abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21359593
Ik denk dat het belangrijk is voor een goede communicatie om overeenstemming te bereiken en behouden over wat ik noem: de hiërarchie van digitale uitingen van emoties. Onder digitale uitingen versta ik het gebruik van smilies, woorden, afkortingen en vooral de combinatie daarvan.

Zo wordt mijns inziens te vaak gegrepen naar een te extreme combinatie van expressiemogelijkheden, zoals de " " smiley. Deze dient slechts in zeer beperkte mate gebruikt te worden om zo te voorkomen dat er een deflatie van deze smiley optreedt.

Ik ben geenszins van plan U allen een correcte wijze van gebruik op te leggen en leef ook niet in de illusie dat ik daar de aangewezen persoon voor zou zijn. Ook besef ik mij dat er vaker een overzicht is opgesteld waarin de nadruk lag op de afkorting (i.e. LOL, LMAO etc.) als digitale uiting van emoties. Ik trek dit liever wat breder. Om discussietechnische redenen wil ik bij deze een conceptuele hiërarchie aan U voorleggen. Ik zal graag met U in discussie gaan om uiteindelijk te komen tot een lijst waar wij ons allen in kunnen vinden. Ik zal me overigens beperken tot de digitale uiting van de Lach.

Een gemakkelijke vuistregel is: wees U bewust van Uw eigen emotie en tracht deze te vertalen naar de corresponderende emotie-uiting.

Omdat het gaat om combinaties van factoren, heb ik een methode gekozen waarbij gebruik wordt gemaakt van een waarden en wegingen. Ik heb elke factor een bepaalde waarde toegedicht op basis van mijn uitgebreide ervaring met uitingen van de Lach. Een combinatie van factoren levert een totaalwaarde op. De volgende factoren worden onderscheiden:

• De smiley.
  • De woordelijke uitdrukking.
  • De interpunctie.

Deze verhouden zich tot elkaar als volgt: 5-3-2. De smiley is het meest in het oogspringend en weegt dus het meest.

De volgende smileys kunnen worden toegepast. Achter de smiley vindt U de waarde.

• . 3
  • . 2
  • . 8
  • . 10*

*Enkel in combinatie met overige smileys.

De toe te passen woorden zijn natuurlijk legio, dus ik beperk me hier tot een aantal geijkte kreten.
  • Hehe 3
  • Haha 4
  • Whehe 5
  • Whehehe 6
  • Wheeeeeeeeee 8
  • OMG! 9

• . 0
  • ! 1
  • !! 2
  • !!! 3
  • !!!! 4

Om dit alles te illustreren, een voorbeeld. De uitroep "Hehe!" levert 4 punten op en staat dus laag in de hiërarchie. De kreet "Wheeeeeeeeee!! OMG!! ! ! !" echter levert niet minder dan (8 + 2 + 9 + 8 + 2 + 8 + 1 + 10 + 1 + 8 + 1=) 58 punten op!

Natuurlijk wordt niet van U verwacht dat U deze berekening iedere keer uitvoert. Ik bedoel hiermee te zeggen; er mag ook spontaan gelachen worden! Toch wil ik benadrukken dat het mijn streven is om de online wereld te ontdoen van (voornamelijk jeugdige) uitingen die een extreem overdreven karakter hebben. Zo kán op een simpel woordgrapje niet met ":D!!!! OMG!!!" worden gereageerd. Dat staat dom en infantiel.

Ik hoop op Uw medewerking en feedback.

Met vriendelijke groeten,

Pierre.
  •   dinsdag 17 augustus 2004 @ 22:57:39 #2
    85998 Mattt
    No Americans in Bagdad !
    pi_21359691
    AMEN !
    And there are still no americans in Bagdad !!
      dinsdag 17 augustus 2004 @ 22:59:59 #3
    85998 Mattt
    No Americans in Bagdad !
    pi_21359758
    Wat een kutreactie zeg
    And there are still no americans in Bagdad !!
      dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:00:52 #4
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_21359781
    Nou vraag ik me eigenlijk hetvolgende af. Stel dat je een post leest en je wilt via een combinatie van woorden en eventueel smilies aangeven dat je de post geslaagd vond, hoe kan je dan berekenen hoeveel punten de posting waard is??

Dit natuurlijk om een correct aantal smilies te gebruiken en niet voor lul te staan door teveel (of nog erger, te weinig) punten te geven aan de post.
    We were to understand there would be pie and punch?
    pi_21359818
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:00 schreef mvt het volgende:
    Nou vraag ik me eigenlijk hetvolgende af. Stel dat je een post leest en je wilt via een combinatie van woorden en eventueel smilies aangeven dat je de post geslaagd vond, hoe kan je dan berekenen hoeveel punten de posting waard is??

Dit natuurlijk om een correct aantal smilies te gebruiken en niet voor lul te staan door teveel (of nog erger, te weinig) punten te geven aan de post.
    Daar komt het Gevoel om de hoek kijken. Ik heb hier geen aandacht aan besteed omdat dit een persoonlijke kwestie is. Wees in ieder geval bewust van de hiërarchie en ga hier consistent mee om.
    pi_21359855
    !! !!!! best lange OP, maar tog helmaal gelezen
    De wandelende spelvaut
      dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:05:48 #7
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
      dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:13:52 #8
    99552 dingendoener
    soms heb je van die dingen....
    pi_21360120
    doet dingen zoals geen ander dat kan!
    pi_21360157
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:03 schreef muurjunky het volgende:
    !! !!!! best lange OP, maar tog helmaal gelezen
    Nu nog in de praktijk brengen. .
      dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:15:34 #10
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_21360160
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:02 schreef PrivateRyan het volgende:

het Gevoel
    Klinkt allemaal erg zweverig.

Maar dit betekent eigenlijk dat als iemand reageert op een mop als
    quote:
    Zitten 2 varkens in de modderpoel. Zegt de een : "knor". Zegt de ander : "Geef mij maar Unox"
    met
    quote:
    ! . . .WHEHEHEHEHEHEHE!!!!!!!!! . . . !!!!!!!!!!!! ROFLMAOPIMP ! . . .
    Hij/zij geen "gevoel" heeft, niet kan rekenen, of gewoon dit topic niet gelezen heeft.

En natuurlijk perongeluk de caps lock ingedrukt heeft
    We were to understand there would be pie and punch?
    pi_21360201
    pi_21360211
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:15 schreef mvt het volgende:

[..]

[..]

met
    [..]

Hij/zij geen "gevoel" heeft, niet kan rekenen, of gewoon dit topic niet gelezen heeft.

Ja, correct. Hoewel ik een kanttekening wil zetten bij "Geen gevoel heeft". Deze persoon voelt de situatie dan niet juist aan, lijkt me een betere verwoording. Ik doel dan op fatalistische mensen met stalen platen in het Hoofd. .
      dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:19:01 #13
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_21360233
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:15 schreef mvt het volgende:

[..]

[..]

met
    [..]

Als je om die "mop" kan lachen, is er sowieso wat mis met je.
    pi_21360305
    Kan een mod deze sticky maken? .
    pi_21360382
    wat voor cijfer krijgen deze?

-

-

-

?
    De wandelende spelvaut
      dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:25:53 #16
    63023 Sazzefraz
    is altijd gewenst.
    pi_21360401
    denk je nou echt dat ik dat ga lezen?

smiley:
    Koop hier advertentieruimte.
    pi_21360403
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:24 schreef muurjunky het volgende:
    wat voor cijder krijgen deze?

-

-

-

?
    Zoals gezegd in de OP, heb ik me alleen gericht op de uitingen van de Lach. De bovenste krijgt wat mij betreft 6 punten in de smileycategorie. .
    pi_21360419
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:25 schreef Sazzefraz het volgende:
    denk je nou echt dat ik dat ga lezen?

smiley:
    Goed gebalanceerde post. Woord-smileyverhouding is in orde. Keep up the good work. .
      dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:27:58 #19
    63023 Sazzefraz
    is altijd gewenst.
    pi_21360449
    he zo moet je niet reageren!

smiley:
    Koop hier advertentieruimte.
    pi_21360729
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:27 schreef Sazzefraz het volgende:
    he zo moet je niet reageren!

smiley:
    Je mag het woord "smiley" weglaten. .
    pi_21360762
    Beste Pierre

U heeft uw apotheose mooi onderbouwd met een voorbeeld. Hulde daarvoor. Echter bent u een belangrijk aspect vergeten. Namelijk, het PI-gebruik.

Volgens uw berekening levert de volgende post 58 punten op.
    quote:
    Wheeeeeeeeee!! OMG!! ! ! !"

Wordt die post geplaatst mét de als PI, kunt u het eindtotaal van de post verdubbelen. Ofwel, het totaal van de post wordt versterkt, derhalve scoort zo'n post 116 punten.

Reageert men op een kuttopic met de volgende post;

quote:

Zou deze volgens uw stelling 58 punten waard zijn. Het PI-gebruik ( de ) duidt echter op sarcasme. Derhalve dient de eindwaarde gehalveerd te worden, of sterker nog, tot nul gereduceerd te worden. Bovenstaande post levert dus het volgende puntentotaal op; 0>29

Reageert men als volgt;

quote:

Dan kunnen er twee zaken aan de hand zijn
  • Men overdrijft. PI-gebruik en reactie zijn tegenstrijdig. Derhalve dient er een aftrek van 10 punten plaats te vinden. Eindtotaal van de post is dan dus 48 punten.
  • Men maakt deel uit van het geheime genootschap die op de hoogte is van het dubbelzinnige gebruik van die PI. Laat puntentelling maar buitenwege, verander uw mailadres naar jankzak@fok.nl en druk op de passmailer.

Wordt er géén PI-gebruikt is de reactie van een kutnewbie en een puntentelling overbodig.

Hopende uw plaatje zo wat kloppender te hebben gemaakt, verblijf ik.
    vrgr
    Inso Maniac.
  • Echte liefde!
    En ik zag dat het goed was.
    pi_21360899
    Kijk, dat zijn toevoegingen waar men wat aan heeft en waar dit topic voor is bedoeld. Hulde voor je bijdrage, Inso. .
    pi_21360957
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:45 schreef PrivateRyan het volgende:
    Kijk, dat zijn toevoegingen waar men wat aan heeft en waar dit topic voor is bedoeld. Hulde voor je bijdrage, Inso. .
    Och, ik ben een groot strijder voor het correct verdigitaliseren van emoties.
    Echte liefde!
    En ik zag dat het goed was.
    pi_21360965
    .

0 punten
    pi_21360977
    quote:
    Op dinsdag 17 augustus 2004 23:47 schreef Insomaniac het volgende:

[..]

Och, ik ben een groot strijder voor het correct verdigitaliseren van emoties.
    Daarin staan wij zij aan zij. .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')