abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1480090
Er wordt in dit forum veel georeerd over wetenschap versus geloof. Wat geloof is, weten we zo langzamerhand wel, me dunkt. In veel Topics wordt het wiel opnieuw uitgevonden. Vraag is: wat is wetenschap?
1 Alleen het woord al doet iedereen van ontzag opzij springen, merk ik wel. Maar waar draait het om bij wetenschap? Draait het om de uitkomsten of draait het om de methode?
2 En hoe ontwikkelt wetenschap zich: is het een langzame, gestage opeenstapeling van kennis (Popper) of bestaan er zo nu en dan revoluties, waardoor oude kennis in een nieuw daglicht komt te staan of zelfs onbruikbaar wordt en men een nieuw algemeen geaccepteerd denkraam (paradigma) aanneemt (Kuhn)? En hoe bewijs je of een these juist is?
3 Zoek je naar feiten die de these bevestigen (verficatietheorie) of ontkrachten (fasificatietheorie)? En hoe zit het met Sneed?
4 Waar kan de wetenschap zich mee bezig houden en waarmee niet (demarcatieprobleem).
I´m back.
pi_1480461
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 11:52 schreef Ryan3 het volgende:
1 Alleen het woord al doet iedereen van ontzag opzij springen, merk ik wel. Maar waar draait het om bij wetenschap? Draait het om de uitkomsten of draait het om de methode?
Waar draait wat om?
quote:
2 En hoe ontwikkelt wetenschap zich: is het een langzame, gestage opeenstapeling van kennis (Popper) of bestaan er zo nu en dan revoluties, waardoor oude kennis in een nieuw daglicht komt te staan of zelfs onbruikbaar wordt en men een nieuw algemeen geaccepteerd denkraam (paradigma) aanneemt (Kuhn)? En hoe bewijs je of een these juist is?
Popper en Kuhn stipuleren beiden dat het verificatieprincipe onhoudbaar is. Een these is niet te verifiëren, doch enkel te corroboreren. Ik denk dat Popper en Kuhn het wat betreft de paradigmatische verschuivingen prima eens zouden zijn geworden. Kun je toelichten waar de twee radicaal van elkaar verschillen?
quote:
3 Zoek je naar feiten die de these bevestigen (verficatietheorie) of ontkrachten (fasificatietheorie)? En hoe zit het met Sneed?
Falsificationisme staat nog steeds recht overeind. Verificatie kan niet. Sneed ken ik (nog) niet.
quote:
4 Waar kan de wetenschap zich mee bezig houden en waarmee niet (demarcatieprobleem).
Alles wat zich voor falsificatie leent (dit is in essentie de methode v.d. wetenschap; falsificatie en inductieve hypothese van nieuwe theorieën). Popper stelde dit voor het eerst en volgens mij heeft niemand hier serieuze bezwaren tegen aangevoerd. Misschien is de scheidslijn tussen pre- en pseudo-wetenschap die Popper trekt niet houdbaar. Maar die twee vallen volgens P. sowieso niet onder wetenschap.

[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 24-08-2001 14:20]

Wittgenstein
pi_1480685
5 O, ja en wat is pseudo-wetenschappen (en welke vermaarde wetenschappers kunnen wij hieronder scharen)?
I´m back.
pi_1480842
6. Vallen de theorieën van Popper en Kuhn zelf onder wetenschap?
Wittgenstein
pi_1498975
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 13:27 schreef Koekepan het volgende:
7. Theorieën van P. en K. zijn metawetenschap. (Niet pseudowetenschap).

I.p.v. inductieve methode, wordt veelal deductieve methode gebruikt. Dit is waarom nadenken over de methode veel zinniger is dan alleen maar steeds wijzen op de uitkomsten van de wetenschap.

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 27-08-2001 11:58]

I´m back.
  maandag 27 augustus 2001 @ 13:18:56 #6
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_1499492
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 13:27 schreef Koekepan het volgende:
Alle demarcatiecriteria zijn simpelweg afspraken. Gefundeerde afspraken, maar ze beweren niet een absolute werklijkheid te representeren. Daarom idd meta-wetenschap.

De meest geuite kritiek op het falsificatiecriterium is overigens dat het praktisch onmogelijk is om mee te werken in sommige wetenschappen, las ik laatst nog ergens.

maandag 28 april 2003 @ 18:47:01 #7
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_10075346
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 11:52 schreef Ryan3 het volgende:

Vraag is: wat is wetenschap?

de methode
quote:
beide

een these kun je niet bewijzen, alleen weerleggen (m.u.v. de wiskunde).

quote:
beide

Je zoekt tegelijkertijd empirische verificatie en falsificatie. Als je slechts één van de twee in ogenschouw neemt kun je niet objectief tewerk gaan. De Algemene Relativiteitstheorie is bij een zonsverduistering in Afrika empirisch geverifieerd. Bij nadere analyse is aangetoont dat dezelfde meetresultaten in de orde van de meetfout waren en net zo goed tot falsificatie hadden kunnen leiden. Dat is ook de reden om empirische proefnemingen herhaalbaar te maken onder peer review.

quote:
Er is geen grens behoudens de algemeen geldende ethiek. Er wordt dan ook lustig onderzoek gedaan naar de meest zinloze zaken.
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_10076045
* Faithy gaat dit topic even in de gaten houden...

--> mijn eindexamen onderwerp filosofie = demarcatie

*ril*

Doei.
pi_10086133
quote:
Op maandag 27 augustus 2001 11:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

7. Theorieën van P. en K. zijn metawetenschap. (Niet pseudowetenschap).

I.p.v. inductieve methode, wordt veelal deductieve methode gebruikt. Dit is waarom nadenken over de methode veel zinniger is dan alleen maar steeds wijzen op de uitkomsten van de wetenschap.

Bij 7. -> Denk je dit zelf of staat dit vast?

Wat ik namelijk uit dit topique haal, is dat je wil onder andere wil discussieren over de zogenaamde "metawetenschap". Je wil dit ook verifiëren/falsificeren. Betekend dit dat de "metawetenschap" dus toch onder de wetenschap valt, of vervallen we nu heel vlot in de meta-metawetenschap?
Mag ik dan degene waarschuwen die hierop in wil haken, je bent dan bezig met meta-meta-metawetenschap: Je poogt uitspraken te doen over uitspraken over de metawetenschap.

Het is dus heel simpel om te zeggen dat je bezig bent met meta-[vul hier een term in], maar dan verval je al heel snel in een oneindig aantal uitspraken zonder ware conclusie (Gödel). Als ik het namelijk heb over meta-communiceren, dan ben ik bezig met meta-meta-communicatie. Als iemand dat tegen mij zegt, dan is hij bezig met meta-meta-meta-communicatie.

(Goed topique trouwens! )

En weer een stukje onzinnige proza.
  maandag 27 december 2004 @ 12:23:21 #10
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_24233288

Om beide, ligt eraan vanuit welke theorie je het bekijkt.

Een these is juist als je het kunt verifiëren (volgens de Empiristen). Dat wil zeggen dat een uitspraak steeds dichter bij de waarheid komt te liggen, als je voorbeelden vindt die je uitspraak bevestigen. (Bijvoorbeeld de stelling: Alle zwanen zijn wit. Als je nog meer witte zwanen ziet, bevestigt dat je uitspraak)
Volgens de Popperianen echter, is een uitspraak juist als je hem kunt falsifiëren, maar hem niet falsifieert. Hoe hoger de corroboratiegraat, hoe waarschijnlijker het is dat een uitspraak juist is.
Dan heb je nog Kuhn, die uitgaat van paradigma's. Binnen een paradigma zijn wetenschappers die dat paradigma aanhangen. Er zijn altijd anomalieën binnen zo'n paradigma, maar als het er te veel worden en zelfs de beste wetenschappers deze niet kunnen oplossen, onstaat er een revolutie. Er komt dan als het ware een 'Gestaltswitch', waardoor er van paradigma wordt gewisseld en wetenschappers dus een ander denkraam gaan aanhangen.

3 Zoek je naar feiten die de these bevestigen (verficatietheorie) of ontkrachten (fasificatietheorie)?
De falsificatietheorie lijkt mij op het eerste gezicht het meest logisch. Bij de verificatietheorie ga je er van uit dat iets waar is, als je het tegenvoorbeeld nog niet bent tegengekomen. Maar je kunt niet alles zien, dus de kans dat je er naast zit, is best groot.

Volgens de empiristen is wetenschap waarnemingen, terwijl volgens de popperianen wetenschap alles kan zijn, als je het maar kunt falsifieren (maar ook weer niet falsifieert).
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
  maandag 27 december 2004 @ 12:24:10 #11
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_24233305

Om beide, ligt eraan vanuit welke theorie je het bekijkt.

Een these is juist als je het kunt verifiëren (volgens de Empiristen). Dat wil zeggen dat een uitspraak steeds dichter bij de waarheid komt te liggen, als je voorbeelden vindt die je uitspraak bevestigen. (Bijvoorbeeld de stelling: Alle zwanen zijn wit. Als je nog meer witte zwanen ziet, bevestigt dat je uitspraak). De Empiristen gaan ook uit van inductie.
Volgens de Popperianen echter, is een uitspraak juist als je hem kunt falsifiëren, maar hem niet falsifieert. Hoe hoger de corroboratiegraat, hoe waarschijnlijker het is dat een uitspraak juist is. Popperianen gaan uit van deductie.
Dan heb je nog Kuhn, die uitgaat van paradigma's. Binnen een paradigma zijn wetenschappers die dat paradigma aanhangen. Er zijn altijd anomalieën binnen zo'n paradigma, maar als het er te veel worden en zelfs de beste wetenschappers deze niet kunnen oplossen, onstaat er een revolutie. Er komt dan als het ware een 'Gestaltswitch', waardoor er van paradigma wordt gewisseld en wetenschappers dus een ander denkraam gaan aanhangen.

3 Zoek je naar feiten die de these bevestigen (verficatietheorie) of ontkrachten (fasificatietheorie)?
De falsificatietheorie lijkt mij op het eerste gezicht het meest logisch. Bij de verificatietheorie ga je er van uit dat iets waar is, als je het tegenvoorbeeld nog niet bent tegengekomen. Maar je kunt niet alles zien, dus de kans dat je er naast zit, is best groot.

Volgens de empiristen is wetenschap waarnemingen, terwijl volgens de popperianen wetenschap alles kan zijn, als je het maar kunt falsifieren (maar ook weer niet falsifieert).
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
pi_24233901
Die topic kick komt nou op een mooi moment.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')