abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21122729
wat ging er in vredesnaam om in de hoofden van de mensen van toen???
paar voorbeelden:
gewone soldaten: miljoenen soldaten gaven hun leven voor iemand die ze nog nooit in real hadden gezien, laat staan gesproken. Stel nou dat jij zo'n soldaat was, zou jij willen sterven voor de ideeen van 1 man?
jonge jongetjes: Iedereen wou massaal bij de Hitlerjugend. Waren die kinderen gehersenspoelt ofzo? ze konden toch ook gaan voetballen oid?
jonge meisjes: Wilden ook allemaal bij de vrouwelijke versie van de Hitlerjugend(ben de naam vergeten) om vervolgens klaargestoomd te worden om een kind te baren van een man die voor hun is uitgezocht. Na de geboorte mocht het kind ergens gedropt worden waar deze dan daar zou opgroeien.
en dan de wat hogere mensen, zoals een één of andere "onderzoeker". ik ben de naam vergeten, maar er was een kerel die deed lichamelijke onderzoeken op tweelingen. In een kamp waar maar liefst 1500 tweelingen heen waren gebracht. Walgelijke, ziekelijke experimenten, zoals kijken of je van een gewone tweeling een siamese tweeling kan maken. ik zal verder niet in details daarvan treden. dat soort shit. maargoed, die kerel die dat deed was dus zelf al volkomen gestoord. maar wat ik me dan afvraag is: Waarom deed niemand daar wat tegen? Stel je staat erbij, dan zou je toch zn hoofd van zn romp afslaan?
tegen elk persoon die het allemaal goed vond, stonden zeker wel 1000 mensen die het afkeurden. Waarom gebeurde er dan in vredesnaam geen ene fuck toen?

Kijk bijvoorbeeld eens naar Hitlers Henchmen. redelijk vaak op Discovery. vroeg in de nacht altijd, rond een 1

Ik zat te twijfelen of ik dit moest plaatsen in C&H of hier. toch maar voor hier gekozen, omdat het meer gaat over de psychologie van toen
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 17:40:02 #2
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_21122805
het was vechten om te overleven
pi_21122817
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:36 schreef P8 het volgende:
gewone soldaten: miljoenen soldaten gaven hun leven voor iemand die ze nog nooit in real hadden gezien, laat staan gesproken. Stel nou dat jij zo'n soldaat was, zou jij willen sterven voor de ideeen van 1 man?
Dat kun je ook bij miljoenen soldaten in de huidige wereld nog wel navragen, waarom ze dat in godsnaam doen.
pi_21122830
Ze kregen eten en dergelijke zodat ze weer een normaal konden leven.
feest
pi_21122846
1 woord: indoctrinatie.
pi_21122861
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:40 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dat kun je ook bij miljoenen soldaten in de huidige wereld nog wel navragen, waarom ze dat in godsnaam doen.
maar tegenwoordig sterven er veel minder mensen in tijden van oorlog
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 17:43:26 #7
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_21122870
Die man kon gewoon praten als brugman.
En in het begin van zijn regeerperiode heeft hij de economie aardig omhoog kunnen krikken.
Dat schiep vertrouwen in hem.
Daarna liepen er heel veel als makke schapen achter hem aan.
En degene die tegen hem waren die werden systematisch geliquideerd.
Dan leer je je mond wel houden.
De kinderen werden geronseld voor de hitlerjugend, ook zij hadden geen keus, evenmin als hun ouders.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 17:43:58 #8
59332 Little_Meanie
pi_21122881
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:43 schreef P8 het volgende:

[..]

maar tegenwoordig sterven er veel minder mensen in tijden van oorlog
omdat we nu met geavanceerde middelen oorlog voeren, in plaats van man tot man gevechten
en WO II is ook niet te vergelijken met hedendaagse oorlogen
pi_21123027
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:43 schreef Little_Meanie het volgende:

[..]

omdat we nu met geavanceerde middelen oorlog voeren, in plaats van man tot man gevechten
en WO II is ook niet te vergelijken met hedendaagse oorlogen
helemaal mee eens.
-------
maar kijk op kleinere schaal. zoals menselijke experimenten. Daar kan je toch niet bijstaan en niks doen? hoe zwaar je ook onder druk staat om niks te doen.
Extremistisch gematigd.
pi_21123176
je moet wel beseffen dat niemand wist van die holocaust, overigens begon adolf daar pas mee in 1943
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 17:59:42 #11
59332 Little_Meanie
pi_21123195
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:51 schreef P8 het volgende:

[..]

helemaal mee eens.
-------
maar kijk op kleinere schaal. zoals menselijke experimenten. Daar kan je toch niet bijstaan en niks doen? hoe zwaar je ook onder druk staat om niks te doen.
als je iets deed werd je zelf een experiment
pi_21123276
wat ik niet snap is dat de joden zich zo makkelijk om zeep lieten helpen in de concentratiekampen. op een gegeven moment wisten ze toch wel dat ze eraan zouden gaan waarom dan niet massaal de soldaten bestormen?
pi_21123297
Dat hebben ze ook meerdere keren gedaan.
http://www.ushmm.org/rese(...)awards/auschwitz.php

Een film die in mijn ogen een beeld kan geven van een opstand is the grey zone.

http://www.imdb.com/title/tt0252480/
pi_21123397
WOII is vooral bekend omdat het zich ook hier heeft afgespeeld. Dit soort dingen gebeuren tegenwoordig ook nog veel op verschillende plaatsen ter wereld.

En waarom het allemaal mogelijk was en is? Tja....
De mens past zich aan naar de regels die gelden in het milieu waarin die zich bevindt. En in ieder mens schuilt nou eenmaal een saddist.
Weleens een insekt in een afgesloten potje water gegooid ofzoiets? Ik ken niet zoveel mensen die daar problemen mee hebben. Wanneer het echter gaat om wat grotere gewervelde dieren is het echter een ander verhaal. Want het mishandelen van die soorten worden door de wetten van onze maatschappij verboden. Wanneer die er niet zouden zijn zou iedereen daar volgens mij ook wat minder moeite mee hebben.
En wanneer het zover gaat dat we bepaalde groepen mensen niet meer als gelijkwaardig hoeven te zien schikt de massa zich daar ook prima in.

Een bekend experiment is dat met die elektrische schokken waarbij de proefkonijnen maar door bleven gaan met het verhogen van de elektrische lading die een zogenaamd slachtoffer door zich heen kreeg. Zij werden hierin aangemoedigd door een derde persoon. Zolang er iets van toestemming is heeft slechts een enkeling er moeite mee om zijn medemens wat aan te doen. De regels en wetten van de maatschappij is wat ons daarvan weerhoudt.
En wanneer mensen dus in een maatschappij leven waarin de regels bepaalde minderheden afschrijven.... Tja, dan zijn we blijkbaar tot gruwelijke dingen in staat.
pi_21123459
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:10 schreef Cruoninga het volgende:
WOII is vooral bekend omdat het zich ook hier heeft afgespeeld. Dit soort dingen gebeuren tegenwoordig ook nog veel op verschillende plaatsen ter wereld.

En waarom het allemaal mogelijk was en is? Tja....
De mens past zich aan naar de regels die gelden in het milieu waarin die zich bevindt. En in ieder mens schuilt nou eenmaal een saddist.
Weleens een insekt in een afgesloten potje water gegooid ofzoiets? Ik ken niet zoveel mensen die daar problemen mee hebben. Wanneer het echter gaat om wat grotere gewervelde dieren is het echter een ander verhaal. Want het mishandelen van die soorten worden door de wetten van onze maatschappij verboden. Wanneer die er niet zouden zijn zou iedereen daar volgens mij ook wat minder moeite mee hebben.
En wanneer het zover gaat dat we bepaalde groepen mensen niet meer als gelijkwaardig hoeven te zien schikt de massa zich daar ook prima in.

Een bekend experiment is dat met die elektrische schokken waarbij de proefkonijnen maar door bleven gaan met het verhogen van de elektrische lading die een zogenaamd slachtoffer door zich heen kreeg. Zij werden hierin aangemoedigd door een derde persoon. Zolang er iets van toestemming is heeft slechts een enkeling er moeite mee om zijn medemens wat aan te doen. De regels en wetten van de maatschappij is wat ons daarvan weerhoudt.
En wanneer mensen dus in een maatschappij leven waarin de regels bepaalde minderheden afschrijven.... Tja, dan zijn we blijkbaar tot gruwelijke dingen in staat.
Ik denk niet dat alleen het versoepelen van wetten in de kampen deze waanzin heeft veroorzaakt.
Je probeert in zo'n situatie instinctief je eigen leven te redden zoniet te verlengen in de hoop op een betere tijd ( einde van de oorlog in dit geval).
Als jou gehele familie al is vermoord in het kamp en de kampbeulen jou de optie bieden voor een aantal maanden mensen de gaskamer in te praten en je daar goed te eten voor krijgt en een lekker bed dan kan dat heel verleidelijk klinken.

Kijk gewoon maar the grey zone.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 18:14:22 #16
25797 Bolderbast
Nachoooooooooo
pi_21123462
kinderen bij de Hitlerjugend; dit was helemaal niet vrijwillig, veel kinderen gingen wel graag omdat het supergoed was voor je zelfvertrouwen, je werd immer sterk gemaakt etc etc
anderen werden gewoon gedwongen omdat als je niet bij de hitlerjugend ging je later veel moeilijker een baan zou kunnen krijgen enzo, maargoed de meesten gingen zeker niet met tegenzin

verder speelde angst gewoon een (te) grote rol in het 3e rijk...iedereen controleerde iedereen

en die dokter die jij bedoelt is Mengele; heeft idd 'leuke' expirimentjes uitgevoerd op tweelingen,
natuurlijk gestoord, maar het heeft wel dingen opgeleverd waar wij nu nog van profiteren in de gezondheidszorg
niet dat ik het daarmee wil goedpraten overigens, dr Mengele was gewoon een gek, Hitler heeft hem dacht ik nooit gekend, en ook nooit van zijn experimenten afgeweten...
Nobody fucks with The Jesus
pi_21123470
joseph mangler heette die beruchte nazi "dokter" volgens mij
pi_21123557
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:59 schreef Little_Meanie het volgende:

[..]

als je iets deed werd je zelf een experiment
als je de leider, die onderzoeker in dit geval, zou vermoorden, dan was er niet iemand denk ik die door zou gaan met die experimenten. Laat het verder op een ongeluk lijken, simpel een spuit met ranzige shit zn eigen bloedbaan.
Extremistisch gematigd.
pi_21123580
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:19 schreef P8 het volgende:

[..]

als je de leider, die onderzoeker in dit geval, zou vermoorden, dan was er niet iemand denk ik die door zou gaan met die experimenten. Laat het verder op een ongeluk lijken, simpel een spuit met ranzige shit zn eigen bloedbaan.
P8 zo breng je het wel erg simpel vind je zelf niet? het was echt niet zo dat die kampen een openbare gelegenheid waren die je zo in en uit kon lopen.
Als zo'n geintje geflikt werd kon de dader rekenen op een vuurpeloton en de familie thuis kon ook maar beter direct onderduiken.

Eindconclusie: Angst was de voornaamste drijfveer om "heldendaden" achterwegen te laten.
Gelukkig heeft niet iedereen zich compleet laten leiden door angst en is er behoorlijk wat verzet geweest op vele fronten.
pi_21123622
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:14 schreef Fly-or-Die het volgende:
joseph mangler heette die beruchte nazi "dokter" volgens mij
Heb je dat uit een Amerikaanse film?
pi_21123624
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:14 schreef Bolderbast het volgende:
en die dokter die jij bedoelt is Mengele; heeft idd 'leuke' expirimentjes uitgevoerd op tweelingen,
natuurlijk gestoord, maar het heeft wel dingen opgeleverd waar wij nu nog van profiteren in de gezondheidszorg
niet dat ik het daarmee wil goedpraten overigens, dr Mengele was gewoon een gek, Hitler heeft hem dacht ik nooit gekend, en ook nooit van zijn experimenten afgeweten...
jah, mengele heette hij jah. Maar waar profiteren wij nu nog van dan?
dat laatste is trouwens ook waar. Hitler had mengele en zijn onderzoeken idd nooit gekend
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 18:26:44 #22
97653 ANGE
Just me...
pi_21123708
De meisjesbeweging heette, dacht ik, Bund Deutscher Mädel... En waarom mensen dat deden... daar is maar 1 woord voor: propeganda. Niets heeft een grotere rol gespeelt in Duitsland in WO2. Denk je eens in: je loopt over straat en overal zie je affiches. Filmpjes in het bioscoopjournaal, radiouitzendingen, het verplichte lidmaatschap van de Hitlerjugend/Bund Deutscher Mädel. En vergeet ook de massabijeenkomsten niet. Alle niet-nazistische bewegingen werden verboden. Je hoorde alleen nog maar over de NSDAP. En al het nieuws over Hitler en de NSDAP was positief, alle positieve dingen werden uitvergroot, de negatieve nooit verteld. Hij haalde Duitsland uit de economische crisis, door bijvoorbeeld de aanleg van de Duitse Autobahnen. De Duitse economie leefde echt op. En hij kreeg het volk achter zich door een zondebok aan te wijzen: de Joden. Ik denk echt dat je het antwoord op deze vraag moet zoeken in de propeganda. Hitler heeft het grondig en handig aangepakt. Systematisch (ontzettend eng... zelfs, of eigenlijk vooral, de vernietiging van de Joden verliep volgens een vast systeem). En natuurlijk Hitlers en Goebbels welbespraaktheid.
* What's wrong with being good? *
pi_21123741
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:14 schreef Dementor het volgende:

[..]

Ik denk niet dat alleen het versoepelen van wetten in de kampen deze waanzin heeft veroorzaakt.
Je probeert in zo'n situatie instinctief je eigen leven te redden zoniet te verlengen in de hoop op een betere tijd ( einde van de oorlog in dit geval).
Als jou gehele familie al is vermoord in het kamp en de kampbeulen jou de optie bieden voor een aantal maanden mensen de gaskamer in te praten en je daar goed te eten voor krijgt en een lekker bed dan kan dat heel verleidelijk klinken.
Ik doelde meer op de maatschappij die alle onmenselijkheden maar gewoon liet gebeuren. De miljoenen mensen die in principe wel buiten het apparaat stonden dus.
quote:
Kijk gewoon maar the grey zone.
Ik zal het onthouden.
pi_21123906
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:28 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

Ik doelde meer op de maatschappij die alle onmenselijkheden maar gewoon liet gebeuren. De miljoenen mensen die in principe wel buiten het apparaat stonden dus.
[..]

Ik zal het onthouden.
Je bedoelt burgers zoals jij en ik?
Die wisten in die tijd niets van deze dodelijke concentratiekampen af.
Uiteraard is het vreemd als opeens de helft van jou straat in 1 nacht verhuist is maar daar kun je een geheel nieuw topic mee vullen.
pi_21124130
Mengele heet die man..
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_21124154
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:53 schreef nozem het volgende:
Mengele heet die man..
2 fouten
nummer 1. inmiddels is ie al dood. moet je dus v.t. gebruiken
nummer 2. Daar waren we al achter
Extremistisch gematigd.
pi_21124235
TS doet mij denken aan de film 'The Wave'
Vroeg een leerling ook zich af wat mensen zich wel niet bezielden.
Toen besloot de leraar het soort van zelfde te doen met zijn eigen klas. Een eigen logo, groet, groep etc.
Iedereen deed van alles om er maar bij te horen..echt alles...
Dit kuddegedrag (meelopen) lijkt wel helemaal automatisch te gaan.
Immers, als je het niet doet wordt je buitengesloten en dat wil niemand....
pi_21124325
ik vind het beter bij C&H passen..
schop
pi_21124479
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:58 schreef Hayek het volgende:
je moet wel beseffen dat niemand wist van die holocaust, overigens begon adolf daar pas mee in 1943
Zat mensen wisten het. Al voor 1942 toen men "het jodenvraagstuk" definitief wilde oplossen, was men al jaren bezig om joden te arresteren en in het oosten vonden al grote moordpartijen plaats.
Soldaten die op verlof waren vertelden er al over en het ontging niemand dat Joodse vrouwen, kinderen en bejaarden echt geen dwangarbeid gingen verrichten in het oosten. Een beetje uit zijn ogen kijkend persoon kon weten wat er gebeurde. Uit dagboeken uit het buitenland vreesde men ook al voor het ergste. Het is ook een groot verchil wat mensen kunnen en willen weten.
pi_21124542
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:03 schreef Fly-or-Die het volgende:
wat ik niet snap is dat de joden zich zo makkelijk om zeep lieten helpen in de concentratiekampen. op een gegeven moment wisten ze toch wel dat ze eraan zouden gaan waarom dan niet massaal de soldaten bestormen?
self fulfilling prophecy. als je maar lang genoeg vernederd wordt, dan kom je niet meer in protest en Joden werden altijd al als het uitschot van de samenleving beschouwd lang voordat hitler geboren werd.
De kerk heeft hier zeker zijn aandeel in gehad!
pi_21124655
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:37 schreef Dementor het volgende:

[..]

Je bedoelt burgers zoals jij en ik?
Die wisten in die tijd niets van deze dodelijke concentratiekampen af.
Maar die slikten wel alle verhaaltjes over de rassen-theorie enzo. Met bijbehorende discriminatie, steeds erger wordende pesterijen, verboden etc.
pi_21127112
Als jij opeens weer brood kan kopen voor een goeie prijs en jou kinderen weer naar school kunnen kan ik me best voorstellen dat je deze waanzin voor lief neemt.
Je kent toch wel het geval van meepesten of gepest worden?

Als jou land in zo'n diep dal zit en er komt een gozer aan die op korte termijn dankzij schuldbrieven etc. jou gezin van eten voorziet en jou ook nog eens een beter mens noemt dan jou buurman (een jood) dan zullen veel mensen (vooral lager opgeleiden) zich hierin uitstekend kunnen vinden.

Uiteraard blijft het vreemd dat als je dagelijks duizenden joden in een oude transport wagon met prikkeldraad richting het oosten ziet trekken maar er nooit een trein vol voedsel voor deze hoeveelheid mensen is vertrokken er geen alarmbellen gingen rinkelen.

Nazi duitsland was immers al zo ver in de oorlog dat hitler ook begon te roepen dat er offers gebracht moesten worden en wie zie jij liever gaan? je kind en je vrouw of je buurman?

Dan kom ik weer terug op mijn eerder getrokken conclusie dat de voornaamste drijfveer pure angst is.

Een aardige tv-film over het oplossen van het joodsevraagstuk is Nuremberg ( ik weet dat dit soort films vaak niet 100% accuraat zijn maar dit geeft in mijn ogen wel een behoorlijk beeld van de nazi werkwijze).

http://www.imdb.com/title/tt0208629/

[ Bericht 23% gewijzigd door Dementor op 08-08-2004 09:20:15 ]
pi_21127251
Ik vond dat in de film Neuremberg Gohring teveel als held werd afgeschilderd. ik bedoel waarom zou een amerikaanse soldaat bewondering hebben voor zo'n crimineel? en ook de anderen zoals Hans Frank, hij werd afgeschilderd als een zielig figuur slechts gevangen in een foute cultuur. Ik vond dat er een beetje teveel een "het waren ook maar mensen" moraal achter zat, maar misschien dat ze juist wouden aantonen dat in z'on situatie "gewone" mensen monsters kunnen worden.
pi_21127818
Volgens mij was er niets anders als de Hitler jugend. Al het andere was opgeheven of verboden. Nou dan ga je wel als kind bij de HJ vooral als alle andere kinderen uit de straat ook gaan.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_21132839
Vreemd dat hier niemand opmerkt dat deze jeugdbewegingen al sinds eind 19e eeuw enorm populair waren. Rond de 'Fin du Siècle' waren er nogal wat angstbeelden over wat de toekomst ging brengen. Er ontstonden twee grote stromingen: "Terug naar de natuur" (waaronder dus scoutingsverenigingen in Duitsland en Engeland) en "Terug naar vroeger". De "HitlerJugend" (opgericht 1926) was in beginsel gewoon een scoutingsvereniging, zoals der Wandervögel. Scoutingsverenigingen waren gewoon enorm populair, en vandaar ook de Hitler Jugend. Tot in 1939 was er weinig goede reden om te zeggen dat de HitlerJugend fout was. Het was 'avontuur' voor de jeugd en men vond het ook leuk door dat massale samenzijn en collectieve gevoel. (Zeg maar Neurenberg '34 effect).

En het is toch altijd zo geweest dat soldaten sneuvelden voor de ideeën van één leider?
Historicus en Moraalridder tegen de geesteszieke fokkertjes (m/v).
pi_21133106
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 15:40 schreef FinalComeback het volgende:
Tot in 1939 was er weinig goede reden om te zeggen dat de HitlerJugend fout was.
De beweging was opgezet om alle andere jeugdbewegingen te vervangen en de jeugd te indoctrineren met het nazisme.
En nee... een sportdag, een overlevingstocht in het bos , een speurtocht in het woud e.d. is niet fout
Behalve dan als Joden en anti-nazi's het prooi waren in zo'n speurtocht.
quote:
Gesetz: Hitlerjugend, 1936
Gesetz über die Hitlerjugend vom 1. Dezember 1936
Von der Jugend hängt die Zukunft des Deutschen Volkes ab. Die gesamte deutsche Jugend muß deshalb auf ihre künftigen Pflichten vorbereitet werden.

Die Reichsregierung hat daher das folgende Gesetz beschlossen, das hiermit verkündet wird:

§1. Die gesamte deutsche Jugend innerhalb des Reichsgebietes ist in der Hitlerjugend zusammengefaßt.

§2. Die gesamte deutsche Jugend ist außer in Elternhaus und Schule in der Hitlerjugend körperlich, geistig und sittlich im Geiste des Nationalsozialismus zum Dienst am Volk und zur Volksgemeinschaft zu erziehen.

§3. Die Aufgabe der Erziehung der gesamten deutschen Jugend in der Hitlerjugend wird dem Reichsjugendführer der NSDAP übertragen. Er ist damit "Jugendführer des Deutschen Reichs”. Er hat die Stellung einer Obersten Reichsbehörde mit dem Sitz in Berlin und ist dem Führer und Reichskanzler unmittelbar unterstellt.

§4. Die zur Durchführung und Ergänzung dieses Gesetzes erforderlichen Rechtsverordnungen und allgemeinen Verwaltungsvorschriften erläßt der Führer und Reichskanzler.

Berlin, den 1. Dezember 1936

Der Führer und Reichskanzler: Adolf Hitler

Der Staatssekretär und Chef der Reichskanzlei:

Dr. Lammers

Quelle: Reichsgesetzblatt 1936 I S. 993.
http://www.dhm.de/lemo/html/dokumente/hjgesetz/
pi_21133314
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 15:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De beweging was opgezet om alle andere jeugdbewegingen te vervangen en de jeugd te indoctrineren met het nazisme.
En nee... een sportdag, een overlevingstocht in het bos , een speurtocht in het woud e.d. is niet fout
Behalve dan als Joden en anti-nazi's het prooi waren in zo'n speurtocht.
Laat maar eens zien dat Anti-Nazi's de prooi waren in een HitlerJugend speurtocht tussen 1926-1934? Benieuwd naar de bron.

Enne de anti-joodse stemming was al enorm voor WO 1 in Duitsland/Oostenrijk-Hongarije, maar das weer een ander verhaal.
pi_21136535
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 16:09 schreef FinalComeback het volgende:

Laat maar eens zien dat Anti-Nazi's de prooi waren in een HitlerJugend speurtocht tussen 1926-1934? Benieuwd naar de bron.

Enne de anti-joodse stemming was al enorm voor WO 1 in Duitsland/Oostenrijk-Hongarije, maar das weer een ander verhaal.
Ha nee....het was een cynische grap over speurtochten.
Maar her en der zijn er wel verhalen over frisse jongens van de Hitlerjugend die mensen mishandelden op straat.
Die anti-joodse stemmingen waren al eeuwen in Europa, maar in het nazi-tijdperk zijn die opgefokt en was het staatsbeleid Joden fysiek te verwijderen uit de samenleving.
pi_21136584
quote:
En het is toch altijd zo geweest dat soldaten sneuvelden voor de ideeën van één leider?
Iedereen heeft inmiddels redelijk beargumenteerd over alle punten, behalve de soldaten.
natuurlijk is het zo geweest dat er altijd al soldaten sneuvelden. maar is dat een reden om je leven weg te geven? Ik heb ook verhalen gehoord over opstanden e.d. Of zoals in de eerste wereldoorlog ergens, dat bijde kanten met kerst samen gingen eten.
Maar stel nou dat jij een soldaat bent, in een loopgraf. en een een of andere droplul zegt dat je met zn allen op de vijand af moet stormen. Je hebt ondertussen al veel vrienden zien sterven e.d. Dan denk je toch ook van: flikker een eind op.
die keus was praktisch tussen leven en dood.
Extremistisch gematigd.
pi_21136652
Als je dacht flikker maar op kreeg je direct de kogel.
pi_21136717
@Bluesdude; ja dat klopt allemaal wat je zegt, maar dat maakt de Hitlerjugend toch niet meteen onacceptabel.
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:08 schreef P8 het volgende:

[..]

Iedereen heeft inmiddels redelijk beargumenteerd over alle punten, behalve de soldaten.
natuurlijk is het zo geweest dat er altijd al soldaten sneuvelden. maar is dat een reden om je leven weg te geven? Ik heb ook verhalen gehoord over opstanden e.d. Of zoals in de eerste wereldoorlog ergens, dat bijde kanten met kerst samen gingen eten.
Maar stel nou dat jij een soldaat bent, in een loopgraf. en een een of andere droplul zegt dat je met zn allen op de vijand af moet stormen. Je hebt ondertussen al veel vrienden zien sterven e.d. Dan denk je toch ook van: flikker een eind op.
die keus was praktisch tussen leven en dood.
Heb je het nu over WO1 of WO2, want WO1 is die van de loopgraven. En juist daar stormden ze blind op de vijand af. Met andere woorden: Je beantwoordt zelf je eigen vraag; het is echt zo dat soldaten van WO2, niet anders waren dan die van andere oorlogen of andere tijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door FinalComeback op 08-08-2004 19:15:40 (typo) ]
pi_21136886
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:11 schreef Dementor het volgende:
Als je dacht flikker maar op kreeg je direct de kogel.
Als je zo ontzettend gepusht wordt en je ziet al je vrienden sterven omdat iemand daar de opdracht voor gaf. Dan wil toch op een gegeven moment maar 1 ding: weg daar. en als de enige manier is door de officier oid neer te schieten. iedereen die erbij zit zijn ook soldaten, die willen ook weg. zij zijn natuurlijk blij dan. zeg met zn allen dat het een rondzwervende kogel was en niemand kraait er meer naar toch?.
Extremistisch gematigd.
pi_21136914
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:14 schreef FinalComeback het volgende:
@Bluesdude; ja dat klopt allemaal wat je zegt, maar dat maakt de Hitlerjugend toch niet meteen onacceptabel.
[..]

Heb je het nu over WO1 of WO2, want WO1 is die van de loopgraven.
owjah, beetje onduidelijk sorry, ik had/heb het over WO 1 nu
Extremistisch gematigd.
pi_21136935
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:14 schreef FinalComeback het volgende:
In principe wel, omdat de jeugd geleerd werd Hitler op een voetstuk te zetten en zijn denkwijzes voor waar aan te nemen.
Maar het zal wel zijn dat de kinderen ook leuke herinneringen hebben aan die tijd.
pi_21324788
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:58 schreef Hayek het volgende:
De industriele massamoord wel - eigenlijk in 1942, hoor. De ouderwetse massamoord begint in 1941, en waarschijnlijk al in 1939.
  dinsdag 7 september 2004 @ 09:50:48 #46
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_21798801
Voor de oorlog keken Nederlanders anders tegen Duitsland aan. Hitler boekte successen door de werkeloosheid terug te dringen en weer welvaart te brengen. Nederland zat in een diepe crisis, zoals de rest van de wereld op dat moment in een economische crisis verkeerde. Dat woekerde de sympathie voor de Nationaal Socialisten aan. Veel Nederlanders gingen voor de Twee Wereldoorlog zelfs naar Duitsland om daar te werken. Je moet niet vergeten dat één op de acht Nederlanders werkeloos was, wat zorgde voor een verschrikkelijke armoede. Overheidssteun was er vrijwel niet en zover het er was werd het meestal niet aangenomen. Denk dan aan bijvoorbeeld steunkleren waar duidelijk op afgebeeld stond dat het ging om steunkleren of de fietsplaatjes met het gat erin.

De sympathie voor de Nationaal Socialisten uitte zich vooral in het groeiende ledenaantal van de Nationaal Socialistische Bond. Later probeerde men wel de sympathie voor de Nationaal Socialisten te ontnemen door de NSB langzaam aan het functioneren onmogelijk te maken totdat deze uiteindelijk zelfs verboden werd.

Toen de oorlog eenmaal uitbrak hadden de soldaten eigenlijk niet zoveel keus. Ze moesten vechten, anders zouden ze simpelweg gefussileerd worden als landverrader. Fallschirmjägers van zestien moesten achter vijandelijke linies vechten om te overleven. Weinigen hadden destijds echt een keus.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_21799627
Op de eerste plaats was Hitler natuurlijk een uiterst bijzonder persoon, welke los van zijn ideeën nog steeds een magnetische werking heeft op mensen. Nog steeds is hij indrukwekkend om naar te kijken, al 80 jaar lang.

Verder kende mensen toen nog trots, een term die vandaag de dag onbekend is voor veel Europeanen. Het Verdrag van Versaille had deze trots bijna verpletterd.

Verder bestonden er toen grote tegenstelling. De gematigde regering faalden één voor één, waardoor de uitersten groeiden: het Communisme en het Nationaal-Socialisme. Vanzelfsprekend won de tweede stroming.

Ik vind de gebeurtenissen eigenlijk vrij logisch, hoe hard het ook mag klinken. Alle ingrediënten waren aanwezig.
Realist met politiek incorrecte denkbeelden...
pi_21799675
quote:
Er ontstonden twee grote stromingen: "Terug naar de natuur" (waaronder dus scoutingsverenigingen in Duitsland en Engeland) en "Terug naar vroeger".
Combineerden de Völkische stromingen niet beide idealen?
pi_21802799
Wat is er in vredesnaam indrukwekkend aan een klein mannetje dat eruitziet of hij tot de Village People Battle Royal behoort, omgeven wordt door geuniformeerde schurken zonder welke hij blijkbaar niets waard is, en met een stem als een betrapte kruidenier die zijn gelijk niet toe wil geven imbeciele slogans schreeuwt?

En dan dat gezeur over het Verdrag van Versailles. Enig idee hoe de Duitsers Belgie behandeld hebben, weleens het Verdrag van Riga gelezen en de plannen die het Keizerrijk had voor het Europa van na de oorlog? Bovendien werden er zelfs nog regelingen getroffen om dat verdrag te verzachten.
pi_21803067
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:52 schreef Johan_de_With het volgende:
...en de plannen die het Keizerrijk had voor het Europa van na de oorlog?
Nee, vertel. Ik ben benieuwd...
pi_21803136
Mijn boek ligt ergens anders, hoe dan ook;

Belgie zou een slavenstaat worden:
Frankrijk zou evenzeer een wingewest worden
De geallieerden zouden alles moeten betalen
pi_21804107
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:52 schreef Johan_de_With het volgende:
Wat is er in vredesnaam indrukwekkend aan een klein mannetje dat eruitziet of hij tot de Village People Battle Royal behoort, omgeven wordt door geuniformeerde schurken zonder welke hij blijkbaar niets waard is, en met een stem als een betrapte kruidenier die zijn gelijk niet toe wil geven imbeciele slogans schreeuwt?

En dan dat gezeur over het Verdrag van Versailles. Enig idee hoe de Duitsers Belgie behandeld hebben, weleens het Verdrag van Riga gelezen en de plannen die het Keizerrijk had voor het Europa van na de oorlog? Bovendien werden er zelfs nog regelingen getroffen om dat verdrag te verzachten.
Nu begin je historisch onverantwoord te posten, Johan. Hitler was een groot redenaar. Je moest kaartjes kopen om zijn toespraak te mogen aanhoren; hij was de superster van de popcultuur. Je moet niet je mening en de werkelijkheid door elkaar halen. Dat jij hem een eikel vindt is één ding (ik ook hoor), maar dan kan die man toch enorme kwaliteiten hebben, en dat had die ook.

En de Duitsers waren redelijk aardig naar Nederland (gedeeld burgerlijk/militair regime) en al helemaal naar België waar een geheel burgerlijk regime aan de macht was. En in België hebben ze toen 4 jaar "na de oorlog" geleefd als je begrijpt wat ik bedoel....
pi_21804140
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 14:13 schreef Johan_de_With het volgende:
Mijn boek ligt ergens anders
Al je kennis uit 1 boek! Zo hey!

pi_21804388
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 15:05 schreef FinalComeback het volgende:

[..]

Nu begin je historisch onverantwoord te posten, Johan. Hitler was een groot redenaar. Je moest kaartjes kopen om zijn toespraak te mogen aanhoren; hij was de superster van de popcultuur. Je moet niet je mening en de werkelijkheid door elkaar halen. Dat jij hem een eikel vindt is één ding (ik ook hoor), maar dan kan die man toch enorme kwaliteiten hebben, en dat had die ook.

En de Duitsers waren redelijk aardig naar Nederland (gedeeld burgerlijk/militair regime) en al helemaal naar België waar een geheel burgerlijk regime aan de macht was. En in België hebben ze toen 4 jaar "na de oorlog" geleefd als je begrijpt wat ik bedoel....
Ik zei alleen dat hij niet indrukwekkend was om te zien. Het hele schouwspel was dat wel, maar dat kwam mede door parafernalia als immens grote swastika-vlaggen en perfecte discipline van de ordediensten. Bovendien duurde het ook een uur voor hij opkwam en had hij doorgaans een vrij groot podium tot zijn beschikking.

Ik had het over de Eerste Wereldoorlog, waar de Duitsers niet bepaald aardig voor de Belgen waren;

http://www.nepa.com/rape_of_belgium.htm
pi_21806389
Oh ok. Je had het over WO I in het topic genaamd "WO II". Ik had over het woordje keizerrijk heen gelezen
pi_21809584
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 15:05 schreef FinalComeback het volgende:

Over welke deels militaire regering heb je het ?
Van 1933 tot 1940 waren er kabinetten van Colijn en de Geer.
Misschien zat er een militair tussen ?
En wat noem je 'redelijk aardig naar Nederland' ?
pi_21810789
Duitsland was doodsbang door Nederland te worden opgeslokt.

pi_21812263
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 19:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik had het natuurlijk over 1940-1945.
pi_21812330
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:19 schreef CeeJee het volgende:

[afbeelding]
Leuk affiche!

Maar je moet natuurlijk niet denken dat de Duitsers ook maar enige angst voor de Nederlanders hadden. Het was meer dat ze door de andere landen aangevallen zouden worden en daarna verdeeld zouden worden. (hun doemscenario)
pi_21812379
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:19 schreef CeeJee het volgende:

[afbeelding]
Ik geloof alleen dat een zekere volkseigen Fries niets tegen deze aanpassing van het neder-Dietsche land zou hebben.
  dinsdag 7 september 2004 @ 21:51:04 #61
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_21813101
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 19:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jezus, nog nooit gehoord van Seyys-Inquart en hoe het complete Nederlandse politie-apparaat vervangen werd door NSB'ers?
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_21814122
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 21:51 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Jezus, nog nooit gehoord van Seyys-Inquart en hoe het complete Nederlandse politie-apparaat vervangen werd door NSB'ers?
Oh...ik snapte het niet goed dat er bedoeld werd de periode 40-45...
Nederlands agenten niet-nsb bleven toch gewoon doorwerken ?
pi_21816574
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 21:51 schreef Ludwig het volgende:

[..]

En toch heeft hij gelijk.
Lou de Jong (of hoe die man ook heet), noemt als een van de redenen voor het hoge aantal gedeporteerde joden, de manier van besturen door de Duitsers. Nederland (en bijvoorbeeld Denemarken en Noorwegen) kreeg een "vriendelijk" bestuur. Het waren tenslotte Arische broeders ofzoiets.
  woensdag 8 september 2004 @ 01:17:09 #64
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_21817410
quote:
Op woensdag 8 september 2004 00:17 schreef Frenkie het volgende:

[..]

En toch heeft hij gelijk.
Lou de Jong (of hoe die man ook heet), noemt als een van de redenen voor het hoge aantal gedeporteerde joden, de manier van besturen door de Duitsers. Nederland (en bijvoorbeeld Denemarken en Noorwegen) kreeg een "vriendelijk" bestuur. Het waren tenslotte Arische broeders ofzoiets.
Dat is echt dikke onzin. Er was gewoon veel sympathie voor de Nationaal Socialisten in Nederland. Al die grootse praatjes over ons heldhaftige verzet zijn allemaal opgeklopt. In weze waren er maar al te veel verraders die voor de makkelijke weg kozen. Zelfs de Geer, een Minister President, pleegde verraad.

Het hoge aantal Joden wat gedeporteerd is uit Nederland, komt voort uit de lafheid van velen onder ons. Het heeft niets met het soort bestuur te maken. Helemaal niets. Nada!
  woensdag 8 september 2004 @ 01:20:31 #65
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_21817443
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 22:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Oh...ik snapte het niet goed dat er bedoeld werd de periode 40-45...
Nederlands agenten niet-nsb bleven toch gewoon doorwerken ?
Ze werden deels vervangen door NSB'ers. Net als de burgemeesters. Ook werden er nieuwe politie-agenten getraind in Schalkhaar, geheel in de leer van de nazi's. Op die manier probeerden de Duitsers hun grip op het volk te versterken zonder dat daar direct Duitse troepen aan te pas kwamen. Die hadden ze trouwens ook niet, want die waren allemaal nodig aan het Oostfront. Ze konden dus eigenlijk niet zonder de Nederlandse politie-agenten.
  woensdag 8 september 2004 @ 01:32:45 #66
87946 Last_Action_Hero
Ride to live, live to ride: HD
pi_21817601
Als je echt wil weten wat er zoal door het hoofd van een soldaat gaat, dan kan ik je één boek zeker aanraden:

"In westen nichts neues" oftewel "All quiet on the western front"

Dit gaat dan wel over WOI maar is zeker de moeite waard!
Geen linkse rakker, maar een rechtse realist!
  woensdag 8 september 2004 @ 01:34:05 #67
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_21817621
quote:
Op woensdag 8 september 2004 01:32 schreef Last_Action_Hero het volgende:
Als je echt wil weten wat er zoal door het hoofd van een soldaat gaat, dan kan ik je één boek zeker aanraden:

"In westen nichts neues" oftewel "All quiet on the western front"

Dit gaat dan wel over WOI maar is zeker de moeite waard!
Heb em op DVD. Matige film, maar toch aardig.
  woensdag 8 september 2004 @ 01:37:38 #68
87946 Last_Action_Hero
Ride to live, live to ride: HD
pi_21817663
Ho ho, wel het boek lezen he!!! Dat is altijd anders
Geen linkse rakker, maar een rechtse realist!
pi_21818496
@Frenkie: Ja dat heb je goed meegekregen; Duitsers waren vriendelijk tegenover de Nederlanders. Maar er was toch echt een burgerlijk/militair regime aan de macht... (valt weinig over de discussiëren)

@Ludwig: Ja Frenkie heeft gelijk dat de Duitsers vriendelijk waren. Dat de reden van "Lou de Jong" weinig onderbouwing lijken te hebben is iets anders.....
  woensdag 8 september 2004 @ 04:34:10 #70
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_21818504
quote:
Ja Frenkie heeft gelijk dat de Duitsers vriendelijk waren
In Polen waren ze anders niet zo vriendelijk......
Wat dat betreft zijn Nederland en Polen aangrenzende landen m.b.t. tot Duitsland.. maar de Polen zijn er (zeer) slecht vanaf gekomen. (Ook door toedoen van de Russen overigens)
  woensdag 8 september 2004 @ 04:44:36 #71
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_21818514
quote:
Op woensdag 8 september 2004 04:34 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Wat dat betreft zijn Nederland en Polen aangrenzende landen m.b.t. tot Duitsland.. maar de Polen zijn er (zeer) slecht vanaf gekomen. (Ook door toedoen van de Russen overigens)
Zou het misschien zo zijn geweest dat die Duitsers Nederlanders als een soort broedervolk achten en de Polen maar een onderdeel van de zogenaamde Slavische volkeren waar veel nazi-propaganda tegen werd gevoerd, ook al zijn ze dat dacht ik niet?
The Internets, I needs it..
pi_21819262
quote:
Op woensdag 8 september 2004 01:17 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Dat is echt dikke onzin. Er was gewoon veel sympathie voor de Nationaal Socialisten in Nederland. Al die grootse praatjes over ons heldhaftige verzet zijn allemaal opgeklopt. In weze waren er maar al te veel verraders die voor de makkelijke weg kozen. Zelfs de Geer, een Minister President, pleegde verraad.

Het hoge aantal Joden wat gedeporteerd is uit Nederland, komt voort uit de lafheid van velen onder ons. Het heeft niets met het soort bestuur te maken. Helemaal niets. Nada!
Nu ja, niet zulke dikke onzin hoor.
Nederland kreeg een zogenaamde 'fluwelen aanpak' in het begin. Hitler was er van overtuigd dat zijn Nederlandse mede-Ariers wel voor de Nationaal-Socialistische ideologie zouden vallen. Dat gebeurde trouwens inderdaad in het begin. Dat er zoveel Joden zijn weggevoerd kwam door de uitstekende Nederlandse bevolkingsregisters en de bijna volledige medewerking van het ambtelijk apparaat.
'Silvie Meijs is de hoer van Amsterdam'.
pi_21819369
quote:

jonge jongetjes: Iedereen wou massaal bij de Hitlerjugend. Waren die kinderen gehersenspoelt ofzo? ze konden toch ook gaan voetballen oid?
D'r was niets anders. Ik citeer uit mijn geschiedenisboek: (Ja, ik heb niets anders.)

"Many young people were attracted to the Nazi Youth movements by the leisure opportunities they offered. There really were no alternatives. All other youth organisations had been either absorbed or made illegal. Even so, only half of all German boys were members in 1933 and only 15 per cent of girls.
In 1939 membership of a Nazi Youth movement was made compulsory."

En de naziregering maakte, zoals iemand al eerder opmerkte, uitstekend gebruik van propaganda. Verder had alles op school te maken met militaire onderwerpen. Wiskunde, zo werd door de nazis gezegd, hielp de jeugd met het begrijpen van artillerie, Scheikunde hielp bij het begrijpen van Chemische oorlogsvoering etc.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_21819411
quote:

[..]

De Polen werden door de Duitsers ook niet gezien als Ariers.
Daar werd op een hele andere manier bestuurd.
pi_21819521
quote:
Op woensdag 8 september 2004 09:31 schreef Frenkie het volgende:

[..]

De Polen werden door de Duitsers ook niet gezien als Ariers.
Daar werd op een hele andere manier bestuurd.
De Polen waren onderdeel van de volgens de Nazis minderwaardige Slavische volkeren en bevolkten de Ost-gebieten die volgens Hitler de nieuwe leefruimte vd Germanen moest worden. Polen diende 'ontvolkt' te worden. Daarom gingen ze daar zo tekeer als beesten.
pi_21822214
quote:

[..]

Zo is het. In Oost-Europa was het een ware slachtpartij en werden er alleen maar geheel militaire regimers geinstalleerd door de Duitsers..... maar ik heb het dus alleen maar over Nederland en België gehad.
pi_21827025
maar belgie werd toch ook hard aangepakt door duitsland. mede door de franc-terreurs?
of vergis ik me nu met WO1?
Extremistisch gematigd.
  woensdag 8 september 2004 @ 22:50:02 #78
89730 Drugshond
pi_21828155
Ik denk van alle landen ... dat Noorwegen en Denemarken het minste heeft gemerkt van de Duitse bezetting. Lijkt eigenlijk wel een vergeten oorlog als je er over nadenkt.
  woensdag 8 september 2004 @ 22:55:33 #79
89730 Drugshond
pi_21828302
quote:
Op woensdag 8 september 2004 09:26 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

D'r was niets anders. Ik citeer uit mijn geschiedenisboek: (Ja, ik heb niets anders.)

"Many young people were attracted to the Nazi Youth movements by the leisure opportunities they offered. There really were no alternatives. All other youth organisations had been either absorbed or made illegal. Even so, only half of all German boys were members in 1933 and only 15 per cent of girls.
In 1939 membership of a Nazi Youth movement was made compulsory."

En de naziregering maakte, zoals iemand al eerder opmerkte, uitstekend gebruik van propaganda. Verder had alles op school te maken met militaire onderwerpen. Wiskunde, zo werd door de nazis gezegd, hielp de jeugd met het begrijpen van artillerie, Scheikunde hielp bij het begrijpen van Chemische oorlogsvoering etc.
Klopt,... maar andersom had je dan ook niet de voordelen als je geen lid was van de jeugdbeweging.
  • Denk aan schoolkeuze.
  • Zoeken naar werk.
  • Aanzien in de maatschappij
  • en nog vele andere voordeeltjes.
    De propaganda machine draaide toen al overuren........en vele mensen vielen ervoor.
    Doet me denken aan de gevleugde uitspraak van de Romeinen - "Geef het volk brood en spelen".
  • pi_21828562
    quote:
    Op woensdag 8 september 2004 22:50 schreef Drugshond het volgende:
    Ik denk van alle landen ... dat Noorwegen en Denemarken het minste heeft gemerkt van de Duitse bezetting. Lijkt eigenlijk wel een vergeten oorlog als je er over nadenkt.
    Dat lijkt misschien zo, maar het was toch nagenoeg hetzelfde als in de lage landen.... Anyway over je siggie; het is "Don't try to fix it" It doesn't make sense als je zegt "dont fix it".
      woensdag 8 september 2004 @ 23:26:28 #81
    89730 Drugshond
      donderdag 9 september 2004 @ 07:25:20 #82
    96097 Tyrhraustur
    Fenrir zal sterven
    pi_21832458
    quote:
    Op dinsdag 7 september 2004 21:21 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik geloof alleen dat een zekere volkseigen Fries niets tegen deze aanpassing van het neder-Dietsche land zou hebben.
    hoi.
    Audaces fortuna juvat.
    Beati pauperes spiritu.
    pi_21834850
    Het Verdrag van Versailles was overigens bepaald slecht. Er zijn alleen aardser dingen waardoor de Duitse bevolking geagiteerd raakte. Zoals het optreden van de Fransen.
    pi_21838171
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 11:18 schreef Johan_de_With het volgende:
    Het Verdrag van Versailles was overigens bepaald slecht. Er zijn alleen aardser dingen waardoor de Duitse bevolking geagiteerd raakte. Zoals het optreden van de Fransen.
    Zonder Versailles was Hitler nooit aan de macht gekomen.
    Als de nieuwe Duitse democratie gewoon verwelkomd zou zijn in de wereld zoals het na-napoleonistische Frankrijk werd was er waarschijnlijk geen WOII gekomen. Misschien later 1 vanuit Sovjet kant, maar dat is koffiedik kijken.
    pi_21838261
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 14:01 schreef Matamoros het volgende:

[..]

Als de nieuwe Duitse democratie gewoon verwelkomd zou zijn in de wereld zoals het na-napoleonistische Frankrijk werd was er waarschijnlijk geen WOII gekomen. Misschien later 1 vanuit Sovjet kant, maar dat is koffiedik kijken.
    Nogal speculatief. De democratie is juist door de Duisters niet verwelkomd, daar meer dan de helft van de zetels uiteindelijk was voor anti-democratische partijen. De vraag is dan natuurlijk waarom de bevolking zo'n afkeer had van de democratie.
      donderdag 9 september 2004 @ 14:07:34 #86
    89730 Drugshond
    pi_21838303
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 14:06 schreef Monidique het volgende:
    Nogal speculatief. De democratie is juist door de Duisters niet verwelkomd, daar meer dan de helft van de zetels uiteindelijk was voor anti-democratische partijen. De vraag is dan natuurlijk waarom de bevolking zo'n afkeer had van de democratie.
    Het lijken wel moslims...
    pi_21838500
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 14:07 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Het lijken wel moslims...
    De nieuwe nazis zijn inderdaad moslims ja.
    pi_21838535
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 14:06 schreef Monidique het volgende:

Men geloofde in het een land, een Fuhrer-principe.
    Iedereen koppen dicht, befehl ist befehl, en dan is er rust en orde en welvaart.
    pi_21838568
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 14:17 schreef Matamoros het volgende:

De nieuwe nazis zijn inderdaad moslims ja.
    Laten we in dit topic nu eens niet moslims afsijken.
    pi_21839354
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 14:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Men geloofde in het een land, een Fuhrer-principe.
    Iedereen koppen dicht, befehl ist befehl, en dan is er rust en orde en welvaart.
    Adolfje kwam pas 15 jaar na die 1e verkiezingen aan de macht.
    pi_21839431
    Na de Freikorpsen en de Kapp-putsch, inderdaad.
    pi_21839467
    Tja, kijk naar Irak. Daar zitten ze er ook niet echt om te springen. Waarom?
      donderdag 9 september 2004 @ 16:33:27 #93
    96097 Tyrhraustur
    Fenrir zal sterven
    pi_21841225
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 14:58 schreef Matamoros het volgende:
    Tja, kijk naar Irak. Daar zitten ze er ook niet echt om te springen. Waarom?
    Omdat democratie zeker niet heerlijkmakend is.
    Audaces fortuna juvat.
    Beati pauperes spiritu.
    pi_21845111
    quote:

Wilden ook allemaal bij de vrouwelijke versie van de Hitlerjugend(ben de naam vergeten)
    Bund Deutsche Madel of de Jung Madel,
    quote:
    en dan de wat hogere mensen, zoals een één of andere "onderzoeker". ik ben de naam vergeten, maar er was een kerel die deed lichamelijke onderzoeken op tweelingen. In een kamp waar maar liefst 1500 tweelingen heen waren gebracht.
    SS-Hauptsturmführer Dr. med Dr. Mengele. De Amerikanen en Russen wilde beide kosten wat het kost zijn onderzoeksresultaten te pakken krijgen ......
    pi_21926371
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 20:02 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Bund Deutsche Madel of de Jung Madel,
    [..]

SS-Hauptsturmführer Dr. med Dr. Mengele. De Amerikanen en Russen wilde beide kosten wat het kost zijn onderzoeksresultaten te pakken krijgen ......
    dat was reeds bekend
    Extremistisch gematigd.
      vrijdag 17 september 2004 @ 21:10:00 #96
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_22025553
    quote:
    Op woensdag 8 september 2004 01:17 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Dat is echt dikke onzin. Er was gewoon veel sympathie voor de Nationaal Socialisten in Nederland.
    DAT is pas dikke onzin. Let maar eens op de verkiezingsuitslagen voor de NSB tot 1940. Ze hadden een volgelingenschaar van zo goed als 0.
    quote:
    Al die grootse praatjes over ons heldhaftige verzet zijn allemaal opgeklopt. In weze waren er maar al te veel verraders die voor de makkelijke weg kozen. Zelfs de Geer, een Minister President, pleegde verraad.
    Bron?
    quote:
    Alweer quatsch. Het hoge aantal gedeporteerde Joden wordt veroorzaakt door de systematische indeling van Nederland. De Duitsers konden in de bevolkingsregisters direct opzoeken wie Jood was en waar die woonde. Bovendien was het Nederlands Persoonsbewijs bijna niet te vervalsen, zodat het heel moeilijk was Joden van een andere identiteit te voorzien.
    Razzia's werden voor 90% uitgevoerd door de Grune Polizei en hoogstens voor 10% door of met behulp van nederlandse politie.
    De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
      vrijdag 17 september 2004 @ 21:13:39 #97
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_22025620
    quote:
    Op donderdag 9 september 2004 14:01 schreef Matamoros het volgende:

[..]

Kun je over twisten, maar is waarschijnlijk.
    quote:
    En dat is kolder. De democratie in Duitsland is verwelkomd in de wereld. Vandaar oplossingen voor Versailles vanuit de geallieerden als het Dawes plan. Helaas werd de democratie in Duitsland zelf niet verwelkomd en daar lag de kiem voor de opkomst van Hitler en gelijkgestemden.

Overigens is het zeer onwaarschijnlijk dat de Sovjet Unie een oorlog begonnen zou zijn, zeker als de democratie in Duitsland wel aangeslagen zou zijn. Immers, dan zou Duitsland op termijn herbewapend zijn en het Sovjetleger had, mede door het leiderschap (of gebrek daaraan) van Stalin een goed georganiseerd Duits leger nooit in een aanvalsoorlog de baas gekund.
    De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
    pi_22036633
    quote:
    Op vrijdag 17 september 2004 21:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

DAT is pas dikke onzin. Let maar eens op de verkiezingsuitslagen voor de NSB tot 1940. Ze hadden een volgelingenschaar van zo goed als 0.
    quote:
    De Nationaal-Socialistische Beweging (NSB), opgericht in 1931, was een autoritaire, anti-parlementaire, extreem-rechtse partij die streefde naar een nationaal-socialistisch bewind. Verder vond zij dat er een Groot-Nederlands rijk moest komen, waartoe ook Vlaanderen zou behoren. Onder Duitse invloed kreeg de partij een anti-semitisch (anti-joods) karakter.

De partij had midden jaren dertig een relatief grote aanhang (circa 8% van de kiezers), maar behaalde bij de enige Tweede-Kamerverkiezingen waaraan zij deelnam (in 1937 i) slechts vier zetels. Na de Duitse bezetting, toen de NSB de enige erkende partij was, nam haar ledental toe tot rond de 100.000. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heulde de partij met de bezetter. In 1945 werd de partij verboden en werden veel leden veroordeeld.
    Vier zetels is weliswaar niet veel, maar op 100 zetels (zoals er toen waren) is dat toch nog een stuk meer dan 0.
    (bron: http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g75ea9c6)
    pi_22041518
    vandaag 60 jaar geleden begon de bevrijding van Nederlan.
    quote:
    1944: Airborne invasion of Holland begins
    Allied forces have landed behind enemy lines in Holland at the beginning of a massive operation designed to bring an end to the war in Europe.
    RAF Lancasters and about 1,000 US Flying Fortress bombers had prepared the way by attacking airfields, German gun positions and barracks.

At noon today, thousands of fully equipped troops parachuted down from more than 1,000 aircraft into the Rhine delta and behind enemy lines.

RAF Mitchells and Boston Medium bombers, Mosquitoes, Typhoons, Spitfires and American Mustangs and Lightnings bombed barracks and gun emplacements allowing gliders to landed in relative safety.

Several German fighters were shot down.

This is one of the largest airborne invasions ever undertaken and the first major operation carried out by the First Airborne Allied Army, which is a consolidation of British, US and Polish airborne troops under the command of Lieutenant-General Lewis Brereton, formerly commander of the US Ninth Air Force.

His deputy, Lieutenant-General Frederick Browning, set up the British airborne force.

Troops at British airbases about to embark on their mission were told in no uncertain terms that its success was vitally important.

"Success may mean all the difference between a rapid decision in the West and a protracted winter campaign," said one commanding officer, who cannot be named.

"The Army is relying implicitly on us to drop them in sufficient numbers at the right place and at the right time.

Details about the operation will not be known for at least 12 hours but one pilot has already reported the landings were successful.

Wing Commander HJW Meaking, DSC, the pilot of a Mosquito, filmed the landings.

He said: "It looked as if the whole thing went like clockwork."

Eyewitnesses in neighbouring Belgium reported seeing hundreds of aircraft fill the sky, some towing gliders.

The weather was said to be ideal for landing troop carriers with low cloud providing cover for Dakotas.

One Thunderbolt pilot said: "The C47 transports came by in perfect formation of threes, line abreast. There was little opposition from the flak towers we had attacked.

"Gliders landed in a field much like cars parked in a garage - one alongside each other, with similar rows right behind."

The German news agency announced the invasion and said its forces were already retaliating.

"Strong allied airborne forces protected by a vast air umbrella were landed at noon today west of the German-Dutch frontier on the northern bank of the Rhine.

"The landing of paratroopers was followed by the descent of countless gliders. German forces have already wiped out considerable contingents of this airborne battle force."

The British Second Army under General Miles Dempsey, spearheading its way into German-held territory, has advanced two miles across the Dutch border from their bridgehead in Beeringen and been informed that the landings were accurate and successful.
    luister hier naar fragmenten van een radio uitzending:
    http://news.bbc.co.uk/med(...)17_09_1944arnhem.ram

http://news.bbc.co.uk/med(...)17_09_1944murrow.ram

bron
    Free people own guns! Slaves do not!
    pi_22041672
    quote:
    wat ging er in vredesnaam om in de hoofden van de mensen van toen???
    paar voorbeelden:
    jonge meisjes: Wilden ook allemaal bij de vrouwelijke versie van de Hitlerjugend(ben de naam vergeten) om vervolgens klaargestoomd te worden om een kind te baren van een man die voor hun is uitgezocht. Na de geboorte mocht het kind ergens gedropt worden waar deze dan daar zou opgroeien.
    en dan de wat hogere mensen, zoals een één of andere "onderzoeker". ik ben de naam vergeten, maar er was een kerel die deed lichamelijke onderzoeken op tweelingen. In een kamp waar maar liefst 1500 tweelingen heen waren gebracht. Walgelijke, ziekelijke experimenten, zoals kijken of je van een gewone tweeling een siamese tweeling kan maken. ik zal verder niet in details daarvan treden. dat soort shit. maargoed, die kerel die dat deed was dus zelf al volkomen gestoord. maar wat ik me dan afvraag is: Waarom deed niemand daar wat tegen? Stel je staat erbij, dan zou je toch zn hoofd van zn romp afslaan?
    tegen elk persoon die het allemaal goed vond, stonden zeker wel 1000 mensen die het afkeurden. Waarom gebeurde er dan in vredesnaam geen ene fuck toen?

Kijk bijvoorbeeld eens naar Hitlers Henchmen. redelijk vaak op Discovery. vroeg in de nacht altijd, rond een 1

Ik zat te twijfelen of ik dit moest plaatsen in C&H of hier. toch maar voor hier gekozen, omdat het meer gaat over de psychologie van toen
    De gewone soldaat was waarschijnlijk iemand die na jaren van ellende, eindelijk weer werk had en brood op de plank. Zat je er eenmaal in dan had je weinig keus. Je kunt als militair niet vlak voor een gevecht even deserteren. Nou ja, het kan wel, maar ook je familie werd dan gepakt. Weinig keus toch?

De Hitlerjugend en de Damesafdeling daarvan waren zeker niet vrijwillig. Elk kind werd verplicht daar lid van te worden.

De hogere mensen hebben gedaan wat ze altijd doen: geld verdienen. Het maakt niet uit wat er met een ander gebeurt als jij het maar goed hebt- mentaliteit.
    Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
    pi_22041785
    In de VN of de Elsevuer van deze week staat nog wat over de duizenden Nederlanders die in dienst gingen bij de SS. Het is maar een klein stukje en gaat een beetje over vanalles en nog wat, maar voorbeelden werden ook genoemd. Het schijnt dat mensen die tégen de Duitsers vochten bij de Grebbeberg erg teleurgesteld waren in de Nederlandse regering en mede daarom bij de SS gingen. Althans, zo werd het verteld.
      zaterdag 18 september 2004 @ 19:59:34 #102
    96097 Tyrhraustur
    Fenrir zal sterven
    pi_22043356
    Dat kan kloppen. Maar naast deze soldaten waren er ook genoeg jongens die geimponeerd werden door de SS en ze zich vanuit een avontuur oogpunt hebben aangemeld. En waren beiden drijven erg, ik vindt van niet. ts wel, en daar is de kous mee af.

Hij moet gewoon accepteren dat niet iedereen zoals hij denkt, je kan oprechte gedachtes van anderen wel vanuit jouw goed/fout oogpunt willen verklaren maar een oprechte verklaring krijg je er niet mee.

[ Bericht 20% gewijzigd door Tyrhraustur op 18-09-2004 20:07:28 ]
    Audaces fortuna juvat.
    Beati pauperes spiritu.
      maandag 20 september 2004 @ 00:32:28 #103
    32871 Ludwig
    Seniel, Jong en Snel
    pi_22071765
    quote:
    Op zaterdag 18 september 2004 18:59 schreef Monidique het volgende:
    In de VN of de Elsevuer van deze week staat nog wat over de duizenden Nederlanders die in dienst gingen bij de SS. Het is maar een klein stukje en gaat een beetje over vanalles en nog wat, maar voorbeelden werden ook genoemd. Het schijnt dat mensen die tégen de Duitsers vochten bij de Grebbeberg erg teleurgesteld waren in de Nederlandse regering en mede daarom bij de SS gingen. Althans, zo werd het verteld.
    Dat laatste is pertinent onjuist. Wat wel waar is, is dat een paar honderd Nederlanders vrijwillig naar het Oostfront ging om daar tegen de Russen te vechten. Vergeet niet dat er in Nederland veel sympathie was voor de Nationaal Socialisten, sinds al ver voor de oorlog. Ook zetelde de bezetter niet een streng militair regime, omdat we zogenaamd een Arisch broedervolk waren. Er ontstonden jeugdorganisaties, vrouwenorganisaties enz enz. Alles om de Nederlander voor het Nationaal Socialisme te winnen. Vooral ambtenaren hadden het moeilijk in die tijd. Zij konden kiezen tussen het opstappen en niet meewerken, maar wel vervangen worden door een sympathisant, of simpelweg meewerken. Het laatste is hetgeen wat men het meest koos. Vooral burgemeesters wouden hun burgers niet laten zitten met een NSB'er en besloten geen ontslag in te dienen.

Het was de slimme manier van indoctrinatie door de Duitsers, die velen deed twijfelen.

Het was trouwens de Vrij Nederland!
      maandag 20 september 2004 @ 07:03:01 #104
    96097 Tyrhraustur
    Fenrir zal sterven
    pi_22074885
    quote:
    Op maandag 20 september 2004 00:32 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Dat laatste is pertinent onjuist. Wat wel waar is, is dat een paar honderd Nederlanders vrijwillig naar het Oostfront ging om daar tegen de Russen te vechten.(...)
    De huidige schatting bedraagt als ik het goed heb 28.000, dat zijn er dus wel wat meer dan een paar honderd. Daarnaast praten oud SS'ers over grotere getallen, en ik denk dan ook dat het werkelijke getal tussen de 40.000 en 50.000 oostfront soldaten lag (Een getal wat oude schatting ook aan gaven).

"Het aantal van 22.000 is relatief nieuw. Het was de Nederlandse historicus N.K.C.A. In 't Veld die na zijn baanbrekend onderzoek naar de SS en Nederland, voor het eerst met dit getal in de publiciteit trad. Lange tijd schatte men het aantal Nederlanders in de Waffen-SS op 55.000. Dit getal kwam ondermeer tot stand door verklaringen van de prominente Waffen-SS generaal Felix Steiner. Met ontbreken van bronnen waaruit een ander beeld naar voren kwam, namen diverse historici dit getal voor waar aan."

22.000 en 55.000 dus.
    Audaces fortuna juvat.
    Beati pauperes spiritu.
      maandag 20 september 2004 @ 09:12:07 #105
    32871 Ludwig
    Seniel, Jong en Snel
    pi_22075501
    quote:
    Op maandag 20 september 2004 07:03 schreef Tyrhraustur het volgende:

[..]

De huidige schatting bedraagt als ik het goed heb 28.000, dat zijn er dus wel wat meer dan een paar honderd. Daarnaast praten oud SS'ers over grotere getallen, en ik denk dan ook dat het werkelijke getal tussen de 40.000 en 50.000 oostfront soldaten lag (Een getal wat oude schatting ook aan gaven).

"Het aantal van 22.000 is relatief nieuw. Het was de Nederlandse historicus N.K.C.A. In 't Veld die na zijn baanbrekend onderzoek naar de SS en Nederland, voor het eerst met dit getal in de publiciteit trad. Lange tijd schatte men het aantal Nederlanders in de Waffen-SS op 55.000. Dit getal kwam ondermeer tot stand door verklaringen van de prominente Waffen-SS generaal Felix Steiner. Met ontbreken van bronnen waaruit een ander beeld naar voren kwam, namen diverse historici dit getal voor waar aan."

22.000 en 55.000 dus.
    Had ik het niet over vrijwillig?
      maandag 20 september 2004 @ 12:00:39 #106
    96097 Tyrhraustur
    Fenrir zal sterven
    pi_22077921
    quote:
    Op maandag 20 september 2004 09:12 schreef Ludwig het volgende:
    Had ik het niet over vrijwillig?
    Waren dit niet alle vrijwilligers?
    Audaces fortuna juvat.
    Beati pauperes spiritu.
    pi_22082319
    quote:
    Op maandag 20 september 2004 00:32 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Dat laatste is pertinent onjuist. Wat wel waar is, is dat een paar honderd Nederlanders vrijwillig naar het Oostfront ging om daar tegen de Russen te vechten. Vergeet niet dat er in Nederland veel sympathie was voor de Nationaal Socialisten, sinds al ver voor de oorlog. Ook zetelde de bezetter niet een streng militair regime, omdat we zogenaamd een Arisch broedervolk waren. Er ontstonden jeugdorganisaties, vrouwenorganisaties enz enz. Alles om de Nederlander voor het Nationaal Socialisme te winnen. Vooral ambtenaren hadden het moeilijk in die tijd. Zij konden kiezen tussen het opstappen en niet meewerken, maar wel vervangen worden door een sympathisant, of simpelweg meewerken. Het laatste is hetgeen wat men het meest koos. Vooral burgemeesters wouden hun burgers niet laten zitten met een NSB'er en besloten geen ontslag in te dienen.

Het was de slimme manier van indoctrinatie door de Duitsers, die velen deed twijfelen.

Het was trouwens de Vrij Nederland!
    Vergeet niet dat de oorlog in het oosten een oorlog was van slecht tegen slecht. Nazi Duitsland tegen Stalinistisch Sovjetunie. Veel mensen zagen het communisme als een veel groter gevaar dan de nazi's. Wat gezien de acties van beide regimes voor de oorlog niet zo vreemd was.
      maandag 20 september 2004 @ 19:19:08 #108
    32871 Ludwig
    Seniel, Jong en Snel
    pi_22088125
    quote:
    Op maandag 20 september 2004 15:15 schreef ironf het volgende:

[..]

Vergeet niet dat de oorlog in het oosten een oorlog was van slecht tegen slecht. Nazi Duitsland tegen Stalinistisch Sovjetunie. Veel mensen zagen het communisme als een veel groter gevaar dan de nazi's. Wat gezien de acties van beide regimes voor de oorlog niet zo vreemd was.
    Duitsland viel Rusland aan. Niet andersom. Verder was het Russische leger totaal ontwricht doordat Stalin bijvoorbeeld het gros van zijn generaals had laten afvoeren naar de Goelag archipel.
    pi_22100917
    quote:
    Op maandag 20 september 2004 19:19 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Duitsland viel Rusland aan. Niet andersom. Verder was het Russische leger totaal ontwricht doordat Stalin bijvoorbeeld het gros van zijn generaals had laten afvoeren naar de Goelag archipel.
    Allemaal waarheden, maar dat heeft niks te maken met wat ik schreef
    pi_22101467
    quote:
    Op maandag 20 september 2004 15:15 schreef ironf het volgende:

[..]

Er was zeker een rode dreiging, maar die dreiging is ook overdreven door jarenlange NS propaganda in Europa. Veel van die propaganda wordt nog voor waar aangenomen.

Voorbeeld daarvan is de door de propaganda naar buiten gebrachte actie van Poolse Huzaren die met lansen tanks zouden hebben aangevallen. Dit werd opgeklopt, uit zijn verband gerukt en gepresenteerd als "kijk die domme en verouderde polen eens". Nu steekt dat verhaal steeds weer de kop op......
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')