Ik denk dat het belangrijk is voor een goede communicatie om overeenstemming te bereiken en behouden over wat ik noem: de hiërarchie van digitale uitingen van emoties. Onder digitale uitingen versta ik het gebruik van smilies, woorden, afkortingen en vooral de combinatie daarvan.
Zo wordt mijns inziens te vaak gegrepen naar een te extreme combinatie van expressiemogelijkheden, zoals de "
![]()
" smiley. Deze dient slechts in zeer beperkte mate gebruikt te worden om zo te voorkomen dat er een deflatie van deze smiley optreedt.
Ik ben geenszins van plan U allen een correcte wijze van gebruik op te leggen en leef ook niet in de illusie dat ik daar de aangewezen persoon voor zou zijn. Ook besef ik mij dat er vaker een overzicht is opgesteld waarin de nadruk lag op de afkorting (i.e. LOL, LMAO etc.) als digitale uiting van emoties. Ik trek dit liever wat breder. Om discussietechnische redenen wil ik bij deze een conceptuele hiërarchie aan U voorleggen. Ik zal graag met U in discussie gaan om uiteindelijk te komen tot een lijst waar wij ons allen in kunnen vinden. Ik zal me overigens beperken tot de digitale uiting van de Lach.
Een gemakkelijke vuistregel is: wees U bewust van Uw eigen emotie en tracht deze te vertalen naar de corresponderende emotie-uiting.
Omdat het gaat om combinaties van factoren, heb ik een methode gekozen waarbij gebruik wordt gemaakt van een waarden en wegingen. Ik heb elke factor een bepaalde waarde toegedicht op basis van mijn uitgebreide ervaring met uitingen van de Lach. Een combinatie van factoren levert een totaalwaarde op. De volgende factoren worden onderscheiden:
De smiley.
De woordelijke uitdrukking.
De interpunctie.
Deze verhouden zich tot elkaar als volgt: 5-3-2. De smiley is het meest in het oogspringend en weegt dus het meest.
De volgende smileys kunnen worden toegepast. Achter de smiley vindt U de waarde.
. 3
. 2
. 8
. 10*
*Enkel in combinatie met overige smileys.
De toe te passen woorden zijn natuurlijk legio, dus ik beperk me hier tot een aantal geijkte kreten.
Hehe 3
Haha 4
Whehe 5
Whehehe 6
Wheeeeeeeeee 8
OMG! 9
. 0
! 1
!! 2
!!! 3
!!!! 4
Om dit alles te illustreren, een voorbeeld. De uitroep "Hehe!" levert 4 punten op en staat dus laag in de hiërarchie. De kreet "Wheeeeeeeeee!! OMG!!
!
!
!" echter levert niet minder dan (8 + 2 + 9 + 8 + 2 + 8 + 1 + 10 + 1 + 8 + 1=) 58 punten op!
Natuurlijk wordt niet van U verwacht dat U deze berekening iedere keer uitvoert. Ik bedoel hiermee te zeggen; er mag ook spontaan gelachen worden! Toch wil ik benadrukken dat het mijn streven is om de online wereld te ontdoen van (voornamelijk jeugdige) uitingen die een extreem overdreven karakter hebben. Zo kán op een simpel woordgrapje niet met ":D!!!! OMG!!!" worden gereageerd. Dat staat dom en infantiel.
Ik hoop op Uw medewerking en feedback.
Met vriendelijke groeten,
Pierre.