Ik heb een goede ondervloer gekocht. Een dampwerende laag was niet nodig, omdat ik in een appartement zit en niet direct contact heb met de grond. In mijn contract staat niets over geluidswerende lagen, wel dat ik geen hennepplantage mag beginnenquote:Op vrijdag 23 juli 2004 17:53 schreef Conflict het volgende:
[..]
Let goed op, lees er eerst een en ander over, een klein foutje kan heel je vloer verpesten.
Vergeet bijvoorbeeld niet om een dampwerende laag aan te brengen en een fatsoenlijke ondervloer. In appartementen is een ondervloer met een bepaalde geluidswerende laag zelfs verplicht.
Top!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:00 schreef Conflict het volgende:
Ik heb laatst wat tips voor iemand opgeschreven, zal ze ff zoeken.
Dat je zorgt dat de naden van de planken niet gelijk liggen. Je begint met een kort stuk, de volgende rij een wat langer stukje, de rij erop een volledige plank. En zo ga je gewoon door.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:03 schreef XcUZ_Me het volgende:
Wat is wildverband?![]()
nou, die platen zijn een paar mm dik (verkrijgbaar in verschillende diktes) Wanneer je het laminaat erop legt zonder ze iets uit elkaar te leggen en je gaat er een tijdje op lopen, dan loop je de platen uit en dan gaat het laminaat bol staan.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:04 schreef Golf het volgende:
Wat is de reden voor het 2 mm van elkaar afleggen Conflict?
Hele goede tip!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:07 schreef GoeRoel het volgende:
Open meerdere pakken tegelijk en werk vanaf verschillende stapels.
Anders krijg je een eentonig motief in je vloer.
Dank je!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:06 schreef Conflict het volgende:
[..]
nou, die platen zijn een paar mm dik (verkrijgbaar in verschillende diktes) Wanneer je het laminaat erop legt zonder ze iets uit elkaar te leggen en je gaat er een tijdje op lopen, dan loop je de platen uit en dan gaat het laminaat bol staan.
Zorg er ook voor dat je die ondervloer ook een cm van de muur af legt.
Dat kan ook, ik vind het alleen minder mooi dan de door mij beschreven manier.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:07 schreef GoeRoel het volgende:
En zorg dat je de naden om en om neerlegd. Is mooier maar ook voor de stevigheid, zodat de vloer niet omhoog komt bollen.
en je hebt het wel goed gelezen?quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:11 schreef Golf het volgende:
[..]
Dank je!Dan heb ik het niet goed liggen, er was niets over te vinden op de verpakking.
![]()
Dat is dat setje waar ik het over had!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:14 schreef GoeRoel het volgende:
Oh en koop zo'n blokje waarop je met je hamer kan slaan en een soort winkelhaak geval waarmee je de plank vanaf de muur kan bijtikken en van die plastic stoppertjes die je tussen de muur en plank kan plaatsen. Zodat er niets verschuift.
Bedoel je met om en om de boven- en onderkant? Of gewoon niet naast elkaar op een rijtje?quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:14 schreef Conflict het volgende:
Leg de ondervloer platen trouwens ook om en om, zodat de naden verspringen, dit is erg belangrijk!
Nou dan ben je bijna al een professionele laminaatlegger. Nu nog de ervaring.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:16 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Dat is dat setje waar ik het over had!Die heb ik dus al
Jaja, er stond dat je ze in verband moest leggen, meer niet.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:12 schreef Conflict het volgende:
[..]
en je hebt het wel goed gelezen?
quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:19 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
gewoon niet naast elkaar op een rijtje
quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:21 schreef GoeRoel het volgende:
[..]
Nou dan ben je bijna al een professionele laminaatlegger. Nu nog de ervaring.
En iemand die zaagt. Met zijn tweeen scheelt enorm veel tijd...quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:21 schreef djenneke het volgende:
Het makkelijkst is ook om met iemand samen te leggen, zodat iemand de plank op zijn plek kan houden als je hem vast klopt.
Je loopt het laminaat altijd een beetje uit hoor, dat is niet te voorkomen.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:22 schreef Golf het volgende:
[..]
Jaja, er stond dat je ze in verband moest leggen, meer niet.
Nu krijg ik inderdaad kleine naden op stukken waar al vaak gelopen is, terwijl het prachtig lag.
Ik kijk wel of ik het weer los kan peuteren.![]()
Ik denk dat ik gewoon in de lengte ga leggen (ivm het licht).quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:21 schreef djenneke het volgende:
en begin linksachter in een hoek (misschien ter overvloede, maar toch)... Je kunt het laminaat ook stapelen, maar dan wel zoals dat spelletje benga, dus twee naast elkaar leggen, en dan twee haaks er bovenop, daar weer twee haaks erbovenop, is wel makkelijk ivm met plaats overhouden om het laminaat te leggen, en het trekt dan ook niet krom.
Het makkelijkst is ook om met iemand samen te leggen, zodat iemand de plank op zijn plek kan houden als je hem vast klopt.
Decoupeerzaag jaquote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:23 schreef GoeRoel het volgende:
[..]
En iemand die zaagt. Met zijn tweeen scheelt enorm veel tijd...
O, dan is er niets aan de hand hier, gelukkig lopen de naden van de ondervloer niet gelijk met de laminaatdelen.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:24 schreef Conflict het volgende:
[..]
Je loopt het laminaat altijd een beetje uit hoor, dat is niet te voorkomen.
Zorg ook dat de naden van de ondervloer niet gelijk lopen met de naden van het laminaat want dan zak je er met een stoelpoot doorheen als je een beetje pech hebt.
Ik heb laatst heel het huis voorzien van nieuwe plafondsquote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:31 schreef GoeRoel het volgende:
Nou, dan hebben we alles wel gehad niet? Muren en vloeren. Plafond gaat wel lukken neem ik aan?
Hoeft niks aan te gebeuren gelukkigquote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:31 schreef GoeRoel het volgende:
Nou, dan hebben we alles wel gehad niet? Muren en vloeren. Plafond gaat wel lukken neem ik aan?
Goede tipquote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:35 schreef robh het volgende:
Als je geen zin hebt om van die asociaal dure laminaatzaagjes te kopen dan moet je de plank op de kop zagen, dan splintert het niet.
Plinten??quote:Op woensdag 11 augustus 2004 19:07 schreef XcUZ_Me het volgende:
En ook het laminaat ligt!!
Nu alleen nog afdekdingesjes voor de kieren bij de muur!
als je plakplinten geruikt. zaag ze dan vooral bij de deuropeningen in verstek !quote:Op woensdag 11 augustus 2004 19:07 schreef XcUZ_Me het volgende:
En ook het laminaat ligt!!
Nu alleen nog afdekdingesjes voor de kieren bij de muur!
Wat houdt dat in, in verstek zagenquote:Op woensdag 11 augustus 2004 20:10 schreef stheven het volgende:
[..]
als je plakplinten geruikt. zaag ze dan vooral bij de deuropeningen in verstek !
(wel zo netjes)
Niet alleen tijd maar ook een pijnlijke rug.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:23 schreef GoeRoel het volgende:
[..]
En iemand die zaagt. Met zijn tweeen scheelt enorm veel tijd...
Ik heb een nogal hoge pijn grens, dus nee niet echtquote:Op zondag 12 november 2006 09:44 schreef Marsepein het volgende:
Zo, dat was een kick, deed het geen pijn?![]()
Maarre thnx voor de duidelijke uitlegquote:In verstek zagen is zo zagen dat je de hoek waar de plintjes omheen gaan door 2 deelt en zo schuin afzaagt. Dus een 90 graden hoek zaag je dan in 45 graden af, een 60 graden hoek zaag je in 30 graden af, etc.
Hierdoor zzal de zaagnaad mooi vanuit de hoek naar de buitenkant van de plint lopen, en sluiten de plinten naadloos op elkaar aan, en op het object wat omsloten wordt.
Zie:WIkipedia
[afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |