let wel op, in mijn zaak die dus bijna een jaar in beslag heeft genomen heeft IJ tot 2 maal toe het postadres gewijzigd. De kans dat je brieven niet aankomen is dus redelijk groot.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 13:33 schreef longinus het volgende:
Intrum zijn achtelijk, ze vervolgen mij al 3 jaar om abbokosten van een opgezegd abbonement, ik verdenk hun ervan om al afgesloten incasso's weer te openen in de hoop extra kosten te kunnen declareren. nu heb ik de uitgever hierover aangeschreven (op advies van Fok!) en een brief aan Intrum dat ik bij verdere brieven ook maar kosten in rekening ga brengen. Nu hoop ik maar dat het stopt want ik ga niet betalen voor een niet ontvangen abbo. Ik heb wel het antwoordnummer van Intrum te pakken gekregen dus die kosten mij geen postzegels meer
![]()
Hierbij wil ik dan wel als kanttekening zetten dat intrum hun debiteuren probeert aan te sporen tot het treffen van regelingen waarvan intrum weet dat ze die niet na kunnen komen, en met je rug tegen de muur wint de korte termijn het vaak van de lange termijn..quote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:51 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Natuurlijk mogen ze dat. Jij bent een betalingsregeling overeengekomen en jij komt die regeling niet na. Waarom je die niet nakomt is verder niet relevant.
Op het moment dat jij de regeling niet nakomt, wordt het gehele bedrag opgeeist en dat moet je dan direct betalen anders worden er andere maatregelen genomen.
Volkomen terecht. Moet je maar geen dingen beloven die je niet kan nakomen of gewoon je afspraken nakomen.
Natuurlijk probeert Intrum zo snel mogelijk het geld binnen te hebben, da's hun werk.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 21:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hierbij wil ik dan wel als kanttekening zetten dat intrum hun debiteuren probeert aan te sporen tot het treffen van regelingen waarvan intrum weet dat ze die niet na kunnen komen, en met je rug tegen de muur wint de korte termijn het vaak van de lange termijn..
Iemand afspraken laten maken die hij niet kan nakomen is op de lange termijn echter contra-productief.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 21:10 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Natuurlijk probeert Intrum zo snel mogelijk het geld binnen te hebben, da's hun werk.
Ja en nee. Onder grote druk kunnen mensen het vaak ineens wel betalen, uit een ouwe sok ofzo. De nee omdat je inderdaad beter een paar termijnen meer kunt meenemen in de regeling zodat die beter nagekomen kan worden.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 21:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Iemand afspraken laten maken die hij niet kan nakomen is op de lange termijn echter contra-productief.
Het ligt totaal aan de hoogte van de vordering en de vastberadenheid van het incassobureau. Als je uitgaat van een minimum bedrag van 34 euro aan incassokosten of 15% over de hoofdsom, dan zul je een aardige hoofdsom moeten hebben wil een incassobureau je dagvaarden. De kosten moeten namelijk tegen de baten opwegen. Voor 34 euro gaan de meeste incassobureaus niet naar de rechter, maar als ze een sterke zaak hebben en kunnen aantonen dat ze hoge kosten hebben gemaakt dan zullen ze dat zeker niet laten.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 21:34 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik vraag me af hoeveel van deze incassozaken uiteindelijk voor het kantongerecht komen.
Het is mij ook weleens overkomen dat ik brieven kreeg van incassoburo's.
Ik heb me echter nooit iets van het dure incassotarief dat bovenop de eigenlijke vordering kwam, aangetrokken en heb altijd dat bedrag zonder die kosten betaald aan de originele schuldeiser, en niet aan het buro.
Daar heb ik vervolgens nooit meer wat van gehoord!
Daarom vraag ik me ook af....wellicht had ik er ook mee weggekomen door helemaal niks te betalen...maar goed zo een persoon ben ik niet.
Niet zo erg veel, het moet dan ook om grotere bedragen gaan of om schuldenaren die in het geheel niet reageren. Het laagste bedrag waar ik zelf ooit voor ben gedagvaard is een hoofdsom van zo'n 600 euro, en dat was nog door een echt strevertje ook (Zaak loopt nog).quote:Op dinsdag 19 juli 2005 21:34 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik vraag me af hoeveel van deze incassozaken uiteindelijk voor het kantongerecht komen.
Er valt dan ook weinig meer te doen. De incassokosten worden verlaagd door de rechter, zodat ze hun kosten er niet uit hebben als ze alleen de incassokosten voor de rechter brengen.quote:aangetrokken en heb altijd dat bedrag zonder die kosten betaald aan de originele schuldeiser, en niet aan het buro.
Ik denk dat je er dan wel mee was weg gekomen. Als een rekening terecht is, is er imo echter geen reden om niet te betalen.quote:Daarom vraag ik me ook af....wellicht had ik er ook mee weggekomen door helemaal niks te betalen...maar goed zo een persoon ben ik niet.
Maar je dat wel toch stiekum afvragen.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 21:34 schreef cinnamongirl het volgende:
Het is mij ook weleens overkomen dat ik brieven kreeg van incassoburo's.
Ik heb me echter nooit iets van het dure incassotarief dat bovenop de eigenlijke vordering kwam, aangetrokken en heb altijd dat bedrag zonder die kosten betaald aan de originele schuldeiser, en niet aan het buro.
Daarom vraag ik me ook af....wellicht had ik er ook mee weggekomen door helemaal niks te betalen...maar goed zo een persoon ben ik niet.
Waarom zou ik me dat niet kunnen afvragen en tegelijkertijd wel mijn rekeningen betalen?quote:Op woensdag 20 juli 2005 17:17 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Maar je dat wel toch stiekum afvragen.![]()
Een rekening waar je het niet mee eens bent neem ik aan?quote:Op woensdag 20 juli 2005 16:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niet zo erg veel, het moet dan ook om grotere bedragen gaan of om schuldenaren die in het geheel niet reageren. Het laagste bedrag waar ik zelf ooit voor ben gedagvaard is een hoofdsom van zo'n 600 euro, en dat was nog door een echt strevertje ook (Zaak loopt nog).
[..]
Natuurlijk kan dat tegelijk, maar dat is niet mijn punt. Een punt wat tevens sarcastisch is bedoeld en je dus niet al te serieus moet nemen.quote:Op woensdag 20 juli 2005 19:35 schreef cinnamongirl het volgende:
Waarom zou ik me dat niet kunnen afvragen en tegelijkertijd wel mijn rekeningen betalen?
Ow jee...quote:Ik betaal ze alleen weleens VEEL te laat, omdat ik een warhoofd ben.
Hehe het kwam allemaal door die ene smiley. Die nam het sarcastische een beetje wegquote:Op donderdag 21 juli 2005 00:23 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat tegelijk, maar dat is niet mijn punt. Een punt wat tevens sarcastisch is bedoeld en je dus niet al te serieus moet nemen.
[..]
Ow jee...
Je bent me geen verantwoording verschuldigd, jongedame.![]()
Ik kom te vaak te serieus over.quote:Op donderdag 21 juli 2005 00:25 schreef cinnamongirl het volgende:
Hehe het kwam allemaal door die ene smiley. Die nam het sarcastische een beetje weg![]()
quote:BettyWeter
39 euro en 1 cent rechtstreeks overmaken naar Demon. Verder niet reageren op de brief van Intrum. Grote kans dat de zaak daarmee wordt afgedaan.
*Mocht* Intrum vervolgens naar de kantonrechter stappen (en daar gaan echt wel wat dreigbrieven aan vooraf) en ze worden in het gelijk gesteld zul je waarschijnlijk de gerechtskosten en 34,02 euro aan buitengerechtelijke kosten moeten betalen. Zie ook Rapport Voorwerk II.
Ik ken persoonlijk echter geen incassobureaus die hiervoor naar de rechter stappen (maar doe dan ook geen zaken met incassofabrieken als Intrum).
Uiteraard, anders valt er weinig te procederen.quote:Op woensdag 20 juli 2005 22:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Een rekening waar je het niet mee eens bent neem ik aan?
En vogens onze wetgever mogen deze bureas zulke kosten rekenen of proberen ze gewoon maar en zeggen onze financiele waakhonden er niets van?quote:Op donderdag 21 juli 2005 13:26 schreef BettyWeter het volgende:
Registratiekosten is waarschijnlijk een bedrag wat IJ bovenop de incassokosten gooit om wat extra te verdienen. Andere incassobureaus noemen dat bureaukosten of dossierkosten en weer andere incassobureaus rekenen die kosten helemaal niet.
Een incassobureau is een commerciële instelling, derhalve mogen ze rekenen wat ze willen. Of ze het ook daadwerkelijk krijgen is aan de debiteur, of als die weigert aan een rechter. Rapport Voorwerk II is volgens mij geschreven om een soort van duidelijkheid hierover te creeëren, maar uiteindelijk worden daar alleen maar aanbevelingen in gedaan.quote:Op donderdag 21 juli 2005 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En vogens onze wetgever mogen deze bureas zulke kosten rekenen of proberen ze gewoon maar en zeggen onze financiele waakhonden er niets van?
Heb je betaald aan het incassobureau of aan de uitgever?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 16:01 schreef Ender_W het volgende:
Kan dit nu zomaar, of heb ik het echt helemaal verkeerd gedaan?
Dat kan. Een gerechtsdeurwaarder heeft doorgaans als bijbaantje het runnen van een incassobureau.quote:En het 2de geval, mijn werkgever kreeg ineens een brief van een gerechtsdeurwaarder. Zonder enige waarschuwing vooraf, ook een incassobureau of herinnering heeft hij niet gezien.
Aan de uitgever, nog voordat de brief van het bureau ontvangen was.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 16:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Heb je betaald aan het incassobureau of aan de uitgever?
[..]
In dat geval hebben ze geen grond om de vergoeding te vorderen, hoewel ze het alsnog zullen proberen. Ik zou ze een vriendelijke brief terugsturen dat je, gezien het feit dat je betaald hebt voordat de zaak aan hen is overgedragen, geen reden ziet om het bedrag aan hen te betalen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 16:08 schreef Ender_W het volgende:
[..]
Aan de uitgever, nog voordat de brief van het bureau ontvangen was.
Het is wel zo netjes natuurlijk, en het kan invloed hebben op eventueel door een rechter toe te wijzen buitengerechtelijke vergoeding. Ik zou ook kritisch kijken naar het bedrag dat de deurwaarder daar voor rekent.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 16:17 schreef Ender_W het volgende:
Ok thanks
Over het andere geval....is het dan niet zo dat een bedrijf eerst iets van een aanmaning moet sturen? Ipv direct een deurwaarder?
Zoals Alicey al zegt, omdat je vóórdat je een aanmaning van het incassobureau hebt ontvangen de hoofdsom al hebt voldaan aan de opdrachtgever kunnen ze geen kosten in rekening brengen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 16:01 schreef Ender_W het volgende:
Dan nog maar even een schopje met 2 vragen. Allereerst voor mijzelf. Ik heb het momenteel aan de stok met een TMI (Tailor made incasso) of iets dergelijks. Ik heb een abonnement voor een technisch maandblad. Deze heb ik al meerdere keren opgezegd maar elke keer zou mijn brief net te laat zijn of was deze niet aangekomen. Die keren heb ik braaf mijn abonnement betaald (de 2de keer wel bij de herinnering dat wel, ik had het opgezegd dus voelde er niet veel om te betalen.)
Nu heb ik dit jaar weer opgezegd maar ja, ik moet dus wel voor dit jaar nog betalen. Daar heb ik mee gewacht, gewoon uit irritatie naar dat blad (slecht misschien, maar toch) en vrij laat betaald. Na deze betaling krijg ik een brief van de TMI of ik even wilde betalen en wel snel. Ik contact opnemen en in het volgende gesprek vragen ze om het rekeningafschrift waar het op staat. Vanwege het internetbankieren krijg ik die niet meer, maar een screenshot was ook goed.
Ik hoor niets meer, niet eens een telefoontje of een antwoordmailtje, helemaal niets. En ik kwam pas terug van vakantie, of ik even wilde betalen. Omdat ik hun kosten niet had overgemaakt. Nee inderdaad, alleen de rekening van het maandblad heb ik betaalt.
Kan dit nu zomaar, of heb ik het echt helemaal verkeerd gedaan?
Ja dat ken ik..dat had ik ook bij een blad Bassic Groove. Iets van 3 keer afgezegd en toch maar steeds braaf de rekening betalen, want blijkbaar hadden ze het nooit ontvangen. Ik ben eerlijk gezegd ook heel lax met die dingen. Zo van..ik bel ze later er wel over.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 16:01 schreef Ender_W het volgende:
. Deze heb ik al meerdere keren opgezegd maar elke keer zou mijn brief net te laat zijn of was deze niet aangekomen. Die keren heb ik braaf mijn abonnement betaald (de 2de keer wel bij de herinnering dat wel, ik had het opgezegd dus voelde er niet veel om te betalen.)
Dan zeg jij dat dat niet zo is. Pas wanneer ze naar de rechter gaan wordt dat uberhaupt relevant, en in een rechtszaak zullen zij toch echt met bewijzen moeten komen wanneer jij betwist accoord te zijn gegaan.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:39 schreef mark1978 het volgende:
Ok bedankt, maar stel dat zij zeggen van: hij is er wel mee accoord gegaan?
Je hebt toch alleen maar gezegd er over na te zullen denken? Wanneer ze bovendien niet hebben aangegeven dat het gesprek wordt opgenomen zal een rechter zeer kritisch omgaan met dat bewijs (hoewel ik niet denk dat ze opnames maken van gesprekken).quote:Het is telefonisch gegaan dus ik weet ook niet of dat sowieso te bewijzen is.
37 euro incassokosten kan volgens mij dan weer wel (Bij kleine bedragen werkt het iets anders, zie rapport Voorwerk II daar voor), maar een rechtszaak kost ze een veelvoud van dat bedrag, dus dat zullen ze niet snel doen.quote:Ja het gaat inderdaad om een klein bedrag en daarom heb ik wat ik moet betalen in ieder geval betaald, want ik ben wel op die site geweest en wellicht heb ik toch wat aangeklikt waardoor het lidmaatschap automatisch is verlengd, maar de 37 euro incassokosten en de 25 euro registratiekosten op een bedrag van 19,95 vond ik toch wel wat absurd worden.
Zo raar is dat niet hoor. Absoluut gezien wordne er bepaalde kosten gemaakt, en 15% van 10.000 euro is wel een bedrag waar diekosten ruim uit kunnen, maar 15% van 10 euro heb je nog maar net de postzegels voor.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:56 schreef mark1978 het volgende:
Ok bedankt, ja goed als ik dan nog iets binnen krijg dan kan ik ze wijzen op de aangetekende brief waarin ik heb aangegeven wat ik van plan was te betalen, dus 15% incassokosten en de wettelijke rente sinds de periode dat ik niet meer actief ben geweest op die site. Ik heb in die brief bezwaar gemaakt op de extra kosten en een termijn gesteld waarop men schriftelijk kon reageren en aangegeven dat ik bij geen reactie ervan uitging dat men het met mijn beslissing eens was. Raar dat het bij kleine bedragen dan anders is toch?
Als je alles goed had gelezen had je geweten dat je dat bedrag moest betalen, en had Intrum je dus niet kunnen pakken. Het is imo echter wel een onzorgvuldige manier om zonder herinneringen direct Intrum er op te zetten.quote:Ik bedoel ik heb eigenlijk nooit een factuur gehad, laat staan een herinnering en dan wordt een bedrag van 37 euro aan kosten in rekening gebracht voor een hoofdsom van 19,95. Het is mij niet alleen om de kosten te doen, nu zou er dan door die extra kosten een kleine 60 euro overblijven, maar vooral om het principe, omdat je op deze manier iedereen wel kunt pakken
e-mail is op zichzelf redelijk betrouwbaar. Waarschijnlijk staat in hun AV ook vermeld dat ze facturen per mail versturen.quote:, sowieso vind ik het vreemd dat je als site (de datingsite) je facturen per mail verstuurd, dat kan volgens mij weleens makkelijk misgaan door allerlei redenen
Ik vind dat ook niet fatsoenlijk.quote:, en om dan geen herinnering of niks meer te sturen en vervolgens na lange tijd een incassobureau in te schakelen vind ik niet echt fatsoenlijk
Mogelijk veel van dezelfde brieven..quote:, dat heb op die site ook aangegeven trouwens, ook al interesseert ze dat waarschijnlijk niks, ik moest het toch ff kwijt. Maar bedankt voor de info, dan ben ik benieuwd wat er volgt van justitia.
Ik ben er ook niet uit wat die registratiekosten zijn. Incassobureaus die ik het heb gevraagd hebben er nooit op geantwoord.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:10 schreef mark1978 het volgende:
Haha ok, nou ja goed ik weet in ieder geval waar ik aan toe ben nu, ik heb even gekeken in dat rapport voorwerk II en men mag inderdaad iets meer als 34 euro opleggen zag ik voor een hoofdsom tot 226 euro, de 25 euro registratiekosten hebben volgens mij geen enkele basis.
Registratie kosten IJ:quote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik ben er ook niet uit wat die registratiekosten zijn. Incassobureaus die ik het heb gevraagd hebben er nooit op geantwoord.
Ik vind 25 euro voor 2 minuten werk van een typgeit anders best prijzig.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:12 schreef ExtendedVersion het volgende:
[..]
Registratie kosten IJ:
IJ heeft een 'eigen' systeem waar iedere debiteur instaat. Ben je makkelijker terug te vinden als je nog ergens een achterstand heb ofzoiets.. Die handeling om je er in te zetten en je er weer uit te halen na het voldoen van de volledige vordering kost man uren, die zetten ze onder de noemer registratie kosten, daarom komen ze er ook wettelijk wel mee weg.
Ik 'kende' een ander incasso buro welke dat ook opvoerde plus de dingen volgens RP VW 2 en je moet ze helaas gewoon betalen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik vind 25 euro voor 2 minuten werk van een typgeit anders best prijzig.
Betalen moet wanneer het voor redelijke werkzaamheden staat, en dat is toch iets wat wel enigszins gelegitimeerd moet worden.. Aan de andere kant maken veel bedrijven fouten bij het ter hand stellen van de AV, zodat het op die grond al lukt om er onderuit te komen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:16 schreef ExtendedVersion het volgende:
[..]
Ik 'kende' een ander incasso buro welke dat ook opvoerde plus de dingen volgens RP VW 2 en je moet ze helaas gewoon betalen.
En ja, het is inderdaad veel voor een paar minuten tikwerk maar het mag![]()
Ik hoop dan ook echt dat als ze je onterecht intikken ze je er ook gratis uithalen. Maar IJ kennende zal dat wel niet het geval zijn.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:12 schreef ExtendedVersion het volgende:
[..]
Registratie kosten IJ:
IJ heeft een 'eigen' systeem waar iedere debiteur instaat. Ben je makkelijker terug te vinden als je nog ergens een achterstand heb ofzoiets.. Die handeling om je er in te zetten en je er weer uit te halen na het voldoen van de volledige vordering kost man uren, die zetten ze onder de noemer registratie kosten, daarom komen ze er ook wettelijk wel mee weg.
De NVI is opgericht door o.a. IJ voor zover ik weet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 20:21 schreef ExtendedVersion het volgende:
Het heeft niet voor niets jaren gekost voordat IJ toe is gelaten tot de club.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |