Wij kunnen weten dat er weinigen aan de gang blijven als al hun door noeste arbeid verworven zaken zo door een ander worden meegenomen. Zonder opeisbaar eigendomsrecht ontstaat daarom naar mijn idee geen markt en ontstaat geen ruilhandel van arbeid voor geld of goed.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:39 schreef Tup het volgende:
Heb jij ergens een "missing link" die niemand anders heeft.Of ga je er van uit dat de eerste oermens in niet mis te verstane bewoordingen (of met een knuppel) zijn eigendommen opeiste. Kortom, dat weten we niet en zullen we (waarschijnlijk) nooit weten.
Dat maakt nog niet dat wanner jouw wieg in een hutje op de savanne had gestaan je daar heel anders over had gedachtquote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee we zijn rijk omdat we hier al een aantal generaties ons best doen om wat van dit land te maken. Dat had in donker Afrika ook kunnen gebeuren.
Ik had het door jou geciteerde gedeelte gepost en bedacht me dat je op een letterlijke manier gelijk had dus er staat nu iets andersquote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Sorry. Al die economische verhandelingen had ik even geen zin in.
Maar met mijn bewering raak ik wel de kern. Wij hebben gewoon verdomde veel geluk gehad dat we hier zijn geboren.
Ik denk dat ze het wel proberen maar simpele geografische, culturele en staatkundige aspecten geven veel nadelen. Op micro-niveau zal het wel geprobeerd worden, maar er zijn macro-factoren die tegenwerken.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee we zijn rijk omdat we hier al een aantal generaties ons best doen om wat van dit land te maken. Dat had in donker Afrika ook kunnen gebeuren.
Ik denk dat de calvinistische arbeidsmoraal die er in het verleden in dit deel van de wereld heerste behoorlijk bijgedragen heeft aan dat geluk.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar met mijn bewering raak ik wel de kern. Wij hebben gewoon verdomde veel geluk gehad dat we hier zijn geboren.
Wij als individuen misschien wel. Hoewel er ook landen zijn waar het prettiger toeven is. Als land spannen we ons al decenia in om er iets van te maken. Dat kan je geen geluk meer noemen, daar we zelfs in de meest donkere tijden van e jaren zeventig enigzins gelet hebben op de economische randvoorwaarden. Daar hebben ze in grote delen van Afrika nog steeds lak aan.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:54 schreef du_ke het volgende:
Dat is ook aan bod gekomen.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat maakt nog niet dat wanner jouw wieg in een hutje op de savanne had gestaan je daar heel anders over had gedacht.
Overigens hebben we generaties lang gebruik gemaakt van de grondstoffen in landen die nu arm zijn. Zonder daar veel voor terug te geven. Wij waren de machtige kolonisator die er weinig belang bij had arme landen structureel te helpen.
Ik zeg twee woorden: Spoorwegen en India.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:57 schreef du_ke het volgende:
Overigens hebben we generaties lang gebruik gemaakt van de grondstoffen in landen die nu arm zijn. Zonder daar veel voor terug te geven. Wij waren de machtige kolonisator die er weinig belang bij had arme landen structureel te helpen.
ok, maar ik stel inderdaad ook niet dat het door ons klimaat komt. Al is het zeker wel een factor.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:58 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Ik had het door jou geciteerde gedeelte gepost en bedacht me dat je op een letterlijke manier gelijk had dus er staat nu iets anders. Maar je hebt dus niet gelijk als je stelt dat onze welvaart ontstaan is vanwege het klimaat.
quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 20:00 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Dat is ook aan bod gekomen.Comparatieve voordelen en zo
Ogenschijnlijk simpele dingen als het klimaat, de aanwezigheid van het paard, een horizontaal gevormd continent hebben er wel sterke invloed op gehad.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:58 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Ik had het door jou geciteerde gedeelte gepost en bedacht me dat je op een letterlijke manier gelijk had dus er staat nu iets anders. Maar je hebt dus niet gelijk als je stelt dat onze welvaart ontstaan is vanwege het klimaat.
Ben daar idd een scriptie aan het afronden.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:58 schreef Kaalhei het volgende:
Ik dacht dat je trouwens op de TU/e studeerde
Dat ligt eraan. Kijk je bijvoorbeeld naar China en de delta van de gele rivier met tig maal vruchtigere grond dan in Europa dan zie je dat het geen succes garandeert. De factoren die je noemt hadden zeker invloed maar die waren niet onoverkomelijk. Het belangrijkste - kort door de bocht - is de politieke omgeving, de economische vrijheid en een Calvinistische instelling.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 20:02 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ogenschijnlijk simpele dingen als het klimaat, de aanwezigheid van het paard, een horizontaal gevormd continent hebben er wel sterke invloed op gehad.
quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:54 schreef Kaalhei het volgende:
Eerst snapte je ik je niet onderbouwde theorieen al niet, maar nu snap ik niet eens wat je wilt overdragen. Het kan uiteraard aan mij liggen.
Dit denken we te weten. In den beginne -maar het is net zo speculatief als iedere andere aanname-was dit wellicht níet zo.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:57 schreef sjun het volgende:
Wij kunnen weten dat er weinigen aan de gang blijven als al hun door noeste arbeid verworven zaken zo door een ander worden meegenomen. Zonder opeisbaar eigendomsrecht ontstaat daarom naar mijn idee geen markt en ontstaat geen ruilhandel van arbeid voor geld of goed.
Na nalezen blijkt dat ik twee dicussies door elkaar heen voer. Mijn excuses aan Kaalhei.quote:
De sentimentaliserende opmerking waarmee je de man in plaats van de bal tracht te beroeren vind ik derhalve misplaatst.
Op precies te zijn is de mate van het activistisch zijn van het wereldbeeld van grote invloed (geweest) op de ontwikkeling van het kapitalisme en dus welvaart. De theorie van Weber.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 20:09 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Dat ligt eraan. Kijk je bijvoorbeeld naar China en de delta van de gele rivier met tig maal vruchtigere grond dan in Europa dan zie je dat het geen succes garandeert. De factoren die je noemt hadden zeker invloed maar die waren niet onoverkomelijk. Het belangrijkste - kort door de bocht - is de politieke omgeving, de economische vrijheid en een Calvinistische instelling.
Menselijk gedrag is vaak prima te voorspellen. Als je een situatie zonder overheid en afdwingbare eigendomsrechten hebt dan zullen er uiteraard altijd sterkeren gaan proberen de bezittingen van de zwakkeren af te nemen. Dit gedrag zie je bij dieren, maar uiteraard ook bij mensen. In grote delen van 'zwart Afrika' is dit het geval, met alle consequenties van dien.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 20:19 schreef Tup het volgende:
Dit denken we te weten. In den beginne -maar het is net zo speculatief als iedere andere aanname-was dit wellicht níet zo.
* Kaalhei accepteert ze met een genereus gebaar.quote:Na nalezen blijkt dat ik twee dicussies door elkaar heen voer. Mijn excuses aan Kaalhei.
Interessant. Wat is de exacte naam van die theorie?quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 20:26 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Op precies te zijn is de mate van het activistisch zijn van het wereldbeeld van grote invloed (geweest) op de ontwikkeling van het kapitalisme en dus welvaart. De theorie van Weber.
De Weberthesequote:Op dinsdag 17 augustus 2004 20:34 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Interessant. Wat is de exacte naam van die theorie?
Inderdaad interessant. Ook Weber vs. Marx tav. sociale ongelijkheid:quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 20:48 schreef Kaalhei het volgende:
De Weberthese
Kijk hier maar eens: http://www.lemma.nl/Autosite/teksten/revolutiestaart_inl.htm
quote:Wie zich inlaat met de wetenschappelijke analyse van kapitalistische uitbuitings- en klassenverhoudingen ervaart niet alleen dat het moeilijk is voorbij te gaan aan de fundamentele 'politieke belangen' die daarbij op het spel staan; in de behoefte aan een eigen 'systeem' dat duidelijk van andere '-ismen' is afgebakend spelen ook identiteitsbelangen van sociale wetenschappers een (niet geringe) rol.
ooooh, sexyquote:Op dinsdag 17 augustus 2004 20:48 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De Weberthese
Kijk hier maar eens: http://www.lemma.nl/Autosite/teksten/revolutiestaart_inl.htm
quote:a. iedere hoogontwikkelde voor- en vroeg-moderne samenleving
b. heeft een bepaalde godsdienst
c. met een of ander wereldbeeld;
d. dit wereldbeeld legt voor de leden van deze samenleving binnen zekere grenzen een bepaald heilsdoel vast
e. en spoort hen aan dit heil met bepaalde heilsmiddelen te bereiken (legt binnen zekere grenzen een of andere levenswijze als de juiste vast)
f. en sommige levenswijzen leiden tot meer en andere tot minder benutting van mogelijkheden om goederen efficiënter voort te brengen.
Met cijfers kan je op duizend en een manieren omgaan. Er is vast wel een manier de door jou beweerde uitspraak waar te maken (hoe groot is bv die rijkste klasse, de top 3?).quote:Wat je ziet is dus dat het verschil tussen de hoogste en laagste inkomensklassen binnen een kapitalistische maatschappij groter is dan bij andere systemen,
De connectie die Weber maakte met het Calvinisme is hoogst eigenaardig.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 20:26 schreef Kaalhei het volgende:
Op precies te zijn is de mate van het activistisch zijn van het wereldbeeld van grote invloed (geweest) op de ontwikkeling van het kapitalisme en dus welvaart. De theorie van Weber.
interessant is ook de vraag of wij rijker zijn geworden dankzij kolonialisme. Er zou op FOK over gepraat zijn maar ik kan het met de zoekfunctie niet vindenquote:Op maandag 23 augustus 2004 13:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Is de derde wereld arm agv kolonialisme?
op een oorlogje met Italie naquote:Ethiopie is nooit een kolonie geweest,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |