abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21122729
wat ging er in vredesnaam om in de hoofden van de mensen van toen???
paar voorbeelden:
gewone soldaten: miljoenen soldaten gaven hun leven voor iemand die ze nog nooit in real hadden gezien, laat staan gesproken. Stel nou dat jij zo'n soldaat was, zou jij willen sterven voor de ideeen van 1 man?
jonge jongetjes: Iedereen wou massaal bij de Hitlerjugend. Waren die kinderen gehersenspoelt ofzo? ze konden toch ook gaan voetballen oid?
jonge meisjes: Wilden ook allemaal bij de vrouwelijke versie van de Hitlerjugend(ben de naam vergeten) om vervolgens klaargestoomd te worden om een kind te baren van een man die voor hun is uitgezocht. Na de geboorte mocht het kind ergens gedropt worden waar deze dan daar zou opgroeien.
en dan de wat hogere mensen, zoals een één of andere "onderzoeker". ik ben de naam vergeten, maar er was een kerel die deed lichamelijke onderzoeken op tweelingen. In een kamp waar maar liefst 1500 tweelingen heen waren gebracht. Walgelijke, ziekelijke experimenten, zoals kijken of je van een gewone tweeling een siamese tweeling kan maken. ik zal verder niet in details daarvan treden. dat soort shit. maargoed, die kerel die dat deed was dus zelf al volkomen gestoord. maar wat ik me dan afvraag is: Waarom deed niemand daar wat tegen? Stel je staat erbij, dan zou je toch zn hoofd van zn romp afslaan?
tegen elk persoon die het allemaal goed vond, stonden zeker wel 1000 mensen die het afkeurden. Waarom gebeurde er dan in vredesnaam geen ene fuck toen?

Kijk bijvoorbeeld eens naar Hitlers Henchmen. redelijk vaak op Discovery. vroeg in de nacht altijd, rond een 1

Ik zat te twijfelen of ik dit moest plaatsen in C&H of hier. toch maar voor hier gekozen, omdat het meer gaat over de psychologie van toen
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 17:40:02 #2
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_21122805
het was vechten om te overleven
pi_21122817
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:36 schreef P8 het volgende:
gewone soldaten: miljoenen soldaten gaven hun leven voor iemand die ze nog nooit in real hadden gezien, laat staan gesproken. Stel nou dat jij zo'n soldaat was, zou jij willen sterven voor de ideeen van 1 man?
Dat kun je ook bij miljoenen soldaten in de huidige wereld nog wel navragen, waarom ze dat in godsnaam doen.
pi_21122830
Ze kregen eten en dergelijke zodat ze weer een normaal konden leven.
feest
pi_21122846
1 woord: indoctrinatie.
pi_21122861
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:40 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dat kun je ook bij miljoenen soldaten in de huidige wereld nog wel navragen, waarom ze dat in godsnaam doen.
maar tegenwoordig sterven er veel minder mensen in tijden van oorlog
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 17:43:26 #7
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_21122870
Die man kon gewoon praten als brugman.
En in het begin van zijn regeerperiode heeft hij de economie aardig omhoog kunnen krikken.
Dat schiep vertrouwen in hem.
Daarna liepen er heel veel als makke schapen achter hem aan.
En degene die tegen hem waren die werden systematisch geliquideerd.
Dan leer je je mond wel houden.
De kinderen werden geronseld voor de hitlerjugend, ook zij hadden geen keus, evenmin als hun ouders.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 17:43:58 #8
59332 Little_Meanie
pi_21122881
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:43 schreef P8 het volgende:

[..]

maar tegenwoordig sterven er veel minder mensen in tijden van oorlog
omdat we nu met geavanceerde middelen oorlog voeren, in plaats van man tot man gevechten
en WO II is ook niet te vergelijken met hedendaagse oorlogen
pi_21123027
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:43 schreef Little_Meanie het volgende:

[..]

omdat we nu met geavanceerde middelen oorlog voeren, in plaats van man tot man gevechten
en WO II is ook niet te vergelijken met hedendaagse oorlogen
helemaal mee eens.
-------
maar kijk op kleinere schaal. zoals menselijke experimenten. Daar kan je toch niet bijstaan en niks doen? hoe zwaar je ook onder druk staat om niks te doen.
Extremistisch gematigd.
pi_21123176
je moet wel beseffen dat niemand wist van die holocaust, overigens begon adolf daar pas mee in 1943
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 17:59:42 #11
59332 Little_Meanie
pi_21123195
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:51 schreef P8 het volgende:

[..]

helemaal mee eens.
-------
maar kijk op kleinere schaal. zoals menselijke experimenten. Daar kan je toch niet bijstaan en niks doen? hoe zwaar je ook onder druk staat om niks te doen.
als je iets deed werd je zelf een experiment
pi_21123276
wat ik niet snap is dat de joden zich zo makkelijk om zeep lieten helpen in de concentratiekampen. op een gegeven moment wisten ze toch wel dat ze eraan zouden gaan waarom dan niet massaal de soldaten bestormen?
pi_21123297
Dat hebben ze ook meerdere keren gedaan.
http://www.ushmm.org/rese(...)awards/auschwitz.php

Een film die in mijn ogen een beeld kan geven van een opstand is the grey zone.

http://www.imdb.com/title/tt0252480/
pi_21123397
WOII is vooral bekend omdat het zich ook hier heeft afgespeeld. Dit soort dingen gebeuren tegenwoordig ook nog veel op verschillende plaatsen ter wereld.

En waarom het allemaal mogelijk was en is? Tja....
De mens past zich aan naar de regels die gelden in het milieu waarin die zich bevindt. En in ieder mens schuilt nou eenmaal een saddist.
Weleens een insekt in een afgesloten potje water gegooid ofzoiets? Ik ken niet zoveel mensen die daar problemen mee hebben. Wanneer het echter gaat om wat grotere gewervelde dieren is het echter een ander verhaal. Want het mishandelen van die soorten worden door de wetten van onze maatschappij verboden. Wanneer die er niet zouden zijn zou iedereen daar volgens mij ook wat minder moeite mee hebben.
En wanneer het zover gaat dat we bepaalde groepen mensen niet meer als gelijkwaardig hoeven te zien schikt de massa zich daar ook prima in.

Een bekend experiment is dat met die elektrische schokken waarbij de proefkonijnen maar door bleven gaan met het verhogen van de elektrische lading die een zogenaamd slachtoffer door zich heen kreeg. Zij werden hierin aangemoedigd door een derde persoon. Zolang er iets van toestemming is heeft slechts een enkeling er moeite mee om zijn medemens wat aan te doen. De regels en wetten van de maatschappij is wat ons daarvan weerhoudt.
En wanneer mensen dus in een maatschappij leven waarin de regels bepaalde minderheden afschrijven.... Tja, dan zijn we blijkbaar tot gruwelijke dingen in staat.
pi_21123459
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:10 schreef Cruoninga het volgende:
WOII is vooral bekend omdat het zich ook hier heeft afgespeeld. Dit soort dingen gebeuren tegenwoordig ook nog veel op verschillende plaatsen ter wereld.

En waarom het allemaal mogelijk was en is? Tja....
De mens past zich aan naar de regels die gelden in het milieu waarin die zich bevindt. En in ieder mens schuilt nou eenmaal een saddist.
Weleens een insekt in een afgesloten potje water gegooid ofzoiets? Ik ken niet zoveel mensen die daar problemen mee hebben. Wanneer het echter gaat om wat grotere gewervelde dieren is het echter een ander verhaal. Want het mishandelen van die soorten worden door de wetten van onze maatschappij verboden. Wanneer die er niet zouden zijn zou iedereen daar volgens mij ook wat minder moeite mee hebben.
En wanneer het zover gaat dat we bepaalde groepen mensen niet meer als gelijkwaardig hoeven te zien schikt de massa zich daar ook prima in.

Een bekend experiment is dat met die elektrische schokken waarbij de proefkonijnen maar door bleven gaan met het verhogen van de elektrische lading die een zogenaamd slachtoffer door zich heen kreeg. Zij werden hierin aangemoedigd door een derde persoon. Zolang er iets van toestemming is heeft slechts een enkeling er moeite mee om zijn medemens wat aan te doen. De regels en wetten van de maatschappij is wat ons daarvan weerhoudt.
En wanneer mensen dus in een maatschappij leven waarin de regels bepaalde minderheden afschrijven.... Tja, dan zijn we blijkbaar tot gruwelijke dingen in staat.
Ik denk niet dat alleen het versoepelen van wetten in de kampen deze waanzin heeft veroorzaakt.
Je probeert in zo'n situatie instinctief je eigen leven te redden zoniet te verlengen in de hoop op een betere tijd ( einde van de oorlog in dit geval).
Als jou gehele familie al is vermoord in het kamp en de kampbeulen jou de optie bieden voor een aantal maanden mensen de gaskamer in te praten en je daar goed te eten voor krijgt en een lekker bed dan kan dat heel verleidelijk klinken.

Kijk gewoon maar the grey zone.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 18:14:22 #16
25797 Bolderbast
Nachoooooooooo
pi_21123462
kinderen bij de Hitlerjugend; dit was helemaal niet vrijwillig, veel kinderen gingen wel graag omdat het supergoed was voor je zelfvertrouwen, je werd immer sterk gemaakt etc etc
anderen werden gewoon gedwongen omdat als je niet bij de hitlerjugend ging je later veel moeilijker een baan zou kunnen krijgen enzo, maargoed de meesten gingen zeker niet met tegenzin

verder speelde angst gewoon een (te) grote rol in het 3e rijk...iedereen controleerde iedereen

en die dokter die jij bedoelt is Mengele; heeft idd 'leuke' expirimentjes uitgevoerd op tweelingen,
natuurlijk gestoord, maar het heeft wel dingen opgeleverd waar wij nu nog van profiteren in de gezondheidszorg
niet dat ik het daarmee wil goedpraten overigens, dr Mengele was gewoon een gek, Hitler heeft hem dacht ik nooit gekend, en ook nooit van zijn experimenten afgeweten...
Nobody fucks with The Jesus
pi_21123470
joseph mangler heette die beruchte nazi "dokter" volgens mij
pi_21123557
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:59 schreef Little_Meanie het volgende:

[..]

als je iets deed werd je zelf een experiment
als je de leider, die onderzoeker in dit geval, zou vermoorden, dan was er niet iemand denk ik die door zou gaan met die experimenten. Laat het verder op een ongeluk lijken, simpel een spuit met ranzige shit zn eigen bloedbaan.
Extremistisch gematigd.
pi_21123580
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:19 schreef P8 het volgende:

[..]

als je de leider, die onderzoeker in dit geval, zou vermoorden, dan was er niet iemand denk ik die door zou gaan met die experimenten. Laat het verder op een ongeluk lijken, simpel een spuit met ranzige shit zn eigen bloedbaan.
P8 zo breng je het wel erg simpel vind je zelf niet? het was echt niet zo dat die kampen een openbare gelegenheid waren die je zo in en uit kon lopen.
Als zo'n geintje geflikt werd kon de dader rekenen op een vuurpeloton en de familie thuis kon ook maar beter direct onderduiken.

Eindconclusie: Angst was de voornaamste drijfveer om "heldendaden" achterwegen te laten.
Gelukkig heeft niet iedereen zich compleet laten leiden door angst en is er behoorlijk wat verzet geweest op vele fronten.
pi_21123622
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:14 schreef Fly-or-Die het volgende:
joseph mangler heette die beruchte nazi "dokter" volgens mij
Heb je dat uit een Amerikaanse film?
pi_21123624
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:14 schreef Bolderbast het volgende:
en die dokter die jij bedoelt is Mengele; heeft idd 'leuke' expirimentjes uitgevoerd op tweelingen,
natuurlijk gestoord, maar het heeft wel dingen opgeleverd waar wij nu nog van profiteren in de gezondheidszorg
niet dat ik het daarmee wil goedpraten overigens, dr Mengele was gewoon een gek, Hitler heeft hem dacht ik nooit gekend, en ook nooit van zijn experimenten afgeweten...
jah, mengele heette hij jah. Maar waar profiteren wij nu nog van dan?
dat laatste is trouwens ook waar. Hitler had mengele en zijn onderzoeken idd nooit gekend
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 18:26:44 #22
97653 ANGE
Just me...
pi_21123708
De meisjesbeweging heette, dacht ik, Bund Deutscher Mädel... En waarom mensen dat deden... daar is maar 1 woord voor: propeganda. Niets heeft een grotere rol gespeelt in Duitsland in WO2. Denk je eens in: je loopt over straat en overal zie je affiches. Filmpjes in het bioscoopjournaal, radiouitzendingen, het verplichte lidmaatschap van de Hitlerjugend/Bund Deutscher Mädel. En vergeet ook de massabijeenkomsten niet. Alle niet-nazistische bewegingen werden verboden. Je hoorde alleen nog maar over de NSDAP. En al het nieuws over Hitler en de NSDAP was positief, alle positieve dingen werden uitvergroot, de negatieve nooit verteld. Hij haalde Duitsland uit de economische crisis, door bijvoorbeeld de aanleg van de Duitse Autobahnen. De Duitse economie leefde echt op. En hij kreeg het volk achter zich door een zondebok aan te wijzen: de Joden. Ik denk echt dat je het antwoord op deze vraag moet zoeken in de propeganda. Hitler heeft het grondig en handig aangepakt. Systematisch (ontzettend eng... zelfs, of eigenlijk vooral, de vernietiging van de Joden verliep volgens een vast systeem). En natuurlijk Hitlers en Goebbels welbespraaktheid.
* What's wrong with being good? *
pi_21123741
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:14 schreef Dementor het volgende:

[..]

Ik denk niet dat alleen het versoepelen van wetten in de kampen deze waanzin heeft veroorzaakt.
Je probeert in zo'n situatie instinctief je eigen leven te redden zoniet te verlengen in de hoop op een betere tijd ( einde van de oorlog in dit geval).
Als jou gehele familie al is vermoord in het kamp en de kampbeulen jou de optie bieden voor een aantal maanden mensen de gaskamer in te praten en je daar goed te eten voor krijgt en een lekker bed dan kan dat heel verleidelijk klinken.
Ik doelde meer op de maatschappij die alle onmenselijkheden maar gewoon liet gebeuren. De miljoenen mensen die in principe wel buiten het apparaat stonden dus.
quote:
Kijk gewoon maar the grey zone.
Ik zal het onthouden.
pi_21123906
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:28 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

Ik doelde meer op de maatschappij die alle onmenselijkheden maar gewoon liet gebeuren. De miljoenen mensen die in principe wel buiten het apparaat stonden dus.
[..]

Ik zal het onthouden.
Je bedoelt burgers zoals jij en ik?
Die wisten in die tijd niets van deze dodelijke concentratiekampen af.
Uiteraard is het vreemd als opeens de helft van jou straat in 1 nacht verhuist is maar daar kun je een geheel nieuw topic mee vullen.
pi_21124130
Mengele heet die man..
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_21124154
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:53 schreef nozem het volgende:
Mengele heet die man..
2 fouten
nummer 1. inmiddels is ie al dood. moet je dus v.t. gebruiken
nummer 2. Daar waren we al achter
Extremistisch gematigd.
pi_21124235
TS doet mij denken aan de film 'The Wave'
Vroeg een leerling ook zich af wat mensen zich wel niet bezielden.
Toen besloot de leraar het soort van zelfde te doen met zijn eigen klas. Een eigen logo, groet, groep etc.
Iedereen deed van alles om er maar bij te horen..echt alles...
Dit kuddegedrag (meelopen) lijkt wel helemaal automatisch te gaan.
Immers, als je het niet doet wordt je buitengesloten en dat wil niemand....
pi_21124325
ik vind het beter bij C&H passen..
schop
pi_21124479
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:58 schreef Hayek het volgende:
je moet wel beseffen dat niemand wist van die holocaust, overigens begon adolf daar pas mee in 1943
Zat mensen wisten het. Al voor 1942 toen men "het jodenvraagstuk" definitief wilde oplossen, was men al jaren bezig om joden te arresteren en in het oosten vonden al grote moordpartijen plaats.
Soldaten die op verlof waren vertelden er al over en het ontging niemand dat Joodse vrouwen, kinderen en bejaarden echt geen dwangarbeid gingen verrichten in het oosten. Een beetje uit zijn ogen kijkend persoon kon weten wat er gebeurde. Uit dagboeken uit het buitenland vreesde men ook al voor het ergste. Het is ook een groot verchil wat mensen kunnen en willen weten.
pi_21124542
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:03 schreef Fly-or-Die het volgende:
wat ik niet snap is dat de joden zich zo makkelijk om zeep lieten helpen in de concentratiekampen. op een gegeven moment wisten ze toch wel dat ze eraan zouden gaan waarom dan niet massaal de soldaten bestormen?
self fulfilling prophecy. als je maar lang genoeg vernederd wordt, dan kom je niet meer in protest en Joden werden altijd al als het uitschot van de samenleving beschouwd lang voordat hitler geboren werd.
De kerk heeft hier zeker zijn aandeel in gehad!
pi_21124655
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 18:37 schreef Dementor het volgende:

[..]

Je bedoelt burgers zoals jij en ik?
Die wisten in die tijd niets van deze dodelijke concentratiekampen af.
Maar die slikten wel alle verhaaltjes over de rassen-theorie enzo. Met bijbehorende discriminatie, steeds erger wordende pesterijen, verboden etc.
pi_21127112
Als jij opeens weer brood kan kopen voor een goeie prijs en jou kinderen weer naar school kunnen kan ik me best voorstellen dat je deze waanzin voor lief neemt.
Je kent toch wel het geval van meepesten of gepest worden?

Als jou land in zo'n diep dal zit en er komt een gozer aan die op korte termijn dankzij schuldbrieven etc. jou gezin van eten voorziet en jou ook nog eens een beter mens noemt dan jou buurman (een jood) dan zullen veel mensen (vooral lager opgeleiden) zich hierin uitstekend kunnen vinden.

Uiteraard blijft het vreemd dat als je dagelijks duizenden joden in een oude transport wagon met prikkeldraad richting het oosten ziet trekken maar er nooit een trein vol voedsel voor deze hoeveelheid mensen is vertrokken er geen alarmbellen gingen rinkelen.

Nazi duitsland was immers al zo ver in de oorlog dat hitler ook begon te roepen dat er offers gebracht moesten worden en wie zie jij liever gaan? je kind en je vrouw of je buurman?

Dan kom ik weer terug op mijn eerder getrokken conclusie dat de voornaamste drijfveer pure angst is.

Een aardige tv-film over het oplossen van het joodsevraagstuk is Nuremberg ( ik weet dat dit soort films vaak niet 100% accuraat zijn maar dit geeft in mijn ogen wel een behoorlijk beeld van de nazi werkwijze).

http://www.imdb.com/title/tt0208629/

[ Bericht 23% gewijzigd door Dementor op 08-08-2004 09:20:15 ]
pi_21127251
Ik vond dat in de film Neuremberg Gohring teveel als held werd afgeschilderd. ik bedoel waarom zou een amerikaanse soldaat bewondering hebben voor zo'n crimineel? en ook de anderen zoals Hans Frank, hij werd afgeschilderd als een zielig figuur slechts gevangen in een foute cultuur. Ik vond dat er een beetje teveel een "het waren ook maar mensen" moraal achter zat, maar misschien dat ze juist wouden aantonen dat in z'on situatie "gewone" mensen monsters kunnen worden.
pi_21127818
Volgens mij was er niets anders als de Hitler jugend. Al het andere was opgeheven of verboden. Nou dan ga je wel als kind bij de HJ vooral als alle andere kinderen uit de straat ook gaan.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_21132839
Vreemd dat hier niemand opmerkt dat deze jeugdbewegingen al sinds eind 19e eeuw enorm populair waren. Rond de 'Fin du Siècle' waren er nogal wat angstbeelden over wat de toekomst ging brengen. Er ontstonden twee grote stromingen: "Terug naar de natuur" (waaronder dus scoutingsverenigingen in Duitsland en Engeland) en "Terug naar vroeger". De "HitlerJugend" (opgericht 1926) was in beginsel gewoon een scoutingsvereniging, zoals der Wandervögel. Scoutingsverenigingen waren gewoon enorm populair, en vandaar ook de Hitler Jugend. Tot in 1939 was er weinig goede reden om te zeggen dat de HitlerJugend fout was. Het was 'avontuur' voor de jeugd en men vond het ook leuk door dat massale samenzijn en collectieve gevoel. (Zeg maar Neurenberg '34 effect).

En het is toch altijd zo geweest dat soldaten sneuvelden voor de ideeën van één leider?
Historicus en Moraalridder tegen de geesteszieke fokkertjes (m/v).
pi_21133106
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 15:40 schreef FinalComeback het volgende:
Tot in 1939 was er weinig goede reden om te zeggen dat de HitlerJugend fout was.
De beweging was opgezet om alle andere jeugdbewegingen te vervangen en de jeugd te indoctrineren met het nazisme.
En nee... een sportdag, een overlevingstocht in het bos , een speurtocht in het woud e.d. is niet fout
Behalve dan als Joden en anti-nazi's het prooi waren in zo'n speurtocht.
quote:
Gesetz: Hitlerjugend, 1936
Gesetz über die Hitlerjugend vom 1. Dezember 1936
Von der Jugend hängt die Zukunft des Deutschen Volkes ab. Die gesamte deutsche Jugend muß deshalb auf ihre künftigen Pflichten vorbereitet werden.

Die Reichsregierung hat daher das folgende Gesetz beschlossen, das hiermit verkündet wird:

§1. Die gesamte deutsche Jugend innerhalb des Reichsgebietes ist in der Hitlerjugend zusammengefaßt.

§2. Die gesamte deutsche Jugend ist außer in Elternhaus und Schule in der Hitlerjugend körperlich, geistig und sittlich im Geiste des Nationalsozialismus zum Dienst am Volk und zur Volksgemeinschaft zu erziehen.

§3. Die Aufgabe der Erziehung der gesamten deutschen Jugend in der Hitlerjugend wird dem Reichsjugendführer der NSDAP übertragen. Er ist damit "Jugendführer des Deutschen Reichs”. Er hat die Stellung einer Obersten Reichsbehörde mit dem Sitz in Berlin und ist dem Führer und Reichskanzler unmittelbar unterstellt.

§4. Die zur Durchführung und Ergänzung dieses Gesetzes erforderlichen Rechtsverordnungen und allgemeinen Verwaltungsvorschriften erläßt der Führer und Reichskanzler.

Berlin, den 1. Dezember 1936

Der Führer und Reichskanzler: Adolf Hitler

Der Staatssekretär und Chef der Reichskanzlei:

Dr. Lammers

Quelle: Reichsgesetzblatt 1936 I S. 993.
http://www.dhm.de/lemo/html/dokumente/hjgesetz/
pi_21133314
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 15:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De beweging was opgezet om alle andere jeugdbewegingen te vervangen en de jeugd te indoctrineren met het nazisme.
En nee... een sportdag, een overlevingstocht in het bos , een speurtocht in het woud e.d. is niet fout
Behalve dan als Joden en anti-nazi's het prooi waren in zo'n speurtocht.
Laat maar eens zien dat Anti-Nazi's de prooi waren in een HitlerJugend speurtocht tussen 1926-1934? Benieuwd naar de bron.

Enne de anti-joodse stemming was al enorm voor WO 1 in Duitsland/Oostenrijk-Hongarije, maar das weer een ander verhaal.
pi_21136535
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 16:09 schreef FinalComeback het volgende:

Laat maar eens zien dat Anti-Nazi's de prooi waren in een HitlerJugend speurtocht tussen 1926-1934? Benieuwd naar de bron.

Enne de anti-joodse stemming was al enorm voor WO 1 in Duitsland/Oostenrijk-Hongarije, maar das weer een ander verhaal.
Ha nee....het was een cynische grap over speurtochten.
Maar her en der zijn er wel verhalen over frisse jongens van de Hitlerjugend die mensen mishandelden op straat.
Die anti-joodse stemmingen waren al eeuwen in Europa, maar in het nazi-tijdperk zijn die opgefokt en was het staatsbeleid Joden fysiek te verwijderen uit de samenleving.
pi_21136584
quote:
En het is toch altijd zo geweest dat soldaten sneuvelden voor de ideeën van één leider?
Iedereen heeft inmiddels redelijk beargumenteerd over alle punten, behalve de soldaten.
natuurlijk is het zo geweest dat er altijd al soldaten sneuvelden. maar is dat een reden om je leven weg te geven? Ik heb ook verhalen gehoord over opstanden e.d. Of zoals in de eerste wereldoorlog ergens, dat bijde kanten met kerst samen gingen eten.
Maar stel nou dat jij een soldaat bent, in een loopgraf. en een een of andere droplul zegt dat je met zn allen op de vijand af moet stormen. Je hebt ondertussen al veel vrienden zien sterven e.d. Dan denk je toch ook van: flikker een eind op.
die keus was praktisch tussen leven en dood.
Extremistisch gematigd.
pi_21136652
Als je dacht flikker maar op kreeg je direct de kogel.
pi_21136717
@Bluesdude; ja dat klopt allemaal wat je zegt, maar dat maakt de Hitlerjugend toch niet meteen onacceptabel.
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:08 schreef P8 het volgende:

[..]

Iedereen heeft inmiddels redelijk beargumenteerd over alle punten, behalve de soldaten.
natuurlijk is het zo geweest dat er altijd al soldaten sneuvelden. maar is dat een reden om je leven weg te geven? Ik heb ook verhalen gehoord over opstanden e.d. Of zoals in de eerste wereldoorlog ergens, dat bijde kanten met kerst samen gingen eten.
Maar stel nou dat jij een soldaat bent, in een loopgraf. en een een of andere droplul zegt dat je met zn allen op de vijand af moet stormen. Je hebt ondertussen al veel vrienden zien sterven e.d. Dan denk je toch ook van: flikker een eind op.
die keus was praktisch tussen leven en dood.
Heb je het nu over WO1 of WO2, want WO1 is die van de loopgraven. En juist daar stormden ze blind op de vijand af. Met andere woorden: Je beantwoordt zelf je eigen vraag; het is echt zo dat soldaten van WO2, niet anders waren dan die van andere oorlogen of andere tijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door FinalComeback op 08-08-2004 19:15:40 (typo) ]
pi_21136886
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:11 schreef Dementor het volgende:
Als je dacht flikker maar op kreeg je direct de kogel.
Als je zo ontzettend gepusht wordt en je ziet al je vrienden sterven omdat iemand daar de opdracht voor gaf. Dan wil toch op een gegeven moment maar 1 ding: weg daar. en als de enige manier is door de officier oid neer te schieten. iedereen die erbij zit zijn ook soldaten, die willen ook weg. zij zijn natuurlijk blij dan. zeg met zn allen dat het een rondzwervende kogel was en niemand kraait er meer naar toch?.
Extremistisch gematigd.
pi_21136914
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:14 schreef FinalComeback het volgende:
@Bluesdude; ja dat klopt allemaal wat je zegt, maar dat maakt de Hitlerjugend toch niet meteen onacceptabel.
[..]

Heb je het nu over WO1 of WO2, want WO1 is die van de loopgraven.
owjah, beetje onduidelijk sorry, ik had/heb het over WO 1 nu
Extremistisch gematigd.
pi_21136935
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:14 schreef FinalComeback het volgende:
In principe wel, omdat de jeugd geleerd werd Hitler op een voetstuk te zetten en zijn denkwijzes voor waar aan te nemen.
Maar het zal wel zijn dat de kinderen ook leuke herinneringen hebben aan die tijd.
pi_21324788
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:58 schreef Hayek het volgende:
De industriele massamoord wel - eigenlijk in 1942, hoor. De ouderwetse massamoord begint in 1941, en waarschijnlijk al in 1939.
  dinsdag 7 september 2004 @ 09:50:48 #46
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_21798801
Voor de oorlog keken Nederlanders anders tegen Duitsland aan. Hitler boekte successen door de werkeloosheid terug te dringen en weer welvaart te brengen. Nederland zat in een diepe crisis, zoals de rest van de wereld op dat moment in een economische crisis verkeerde. Dat woekerde de sympathie voor de Nationaal Socialisten aan. Veel Nederlanders gingen voor de Twee Wereldoorlog zelfs naar Duitsland om daar te werken. Je moet niet vergeten dat één op de acht Nederlanders werkeloos was, wat zorgde voor een verschrikkelijke armoede. Overheidssteun was er vrijwel niet en zover het er was werd het meestal niet aangenomen. Denk dan aan bijvoorbeeld steunkleren waar duidelijk op afgebeeld stond dat het ging om steunkleren of de fietsplaatjes met het gat erin.

De sympathie voor de Nationaal Socialisten uitte zich vooral in het groeiende ledenaantal van de Nationaal Socialistische Bond. Later probeerde men wel de sympathie voor de Nationaal Socialisten te ontnemen door de NSB langzaam aan het functioneren onmogelijk te maken totdat deze uiteindelijk zelfs verboden werd.

Toen de oorlog eenmaal uitbrak hadden de soldaten eigenlijk niet zoveel keus. Ze moesten vechten, anders zouden ze simpelweg gefussileerd worden als landverrader. Fallschirmjägers van zestien moesten achter vijandelijke linies vechten om te overleven. Weinigen hadden destijds echt een keus.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_21799627
Op de eerste plaats was Hitler natuurlijk een uiterst bijzonder persoon, welke los van zijn ideeën nog steeds een magnetische werking heeft op mensen. Nog steeds is hij indrukwekkend om naar te kijken, al 80 jaar lang.

Verder kende mensen toen nog trots, een term die vandaag de dag onbekend is voor veel Europeanen. Het Verdrag van Versaille had deze trots bijna verpletterd.

Verder bestonden er toen grote tegenstelling. De gematigde regering faalden één voor één, waardoor de uitersten groeiden: het Communisme en het Nationaal-Socialisme. Vanzelfsprekend won de tweede stroming.

Ik vind de gebeurtenissen eigenlijk vrij logisch, hoe hard het ook mag klinken. Alle ingrediënten waren aanwezig.
Realist met politiek incorrecte denkbeelden...
pi_21799675
quote:
Er ontstonden twee grote stromingen: "Terug naar de natuur" (waaronder dus scoutingsverenigingen in Duitsland en Engeland) en "Terug naar vroeger".
Combineerden de Völkische stromingen niet beide idealen?
pi_21802799
Wat is er in vredesnaam indrukwekkend aan een klein mannetje dat eruitziet of hij tot de Village People Battle Royal behoort, omgeven wordt door geuniformeerde schurken zonder welke hij blijkbaar niets waard is, en met een stem als een betrapte kruidenier die zijn gelijk niet toe wil geven imbeciele slogans schreeuwt?

En dan dat gezeur over het Verdrag van Versailles. Enig idee hoe de Duitsers Belgie behandeld hebben, weleens het Verdrag van Riga gelezen en de plannen die het Keizerrijk had voor het Europa van na de oorlog? Bovendien werden er zelfs nog regelingen getroffen om dat verdrag te verzachten.
pi_21803067
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:52 schreef Johan_de_With het volgende:
...en de plannen die het Keizerrijk had voor het Europa van na de oorlog?
Nee, vertel. Ik ben benieuwd...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')