quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 09:21 schreef JeroenH het volgende:[..]
Jij haalt twee dingen door elkaar. De garantie vervalt inderdaad meteen als een toestel vocht- of valschade heeft. Dat lijkt me ook niet onredelijk: een bedrijf gaat geen garantie op zijn producten leveren als de oorzaak van het defect door de eindgebruiker is veroorzaakt.Ik werk bij een Nokia Service Punt en ik zie nog wel eens wat binnenkomen
![]()
.
Als een toestel inderdaad waterschade heeft prima, onderzoek heeft aangetoont dat de mobiele telefoon makers vaker naar waterschade grijpen dan feitelijk het geval is. Hier is ook onderzoek naar gedaan door de consumentenbond. Maar goed het gaat niet over telefoons dus laat maar ff waaien.
quote:
Verzekering is iets anders. De verzekeringsmaatschappijen moeten gewoon dekken wat er in de polis staat. Door de grote doorstroomsnelheid van de GSM's gelden echter behoorlijk strikte voorwaarden met een eigen risico en zo. Volgens mij wordt er met GSM's behoorlijk gefraudeerd (met opzet kapot gooien om een nieuw vet cool toestel te krijgen gebeurt volgens mij zeer regelmatig) en als de verzekeringsmaatschappijen dat niet goed in de hand zouden houden worden zij genomen waar ze bijstaan.
Met verzekeringen is dat niet anders, claimen wordt steeds latiger omdat er zoveel mee gefraudeerd wordt.
quote:
In de polis van mijn kostbaarhedenverzekering staat gewoon simpelweg beschreven dat 'breuk' (laten vallen etc.) gedekt is evenals diefstal en verlies en nog wat dingen. Vanzelfsprekend zijn er bepaalde voorwaarden aan verbonden, zo moet je wel een 'redelijke inspanning' geleverd hebben om de schade te voorkomen. Bijvoorbeeld niet je camera op de voorstoel van je auto achterlaten en dan verwachten dat hij er de volgende dag nog ligt.
Jij spreekt over de polis en simpelweg, polissen zijn helaas niet simpelweg en met name dat soort zaken als 'redelijke inspanning' zorgen er voor dat een verzekeraar altijd een uitweg kan verzinnen als hij niet tot uitkering over wil gaan. En daar zit hem nu de kneep, uit de vorige draad had ik een stukje geschreven wat destijds actueel was.
-
Ik zat gisteren met een collega om te tafel en hadden het zo eens over verzekeringen en kwam dit ter sprake. Bij zo'n consumenten programma ala kieskeurig was een tijdje geleden een uitzending van een stel waarbij de camera van het strand was gestolen. Reactie van de verzekering "geen uitkering de camera had in een afgesloten ruimte moeten liggen, bijvoorbeeld een kofferbak" ander incident: voorwerp gestolen uit kofferbak, zelfde verzekeringsmij "geen uitkering diefstal uit kofferbak wordt niet gedekt"
-
Natuurlijk zijn er zaken die clip en klaar zijn maar wanneer het mistig wordt trek je gewoon aan het kortste eind. De originele poster wilde oa verzekeren tegen beroving, beroving is zowiezo lastig aan te tonen zonder onbekende getuigen.. Een in scene gezette beroving om een nieuwe camera te krijgen is niet geheel ontdekbaar. En zullen ze zonder slag of stoot uitbetalen als de beroving plaatsvind 's nachts in HC te utrecht? Met een 'redelijke inspanning' had je kunnen weten dat je daar 's avond beter niet had kunnen lopen..