abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20927803
Dit artikeltje leek me belangrijk genoeg om in een nieuw topic te plaatsen omdat veel kinderen op dit moment van die touwtjes hebben. De officiele scoubidou-touwtjes worden nu dus onderzocht, maar de andere merken en merkloze touwtjes bevatten vrijwel zeker teveel weekmakers en kunnen de hormoonhuishouding van kinderen verstoren.
quote:
Onderzoek naar veiligheid Scoubidou-touwtjes

Uitgegeven: 28 juli 2004 20:04
Laatst gewijzigd: 28 juli 2004 21:42

DEN HAAG - De Voedsel en Warenautoriteit (VWA) onderzoekt de veiligheid van de populaire kunststof Scoubidou-touwtjes waarmee kinderen figuren kunnen knopen. De organisatie doet dat naar aanleiding van berichten over een Duits onderzoek waaruit blijkt dat het speelgoed chemische weekmakers bevat.

Dat heeft een woordvoerder van de VWA woensdag gezegd. Scoubidou-touwtjes zijn plastic, holle snoertjes in diverse kleuren.

Weekmakers

De minister van Consumentenzaken van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen, Bärbel Höhn, heeft de producenten van het speelgoed al opgeroepen geen weekmakers meer in de touwtjes te verwerken. Die zogeheten ftalaten zouden slecht voor de gezondheid kunnen zijn.

De Consumentenbond vindt dat de VWA snel duidelijkheid moet scheppen. "Juist omdat het zo'n enorme rage is en veel kinderen het in hun bezit hebben, moet er eigenlijk nu al gewezen worden op de mogelijke gevaren".

Sabbelen

"Zo zou er gewaarschuwd moeten worden dat kinderen de touwtjes niet in de mond moeten stoppen en er niet op moeten sabbelen", aldus een zegsvrouw van de bond. De woordvoerster stelt dat hoge waarden weekmakers die zijn aangetroffen in Scoubidou-producten de hormonenhuishouding in de war kunnen schoppen bij kinderen.

Bij de Duitse zusterorganisatie van de Consumentenbond, Öko, zijn vooral klachten binnengekomen over de sterke lucht aan het speelgoed. Veel kinderen zouden hoofdpijn krijgen tijdens het spelen. "Dat soort klachten hebben wij hier in Nederland nog niet binnengekregen."

Open

In een artikel van het magazine van de Duitse zusterorganisatie wordt onder meer geadviseerd het speelgoed minimaal een dag open te laten staan voor gebruik, zodat de sterke lucht verdwijnt. Dat heeft volgens de Consumentenbond echter weinig zin als in het speelgoed inderdaad te veel weekmakers aanwezig zijn.

"Deze stoffen vervliegen niet, maar komen vrij in aanraking met vetten. Daarom moeten kinderen tijdens het spelen niet met hun handen in de mond zitten, niet tegelijkertijd eten en na gebruik de handen wassen."

Aanscherpen

Volgens de Consumentenbond moet minister Hoogervorst van Volksgezondheid het Nederlands EU-voorzitterschap aangrijpen om vaart te zetten achter een voorstel om Europese regels over weekmakers aan te scherpen.

Volgens de zegsvrouw geldt momenteel als norm dat in speelgoed voor kinderen tot 3 jaar maximaal 0,1 procent van de stof mag zitten. Deze regel moet volgens de bond ook voor speelgoed voor oudere kinderen gelden.

Imitatie

Importeur VLI uit Den Bosch neemt het Duitse onderzoek serieus, maar zegt ook in te staan voor de eigen producten. "Wij kunnen echter geen oordeel geven over de kwaliteit van imitatietouwtjes die door anderen op de markt worden gebracht", liet het bedrijf in een reactie weten.

Dergelijke touwtjes, die te koop zijn op markten, braderieën en sommige winkels, dragen vaak geen keurmerk en kunnen snel afbreken, aldus VLI.

De SP wil dat de touwtjes ogenblikkelijk van de markt verdwijnen. Volgens de partij moet de Nederlandse overheid uitzoeken hoe het kan dat giftig speelgoed op de markt komt zonder een deugdelijke test.

Bron: nu.nl
mooi he, alles
pi_20927903
klinkt behoorlijk griezelig. en 't lijkt me zo logisch dat je op die dingen gaat sabbelen.
ik begrijp ook niet dat dat spul niet vooraf is gecontroleerd. het is ook al een heel tijdje op de markt inmiddels volgens mij.

ik herinner me nu ineens: zaten er niet ook teveel weekmakers in die badboekjes voor babies? Piet heeft er een paar, maar ik neem aan dat die niet meer gevaarlijk zijn?
  donderdag 29 juli 2004 @ 10:36:16 #3
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_20927919
hmm dat klinkt niet al te best
patat ftw :)
  donderdag 29 juli 2004 @ 10:37:26 #4
2873 No Nick
Unieker dan uniek
pi_20927934
quote:
DEN HAAG
De Voedsel- en Warenautoriteit
besluit vandaag of het de veiligheid
gaat onderzoeken van de populaire
Scoubidou-touwtjes.
Uit Duits onderzoek
blijkt dat de draadjes in veel gevallen
grote hoeveelheden weekmakers bevatten.

Deze zogeheten ftalaten zijn mogelijk
schadelijk voor de gezondheid.In de
Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen is
fabrikanten gevraagd de weekmakers niet
meer in de draadjes te verwerken.Omdat
die hol zijn,worden ze door kinderen
ook wel als rietje gebruikt.

De Nederlandse jeugd is sinds dit jaar
verslingerd aan het knopen van figuren
uit de van oorsprong Franse draadjes.
Bron NOS Teletekst.
Haast hebben ze iig niet met het onderzoek.
Fok!hokker... en NietKlieker.
  donderdag 29 juli 2004 @ 10:59:08 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_20928237
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 10:37 schreef No Nick het volgende:

[..]

Haast hebben ze iig niet met het onderzoek.
Nee, niet echt.
Maar als mijn kinderen ze hadden had ik ze nu al afgepakt.
Ik kan me nog herinneren dat er vroeger ook iets was met die felgekleurde madonna armbandjes. Idd ook van dat flexibele spul. Daar zaten toen ook foute stoffen in. Ik heb daar toen nachten niet van geslapen.
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:00:39 #6
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_20928264
stom dan idd dat ze dat niet van te voren controleren... scheelt een hoop gedoe en teleurstelling
patat ftw :)
pi_20928268
jaah.. lekker raar allemaal.. horen ze dit niet van te voren te testen en te keuren voordat ze die dingen verkopen??
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:15:05 #8
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_20928500
Ik hoop dat ze er onvruchtbaar van worden, mensen die daar helemaal in op gaan kunnen maar beter geen kinderen fabriceren.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:15:50 #9
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_20928514
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 10:59 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Nee, niet echt.
Maar als mijn kinderen ze hadden had ik ze nu al afgepakt.
Ik kan me nog herinneren dat er vroeger ook iets was met die felgekleurde madonna armbandjes. Idd ook van dat flexibele spul. Daar zaten toen ook foute stoffen in. Ik heb daar toen nachten niet van geslapen.
En met die housetutjes waar iedereen toen mee rond liep.
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:16:50 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_20928530
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:15 schreef TrenTs het volgende:

[..]

En met die housetutjes waar iedereen toen mee rond liep.
Die wat? Het zegt me echt helemaal niets..
pi_20928534
Niet zo panieken allemaal, de meeste ftalaten zijn helemaal niet schadelijk voor de gezondheid en worden zelfs gebruikt voor de slangetjes van bloedtransfusie/infuus. Daarnaast: zonder weekmaker geen scoubidou-touwtjes. Het enige dat wel aangetoond is, is dat ze vrijkomen als je erop bijt.

Greenpeace heeft deze hoax de wereld ingebracht omdat zij per definitie tegen vluchtige organische stoffen zijn. Bewijs op proefdieren hebben ze nooit kunnen leveren...
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:17:25 #12
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_20928546
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:16 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Die wat? Het zegt me echt helemaal niets..
Van die kleine helle en transparantie speentjes? Jaar of 13/14 geleden schat ik.
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:18:47 #13
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_20928570
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:16 schreef MarkPeterse het volgende:
Niet zo panieken allemaal, de meeste ftalaten zijn helemaal niet schadelijk voor de gezondheid en worden zelfs gebruikt voor de slangetjes van bloedtransfusie/infuus. Daarnaast: zonder weekmaker geen scoubidou-touwtjes. Het enige dat wel aangetoond is, is dat ze vrijkomen als je erop bijt.

Greenpeace heeft deze hoax de wereld ingebracht omdat zij per definitie tegen vluchtige organische stoffen zijn. Bewijs op proefdieren hebben ze nooit kunnen leveren...
Het schattige is dat er opgeroepen was geen weekmakers meer te gebruiken. Het huiswerk is weer goed gedaan.
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:19:42 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_20928590
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:17 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Van die kleine helle en transparantie speentjes? Jaar of 13/14 geleden schat ik.
Ah, er rinkelt vaag een belletje, maar gelukkig was dat 'na mijn tijd' zeg maar...
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:20:57 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_20928612
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:18 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Het schattige is dat er opgeroepen was geen weekmakers meer te gebruiken. Het huiswerk is weer goed gedaan.
En volgens mij werd dat scoubidou'en of hoe het ook heet, vroeger gewoon met normaal touw gedaan. Vind ik zelf zowieso al 10 keer mooier.

We lijken allemaal wel van die inboorlingen. Als het maar glimt of fel is, dan vallen we er allemaal als een blok voor
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:22:13 #16
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_20928633
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:19 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ah, er rinkelt vaag een belletje, maar gelukkig was dat 'na mijn tijd' zeg maar...
Je hebt niks gemist. Maar daar was iedereen ook gek van en ineens kon je daar ook de meest walgelijke ziektes van krijgen als je ze in je mond stopte en aangezien het speentjes waren...
pi_20928641
Pom....pom....

http://www.ping.be/~ping5859/Nl/answ/PVCToys.Nl.html

Ik snap dat je erg bezorgd bent over je kinderen, maar uiteindelijk is het zoals in Finding Nemo, als je niks mag, maak je ook niks mee
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:23:03 #18
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_20928647
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:20 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

En volgens mij werd dat scoubidou'en of hoe het ook heet, vroeger gewoon met normaal touw gedaan. Vind ik zelf zowieso al 10 keer mooier.

We lijken allemaal wel van die inboorlingen. Als het maar glimt of fel is, dan vallen we er allemaal als een blok voor
Ja ik hoorde ook dat het met tou gedaan werd... is sowieso een stuk soepeler dan.

Ja precies. Nog even en ze gaan spiegeltjes en kraaltjes verkopen aan de kinders.
pi_20928747
quote:
Ik hoop dat ze er onvruchtbaar van worden, mensen die daar helemaal in op gaan kunnen maar beter geen kinderen fabriceren.
hallo. het zijn kinderen in de leeftijd 4 - 14 meestal hoor (ruim genomen)
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:30:25 #20
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_20928792
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:28 schreef erikkll het volgende:

[..]

hallo. het zijn kinderen in de leeftijd 4 - 14 meestal hoor (ruim genomen)
Ik heb er heel veel volwassen vrouwen mee zien lopen. En mannen.
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:31:36 #21
39446 303
(C) Roland
pi_20928823
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:16 schreef MarkPeterse het volgende:
Right. Ik geloof je niet over het greenpeace verhaal en de laatste zin begrijp ik niet. Kan je mij eens uitleggen waarom gevaarlijke stoffen op proefdieren getest moeten worden?
Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_20929495
Ik zat met grote ogen te kijken naar het knoopgedrag van die meisjes op TV. Dat frummelt wat, knoopt raaddsnel een X-aantal touwtjes in elkaar, en huppa weer een object voor aan de sleutelhanger...

Maar het lijkt mij wel zinvol om die touwtjes voorlopig in te nemen, totdat bekend wordt of ze wel of niet veilig zijn.
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 29 juli 2004 @ 13:06:30 #23
91591 gnoompje
naomi en kelvin
pi_20930774
Mijn idee melonovy.

naomi heeft ook een bosje gekregen. het enige wat ze er mee doet is zo weg geven met de opmerking "Kijk, die heb ik voor jou gemaakt!" en dat is dus 1 touwtje met een knoopje erin.

Ik heb een aantal beestjes voor haar gemaakt maar de touwtjes en beestjes liggen voorlopig "hoog en droog ofwel ze kan er niet bij totdat er meer bekend is.

Ondertussen ga ik wel verder met knopen want het is zonde om weg te gooien en zij kan ze dan aan de opas en omas en ooms en tantes geven en dan ben ik er van af, en zij waarderen zo'n kadootje wel van hun nichtje/kleinkind
ik ben niet blond, ik ben gewoon mezelf!!
pi_20930929
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:31 schreef 303 het volgende:

[..]

Right. Ik geloof je niet over het greenpeace verhaal en de laatste zin begrijp ik niet. Kan je mij eens uitleggen waarom gevaarlijke stoffen op proefdieren getest moeten worden?
Naja, we gaan wel een beetje offtopic maar ok. Greenpeace heeft een pleurishekel aan weekmakers, want dit zijn esters en esters komen niet in de natuur voor. Om die reden zijn ze ertegen. Daarnaast zijn ze tegen PVC, en de enige manier om PVC buigbaar te maken is een weekmaker. Dus als je tegen weekmakers zou kunnen laten verbieden, wordt PVC een stuk minder aantrekkelijk voor rubber-like toepassingen. Greenpeace is tegen PVC omdat ze denken dat het slecht is voor het miliieu, vanwege de aanwezige chloor. Maar bij verbranding in een fatsoenlijke verbrandingsoven boeit dat helemaal niks. PVC is inderdaad slechter voor het milieu dat bijv PE per gewichtseenheid, maar het is iets van 10x duurzamer. Voor bijvoorbeeld verpakkingen is PVC inderdaad onzin, maar voor duurzame toepassingen allerminst.

En over dat proefdieren, of je het leuk vindt of niet, de giftigheid van alle ons bekende stoffen wordt getest op proefdieren. Die geven ze dan bijvoorbeeld (voor een rat!!) 50 gram van die weekmaker en gaan dan kijken hoeveel procent doodgaat. Zo bepalen ze de LD50 waarde. Daarnaast gaan ze bij veel lagere concentraties kijken of er woekeringen en kankers ontstaan. Op het moment dat alle ratten geen afwijkingen meer vertonen wordt deze waarde ge-extrapoleerd naar mensen (mensen zijn groter) en nog eens door 10 gedeeld ook. Dat wordt dan gezien als veilige waarde. Voor de meeste weekmakers ligt die op 2 gram/dag. Ik gok dat in 1 zo'n touwtje misschien 0.2 gram weekmaker zou zitten. Je moet dus 10 van die touwtjes helemaal uitkouwen en alles opsnuiven voordat je boven de limiet uitkomt.

Don't worry dus!
  donderdag 29 juli 2004 @ 13:31:03 #25
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_20931351
Is het me eindelijk gelukt om zo'n armbandje in elkaar te friemelen krijg je dit Ik heb hem dus weer afgepakt en weggegooid van Bo. Die sabbelt er namelijk af en toe op! Ik schrok er best van toen ik dit hoorde.
pi_20931393
Kan me voorstellen Jessie dat je schrikt...
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_20931496
*FP promoten gaat: Gevaarlijke stoffen in scoubidou-touwtjes

Stond het zelfs eerder dan op NU.nl
pi_20931955
quote:
Steekproef TNO: Giftige stoffen in touwtjes
Gepubliceerd op donderdag 29 juli 2004
AMSTERDAM (ANP) - Ook Scoubidou-touwtjes die in Nederland zijn verkocht, bevatten grote hoeveelheden giftige weekmakers. Dat blijkt uit een steekproef die TNO in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace liet uitvoeren.

TNO testte twee setjes van het razendpopulaire kinderspeelgoed. De touwtjes die Blokker verkocht, bevatte 13 procent chemische weekmakers en een setje van de markt bestond voor eenvijfde uit de giftige stoffen. Voor kinderen tot 3 jaar geldt momenteel als norm een maximum van 0,1 procent. De Consumentenbond wil dat deze regel voor alle kinderen geldt.

De mix van zogenoemde ftalaten die TNO aantrof in de touwtjes kunnen volgens Greenpeace leverschade, nieraandoeningen en onvruchtbaarheid veroorzaken. De milieuorganisatie is uiterst verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. Greenpeace wil dat de speelgoedbranche zijn verantwoordelijkheid neemt en de touwtjes uit de winkels haalt.

Woensdag bleek dat Duitse onderzoekers concluderen dat de Scoubidou-touwtjes mogelijk te veel weekmakers bevatten.

Een woordvoerder van Blokker laat donderdag desgevraagd weten dat het bedrijf eerst de resultaten van een onderzoek van de Voedsel- en Warenautoriteit wil afwachten. Ook heeft Blokker de leveranciers om duidelijkheid gevraagd. Op de verpakking van Scoubidou-touwtjes die Blokker verkoopt, staat dat het speelgoed niet is geschikt voor kinderen die jonger zijn dan drie jaar.
pi_20936452
Winkels stoppen met verkoop Scoubidou
quote:
Meerdere speelgoedwinkels hebben besloten de razend populaire Scoubidou-touwtjes voorlopig niet meer te verkopen. Dit uit onzekerheid over de gevaren. Uit een steekproef van TNO, in opdracht van Greenpeace, bleek dat ook veel touwtjes in Nederland grote hoeveelheden giftige weekmakers bevatten. Gisteren bleek dit al uit Duits onderzoek.

De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) meent dat de touwtjes alleen gevaarlijk zijn als er op gesabbeld wordt. Speelgoedketens Blokker, Toys "R" Us, Bart Smit en Intertoys nemen echter geen enkel risico en namen de speeltjes uit de handel, totdat ze goed zijn onderzocht. VWA gaat onderzoeken hoeveel chemische stoffen vrijkomen als kinderen lang op de touwtjes sabbelen. Het resultaat van dit onderzoek kan enkele weken op zich laten wachten.

"We nemen het zekere voor het onzekere", aldus een woordvoerder van Toys "R" Us. "Maar als uit het onderzoek blijkt dat het speelgoed veilig is, liggen ze op korte termijn weer in de winkel." De Universiteit van Wageningen is inmiddels op zoek naar alternatieve weekmakers.
pi_20937009
quote:
en waar slaat dit op?????
pi_20937033
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:30 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Ik heb er heel veel volwassen vrouwen mee zien lopen. En mannen.
jah misschien omdat ze het van hun kinderen heb gehad??? lekker boeiuh zeg... laat die mensen ermee lopen..
pi_20937504
ik heb ook wel met die touwtjes zitten knopen hoor, en er ook lekker op zitten kauwen want daar leent zo'n geknoopte sleutelhanger zich erg goed voor. Gelijk maar tot nader order al het spul weggelegd, Isa krijgt ze ook nog weleens te pakken en kauwt er dan natuurlijk op. Of het nou allemaal een groot complot van Greenpeace is of niet, ik volg voor de zekerheid toch maar het oordeel van min. van volksgezondheid als dat er komt.
mooi he, alles
  donderdag 29 juli 2004 @ 20:37:51 #33
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_20939625
ik vind het wel raar dat al van dit soort dingen in het nieuws worden gegooit als zijnde giftig, niet goed en whatever zonder echt bewijs.
Is het om paniek te zaaien en een product kapot te maken of berust het op toeval dat zoveel nieuwe dingen slecht zouden kunnen zijn als je er iets raars mee doet.
maar wie kauwt er dan ook op die dingen? me vriendin doetut (ja ik weet het, ) en die kauwt er niet op hoor. OK, ze is dan wel 19 maar het lijkt me nu niet geschikt voor kinderen van 6 of ietsje ouder omdat die meestal (in mijn tijd iig) niet slim genoeg waren om al die ingewikkelde knoopjes te leren en zo.
  † In Memoriam † vrijdag 30 juli 2004 @ 10:15:19 #34
7074 moussy
kuttekop
pi_20948788
Paniek om niks bij Scoubidous

Van onze medische redactie

AMSTERDAM, vrijdag
De ophef die is ontstaan over de giftigheid van de razend populaire Scoubidou-touwtjes is schromelijk overdreven. De schadelijke weekmakers in het speelgoed zijn alleen gevaarlijk als je die in grote hoeveelheden over de huid zou uitsmeren. Dat zegt Tinka Murk, toxicologe van de Universiteit van Wageningen.
De commotie ontstond nadat de Voedsel en Waren Autoriteit een onderzoek aankondigde naar de touwtjes. Zowel uit Duits onderzoek als uit een steekproef van TNO in opdracht van de milieuorganisatie Greenpeace bleek dat het speelgoed grote hoeveelheden giftige weekmakers bevat.
TNO testte twee setjes van de gekleurde touwtjes. De touwtjes die Blokker verkocht, bevatten 13 procent chemische weekmakers en een setje van de markt bestond voor eenvijfde uit de giftige stoffen. Voor kinderen tot 3 jaar geldt momenteel als norm een maximum van 0,1 procent. De Consumentenbond wil dat deze regel voor alle kinderen geldt.
De mix van zogenoemde ftalaten die TNO aantrof in de onder kinderen enorm populaire touwtjes kunnen volgens Greenpeace leverschade, nieraandoeningen en onvruchtbaarheid veroorzaken als de kinderen erop kauwen.
De milieuorganisatie is uiterst verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. Greenpeace wil dat de speelgoedbranche zijn verantwoordelijkheid neemt en de touwtjes uit de winkels haalt.
Een woordvoerder van Blokker laat desgevraagd weten dat het bedrijf eerst de resultaten van een lopend onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit wil afwachten. Ook heeft Blokker de acht leveranciers om duidelijkheid gevraagd. Op de verpakking van Scoubidou-touwtjes die Blokker verkoopt, staat dat het speelgoed niet geschikt is voor kinderen die jonger zijn dan drie jaar.

De speelgoedketen Toys ’R’ Us heeft besloten de gekleurde touwtjes uit het assortiment te halen.
Volgens Tinka Murk is die reactie overdreven. Weekmakers zitten ook in huis- tuin en keukenproducten zoals bodylotion of plastic tafelkleden. Die gebruikt bijna iedereen al tientallen jaren, zonder dat dit schade oplevert. Vrouwen die veel cosmetica gebruiken, behoren bij de groep die zich blootstelt aan de meeste weekmakers.
Volgens Tinka Murk vindt daarnaar momenteel onderzoek plaats. De schadelijke effecten van veelvuldig gebruik van cosmetica met weekmakers zouden vrouwen kunnen overbrengen op hun ongeboren kind. Ook kunnen ftalaten de ontwikkeling van borstkanker stimuleren bij vrouwen die de ziekte hebben, zij veroorzaken echter geen borstkanker.
De omstreden weekmakers staan al langer ter discussie. Er wordt op dit moment door een onderzoekscentrum binnen de Universiteit Wageningen gezocht naar een alternatief op basis van plantaardig materiaal. Samen met het bedrijfsleven en met subsidie van de overheid wordt een stof ontwikkeld op basis van sorbitol, een plantaardige stof die voorkomt in voedingsmiddelen.
Naar verwachting komt het nieuwe product over één à twee jaar op de markt en wordt het veel breder toegepast dan alleen in speelgoed.
De Consumentenbond heeft een brief aan minister Hoogervorst (Volksgezondheid) gestuurd, waarin hij wordt aangespoord zich in te zetten voor een algemene Europese veiligheidsnorm voor de weekmakers.

Dit stond vandaag in de telegraaf.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_21236495
quote:
'Scoubidou-touwtjes ongevaarlijk'
Uitgegeven: 12 augustus 2004 16:41
Laatst gewijzigd: 12 augustus 2004 16:41

DEN HAAG - Spelen met de razendpopulaire Scoubidou-touwtjes is niet gevaarlijk voor de gezondheid. De weekmakers in de touwtjes komen zulke kleine hoeveelheden vrij dat het speelgoed niet schadelijk is voor de gezondheid. Dat heeft de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) donderdag gezegd. De inspectie zet het onderzoek wel voort.

In twee van de 25 onderzochte monsters trof de inspectiedienst namelijk stoffen met een zogeheten dibutyltin-verbinding aan.

"Voor alle zekerheid onderzoekt de VWA hoeveel van deze stof kan vrijkomen uit de touwtjes om op basis daarvan te beoordelen of er sprake is van een schadelijk effect op de gezondheid. Dit onderzoek neemt enkele weken in beslag".
  Milf donderdag 12 augustus 2004 @ 17:10:37 #36
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_21236544
wij mogen ze inderdaad weer verkopen
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')