Kapitaal dat in de mercantilistische periode bij elkaar geroofd verdiend was ja.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 17:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zou die misschien juist mogelijk gemaakt zijndoordat er kapitaal was?
Overheidsinterventie in de markt bestaat ook al millenia. Zoek de biografie van de Romeinse keizer Diocletanus maar eens op.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 17:08 schreef thabit het volgende:
In principe bestaat het vrije marktmechanisme al zolang er mensen bestaan. Pas de laatste paar honderd jaar is er overheidsinterventie. In diezelfde paar honderd jaar is de welvaart enorm toegenomen. Toeval?
Ik had het eigenlijk eerder over Engeland. De industriele geschiedenis van Nederland ken ik niet zo goed.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 17:28 schreef Ryan3 het volgende:
Kapitaal dat in de mercantilistische periode bij elkaar geroofd verdiend was ja.
En in Nederland was weldegelijk een belangrijke impetus nodig van de overheid. Zelfs de koning heeft zich ermee bemoeit door de infrastructuur te willen verbeteren.
Wat een onzin, rijkdom onstaat door het toevoegen van waarde.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 17:41 schreef thabit het volgende:
Eigenlijk is het zo dat rijkdom alleen kan bestaan bij wereldwijde economische verschillen. Je moet goedkoop kunnen produceren en dat kan alleen als je goedkope arbeiders hebt. Zouden deze arbeiders ook ineens wat welvarender worden, dan kunnen ze meer loon gaan eisen, wat weer ten koste gaat aan jouw rijkdom.
Juist,quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat een onzin, rijkdom onstaat door het toevoegen van waarde.
Economie is niet zero sum, sukkel.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
NIet helemaal waar. Veel armen worden minder snel rijk (of idd zelfs armer) en dat komt omdat er een despotische overheid z'n terreur uitoefent.quote:De rijken worden rijk, de armen arm.
quote:Idd waarom wij rijk zijn heeft met historische factoren te maken en niet omdat wij zo weinig overheidsbemoeienis kennen.
Voor de 2e keer. Hoe zit het dan met landen die GEEN kolonien hebben gehad (Scandinavie, Zwitserland) en toch rijk zijn. Hoe zit het met de landen die notabene kolonie zijn geweest (Z-Korea) en nu toch rijk zijn.quote:maar de rijkdom uit het verleden (Specerijen, tabak, goud, zilver, etc etc etc), wat vervolgens door de vrije marktwerking in stand is gehouden, zoals al eerder uitgelegd.
Fijn dat je zelf naar dat rapport verwijsd.quote:En tal van economische randvoorwaarden.
Wat Duitsland en Italie aan kolonien hebben gehad mag geen naam hebbenquote:De meeste Europese landen hadden wel degelijk kolonieën (Engeland, Frankrijk, Nederland, Belgie, Duitsland, Italie, etc etc),
Waarom kunnen al die 3e wereld landen er dan niet van mee profiteren.quote:Zelfs een onafhankelijk land als Zwitserland profiteerde hiervan mee,
zucht . . . die vrijhandel is EEN onderdeel van de econ vrijheid. Herritage heeft iets verder gekeken dan de UNDPquote:De Heritage foundation mag de economische vrijheid in het Westen dan hoog inschatten, het UNDP denkt daar heel anders over: Westerse landen zijn helemaal niet vrij toegankelijk vanuit de derde wereld.
Je begint het door te krijgen. Heel goed.quote:Zelfs de koning heeft zich ermee bemoeit door de infrastructuur te willen verbeteren.
thabit: je moet het zo zien. Stel 2 mensen besluiten te gaan werken. De een wordt smid en de ander boer. Dan gaan ze handelen met elkaar. Dat gebeurt op vrijwilige basis. Ze worden er dus beide beter van (anders hadden ze het immers niet gedaan, het gebeurt vrijwillig). Hoe is er dan iemand arm geworden????????????????quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat een onzin, rijkdom onstaat door het toevoegen van waarde.
Ach, ach, ach, ach, jij weet net zo goed als ik dat de toegevoegde waarde aan producten in het Westen veel groter is dan in ontwikkelingslanden.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:13 schreef PJORourke het volgende:
En weer kan ik een heleboel mensen aanraden Adam Smith er eens op na te slaan.
Ben jij nu ook al wiskundige???quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:22 schreef PJORourke het volgende:
Het sloeg eigenlijk op mijn medewiskundige Thabit.
En dát komt omdat de markten niet vrij zijn, derde wereld landen geen toegang hebben tot onze markten met hun Textiel, Suiker, allerlei landbouw producten. Die boeren daar worden kapot gemaakt doordat wij onze zwaar gesubsidieerde suiker dumpen, terwijl zij suiker goedkoper kunnen produceren dan wij, maar door onze overheid niet op de europesche markt mag worden verkocht. Zo zijn er legio restrikties, voor textiel, Rundvlees, groente..quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ach, ach, ach, ach, jij weet net zo goed als ik dat de toegevoegde waarde aan producten in het Westen veel groter is dan in ontwikkelingslanden.
Daarbij worden goedkope producten daar gedumpt, waardoor de traditionele nijverheid wegkwijnt en er werkloosheid ontstaat.
Wat dan? Je zei dat je studeerde...quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:28 schreef PJORourke het volgende:
Yepz. Ben ik al sinds 1999.
Dat doe ik ook. Nu studeer ik econometrie.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:31 schreef Ryan3 het volgende:
Wat dan? Je zei dat je studeerde...
Welnee, want die handelsrestricties werken in het voordeel van de rijke landen die daardoor rijk blijven en mooi weer kunnen spelen. Rijk dus door protectie en dus door bemoeienis.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dát komt omdat de markten niet vrij zijn, derde wereld landen geen toegang hebben tot onze markten met hun Textiel, Suiker, allerlei landbouw producten. Die boeren daar worden kapot gemaakt doordat wij onze zwaar gesubsidieerde suiker dumpen, terwijl zij suiker goedkoper kunnen produceren dan wij, maar door onze overheid niet op de europesche markt mag worden verkocht. Zo zijn er legio restrikties, voor textiel, Rundvlees, groente..
Kortom, handelsrestrikties en importheffingen houden de boeren hier kunstmatig rijk en de mensen daar arm. In een vrije wereldmarkt zou dit niet het geval zijn.
Neem er nog eentje, schat, je hebt zojuist je eigen economische visie tegengesproken.
Jezus.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:32 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat doe ik ook. Nu studeer ik econometrie.
Die ben ik niet.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:36 schreef Ryan3 het volgende:
Jezus.
Nee, want het is belastinggeld, netto wordt europa niet rijker door de protectie, want dat hele systeem van de subsidies en protectionisme kost ons veel belastinggeld, veel overhead, en geeft ons dure producten.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Welnee, want die handelsrestricties werken in het voordeel van de rijke landen die daardoor rijk blijven en mooi weer kunnen spelen. Rijk dus door protectie en dus door bemoeienis.
Daarbij ben ik juist voorstander voor het opheffen van de EU landbouw subsidies. Laten wij onze landbouw maar afbouwen.
Nee, voor ons ja, maar voor veel ontwikkelingslanden nog niet.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:36 schreef PJORourke het volgende:
Landbouw is zo'n klein deel van de economie (3%) dat je er echt niet rijk van wordt.
Maar het is wel een belangrijk onderdeel bij een economie in het stadium van "Derdewereldland".quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:36 schreef PJORourke het volgende:
Landbouw is zo'n klein deel van de economie (3%) dat je er echt niet rijk van wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |