Ik heb hiervoor even een apart topic geopend om het beurscrash topic ontopic te houden
![]()
Over de kwaliteit en kosten van brokers kun je sowieso gemakkelijk een topic volschrijven.
Het is goed dat er nu veel meer concurrentie is dan vroeger. In 1991 betaalde ik je bij ABNAMRO nog 1.5% kosten als je aandelen kocht of verkocht, dus je moest al 3% maken om quitte te spelen.
Opties waren toen F22.50 (open) en F15.00 (close) dus totaal F37.50 !
Voor de gewone man is de Postbank in NL indertijd begonnen met lagere tarieven. De beursorderlijn had toen 'maar' 0.7% kosten voor een aandelentransactie. Er was ook nog zoiets als VEB Bottom Line met zeer lage tarieven maar die was op een bepaald moment niet meer voor iedereen toegankelijk.
De eerste internetbroker in Nederland was IMG-Holland, later omgedoopt tot Binck. Later begonnen ook de banken met internet applicaties en kwam o.a. Alex erbij. Toen barstte de concurrentiestrijd pas echt los. Zelf heb ik ervaring met de Postbank, ABNAMRO, IMG-Holland/Binck, Alex en nog een buitenlandse bank.
Mijn beste ervaringen zijn met Binck; voor het eerst kreeg ik betere prijzen dan de limieten die ik zette, de website werkt altijd en indien nodig heb ik nooit problemen met telefonische bereikbaarheid. Ik heb één keer een probleem gehad met een aantoonbaar verkeerd uitgevoerde order en toen heeft Binck zonder discussie de door mij geleden schade bijgepast (enkele honderden euro).
Enige nadeel met Binck was vroeger dat ze zelf geen bank waren (nu wel) en je dus een rekening moest hebben bij de Kas-Associatie (een archaische, klant onvriendelijke bank). Gelukkig is dat verleden tijd.
Met Alex heb ik uiteindelijk weinig gedaan. Al kwamen ze op mij over als een goede klantvriendelijke broker, ik had regelmatig problemen met de bereikbaarheid van hun website. En als er één ding belangrijk is voor selectie van een broker....
Maar misschien zijn de problemen inmiddels verholpen (mijn verhaal stamt uit 2001, dus..
![]()
)
In het beurscrash topic waren de volgende vragen/ opmerkingen.
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 22:50 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Ik handel zelf niet, maar betaal je dan niet ongelovelijk veel transactiekosten? Als je bijvoorbeeld kijkt naar
http://www.interactivebro(...)commission.php#stock . Ze zijn voor Nederlandse aandelen en opties al goedkoper dan een Nederlanderse broker (
![]()
) en helemaal voor Amerikaanse aandelen.
Of zie ik het nu verkeerd?
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 08:48 schreef PR_Sha het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in! vooral opties en futures zijn bij IB heel goedkoop kan geen enkele ned broker tegen concureren, maar tijd zal het leren ze moeten in hier in NL ook met de terieven omlaag.
Bestand is onderweg
Voor FTI futures betaal ik bij Binck 12.50 per contract. Misschien kan dat wel ergens goedkoper maar je praat nu dus over 0.0625 AEX indexpunten. Dus openen + sluiten samen kost 0.125 indexpunt. Ik kan daar niet echt van wakker liggen. Dan wegen betrouwbaarheid en bereikbaarheid voor mij toch zwaarder.
Bovendien heb je nog een bied-laat spread van 0.05-0.10 punt (dat gaat dus x2 voor een open+close) dus zoveel valt er niet meer te winnen met lagere transactiekosten.
Overigens ben ik benieuwd naar ervaringen met Interactive Brokers vanwege het bredere assortiment aan futures. Iemand ?