'Tenenlikker' gepakt en meteen weer vrij
Rotterdam - Hij zoekt zijn slachtoffers zorgvuldig uit: jonge vrouwen die met blote voeten in Rotterdamse parken in het gras liggen te zonnen. Op het moment dat ze in slaap vallen of even niet opletten, slaat de man toe. Hij begint te likken aan de tenen van de vrouwen.
De man is zeker al drie jaar actief in diverse parken. Tientallen slachtoffers hebben al aangifte gedaan. Een paar dagen geleden had de politie hem eindelijk te pakken. Maar van het Openbaar Ministerie moest hij direct weer worden vrijgelaten. Tenen likken is immers niet strafbaar.
Op haar vrije dag lag de Rotterdamse Fleur een paar dagen geleden in het Vroesenpark in Blijdorp van de zon te genieten. Met een discman op lag ze op haar buik een boek te lezen. Tot ze iets aan haar voeten voelde kriebelen. ,,Eerst dacht ik aan gras, daarna aan een insect. Maar toen voelde ik een natte lap over mijn voet gaan, van mijn hiel tot aan mijn tenen.''
Omdat Fleur al wel eens van 'de tenenlikker' had gehoord, durfde ze niet om te kijken. ,,Ik dacht: 'het zal toch niet waar zijn?' Maar toen voelde ik die natte lap nog eens. Het was dus wél waar.''
De Rotterdamse draaide zich om. ,,Hij knipoogde en keek me uitdagend aan. Zoiets van: 'Nou, wat vond je ervan?' Maar ik vond het natuurlijk verschrikkelijk goor en dat heb ik hem ook duidelijk gemaakt. Ik was tegelijkertijd boos en geschrokken.''
Koel
Na de afwijzing door Fleur, reageerde 'de tenenlikker' uiterst koel. ,,Sorry, ik dacht dat je mijn vriendin was. Dan zal ik je maar niet verder lastig vallen,'' zei de keurig verzorgde, ongeveer 35 jaar oude, donkere man van ongeveer 1.80 meter lang met een normaal postuur. Fleur liet het daar echter niet bij zitten, belde de politie en gaf signalement en looprichting van de man door. Even verderop konden agenten 'de tenenlikker' aanhouden.
Maar lang heeft de man niet in de cel gezeten. Het likken aan iemands tenen levert volgens het OM immers geen strafbaar feit op. ,,Aanranding? Daar moet altijd iets seksueels bij zitten. En het is maar de vraag of dat hier het geval is,'' zegt persofficier Cees van Spierenburg. ,,En de schending van iemands lichamelijke integriteit? Zeg me maar onder welk artikel van het Wetboek van Strafrecht dat in dit geval dan valt. Het is ook niet verboden volgens de Algemene Plaatselijke Verordening en dus kunnen we als OM niets met 'de tenenlikker'.''
Niet bang
Waarschuwen, dat is de enige mogelijkheid, denkt Van Spierenburg. Dat geldt voor de slachtoffers, maar ook voor de dader. ,,Hij is al eens aangehouden, dat helpt soms ook. Hij weet dat we hem kennen.''
Fleur hoopt dat Van Spierenburg gelijk heeft en dat de man zijn lesje nu wel heeft geleerd. Ze is flink geschrokken, maar niet blijvend bang. Ze gaat nog gewoon naar parken en stranden, ook op blote voeten. ,,Maar ik kan me voorstellen dat andere vrouwen hier echt heel erg van zijn geschrokken. Voor die slachtoffers moet het nog erger zijn om te weten dat deze man nu nog altijd vrij rondloopt en hier in feite gewoon mee kan doorgaan.''
Om privacy-redenen is de naam van het slachtoffer gefingeerd.
bron: rottterdams dagblad
------------------------------------------------------
![]()
Sommige vrouwen hebben ook altijd geluk