Okee, misschien voor die tijd zitten er wel een paar aardige special effects in, maar het verhaal is echt drie keer niets. En mocht het zo zijn dat je er dan heel abstract tegen aan moet kijken dan denk ik dat 80% van de kijkers nog niet begrijpt waar 't 'm nu om gaat.
Oh, ja... Ik heb zeker medelijden met degeen die de film in de bioskoop heeft gezien. Je moet daar toch echt met tuitende oren naar buiten zijn gekomen. Futuristisch geluidje misschien, maar geef mij dan maar de hedendaagse muziek.
Nee, voor mij dus niet de moeite van het kijken waard geweest.
[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 23-08-2001 23:49]
quote:Wie zijn die andere 20%?
Op donderdag 23 augustus 2001 23:47 schreef panacea het volgende:
niet alle films worden gemaakt voor 80% van de kijkers.
Anyway, ik hoor van mensen dat je het boek moet lezen om chocolade van de film te kunnen maken, wat ik dus eigenlijk slecht vind van de film, want waarom is ie dan gemaakt?
Of 't is een soort companion van het boek.
[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 24-08-2001 00:22]
Vooral het gebruik van geluid/muziek was erg goed gedaan. Het is inderdaad geen standaard film, je moet wel net van dat soort films houden om em leuk te vinden.
Helaas valt het verhaal een beetje weg in de film, pas als je de boeken leest wordt het duidelijker. Het origineel: the sentinel, en de boeken 2001, 2010 en 3001 (de derde in de serie, 2064 ofzo wat minder), dan begrijp je pas echt goed waar het verhaal nu eigenlijk om gaat.
P.S., voor de mensen die van dit soort verhalen houden (sci-fi gemixt met meer "diepere" lijnen erin zoals ons bestaan en god e.d.), dan kan ik de Rama series aanraden van Arthur C. Clarke.
En als je deze film niet goed vindt SO WHAT? Er zijn ook zat films die ik niet goed vind, maar daar ga ik toch ook niet over zeuren? Lees eerst het boek maar eens als je het verhaal niet snapt.
quote:Mjah half, deel 2,3 en 4 zijn geschreven door Gentry Lee, maar pas na goedkeuring van Clarke zelf.
Op vrijdag 24 augustus 2001 00:22 schreef menjo het volgende:
Ja de Rama cyclus is idd zeer cool, vooral het eerste deel. (de andere delen zijn dacht ik niet door Clarke geschreven, al staat zijn naam er wel op)
quote:precies
En als je deze film niet goed vindt SO WHAT? Er zijn ook zat films die ik niet goed vind, maar daar ga ik toch ook niet over zeuren? Lees eerst het boek maar eens als je het verhaal niet snapt.
quote:Precies. Het boek en de film zijn tegelijkertijd totstand gekomen.
Op donderdag 23 augustus 2001 23:54 schreef Theeboon het volgende:Of 't is een soort companion van het boek.
Ik moet zeggen dat ik toch weer genoten heb van die ultra-strakke opnames in dat ronddraaiende ruimtestation. En die mooie beelden met klassieke muziek eronder. Nog steeds actueel (toen zijn tijd vooruit) en nog steeds een genot voor het oog...
Please tell me....
*nieuwsgierig is*
Nokia
[Dit bericht is gewijzigd door Nokia3310 op 24-08-2001 12:00]
quote:Ja "wij" dus! Als je het geen goeie film vind of hem niet snapt, tjsa, sorry maar dikkevetteretenatte pech dan! Wat maakt dat eigenlijk uit? Bovendien is hij ruim 30 jaar geleden gemaakt, dus dat kindjes van nu die allemaal oppervlakkige rotzooi gewend zijn die 20x voor ze is voorgekauwd er geen jeuk aan vinden begrijp ik ook nog wel. Maakt de film overigens absoluut niet minder brilljant, je moet alleen al bedenken hoe kort dit allemaal na de eerste maanlanding is gemaakt. Dat er in de ruimtescenes NIETS is te horen (hallo! reality check, it's thru starwarspiemels!). Dat het over de totale teloorgang van het menselijke wezen gaat. Over (tóen al!) electronische wildgroei waaraan we onszelf hebben onderworpen.
Op donderdag 23 augustus 2001 23:54 schreef Theeboon het volgende:[..]
Wie zijn die andere 20%?
quote:En met jóu kan ik praten (maar dat wisten we al..)
Op vrijdag 24 augustus 2001 09:28 schreef Smots het volgende:
* Smots vindt 2001 een afgrijselijk mooie film, maar hij is op dit moment ècht ff te gaar om precies uit te leggen waarom.
Ik denk dat ik 'm vanavond maar weer eens ga kijken op DVD...
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:56 schreef kamagurka het volgende:
En zo niet, ga je toch lekker ewoks kijken in return of the jedi (of is die inmiddels ook al te traag?)
Of anders is Independence Day meer iets voor de kijkers die alles voorgekauwd willen hebben...
quote:Pff, ik vond het wel zware kost, en normalitair ben ik daar gek op, maar ik was gister echt supermoe, en dan is de film soms echt moeilijk te volgen. Maar ik heb hem wel helemaal uitgezien en moet misschien de boeken maar eens lezen..
Op vrijdag 24 augustus 2001 09:28 schreef Smots het volgende:
* Smots vindt 2001 een afgrijselijk mooie film, maar hij is op dit moment ècht ff te gaar om precies uit te leggen waarom.
Ik denk dat ik 'm vanavond maar weer eens ga kijken op DVD...
Overigens kunnen films zo af en toe ook verhelderend zijn hoor. Zo waren er altijd een paar dingen die me niet helemaal duidelijk waren in het spelen van het spel Dune. Maar nadat ik de film gezien had werd me toch iets meer duidelijk over een aantal zaken, dus 't kan wel goed.
quote:Het klopt wel wat je zegt. Ik ben volgens jouw misschien ook zo'n kind dat alles 20x voorgekauwd krijgt en mijn eerste echte introductie met sci-fi was ook Star Wars, maar ik heb deze film gisteren voor de 2de keer gezien en ik kan toch wel echt zeggen dat ik die film de beste film vind die ik ooit heb gezien. Die film is gewoon zo echt en als ik die film kijk ga ik ook altijd ff nadenken van hoe ben ik hier in godsnaam ontstaan? Ook zijn er niet echt films waar ik echt bang van word in welke manier dan ook, omdat ze allemaal zo nep zijn maar juist omdat deze zo realisitisch is krijg ik er af en toe wat rillingen van.
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:59 schreef kamagurka het volgende:[..]
En met jóu kan ik praten (maar dat wisten we al..)
Dit is gewoon een super smakelijke film, en voor de mensen die er dus echt HELEMAAL niks van snappen, ik heb medelijden met jullie dat jullie niet kunnen smullen van deze fantastische film.
quote:kleine correctie: de film is uit 1968, dus nog voor de eerste maanlanding. Maar dat maken de film en het boek niet minder goed
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:56 schreef kamagurka het volgende:je moet alleen al bedenken hoe kort dit allemaal na de eerste maanlanding is gemaakt.
Toch de dvd binnenkort nog 's kijken.
quote:Helemaal waar! Maar dan toch wel vreemd dat deze film wordt uitgezonden op RTL4. Lijkt me dan toch niet echt de zender waarvan het merendeel van de kijkers van dusdanig niveau zijn dat ze die fiml kunnen doorgronden.
Op donderdag 23 augustus 2001 23:47 schreef panacea het volgende:
niet alle films worden gemaakt voor 80% van de kijkers.
quote:Ik bedoelde de eerste ruimtevluchten, dank je.
Op vrijdag 24 augustus 2001 11:23 schreef Tokus het volgende:[..]
kleine correctie: de film is uit 1968, dus nog voor de eerste maanlanding. Maar dat maken de film en het boek niet minder goed
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:59 schreef kamagurka het volgende:[..]
En met jóu kan ik praten (maar dat wisten we al..)
quote:Ben je boos?
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:56 schreef kamagurka het volgende:[..]
Ja "wij" dus! Als je het geen goeie film vind of hem niet snapt, tjsa, sorry maar dikkevetteretenatte pech dan! Wat maakt dat eigenlijk uit? Bovendien is hij ruim 30 jaar geleden gemaakt, dus dat kindjes van nu die allemaal oppervlakkige rotzooi gewend zijn die 20x voor ze is voorgekauwd er geen jeuk aan vinden begrijp ik ook nog wel. Maakt de film overigens absoluut niet minder brilljant, je moet alleen al bedenken hoe kort dit allemaal na de eerste maanlanding is gemaakt. Dat er in de ruimtescenes NIETS is te horen (hallo! reality check, it's thru starwarspiemels!). Dat het over de totale teloorgang van het menselijke wezen gaat. Over (tóen al!) electronische wildgroei waaraan we onszelf hebben onderworpen.
Ik zou zeggen: pik je thema! En zo niet, ga je toch lekker ewoks kijken in return of the jedi (of is die inmiddels ook al te traag?)
Leuke film hoor, als je 't boek hebt gelezen.
Alleen om iedereen die de film niet snapt, wat heel goed te snappen is, meteen een hersendode kamerplant te noemen (overdreven gezegt ja, maar 't is uit je woorden op te maken) vind ik ook weer wat ver gaan.
[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 24-08-2001 12:08]
quote:Heb ik dus niet, lees haast nooit boeken. Vond de film dus geweldig!
Op vrijdag 24 augustus 2001 12:00 schreef Theeboon het volgende:[..]
Leuke film hoor, als je 't boek hebt gelezen.
quote:Hersendode kamerplant is dat niet dubbelop? Maar mis bedoel ik wel gewoon dat sommige luitjes te jong zijn of anderzijds niet toe aan dit soort films (wat mis ook wel nooit gaat gebeuren...)
meteen een hersendode kamerplant te noemen (overdreven gezegt ja, maar 't is uit je woorden op te maken) vind ik ook weer wat ver gaan.
quote:Dat deed ik dan ook niet. Ik snapte er wel weinig van, maar heb na de film op internet gezocht naar aanvullende informatie wat mij de film heeft doen snappen. Misschien dat bij meerdere keren naar deze film kijken er meer bij me op komt, ongetwijfeld, maar ik heb de film niet op video en ik denk niet dat 't snel weer op TV komt.
Op vrijdag 24 augustus 2001 12:17 schreef kamagurka het volgende:
Mijn gezeur ging over het beschouwen van iets als slecht of saai als je te bedondert bent er iets van te willen oppakken. Dat vind ik uiterst kortzichtig..
(terzijde: dan nog vind ik dat sommige scenes zinloos lang door reutelen; Kubrick die aan 't masturberen is. Convince me otherwise)
Iemand die de film snapt zonder... vind ik iig behoorlijk slim
Discussiewaardig is 't iig wel
(pff edit, edit edit edit)
[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 24-08-2001 12:29]
Zo gek was het dus niet als men het niet snapt
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:56 schreef kamagurka het volgende:En zo niet, ga je toch lekker ewoks kijken in return of the jedi.
quote:Ik zeg niet dat ik alle details ervan snap, maar ik tenminste de onderliggende boodschap eruit halen. Het laatste wat de makers zouden willen is dat je er geen reet van snapt.
Op vrijdag 24 augustus 2001 15:50 schreef Ron_Jeremy het volgende:
De makers hebben over de film gezegd: "Als iemand deze film na het zien helemaal begrijpt, dan hebben we iets niet goed gedaan."Zo gek was het dus niet als men het niet snapt
persoonlijk is de film voor mij de te langzaan om mij de hele tijd te boeien. Achterliggende gedacht is natuurlijk prachtig, maar helaas is deze "soort" van sci-fi niet aan mij besteed..
heel jammer, want de muziek en spannings opbouw in die film zijn werkelijk meesterlijk...
In dit Filmforum zijn de diverse meningen juist interessant. En dan mag je toch ook zeggen dat je het niet goed vond? Of mag dat alleen bij films als Pearl Harbor en JP3? Bovendien heb ik m uitgezeten dus mag ik mijn mening ook geven.
Ik weet heus wel dat hele volksstammen 'm goed vinden. Maar ik word er zenuwachtig van, elke keer dezelfde klassieke muzieksoorten, die trage scenes. Maar ik weet dat dat juist Stanley K. ten voeten uit is.
De film was oorspronkelijk een minuut of twintig langer. Brrr.
edit
PS: ik was 15 toen ik 'm voor het eerst zag, ben nu dertig. Dit voor degene die het had over 15 jarige pubers die alleen van rotzooifilms houden.
PS2: Voor wie zegt dat de Special Effects niet verouderd zijn: was het leuk in het klooster de afgelopen dertig jaar?
quote:Wacht maar tot je het boek leest
Op vrijdag 24 augustus 2001 11:09 schreef Morbus het volgende:
Zo waren er altijd een paar dingen die me niet helemaal duidelijk waren in het spelen van het spel Dune. Maar nadat ik de film gezien had werd me toch iets meer duidelijk over een aantal zaken, dus 't kan wel goed.
Maar goed, nog even over 2001. Ik vond het wel en fascinerende film. Maar zoals ik al zei, ik viel bijna slaap want ik was echt heel moe, en dan is deze film soms niet te harden, omdat ie soms echt heel traag is.
En natuurlijk past dat soms wel in de sfeer van de film, alles in de ruimte gaat traag. Mar ik wel moeite met het eind moet ik zeggen. Ik kon er niet echt uithalen dat die gast in een keer naar een andere wereld werd gecatapulteert en dat ie later als een supermens weer werd herschapen en de ruimte weer werd ingestuurd. Dat was dus nogal vaag wat mij betreft. Ik vond toruwens ook dat ze de relatie met de computer wel wat dieper hadden mogen uitwerken, ipv van minutenlang een ruimteschip te zien aankoppelen.
Ik ben er nog niet uit of ik de film 'geniaal' vind, misschien moet ik hem daarvoor eerst nog eens bekijken. D'r zitten zeker faxcinerende elementen in en het feit dat het nu nog mensen aan het denken zet is toch wel een prestatie. Aan de andere kant is deze film doordat ie zo oud is wel wat verheerlijkt.. een soort verhaal wat steeds beter en beter word als meer mensen het vertellen zeg maar. niet dat ik hiermee wil zeggen dat het geen goede film is, hij is volgens mij ook meer film dan veel andere films in die zin dat het een hele belevenis is en hij zit ook wel goed inelkaar.
Maar goed, ik ben er nog niet helemaal hoe goed ik de film vind, maar ik kijk hem later nog wel eens weer.
Daarnaast : een film als 2001 doet het natuurlijk uitermate slecht bij het kant en klaar publiek. Maar smaken verschillen en daar is niks mis mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |