Bij de Mac mag je toch ook gewoon Happy meal bestellen.... is toch ook geen leeftijd aan verbondenquote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:30 schreef Pinjata het volgende:
Het volgende gebeurde mij afgelopen zaterdag op een terrasje in Eindhoven.
Aan het tafeltje naast ons zaten een moeder en dochter (ongeveer 17) Moeder bestelt een kopje koffie met gebak en de dochter wil graag een kleine fortie kipnuggets met friet. Laat het kindemenu nou precies zijn wat ze wil!
Helaas mag ze van de oberin geen kindermenu bestellen omdat ze niet onder de 12 is. Er wordt nog even een andere ober bij gehaald wiens letterlijke tekst was:"Ja, dan kan iedereen wel een kindermenu bestellen!". Na het vragen van de rekening en cancelen van de rest van de bestelling vertrekken de klanten.
Ik kijk het nog even na op de kaart, maar er staat echt bij dat het kindermenu alleen voor klanten van onder de 12 jaar is!
Kan iemand met verstand van europese wetgeving zijn professionele licht hier eens over laten schijnen? Ik denk namelijk dat dit in strijd is met wet gelijke behandeling. Dit is gewoon leeftijdsdiscriminatie.
Een stukje terug schreef je nog dat je graag zag dat ze allemaal een eigen kindermenu namen, als ze met z'n tweeen zijn? Komen er tien en nemen ze allemaal een eigen kindermenu, is het nog niet goed..quote:Op woensdag 28 juli 2004 16:40 schreef Mikkie het volgende:
Maar als er 10 grietjes van 14 binnenkomen die allemaal een kindermenu willen, ja dáág.
Typisch Hollands verschijnsel dit. Hollanders zijn nou eenmaal niet het meest gastvrije volkje op deze aardkloot. Ander typisch Hollands verschijnsel: we vinden zelf dat we wel heel erg gastvrij zijn!quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:30 schreef Pinjata het volgende:
Het volgende gebeurde mij afgelopen zaterdag op een terrasje in Eindhoven.
Aan het tafeltje naast ons zaten een moeder en dochter (ongeveer 17) Moeder bestelt een kopje koffie met gebak en de dochter wil graag een kleine fortie kipnuggets met friet. Laat het kindemenu nou precies zijn wat ze wil!
Helaas mag ze van de oberin geen kindermenu bestellen omdat ze niet onder de 12 is. Er wordt nog even een andere ober bij gehaald wiens letterlijke tekst was:"Ja, dan kan iedereen wel een kindermenu bestellen!". Na het vragen van de rekening en cancelen van de rest van de bestelling vertrekken de klanten.
Ik kijk het nog even na op de kaart, maar er staat echt bij dat het kindermenu alleen voor klanten van onder de 12 jaar is!
Kan iemand met verstand van europese wetgeving zijn professionele licht hier eens over laten schijnen? Ik denk namelijk dat dit in strijd is met wet gelijke behandeling. Dit is gewoon leeftijdsdiscriminatie.
Of ze komen gewoon lekker niet. Net als alle andere klanten die de horeca al weggejaagd heeft.quote:Op donderdag 29 juli 2004 14:03 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Nee... ik heb geschreven dat 14-jarigen überhaupt geen kindermenu mogen, die moeten maar lekker een normaal gerecht bestellen. Ook als ze met z'n tienen zijn...
Dus het zou voor jullie eigenlijk gewoon makkelijker zijn en beter binnen je concept passen als mensen die liever een kleinere portie willen gewoon simpelweg een kindermenu bestellen?quote:Op woensdag 28 juli 2004 22:21 schreef Mikkie het volgende:
[..]
En kleinere porties van een hoofdgerecht zit er door ons concept niet in. Ik werk bij een soort snelrestaurant. Niet uitgebreid tafelen, maar meer lunchgerechten en ook wel de mogelijkheid van een hoofdgerecht... schnitzel, biefstuk enzo...maar dat gaat er in een hoger tempo doorheen dan bij een rustiger restaurant. Gevolg is dat als je heel veel verschillende portie-mogelijkheden hebt, je teveel wisselingen krijgt en teveel aandacht moet besteden aan aparte bonnen... waardoor je snel-concept in de problemen komt. Elke bon vraagt meer aandacht doordat er veel meer variatie mogelijk is, en dus maak je het jezelf moeilijker. Dáárom zal het zijn. Denk ik. Ik maak de menukaart niet... ik ben geen eigenaar
Daarom eet ik ook bij de griek.. het water loopt me nu al in de mond..quote:Op donderdag 29 juli 2004 13:44 schreef huggy_bear het volgende:
[..]
Typisch Hollands verschijnsel dit. Hollanders zijn nou eenmaal niet het meest gastvrije volkje op deze aardkloot. Ander typisch Hollands verschijnsel: we vinden zelf dat we wel heel erg gastvrij zijn!
En de horeca in Nederland zich maar afvragen waarom het zo slecht gaat. We mogen immers blij zijn dat er uberhaupt een kindermenu bestaat. Anders moet het hele gezin aan een bord afbakfriet met een diepvriesgehaktschnitzel voor zegge en schrijve 12,95 pleuros (FL 28,53!!!)
wat een achterlijkequote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:55 schreef Samcali het volgende:
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Ik bestel bij de friettent altijd een kinderfrietje omdat ik zo'n grote friet niet op kan en het zonde vind dat ik de helft weg moet gooien. Toen ik op een dag naar een andere friet tent ging, kreeg ik daar te horen dat een kinderfrietje alleen maar verkocht werd aan kinderen. Dus ik zei tegen die vent:"dus alleen beren mogen hier een berehap bestellen, en als ik geen zigeuner ben dan mag ik zeker ook geen zigeunerstick bestellen, wat een onzin". Hij keek me als een botsauto aan en stond met de mond vol tanden. Maar mijn kinderfrietje kreeg ik niet.
Dus vanaf nu neem ik de frieten mee naar huis en als dan een kinderfrietje bestel -en ik krijg de vraag is het voor een kind?-dan zeg ik gewoon dat ik thuis een kind heb zitten die een kinderfrietje wil.......
Wat maakt het uit wat de marge is, dit soort dingen zou er bij obers gewoon uitgeslagen moeten worden. Als mensen gewoon krijgen wat ze verwachten, vertellen ze niets aan vrienden enzo. Pas op het moment dat de ervaring slecht of juist ERG goed is, gaan ze dit doorvertellen aan anderen. Als die ober iets had gezegd van "Nou, dan maken we voor deze keer een uitzondering *wink*" had hij EN omzet gemaakt op die mensen, EN nog eens de kans gehad dat de ervaring zo positief is dat ze terugkomen EN de ervaring delen met vrienden.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:39 schreef Cybersailor het volgende:
Op een kindermenu zit vaak een kleinere marge dan op de rest van de kaart, omdat kinderen toch nooit alleen komen eten, maar altijd een papa en een mama meenemen die wel dik betalen voor de rest van de kaart. Op het moment dat je dus iedereen kindermenu's zou verkopen zou je marge verkleind worden en je bij hetzelfde aantal klanten minder winst draaien. Op zich dus wel logisch. Klantvriendelijk is het niet, maar dan nog kan je je afvragen hoe ver je moet gaan in je klantvriendelijkheid. Of het wettig is weet ik niet.
Slaat natuurlijk nergens op, de meeste volwassenen nemen gewone menu's, kindermenus zijn gewoon te klein. Je verliest veel meer door te weigeren, juist omdat die mensen nooit terugkomen. Klantervaring is ontzettend belangrijk, en er wordt veel te weinig op gelet.quote:Op woensdag 28 juli 2004 12:52 schreef calvobbes het volgende:
Als je altijd toestaat dat volwassen mensen een kindermenu nemen ook niet
Wat een domme vergelijking. Je betaalt niet om te roken, maar om te eten. Als ik daarvoor betaal, eet ik wat ik wil. Als jullie dat niet aan mij willen verkopen, zien jullie mij nooit meer terug, en weet IEDEREEN die ik ken wat voor een kuttent jullie hebben. Denk je dat dat het waard is, dat ene kindermenu, dat ik bestel omdat ik juist de ene keer niet zo veel trek heb?quote:Op woensdag 28 juli 2004 15:15 schreef Chielus het volgende:
Het weigeren van een kindermenu voor volwassen heeft niets met klantvriendelijkheid te maken. Het zijn de regels die een restaurant stelt endaar heb je je aan te houden. (het klinkt een beetje krom maar vergelijk het met een restaurant dat rookvrij is. Als je daar gaat zitten roken en de bediening zegt dat dat niet mag dan roep je toch ook niet dat dat niet klantvriendelijkheid is)
Gebrek aan assertiviteit. Als ik m'n keuze had gemaakt, en m'n cola of whatever staat al op tafel, ik heb er eventueel al van gedronken, en mensen weigeren me dan een kindermenu te geven, dan ben ik pleite. Ik ben een betalende klant. Als jullie me niet als klant willen, prima, genoeg toko's die me graag zien komen.quote:Op donderdag 29 juli 2004 15:40 schreef Mikkie het volgende:
Gevolg: als ze het niet mogen, nemen ze óf iets anders, óf toch het 'grote' gerecht. En dan is uiteindelijk het doel van de baas bereikt. Schijnbaar
Tuurlijk, en ik ben heel redelijk wat dat betreft. Als verwacht wordt dat je je jas aan de kapstok hangt, prima, dat soort dingen vind ik normaal. Maar als je moeilijk gaat doen over dergelijke kinderachtige dingen (want dat is het gewoon, als iemand graag een kindermenu wil krijgt 'ie dat, je komt daar om te eten) ben ik pleite, en ik denk dat het de restauranteigenaar meer schaadt dan mijzelf.quote:Op donderdag 29 juli 2004 17:43 schreef Mikkie het volgende:
Ik vind dat je te ver doorschiet. Natuurlijk is het restaurant er voor zijn gasten, maar jij denkt écht dat je koning bent daar. Natuurlijk kun je dingen vragen en proberen naar eigen wens alles in te vullen, vergeet echter niet er beperkingen zijn... het restaurant kan ook niet alles en heeft zelf zijn regels, die de eigenaar heeft ingesteld.
Ik krijg bij jou de hele tijd het gevoel dat we uberhaupt blij mogen zijn dat we bij je mogen komen eten. Over te ver doorschieten gesproken...quote:Op donderdag 29 juli 2004 17:43 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ik vind dat je te ver doorschiet. Natuurlijk is het restaurant er voor zijn gasten, maar jij denkt écht dat je koning bent daar. Natuurlijk kun je dingen vragen en proberen naar eigen wens alles in te vullen, vergeet echter niet er beperkingen zijn... het restaurant kan ook niet alles en heeft zelf zijn regels, die de eigenaar heeft ingesteld.
Ook al zijn we 'afhankelijk' van jou als gast, dan nog blijft het zo dat er huisregels zijn. Wens jij je daar niet aan te houden, dan gaat het over. Jij kunt dingen vragen, maar het is niet zo dat jij als gast alles kan bepalen. Als gastheer zijnde mag je ook regels instellen en verwachten dat de gasten zich daar aan houden. Of dat nou met roken, drank, eten of de kapstok te maken heeft, is niet ter zake doende. In dit geval gaat het om het kindermenu. Wens jij je niet aan die ingestelde regel(s) te houden - wat de gedachte of beargumentering erachter ook is - dan kun je in het vervolg inderdaad beter een andere tent opzoeken.
Regels en wensen komen van twee kanten, niet alleen van de gasten...
om met een variant te spreken: de klant is koning, maar ik ben keizer
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |