bronquote:first contact within 20 years: shostak
mountain view ca (spx) jul 22, 2004
if intelligent life exists elsewhere in our galaxy, advances in computer processing power and radio telescope technology will ensure we detect their transmissions within two decades. that's the bold prediction from a leading light at the search for extraterrestrial intelligence institute in mountain view, california.
seth shostak, the seti institute's senior astronomer, based his prediction on accepted assumptions about the likelihood of alien civilisations existing, combined with projected increases in computing power.
shostak, whose calculations will be published in a forthcoming edition of the space science journal acta astronautica, first estimated the number of alien civilisations in our galaxy that might currently be broadcasting radio signals.
for this he used a formula created in 1961 by astronomer frank drake which factors in aspects such the number of stars with planets, how many of those planets might be expected to have life, and so on. shostak came up with an estimate of between 10,000 and 1 million radio transmitters in the galaxy.
to find them will involve observing and inspecting radio emissions from most of the galaxy's 100 billion stars. the time necessary for this formidable task can be estimated from the capabilities of planned radio telescopes- such as seti's 1-hectare allen telescope array and the internationally run square kilometre array- and expected increases in the power of the microchips that sift through radio signals from space.
shostak assumed that computer processing power will continue to double every 18 months until 2015- as it has done for the past 40 years. from then on, he assumes a more conservative doubling time of 36 months as transistors get too small to scale down as easily as they have till now.
within a generation, radio emissions from enough stars will be observed and analysed to find the first alien civilisation, shostak estimates. but because they will probably be between 200 and 1000 light years away, sending a radio message back will take centuries.
paul shuch, executive director of the seti league, a separate organisation in new jersey, says shostak's prediction ignores one important factor. "it is altogether reasonable to project the development of human technology, based upon past trends and planned investments," he says.
"but predicting the date, the decade or even the century of contact is another matter because the 'other end' of the communications link is completely out of our hands. it would be nice to think we know something about the existence, distribution, technology and motivation of our potential communications partners in space, but in fact, we don't."
shostak admits that there are myriad uncertainties surrounding his prediction, but he defends the basis on which he made it. "i have made this prediction using the assumptions adopted by the seti research community itself."
ok enigzins oftopic maar:quote:op zaterdag 24 juli 2004 14:58 schreef #ANONIEM het volgende:
gestaafd giswerk blijft gestaafd. maar in december 2012 zullen we eerst nog wel verder kijken want veel mensen hebben daar hun hoop ook op gezet (en met reden). en dat zou 8,7 lichtjaar weg zijn in plaats van 200 tot 1000.
december 2012 (eng)quote:op zondag 25 juli 2004 12:46 schreef marvin-the-martian het volgende:
[..]
ok enigzins oftopic maar:
wat gebeurd er dan in 2012 ??? -volgens sommige-
zou je in een a twee zinnen een hint kunnen geven (tot dusver kwamen mensen met eindeloze teksten vage conspiracy ideeen en tig links maar nergens een korte tekst en uitleg...)
bijvoorbaad dank.
het lijkt mij moeilijker te geloven dat er buiten de mensen hier op aarde verder totaal geen leven is in het heelal.quote:op zondag 25 juli 2004 13:29 schreef thumb-bolt-on het volgende:
e.t..
hoeveel zijn er nu in totaal van dit soort berichten?? het is altijd bijna zeker, bijna.
ben ik met je eens hoor. maar die bijna-berichten.... aarrggh.quote:op zondag 25 juli 2004 13:32 schreef mazaru het volgende:
[..]
het lijkt mij moeilijker te geloven dat er buiten de mensen hier op aarde verder totaal geen leven is in het heelal.
daar heb je helemaal gelijk in. want zo als ik nu wat dingen kan opmerken over alliens , ruimtewezens zijn ze al veel verder vooruit ik heb een keer gehoord dat er 3 alliens in de area 51 zone zijn maar zijn ze daar met ruimtewezens bezig ??quote:op maandag 26 juli 2004 10:19 schreef inxs het volgende:
mja misschien communiceren die aliens wel op een heeeeeeel andere manier dan met radiogolven, of zeg ik nu iets vreemds? misschien gebruiken zij wel hele andere methodes daarvoor, telepathie bijvoorbeeld.. dus hebben ze misschien heel geen instrumenten om onze radiogolven te interpreteren en wij ook geen instrumenten om die van hun te kunnen ontvangen/lezen.. ofwel dan komen we alsnog nergens achter..
stel even iets simpels. ze gebruiken lichtstralen als communicatie middel.. dus ze sturen licht pulsen met onvoorstelbare snelheid en met data erin.. de tijd van radiogolven hebben ze alang achter zich gelaten.. als wij zo'n licht puls zouden ontvangen zouden we het totaal niet herkennen.. misschien gebruiken zij ook wel geen middelen meer om een radiogolf als zodanig te lezen..quote:op maandag 26 juli 2004 10:32 schreef haaahaha het volgende:
als die aliens verder vooruit zijn, dan kunnen ze toch juist op ons niveau communiceren? downwards compatible zeg maar? net als westerlingen deden bij bv indianen, je zoekt altijd een manier om te communiceren, hoe primitief dat communicatie middel voor jou ook lijkt.
volgens mij komen de buitenaardse wezens terug in 2012 die de maya's en andere religies als goden aanschouwden. geen poolkanteling dus of grote catastrophe (terugkomst staat namelijk niet gelijk aan de apocalyps). daarna zal de mensheid een technologische singulariteit tegemoet gaan en kan dus gesproken worden over een nieuw era met een nieuwe mensheid waarbij een voormalig tijdperk wordt afgesloten...quote:op zondag 25 juli 2004 12:46 schreef marvin-the-martian het volgende:
ok enigzins oftopic maar:
wat gebeurd er dan in 2012 ??? -volgens sommige-
zou je in een a twee zinnen een hint kunnen geven (tot dusver kwamen mensen met eindeloze teksten vage conspiracy ideeen en tig links maar nergens een korte tekst en uitleg...)
bijvoorbaad dank.
de periode van elende is dus nu aan de gang en bij het nieuwe tijdperk op het hogere niveau verdwijnt dat (denk ook maar aan de religies die stellen dat bij god het paradijs is..). met god zijn terugkomst zou dit dus inderdaad het geval zijn...quote:het einde der tijden betekent niet dat dat de aarde ontploft en in een zwart gat verdwijnt, maar dat een lange periode wordt afgesloten en dat op een hoger niveau aan een volgende periode wordt begonnen. de pest is alleen dat deze transformatie, zoals zo vaak bij een grote vooruitgang, wordt voorafgegaan door een berg ellende. het is als de noodzakelijke worsteling van de rups die tot vlinder wordt. de bijbel noemt deze turbulente periode bloemrijk 'de barensweeën'.
thanxquote:op maandag 26 juli 2004 12:28 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
volgens mij komen de buitenaardse wezens terug in 2012 die de maya's en andere religies als goden aanschouwden. geen poolkanteling dus of grote catastrophe (terugkomst staat namelijk niet gelijk aan de apocalyps). daarna zal de mensheid een technologische singulariteit tegemoet gaan en kan dus gesproken worden over een nieuw era met een nieuwe mensheid waarbij een voormalig tijdperk wordt afgesloten...
ik hoop dat ik je hiermee geen eindeloze tekst en vage conspiracy ideeen heb laten zien
als ze natuurlijk ook willen communiceren met ons. voor hun zijn we als net het ruimtetijdperk ingaand ras waarschijnlijk net zo oninteressant als een of ander stam in het oerwoud is voor ons.quote:op maandag 26 juli 2004 10:32 schreef haaahaha het volgende:
als die aliens verder vooruit zijn, dan kunnen ze toch juist op ons niveau communiceren? downwards compatible zeg maar? net als westerlingen deden bij bv indianen, je zoekt altijd een manier om te communiceren, hoe primitief dat communicatie middel voor jou ook lijkt.
vanuit de theorie dat de goden buitenaardse wezens waren zouden ze ons gemaakt hebben om de overlevingskans te vergroten... dan zou het dus zeker interessant zijn om te communiceren (ook als die theorie er geheel los van staat). die stam in het oerwoud bezig namelijk nog geen technologie en wij wel, en zie maar eens hoesnel die technologie is vooruitgegaan in 50 jaar tijd. in een paar tientallen jaren zouden we op hun niveau qua technologie kunnen zitten... wellicht wel interessant?quote:op maandag 26 juli 2004 16:23 schreef cyber_rebel het volgende:
als ze natuurlijk ook willen communiceren met ons. voor hun zijn we als net het ruimtetijdperk ingaand ras waarschijnlijk net zo oninteressant als een of ander stam in het oerwoud is voor ons.
6,7 lichtjaar...?quote:op maandag 26 juli 2004 22:41 schreef pfaf het volgende:
dan kunnen die goden wel heel snel vliegen.
kijk zo denk ik er nou ook over.. al die films en ideeen zijn vanuit ons denken gemaakt en dit terwijl we eigenlijk geen idee hebben hoe ze eruit kunnen zien en hoe ze zich gedragen.. we zijn ook wanhopig op zoek naar planeten die op de aarde lijken, omdat daar leven zou kunnen ontstaan.. maar waarom? misschien zijn er wel vuurwezens op de zon, dus puur van warmte leven bijvoorbeeld.. waarom zou dat niet kunnen? omdat onze natuurkunde en wiskunde dat niet toe zou laten?quote:op dinsdag 27 juli 2004 09:35 schreef landmark_tower het volgende:
dit is al net zoveel zeggend, als die ene piek in al die jaren van 't seti project.
wie zegt dat onze signalen idd op te vangen zijn.
wat voor ons universeel zou moeten zijn, wil niet zeggen dat dat daadwerkelijk ook zo is,
gezien vanuit een ander perspectief.
met wat voor een beschaving zouden we te maken hebben, die een miljoen jaar verder is dan ons en dan heb ik het alleen over techniek..
en een miljoen jaar is nog eens niet zoveel..
stel dat de mensheid nog zal bestaan over een miljoen jaar, kun je je daarbij iets voorstellen?
dacht je in de jaren 80 al, dat men via een medium de hele wereld over zou kunnen?
moet je nagaan, als je een miljoen jaar verder bent.
en probeer dan enigszins na te denken over een buitenaardse beschaving die sowieso al anders is, dus dat is al moeilijk te vatten.
ik kan me daar niets bij voorstellen, ja je maakt voor jezelf beelden zoals je ze in vele sf films hebt gezien.
maar ook dat komt van een bron die een mens is.
dus we kunnen ons geen voorstelling maken van iets wat buiten ons menselijk denkpatroon valt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |