Ja maar als iemand 7x de Tour heeft gewonnen en het hele jaar met zijn sport bezig is, eens een keer wat meer tijd aan zijn kinderen wil besteden, wie zijn wij dan om daarover te oordelen dat het verkeerd is?quote:
Ja, dat was eigenlijk wat ik er onder wilde schrijven, maar niet deed.quote:Op zondag 24 juli 2005 23:41 schreef Zwansen het volgende:
Iemand bepaalt zelf wanneer ie stopt... Ook al was ie nog 5 jaar doorgegaan, als hij er dan nog plezier in heeft.
Michael Jordan is ook een goed voorbeeld, die stopte op zijn absolute hoogtepunt om vervolgens 2 jaar later weer terug te komen, en wel veel minder als voorheen. Iedereen sprak erover dat het afbreuk deed aan zijn legende maar hij bleef het spelletje gewoon te leuk vinden.quote:Op zondag 24 juli 2005 23:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, dat was eigenlijk wat ik er onder wilde schrijven, maar niet deed.
Lemond is zoiets die eigenlijk vanuit sportief oogpunt véél te lang is doorgegaan (Coppi ook, en dat heeft ook tot zijn dood geleid), maar zolang ze het nog leuk vinden, moeten ze het zelf weten.
Tot op zeker hoogte doet het afbreuk aan de legende, maar over 15-20 jaar is iedereen het vergeten.quote:Op zondag 24 juli 2005 23:51 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Michael Jordan is ook een goed voorbeeld, die stopte op zijn absolute hoogtepunt om vervolgens 2 jaar later weer terug te komen, en wel veel minder als voorheen. Iedereen sprak erover dat het afbreuk deed aan zijn legende maar hij bleef het spelletje gewoon te leuk vinden.
Nou dan hadden die anderen dat moeten doen dit jaar, want het was al in april bekend dat hij stopte, en toen wist hij nog niet dat hij de Tour zou gaan winnen. Alleen als je dan Ulrich heet en in de eerste rit over 19 km al ingehaald wordt, heb ik gewoon veel respect voor een sportman als Lance en gun het hem dan alleen maar om afscheid te nemen "on a high note".quote:
Omdat je nog meer wilt winnen en omdat je de sport leuk vindt misschien?quote:Op maandag 25 juli 2005 10:00 schreef Ericr het volgende:
Hinault stopte toen hij 32 was, vrij normaal dat je rond de leeftijd van Armstrong je fiets aan de wilgen hangt. Zo gezond is een wielerleven ook weer niet en waarom doorgaan als je alles wat je wilde bereiken al bereikt hebt?
Hoe oud was jij toen Joop won?quote:Op maandag 25 juli 2005 09:59 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Hij is bijna 34, een leeftijd waarop het best weleens mooi geweest kan zijn en je andere dingen wil doen. Een wielrenner is veel van huis. Maar goed, dat jij er geen verstand van hebt, dat heb je al bewezen natuurlijk.
Joop Zoetemelk is niet relevant in deze. Armstrong is nu bijna 34, Indurain stopt noodgedwongen toen hij 32 was. 34 is een mooie leeftijd om te stoppen en gehuil daarover is niet serieus te nemen, zeker niet als die bijna 34-jarige inmiddels 7 keer op rij de Tour heeft gewonnen en daarvoor een ziekte als kanker heeft overwonnen. Petje af voor Lance.quote:
Jawel omdat jij stelt dat ik er geen verstand van heb en jij wel - ik ben benieuwd hoe lang je al naar de tour kijkt en hoever je kennis dan wel niet reikt, in vergelijking met die van mij. Laten we onze tour- en wielrenervaring dan even naast elkaar leggenquote:Op maandag 25 juli 2005 10:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Joop Zoetemelk is niet relevant in deze.
Je geneest van kanker, je overwint het niet.quote:Op maandag 25 juli 2005 10:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
34 is een mooie leeftijd om te stoppen en gehuil daarover is niet serieus te nemen, zeker niet als die bijna 34-jarige inmiddels 7 keer op rij de Tour heeft gewonnen en daarvoor een ziekte als kanker heeft overwonnen.
Je bewijst in deze topics wel dat je er geen bal verstand van hebt. Daarnaast kun je alleen meeblaten over de Tour en heb je het totaal niet over andere wielerwedstrijden. Het enige wat je kunt is zaniken over Armstrong, verder heb ik nog geen inhoudelijke post over wielrennen gezien van je. Dus ga lekker in POL spelen ofzo.quote:Op maandag 25 juli 2005 10:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Jawel omdat jij stelt dat ik er geen verstand van heb en jij wel - ik ben benieuwd hoe lang je al naar de tour kijkt en hoever je kennis dan wel niet reikt, in vergelijking met die van mij. Laten we onze tour- en wielrenervaring dan even naast elkaar leggen
Resultaten 1 - 10 van circa 10.700 voor kanker overwinnen (0,21 seconden)quote:Op maandag 25 juli 2005 10:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Je geneest van kanker, je overwint het niet.
quote:Het is zo ver: NOOIT MEER LANCE
Door Vincent Ronnes
Het was Lance Armstrongs laatste. Berekenend en vastberaden neemt hij als een ware kampioen afscheid op zijn hoogtepunt.
Lance Armstrong en Jan Ullrich voor de laatste keer in een innige omhelsing na alweer een tweestrijd. Foto AP
Een aftocht zoals de vier vijfvoudige Tour-winnaars beleefden bij hun jacht op nummer zes past niet bij de onwaarschijnlijke sportman uit Austin.
Het feest was groots gisteravond. Met voormalig presidentskandidaat John Kerry, filmsterren, grootheden in politiek, sport en entertainment onder de 600 gasten.
Een feest groots en meeslepend als het leven van het feestvarken zelf.
Na de dis en de wijn in de Ritz gisteravond, trekt Lance Armstrong zich vandaag met moeder, kinderen en vriendin een weekje terug in Zuid-Frankrijk. Maar de diepe zucht dat alles nu echt voorbij is, zal hij pas slaken als hij rechtstreeks vanaf het vliegveld van Austin restaurant Chuey's zal binnenstappen om Tex-Mex te eten.
Dat is een gewoonte die hij in de loop der jaren heeft opgebouwd. In het sobere restaurantje aan de westzijde van Austin, niet zo heel ver van zijn riante huis aan de boorden van Lake Austin, heeft hij zelfs een eigen stoel, met zijn naam op de rugleuning. Ook vriendin Sheryl Crow kreeg er eentje, net als enkele andere gasten van naam.
Chuey's, een goedkoop alledaags restaurant, dat is nog eens wat andere koek dan de Ritz in Parijs, het duurste hotel van de Franse hoofdstad.
Maar Armstrong, de man met een jaarinkomen van tussen de 15 en 20 miljoen dollar, zal er zich behaaglijk voelen. Hoe hij ook zijn best heeft gedaan de Franse harten te veroveren, Texas is zijn thuis. Hij gaat de komende week rode wijn drinken, vertelde hij zaterdag. De Fransen waren geroerd. ,,Maar ik houd van mijn biertje'', vertelde hij eerder. Shiner Bocks om precies te zijn, in Chuey's staat die vermoedelijk al klaar.
,,De werkelijkheid is dat ik nooit meer hoef te werken, hetgeen natuurlijk een leuk gegeven is'', zei hij vorige week tegen een Amerikaanse collega. ,,Maar niets doen zit niet in mijn karakter. Mijn karakter zegt me dat ik moet werken en een doel moet hebben.''
Over wat dat doel dan mag zijn, circuleren geruchten. Vele geruchten.
,,Een negen tot vijf baan lijkt me echt verschrikkelijk.'' Maar, zoals hij zelf al zei, over zo'n vooruitzicht hoeft hij zich niet druk maken.
,,Natuurlijk ben ik wel een beetje gespannen over de vraag hoe mijn leven er zal gaan uitzien, hoe ik mijn dag zal gaan vullen.''
Na een professioneel wielerleven van 14 jaar is hij er de man niet naar om als een feestvarken snel de kilo's te laten aantikken. ,,Ik zal blijven sporten.''
Vrienden die hem in de voorbije winter veel zagen zwemmen, wagen te voorspellen dat hij aan de Ironman, 's werelds bekendste triatlon-wedstrijd, zal gaan deelnemen. Met deze tak van sport begon hij op 17-jarige leeftijd een serieus sportbestaan. ,,Ik heb daar wel eens aan gedacht'', bekende hij jongstleden zaterdag. Triatlon is in de Verenigde Staten veel populairder dan wielrennen.
Die deur hield hij dus op een kier, maar tegelijkertijd bekende hij de laatste dagen bij herhaling opgelucht te zijn als hij straks van de dagelijkse stress van de topsport verlost zal zijn.
De politiek dan?
Hij is aanhanger van president George Bush. ,,Voor mij is politiek vechten voor datgene waarvan je denkt dat het goed is'', zei Armstrong ooit. ,,Ik heb dat op de fiets ook altijd gedaan.'' Verder dan deze algemene tekst reikt zijn antwoord niet op de vraag of we hier een toekomstig Amerikaans president voor ons hebben. Velen zien hem daartoe in staat. Ambitie en vechtlust zijn in voldoende mate aanwezig. Zo ongenuanceerd en bruut als in zijn jongensjaren is hij niet meer, maar aan zijn diplomatieke vaardigheden zou in dat geval toch nog wat moeten worden geschaafd.
Armstrong gaat de komende jaren - zoals het contract voorschrijft - wat werk verrichten voor de tv-zender Discovery Channel. Verder wat surfen, motor rijden en regelmatig zijn Shiner Bockje nemen in zijn stamrestaurant.
Dat hij eindelijk wat meer ontspanning wil, valt te begrijpen. Vaak noemde hij zijn kinderen als argument om er een punt achter te zetten. Het zal meespelen, maar een ambitieuze Armstrong laat zich niet zo snel leiden door dat soort gevoelszaken.
Zijn moeder was in zijn leven veruit de belangrijkste persoon. Ze plande haar huwelijk in 2002 dusdanig dat ze bij Lance in de Tour kon zijn. Maar toch liet Lance moeder in tranen achter door haar te vertellen dat dat feestje, hoe ruim ook voor de Tour gepland, niet paste in zijn voorbereiding. En dat terwijl hij toch vaak genoeg met de Concorde de Oceaan even overstak.
Maar is egoďsme niet een eerste kwaliteit van de echte kampioen?
Een andere kwaliteit van de ware kampioen: hij kent zijn grenzen. Hij schat de risico's in en stopt op zijn hoogtepunt. Lance Armstrong wil niet struikelen als de vier andere renners die vijfmaal de Tour op hun naam schreven. Hij wil niet moeten sneuvelen als een Merckx die bij zijn jacht op de zesde zege een klap van een toeschouwer kreeg. Hij verafschuwt een afgang als die van Indurain.
Als hij er voor zichzelf niet voor de volle 100 procent van overtuigd was geweest dat hij, behoudens grote pech, deze Tour zou winnen, was hij nooit aan de klus begonnen.
Hij schat nu in dat het moment van het te grote risico is gekomen.
Wie meent dat hij in de loop van het jaar nog wel een keer van gedachten kan veranderen, onderschat de zwaarte en omvang van zo'n onderneming. Team, begeleiding en training zijn een zaak van de lange termijn. Armstrong is een supersporter, geen supermens. Zij successen dankt hij op de eerste plaats aan een minutieuze, intensieve, professionele voorbereiding. Hij verafschuwt de meer nonchalante aanpak van Jan Ullrich.
Armstrong: ,,Van een drieweeks evenement hebben Johan Bruyneel en ik een heel jaar durende onderneming gemaakt.''
Voor 2006 kan al dat niet meer. De komende week zit hij aan de rode wijn in Zuid-Frankrijk.
Zwaktebod. Hoe oud was jij toen Joop won? Sinds wanneer is het aantal posts een maatstaf over de kennis van iets? Ik volg het wielrennen vrij goed en heb inderdaad een hekel aan de manier waarop Armstrong zijn ziekte uitvent. Mag dat niet?quote:Op maandag 25 juli 2005 10:10 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Je bewijst in deze topics wel dat je er geen bal verstand van hebt. Daarnaast kun je alleen meeblaten over de Tour en heb je het totaal niet over andere wielerwedstrijden. Het enige wat je kunt is zaniken over Armstrong, verder heb ik nog geen inhoudelijke post over wielrennen gezien van je. Dus ga lekker in POL spelen ofzo.
quote:Op maandag 25 juli 2005 10:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Resultaten 1 - 10 van circa 10.700 voor kanker overwinnen (0,21 seconden)Dag SCH
Nee dat is niet heel gek. Jij bent graag van de klagerige en de slachtoffer-rol zoeken. Zo'n winnaars mentaliteit komt op jou natuurlijk enorm onredelijk en frustrerend over. Dus nee, ik vind het niet heel gek dat je dan woest wordt.quote:Op zondag 24 juli 2005 18:18 schreef SCH het volgende:
Daar word ik woest over, is dat nou zo heel gek?
Dat mag best, maar dan kun je best je misselijkmakende posts en getroll hier achterwege laten. Of je opent in KLB een topic waarin je gaatt melken.quote:Op maandag 25 juli 2005 10:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Zwaktebod. Hoe oud was jij toen Joop won? Sinds wanneer is het aantal posts een maatstaf over de kennis van iets? Ik volg het wielrennen vrij goed en heb inderdaad een hekel aan de manier waarop Armstrong zijn ziekte uitvent. Mag dat niet?
De Iron Man is wel een evenement in de VS natuurlijk, dat spreekt daar veel meer aan dan de Tour de France. Hij zou een unieke dubbel kunnen pakken; Iron Man- Tour. Dat deed niemand hem ooit voor volgens mij.quote:Op maandag 25 juli 2005 10:12 schreef Harmen1984 het volgende:
Volgens het AD bestaat er een kans dat Lance zich (weer) op de triathlon gaat storten:
[..]
Hoe oud was jij toen Joop won?quote:Op maandag 25 juli 2005 10:14 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat mag best, maar dan kun je best je misselijkmakende posts en getroll hier achterwege laten. Of je opent in KLB een topic waarin je gaatt melken.
Het valt gewoon op dat je nooit en te nimmer inhoudelijk post over wielrennen (over andere dingen ook nauwelijks), maar alleen even Lance Armstrong komt afzeiken hier. Gewoon een feitelijke constatering. Pak je woordenboekje maar even.
Maarten Ducrot vind ik irritant, maar dat heeft verder niets met Armstrong te maken net zoals inbrekertje v/d Velde er weinig mee te maken heeft. Hier heb je ook niets te zoeken overigens, want je hebt er totaal geen verstand van.quote:Op maandag 25 juli 2005 10:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoe oud was jij toen Joop won?
Lance staat nu toch in de picture, logisch dat het daar over nu over gaat.
Ik geniet verder van wielrennen en als ik daar reden toe zie dan post ik wel. Ik heb niks te zoeken in KLB, dit gaat over sport. Ik wil ook nog wel zeuren over Maarten Ducrot maar dat vind je vast ook negatief. Of zal ik een Johan van de Velde fantopic openen?![]()
Hoe oud was jij toen Joop de Tour won?quote:Op maandag 25 juli 2005 10:18 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Maarten Ducrot vind ik irritant, maar dat heeft verder niets met Armstrong te maken net zoals inbrekertje v/d Velde er weinig mee te maken heeft. Hier heb je ook niets te zoeken overigens, want je hebt er totaal geen verstand van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |