[bron:wereldomroep]quote:Bangladesh wordt geteisterd door de ernstigste overstromingen sinds vijftien jaar. Tweederde van het land staat onder water. De hoofdstad Dhaka is voor de helft overstroomd. In de miljoenenstad zijn de drinkwatervoorraden besmet doordat de rioolbuizen zijn gescheurd.
In het hele land zijn zeker 285 doden; tienduizenden mensen zijn hun huis kwijtgeraakt. Gezinnen hebben hun toevlucht gezocht tot daken die net boven het water uitsteken. Er zijn medische teams op pad gestuurd in een poging de uitbraak van besmettelijke ziekten tegen te gaan. Ziekten als dysenterie, tyfus en cholera vormen een reële bedreiging.
Lekker eerlijk, met die stijgende zeespiegelquote:Op maandag 26 juli 2004 10:23 schreef Matamoros het volgende:
lekker belangrijk
dat gebeurt ieder jaar
moet je daar maar niet gaan wonen of dijken bouwen
Zoek dan eerst eens zelf uit of jou uitspraak wel kloppend is.quote:Op maandag 26 juli 2004 10:22 schreef Najra het volgende:
Volgens mij hebben we nog niet zo lang geleden wereldwijd een heleboel geld als hulp in Bangladesh gestoken. Een paar jaar later gebeurd het dus net zo hard weer en dubbel zo erg.
Ja dag, zoek het dan maar uit.
Ja zoek jij dat maar eens uit dan want er zijn toentertijd een heel peloton aan ingenieurs daar naar toe gegaan om de nederlandse kennis van waterbeheersing e.d. over te brengen.quote:Op maandag 26 juli 2004 10:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoek dan eerst eens zelf uit of jou uitspraak wel kloppend is.![]()
Want er is wel wat geld naar bangladesh gegaan, maar nog steeds niet naar structureele projecten om wateroverlast te voorkomen.
blaquote:Op maandag 26 juli 2004 10:37 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Lekker eerlijk, met die stijgende zeespiegel
Wat er te doen is is de hele boel bedijken, dan is het zo 1 vd rijkste landen. Zeer vruchtbaar, toegansgweg voor India mogelijk, veel waterwegen etc.quote:Op maandag 26 juli 2004 12:36 schreef ShaoliN het volgende:
Het is ook niet raar dat dit een van de armste landen v.d. wereld is. Helaas is er maar weinig aan te doen volgens mij.
Zijn daar dijken tegen te bouwen dan?quote:Op maandag 26 juli 2004 12:38 schreef Matamoros het volgende:
[..]
Wat er te doen is is de hele boel bedijken, dan is het zo 1 vd rijkste landen. Zeer vruchtbaar, toegansgweg voor India mogelijk, veel waterwegen etc.
Nou en? Over vijftig jaar gaan wij dit ook merken. Zij zijn alleen eerder aan de beurt.quote:Op maandag 26 juli 2004 11:00 schreef Najra het volgende:
[..]
Ja zoek jij dat maar eens uit dan want er zijn toentertijd een heel peloton aan ingenieurs daar naar toe gegaan om de nederlandse kennis van waterbeheersing e.d. over te brengen.
Niet op deze schaal. Het heeft te maken met een verschuiving van de moesson-regens. Die zijn nu in Indie zo gevallen dat het meeste water naar Bangladesh stroomt. Bijverschijnsels van klimaatsverandering? Het is te hopen van niet want dan kan het steeds vaker gebeuren. In ieder geval weinig of niks tegen te doen, hier zijn geen dijken tegen bestand.quote:Op maandag 26 juli 2004 10:23 schreef Matamoros het volgende:
dat gebeurt ieder jaar
Zou waarschijnlijk nog het beste voor die mensen zijn ook. Het is al vaker gezegd, de constante gigantische overstromingen maken het land vruchtbaar. Daarom wordt het vreselijk dichtbevolkt, maar de keerzijde is dat door een vloedgolf (in 1991 nog 138.000 doden door één tsunami) ze ook allemaal weer doodgaan. Maar daar kiezen ze dus zelf voor.quote:Op maandag 26 juli 2004 10:16 schreef Mwanatabu het volgende:
Voor een van de laatste keren ook. Over tien jaar blijft het gewoon onder water. Dahag Tokyo-conventie
Grote kans dat deze priester gewoon zijn dagelijkse bad neemt en dat de telegraaf een eigen titel onder verzonnen heeftquote:Op dinsdag 27 juli 2004 00:21 schreef Bard_Yttap het volgende:
20 juli - BEDE.
Een hindoestaanse priester in India doet in een waterput een gebed om de regengoden gunstig te stemmen.
Nu weten we ook gelijk waardoor de overstromingen in Bangladesh werden veroorzaakt.
edit: veel te groot plaatje
Met het verschil dat hier minder regen valt en dan ook nog verspreid over het jaar. Daar valt in de zomer gemiddeld al meer regen dan hier gemiddeld in een heel jaar.quote:Op maandag 26 juli 2004 22:53 schreef lionsguy18 het volgende:
Die mensen hebben verzuimd om de handen eens uit de mouwen te steken.
Nederland ligt ook voor de helft onder de zeespiegel maar hier hebben we hard gewerkt.
Je komma staat fout Rica, want hij is 549 kB.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 00:26 schreef NorthernStar het volgende:
Hallo Bard_Yttap?
Die laatste afbeelding was 5,4 mb!
OK.quote:Voortaan echt even op letten anders ga ik ze gewoon deleten.
Hè? Je hebt het wel over de kwaliteitskrant van Nederland, die voor Fok! moderators toiletpapier overbodig maakt.quote:
Als men zich nou eens zou verdiepen in de stand van zaken....quote:Op maandag 26 juli 2004 22:53 schreef lionsguy18 het volgende:
Nederland ligt ook voor de helft onder de zeespiegel maar hier hebben we hard gewerkt.
Maar daar is men liever lui dan moe, tja dan zoeken ze het inderdaad zelf maar uit.
Ze zullen het wel fatalistisch de wil van Allah noemen en verder geen poot uitsteken.
Ben je nu achterlijk, of lijkt dat zo?quote:Op maandag 26 juli 2004 22:53 schreef lionsguy18 het volgende:
Maar daar is men liever lui dan moe, tja dan zoeken ze het inderdaad zelf maar uit.
Ze zullen het wel fatalistisch de wil van Allah noemen en verder geen poot uitsteken.
Of jij moet even verder dan je neus kijken.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 09:15 schreef landmark_tower het volgende:
[..]
Ben je nu achterlijk, of lijkt dat zo?
1. Bangladesh, Allah?
Volgens mij heb je in je leven niet meer gezien dan de achtbaan van Sixflags..
Dat wist ik ook wel, waar het om ging is dat er weer es wordt gewezen naar de Islam.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 09:24 schreef Knarf het volgende:
[..]
Of jij moet even verder dan je neus kijken.
Muslim 83%, Hindu 16%, other 1% (1998)
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/bg.html
Weet je wat echt flauw is? Dat er hordes (slinkse) Islamofielen op Fok! rondkruipen zoals jij, die helemaal niets, nada, nothing, van de religieuze Islam en de politieke Islam afweten. Hou op met dat heen en weer gekruip en leer eens lopen, bijvoorkeur naar de bibliotheek.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 09:41 schreef landmark_tower het volgende:
[..]
Dat wist ik ook wel, waar het om ging is dat er weer es wordt gewezen naar de Islam.
Dat is flauw, dat wilde ik ermee zeggen..
De natuur heeft blijkbaar een groot zelfreinigend vermogen!quote:Op dinsdag 27 juli 2004 10:44 schreef Posdnous het volgende:
Over 60 jaar liggen wij ook onder water![]()
Weet je wat flauw is dat je je bek moet houden en ff normaal moet doen.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 10:43 schreef Bard_Yttap het volgende:
[..]
Weet je wat echt flauw is? Dat er hordes (slinkse) Islamofielen op Fok! rondkruipen zoals jij, die helemaal niets, nada, nothing, van de religieuze Islam en de politieke Islam afweten. Hou op met dat heen en weer gekruip en leer eens lopen, bijvoorkeur naar de bibliotheek.
Het is niet alleen een geografisch en economisch probleem, maar een complex sociologisch probleem. Bijna alle religies en de Islam in het bijzonder roept op tot het hebben van veel kinderen in een land dat al overbevolkt is. Dat is en blijft een probleem, waardoor de economie nooit van de grond zal kunnen komen. Ook het blinde vertrouwen in een opperwezen in the clear blue sky, helpt niet echt om de problemen op Aarde efficiënt het hoofd te bieden.
Daar gaat wel wat tijd overheen.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 10:48 schreef Bard_Yttap het volgende:
[..]
De natuur heeft blijkbaar een groot zelfreinigend vermogen!
nee hoor, WIJ doen wat aan onze situatie en vertrouwen niet op suffe godjesquote:Op dinsdag 27 juli 2004 10:44 schreef Posdnous het volgende:
Over 60 jaar liggen wij ook onder water![]()
Oh ja, daarom gaat er ook zo lekker veel effect uit van het nauwelijks acceptabele Kyoto-verdragquote:Op dinsdag 27 juli 2004 11:12 schreef Matamoros het volgende:
[..]
nee hoor, WIJ doen wat aan onze situatie en vertrouwen niet op suffe godjes
Nou dan is het dus de schuld en nalatigheid van de Hindu's, different people, same story.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 10:55 schreef landmark_tower het volgende:
Weet je wat flauw is dat je je bek moet houden en ff normaal moet doen.
Wie beweert dat die mensen op hun goden vertrouwen?quote:Op dinsdag 27 juli 2004 11:12 schreef Matamoros het volgende:
[..]
nee hoor, WIJ doen wat aan onze situatie en vertrouwen niet op suffe godjes
Er kan helaas niets meer aan gedaan worden.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 11:15 schreef Posdnous het volgende:
We zijn al veels te laat om er wat aan te doen.
doe niet zo domquote:Op dinsdag 27 juli 2004 11:15 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Oh ja, daarom gaat er ook zo lekker veel effect uit van het nauwelijks acceptabele Kyoto-verdrag![]()
We zijn al veels te laat om er wat aan te doen.
Het heeft er allemaal niets mee te maken om in dit geval te mensen de schuld te geven en dan voornamelijk nog extra inwrijven door er ook weer in dit geval de Islam erbij te betrekken.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 11:16 schreef Bard_Yttap het volgende:
[..]
Nou dan is het dus de schuld en nalatigheid van de Hindu's, different people, same story.
Mag ik dat dan wel zeggen waarde Islamofiel of moet ik nog steeds m'n bek houden?![]()
Ik had het niet over Bangladesh.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 11:56 schreef Matamoros het volgende:
[..]
doe niet zo dom
dit heeft niets met het kyoto of wat voor onzinverdrag te maken
bangladesh overstroomt al eeuwen, logisch want het is een RIVIERDELTA
oh gut de doemdenkers komen er weer aanquote:Op dinsdag 27 juli 2004 11:58 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ik had het niet over Bangladesh.
Ach doemdenkers..ik heb er geen verstand van, maar ik ga uit van mensen die er dus wel verstand van hebben.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:03 schreef Matamoros het volgende:
[..]
oh gut de doemdenkers komen er weer aan
ja nl ligt over 50 jaar voor de helft onder water
of nee wacht, dat deed het al een jaartje of 1000, maar ik was toch van gedachte dat we daar wat op gevonden hadden....
Zo heb ik jouw eerder post niet begrepen en lees hem zelf nog maar eens. Lees en huiver:quote:Op dinsdag 27 juli 2004 11:57 schreef landmark_tower het volgende:
[..]
Het heeft er allemaal niets mee te maken om in dit geval te mensen de schuld te geven en dan voornamelijk nog extra inwrijven door er ook weer in dit geval de Islam erbij te betrekken.
Want dat gaat er hier niet om.
waar ik me aan erger is de vele kortzichtige reacties van mensen die het leuk vinden om nog es een steek onder water te geven.
Het is erg vervelend als lui hier roepen dat het hun eigen schuld is en dat ze het van te voren al weten, zodat ze maar ergens anders moeten gaan wonen.
Tja, als de wereld er zo simpel uitzag als deze meningen.....
Maar goed, je mag me best islamofiel noemen hoor als je dat graag wilt, als je maar begrijpt dat mijn reply toen, niet pro of anti Islam was, maar puur gegeven tegen die post, niets meer en niets minder...
Met jouw post maakte je in één keer duidelijk dat je de demografie van Bangladesh zelf niet kende.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 09:15 schreef landmark_tower het volgende:
[..]
Ben je nu achterlijk, of lijkt dat zo?
1. Bangladesh, Allah?
Volgens mij heb je in je leven niet meer gezien dan de achtbaan van Sixflags..
Als jij niet wilt begrijpen dat dit gewoon gericht was tegen het geloof overal bij halen dan zal je met deze persoon even mee moeten naar de bibliotheek om wat boeken zinsverklaring te halen. Want dat is wat die persoon waarop je reageerd hiermee zegt. Maar het zal wel weer door het selectief lezen en qouten komen.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:10 schreef Bard_Yttap het volgende:
[..]
Zo heb ik jouw eerder post niet begrepen en lees hem zelf nog maar eens. Lees en huiver:
[..]
Met jouw post maakte je in één keer duidelijk dat je de demografie van Bangladesh zelf niet kende.
Vandaar mijn advies om ook eens een keer naar de bibliotheek te lopen, niets meer en niets minder...
Ok, zullen we dr hierna gewoon mee kappen, zonde van de ruimte.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:10 schreef Bard_Yttap het volgende:
[..]
Zo heb ik jouw eerder post niet begrepen en lees hem zelf nog maar eens. Lees en huiver:
[..]
Met jouw post maakte je in één keer duidelijk dat je de demografie van Bangladesh zelf niet kende.
Vandaar mijn advies om ook eens een keer naar de bibliotheek te lopen, niets meer en niets minder...
Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat de genoemde poster het "misschien" goed bedoelde en onbewust de feiten verdraaide.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als jij niet wilt begrijpen dat dit gewoon gericht was tegen het geloof overal bij halen dan zal je met deze persoon even mee moeten naar de bibliotheek om wat boeken zinsverklaring te halen. Want dat is wat die persoon waarop je reageerd hiermee zegt. Maar het zal wel weer door het selectief lezen en qouten komen.
Ok dat dachten al meerdere mensen hierzo dus kom maar met bewijs hiervoor, aan alleen denken zonder te weten of het echt waar is hebben we niet al te veel. En wat hebben die ingeneurs gedaan gekene en wat loze adviezen gegeven, zo van bouw hier maar een stukje deltawerken (a 10 miljard euro). Terwijl hun grootste bron van inkomsten het maken van kleding is en dit voor 5 miljard op het bnp lijstje staat.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:25 schreef fokje het volgende:
Maar ik dacht dat er voor jaren terug een horde NL-ingenieurs er naar toe gingen. Heeft dat dan niets uitgehaald? Voor 2/3 onder water; goeiendag zeg, dan zou je denken dat er echt geen drol is uitgevoerd daar?
Deze discussie gaat totaal niet over de islam, en dat bedoelde de poster. En als we het dan toch over bewust of onbewust feiten verdraaien hebben. Daar zijn al die islamofoben ook nogal goed in, om onpas alles terug te voeren op het geloof.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:41 schreef Bard_Yttap het volgende:
[..]
Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat de genoemde poster het "misschien" goed bedoelde en onbewust de feiten verdraaide.
Het bewust of onbewust verdraaien van feiten is waar ik bezwaar tegen maakte. Zeker als genoemde poster daar anderen ten onrechte van beschuldigd., want sinds wanneer speelt religie geen rol. Als dat zo was, dan zou ook iedereen in hetzelfde huis en dezelfde familie een andere religie kunnen hebben, net als mode.
Ach en als we dan toch nogal offtopic bezig zijn, kom eens met wat cijfers hoeveel tijd wij in 1900 naar de kerk gingen in verhouding tot 3e wereld landen nu, want jij denkt de waarheid toch in pacht te hebben.quote:Bij ons hebben we zo rond 1900 toen er nog maar één miljard mensen op Aarde woonden zoveel tijd overgehouden, dat we tijd over hadden om praktische zaken te bedenken en niet alleen onze tijd te verdoen met werk op het land en naar de kerk gaan. In de derde wereld verdoet men relatief meer tijd met religieuze zaken, dan wij in het begin van de vorige eeuw. Die tijd heeft men niet in Bangladesh, omdat men iedere keer rampen moet bestrijden, zoals een toenemend gebrek aan natuurlijk jodium in het voedsel en daardoor optredende erstige ziekten. Als men dus niet dood gaat aan overstromingen, orkanen en de honger, dan is men nog niet zeker van een goed en gezond leven.
Religie kan een stuk te maken hebben met de expansie van onze bevolking, dat hebben we hier in nederland ook gezien dat de pastoor predikte dat we maar veel schapen moesten krijgen, alleen maar om de kerk meer te kunnen sponsoren. Verder komt een gedeelte van de bevolkingsproblematiek voort uit het doel van de ouders om een redelijke oude dags voorziening te voorzien. Zonder een goed sociaal stelsel moet je wel een horde kinderen hebben om je te verzorgen.quote:Die tijd hebben wij ook gehad, want de laatste overstroming in Nederland was in 1953 en honger en ziekten zijn ons ook niet vreemd. We hebben echter geleerd om onze zoektocht naar antwoorden niet te beperken tot de religie. Tot op heden met goed gevolg, behalve dan misschien nog de weerstand tegen de beteugeling van de bevolkingsexplosie. Die weerstand bestaat alleen uit religieuze motieven. Of weet jij nog een andere reden misschien?
Ik stelde ook een vraag hoor, weet geen moer.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ok dat dachten al meerdere mensen hierzo dus kom maar met bewijs hiervoor, aan alleen denken zonder te weten of het echt waar is hebben we niet al te veel. En wat hebben die ingeneurs gedaan gekene en wat loze adviezen gegeven, zo van bouw hier maar een stukje deltawerken (a 10 miljard euro). Terwijl hun grootste bron van inkomsten het maken van kleding is en dit voor 5 miljard op het bnp lijstje staat.
Tja, ik kan alleen maar toegeven dat ik daar vele goede punten in kan vinden.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:41 schreef Bard_Yttap het volgende:
[..]
Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat de genoemde poster het "misschien" goed bedoelde en onbewust de feiten verdraaide.
Het bewust of onbewust verdraaien van feiten is waar ik bezwaar tegen maakte. Zeker als genoemde poster daar anderen ten onrechte van beschuldigd., want sinds wanneer speelt religie geen rol. Als dat zo was, dan zou ook iedereen in hetzelfde huis en dezelfde familie een andere religie kunnen hebben, net als mode.
Bij ons hebben we zo rond 1900 toen er nog maar één miljard mensen op Aarde woonden zoveel tijd overgehouden, dat we tijd over hadden om praktische zaken te bedenken en niet alleen onze tijd te verdoen met werk op het land en naar de kerk gaan. In de derde wereld verdoet men relatief meer tijd met religieuze zaken, dan wij in het begin van de vorige eeuw. Die tijd heeft men niet in Bangladesh, omdat men iedere keer rampen moet bestrijden, zoals een toenemend gebrek aan natuurlijk jodium in het voedsel en daardoor optredende erstige ziekten. Als men dus niet dood gaat aan overstromingen, orkanen en de honger, dan is men nog niet zeker van een goed en gezond leven.
Die tijd hebben wij ook gehad, want de laatste overstroming in Nederland was in 1953 en honger en ziekten zijn ons ook niet vreemd. We hebben echter geleerd om onze zoektocht naar antwoorden niet te beperken tot de religie. Tot op heden met goed gevolg, behalve dan misschien nog de weerstand tegen de beteugeling van de bevolkingsexplosie. Die weerstand bestaat alleen uit religieuze motieven. Of weet jij nog een andere reden misschien?
Precies, mensen zoeken een bepaald houvast.quote:Als we wat aan de overbevolkings probelmatiek willen doen, zullen we dat in VN verband moeten doen, en niet van geloven moeten laten afhangen. Mensen in behoeftige gebieden hebben nu eenmaal een geloof nodig om nog wat houvast / hoop te vinden in hun leven.
Dat de poster dat bedoelde blijkt pas na zijn nuancering achteraf.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 13:09 schreef Basp1 het volgende:
Deze discussie gaat totaal niet over de islam, en dat bedoelde de poster.
Ik zei dat de hindu's misschien ook niet slim bezig waren, ben ik nu ook een hindufoob?quote:En als we het dan toch over bewust of onbewust feiten verdraaien hebben. Daar zijn al die islamofoben ook nogal goed in, om onpas alles terug te voeren op het geloof.
En als ze dat doen, wat volgt er daarna ... Iedereen bannen die een rechtse politieke mening heeft, of zelfs iedereen bannen die een andere favoriete kleur heeft dan de kleur donkergroen van de Islam? Als we toch zakelijk en off-topic bezig zijn, waar blijkt dan eigenlijk uit dat de Islam zo geweldig en onschuldig is?quote:Het zou goed zijn voor het nws en pol forum als er hierop bans gaan uitgedeeld worden, dan wordt het mischien weer mogelijk om hier normale discussie te gaan voeren die niet meer altijd verzanden in geloof bashen.
Dat is makkelijk, men zei toen "Gij zult van zon's opkomst tot zon's ondergang zich in het zweet werken, behalve op zondag, want die dag behoort de Heer toe. You do the math, maar ik zou zeggen dat 1/7 van de tijd verloren ging, als niet productieve tijd besteed aan religie. Bij de Islam geldt dezelfde regel voor de vrijdag, alleen in het Westen wordt daar door de heerstende (religieuze) zondagsrust cultuur van afgeweken.quote:Ach en als we dan toch nogal offtopic bezig zijn, kom eens met wat cijfers hoeveel tijd wij in 1900 naar de kerk gingen in verhouding tot 3e wereld landen nu, want jij denkt de waarheid toch in pacht te hebben.
Je vindt dus ook dat men in Nederand dom bezig is? Ben jij nu een Christenfoob?quote:Religie kan een stuk te maken hebben met de expansie van onze bevolking, dat hebben we hier in nederland ook gezien dat de pastoor predikte dat we maar veel schapen moesten krijgen, alleen maar om de kerk meer te kunnen sponsoren. Verder komt een gedeelte van de bevolkingsproblematiek voort uit het doel van de ouders om een redelijke oude dags voorziening te voorzien. Zonder een goed sociaal stelsel moet je wel een horde kinderen hebben om je te verzorgen.
Nederland heeft een bevolkingsexplosie gehad en is al 20 keer groter dan z'n jasje.quote:Mischien gaan we in nederland ook wel weer een bevolkingsexplosie krijgen als de plannen doorgaan van onze gekozen regering, om maar weer je ouders als ze oud zijn in huis te gaan neemen, en met de familie voor de oude famile te gaan zorgen.
Wie zijn we? Het is toch ieder (land) voor zich, want Marokko en Turkije zullen ons ook geen grond als uiterwaarden voor hun toegenomen emigratie naar Nederland geven.quote:Als we wat aan de overbevolkings probelmatiek willen doen, zullen we dat in VN verband moeten doen, en niet van geloven moeten laten afhangen. Mensen in behoeftige gebieden hebben nu eenmaal een geloof nodig om nog wat houvast / hoop te vinden in hun leven.
Nee het kwam door een combinatie van springtij en aanlandige storm. De weergoden waren boos op ons.quote:De laatste grote overstroming in 1953 kwam door de verzwakking van de dijken die ontstaan was door de oorlog, wat een losers waren we toen dat we het niet eens voor elkaar kregen om in 8 jaar die dijken weer goed te krijgen. En dat terwijl we omgerekend naar nu miljarden marshall hulp hebben ontvangen.
Kee dan, back on-topic.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 14:24 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik heb helemaal niet de overstromingen met de islam verbonden.
quote:Op dinsdag 27 juli 2004 00:02 schreef Bard_Yttap het volgende:Een jong meisje uit Bangla Desh zwemt de rivier door op zoek naar drinkbaar water nabij de hoofdstad Dhaka.
Het land wordt getroffen door de ergste overstromingen in 15 jaar.Twee jonge vluchtelingen van de waternoodsramp in Bangla Desh zitten op de meegenomen huisraad als ze op weg zijn naar noodopvang.
Ik denk dat ik de weergoden ga aanbidden.quote:
Ah, greenpeace en de milieumaffiaquote:Op dinsdag 27 juli 2004 12:05 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ach doemdenkers..ik heb er geen verstand van, maar ik ga uit van mensen die er dus wel verstand van hebben.
quote:Op dinsdag 27 juli 2004 15:01 schreef Matamoros het volgende:
[..]
Ah, greenpeace en de milieumaffia
ja hoor
Wat hebben modderverzakkingen in ZA in godsnaam te maken met een stijgende zeespiegel? en nl ligt al eeuwen onder zeeniveau, dat was zo en zal zo blijven tot een nieuwe ijstijd aanbreektquote:Op dinsdag 27 juli 2004 16:35 schreef Posdnous het volgende:
[..]
![]()
Ja, want al die wetenschappers zitten uit hun neus te vreten en zijn er voor de propaganda
Bovendien heb ik het niet over de oorzaken als CO2 uitstoot. Ik weet niet precies wat de grootste oorzaken zijn, wel dat er een bepaalde trend schijnt te zijn, waar bepaalde voortekenen al een paar jaar achter ons liggen.
Heel veel van die voortekenen zijn dus al gewoon te zien geweest, een inleiding op wat helemaal niet zo heel lang gaat duren. Er zijn al modderverzakkingen in Zuid-Amerika geweest van meters dik die maar door blijven lopen. daarvan zou half nederland in 1 keer egaal zijn.
En wij zitten nota bene onder de zeespiegel![]()
Nou kom dan maar eens met je bewijs dat de mensheid het niet het co2 gehalte in de lucht heeft laten toenemen.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 16:39 schreef Matamoros het volgende:
[..]
Wat hebben modderverzakkingen in ZA in godsnaam te maken met een stijgende zeespiegel? en nl ligt al eeuwen onder zeeniveau, dat was zo en zal zo blijven tot een nieuwe ijstijd aanbreekt
maar boeie, daar hebben we voorzieningen voor getroffen
en welke wetenschappers? als jij ze aan kan wijzen die concrete bewijzen hebben dan raad ik je aan ze op te bellen en naar scandinavie te gaan om daar de nobelprijs in ontvangst te nemen.
Gezien je postings die hier overal rondslingeren komt die zin dat allah het zo gewild heeft wel zo op mij over. En gelukkig was ik niet de enige op wie deze zin zo over kwam.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 14:24 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik heb helemaal niet de overstromingen met de islam verbonden.
Als je mijn post goed leest dan heb ik het over de fatalistische insteling van de mensen aldaar.
Het was zeker niet bedoeld als aanval op de islam al wil Basp1 dat graag doen geloven.
Ik had het over de fatalistische instelling die zowel cultuur als religie bepaald is in dat gebied.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 18:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gezien je postings die hier overal rondslingeren komt die zin dat allah het zo gewild heeft wel zo op mij over. En gelukkig was ik niet de enige op wie deze zin zo over kwam.
En aan welke dijken heb jij precies meegewerkt hier? Of heb je stiekem toch wel heel erg veel geluk gehad dat je hier geboren bent i.p.v. daar?quote:Op maandag 26 juli 2004 22:53 schreef lionsguy18 het volgende:
Onze voorvaderen zijn niet bijna 200 jaar een kolonie van engeland geweest, welke voornamelijk gebruikt werd om goedkoop te kunne produceren.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 20:02 schreef lionsguy18 het volgende:
Toen ik geboren werd lagen die dijken er al.
Mijn voorvaderen hebben na overstromingen de handen ineen geslagen en dijken gebouwd in plaats van in de kerk bidden om een wonder.
quote:British Rule in Bangladesh (1757-1947)
The plunder of Bengal directly contributed to the industrial revolution in England. The capital amassed in Bengal was invested in the nascent British industries. Lack of capital and fall of demand, on the other hand, resulted in deindustrialization in the Bangladesh region. The muslin industry virtually disappeared in the wake of the British rule.
Zoals vele westerse landen hun welvaart aan te danken hebben.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 20:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Onze voorvaderen zijn niet bijna 200 jaar een kolonie van engeland geweest, welke voornamelijk gebruikt werd om goedkoop te kunne produceren.
http://asnic.utexas.edu/asnic/countries/bangla/bangladeshm.html
Stukje uit bovenstaande link
[..]
LEZEN!!!!!!!!quote:Op woensdag 28 juli 2004 13:33 schreef DoctorB het volgende:
Sure, toen hier in NL de dijken werden gebouwd hadden wij nog helemaal geen kolonies.
1000 jaar geleden waren ze geen kolonie van het britse rijk en hadden ze ook al kunnen beginnen met dijken bouwen!
Wat een slap excuus vind ik dat toch iedere keer weer. Jamaar ze zijn een kolonie geweest dus ze kunnen er nix aan doen dat ze niks ondernemen..... *bwurk*
Niet helemaal. Ze leefden niet constant in vrees en ze werden ook niet constant beinvloed door exotische culturen. De Europese cultuur is toch voornamelijk in Europa zelf ontstaan.quote:Op woensdag 28 juli 2004 13:41 schreef landmark_tower het volgende:
1000 jaar geleden leefden de europeanen constant in vrees en waren constant beïnvloed van andere volkeren uit andere exotische oorden..
Nee hoor Europa heeft TOTAAL geen invloeden/kennis gehad van volkeren uit "niet-Europa".quote:Op woensdag 28 juli 2004 13:43 schreef Monidique het volgende:
[..]
Niet helemaal. Ze leefden niet constant in vrees en ze werden ook niet constant beinvloed door exotische culturen. De Europese cultuur is toch voornamelijk in Europa zelf ontstaan.
PARDON???quote:Op woensdag 28 juli 2004 13:41 schreef landmark_tower het volgende:
[..]
En 1000 jaar geleden bestond Nederland NIET eens kneus en GB ook niet.
Zoals tijdens de ondekkingsreizen.
Zoek maar ff op, Nederland+duuzend jaar geleden...
omdat je geen gelijk krijgt.quote:Op woensdag 28 juli 2004 13:46 schreef landmark_tower het volgende:
[..]
Nee hoor Europa heeft TOTAAL geen invloeden/kennis gehad van volkeren uit "niet-Europa".
pffff, ga d'r mee kappen, dit schiet niet op.. ajoooooo
Jazeker, dat is er wel geweest, maar niet constant.quote:Op woensdag 28 juli 2004 13:46 schreef landmark_tower het volgende:
[..]
Nee hoor Europa heeft TOTAAL geen invloeden/kennis gehad van volkeren uit "niet-Europa".
pffff, ga d'r mee kappen, dit schiet niet op.. ajoooooo
Is engels te moeilijk om te lezen.quote:Op woensdag 28 juli 2004 13:53 schreef DoctorB het volgende:
[..]
PARDON???
Was er hier toen een groot GAT IN DE GROND??????
ohhhh, het heette toen nog niet precies Nederland..... bedoel je dat?
Maar 1000 jaar geleden waren hier al wel wat mensen her en der begonnen iets tegen het water te ondernemen.
Ik zie die Bangladeshers nog steeds geen dijken bouwen terwijl ze dit ieder jaar overkomt.
Ja maar dit jaar is het het ergst in 15 jaar.
OH? Dus 15 jaar geleden was het blijkbaar nog erger. EN NOG STEEDS GEEN ENKELE DIJK GEBOUWD?????
Dat vind ik lam.
Hier in NL overstromen de rivieren NET NIET en ALLE dijken worden massaal opgehoogd.
Als dat hier kan.....
Ik ben hopelijk niet de enige die vindt dat de middelen daarvoor in de directe omgeving gevonden moeten worden. Dus samen met India en Pakistan. Zij zijn immers ook een een deel van het probleem. Zoals het nu is, beschouwen ze Bangladesh niet meer dan het afvoerputje. Nou, mij is duidelijk waar het geld vandaan moet komen, en dat is dus niet uit Europa.quote:Op woensdag 28 juli 2004 14:01 schreef Basp1 het volgende:
Verder zoals ik al eerder stelde hoe kun je in een bangladesh met totaal geen budget zomaar retedure deltawerken realiseren.
Dat zijn de nieuwe normen en waarden die onze balkenende ons wil opdringen, maar helaas de groep die op hem en zijn kornuiten gestemd hebben niet kan bereiken door het blok beton wat die mensen voor hun kop hebben.quote:Op donderdag 29 juli 2004 12:30 schreef landmark_tower het volgende:
Maar om ze maar de stront in te laten zakken omdat ze zo religieus eigenwijs zijn, vind ik ook geen optie..
Daarom ook, "Balkelende"...quote:Op donderdag 29 juli 2004 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zijn de nieuwe normen en waarden die onze balkenende ons wil opdringen, maar helaas de groep die op hem en zijn kornuiten gestemd hebben niet kan bereiken door het blok beton wat die mensen voor hun kop hebben.![]()
quote:165 tt-TV1 165 za 31 jul 19:19:07
buitenland
TOESTAND IS ERBARMELIJK IN BANGLADESH
Overstromingen en epidemiën blijven het
zuidoosten van Azië teisteren.
Vooral in Bangladesh dreigt de situatie
katastrofale afmetingen aan te nemen.
In de hoofdstad Bangladesh zijn 7.000
mensen opgenomen in het ziekenhuis met
ziekteverschijnselen als gevolg van de
overstromingen.
In de hele regio zijn de afgelopen
maand al 1.300 mensen overleden door
ziektes, slangenbeten en verdrinking.
De moesson (Arabisch: het seizoen) is
een jaarlijks fenomeen in Zuid-Azië,
maar de regens zijn de hevigste in 15
jaar. Het gevolg is een nationale ramp
voor het laaggelegen Bangladesh.
Toch blij dat ik m'n vakantie naar de Malediven niet heb doorgezetquote:De moesson (Arabisch: het seizoen) is
een jaarlijks fenomeen in Zuid-Azië,
maar de regens zijn de hevigste in 15
jaar. Het gevolg is een nationale ramp
voor het laaggelegen Bangladesh.
http://www.nieuws.nl/bericht/5/44131quote:Overstromingen in Zuid-Azië deels door mens veroorzaakt 01-08-2004
DHAKA, 1 aug. (AP) - De overstromingsramp in Bangladesh en andere landen in Zuid-Azië is volgens deskundigen deels door de mens veroorzaakt. Ontbossing in de Himalaya spoelt de toplaag van de bodem weg, waardoor rivieren die het water naar de Golf van Bengalen moeten brengen stroomafwaarts verstopt raken. Daarnaast zijn meren en kanalen die het moessonwater plachten op te vangen en te kanaliseren onder de groeiende bevolkingsdruk gedempt, bebouwd en geasfalteerd. Voeg hier volstrekt ontoereikende rioleringssystemen bij en het is duidelijk dat aan alle voorwaarden voor een catastrofe is voldaan.
Speciaal in de Bengalese hoofdstad Dhaka, gelegen in een vlakte, is de situatie dramatisch. Zeker 40 procent van de stad is ondergelopen. Water is overal, vermengd met rioolslijk en ondrinkbaar. Volgens zaterdag verstrekte cijfers zijn sinds juni in Bangladesh zeker 540 mensen omgekomen. In India staat het dodencijfer op ruim 840, in Nepal op ruim 110 en in Pakistan op vijf.
Zestig procent van het rioolwater in Dhaka, een stad van tien miljoen inwoners, spoelt weg door open afwateringssystemen. Die raken geregeld verstopt. Dhaka, dat omringd wordt door negen rivieren, beschikt over maar 54 waterpompen - ongeveer de helft van het benodigde aantal.
Nadat de stad in 1988 voor driekwart was overstroomd werd een begin gemaakt met de aanleg van dijken. Maar dat werk moest worden gestopt wegens gebrek aan geld. Nu is er een 22 kilometer lange dijk, die echter alleen maar het westelijke stadsdeel beschermt. In oostelijke wijken staat het water een meter hoog.
Bangladesh is gelegen in een deltagebied dat doorkruist wordt door ongeveer 250 grote rivieren die in zuidelijke richting vanuit de Himalaya stromen. Het land is ook kwetsbaar voor stijgingen van het waterpeil in de Golf van Bengalen, die wellicht het gevolg zijn van het broeikaseffect. In 1988 en 1998 deden zich overstromingen voor waardoor 60 tot 70 procent van het land in de maanden augustus en september onder water kwam te staan.
Hulporganisaties klagen over het gebrek aan hulpgoederen. Zo is er een tekort aan babyvoedsel en is er onvoldoende van de zoutoplossing waarmee op eenvoudige wijze uitdroging door diarree kan worden voorkomen.
In Dhaka hebben ongeveer 260.000 mensen, onder wie bijna 50.000 kinderen, opvang gezocht in ruim 220 hulpcentra. Landelijk gezien zitten ongeveer dertig miljoen mensen vast in woningen en in scholen, op zandbanken en autowegen. Onder hen zijn ongeveer zes miljoen kinderen. Zeker 90.000 Bengalezen lijden aan aandoeningen als diarree, dysenterie en tyfus.
Het waterpeil in veel rivieren begon de afgelopen dagen geleidelijk te dalen, maar veel verbetering is er daardoor nog niet opgetreden.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
Oh dus al die onverdraagzaamhied in nederland die steeds meer de kop op steekt komt ook door teveel mensen per km2, moeten we daar dan ook niet eerst iets aan doen.quote:Op maandag 2 augustus 2004 09:21 schreef Spotmatic het volgende:
Als je het zo allemaal leest, is verminderen van de hoeveelheid mensen per km2 de beste oplossing. Dus als je toch niet de dijken gaat ophogen, moet je er maar voor zorgen dat er minder mensen zijn. Anders heb je de kans dat de natuur dit zelf wel even regelt.
http://www.nieuws.nl/beri(...)7221537231c3fa246c77quote:UNICEF vraagt hulp voor kinderen na overstromingen in Zuid-Azië 03-08-2004
De overstromingen in Zuid-Azië zijn op hun retour, maar de kinderen die wekenlang door het water ingesloten zijn geweest lopen nu ernstig gevaar te bezwijken aan besmettelijke ziekten. UNICEF, het kinderfonds van de Verenigde Naties, heeft dinsdag opgeroepen ruim elf miljoen euro bijeen te brengen om dat te helpen voorkomen.
In Bangladesh hebben meer dan honderdduizend mensen tengevolge van de wateroverlast diarree, dysenterie en tyfus opgelopen en minstens zestig van hen, voornamelijk kinderen, zijn daaraan overleden. Zij behoren tot de 589 slachtoffers die de moessonregens dit jaar in Bangladesh hebben veroorzaakt.
Een internationaal behandelcentrum in Dhaka zei gemiddeld zeshonderd patiënten per dag binnen te krijgen. Normaal worden tijdens het regenseizoen tussen de tweehonderd en tweehonderdvijftig patiënten per dag behandeld.
Behalve door ziekte worden de overlevenden van de overstromingen in hun bestaan bedreigd door verlies van banen, gewassen en bezittingen. De Bengalese minister van rampenbestrijding, Chowdhury Kamal Ibne Yusouf, maakte dinsdag bekend dat twintig miljoen mensen de komende vijf maanden voedselhulp nodig zullen hebben. Hij zei niet te verwachten dat iemand van honger zal omkomen, omdat het buitenland bijspringt en Bangladesh zelf over voedselvoorraden beschikt. "Wij zijn vastbesloten voor hen te zorgen", zei Yusouf.
In het noorden van India zijn door de regen veroorzaakte modderstromen dinsdag in een tunnel van een stroomvoorzieningsproject gelopen. Negen arbeiders zijn daardoor om het leven gekomen en tien gewond geraakt. Het dodental door de moesson in India staat nu op 871. In heel Zuid-Azië zijn sinds juni 1.587 doden gevallen.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
Niet zo vreemd als je in een delta woont waar de rivieren uit de Himalaya uitkomen.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 16:26 schreef Spotmatic het volgende:
Het spreekt boekdelen dat ze een speciale minister voor voedsel- en rampenmanagement hebben. Ik bedoel: ze verwachten blijkbaar regelmatig rampen (anders heb je daar geen minister voor aangesteld),
Je zal er dus ook geen traan om laten als LA de zee inschuift dankzij de San Andreas breuk? Of als de kusten van de VS en Europa onderlopen als die vulkaan op Las Palmas instort? Dat die rampen gaan gebeuren staan ook vast, vraag is alleen wanneer.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 16:58 schreef lionsguy18 het volgende:
Je kan bijvoorbeeld ook besluiten om in de krater van de Etna te gaan wonen.
Geheid dat je zielig gevonden wordt.
Of dat Nederland voor de helft onder water komt te staan omdat het land beneden de zeespiegel ligt. Gaat er om wat je aan deze voorzienbare risico's doet.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 17:01 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je zal er dus ook geen traan om laten als LA de zee inschuift dankzij de San Andreas breuk? Of als de kusten van de VS en Europa onderlopen als die vulkaan op Las Palmas instort? Dat die rampen gaan gebeuren staan ook vast, vraag is alleen wanneer.
In tijden van rampen bidden een hele hoop mensen hoor, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 17:22 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Of dat Nederland voor de helft onder water komt te staan omdat het land beneden de zeespiegel ligt. Gaat er om wat je aan deze voorzienbare risico's doet.
In Banla Desh is dat bidden en in Nederland is dat dijken bouwen.
In Amerika is dat gebouwen bouwen die aardbeving bestendig zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |