uit. In het jaar 0 loopt het woongebied van Wijk bij Duurstede tot aan de Eems. [22] Dit gebied komt precies overeen met de beschrijvingen die Ptolameus geeft van het woongebied der Friezen. (Het type aardewerk dat kenmerkend is voor deze "vroege" Friezen komt vooral in de huidige provincie Friesland voor; meer naar het oosten neemt het aantal vondsten snel af. -Mededeling van Ernst Taayke-)

Uitbreiding van het Friese woongebied: Rijn tot Eems
in de Romeinse tijd


De ontwikkeling van Frisia Magna

Rond 802 n.o.j. wordt, in opdracht van Karel de Grote, de Lex Frisionum opgesteld. De Lex Frisionum is een in het Latijn geschreven wetstekst waarin het volksrecht van de Friezen opgetekend is. In deze wetstekst wordt het Friese rechtsgebied aangewezen als zijnde van de Sincfal (Vlaanderen) tot aan de Weser.[23] [24] Dit gebied wordt ook wel aangeduid als Frisia Magna (Groot Friesland).[25] Dit Frisia Magna is veel groter dan het Friesland zoals dat op de kaart van de geograaf Claudius Ptolameus uit de Romeinse tijd staat. De volksbeweging die plaats vond in de zeshonderdvijftig jaar, die tussen de kaart van Ptolameus en die van Karel de Grote zit, kan aan de hand van archeologische vondsten gereconstrueerd worden.

Romeinse tijd
Verlies van het Groningse kleigebied aan de Chauken (0 - 250)
Door de komst van de Romeinen in de zuidelijke Nederlanden, in 12 v.o.j., kunnen de Friezen hun woongebied niet verder naar het zuiden van de Amstel en de Rijn uitbreiden.[26] Ook verliezen de Friezen in de eerste eeuw van de jaartelling de Groningse kleigebieden aan de Chauken, die oprukken uit Oost-Friesland.[27]

Ontvolking van de Friese kleigebieden (250 - 400 )
Er vindt tussen 250 en 400 n.o.j.een nagenoeg gehele ontvolking plaats van de Friezen in Noord Holland en het Friese kleigebied. De Friese aardewerkstijl verdwijnt en de potten gaan sterk op die van de oosterburen (Chauken?, Saksen?) lijken (Mededeling van Ernst Taayke). Deze ontvolking vindt niet alleen in het Friese gebied plaats, ook in de Baltische- en Noord-West Europese kustgebieden trekt de bevolking aan het einde van de tweede eeuw de binnenlanden in.[27a]Over de oorzaak van deze ontvolking tasten wetenschappers nog in het duister; voor overstromingen en zeespiegelrijzing zijn nog geen bewijzen gevonden.[27b] Misschien moeten we denken aan misoogsten, veepest, of betere economische perspectieven andere streken.
Waar de Friezen naar toe verhuizen is niet met zekerheid te zeggen. Het is mogelijk dat ze in de derde eeuw eerst naar Vlaanderen geėmigreerd zijn, en vandaar overstaken naar Kent in Engeland. Er is namelijk Fries aardewerk (Tritzumer aardewerk) gevonden in Vlaanderen en in Kent.[27c] Een tweede mogelijkheid is dat de Friezen zijn opgegaan in het stammenverbond van de Franken. Zo rond 300 n.o.j. ontstaat een nieuwe stam die de naam Franken draagt. Kerst Huisman oppert dat de Friezen van de overstroomde kleigebieden naar Oost-Friesland getrokken zijn, en daar samen met de Chauken de stam der Franken gevormd hebben.[28]

Ook In het Noord-Duitse terpengebied (Oost Friesland en de Noord Friese eilanden) vindt een nagenoeg gehele ontvolking plaats, echter pas in de 5e eeuw.[29]

Volksverhuizings periode
Herbevolking van de Friese kleigebieden (400 - 600)
Na 400 n.o.j. is er weer sprake van bewoning in het Fries-Groningse kleigebied.[30] Gebruiksvoorwerpen van deze nieuwe groep kolonisten vertonen, na 450 n.o.j., een sterke overeenkomsten met gebruiksvoorwerpen van de kustgebieden van Noord-Duitsland en Zuid-Denemarken uit die tijd.[31] Deze kustgebieden bij de Elbe en van Sleeswijk-Holstein waren in de vijfde eeuw de woongebieden van de Saksen, Angelen en Juten. Aangenomen wordt dat de nieuwe kolonisten van de Fries-Groningse kleigebieden de Saksen, Angelen en Juten waren, die zich vermengden met een zeer kleine groep achtergebleven Friezen uit de Romeinse periode.

In een rond 802 n.o.j. opgestelde wetstekst (het Lex Frisionum) wordt een gebied van de Sincfal (Vlaanderen) tot aan de Weser aangewezen als zijnde bewoond door Friezen.[32] Hoe is het te verklaren dat de Angelsaksische en Juutse kolonisten van de vijfde eeuw zich in een negende eeuws geschrift laten aanduiden als zijnde Friezen? Kerst Huisman geeft daarover de volgende theorie: In het Fries-Groningse kleigebied hadden zich veel mensen gevestigd uit het Elbegebied en Sleeswijk-Holstein. Dat deze Angelen, Saksen en Juten in de latere geschiedbronnen aangeduid wordt als Friezen, komt doordat de Friese elite (die in 300 n.o.j. samen met de Chauken de Frankische stam vormden) weer terug keerden naar de Fries-Groningse kleigebieden. Door de komst van deze Friese elite gingen de Anglosaksische en Juutse kolonisten zich Friezen noemen. Bij Germaanse stammen uit die periode was het de gewoonte dat de naam van de politiek leidende laag gekoppeld was aan die van de stam.[33]

Frisia Magna
Het in de vierde eeuw ontvolkte Noord Holland wordt na 500 n.o.j. weer gekoloniseerd tot aan de Oude Rijn.[34] [35] In de volgende 150 jaar veroveren de Friezen het kustgebied ten zuiden van de Oude Rijn tot aan het riviertje de Sincfal in Vlaanderen.[36] Rond 650 n.o.j. veroveren de Friezen het deltagebied van de Rijn, de Maas en de Schelde op de Franken. In dat gebied liggen de belangrijke handelsplaatsen Dorestad en Utrecht.[37]

In Oost-Friesland en de Noordfriese eilanden hadden de overstromingen in de 3e e 4e eeuw minder effect gehad dan in de FriesGroningse kleigebieden, maar in de loop van de Volksverhuizingsperiode waren beide gebieden vrijwel geheel ontvolkt.[38]
Rond 600 n.o.j vestigen zich in Oost-Friesland en in Butjadingen en in Wursten, op de kleigebieden, kolonisten. Deze kwamen van de Groningse kleigebieden.[39]
De expansiedrift van de Friezen door kolonisatie en verovering leidt er toe, dat in 690 n.o.j. Koning Redbad heerst over een gebied dat reikt van de Schelde tot aan de Weser, het bekende Frisia Magna uit de Lex Frisionum.

Fries gebied rond 605 n.o.j.

[paars] Friese verovering na 650 n.o.j.

Koning Redbad's Frisia Magna

Frankische Periode

In het Lex Frisionum wordt het Friese rechtsgebied door de Franken in drieėn verdeeld. Deze driedeling wordt gemarkeerd door rivieren. In het zuiden is het het gebied tussen het Sincfal en het Vlie, in het midden tussen het Vlie en de Lauwers en in het Noorden tussen de Lauwers en de Weser. Deze driedeling heeft waarschijnlijk te maken met de drie fasen waarin de Friezen door de Franken onderworpen zijn.[40] In 720 wordt Friesland tot aan het Vlie veroverd vervolgens wordt in 734 Friesland veroverd tot aan Lauwers, en met de overwinning op Wittekind, in 782, volgt ook het gebied tussen Lauwers en Weser.[41] [42]

Noord-Friesland werd in twee golven opnieuw gekoloniseerd. Als eerste worden de Noordfriese eilanden gekoloniseerd door Friezen die komen uit het gebied tussen de Weser en het IJsselmeer. Hiertoe behoren de eilanden Sylt, Föhr, Amrum en vermoedelijk ook Helgoland en de hoger gelegen delen van Eiderstedt. Dit gebeurt in de 7e en 8e eeuw. [43] [44] In de tweede kolonisatiegolf die in de 9e en 10e eeuw plaatsvindt wordt het vasteland van Noord-Friesland en de Hallingen bewoond.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:54:53 #69
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_21371346
who cares!
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_21371354
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:47 schreef Tyrhraustur het volgende:

[..]

hey malerd weet je wel hoe de Ommelanden zich noemden ndaat zij zich vrij gevochten hadden van de stad?
De Friese ommelanden

Daarnaast is het een taal, ouder dan het Nederlands.
het is niet vervangen door ABN. Nerd
pi_21371383
@Tyrhraustur: Jij bent een Fries he? Waar woon je?
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:56:52 #72
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371389
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:53 schreef Swolly het volgende:
Waarom staat er trouwens een '2' bij Schiermonnikoog?

Bij mijn weten is dit een Gronings waddeneiland.
Ten eerste zijn Groningers buiten de stad niet de slimste, dat terzijde. Maar belangrijker ze leven op historisch Fries grondgebied, dus weg met die inteelt nep Friezen en Fryslan, de Ommelanden en Ost frysland samensmelten
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:57:38 #73
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371406
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:54 schreef cerror het volgende:
who cares!
Knip/plak. Kleine moeite om dit topic te verklote
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21371417
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:56 schreef Tyrhraustur het volgende:

[..]

Ten eerste zijn Groningers buiten de stad niet de slimste, dat terzijde. Maar belangrijker ze leven op historisch Fries grondgebied, dus weg met die inteelt nep Friezen en de Ommelanden en Ost frysland samensmelten
het beste in friesland is de bus naar groningen en liever nog naar adam of zo
pi_21371431
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:57 schreef Tyrhraustur het volgende:

[..]

Knip/plak. Kleine moeite om dit topic te verklote
dat doe jij al met je gezeik over friezen en oudste taal etc etc etc
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:59:12 #76
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371443
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:55 schreef BlackAllStars het volgende:

[..]

het is niet vervangen door ABN. Nerd
ABN bestaat niet meer, het heet tegenwoordig AN.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:59:48 #77
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371458
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:58 schreef BlackAllStars het volgende:

[..]

dat doe jij al met je gezeik over friezen en oudste taal etc etc etc
Dat knip en plak ik dus.
Oh je bent Groninger
Hei kerel, Hei kerel. Ik knip en hei kerel plak hei kerel dat dus hie kerel hier kerel.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 14:07:19 #78
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_21371600
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:54 schreef Tyrhraustur het volgende:
[....]
Wat je dus eigenlijk probeert te zeggen is dat de friezen een heel groot volk waren met een groot leefgebied die naar verloop van tijd zijn gaan uitsterven omdat niemand ze mocht. Wat er overbleef was een kleine kutprovincie waarin ze krampachtig hun brabbeltaaltje bleven kwaken en hun kinderen suske en wiske noemden.

Maar dat betekent nog niet dat jullie wegkomen met de moord op bonifatius
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
pi_21371609
Verkapt Fryske geschiedenis topic. .
Hoi.
pi_21371611
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:07 schreef Spideyman het volgende:

[..]

Wat je dus eigenlijk probeert te zeggen is dat de friezen een heel groot volk waren met een groot leefgebied die naar verloop van tijd zijn gaan uitsterven omdat niemand ze mocht. Wat er overbleef was een kleine kutprovincie waarin ze krampachtig hun brabbeltaaltje bleven kwaken en hun kinderen suske en wiske noemden.

Maar dat betekent nog niet dat jullie wegkomen met de moord op bonifatius
aha leeuwarden
pi_21371621
Kickje naar C&H lijkt me. .

Geen serieuze topics in onzin. .
Hoi.
pi_21371628
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:59 schreef Tyrhraustur het volgende:

[..]

Dat knip en plak ik dus.
Oh je bent Groninger
Hei kerel, Hei kerel. Ik knip en hei kerel plak hei kerel dat dus hie kerel hier kerel.
lol nee man ik kom niet eens uit het noorden
pi_21371652
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:08 schreef pekel het volgende:
Kickje naar C&H lijkt me. .

Geen serieuze topics in onzin. .
het starte als onzin tot dat er ene friese nerd aan komt zetten die berichten post waar je moet scrollen tot je ene ons weegt.
pi_21371696
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:10 schreef BlackAllStars het volgende:

[..]

het starte als onzin tot dat er ene friese nerd aan komt zetten die berichten post waar je moet scrollen tot je ene ons weegt.
Daarom heb ik vanwege m'n afkomst de reacties 25 t/m 53 overgeslagen.
Hoi.
pi_21371709
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:11 schreef pekel het volgende:

[..]

Daarom heb ik vanwege m'n afkomst de reacties 25 t/m 53 overgeslagen.
hahaha
pi_21371810
De vorige keer dat ik dit postte werd het niet gezien ofzo, dus nogmaals:


Met 1 simpel plan het cellentekort, mestoverschot, azc-problemen, parkeerproblemen en friesland probleem opgelost!
Plus: ik verschaf nog werk ook (alles moet immers in orde komen daar), dan kan de economie er weer bovenop komen!

Wie is voor??
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_21371945
Dankzij twee van m'n geldschieters Fristi en Taxi ben ik weer op een nieuw anti-Fries plan gekomen: De FriesTax, wanneer Friezen het prachtige, welvarende Nederland aan willen doen met een bezoek, dienen zij hun valuta eerst in Friese wisselkantoren om te wisselen naar Euro's en vervolgens tol te betalen aan de betreffende staat, in dit geval aan de Nederlandse staat, omdat ze zich zullen verrijken met ieder bezoek: En voor wat hoort wat
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 14:28:46 #88
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21372098
Boekenkast vol zei ik al
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 14:30:57 #89
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21372156
Thet Oera Linda Bok


Cornelis over de Linden, eerste meesterknecht aan ’s Rijks Marinewerf in Den Helder, bezat een heel oud in een bijna onleesbare taal geschreven handschrift, waarvan het lettertype afweek van het westerse handschrift en papier dat zijn gelijke in die tijd al niet meer kende, dat al sinds mensenheugenis in familiebezit was.


Cornelis over de Linden


Hij liet dit lezen aan Eelco Verwijs, die o.a rijksarchivaris in Friesland was. Zo nu en dan vertaalde Dr. Eelco Verwijs een aantal passages, maar twijfelde al heel snel aan de inhoud: “Die is zoo dol, zoo onsamenhangend, dat ik daardoor telkens tot de gedachte kom: Zoo’n geschrift kan niet echt zijn.”


De amateur-taalgeleerde Winkler kreeg rond november 1870 een afschrift ervan in handen en meldde het Friesch Genootschap dat het hem allemaal zeer verdacht voorkwam, maar dat ook hij geen idee had wie zoiets geschreven zou hebben en vooral waarom. De inhoud zou voor een deel historisch zijn en voor een deel mythologisch, de taal gedeeltelijk Oud-Fries, maar er kwamen ook uitdrukkingen in voor die pas in latere tijden bekend werden. Een vertaling ervan maken zou zonde van de tijd zijn.


Maar Dr. J.G. Ottema, die het handschrift onder ogen kreeg, was een heel andere mening toegedaan en overtuigd van de echtheid publiceerde hij het boek in 1872. In 1876, kwam er een tweede druk van uit. Van deze druk is in 1971 nog een herdruk verschenen. Ineens leek Friesland op de literaire wereldkaart te komen. Een openbaring! En spoedig buitelden de wetenschappers en pseudo-wetenschappers over elkaar heen.


Het handschrift bestaat uit 188 pagina’s verdeeld in diverse hoofdstukken. Helaas ontbreken er ook een tweetal stukken uit. Slordigheid bij het overschrijven, verloren gegaan door de eeuwen heen? Ook het einde ontbreekt.


Het eerste hoofdstuk bestaat uit een brief van ene Hiddo ‘tobinomath oera Linda’ (bijgenaamd over de Linden) uit het jaar 3449 na het verzinken van ´Atland’ oftewel 1256 na Chr.
(Atland - Atlantis - Oudland, ja etymologisch gezien is het Oera Linda Boek één grote hilarische smulpartij.)

Hierin introduceert Hiddo Oera Linda aan zijn zoon Okke het Oera Linda Boek, dat de geschiedenis van het hele Friese volk en van zijn voorvaderen bevat, zorgvuldig te bewaren.


Okke mijn zoon.
Deze boeken moet gij met lijf en ziel bewaren,
zij bevatten de geschiedenis van ons geheele volk,
en ook van onze voorvaderen.

luister

Een Tweede brief, van Liko ‘tobinomath ovira Linda’ En Liko raadt zijn zoon erfgenamen aan het handschrift niet in handen van monniken te geven.


Lieve erfgenamen,
laat de oogen van een monnik toch
nooit over deze schriften weiden.

luister
Vervolgens komen er een aantal hoofdstukken waarin de geschiedenis van de Oude Friezen op geheel nieuwe wijze wordt verteld.

Het verzonken Aldland ( Atlantis ) zou ten westen van Jutland gelegen hebben. Nyhellenia was een burchtmaagd op de Burcht Walhallagara, dat op een eiland lag. Wakkere lezertjes hoor ik al Walcheren roepen. Deze Nyhellenia heette eigenlijk Min-erva en heeft aan het hoofd van een groep Friezen de burcht Attica gesticht in de Krekalanden.


Neen, val niet van uw stoel, de Friezen hebben zowaar de stichting van de klassieke Grieken op hun naam staan. En daarom lijkt het schrift van de Grieken zoveel op dat van het Oera Linda Bōk. Hebben ze dus van de Noorderlingen afgekeken en niet andersom.

Dat de Friese Zeevaarder Teunis, beter bekend als Neef Teunis, model heeft gestaan voor Neptunus, is al bijna vanzelfsprekend, voor de lezer die langzaam aan wordt duidelijk gemaakt dat alles uit Friesland komt.

Maar Friso, de stamvader der Friezen kwam toch uit India? Ja, uit India kwam hij, maar daarom was hij geen Indiėr. Hij behoorde tot een groep Friezen die onder leiding van een priesteres Geertes naar India vertrokken zijn en de naam Geertmannen hebben aangenomen. Jawel, is het ooit bij de lezer opgekomen wat Himalaya betekent? Hemelaaiende berg!

En de arme J.G. Ottema? Hij geloofde nog steeds dat het boek echt was. Ondertussen was men in het andere kamp al driftig aan het speculeren wie de schrijver geweest kon zijn. Cornelis over de linden? Eelco Verwijs? En was niet ene Franēois Haverschmidt rond 1862 predikant in Den Helder geweest. Haverschmidt was beter bekend onder de naam Piet Paaltjens. Ottema zelf?

Tot op de dag van vandaag kennen wij de schrijver niet. De sporen van de werkzaamheden zijn goed uitgewist. Zo blijft het ook gissen naar het doel waarmee het boek geschreven is. Mogelijk diende het als reactie op de vernieuwende stroming in de kerk rond het midden van de 19e eeuw.

Dr. Winkler meende te weten wie de schrijver was, maar hield zijn mond. Na zijn dood zou hij het bekend laten maken. Maar toen in 1916 het KISTJE VAN WINKLER werd geopend, bleek het eigenlijk alleen een herhaling van wat eerder al geopperd was.

Ondertussen zijn er in de jaren na het publiceren van het Oera Linda Bok, boeken over dit boek geschreven die dikker waren dan het Oera Linda Bok zelf.

Een boekwerkje van S.J. Meijer, ook in mijn bezit, vergelijkt de elementen die op godsdienstig gebied aan het Oera Linda Bok kunnen worden ontleed met die van de Maya's, de Chaldeėn. Zelfs de Kabbala en Mevr. Blavatsky worden er bij gehaald. Ook staat in dit boekwerkje een brief van een oud-marineman, die duidelijk aangeeft dat hij als adelborst zo rond 1850 al eens van Cornelis over de Linde vernomen had dat hij een heel oud boek in bezit had.

En zo kunnen we nog wel een flinke tijd doorgaan. Een tot Duitser genaturaliseerde wetenschapper, Hermann Wirth, wilde zich nog in de jaren dertig in Berlijn populair maken door te beweren dat het Oera Linda Bok een der zuiverste bronnen van het Germaanse Oergeloof bevatte. Maar zowel in zijn keuze voor echtheid als politieke keuze zat deze Wirth behoorlijk fout. Het heeft hem trouwens ook niet zoveel opgeleverd. Hoe Germaanser hoe beter moeten de duitsers aanvankelijk wel gedacht hebben. Maar om nu de Friezen te zien als de zuiverste bron ervan, nou nee dus.

En zo komt er rond het Oera Linda Bok een nogal ranzig luchtje te hangen terwijl dat eigenlijk helemaal niet de bedoeling was. Ik nodig de lezer hierbij uit dit grappige boekwerk gewoon eens te lezen.

Okke mijn zoon.
Deze boeken moet gij met lijf en ziel bewaren, zij bevatten de geschiedenis van ons geheele volk, en ook van onze voorvaderen. Verleden jaar heb ik die uit den vloed gered tegelijk met u en met uwe moeder. Doch zij waren nat geworden, daardoor gingen zij naderhand bederven. Om ze niet te verliezen, heb ik ze op overlandsch papier overgeschreven. Bijaldien gij ze erft, moet gij ze ook overschrijven. Uwe kinderen desgelijks, opdat zij nimmer verloren gaan.Geschreven te Liuwert, nadat Atland verzonken is, het drie duizend vier honderd negen en veertigste jaar, dat is naar de Christen-rekening het twaalf honderd zes en vijftigste jaar. Hiddo bijgenaamd Over de Linden. Waak.

Lieve erfgenamen, om onze lieve voorouderen wille, en om onze lieve vrijheids wille, duizendmaal bid ik u. Och lieve, laat de oogen van een monnik toch nooit over deze schriften weiden. Zij spreken zoete woorden, maar zij tornen ongemerkt, aan alles wat ons Fries betreft. Om rijke prebenden te winnen, heulen zij met de vreemde koningen; deze weten dat wij hunne grootste vijanden zijn, omdat wij hunne lieden toespreken durven over vrijheid, recht en vorstenplicht. Daarom laten zij alles vernielen, wat van onze voorvaderen komt, en wat nog overig is van onze oude zeden. Och lieve, ik ben bij hen aan het hof geweest; wil Wralda het gehengen, en wij ons niet sterk maken, dan zullen zij ons altegader verdelgen. Geschreven te Liudwert, acht honderd en drie jaar na de Christen meening. Liko bijgenaamd Over de Linden,
Het boek van Adela's aanhangers.
Dertig jaren na den dag, waarop de volksmoeder omgebracht was, door den overste Magy, stond het er erg aan toe. Alle staten, die er liggen aan de andere zijde der Weser waren van ons afgescheurd en onder het geweld des Magy gekomen; en het stond te vreezen, dat hij geweldig zoude worden over het geheele land. Om dat ongeluk te weeren, had men eene algemeene volks vergadering belegd, alwaar vergaderd waren alle manspersonen, die in een goeden roep stonden bij de maagden (priesteressen). Doch nadat er meer verloopen waren dan drie etmalen, was de geheele Go-raad in de war, en alles even als bij hunne komst. Toen ten laatste vroeg Adela het woord, en sprak: Gij allen weet, dat ik drie jaren burgtmaagd geweest ben; ook weet gij, dat ik gekozen ben tot volksmoeder en dat ik niet volksmoeder wezen wilde, omdat ik Apol tot mijn echtgenoot begeerde. Doch wat gij niet weet, dat is, dat ik alle gebeurtenissen nagegaan heb, evenals of ik een wezenlijke volksmoeder was geweest. Ik heb gestadig heen en weder gereisd, toeziende wat er gebeurde. Daardoor zijn mij veele zaken openbaar geworden, die anderen niet weten. Gij hebt gisteren gezegd, dat onze stamver wanten aan de andere zijde der Wezer tam en laf waren; doch ik mag tot u zeggen, dat de Magy hun niet één dorp afgewonnen heeft door het geweld zijner wapenen, maar bloot door arglistige ranken en nog meer door de hebzucht der Hertogen en Edelingen. Frya leeft gezegd: wij moesten geene onvrije lieden bij ons toelaten; doch wat hebben zij gedaan? Zij hebben onze vijanden nagevolgd; want in plaats van hunne gevangenen te dooden of vrij te laten, hebben zij Fryas raad veracht en hen tot hunne slaven gemaakt. Omdat zij zulks deden, had Frya geene lust meer langer over hen te waken; zij hebben eens anders vrijheid benomen, en dat is oorzaak, dat zij hunne eigene verloren hebben. Doch dat alles is u zelven ook bekend; maar ik wil tot u zeggen, hoe zij allengs zoo laag verzeild zijn. De vrouwen der Finnen kregen kinderen, deze groeiden op met onze vrije kinderen. Somtijds dartelden en joelden zij te zamen op het hiem, of zij waren met elkander bij den haard. Daar hoorden zij met welgevallen naar de losbandige sagen der Finnen, omdat die geestig en nieuw waren, Zoo zijn zij ontfriesd ondanks de macht hunner ouders. Toen de kinderen groot werden, en zagen, dat de kinderen der Finnen geene wapenen mochten hanteeren en slechts moesten werken, kregen zij van het werken een afkeer en werden zeer hoogmoedig. De meesters en hunne kloekste zoonen kropen bij de wulpsche meisjes der Finnen; en hunne eigene dochteren, door het slechte voorbeeld van den weg gebracht, lieten zich door de schoonste knapen der Finnen begorden, ten spot van hare verdorvene ouders. Toen de Magy dat in de neus kreeg, toen nam hij de schoonste zijner Finnen en Magyaren, hun belovende koeijen met gouden hoornen, zoo zij zich door ons volk lieten gevangen nemen, ten einde zijne leer te verbreiden. Maar zijne lieden deden meer; kinderen werden te zoek gemaakt, naar de Upsallanden weggevoerd, en nadat zij opgevoed waren in zijne verderfelijke leer, dan werden zij terug gezonden. Toen de schijn-slaven onze taal machtig waren, klampten zij de Hertogen en Edelingen aan boord en zeiden, dat zij den Magy onderhoorig moesten worden, dan konden hunne zoonen hen opvolgen zonder door het volk gekozen te worden. Diegenen, die om hunne goede daden een voordeel tot hun huis gekregen hadden, beloofden zij van zijnentwege ook nog een achterdeel er bij; zulken die een voor- en achterdeel gekregen hadden, zeiden zij een ronddeel toe; en die een ronddeel hadden eene geheele State. Waren de ouders te hard Fryasgezind, dan wenden zij den boeg en hielden aan op hunne verbasterde zoonen. Gisteren waren er onder u, die al het volk te hoop roepen wilden om de oostelijke Staten weder tot hare plicht te dwingen. Doch naar mijne eenvoudige meening zou dat verkeerd uitkomen. Denk eens, daar was er eene hevige longziekte onder het vee, en dat die daar nog erg woedde. zoudt gij het dan wel wagen om uw gezonde vee te voeren onder hun ziek vee? Immers neen. Bijaldien nu iedereen beamen en toestemmen moet, dat het dan met de (vee)stapel erg afloopen zoude, wie zoude dan zoo onvoorzichtig wezen om zijne kinderen te wagen onder een volk, dat geheel en al verdorven is?
Mocht ik u een raad geven, ik zoude tot u zeggen, gij moest voor alle dingen eene nieuwe volksmoeder kiezen. Ik weet wel dat ge daarmede aan den grond zit, uithoofde dat er van de dertien burgtmaagden, die wij nog overig hebben, wel acht zijn, die naar die eere dingen, maar daar zoude ik geen acht op slaan. Teuntia, die maagd is op de burgt Medeasblik, heeft er nooit naar getaald, en toch is zij iemand van wetenschap en helder inzicht en wel zoo sterk op haar volk en onze gewoonten gesteld, als alle andere te zamen. Voorts zoude ik aanraden, gij moest naar de burgten gaan en daar opschrijven alle wetten van Fryas tex, benevens alle geschiedenissen, ja alles wat er te vinden is op de wanden, opdat alles niet verloren ga, en met de burgten tevens niet worde vernield. Daar staat geschreven: De moeder en elke burgtmaagd zal hebben buiten helpers en zendboden, eenentwintig maagden en zeven leermeisjes. Mocht ik daar wat bijvoegen, dan zoude ik schrijven, en alzoo veele eerzame dochteren om te leeren, als daar op de burgten wezen mogen. Want ik zeg in trouwe en de tijd zal het bevestigen, bijaldien gij echte Fryas kinderen wilt blijven, nimmer te overwinnen noch door list noch door wapenen, zoo behoort gij er voor te waken, dat uwe dochters echte Fryas vrouwen worden. Den kinderen moet men leeren, hoe groot ons land weleer geweest is, hoe groote mannen onze voorvaderen waren, hoe groot wij nog zijn, zoo wij ons neder leggen vergelijken) bij anderen: men moet hun vertellen van de zeehelden en van hunne heldhaftige daden, ook over de verre zeetochten. Alle deze verhalen behooren gedaan te worden bij den haard, op het hiem, en waar het wezen moge, zoo in blijdschap, als bij tranen. Maar zal het standhoudend komen in het brein en in het hart, dan moet alle leeringen over de lippen uwer vrouwen en dochteren daarin vloeijen. Adelas raad is opgevolgd.


Dit waren nog maar 4 en halve bladzijdes
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21372644
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:07 schreef Spideyman het volgende:

[..]

Maar dat betekent nog niet dat jullie wegkomen met de moord op bonifatius
Tsja, de friezen vroegen aan Bonifatius of het Fries volgens hem een taal of een dialect was.
Het was niet zo slim van hem om te antwoorden dat ie het gewoon een spraakgebrek vond.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 14:53:05 #91
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21372699
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:50 schreef Swolly het volgende:

[..]

Tsja, de friezen vroegen aan Bonifatius of het Fries volgens hem een taal of een dialect was.
Het was niet zo slim van hem om te antwoorden dat ie het gewoon een spraakgebrek vond.
Ik dacht dat friezen uit huidig Groningen naar Dokkum waarom gekomen om Bonifatius te vermoorden. Ik zal het even opzoeken in een boekje.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21372713
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:50 schreef Swolly het volgende:

[..]

Tsja, de friezen vroegen aan Bonifatius of het Fries volgens hem een taal of een dialect was.
Het was niet zo slim van hem om te antwoorden dat ie het gewoon een spraakgebrek vond.
pi_21372811
Wie kan me een one line smanevatting geven van die drie teksten?
De wandelende spelvaut
  woensdag 18 augustus 2004 @ 15:02:02 #94
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21372929
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:57 schreef muurjunky het volgende:
Wie kan me een one line smanevatting geven van die drie teksten?
Gewoon selectief gaan lezen.
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:53 schreef Tyrhraustur het volgende:
Ik dacht dat friezen uit huidig Groningen naar Dokkum waarom gekomen om Bonifatius te vermoorden. Ik zal het even opzoeken in een boekje.
Nou ja ik kan het niet vinden.

Maar de moord op Bonifatius is een lichtpunt in onze gezamenlijke Nederlandse geschiedenis.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21373287
Misschien niet alleen afzetten / wegsteken en de zee opdouwen, ook alle vormen van communicatie wegnemen, elektriciteit afsluiten, eigen intranet opzetten zonder internetverbinding naar buiten (zijn we ook van Tyrhraustur af). laat ze het zelf uitzoeken.

Ik dacht dat Fransen chauvenistisch waren.
Die friezen kunnen er ook wat van.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_21373429
Friesland de parkeerplaats van europa!!!
De wandelende spelvaut
pi_21373501
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 15:25 schreef muurjunky het volgende:
Friesland de parkeerplaats van europa!!!
Voor al die Duitsers die hier onze stranden komen bezoeken
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_21373704
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 15:27 schreef cultheld het volgende:

[..]

Voor al die Duitsers die hier onze stranden komen bezoeken
srry voor het bagger plaatje, maar heb geen fotosoep, alleen paint:

De wandelende spelvaut
  woensdag 18 augustus 2004 @ 15:41:51 #99
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21373881
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 15:19 schreef Ridocar het volgende:
...
Ik dacht dat Fransen chauvenistisch waren.
Die friezen kunnen er ook wat van.
Moet je eens lezen wat ik post
Zal mn vorige posting over het Thet Oera Linda Bok heel kort samenvatten

Cornelis over de Linden, eerste meesterknecht aan ’s Rijks Marinewerf in Den Helder, bezat een heel oud in een bijna onleesbare taal geschreven handschrift, waarvan het lettertype afweek van het westerse handschrift en papier dat zijn gelijke in die tijd al niet meer kende, dat al sinds mensenheugenis in familiebezit was.


Het handschrift bestaat uit 188 pagina’s verdeeld in diverse hoofdstukken. Helaas ontbreken er ook een tweetal stukken uit. Slordigheid bij het overschrijven, verloren gegaan door de eeuwen heen? Ook het einde ontbreekt.


Het eerste hoofdstuk bestaat uit een brief van ene Hiddo ‘tobinomath oera Linda’ (bijgenaamd over de Linden) uit het jaar 3449 na het verzinken van ´Atland’ oftewel 1256 na Chr.
(Atland - Atlantis - Oudland, ja etymologisch gezien is het Oera Linda Boek één grote hilarische smulpartij.)

Hierin introduceert Hiddo Oera Linda aan zijn zoon Okke het Oera Linda Boek, dat de geschiedenis van het hele Friese volk en van zijn voorvaderen bevat, zorgvuldig te bewaren.


Het verzonken Aldland ( Atlantis ) zou ten westen van Jutland gelegen hebben. Nyhellenia was een burchtmaagd op de Burcht Walhallagara, dat op een eiland lag. Wakkere lezertjes hoor ik al Walcheren roepen. Deze Nyhellenia heette eigenlijk Min-erva en heeft aan het hoofd van een groep Friezen de burcht Attica gesticht in de Krekalanden.


Neen, val niet van uw stoel, de Friezen hebben zowaar de stichting van de klassieke Grieken op hun naam staan. En daarom lijkt het schrift van de Grieken zoveel op dat van het Oera Linda Bōk. Hebben ze dus van de Noorderlingen afgekeken en niet andersom.

Dat de Friese Zeevaarder Teunis, beter bekend als Neef Teunis, model heeft gestaan voor Neptunus, is al bijna vanzelfsprekend, voor de lezer die langzaam aan wordt duidelijk gemaakt dat alles uit Friesland komt.

Maar Friso, de stamvader der Friezen kwam toch uit India? Ja, uit India kwam hij, maar daarom was hij geen Indiėr. Hij behoorde tot een groep Friezen die onder leiding van een priesteres Geertes naar India vertrokken zijn en de naam Geertmannen hebben aangenomen. Jawel, is het ooit bij de lezer opgekomen wat Himalaya betekent? Hemelaaiende berg!

(...)

Een boekwerkje van S.J. Meijer, ook in mijn bezit, vergelijkt de elementen die op godsdienstig gebied aan het Oera Linda Bok kunnen worden ontleed met die van de Maya's, de Chaldeėn. Zelfs de Kabbala en Mevr. Blavatsky worden er bij gehaald. Ook staat in dit boekwerkje een brief van een oud-marineman, die duidelijk aangeeft dat hij als adelborst zo rond 1850 al eens van Cornelis over de Linde vernomen had dat hij een heel oud boek in bezit had.

En zo kunnen we nog wel een flinke tijd doorgaan. Een tot Duitser genaturaliseerde wetenschapper, Hermann Wirth, wilde zich nog in de jaren dertig in Berlijn populair maken door te beweren dat het Oera Linda Bok een der zuiverste bronnen van het Germaanse Oergeloof bevatte. Maar zowel in zijn keuze voor echtheid als politieke keuze zat deze Wirth behoorlijk fout. Het heeft hem trouwens ook niet zoveel opgeleverd. Hoe Germaanser hoe beter moeten de duitsers aanvankelijk wel gedacht hebben. Maar om nu de Friezen te zien als de zuiverste bron ervan, nou nee dus.

(dit is trouwens geknipt en geplakt, de schrijver wie dit vanuit de ik vorm schrijft ben ik dus niet)

Gekke jongens die Friezen


[ Bericht 0% gewijzigd door Tyrhraustur op 18-08-2004 15:46:55 ]
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 15:43:15 #100
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_21373931
Ik kan ook friesch!:

knauw, knauw, knauw, knauw, knauw, knauw, knauw, knauw wol? nouw?
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')