Ieuw, dat ziet er heftig uit zeg!!!quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:05 schreef Disorder het volgende:
De eerste beelden waren net op het journaal te zien. Wat een gigantische vlammen!
[afbeelding]
[afbeelding]
Veel hoger, denk ik. Op de achtergrond stonden huizen. Daarachter weer kwamen die vlammen vandaan, die schoten toch echt wel een dikke 40 meter de lucht in, denk ik.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:05 schreef StephanL het volgende:
Kennelijk was er nog geen topic dan. Was al aan het zoeken.
Daarnet eerste beelden op België, hoge vlammenZeker wel 10 meter hoog als het niet hoger is. Mensen die op de snelweg reden voelden de hitte zelfs.
40 meter is wel hoogquote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:07 schreef Disorder het volgende:
[..]
Veel hoger, denk ik. Op de achtergrond stonden huizen. Daarachter weer kwamen die vlammen vandaan, die schoten toch echt wel een dikke 40 meter de lucht in, denk ik.
Kijk maar op die onderste foto in mijn post hierboven. Op de voorgrond staan huizen. Het zou ook nog wel eens hoger kunnen zijn.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:08 schreef StephanL het volgende:
[..]
40 meter is wel hoogMaar zou kunnen, ken niet zo goed schatten
ooggetuige zei dat het vlammen waren tot 100 meter of hoger. en een breedte van rond de 50 meter.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:10 schreef Disorder het volgende:
[..]
Kijk maar op die onderste foto in mijn post hierboven. Op de voorgrond staan huizen. Het zou ook nog wel eens hoger kunnen zijn.
op het einde van het nieuws meldden ze dat de rook niet giftig was.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:17 schreef N.icka het volgende:
Nu ook giftige dampen.
quote:De ontploffing gebeurde volgens het Crisiscentrum op het ogenblik dat men een lek op een gasleiding probeerde te dichten. De gasnetwerkbeheerder Fluxys meldt in een persbericht dat er vanmorgen een lek was aan de aardgastransportleiding tussen Zeebrugge en de Franse grens. Een halfuur later volgde er een ontploffing op het industrieterrein van Gellingen nabij Aat.
auw, maar kan dat wel?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:13 schreef Jump het volgende:
[..]
auto's die passeerden op de autosnelweg ten tijde van de ontploffing zijn direct verbrand, mensen die erin zaten waren direct dood heb ik ook al gehoord
Jep, herinner me het verhaal van de ontploffende truck, met gas (quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:39 schreef devv05 het volgende:
[..]
auw, maar kan dat wel?
Zag op het nieuws gewoon nog auto's over die weg rijden..
Dat was een raar gezicht , die hele camping weggevaagt. Alles kaalquote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jep, herinner me het verhaal van de ontploffende truck, met gas ()
reed langs een camping in spanje, de eerste meters, tenten, mensen, alles, weggevaagd...
Dat dodental zal nog wel verder stijgen.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:01 schreef milagro het volgende:
14 doden, 200 gewonden hoor ik nu
Op de weg zouden de zwaargewonden gevallen zijn door de extreme warmte en de "ontploffende auto's" als gevolg daarvan. Een getuigde die een tiental minuten na de ramp daar passeerde spreekt van een inferno op de autostrade van ontplofte auto's, verbrande vrachtwagens en chauffeurs op de pechstrook met extreem zware brandwonden.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:16 schreef StephanL het volgende:
Denk dat het best mogelijk is bij de eerste explosie, waarvan de vlammen 50 meter breed waren dat je daaraan wel verbrand op de weg. Geen idee of er op de snelweg doden zijn.
Er loopt een belangrijke gasleiding van de haven van zeebrugge naar antwerpen. Buizen met diameter van 1,5 meter. in omgeving gent zit daar ook splitsing naar frankrijk.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:42 schreef StephanL het volgende:
Klopt idd, is geen gasfabriek want de enige die er is staat er nog. Dus is 1 of andere leiding van aardgas vertelde ze.
En dan heeft men hier nog gewoon puur geluk dat dit gebeurde op een industrieterrein in aanleg waar nauwelijks mensen aanwezig waren.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:41 schreef Ole het volgende:
wow!![]()
nu op nl 2..
lijkt erger dan Enschede!
Ik ken iemand die bij het beginpunt werkt (de gasterminal in Zee-Brugge) waar men met buizen van 4 a 5 meter dik zit (zonder overdrijven) en geweldig grote opslagtanks ,quote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:43 schreef Jump het volgende:
ter vergelijking: die buis die daar kapot is en helft geplooid heeft een doorsnede van ongeveer ander halve meter. Die leiding passeert hier op een goeie 500 meter van men huis.
Vlak bij de splitsing antwerpen en naar frankrijk.
Ik schat de krater ongeveer toch een goede 20 meter breed en ook wel een meter of 10~15 diep
[afbeelding]
[..]
Er loopt een belangrijke gasleiding van de haven van zeebrugge naar antwerpen. Buizen met diameter van 1,5 meter. in omgeving gent zit daar ook splitsing naar frankrijk.
t zal je maar gebeurenquote:'Mensen verbranden in auto'
Uitgegeven: 30 juli 2004 13:35
Laatst gewijzigd: 30 juli 2004 13:39
GHISLENGHEIN - Automobilisten die juist over de snelweg E429 of A8 bij Ghislenghein (Gellingen) reden toen daar vrijdag een gasleiding explodeerde, zijn in hun auto verbrand. Dat meldde de Belgische televisiezender VRT.
Vlak voordat de explosie plaatsvond, inspecteerde de Belgische politie en brandweer ter plekke na een melding over een mogelijk gaslek, zei een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
't nieuws van 13h is al voorbij hé, om 15h is er op VRT1 een volgende update/nieuwsuitzending.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:01 schreef Ole het volgende:
en op brt1 en 2 is niets...
Inderdaadquote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:09 schreef tong80 het volgende:
Dit doet inderdaad denken aan die wagen met gas die ooit op een camping in Tenerife ontplofte. Daar waren destijds iets van 300 doden.
bij het zien van sommige beelden kreeg ik koude rillengenquote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:22 schreef marcb1974 het volgende:
hier krijg ik dus tranen van in mijn ogen
http://www.nieuws.nl/bericht/4/26759quote:Nog geen maatregelen bij Gasunie na explosie België 30-07-2004
De Gasunie treft voorlopig geen bijzondere maatregelen naar aanleiding van de gasexplosie vrijdagochtend op een industrieterrein in het Belgische Gellingen. Dat meldt Ben Warner, hoofd communicatie van de Gasunie. De explosie heeft het leven gekost aan zeker veertien mensen. Tweehonderd mensen raakten gewond, van wie er 24 slecht aan toe zijn.
De Gasunie heeft intensief contact met haar zusterbedrijf in België. Zo laat het Belgische bedrijf onmiddellijk weten als er meer duidelijkheid is over de oorzaak van het ongeluk, of als zij hulp nodig heeft van Nederlandse zijde.
Volgens Warner is de kans klein dat het lek is ontstaan door een terroristische aanslag: "Niets wijst daar op. De plek en de manier waarop het ongeluk ontstond, geven daar geen indicaties voor. Het ongeluk is niet gebeurd op een plek die tot de verbeelding spreekt."
De explosie heeft alles weg van een industrieel ongeluk, meent Warner: "Bij onderhoudswerkzaamheden aan het gasnet wordt de leiding eerst afgesloten. Vervolgens moet de buis vrij van gas worden gemaakt. Als die leiding om de een of andere reden open komt te staan, heb je een probleem. Ik denk dat het om een procedurefout ging. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt."
Toch verbaast Warner zich over de ontploffing: "In tegenstelling tot wat mensen denken ontploft gas niet zomaar. Dat kost wel wat moeite. Bovendien geeft gas dat uit een hoofdleiding komt een enorm lawaai."
In Nederland heeft zich nog nooit een dergelijke ramp voorgedaan.
[Copyright 2004, Novum]
Verschrikkelijkquote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:23 schreef Nood-kloon het volgende:
Dit lijkt me ook een foto met een drama. Een foto van een pakeerterrein waar een auto probeerde weg te rijden. Die is niet ver gekomen.... Ik denk dat daar één of meerdere lijken in liggen.![]()
[afbeelding]
30 km onder Geraardsbergen (spelling??), dacht ik ergens gelezen te hebben.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:22 schreef DuchessX het volgende:
Ik heb niet het hele topic gelezen, kan zijn dat ik het over het hoofd heb gezien maar waar ligt Gellingen? Ik bedoel bij welke grote steden?
dichtbij Aat of Ath ofzoietsquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:22 schreef DuchessX het volgende:
Ik heb niet het hele topic gelezen, kan zijn dat ik het over het hoofd heb gezien maar waar ligt Gellingen? Ik bedoel bij welke grote steden?
Ah, merci.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:24 schreef Jump het volgende:
[..]
dichtbij Aat of Ath ofzoiets
[afbeelding]
Jezus!quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:24 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
Er waren mensen die in hun auto's reden, en 3e graads brandwonden hebben.. Echt ernstig..
En puur en alleen door de hitte/schokgolf...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:24 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
Er waren mensen die in hun auto's reden, en 3e graads brandwonden hebben.. Echt ernstig..
Wat zijn die 2 itte puntjes in dat grasveld ?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:27 schreef Jump het volgende:
De velden in de buurt verschroeit of verbrand. Wat die witte doeken zijn zal je zelf wel weten.
ofwel mensen die wegliepen ofwel mensen die weggeslingerd zjin door de ontploffing
[afbeelding]
Denk het wel.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:29 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Wat zijn die 2 itte puntjes in dat grasveld ?
Zijn dat die lijkzakken ?
Fuck zegquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:30 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Denk het wel.
of willen weglopen maar niet snel genoegquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:31 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Fuck zeg
Zo ver weg geslingerd worden...
Verschrikkelijkquote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:20 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Op de weg zouden de zwaargewonden gevallen zijn door de extreme warmte en de "ontploffende auto's" als gevolg daarvan. Een getuigde die een tiental minuten na de ramp daar passeerde spreekt van een inferno op de autostrade van ontplofte auto's, verbrande vrachtwagens en chauffeurs op de pechstrook met extreem zware brandwonden.
Is het echt op 500 meter van je huis?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:32 schreef Jump het volgende:
[..]
of willen weglopen maar niet snel genoeg
nee, er loopt hier ook zo'n groot leiding op 500 meter van men huis. woon omgeving gent, dus dat is eindje verderquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:35 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Is het echt op 500 meter van je huis?
Traumahelicopters all over the place?
Ok.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:36 schreef Jump het volgende:
[..]
nee, er loopt hier ook zo'n groot leiding op 500 meter van men huis. woon omgeving gent, dus dat is eindje verder
anders had ik zeker foto's genomen
Dan was ie behoorlijk doorbakken geweest.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:38 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ok.
Als je nog leefde, that is.![]()
Ramptoerist![]()
.. het was geen fabriek, maar een belangrijke (grote) gasleiding. Die lopen er echter ook genoeg in NL.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:38 schreef Ajaxno1 het volgende:
En dan is het niet leuk om te weten dat er genoeg van dit soort fabrieken dicht of in woonwijken staan (ook in NL).
Ja dit vraag ik mij ook af..quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:40 schreef pieter_pontiac het volgende:
Allemachtig, je zal dit zien als je daar normaal werkt en net vakantie hebt...
Trouwens, misschien een stomme vraag, maar kan met zo'n brand de vlam niet terugslaan in de leiding, zodat je ontploffingen krijgt over alle kilometers dat er nog gas in zit?
Ik bedoel dus ook bedrijven/fabrieken die dit soort dingen kunnen veroorzaken. Of een leuke gifwolk kunnen verspreiden.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:42 schreef starsailor het volgende:
[..]
.. het was geen fabriek, maar een belangrijke (grote) gasleiding. Die lopen er echter ook genoeg in NL.
Hier vlakbij zit de Shellquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:44 schreef Ajaxno1 het volgende:
[..]
Ik bedoel dus ook bedrijven/fabrieken die dit soort dingen kunnen veroorzaken. Of een leuke gifwolk kunnen verspreiden.
De Botlekquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:46 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Hier vlakbij zit de Shell
Is wel is een gifwolk van ontsnapt paar jaar terug.
Moet er niet aan denken dat die shit de lucht ingaat
Yup ik dus ookquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:47 schreef VoreG het volgende:
[..]
De Botlek. Dan ligt de omgeving in een straal van meer dan 15km plat
.
Hier Purac, weet niet of ze een echte grote explosie kan veroorzaken, maar ze klooien daar veel met chemische shit, dus een gifwolk is niet ondenkbaar.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:46 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik ookquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:47 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Yup ik dus ook
Mijn pa werkt in de Moerdijk (Basell) en is daar hoofd van de brandweer.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:49 schreef Ajaxno1 het volgende:
[..]
Hier Purac, weet niet of ze een echte grote explosie kan veroorzaken, maar ze klooien daar veel met chemische shit, dus een gifwolk is niet ondenkbaar.
Zulke bedrijven hebben ook een eigen brandweer, maar of dat zoveel helpt....
Jij woont in Rotterdam ?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:49 schreef VoreG het volgende:
[..]
Ik ook. Of het reikt net tot mn achtertuintje.
Hier stond 4 jaar geleden een vuurwerkfabriek in een woonwijkquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:46 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:51 schreef Darklight het volgende:
[..]
Hier stond 4 jaar geleden een vuurwerkfabriek in een woonwijk![]()
Stond...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:51 schreef Darklight het volgende:
[..]
Hier stond 4 jaar geleden een vuurwerkfabriek in een woonwijk![]()
volledig artikelquote:BRUSSEL - Tien doden en 97 gewonden, van wie er zo'n veertig erg aan toe zijn. Dat is de voorlopige bevestigde balans van de explosie vanmorgen in Ghislenghien (Gellingen), zo maakt het kabinet van minister van Volksgezondheid Rudy Demotte vanmiddag bekend. Onder de slachtoffers zouden ook enkele brandweerlieden zijn. De ontploffing zou veroorzaakt zijn tijdens werken aan een gasleiding. Eerder werd gedacht aan een ontploffing in een gasfabriek.
Nee, voor een ontploffing heb je zuurstof nodig, en veel ook. Alleen als het gast afgesloten is kan het na een tijdje 'terugslaan', maar dan is er zo weinig gas dat het weinig effect zal hebben.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:40 schreef pieter_pontiac het volgende:
Trouwens, misschien een stomme vraag, maar kan met zo'n brand de vlam niet terugslaan in de leiding, zodat je ontploffingen krijgt over alle kilometers dat er nog gas in zit?
Er was niks mis met de leiding, waarschijnlijk hebben ze 'em perongeluk kapot gestoten of een afsluitklep laten springen. Menselijke fout dus.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 16:26 schreef HarigeKerel het volgende:
Onder het Vlaams-Blok zouden de gasleidingen in perfecte staat verkeren![]()
Ja, ik zie hem ook om 9.15.. om 9.30 wordt het een flinke pluim in de richting N-O.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 16:43 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Volgens mij om 9:15. Kan dat kloppen met het ongeluk?
Dan denk ik dat ik de goede heb.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 16:47 schreef starsailor het volgende:
[..]
Het nationale rampenplan werd afgekondigd om 9h30 , dus dat zou wel eens kunnen kloppen (de tijd tussen ramp en actie in acht genomen)quote:Op vrijdag 30 juli 2004 16:43 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Volgens mij om 9:15. Kan dat kloppen met het ongeluk?
Dat zegt'ie toch? Toen was er een klap, enquote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:52 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Stond...
Toen zijn er geen wagens gesmolten...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 23:58 schreef __Saviour__ het volgende:
Damn, al die gesmolten wagens en tientallen ambulances. 't lijkt echt net de Enschede-ramp
Misschien niet helemaal gesmolten, maar op videobeelden waren toch duidelijk zwartgeblakeerde totaal verbrandde en verwrongen auto's te zien.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:06 schreef Light het volgende:
[..]
Toen zijn er geen wagens gesmolten...
Maandag zou het bedrijf gaan opstarten , stel je voor ...quote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:06 schreef __Saviour__ het volgende:
Er hadden nog veel meer doden kunnen veel. Nu zijn het er 'slechts' 15.
Vlakbij de plek van de krater stond een gloednieuw bedrijf, waar 250 mensen aan de slag zouden gaan. Het bedrijf werd compleet verwoest, gelukkig was er niemand aanwezig.
In Enschede had je vooral branden veroorzaakt door het vuurwerk , dacht ik. Daar was ook nog een zekere reactietijd (als je die amateur beelden nog kunt herinneren) tussen ontploffing en uiteindelijke branden.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Misschien niet helemaal gesmolten, maar op videobeelden waren toch duidelijk zwartgeblakeerde totaal verbrandde en verwrongen auto's te zien.
Soms heb je wat geluk nodig bij een ongeluk. Da's hier zo, dat was bij de ramp in Enschede ook zo. Toen was het geluk dat het mooi weer was, nu dat de bedrijven nog niet geopend waren.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Maandag zou het bedrijf gaan opstarten , stel je voor ...
En nog een "detail" , 1 km verder heb je het grote magazijn en verpakkingscenter van warenhuisketen Colruyt waar op een tamelijk kleine oppervlakte 800 mensen werken ...
Ik moet er niet aan denken.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In Enschede had je vooral branden veroorzaakt door het vuurwerk , dacht ik. Daar was ook nog een zekere reactietijd (als je die amateur beelden nog kunt herinneren) tussen ontploffing en uiteindelijke branden.
Hier had je gewoon een gigantische knal en enkele seconden later was alles 500 meter in de omtrek weggesmolten
Enschede toonde al aan wat een "relatief kleine" (vergeleken met dit) explosie in een woonwijk kan opleveren , laat staan dat je zoiets als dit in een woonwijk zou krijgen , je mag er eigenlijk niet aan denken ...
Nou ja we hebben hier weinig last van aardbevingen of verschuivingen, dus als men niet in de wilde weg gaat heien, grondboren of graven is het risico te overzien.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 07:21 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken.![]()
Als ik het zo zie, loopt een zo'n lijn door Amersfoort. Denk je eens in dat daar in hartje stad een gasleiding ontploft...
Inderdaad.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 07:42 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nou ja we hebben hier weinig last van aardbevingen of verschuivingen, dus als men niet in de wilde weg gaat heien, grondboren of graven is het risico te overzien.
Dat is over het algemeen wel goed geregeld (en maar zeuren over de bureaucratie en Nederland-regeltjesland) hoewel de wet van Murphy uiteindelijk ook hier wel een keertje zijn intrede zal doen.
Net iemand op Radio 1 die er over verteld. Komt regelmatig voor dat er lekken optreden.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 07:43 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Inderdaad.
Doofpottactieken van de regering.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 07:48 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Net iemand op Radio 1 die er over verteld. Komt regelmatig voor dat er lekken optreden.
Echter, het zijn gelukkig maar kleine lekjes
Wat is "klein" als je het over leidingen hebt van een meter of meer doorsnee waar het gas ook nog eens onder hoge druk door gepompt wordt.
Eén voordeel: je ruikt het lek niet want het gas is dan nog niet ruikbaar gemaakt!
ze proberen meestal die buizen niet in dichtgewoonde gebieden te leggen. Maar als er nu al buizen liggen en je bouwt een jaar of twee later een huis op 10 meter afstand van die buizen. dan is het zelf zoekenquote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:21 schreef __Saviour__ het volgende:
Het had ook in een woonwijk kunnen gebeuren ja. Ik zag op het journaal zo'n kaart van Fluxys met alle grote gasleidingen, die lopen door het hele land. Ook door woonwijken dus.
Dat zou niet zo snel gebeuren. Ten eerste moet er zuursof bij om te ontploffen, ten tweede staat er druk op en 'blaast' het gas eruit en ten derde zitten er dempers in die buizen (een soort van rasters) waardoor het niet kan ontvlammen. Anders zou een gewoon gasstel ook levensgevaarlijk zijn.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 11:41 schreef Frederic het volgende:
Moest dit niet afgesloten geweest zijn was de gasleiding waarschijnlijk volledig ontploft (van Zeebrugge tot Frankrijk) Dit zou een nooitgeziene ramp geweest zijn! Ik mag er niet aan denken!![]()
Geruststellend.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 11:47 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat zou niet zo snel gebeuren. Ten eerste moet er zuursof bij om te ontploffen, ten tweede staat er druk op en 'blaast' het gas eruit en ten derde zitten er dempers in die buizen (een soort van rasters) waardoor het niet kan ontvlammen. Anders zou een gewoon gasstel ook levensgevaarlijk zijn.
De volledige buis zou idd nooit gaan ontploffen , maar wat je wel had kunnen krijgen is een niet-stoppende ontbranding op de plaats van de explosie zelf. Als de explosie voordurend gevoed bleef worden met gas (nu was die na een paar seconden opgebruikt) had je in Ath een steekvlam gekregen van tientallen keren zo groot die maar bleef branden.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 11:47 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat zou niet zo snel gebeuren. Ten eerste moet er zuursof bij om te ontploffen, ten tweede staat er druk op en 'blaast' het gas eruit en ten derde zitten er dempers in die buizen (een soort van rasters) waardoor het niet kan ontvlammen. Anders zou een gewoon gasstel ook levensgevaarlijk zijn.
die steekvlak heeft toch een tijdje gebrand? de buis was afgesloten op 2 plaatsen en alle gas dertussen nog vrijgekomenquote:Op zaterdag 31 juli 2004 15:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De volledige buis zou idd nooit gaan ontploffen , maar wat je wel had kunnen krijgen is een niet-stoppende ontbranding op de plaats van de explosie zelf. Als de explosie voordurend gevoed bleef worden met gas (nu was die na een paar seconden opgebruikt) had je in Ath een steekvlam gekregen van tientallen keren zo groot die maar bleef branden.
Overigens, voor de mensen die zich graag zorgen maken, in Zeebrugge staat de grootste Gasterminal van Europa (waar die pijplijn op aangesloten was) , daar zit genoeg gas in om een ontploffingskracht van 8x de Hiroshima bom te veroorzaken (aldus een onderzoek van de staatsveiligheid hier vorig jaar) .
En om je helemaal gerust te stellen , de gasterminal is volgens hetzefde onderzoek niet bestand tegen neerstortende vliegtuigen ...
Heeft enkele minuten kunnen blijven branden ja. (en dat met het gas tussen die 2 afgesloten plaatsen ,dus kun je raden hoe lang die zou blijven branden als ze zoiets niet kunnen afsluiten)quote:Op zaterdag 31 juli 2004 15:46 schreef Jump het volgende:
[..]
die steekvlak heeft toch een tijdje gebrand? de buis was afgesloten op 2 plaatsen en alle gas dertussen nog vrijgekomen
He goh wat een geruststelling nu kan ik weer lekker slapenquote:Op zaterdag 31 juli 2004 15:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De volledige buis zou idd nooit gaan ontploffen , maar wat je wel had kunnen krijgen is een niet-stoppende ontbranding op de plaats van de explosie zelf. Als de explosie voordurend gevoed bleef worden met gas (nu was die na een paar seconden opgebruikt) had je in Ath een steekvlam gekregen van tientallen keren zo groot die maar bleef branden.
Overigens, voor de mensen die zich graag zorgen maken, in Zeebrugge staat de grootste Gasterminal van Europa (waar die pijplijn op aangesloten was) , daar zit genoeg gas in om een ontploffingskracht van 8x de Hiroshima bom te veroorzaken (aldus een onderzoek van de staatsveiligheid hier vorig jaar) .
En om je helemaal gerust te stellen , de gasterminal is volgens hetzefde onderzoek niet bestand tegen neerstortende vliegtuigen ...
Spreken voor zich...quote:Op zondag 1 augustus 2004 15:57 schreef Frederic het volgende:
Veel verdriet.....
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.nieuws.nl/bericht/5/44134quote:Dodental gasexplosie in Gellingen naar beneden bijgesteld 01-08-2004
BRUSSEL, 1 aug. (AP) - De Belgische autoriteiten hebben zondag het dodental van de gasexplosie vrijdag op het industrieterrein van het Waalse Gellingen (Ghislenghien) naar beneden bijgesteld. Berichten dat twee van de zwaar gewonden in een ziekenhuis in Parijs waren bezweken, werden weer ingetrokken. Aangezien verscheidene van de gewonden er slecht aan toe zijn, wordt niet uitgesloten dat het dodental later alsnog verder oploopt. Ook worden drie personen nog altijd vermist.
Rond de 120 mensen raakten vrijdag gewond. Dertig van hen zijn er ernstig aan toe. Dertien van de vijftien lijken die op de plek van de ramp werden gevonden zijn nu geïdentificeerd. Onder de doden is een Fransman, een elektricien uit het Noord-Franse Valenciennes.
Koning Albert van België bracht zaterdagochtend een bezoek aan de rampplek. Hij kreeg een korte rondleiding en sprak daarna met nabestaanden en reddingswerkers. De koning werd vergezeld door minister van binnenlandse zaken Patrick Dewael en minister van defensie André Flahaut. Ook Bruno Van Grootenbrulle, de burgemeester van Ath, het tien kilometer noordoostelijker geleden stadje waar Gellingen bestuurlijk onder valt, bevond zich in het gezelschap. "Wij in Ath leven in een nachtmerrie", zei hij.
Premier Guy Verhofstadt en minister van volksgezondheid Rudy Demotte onderbraken hun vakantie en keerden terug naar België om de plaats van de ramp en de gewonden nog vrijdagavond te bezoeken. Verhofstadt noemde het de grootste ramp in België sinds 1967, toen 22 doden vielen bij de explosie van een tankwagen met vloeibaar gas. Hij riep de dag waarop de slachtoffers zullen worden begraven uit tot dag van nationale rouw.
Waardoor de explosie van vrijdag is veroorzaakt, is nog altijd niet duidelijk. Zeker is dat er een lek in de pijpleiding was geconstateerd. Rond 08.00 uur 's ochtends alarmeerden bouwvakkers de brandweer omdat ze de leiding op het industrieterrein van Gellingen, zo'n 30 kilometer ten zuidoosten van Brussel, beschadigd hadden. Het ging om een grote leiding, van een meter doorsnee. De explosie deed zich voor toen de brandweer het gebied afzette om het lek te dichten. De precieze oorzaak is onbekend en vermoedelijk zeer moeilijk te achterhalen. Onder de doden en gewonden zijn brandweerlieden en politiemensen die het lek onderzochten. Onder meer het hoofd van de plaatselijke brandweer, voor wie het zijn eerste werkdag was, kwam om.
De plaats van de explosie ligt vlak naast de snelweg E429 (A8) van Brussel naar Doornik. Volgens de Belgische televisie zijn mensen die op het moment van de ontploffing langsreden in hun auto verbrand. Ook twee nabijgelegen fabrieken vatten vlam en zijn grotendeels verwoest. De explosie was op kilometers afstand te voelen. "We dachten eerst dat het een aardbeving was", zei een ooggetuige tegen de VRT-radio. "Er ontwikkelde zich een enorme vuurzee. Er was niets meer te zien behalve het vuur." De explosie heeft een grote krater geslagen en in een omtrek van een halve kilometer is alles verbrand of gesmolten.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
Wat een geweldige kracht moet je kunnen ontwikkelen om iets van een ton 200 meter ver te slingeren (terwijl het bij de knal dan ook nog eens vastzat aan de andere stukken buis zelfs) .quote:Op zondag 1 augustus 2004 15:01 schreef Jump het volgende:
Het deel buis dat mist in de krater is op meer dan 200 meter teruggevonden. Dat stuk is zo'n 14 meter lang en weegt meer als één ton!!
ik zou dat niet graag op mij af zien komen
http://www.nieuwsblad.be/(...)OS1S&cat=NIEUWSINDEXquote:Expert vindt kraantanden op buis van ontplofte gasleiding - 02/08/2004
© AVPRESS
Wie heeft met een graafmachine de pijpleiding van Ghislenghien geraakt? Tot gisteravond bleef dat het grote vraagteken voor de onderzoekers. Dat iemand liegt, staat vast, want sporen tonen aan dat de grote buis werd beschadigd.
Een kraanman heeft bij werken op het ontplofte bedrijfsterrein van Diamant Boart in Ghislenghien de gaspijpleiding beschadigd. Dat valt af te leiden uit de inkepingen op een stuk buis van de gasleiding. De onderzoeksrechter van Doornik heeft deze buis van 11 meter in beslag laten nemen. De verwoeste buis weegt zo'n ton en was door de ontploffing 150 meter weggeblazen.
Directeur Guy Demeulemeester van intercommunale Ideta: ,,Op de buis staan drie reeksen inkepingen. Elke kras is één centimeter breed en een reeks is ongeveer 10 centimeter breed. De gerechtelijke expert moet onderzoeken welke graafmachine zo'n inkepingen nalaat en wanneer die krassen zijn gemaakt.''
De gaspijpleiding is vermoedelijk al weken geleden beschadigd. Zowel Diamant Boart
als intercommunale Ideta hebben naar eigen zeggen de veiligheidsvoorschriften nageleefd bij de werken rond de buis. Die voorschriften verbieden de inzet van zware kranen of bulldozers op minder dan vijf meter van de gaspijplijn. Aannemers mogen naast een gaspijplijn enkel lichte tractoren met een graafarm gebruiken.
Beheerder Fluxys van het gasleidingnet vermoedt dat de beschadigde pijplijn pas vrijdag is gebarsten, omdat de druk op de pijpleiding die dag met 10 % werd verhoogd.
,,De druk in onze leidingen was de jongste dagen wat lager gezet voor onderhoudswerken op de pijplijn ter hoogte van Zeebrugge. Die werken waren donderdag afgelopen en daarom werd de bedrijfsdruk op de pijplijn vrijdag opnieuw opgevoerd tot het normale niveau'', deelde Fluxys gisteravond mee.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=374259&c=21quote:Slachtoffers gasramp België wacht hoge nota
Uitgegeven: 7 augustus 2004 12:20
Laatst gewijzigd: 7 augustus 2004 12:20
BRUSSEL - De vele tientallen zwaarverbrande slachtoffers van de gasexplosie in België, vorige week vrijdag, moeten zich voorbereiden op een zeer forse ziekenhuisrekening. Het Belgische ziekenfonds betaalt allerlei medicijnen om brandwondpatiënten te behandelen, niet terug.
Dagblad De Morgen heeft zaterdag berekend dat de nota zal oplopen tot 15.000 euro. Belgen moeten een veel groter deel van de zorgkosten zelf betalen dan Nederlanders.
Sick fucks.quote:Intussen waarschuwt de brandweer tegen wat hij oplichters noemt die zich door de gasramp willen verrijken. In Wallonië gaan inzamelaars van deur tot deur om geld te vragen voor de vzw Enssa, die een hulpfonds zou zijn voor hulpdiensten en administratie, maar de brandweer zelf neemt er klaar en duidelijk afstand van.
Bron
zo'n dingen kom je bijna altijd tegen op grote rampen, spijtig genoegquote:Op zaterdag 7 augustus 2004 13:15 schreef Bayer het volgende:
[..]
Sick fucks.
Er zijn ook nog altijd de verzekeringen.... die zullen wel hierin tussenkomen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 13:08 schreef haaahaha het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/news.jsp?n=374259&c=21
Nou, daar ben je dan mooi klaar mee!
Het gaat om een hiaat in de zorgregeling die nu duidelijk is geworden. Dit is een "bedrijfsongeval" , en in wezen raken daar normaal alleen werknemers of hulpdiensten bij gewond , maar in dit geval zit je door de omvang ook met tientallen gewonden (degenen op de autosnelweg bv) die op het moment van het ongeval niet aan het werk waren, waardoor ze officieel "buiten de zorgregeling" van een werkongeval vallen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 13:08 schreef haaahaha het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/news.jsp?n=374259&c=21
Nou, daar ben je dan mooi klaar mee!
In Belgie heeft men zelden een "ziekteverzekering" of "hospitalisatieverzekering" , omdat de ziekenkas hier zelf zo al bij bijna alles tussenkomt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 15:25 schreef P4nic het volgende:
[..]
Er zijn ook nog altijd de verzekeringen.... die zullen wel hierin tussenkomen.
Zelden ? mmmmm jij en ik leven dan in een aparte wereld. Ziekenkas komt in alles tussen zolang het niet teveel kostquote:Op zaterdag 7 augustus 2004 15:42 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In Belgie heeft men zelden een "ziekteverzekering" of "hospitalisatieverzekering" , omdat de ziekenkas hier zelf zo al bij bijna alles tussenkomt.
Daarnaast telt voor de verzekerden net hetzelfde, dit is een bedrijfsongeval , dus meestal zullen ze ook niet tussen komen.
Bij de ziekenkas reken ik ook het bataljon verplichte verzekeringen die je hier moet nemen hoor (meestal kun je die ook gewoon bij de ziekenkas zelf nemen) , zoals de ongevallenverzekering voor op het werk ed.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 16:48 schreef P4nic het volgende:
[..]
Zelden ? mmmmm jij en ik leven dan in een aparte wereld. Ziekenkas komt in alles tussen zolang het niet teveel kostDus is het zeker aan te raden nog een hospitaliesatieverzekering aan te schaffen. Bedrijfsongeval dus de verzekeringsmaatschappijen van de bedrijven zullen dit al deels deken, dan nog eventuele aparte verzekeringen, dus denk wel dat de patienten eruit zullen komen, qua kosten jammergenoeg niet qua fysieke schade.
quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 15:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Maar de overheid is een regeling aan't treffen waardoor ze op dezelfde terugbetaling kunnen rekenen als de "werkende" slachtoffers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |