bronquote:DEN HAAG - De betrokkenheid van moslims met hun geloof neemt af. In korte tijd is het moskeebezoek onder zowel Turkse als Marokkaanse moslims flink teruggelopen. Ging in 1998 nog 44 procent van de Turken en 38 procent van de Marokkanen naar de moskee, in 2002 was dat 35 en 23 procent.
Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Moslim in Nederland dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) donderdag heeft aangeboden aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken). De Tweede Kamer had om het onderzoek gevraagd op voorstel van het GroenLinks-Kamerlid Azough.
Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geïntegreerd zijn, hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven. Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders. Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.
Godsdienst niet samen met politiek
Een minderheid (31 procent van de Turken en 35 procent van de Marokkanen) vindt dat religie ook in de publieke sfeer een rol moet spelen. Daarvan wil een overgrote meerderheid de godsdienst wel weghouden van de politiek. Slechts een zeer klein deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren is 'exclusionistisch' te noemen, wat wil zeggen dat zij religie en politiek met elkaar vermengen en het daarbij niet zo nauw nemen met de democratische rechten en vrijheden.
Het SCP verwacht dat de secularisering zich voortzet. Toch moet volgens het planbureau rekening worden gehouden met een kleine minderheid van Turken en Marokkanen die de Nederlandse samenleving als vijandig en discriminerend ervaren. Die zouden als gevolg van oplopende etnische spanningen, hun toevlucht kunnen zoeken tot illegale vormen van protest en actie.
Dat mensen zich minder betrokken voelen met hun geloof an sich vind ik goed noch slecht. Waar het mij om gaat is dat mensen respect hebben voor hun medemens. En ik heb bijvoorbeeld liever een Marokkaan die zwaar gelovig is, maar ook zijn ongelovige medemens respecteert, dan een of ander blowend zuipend tuig Marokkaantje dat voor niemand respect heeft.quote:Op donderdag 22 juli 2004 11:31 schreef schatje het volgende:
[..]
bron
Zie hier de ontwikkeling van de Euro Islam. Een teken dat het wel samen gaat met de seculiere en de moderne maatschappij. Kortom, een liberale Islam.
Goede ontwikkeling of niet?? Of wat vinden jullie ervan??
Racistischequote:Op donderdag 22 juli 2004 11:50 schreef Gia het volgende:
Dit kan ertoe leiden dat ook Moslims in Europa wat minder krampachtig met hun geloof om gaan en wat meer verwesteren. (En daar bedoel ik niet mee verslechteren!) Op den duur zal dat dus minder problemen opleveren, omdat ze niet meer zo nodig met hun geloof te koop hoeven (willen) lopen, waardoor automatisch makkelijker aansluiting gevonden wordt bij collega's, medeleerlingen, buurt, enz.....
Kortom, betere integratie.
Dit zal wel weer gezien worden als een racistische posting, maar voor wie dat wil denken, die gaat zijn gang maar.
Ik volg liever de lijn van de overheid die zegt dat de huidige kledingregels voldoen.quote:Op donderdag 22 juli 2004 11:53 schreef Matamoros het volgende:
prima
kan die doek ook af dus
Jammer, met dat laatste zinnetje verander je een prima post in een zielig huilie reactie...quote:Op donderdag 22 juli 2004 11:50 schreef Gia het volgende:
Dit zal wel weer gezien worden als een racistische posting, maar voor wie dat wil denken, die gaat zijn gang maar.
En wat is daar mis mee??quote:Op donderdag 22 juli 2004 12:43 schreef Stratos het volgende:
Betekent niet dat ze minder betrokken voelen bij hun godsdienst. Ken genoeg Turken en Marokkanen die dat allemaal thuis doen.
Behalve dan dat de betrokkenheid met het geloof onder moslims in Nederland afneemt.quote:Op donderdag 22 juli 2004 13:01 schreef Dr_Weird het volgende:
Je kunt er nog geen conlusie aan verbinden.
Tja, maar schijnbaar moet je erbij vermelden dat je een en ander niet racistisch bedoelt, omdat er hier mensen rondposten, die alles graag verkeerd opnemen. Althans, dat is mijn ervaring.quote:Op donderdag 22 juli 2004 12:48 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Jammer, met dat laatste zinnetje verander je een prima post in een zielig huilie reactie...![]()
Het moet wel een heel irritante trol zijn die jouw stuk als racistisch bestempeld. De overige users zullen je om dit stuk echt niet beschuldigen, maar zien je nu wel direct in een slachtoffer rol duiken en dat is jammer. Begint al erg te lijken op de standaard reactie van racisten: "ik zeg maar niets want anders wordt ik weer geband..."quote:Op donderdag 22 juli 2004 13:04 schreef Gia het volgende:
Tja, maar schijnbaar moet je erbij vermelden dat je een en ander niet racistisch bedoelt, omdat er hier mensen rondposten, die alles graag verkeerd opnemen. Althans, dat is mijn ervaring.
Minder kans dat de sharia hier ingevoerd wordt.quote:Op donderdag 22 juli 2004 13:02 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Behalve dan dat de betrokkenheid met het geloof onder moslims in Nederland afneemt.![]()
De enige ontwikkeling die te tolereren is.quote:Op donderdag 22 juli 2004 11:31 schreef schatje het volgende:
Kortom, een liberale Islam.
Goede ontwikkeling of niet??
En zo is het maar netquote:Op donderdag 22 juli 2004 11:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat mensen zich minder betrokken voelen met hun geloof an sich vind ik goed noch slecht. Waar het mij om gaat is dat mensen respect hebben voor hun medemens. En ik heb bijvoorbeeld liever een Marokkaan die zwaar gelovig is, maar ook zijn ongelovige medemens respecteert, dan een of ander blowend zuipend tuig Marokkaantje dat voor niemand respect heeft.
Maar goed, als deze ontwikkeling daadwerkelijk een positieve bijdrage zou leveren aan het onderlinge respect dat mensen voor elkaar hebben vind ik het prima. Maar mensen blijven mensen. En denken dat afname van geloofsovertuiging leidt tot een betere maatschappij vind ik nogal kortzichtig. Er komen altijd wel weer andere issues op (denk vandaag de dag bijv. aan de problemen die de steeds toenemende individualisering met zich mee lijkt te brengen).
Te kort door de bocht. Al zit er wel een kern van waarheid in.quote:Op donderdag 22 juli 2004 13:32 schreef dVTB het volgende:
Dit bericht toont eigenlijk aan dat moslims niet zo veel anders zijn dan christenen. Als het ze qua welvaart goed gaat, verwatert het geloof. Dat zegt veel over de manier waarop zij (zowel moslims als christenen) hun geloof beleven.
Holle woorden die totaal nergens op slaan.quote:Op donderdag 22 juli 2004 13:42 schreef R@b het volgende:
[..]
De enige ontwikkeling die te tolereren is.
Om met Pim Fortuyn te spreken: We moeten een koude oorlog voeren tegen de fundamentalistische islam.
En om met hoogleraar Afshin Eillian te spreken: De fundamentalistische islam moet in Nederland (Europa) verboden worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |