DE KNVB CONTRACTEERT VAN BASTEN EN VAN 'T SCHIP
De KNVB heeft overeenstemming bereikt met Marco van Basten (39) en John van 't Schip (40) over de aanstelling van het duo als bondscoach respectievelijk assistent-bondscoach bij de voetbalbond.
Van Basten en Van 't Schip zijn in de contractbesprekingen bijgestaan door hun zaakwaarnemers mr. Ella Adriaanse (Adriaanse De Meijer Van Kimmenade Advocaten) en Laurens Scholten (Essel Sports Management). De KNVB was al rond met Ajax over de overgang van beide trainers.
Details over de verbintenis en de verdere invulling van de technische staf komen maandag 2 augustus tijdens de perspresentatie aan de orde. Directeur betaald voetbal Henk Kesler geeft tijdens deze bijeenkomst namens de KNVB een toelichting.
Marco van Basten (58 caps/24 goals) maakte zijn debuut in Oranje op 7 september 1983 tegen IJsland (3-0). Door een slepende enkelblessure speelde hij zijn laatste interland al op 14 oktober 1992. Het debuut van John van 't Schip (41 caps/2 goals) dateert van 29 april 1986, toen Nederland tegen Schotland niet verder kwam dan 0-0. Hij zwaaide af na het met 1-0 verloren duel met Wit Rusland op 7 juni 1995.
De presentatie van de nieuwe technische staf van het Nederlands elftal is komende maandag 2 augustus om 12.00 uur op het KNVB Sportcentrum in Zeist.
De bijeenkomst wordt geleid door Kees Jansma. Jansma (57) is met ingang van 1 augustus op projectbasis aan de KNVB verbonden als eindverantwoordelijke voor het mediabeleid rondom het Nederlands elftal. Als perschef is hij de komende twee jaar aanwezig bij alle interlands en trainingskampen van het Nederlands elftal.
Ik vind het een eer om dit topic te openen. Ik heb veel kritiek op de benoeming maar vanaf 12.00 sta ik er achter en ik kan me wel vinden in dit stukje uit de column van Johan Derksen Ik ben het volledig eens met de aanstelling van Van Basten en natuurlijk mag hij bepalen wie hem gaat assisteren. Maar het is natuurlijk tevens opnieuw een risicovolle beslissing van de KNVB. Evenals Frank Rijkaard debuteert Van Basten als bondscoach in het trainersvak. Na zijn indrukwekkende actieve carrière wilde hij jarenlang niets met voetbal te maken hebben en was hij louter op golfcourses te vinden. Na een stage bij Ajax als rechterhand van tweede-elftaltrainer Van 't Schip krijgt hij plotseling onze nationale trots in zijn schoot geworpen. En zijn assistent mislukte als hoofdtrainer bij FC Twente. Ik kan me heel goed voorstellen dat een principiële man zoals Co Adriaanse daar kanttekeningen bij plaatst.
Onder de huidige omstandigheden gelden de voetbalwetten echter niet. Dick Advocaat beschikte wel over een schat aan ervaring als trainer, maar hij leverde in Portugal een wanprestatie door precies te bevestigen wat de media over hem publiceerden. Hij liet zich volkomen van de wijs brengen door een paar analytici en columnisten. De brave borst was zó gevoelig voor publiciteit, dat hij niet meer functioneerde als bondscoach en zich als een nerveus opgejaagd dier gedroeg. Dat zal Van Basten niet overkomen. Zijn voetbalkennis staat niet ter discussie, zijn charisma evenmin en de spelers zullen ingenomen zijn met zijn komst. Van Basten is een kil ijskonijn en als het moet een keiharde man. Cruijff weet maar al te goed dat zijn pupil zich niet de wet laat voorschrijven. Tijdens wedstrijdbesprekingen wilde Van Basten nog weleens interrumperen als hij het niet eens was met de tactiek of de opstelling en dan spaarde hij niemand.
Onze nieuwe bondscoach verdient het voordeel van de twijfel. Natuurlijk is niet iedere grote voetballer een begenadigde trainer. Theoretisch geschoolde oefenmeesters weten altijd precies welke ex-topspelers mislukten als trainer. Het topvoetbal vereist echter coaches die weten op welke wijze wedstrijden op dat niveau gewonnen worden. Daarom zijn trainers zoals Leo Beenhakker en Bert van Lingen passé. Zelfs een middelmatige ex-speler zoals Advocaat mist het inzicht om overeind te blijven op het hoogste niveau.
Daarom is Willem van Hanegem in gebreke gebleven. Dat onderdeel had hij moeten invullen, maar De Kromme wilde solidair zijn en niet de indruk wekken dat hij aan stoelpoten zaagde. Verder was zijn uitval richting Cruijff voor de wedstrijd tegen Portugal onverstandig. Ook Van Hanegem is uitermate gevoelig voor kritiek.
Omdat Cruijff van mening is dat de generatie van 1988 de kar moet trekken - Ruud Gullit, Ronald Koeman, Frank Rijkaard, Marco van Basten - voelde Van Hanegem zich aangesproken. Cruijff zal nooit op de man spelen, omdat hij weet dat zijn woorden extra hard aankomen. JC laat zich ook altijd heel lovend uit over de voetballer Van Hanegem. Als dank kreeg hij de afgelopen jaren in de media louter sneren van de voormalige assistent-bondscoach. Ik kijk er dan ook niet van op dat Van Hanegem geen deel uitmaakt van de nieuwe technische staf. Maar dat betreur ik wel, omdat ik een groot vertrouwen heb in zijn voetbalverstand.
Met de interlands tegen Zweden en Tsjechië voor de boeg worden het weer boeiende tijden. Kesler nam een grote gok, maar had nauwelijks een aanvaardbaar alternatief. Cruijff is vanuit zijn huiskamer in Barcelona uitermate invloedrijk. Bij Barcelona verkondigt Rijkaard het evangelie van JC, bij Ajax heeft hij binnen alle sectoren pionnen en nu is Johan verantwoordelijk voor de aanstelling van Van Basten bij Oranje. Ik heb daar geen moeite mee, omdat Cruijff nooit onverstandige dingen over voetbal zegt. Gevoelsmatig heb ik het volste vertrouwen in de toekomst, omdat ik Van Basten wel in staat acht resultaten te boeken met de uitstekende Oranje-selectie.Zometeen om 12.00 live op Nederland 2 - de persconferentie. Onze Marco, onze redder. Ik zweer nu al bij zijn keuzes