Myrthe is in het ziekenhuis de eerste nacht meteen bijgevoed. Afgesproken was dat ik 's nachts gewekt zou worden om haar te voeden, maar omdat ik diep sliep en erg moe was hebben ze mij laten slapen en Myrthe een flesje gegeven (en niet eens hypoallergeen, terwijl in mijn familie veel allergieen voorkomen). Was ik niet erg blij mee
![]()
maar het was al gebeurd. Bij de eerste keren aanleggen kwamen er een paar verschillende verpleegsters langs met allerlei verschillende tegenstrijdige adviezen (bijv. wel/niet neus vrijhouden).
Ook dat weekend dat Myrthe ter observatie in het ziekenhuis was opgenomen heeft ze een fles gehad. Ik moest even douchen (ik was er in een rooming-in-kamer te gast) en omdat Myrthe toen ging huilen kwam de verpleegster achter me aan met de vraag of ze een speentje mocht geven. Gaf ik toestemming voor (eenmalig 10 minuten kan weinig kwaad voor de bv dacht ik) maar toen ik klaar was met douchen bleek dat Myrthe de speen niet geaccepteerd had en dat de verpleegster daarom een flesje had gegeven (terwijl we bij de opname uitdrukkelijk hadden gezegd dat we dat niet wilden ivm allergieen maar er was dat weekend heel veel miscommunictie). Daarom zie ik er ook wat tegenop wat betreft de bv dat ik bij een evt volgend kind weer in het ziekenhuis moet bevallen; er wordt wel erg snel een flesje klaargemaakt al heb je aangegeven dat je dat niet wilt.
De kraamverzorgster heeft wel heel goed geholpen, het bureau waarvoor zij werkt is ook bezig een bv-certificaat te behalen. Het enige waarover je je twijfels kunt hebben is het advies van de verloskundigenpraktijk om een tepelhoedje te gebruiken (ze hebben de nadelen niet verteld, die heb ik op internet gevonden) maar dat lijkt voor mij wel een goed advies te zijn geweest.
Mijn familie maakt zich overigens wat zorgen om de groei van Myrthe (nog altijd maat 56 wekt blijkbaar zorgen op). In hun tijd moest een baby 200 gram per week aankomen. Klopt het dat tegenwoordig 90-200 gram de eerste 3 maanden en daarna 70-150 gram voldoende wordt gevonden?
Hoe rekenen jullie uit hoeveel je kind gemiddeld aankomt? Huisarts trok het laagste gewicht af van het huidige gewicht en deelde dat dan door de leeftijd min één week. Zo komt ze op 199 gram, niet te weinig dus. Maar rekenen consultatiebureaus dat tegenwoordig ook zo? Weten jullie dat? Ik heb er niet naar gevraagd pas, en hoef half september pas weer.
Volgens ons doet Myrthe t prima maar het is zo vervelend dat familie vindt dat ze te klein en te licht is en dat ik beter flesvoeding kan geven omdat ik vast te weinig voeding in de bv heb want ze wil zo vaak en zo lang drinken..