Dan kon het wel eens snel afgelopen zijn.quote:Op vrijdag 3 september 2004 17:42 schreef meranto het volgende:
het oog is verdwenen
Of een transformatie... als ze dan d'r oog weer open doet dan zal het goed raak zijnquote:Op vrijdag 3 september 2004 17:45 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dan kon het wel eens snel afgelopen zijn.
die was gisteren toch al... nouja niet dat ik er veel van weet.. maar 2 keer een transformatie..quote:Op vrijdag 3 september 2004 20:16 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Of een transformatie... als ze dan d'r oog weer open doet dan zal het goed raak zijn
quote:Op zondag 5 september 2004 00:51 schreef Steijn het volgende:
NBC6 Live
http://nbc6.feedroom.com/iframeset.jsp?ord=779815
Nou ik zou dolgraag zo'n hurricane meemaken. Noem me maar een fanaat maar wil ooit nog eens een hurricane of tyfoon meemaken. Dat wordt dus een keer een vakantie boeken in augustus.quote:Op zondag 5 september 2004 01:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
Geweldig om al die mensen te zien die nu het strand op gaan.
Frances is twee keer zo groot als Nederlandquote:Op zondag 5 september 2004 10:54 schreef aloa het volgende:
Aha.... Frances is behoorlijk bezig daar in florida. Windsnelheden tot 170km per uur, die hoop ik nooit meetemaken hier in nederland, volgens mij waait ons land dan compleet weg. Grootste oorkaan in 100jaar. paar miljoen mensen zonder stroom.![]()
precies, dat moet maar niet. Ik kan me zulke windsnelheden niet voorstellen, als het hier echt stormt, kracht9 of meer, dan vind ik het al hard tekeer gaan.quote:Op zondag 5 september 2004 10:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Frances is twee keer zo groot als Nederland. Dus als dat over ons land zou gaan, blijft er weinig staan, gok ik
.
Las 't idd ook op CNN.com:quote:Op zondag 5 september 2004 11:40 schreef aloa het volgende:
Ik begrijp dat ie straks nog een keer over florida gaat en dan richting mexico.....gebeurt dat vaker?![]()
Denk je alles gehad te hebben, komt ie nog een keer. Maar ik vraag me af welke route Frances aflegt. Of maakt 't oog een rondje en komt dan nog een keer aan land?quote:It marked the first Florida landfall for Frances; a second is expected on the panhandle Monday afternoon.
ff gegoogle'dquote:Op zondag 5 september 2004 12:09 schreef drelletje het volgende:
en andrew staat er niet tussen... Hoeveel doden waaren daarbij eik?
Is geografisch gezien niet zo moeilijk hoor hoor als je ziet hoe Florida eruit ziet en als je de te volgen route weet: http://www.nhc.noaa.gov/f(...)604W+GIF/050853W.gifquote:Op zondag 5 september 2004 11:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Las 't idd ook op CNN.com:
[..]
Denk je alles gehad te hebben, komt ie nog een keer. Maar ik vraag me af welke route Frances aflegt. Of maakt 't oog een rondje en komt dan nog een keer aan land?
Schandalig dat ook Camille van 1969 niet vermeld word en vooral Gilbert van 1988 met een luchtdruk van 888!!!! mbar en windsnelheden van gemiddeld 297km/u.quote:Op zondag 5 september 2004 12:06 schreef Roel_Jewel het volgende:
Overzicht van de tien ergste orkanen
Dat is wel heel erg bruut.quote:Op zondag 5 september 2004 13:16 schreef meranto het volgende:
Typhoon Nancy met een GEMIDDELDE windsnelheid van 343 km/uur
Jups: http://www.aoml.noaa.gov/hrd/Landsea/deadly/Table2.htmquote:Op zondag 5 september 2004 13:17 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het gaat in dat overzicht van CNN over de meest dodelijke orkanen, geloof ik.
Gelukkig, in de eerste levensbehoefte kan nog worden voorzienquote:The power is still up, we are so lucky so we can play X-Box and watch what's going on through the news.
Tja... tis Hurricane Season hequote:Op maandag 6 september 2004 09:47 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ah, nog een orkaan. Wordt nog gezellig. Ik hoop voor de mensen daar dat Iwan niet net zo groot wordt; dan blijft er weinig over ...
quote:HURRICANE IVAN IS CENTERED NEAR 10.7N 50.6W AT 06/0600 UTC
...MOVING WEST-NORTHWEST AT 18 KT. MAXIMUM SUSTAINED WIND SPEED
IS 115 KT WITH GUSTS TO 140 KT MAKING IVAN A CATEGORY 4 STORM.
ESTIMATED MINIMUM CENTRAL PRESSURE IS 948 MB. SEE LATEST NHC
PUBLIC ADVISORY OR NHC FORECAST/ADVISORY UNDER AWIPS/WMO HEADERS
MIATCPAT4/WTNT34 KNHC OR MIATCMAT4/WTNT24 KNHC FOR MORE DETAILS.
IVAN COULD CONTINUE TO STRENGTHEN AND BECOME A CATEGORY 5 STORM.
ALTHOUGH IVAN IS EMBEDDED WITH STRONG SUBSIDENCE...
SCATTERED/NUMEROUS STRONG CONVECTION IS WITHIN 75/90 NM RADIUS
OF THE WELL DEFINED EYE. SCATTERED MODERATE/STRONG CONVECTION
COVERS THE AREA FROM 7N-13N BETWEEN 47W-54W.
Bron??quote:Op maandag 6 september 2004 13:35 schreef meranto het volgende:
Ivan staat op de planning om een sterkere orkaan te worden dan Frances en Charley, het kan dat Ivan over 2 tot 3 dagen een hurricane word van de 5e categorie en met deze kracht de benedenwindse eilanden en costa rica zal aandoen.
[..]
Dat klopt, maar 'normaal' zijn er toch niet zoveel zulke zware orkanen in hetzelfde gebied?quote:Op maandag 6 september 2004 10:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Tja... tis Hurricane Season he![]()
Bron: http://www.intellicast.co(...)cussion&prodnav=none van een paar uur geleden, kan al geupdate zijn met nieuwe gegevens.quote:Op maandag 6 september 2004 14:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Bron??
Lijkt me sterk dat hij in 2/3 dagen tijd van Tropical Storm/Hurricane Cat 1 naar een Cat.5 kan...
quote:Typhoon Forrest in September 1983 in the Northwest Pacific Ocean deepened by 100 mb (976 to 876 mb) in just under 24 hr. Estimated surface sustained winds increased a maximum of 30 kt (35 mph) in 6 hr and 85 kt (98 mph) in one day (from 65 to 150 kt [75 to 173 mph]).
Nu staat er het volgende:quote:Op maandag 6 september 2004 14:20 schreef meranto het volgende:
[..]
Bron: http://www.intellicast.co(...)cussion&prodnav=none van een paar uur geleden, kan al geupdate zijn met nieuwe gegevens.
trouwens, als Charley in 3 uur van cat 2 naar 4 gaat....
[..]
bron: http://pages.intnet.mu/thomas/records.htm
Dit is dus van de laagst mogelijke snelheid binnen categorie 1 naar 18 mph krachtiger dan voor categorie 5 nodig is binnen 24 uur, kan best dus.
quote:HURRICANE IVAN IS CENTERED NEAR 11.1N 52.6W AT 06/1200 UTC
...MOVING WEST AT 18 KT. MAXIMUM SUSTAINED WIND SPEED IS 110 KT
WITH GUSTS TO 135 KT MAKING IVAN A CATEGORY 3 STORM. ESTIMATED
MINIMUM CENTRAL PRESSURE IS 951 MB. SEE LATEST NHC PUBLIC
ADVISORY OR NHC FORECAST/ADVISORY UNDER AWIPS/WMO HEADERS
MIATCPAT4/WTNT34 KNHC OR MIATCMAT4/WTNT24 KNHC FOR MORE DETAILS.
IVAN COULD STRENGTHEN AGAIN TO A CATEGORY 4 STORM OR HIGHER.
ALTHOUGH IVAN IS EMBEDDED WITH STRONG SUBSIDENCE... SCATTERED/
NUMEROUS STRONG CONVECTION IS WITHIN 60 NM IN THE E QUADRANT.
SCATTERED MODERATE/STRONG CONVECTION COVERS THE REMAINDER OF THE
AREA FROM 7N-14N BETWEEN 48W-55W.
Vaak is het 1 "zware" per seizoen.. en nu lijken er meer te komen, maar iets minder zwaar. Al denk ik dat dit jaar een aardig jaartje wordt. Vorig jaar waren onder andere Isabel en Claudette "zware" stormen. In 2002 hoorde je eigenlijk alleen wat over Hurricane Fayquote:Op maandag 6 september 2004 14:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat klopt, maar 'normaal' zijn er toch niet zoveel zulke zware orkanen in hetzelfde gebied?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |