ANNA SPELLER, VAN K-OTIC NAAR SOAPLANDVanaf 4 september heeft ook de publieke omroep haar eigen soap. Het Glazen Huis volgt de intriges van een machtige familie uit de mediawereld.
Ex-K-otic-zangeres Anna Speller speelt een hoofdrol. ,,Kijkcijfers? Daar houd ik me niet mee bezig.''
Wie in de studio's van televisieproducent Endemol door de decors van de nieuwe publieke soapserie Het Glazen Huis struint, komt van de ene soapserie in de andere terecht.
Het Glazen Huis draait om een machtige media-familie waarvan de vader directeur is van een op Endemol lijkend bedrijf, dat - natuurlijk - ook een soap maakt. Titel van die serie: Zilver en Goud.
Om die reden is op de set van Het Glazen Huis, waar maandag de eerste opnamen zijn gemaakt, nog een mini-decor voor een tweede soap in gebruik. Om de verwarring compleet te maken, wordt tijdens de fictieve opnames van die soap gebruik gemaakt van de kledingopslagplaats van Goede Tijden, Slechte Tijden.
Het decortje van het niet bestaande Zilver en Goud is, zo vertelt uitvoerend producente Annemieke van Vliet, opgezet als over-the-top-uitvoering van de set van een soap à la Goede Tijden.
Een plagerijtje van de publieke omroep aan het adres van de commerciëlen? ,,Nee hoor'', zegt Van Vliet. ,,Het is zeker geen kat naar bijvoorbeeld GTST. Ik heb zelf lang voor die serie en voor Onderweg naar morgen gewerkt. We willen ons eigen werk niet belachelijk maken, maar een kleine knipoog naar de soap kan geen kwaad.''
Niettemin moet Het Glazen Huis wel uitgroeien tot hét publieke alternatief voor de succesvolle soaps van de commerciëlen. De TROS stopte zelfs de populaire, maar erg dure politieserie Spangen (met Monique van de Ven en Linda de Mol) om ruimte te maken voor de soap, die vanaf 4 september op zaterdag, zondag en maandag op Nederland 2 is te zien.
,,We hebben er inderdaad hoge verwachtingen van'', zegt TROS-programmaleider Gerard Baars. ,,Het is voor Nederland 2 een van de pijlers van komend televisieseizoen. Anders hadden we nooit samen met de AVRO en BNN geld bij elkaar gelegd.'' Wat betekenen die verwachtingen vertaald in kijkcijfers? Baars: ,,We mikken op een marktaandeel van 13 procent. Dat komt neer op ongeveer 750.000 kijkers.''
De soap is altijd het domein geweest van de commerciële zenders. Probeert de publieke omroep een succesformule te kopiëren? ,,Ach, soaps waren er inderdaad eerder bij anderen, maar we maken voldoende programma's die zich wél onderscheiden. Voor ons is Het Glazen Huis ook niet het antwoord op de soap van de commerciëlen, maar het antwoord op hun horizontale programmering (het op hetzelfde tijdstip, op verschillende dagen uitzenden van hetzelfde programma, red). Dat is nu eindelijk ook gelukt met een amusementsprogramma.''
De publieke omroep kiest bewust voor een weekendsoap. ,,Die is met minder afleveringen goedkoper en zet ons hopelijk ook sneller op de kaart'', aldus Baars.
Op welke manier onderscheidt Het Glazen Huis zich van de al bestaande commerciële soaps? Producente Van Vliet: ,,Doordat we maar drie afleveringen per week maken, die echter wel bijna tien minuten langer duren dan die van de bestaande soaps, vertel je de verhalen anders. We gebruiken meer scènes, maar hebben minder verhaallijnen. Onze cast kent ook minder personages.''
Onder de acteurs die deze personages een gezicht geven, zijn - volgens Endemol om de serie een eigen gezicht te geven - op Willeke van Ammelrooy na weinig bekende namen. Wel maakt Anna Speller (20), voormalig zangeres van tienerband K-otic, haar rentree in de spotlights.
Ze speelt Merel, de kleindochter van mediatycoon Axel Westhof, de eigenaar van het mediabedrijf waar de soap om draait. Speller: ,,Ik speel een beetje een alternatief type, dat weinig op heeft met de soap die Westhof produceert en meer van toneel houdt. Wel heeft ze een goede band met haar machtige opa.''
Maar kan zangeres Speller, nog altijd het vriendinnetje van K-otic-collega Bart Voncken, eigenlijk wel acteren? ,,Ik ben meteen na het einde van K-otic, anderhalf jaar geleden, begonnen aan een acteeropleiding. Al na het eerste jaar werd ik gebeld voor deze nieuwe soap. Ja, ik heb hartstikke veel geluk gehad. Ik had er rekening meegehouden nooit meer met m'n kop op televisie te komen. Dat was geen ramp geweest, maar dit is wel fantastisch.''
Nu krijgt Speller in plaats van het scoren van hits te maken met de druk van de kijkcijfers. ,,Echt heel spannend'', vindt ze. ,,Ik heb er alle vertrouwen in dat de serie heel leuk gaat worden. En de kijkcijfers? Ach, daar houd ik me niet zo mee bezig.''
![]()
BRON:
Algemeen Dagblad