abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21262991
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:24 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Zou die misschien juist mogelijk gemaakt zijndoordat er kapitaal was?
Kapitaal dat in de mercantilistische periode bij elkaar geroofd verdiend was ja.

En in Nederland was weldegelijk een belangrijke impetus nodig van de overheid. Zelfs de koning heeft zich ermee bemoeit door de infrastructuur te willen verbeteren.
I´m back.
pi_21263097
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:08 schreef thabit het volgende:
In principe bestaat het vrije marktmechanisme al zolang er mensen bestaan. Pas de laatste paar honderd jaar is er overheidsinterventie. In diezelfde paar honderd jaar is de welvaart enorm toegenomen. Toeval?
Overheidsinterventie in de markt bestaat ook al millenia. Zoek de biografie van de Romeinse keizer Diocletanus maar eens op.

Zoals ik eerder al zei kon de Republiek niet goed boekhouden, omdat de nodige kennis er nog niet was. De welvaart is enorm toegenomen naarmate staten hun beleid op kennis over de werking van de economie baseren. Ook 'rationele' overheidsinterventie hoorde daarbij. Omdat TS graag Adam Smith kwoot, heb ik ook een paar kwootjes uit http://www.econlib.org/library/Enc/Protectionism.html.

De eerste:

"This case, as refined greatly by economists in the postwar period, admits two theoretical possibilities in which protectionism could improve a nation's economic wellbeing. First, as Adam Smith himself noted, a country might be able to use the threat of protection to get other countries to reduce their protection against its exports. Thus, threatened protection could be a tool to pry open foreign markets."

Het VS beleid is hier een onoprechte implementatie van volgens de auteur:

"The trade policy of the United States today is premised on a different assessment: that indeed U.S. markets can, and should, be closed as a means of opening new markets abroad. This premise underlies sections 301 through 310 of the 1988 Omnibus Trade and Competitiveness Act. These provisions permit, and sometimes even require, the U.S. government to force other countries into accepting new trade obligations by threatening tariff retaliation if they do not. But those "trade obligations" do not always entail freer trade. They can, for instance, take the form of voluntary quotas on exports of certain goods to the United States. Thus, they may simply force weak nations to redirect their trade in ways that strong nations desire, cutting away at the principle that trade should be guided by market prices."

De tweede:

"The second exception in which protection could improve a nation's economic well-being is when a country has monopoly power over a good. Since the time of John Stuart Mill, economists have argued that a country that produces a large percentage of the world's output of a good can use an "optimum" tariff to take advantage of its latent monopoly power and, thus, gain more from trade. This is, of course, the same as saying that a monopolist will maximize his profits by raising his price and reducing his output."

In het stuk staan ook tegenargumenten. Maar de strekking van mijn stelling is dat (Westerse) overheden in toenemende mate het juiste middel voor de juiste situatie hebben kunnen kiezen omdat de kennis er was. Ook middeleeuwse heren vaardigden al massa's decreten uit, maar met volstrekt onvoorspelbare resultaten.
Write a wise saying and your name will live forever
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 17:34:28 #103
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21263139
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:28 schreef Ryan3 het volgende:
Kapitaal dat in de mercantilistische periode bij elkaar geroofd verdiend was ja.

En in Nederland was weldegelijk een belangrijke impetus nodig van de overheid. Zelfs de koning heeft zich ermee bemoeit door de infrastructuur te willen verbeteren.
Ik had het eigenlijk eerder over Engeland. De industriele geschiedenis van Nederland ken ik niet zo goed.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_21263298
Eigenlijk is het zo dat rijkdom alleen kan bestaan bij wereldwijde economische verschillen. Je moet goedkoop kunnen produceren en dat kan alleen als je goedkope arbeiders hebt. Zouden deze arbeiders ook ineens wat welvarender worden, dan kunnen ze meer loon gaan eisen, wat weer ten koste gaat van jouw rijkdom.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 13-08-2004 17:49:16 ]
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 17:44:51 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21263357
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:41 schreef thabit het volgende:
Eigenlijk is het zo dat rijkdom alleen kan bestaan bij wereldwijde economische verschillen. Je moet goedkoop kunnen produceren en dat kan alleen als je goedkope arbeiders hebt. Zouden deze arbeiders ook ineens wat welvarender worden, dan kunnen ze meer loon gaan eisen, wat weer ten koste gaat aan jouw rijkdom.
Wat een onzin, rijkdom onstaat door het toevoegen van waarde.
Economie is niet zero sum, sukkel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_21264864
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Juist,
De gouden wet van ricardo: comparatieve voordelen. Alle landen (ook individuen, bedrijven) moeten goederen en diensten produceren waarin ze relatief het meest productief zijn en verkopen voor goederen waarin zij het minder/minst relatief productief zijn.

Zo kan een bakker het best broodjes maken en de schoenmaker het best schoenen. De bakker en schoenmaker kan uiteraard in principe zijn eigen schoenen fabriceren, eigen bier brouwen etc. Maar als iedereen doet waar hij/zij het best in is, stijgt de totale productie en efficiente voor de hele "groep".

Het is niet zo dat als land A beter krijgt, dan dat een zekere land B het slechter krijgt. Anders zou dat betekenen dat geen enkele land meer handel wilt drijven met een andere land.

Dat wilt niet zeggen dat een pure kapitalisch systeem d.w.z. geen overheidsbemoeienis automatisch het best is. Ten eerste kan de overheid in principe economieen steunen door goede (lange) termijn investeringen, bijv. onderwijs. Ten tweede, zo zijn er veel dingen niet uit te drukken in sociale kosten ofwel welzijn t.o.v. de maatschappij: bijv armoedebestrijding kan criminaliteit voorkomen, en we kunnen mee eens zijn dat criminaliteit enorme gevolgen kan hebben voor zowel maatschappij als economie.

Wel is overheidsbemoeienis zo oud als de weg naar rome. Tol en heffingen/accijnzen op goederen werden al voor Christus gedaan. Zoiets als een puur kapitalisme, net als puur communisme, is in praktijk niet haalbaar.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bijsmaak op 13-08-2004 19:17:38 ]
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 19:21:40 #107
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21265231
quote:
pi_21269439
quote:
De rijken worden rijk, de armen arm.
NIet helemaal waar. Veel armen worden minder snel rijk (of idd zelfs armer) en dat komt omdat er een despotische overheid z'n terreur uitoefent.
quote:
Idd waarom wij rijk zijn heeft met historische factoren te maken en niet omdat wij zo weinig overheidsbemoeienis kennen.
quote:
maar de rijkdom uit het verleden (Specerijen, tabak, goud, zilver, etc etc etc), wat vervolgens door de vrije marktwerking in stand is gehouden, zoals al eerder uitgelegd.
Voor de 2e keer. Hoe zit het dan met landen die GEEN kolonien hebben gehad (Scandinavie, Zwitserland) en toch rijk zijn. Hoe zit het met de landen die notabene kolonie zijn geweest (Z-Korea) en nu toch rijk zijn.

Dat is wat dit rapport zegt. Een land wordt rijk als er weinig overheidsbemoeienis in het economische leven (iets preciezer gedefinieerd in het rapport) is.

============================================================
quote:
En tal van economische randvoorwaarden.
Fijn dat je zelf naar dat rapport verwijsd.

============================================================
quote:
De meeste Europese landen hadden wel degelijk kolonieën (Engeland, Frankrijk, Nederland, Belgie, Duitsland, Italie, etc etc),
Wat Duitsland en Italie aan kolonien hebben gehad mag geen naam hebben
quote:
Zelfs een onafhankelijk land als Zwitserland profiteerde hiervan mee,
Waarom kunnen al die 3e wereld landen er dan niet van mee profiteren.
Z-Korea en Taiwan zijn niet omringd. Toch zijn ook zij welvarend.

=============================================================
quote:
De Heritage foundation mag de economische vrijheid in het Westen dan hoog inschatten, het UNDP denkt daar heel anders over: Westerse landen zijn helemaal niet vrij toegankelijk vanuit de derde wereld.
zucht . . . die vrijhandel is EEN onderdeel van de econ vrijheid. Herritage heeft iets verder gekeken dan de UNDP
Verder zijn er dus nog landen die veel protectionistiser zijn. Oezbekistan heeft belachelijk hoge invoerrechten.

================================================================
quote:
Zelfs de koning heeft zich ermee bemoeit door de infrastructuur te willen verbeteren.
Je begint het door te krijgen. Heel goed.
Zoals je zelf al zegt heeft de overheid/koning toen de infrastructuur verbeterd. Goeie wetten gemaakt en ervoor gezorg dat er een degelijk financieel stelsel kwam/mogelijk was (dmv wetten)

. . . Maar zelf direct ingrijpen in het econ leven deed ie niet. (en als ie dat al deed dan was het met een negatief effect)
pi_21269609
quote:

[..]

thabit: je moet het zo zien. Stel 2 mensen besluiten te gaan werken. De een wordt smid en de ander boer. Dan gaan ze handelen met elkaar. Dat gebeurt op vrijwilige basis. Ze worden er dus beide beter van (anders hadden ze het immers niet gedaan, het gebeurt vrijwillig). Hoe is er dan iemand arm geworden????????????????
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 22:39:12 #110
45206 Pietverdriet
pi_21271695
Bovendien worden beide rijker van de som van hun arbeid.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:13:00 #111
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21272644
En weer kan ik een heleboel mensen aanraden Adam Smith er eens op na te slaan.
pi_21272887
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:13 schreef PJORourke het volgende:
En weer kan ik een heleboel mensen aanraden Adam Smith er eens op na te slaan.
Ach, ach, ach, ach, jij weet net zo goed als ik dat de toegevoegde waarde aan producten in het Westen veel groter is dan in ontwikkelingslanden.

Daarbij worden goedkope producten daar gedumpt, waardoor de traditionele nijverheid wegkwijnt en er werkloosheid ontstaat.
I´m back.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:22:27 #113
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21272917
Het sloeg eigenlijk op mijn medewiskundige Thabit.
pi_21272946
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:22 schreef PJORourke het volgende:
Het sloeg eigenlijk op mijn medewiskundige Thabit.
Ben jij nu ook al wiskundige???
I´m back.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:28:05 #115
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21273074
Yepz. Ben ik al sinds 1999.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:31:08 #116
45206 Pietverdriet
pi_21273170
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ach, ach, ach, ach, jij weet net zo goed als ik dat de toegevoegde waarde aan producten in het Westen veel groter is dan in ontwikkelingslanden.

Daarbij worden goedkope producten daar gedumpt, waardoor de traditionele nijverheid wegkwijnt en er werkloosheid ontstaat.
En dát komt omdat de markten niet vrij zijn, derde wereld landen geen toegang hebben tot onze markten met hun Textiel, Suiker, allerlei landbouw producten. Die boeren daar worden kapot gemaakt doordat wij onze zwaar gesubsidieerde suiker dumpen, terwijl zij suiker goedkoper kunnen produceren dan wij, maar door onze overheid niet op de europesche markt mag worden verkocht. Zo zijn er legio restrikties, voor textiel, Rundvlees, groente..

Kortom, handelsrestrikties en importheffingen houden de boeren hier kunstmatig rijk en de mensen daar arm. In een vrije wereldmarkt zou dit niet het geval zijn.

Neem er nog eentje, schat, je hebt zojuist je eigen economische visie tegengesproken.
pi_21273192
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:28 schreef PJORourke het volgende:
Yepz. Ben ik al sinds 1999.
Wat dan? Je zei dat je studeerde...
I´m back.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:32:27 #118
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21273204
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:31 schreef Ryan3 het volgende:
Wat dan? Je zei dat je studeerde...
Dat doe ik ook. Nu studeer ik econometrie.
pi_21273305
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dát komt omdat de markten niet vrij zijn, derde wereld landen geen toegang hebben tot onze markten met hun Textiel, Suiker, allerlei landbouw producten. Die boeren daar worden kapot gemaakt doordat wij onze zwaar gesubsidieerde suiker dumpen, terwijl zij suiker goedkoper kunnen produceren dan wij, maar door onze overheid niet op de europesche markt mag worden verkocht. Zo zijn er legio restrikties, voor textiel, Rundvlees, groente..

Kortom, handelsrestrikties en importheffingen houden de boeren hier kunstmatig rijk en de mensen daar arm. In een vrije wereldmarkt zou dit niet het geval zijn.

Neem er nog eentje, schat, je hebt zojuist je eigen economische visie tegengesproken.
Welnee, want die handelsrestricties werken in het voordeel van de rijke landen die daardoor rijk blijven en mooi weer kunnen spelen. Rijk dus door protectie en dus door bemoeienis.

Daarbij ben ik juist voorstander voor het opheffen van de EU landbouw subsidies. Laten wij onze landbouw maar afbouwen.
I´m back.
pi_21273316
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:32 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat doe ik ook. Nu studeer ik econometrie.
Jezus.
I´m back.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:36:35 #121
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21273328
Landbouw is zo'n klein deel van de economie (3%) dat je er echt niet rijk van wordt.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:37:25 #122
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21273361
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:36 schreef Ryan3 het volgende:
Jezus.
Die ben ik niet.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:38:05 #123
45206 Pietverdriet
pi_21273384
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Welnee, want die handelsrestricties werken in het voordeel van de rijke landen die daardoor rijk blijven en mooi weer kunnen spelen. Rijk dus door protectie en dus door bemoeienis.

Daarbij ben ik juist voorstander voor het opheffen van de EU landbouw subsidies. Laten wij onze landbouw maar afbouwen.
Nee, want het is belastinggeld, netto wordt europa niet rijker door de protectie, want dat hele systeem van de subsidies en protectionisme kost ons veel belastinggeld, veel overhead, en geeft ons dure producten.
pi_21273420
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:36 schreef PJORourke het volgende:
Landbouw is zo'n klein deel van de economie (3%) dat je er echt niet rijk van wordt.
Nee, voor ons ja, maar voor veel ontwikkelingslanden nog niet.
I´m back.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:39:48 #125
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_21273433
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:36 schreef PJORourke het volgende:
Maar het is wel een belangrijk onderdeel bij een economie in het stadium van "Derdewereldland".
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')