Daarom zei ik ook dat er in de geschiedenis voorbeelden genoeg zijn voor beide gevallen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 14:16 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ach, lees de geschiedenisboekjes 1850 - 1950 nog maar eens ff door, weet je meteen waarom zoveel werknemers in een vakbond zijn gaan zitten....dat deden ze nou niet voor de lol...
Vraag het me af, werkgevers hebben er namelijk geen belang bij om hun werknemers uit te buiten, worden ze namelijk minder productief van en dat heeft de geschiedenis ook aangetoond.quote:Trouwens, zoals ik al zei, bij een compleet vrije markt rennen alle werknemers zo gauw als ze kunnen naar een vakbond als via die bond meer te halen valt en dus heeft dit grapje van De Geus 0,0 effect, behalve dan dat ie een akkoord helemaal onmogelijk maakt.
Hoe kom je aan die wijsheid? aantal leden van de vakbonden neemt nog steeds af, dit was ook het geval in de jaren 80 toen er ongeveer dezelfde discussie werd gevoerd als nu.quote:De enige reden die ik kan verzinnen waarom die vakbonden pissed off zijn, is dat ze vrezen voor hun eigen continuiteit. Als een andere (Eventueel nieuwe) vakbond betere afspraken met de werkgevers weet te maken dan zij, is het gauw afgelopen. De vereniging van de arbeiders echter, zal alleen maar sterker worden en of de Geus dat nou wil....Ik denk het niet
Daar is ook niets mis mee. Een deel van de Arbo regels kan zonder enig probleem worden afgeschaft. Het is toch van de gekke dat je 140 euro kwijt bent aan iemand die een TL buis komt vervangen omdat ie allerlei wazige voorschriften moet naleven? Maar dat is weer een andere discussie.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 14:17 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Hoor ook al genoeg geluiden om die "achterlijke regeltjes" van de Arbo maar eens af te gaan schaffen en het verlagen van het minimum loon is door diverse mensen rond de regering ook al genoemd....
Relevant +2quote:Rechter zal De Geus terugfluiten'
AMSTERDAM - Minister De Geus van Sociale Zaken staat juridisch zwak in zijn strijd tegen loonstijgingen. De rechter zal hem hoogstwaarschijnlijk dwingen om CAO's met loonsverhogingen toch aan alle ondernemingen binnen een bedrijfstak op te leggen. Dat heeft L. van den Heuvel, hoogleraar sociaal recht aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, woensdag gezegd.
Van den Heuvel vindt dat De Geus met zijn CAO-maatregel "een ramkoers vaart. De minister verklaart het bedrijfsleven en de vakbonden de oorlog."
De Geus besloot dinsdag dat hij CAO's waarin loonstijgingen worden afgesproken, vanaf 1 november niet langer algemeen verbindend zal verklaren. Dit betekent dat bedrijven die niet zijn aangesloten bij een bedrijfsvereniging, zich niet hoeven te houden aan de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) die de vereniging afsluit met de vakbonden.
Volgens Van den Heuvel mag het kabinet sinds 1976 alleen in noodsituaties bepalen dat CAO's niet voor een hele bedrijfstak gelden. "Zeg maar bij bijvoorbeeld een Golfoorlog". De minister mag volgens de hoogleraar wel ingrijpen om het algemeen belang te dienen, maar niet om zuiver economische redenen.
"Als De Geus dit wel wil, moet hij noodwetgeving opstellen", zegt Van den Heuvel. Hij vraagt zich echter af of de Raad van State zo'n wet zal accepteren gezien de internationale verdragen die Nederland heeft gesloten met de ILO, de internationale arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties.
Het niet langer opleggen van CAO's aan alle bedrijven binnen een sector " betekent dat je het sociale stelsel opblaast", waarschuwt Van den Heuvel. "Een weigering van algemeenverbindendverklaring staat praktisch gelijk aan onverbindendverklaring." Bedrijven die door de maatregel buiten de CAO gaan vallen, kunnen lagere lonen betalen dan hun concurrenten. Een vliegwieleffect is het gevolg, waarbij steeds meer bedrijven uit de bedrijfsvereniging stappen om zo onder de CAO uit te komen, meent de hoogleraar.
Misschien dat er ook nog wel andere verschillen zijn tussen de periodes 1850-1950 en 1950-2004 dan participatie in vakbonden.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 14:16 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ach, lees de geschiedenisboekjes 1850 - 1950 nog maar eens ff door, [...]
http://www.telegraaf.nl/binnenland/12884731/_Rechter_zal_De_Geus_terugfluiten_.htmlquote:Op woensdag 11 augustus 2004 14:52 schreef Dildo het volgende:
[..]
Relevant +2
Dan verandert de overheid toch gewoon die wetten. Beleid voeren heet datquote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:15 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)s_terugfluiten_.html
Mooi voorbeeld.quote:Echter lang niet iedere werkgever en werknemer worden vertegenwoordigd door deze organisaties. Door de algemene binding van een CAO geldt een CAO ook voor hun, terwijl ze niet eens deelgenomen hebben aan de CAO-onderhandelingen. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met Duits wetten die ook in Nederland zouden gelden terwijl de Nederlanders niet eens deelgenomen hebben in de onderhandelingen over deze wet.
Mja, kunnen we het na de volgende verkiezingen weer terug veranderen want zowel werknemers en werkgevers staan niet echt te juichen en dat zijn toch de kiezers.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:26 schreef accelerator het volgende:
Dan verandert de overheid toch gewoon die wetten. Beleid voeren heet dat
De gemiddelde keizer begrijpt dit alles helemaal niet, is niet geinteresseerd en is dit detail over drie jaar absoluut vergeten.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:42 schreef Vhiper het volgende:
Mja, kunnen we het na de volgende verkiezingen weer terug veranderen want zowel werknemers en werkgevers staan niet echt te juichen en dat zijn toch de kiezers.
Ach, kan niet wachten op de volgende verkiezingen, kunnen we puinruimers gaan kiezen die het puin van de vorige puinruimers kan gaan opruimen...Het gaat lekker in Nederland!![]()
Hoe lang denk je dat dat beleidsgeintje blijft werken? De rek is er op een gegeven moment echt wel uitquote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:26 schreef accelerator het volgende:
[..]
Dan verandert de overheid toch gewoon die wetten. Beleid voeren heet dat
Je kunt ook oprotten naar bijvoorbeeld het geweldig lopende, door linkse partijen gerunde Duitsland.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 11:40 schreef Skyclad het volgende:
'Nederland' heeft niet unaniem voor deze rechtse puinhoop gestemd. Dus iedereen die bij de verkiezingen wel intelligentie toonde (en dus niet op een rechtse partij stemde) heeft recht van klagen.
Lijkt me redelijk simpel. Zonder een akkoord zullen de CAO onderhandelingen veel moeizamer verlopen, de kans op stakingen en andere werkonderbrekingen neemt toe en individueel overleg met werknemers is veel meer administratieve rompslomp dan gewoon 1 goed akkoord waar alle partijen het mee eens zijn, wat vervolgens gewoon voor alle werknemers geldt.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:43 schreef accelerator het volgende:
@ Vhiper:
Je zegt de hele tijd dat ook de werkgevers niet blij hier mee zijn. Zou je dan eens conreet kunnen maken wat precies hun bezwaren zijn.
Niet waar ik voor gestemd heb, dus ik mag wel zeuren?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 08:57 schreef Megumi het volgende:
Nederland krijgt waarvoor het gestemt heeft. Dus niet zeuren.
quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:55 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Je kunt ook oprotten naar bijvoorbeeld het geweldig lopende, door linkse partijen gerunde Duitsland.
Het is een jij-bak die ik altijd te horen krijg als ik klaag over de dure, idiote verzorgingsstaat en de vakbonden. Ik moest hem ff gebruiken.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:58 schreef Vhiper het volgende:Ook de minderheid heeft recht in dit land om zijn mond open te trekken, juist een van de voorwaarden voor een goede democratie!
Nee, ik denk juist dat werkgevers niet overwegend blij zijn. Ze zijn niet zo boos als de vakbonden maar ze hebben geen baat bij een systeem dat niet breed gedragen wordt en dat er door de minister met botte bijl door heen wordt gejaagd.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:49 schreef PJORourke het volgende:
Werkevers zijn stiekem echt wel blij. Ze brengen dat alleen niet tot uitdrukking, want dan krijgen ze ruzie met de bonden. Dat vermijden ze liever als ruzie overbodig is.
Ik begrijp hier eventjes helemaal niet wat je bedoelt. Wat voor akkoord? Een CAO? Die kan toch nog steeds gemaakt worden!quote:Zonder een akkoord zullen de CAO onderhandelingen veel moeizamer verlopen
Dit heb ik ook gehoord. Je zou echter kunnen indenken dat bedrijven tegen de werknemers die NIET van een vakbond zijn zeggen: voor jullie gelden dezelfde voorwaarden + regels als voor de werknemers die WEL van een vakbond lid zijn (en zo niet dan ga je maar op zoek naar een andere werkgever)quote:individueel overleg met werknemers is veel meer administratieve rompslomp
Het is niet reeel om te doen alsof bedrijven alleen maar aan de kosten denken. Ze hebben ook belang bij een goede sfeer, tevreden werknemers, een goede relatie met partners en een zekere mate van stabiliteit enz. Bedrijven die alleen maar in besparing denken, zijn niet de overlevers.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:12 schreef PJORourke het volgende:
Ze willen rust in de tent. Maar ze kunnen de maatregel goed gebruiken, want het drukt voor sommige bedrijven (voornamelijk niet-leden) de kosten. Maar als ze protest aantekenen, zijn ze niet de boeman, maar hebben ze wel die besparingsmaatregel binnen.
We leven in een vrij land en bedrijven moeten zelf maar uitzoeken (binnen de arbo regels natuurlijk) hoe ze het doen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is niet reeel om te doen alsof bedrijven alleen maar aan de kosten denken. Ze hebben ook belang bij een goede sfeer, tevreden werknemers, een goede relatie met partners en een zekere mate van stabiliteit enz. Bedrijven die alleen maar in besparing denken, zijn niet de overlevers.
Ook hier is de coalitie de meerderheid in de peilingen echter ruim kwijt. De meerderheid van de Nederlandse bevolking is dus niet tevreden met de huidige regering en ik zie de regering echt helemaal niets doen om zichzelf wat beter te verkopen aan de burger. Voortdurend wordt je platgegooid met negatieve berichtgeving van onze regering, dan wordt dit weer afgeschaft, dan dit weer gekort en mocht er al eens een meevallertje zijn, dan wordt dat niet gebruikt om het leed enigzins te verzachten en zo je beleid meer draagvlak te geven, maar ook net zo hard gebruikt om onder een "heilige 3%" norm te blijven.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:05 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is een jij-bak die ik altijd te horen krijg als ik klaag over de dure, idiote verzorgingsstaat en de vakbonden. Ik moest hem ff gebruiken.
On-topic: Het gaat er mij om dat mensen in Duitsland, geregeerd door links, niet tevreden zijn. In tegendeel, de SPD doet iets van 22 % in de peilingen en heel Oost-Duitsland liep afgelopen maandag te demonstreren. De CDU doet 48 % in de peilingen. Kortom, het gaat slecht met Schroeder maar ook met Duitsland.
In dat opzicht lijken de Nederlanders toch ietsjes meer tevreden te zijn met dit kabinet. Ik iig wel. Maar het zijn moeilijke tijden en wie regeert zal niet populair zijn.
Met de verbindend verklaring was niet veel mis - bovendien krijg je nu weer al dat gezeik met het hof en de rechter waardoor De Geus bakzeil zal moeten halen. Nergens voor nodig als hij niet zo drammerig zou zijn en op een normale open manier overleg zou voeren. Hij verloochent alles waar hij ooit voor stond.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:18 schreef accelerator het volgende:
We leven in een vrij land en bedrijven moeten zelf maar uitzoeken (binnen de arbo regels natuurlijk) hoe ze het doen.
Nee! Sadomasochistisch Christelijk Huisdier.quote:staat SCH trouwens voor Sociaal Culturele Homo
Daarom schreef ik ook: "rust in de tent".quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:16 schreef SCH het volgende:
Het is niet reeel om te doen alsof bedrijven alleen maar aan de kosten denken. Ze hebben ook belang bij een goede sfeer, tevreden werknemers, een goede relatie met partners en een zekere mate van stabiliteit enz. Bedrijven die alleen maar in besparing denken, zijn niet de overlevers.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |