abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1477407
Naarmate ik meer naar radiostations als Q the Beat luister, bladen als The Source lees en tv kijk, begin ik steeds meer te balen van de hedendaagse R&B en HipHop. Ik ben dan maar 15 jaren jong, maar luister sinds ik klein was al naar dit soort muziek.

Vroeger (resp. jaren '94/'95/'96, nog eerder vaak nog beter) had vooral HipHop wat meer betekenis, niet alleen dat fuck ya dit fuck ya dat, een meer inhoudende tekst.
Tegenwoordig lijkt het alsof de HipHop-scene alleen nog maar draait om "the beat" en gescheld. Neem nou Eminem, vrijwel al zijn teksten gaan over hetzelfde, maar de beats en het (verbale) geweld maken hem juist populair.

Hetzelfde geld voor R&B: hedendaagse R&B kan je nog maar weinig in opgaan, in wegdromen... het is weer the beat that counts! Zodra het mannen zijn is het van baby i miss you blabla, en als het vrouwen zijn is het van caught you with the girl nextdoor.

Wat is er toch gebeurt met die twee muziekstijlen? Of is dit altijd al geweest, en ben ik opeens erg gaan opletten? Als je The Source (hiphop lifestyleblad) doorleest kom je tientallen brede gasten tegen met ongelofelijk domme koppen en goud en sierraden, die nog te dom zijn om voor de duvel te dansen, en dan een kop erboven als "We dead serious why? tha f**ck u think we playin!!!" (met de spelfouten er notabene in!) Ik zie de lol van die twee muziekstijlen er niet meer in.
Ben benieuwd wie dezelfde mening deelt, of juist vind dat ik uit mn nek loop te lullen (kan heel goed want het is al laat op de avond )

vrijdag 24 augustus 2001 @ 00:13:48 #2
10858 AReLaXeD
Chupa Chups, Pak me en Lik me!
pi_1477597
De kwaliteit is hard hollend achteruit gelopen, daarmee ben ik het volkomen met je eens. Gasten zoals Eminem, P. Diddy etc. doet het echt alleen voor het geld en verneuken zo de muziek. Dit is volgens mij wel met (bijna) alle muzieksoorten zo. Als een bepaalde muziekstyle populair word zie je altijd wel gasten die een poging doen om er geld uit te halen... Helaas.
Imagine And Keep On Wishin Upon A Star, Finally Realizing Who The Fuck We Are
pi_1478103
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 00:13 schreef AReLaXeD het volgende:
De kwaliteit is hard hollend achteruit gelopen, daarmee ben ik het volkomen met je eens. Gasten zoals Eminem, P. Diddy etc. doet het echt alleen voor het geld en verneuken zo de muziek. Dit is volgens mij wel met (bijna) alle muzieksoorten zo. Als een bepaalde muziekstyle populair word zie je altijd wel gasten die een poging doen om er geld uit te halen... Helaas.
Ik kan alleen maar Def P. citeren:

"Sterf, sterf, dood en verderf. En haal die R&B van het Hiphop erf."

Capetown.

"I love deadlines. I love the wooshing sound they make as they go by."
"Fuck it Dude, let's go bowling."
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 01:39:56 #4
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_1478115
Je hebt nog alle tijd om naar echt muziek te gaan luisteren...
Nicht ärgern, nur wundern!
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 08:57:25 #5
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_1478979
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 01:39 schreef Hooghoudt het volgende:
Je hebt nog alle tijd om naar echt muziek te gaan luisteren...
En daar hebben we weer zo'n sukkel die even toevoegd dat R&B en HipHop geen muziek is. Lekker constructief. Voor deze opmerkingen kijken we wel in de andere 40 gerelateerde topics.

Om toch maar iets constructiefs toe te voegen:

Is Def P. zo'n hiphopper dan? Ik vind eerlijk gezegd dat 'ie de Nederlandse hiphop een deuk heeft toegebracht door Extince zo te dissen enzo (heel de OP trouwens), terwijl dat gewoon een andere stroming van de Nederhop (niet wannabe-gangsta). Maar volgens mij gaat dit off-topic

FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 24 augustus 2001 @ 10:08:15 #6
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1479339
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 01:37 schreef Capetown het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar Def P. citeren:

"Sterf, sterf, dood en verderf. En haal die R&B van het Hiphop erf."

Def P. is zelf ook een lachertje. Het enige wat ie kan zeggen is hoe goed ie zelf is, en dat anderen de OP niet na moeten doen want de OP is toch beter.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 10:27:31 #7
10655 SilverSpirit
Laatste kans.....
pi_1479438
Hiphop is dood aan het bloeden. Als je naar cd's luistert van ca. 10 jaar geleden en die vergelijkt met nu zie je dat de originaliteit een beetje weg is. vroeger had je 10 verschillende groepen met ook alle 10 verschillende stijlen, nu is het allemaal hetzelfde. Als ik naar hiphop op tv kijk, zie ik gewoon helemaal geen verschillen meer.
En dan heb je nog zo'n No Limit met Master P, die dan effe 20 artiesten uit het niets te voorschijn haalt en een cd'tje laat maken. DAT haalt alles naar beneden. Ok, Snoop is en blijft een grootmeester met een eigen stijl, maar wel dom om naar No Limit te gaan.
Laatste kans.....
pi_1479619
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:27 schreef SilverSpirit het volgende:
Hiphop is dood aan het bloeden. Als je naar cd's luistert van ca. 10 jaar geleden en die vergelijkt met nu zie je dat de originaliteit een beetje weg is. vroeger had je 10 verschillende groepen met ook alle 10 verschillende stijlen, nu is het allemaal hetzelfde. Als ik naar hiphop op tv kijk, zie ik gewoon helemaal geen verschillen meer.
En dan heb je nog zo'n No Limit met Master P, die dan effe 20 artiesten uit het niets te voorschijn haalt en een cd'tje laat maken. DAT haalt alles naar beneden. Ok, Snoop is en blijft een grootmeester met een eigen stijl, maar wel dom om naar No Limit te gaan.
Snoop is zijn eigen label begonnen, ben ff de naam vergeten. Daarom heet zijn laatste album ook Tha Last Meal, omdat het de laatste is die hij bij NoLimit uitbrengt.
De muziek bloed inderdaad gedeeltelijk dood, maar denk ook aan artiesten als Mary J Blige, en Wycleff
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 10:57:56 #9
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1479630
Er is meer dan alleen de hiphop die je op de radio & tv hoort. Het zijn niet alleen maar pimps & players, alleen moet je iets beter zoeken. Blijft dat ook ik de hiphop van een jaar of wat terug meestal veel beter vind dan het moderne spul...

R&B kan ik echter voor 99,99% ook niet uitstaan.

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 11:35:52 #10
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_1479925
Ga eens naar een goede platenzaak om rap/hiphop te luisteren, dan ontdek je ook het betere nieuwe spul (en nee, The Source is geen graadmeter, want dat is ook een super-commercieel blad).
pi_1480714
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 11:35 schreef CraZaay het volgende:
Ga eens naar een goede platenzaak om rap/hiphop te luisteren, dan ontdek je ook het betere nieuwe spul (en nee, The Source is geen graadmeter, want dat is ook een super-commercieel blad).
Idd, wat op de radio komt is natuurlijk veel commercieler ingesteld, de echte undergroundhiphop zal wel stukken beter zijn (toch )
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 14:02:08 #12
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_1481158
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 13:08 schreef Jay-B het volgende:

[..]

Idd, wat op de radio komt is natuurlijk veel commercieler ingesteld, de echte undergroundhiphop zal wel stukken beter zijn (toch )

In het verleden (jaartje of drie terug) was ik veel meer into hiphop dan nu, dus hoe het nu is kan ik niet echt zeggen. The Source wordt door sommigen nogal eens aangehaald als zijnde een blad dat hiphop-nieuws etc. brengt. Helaas hangt ook The Source van commercie aan elkaar en bepalen de sponsors dus wat er in staat. Het is een ideaal medium voor Fubu enzo om dat ze zo hun doelgroep raken, en dan ook nog eens over de hele wereld. Meneer Diddy betaalt voor een leuk artikeltje, etc. (werkt bij de Nederlandse bladen trouwens ook zo).
pi_1481975
Die namen alleen al

Snoop hondje hond en p.diddy

Je zou ze zo in een jeugdboek kunnen zetten.

Ik hou niet van hiphop, maar als je dat oude spul luistert wat op die prodigy mixcd-gevallus staat ( die een vriend vamme heeft), das echt goed

De beats... het spijt me zeer maar zodra mensen over 'vette' hiphopbeats gaan praten krijg ik een beetje het gabber idee. Die waren daar ook altijd mee bezig in plaats van kwalitatief naar muziek te kijken.

Muzikaal stelt hiphop en R&B helaas nix voor, en tekstueel vind ik het ook nog behoorlijk ondermaats daarbij.

Alle respect voor goede hiphop en r&b, maar eerlijk gezegd heb ik die de laatste 5 jaar niet meer gehoord.

vrijdag 24 augustus 2001 @ 15:43:36 #14
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1482112
Hmm.. de beste hiphop-beats zijn imo gesampled uit oude jazz, soul en funkplaten (ik weet het, het is een van mijn stokpaardjes ), dus in principe helemaal niet zo a-muzikaal. Alleen één enkele beat 100x loopen, dat is niet echt bijzonder idd, maar er zijn zeker ook producers die er echt iets moois van maken door in één nummer soms wel tientallen samples op originele wijze te bewerken en te gebruiken. Produkties van bijv. DJ Shadow, Dan the Automator of DJ Premier zou ik zelf echt niet zomaar afschrijven als a-muzikaal gerommel...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_1484432
Ik volg hiphop al een hele tijd niet meer, maar ik heb wel een aantal albums uit ruwweg 1988-1991 (o.a. Public Enemy, Jungle Brother en Digital Underground.

De gangsta/player sh*t heeft de commercie "wakker" gemaakt en voor velen is het maken van een gangsta/player CD gewoon een manier om geld te verdienen.

Doe er nog een gimmick bij (bijvoorbeeld ene Eminem, of de 1 of andere clown act) en je verkoopt 1 miljoen albums.

Door al die commerciele sh*t komen de klassieke hiphop stijlen en vormen niet echt uit de verf. Het is inmiddels zo erg dat de maatschappijkritische hiphop in de VS zelfs "actief" wordt tegengewerkt.

Op zo'n manier kun je niet anders verwachten dan de complete afgang van commerciele hiphop wat pijnlijk goed in de markt wordt gezet als toegift.

Ten aanzien van R&B is het mij niet echt duidelijk waar het fout gegaan is. Swingbeat (combinatie R&B met hiphop elementen) was initieel helemaal niet verkeerd, de Teddy Riley/Gene Griffin producties waren zeker in het begin (1989/1990?, o.a. Johnny Kemp - Just got paid, eerste Guy album) van hoog niveau.

Op een bepaald moment ging het tempo omlaag en werden de zeurderige zang en slappe raps steeds belangrijker en haakte ik volkomen af.

Ook in dit geval heb ik sinds 1992/1993 vrijwel niets meer in het genre gekocht en ik verwacht dat ook niet echt meer te gaan doen.

pi_1484949
Tja echt veel betekenis heeft het tegenwoordig niet meer, maar bijvoorbeeld nelly - ride wit me is wel een nummer met een vet relaxed deuntje.
Ook op het d12 album het nummer revelation echt vet dope shit (humor). En dan kan je altijd nog de minder bekende hiphop route gaan als je niet van de commerciele hiphop houd .
Wat R en B betreft Alicia keys is echt super vind ik en Nelly furtado heeft ook een paar nummers op haar album staan met een R & B tintje en zij heeft een lekkere stem vind ik
pi_1485480
Hoe komt het toch altijd dat die negers in de clips zo nodig moeten laten zien in wat voor paleizen ze wonen en dat ze een ferrari van 3 ton hebben en veel 'lekkere' wijfen..pff je kan het amper muziek noemen

de teksten slaan ook al nergens op.. altijd maar van 'fuck you nigger blabla' en dan moet tmf dat ook nog eens de hele dag uitzenden.. alsof ik zit te wachten op zo'n negerhoofd die me komt vertellen hoe stoer die wel niet is

[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
pi_1485520
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 23:56 schreef Wisp het volgende:
Hoe komt het toch altijd dat die negers in de clips zo nodig moeten laten zien in wat voor paleizen ze wonen en dat ze een ferrari van 3 ton hebben en veel 'lekkere' wijfen..pff je kan het amper muziek noemen

de teksten slaan ook al nergens op.. altijd maar van 'fuck you nigger blabla' en dan moet tmf dat ook nog eens de hele dag uitzenden.. alsof ik zit te wachten op zo'n negerhoofd die me komt vertellen hoe stoer die wel niet is

je kunt niet hip-hop beoordelen, als je alleen maar de rappers die op tv komen kent.
pi_1485557
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2001 00:00 schreef Johnny Blaze het volgende:

[..]

je kunt niet hip-hop beoordelen, als je alleen maar de rappers die op tv komen kent.

-je UI was te groot en daarom verwijderd-
pi_1485734
Jammer dat een heel hoop mensen alleen kunnen napraten wat een ander zegt en geen moeite doen om naar het muziek zelf te luisteren. Maar afgaan op een paar clips die op TMF of MTV worden getoond. Ze vergeten dat dit maar een een klein selectie van de aanbod die er is.

Men vergeet de artiesten als Black Eyed Peas, Common, En vogue, Tupac.
Ik erger me ook welleens aan de clips waarbij men denkt alleen te kunnen scoren met een verlaagde auto met een hele hoop halfblote chicks erin.

Ik houd van alle soorten muziek. De ene week vind je me in de challange de andere zit ik op Dance Valley of Chemistry. Ik vind het ontzettend jammer dat mensen bij het horen van de woord RnB of HipHop meteen zoals bijvoorbeeld Hooghoudt reageren. Soms moet ik even RnB muziek opzetten als ik even down ben. Ik heb er een band mee. Net als veel Nederlanders een pinkje wegpinken bij het horen van Andre Hazes of zo.

Ik ben niet zo dol op smartlap of hoe het heet. Maar ik ben ook weer niet zo respectloos om iets wat ik niet ken meteen de grond in te boren.

Ik weet dat mijn posts niets zal veranderen aan de attitude op deze forum naar deze genre van muziek toe.
Gabbers zijn er niet meer maar RnB en HipHop blijven populair dat kan toch alleen betekenen dat er nog een heleboel mensen zijn die het wel kunnen waarderen.

inu-oniichan : "The dog-eared bro"
  zaterdag 25 augustus 2001 @ 00:30:07 #21
12891 nomis
There can be only one
pi_1485771
Ik ben ook een fan van R&B, hip hop en rap. Ik vond ook de tijd rond '95 het beste. Nummers van Non-chalant enzo waren (en zijn nog steeds) helemaal te gek. ik luisters ze nog steeds. Er zit meer feeling in dan die commerciele $%$%$#% van tegenwoordig. Niet alles wat er nu uit komt is troep, maar het meeste wel en dat vind ik wel jammer. het lijkt wel of alleen de nummers die bij de massa aanslaan groot worden uitgebrachten en dat ze inderdaad steeds meer op elkaar gaan lijken (want dat ligt bij de smaak van de masse)

Welcome, to the desert, of the real
pi_1485835
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2001 00:30 schreef nomis het volgende:
Ik ben ook een fan van R&B, hip hop en rap. Ik vond ook de tijd rond '95 het beste. Nummers van Non-chalant enzo waren (en zijn nog steeds) helemaal te gek. ik luisters ze nog steeds. Er zit meer feeling in dan die commerciele $%$%$#% van tegenwoordig. Niet alles wat er nu uit komt is troep, maar het meeste wel en dat vind ik wel jammer. het lijkt wel of alleen de nummers die bij de massa aanslaan groot worden uitgebrachten en dat ze inderdaad steeds meer op elkaar gaan lijken (want dat ligt bij de smaak van de masse)

Maar jij koopt en luistert ook een heleboel commerciele "naar jou eigen zeggen" troep. Je bent zo in de wolken over je dr Dre cd, iemand die alleen luistert wat ie van tv kent noem ik niet echt een RnB, Rap en hiphop liefhebber. Zoals ik al eerder zei wacht niet tot the "good stuff" op tmf verschijnt want dat gebeurt toch nooit. Daar komen alleen de songs die overgepromoot zijn. Ga zelf op zoek. Of ga een keer naar het rothaanhuis of zo.
inu-oniichan : "The dog-eared bro"
pi_1486655
quote:
Op donderdag 23 augustus 2001 23:55 schreef Jay-B het volgende:
Vroeger (resp. jaren '94/'95/'96, nog eerder vaak nog beter) had vooral HipHop wat meer betekenis,
Vroeger LOL
vroeger vind ik eigenlijk BDP (KRS-ONE) , Eric B & Rakim , Big Daddy Kane, Public Enemy, etc...

Tegenwoordig is het alleen nog maar slap "gansta nigga dope motherf**** NWA biatch shit"

Tja vroeger .....

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
pi_1487098
Ok hier maar een stukje uit revelation om te laten zien dat er nog heus wel tracks zijn met inhoud:

I wanna kill myself! I'm still debatin
In front of a baptist church, masturbatin
Prayin to Satan - think I'm crazy cause I smoke crack
live on (?) in a two-family flat? (Fuck it)
Tired of gettin hit in the face with a broom
My moms on her period, my dad's in my room (Daddy no!)
I got ten rocks and I need to get out
I sold them in five minutes, at my own damn house (Moms smoke crack)
My poor grandmother, God bless her soul
The bitch got AIDS (aww) she just waitin to die of a cold (hahaha)
There's three things that keep me from bein a Nazi
I'm black, a fag, and my dad's Liberace

"not"

pi_1487128
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 15:43 schreef Zanderrr het volgende:
Produkties van bijv. DJ Shadow, Dan the Automator of DJ Premier zou ik zelf echt niet zomaar afschrijven als a-muzikaal gerommel...
Ik vind DJ Shadow ook echt geen hiphop of r&b
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')