abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20782648
Mijn vraag, puur uit interesse:

Mag je als moslim zijnde organen doneren? (Dus een donorcodocil invullen)

Er schijnt aan een nieuwe wet gewerkt te worden waarin iedereen automatisch donor is, tenzij je dit aangeeft niet te willen. In het buitenland doen ze dat al en dit leverde aanmerkelijk veel meer donoren op.

Ik wil hier geen discussie over deze wet, maar commentaar van moslims zou ik wel op prijs stellen.

Los van of de Koran het wel of niet toestaat, zou jij als moslim je organen na je dood ter beschikking stellen?
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  donderdag 22 juli 2004 @ 10:27:47 #2
84309 pooier
bling bling
pi_20782929
Nee, volgens mij moeten hun altijd "heel" begraven worden.
En vaak worden ze gewoon weer in het land van herkomst begraven. (dan gaan ze wel terug)

Ik ben trouwens ook voor automatisch donor worden. Je wilt niet weten hoe blij he mensen maakt die wachten op een hart, lever of wat dan ook. Je redt er levens mee.
copyright 2006
  donderdag 22 juli 2004 @ 10:30:11 #3
43792 Miguel
No Hay Igual!
pi_20782976
* Miguel is vrijwillig donor sinds z'n 18e

Mijn islamitische collega is net vandaag op vakantie gegaan dus kan het niet vragen
pi_20783188
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 10:27 schreef pooier het volgende:
Nee, volgens mij moeten hun altijd "heel" begraven worden.
Da's lekker. Goede reden om geen zelfmoord bomaanslagen te plegen!

Maar ontopic:
Doen ze ook aan transplantatie? Mogen ze ontvangen van een donor? En als dat mag, mag de donor dan ook niet islamitisch zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door IBAZ op 22-07-2004 10:58:17 ]
  donderdag 22 juli 2004 @ 10:48:00 #5
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_20783325
Ik ben geen Islamiet maar wel van mening dat een lichaam zo ter aarde moet gaan als het gekomen is. Geen orgaandonaties dus.
pi_20783464
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 10:48 schreef succubus het volgende:
Ik ben geen Islamiet maar wel van mening dat een lichaam zo ter aarde moet gaan als het gekomen is. Geen orgaandonaties dus.
Dus jij wil weer als spermacel de grond in
pi_20783547
quote:
Betekent dat ook dat als je zelf een nieuw orgaan nodig hebt dat je dat weigert?
  donderdag 22 juli 2004 @ 11:05:09 #8
84309 pooier
bling bling
pi_20783639
quote:
Dat noem ik nou egoïstisch, wacht maar tot jij een orgaan nodig hebt en helemal niks meer kan of zelfs op sterfen ligt.
copyright 2006
pi_20783672
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 11:05 schreef pooier het volgende:

[..]

Dat noem ik nou egoïstisch, wacht maar tot jij een orgaan nodig hebt en helemal niks meer kan of zelfs op sterfen ligt.
Volgens mij wil de TS géén discussie over de wet of over het wél of geen donor zijn/worden.

Ontopic: volgens mij 'mogen' moslims geen organen afstaan.

edit: het mag dus wél, volgens onderstaande link.

http://www.student.tue.nl(...)antransplantatie.htm
  donderdag 22 juli 2004 @ 11:08:33 #10
46305 succubus
pi_20783707
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 10:54 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

Dus jij wil weer als spermacel de grond in
niet zo letterlijk nemen
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 11:00 schreef gargamel het volgende:

[..]

Betekent dat ook dat als je zelf een nieuw orgaan nodig hebt dat je dat weigert?
JA.
serieus.
pi_20783728
zal wel weer niet mogen
er mag immers niets vd islam

ik vind trouwens wel dat wie aangegeven heeft geen donor te willen zijn achteraan de lijst hoort te komen om een orgaan te ontvangen
'Silvie Meijs is de hoer van Amsterdam'.
pi_20783743
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 11:08 schreef succubus het volgende:

[..]

niet zo letterlijk nemen
[..]

JA.
serieus.
hup
wel consequent zijn en ook die bril niet opdoen, ook al ben je nog zo kippig
geen medicijnen nemen hoppa
  donderdag 22 juli 2004 @ 11:12:15 #13
46305 succubus
pi_20783781
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 11:10 schreef Matamoros het volgende:

[..]

hup
wel consequent zijn en ook die bril niet opdoen, ook al ben je nog zo kippig
geen medicijnen nemen hoppa
een bril modificeert mijn lichaam niet.
medicijnen zijn hulpmiddelen, geen permanente vervangers.
pi_20783866
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 11:12 schreef succubus het volgende:

[..]

een bril modificeert mijn lichaam niet.
medicijnen zijn hulpmiddelen, geen permanente vervangers.
als je chronisch ziek bent wel
  donderdag 22 juli 2004 @ 11:19:43 #15
65918 IBAZ
broeinest
pi_20783989
Even ontopic blijven.
De vraag was:
Mogen moslims een orgaan doneren.
Vervolgvraag was:
Mogen moslims een donororgaan accepteren, en zo ja, wat als de orgaandonor niet islamitisch is.
pi_20785026
Het lijkt me overigens idd behoorlijk egoistisch om wel op een donororgaan te rekenen als je er zelf een nodig hebt, maar deze niet wil afstaan. Ben het daarin met Matamoros eens. Dus als je geloof (Islam of wat dan ook ) verbiedt organen af te staan, ben ik ervoor deze mensen er ook geen te geven.

Ik denk dat als je de wet als volgt steld: "Geen donorcodocil, dan ook geen orgaan ZELF ontvangen wanneer nodig" er veel mensen 2x zullen nadenken en zo'n papiertje invullen.

Letterlijk gezien MAG het (zie reactie ernie09) dus wel, maar doen moslims het ook?

Ik bedoel, jongens moeten volgens de Islam ook als maagd het huwelijk in, vrouwen hoeven letterlijk volgens de Islam geen hoofddoek te dragen en Mohammed werkte zijn halve leven onder een vrouw. Ook mogen moslims niet in niet-moslimlanden gaan wonen volgens de Koran.

Aan bovenstaande houden de meeste moslims zich niet, dus hoe zit het in het algemeen dan met orgaandonatie?

Welke moslim geeft me uitleg?
pi_20785071
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 11:09 schreef Matamoros het volgende:
zal wel weer niet mogen
er mag immers niets vd islam
Dat klopt. Er mag niets van de Islam.
pi_20785169
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 12:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dat klopt. Er mag niets van de Islam.
wat voor tradities hebben jullie dan?

'nou, dan gaan we heel gezellig met z'n allen allerlei dingen niet eten'
'en bij hele jonge jongens hakken we een stuk van de lul eraf'

hansje teeuwen
pi_20785258
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 12:09 schreef Matamoros het volgende:

[..]

wat voor tradities hebben jullie dan?

'nou, dan gaan we heel gezellig met z'n allen allerlei dingen niet eten'
'en bij hele jonge jongens hakken we een stuk van de lul eraf'

hansje teeuwen
Ik heb nooit gezegd dat wij tradities hebben. Moslims mogen namelijk niets en hebben ook geen traditie.
pi_20785352
@ KirmiziBeyaz

Probeer me eens uit te leggen hoe dat nou zit binnen de Islam? Ik geloof dat jij (moslim toch?) er meer "inzit" dan de rest hier (met alle respect hoor)
pi_20785409
@ Ernie09

Je link lijkt juist het tegenovergestelde te bewijzen:
quote:
Afgeleid van de hierboven beschreven gevallen wordt de transplantatie van vitale organen, die levens kunnen redden, zoals het hart, lever, nieren of longen van een overleden persoon wiens bloed beschermt wordt, naar een ander persoon wiens leven ervan afhangt niet toegestaan Dit geldt zowel voor een moslim, een Dhimmi (burger van een Islamitische staat), een Mu'ahid (mensen die een verdrag hebben met een Islamitische staat) of een Musta'min (elk individu die de staat met toestemming binnenkomt)...
Dus moslims mogen geen organen afstaan.

Mogen ze ze wel ontvangen dan? (dat zou krom zijn)
  donderdag 22 juli 2004 @ 21:24:21 #22
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_20795984
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 10:07 schreef Mr.Spock het volgende:
Mag je als moslim zijnde organen doneren? (Dus een donorcodocil invullen)
Los van of de Koran het wel of niet toestaat, zou jij als moslim je organen na je dood ter beschikking stellen?
Hadden ze toen al orgaandonatie
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  donderdag 22 juli 2004 @ 21:30:03 #23
60090 Akkersloot
pi_20796082
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 11:07 schreef ernie09 het volgende:

edit: het mag dus wél, volgens onderstaande link.

http://www.student.tue.nl(...)antransplantatie.htm
"Het goddelijke oordeel over orgaantransplantatie".

Dus een goddelijke oordeel in de orgaandonatie-tijd. Dus David Koresh is toch een profeet ?
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  donderdag 22 juli 2004 @ 21:41:26 #24
60090 Akkersloot
pi_20796292
Moslims geloven, net als christenen en joden, in "de laatste dag" (de dag des oordeels). "De verweerde botten komen dan uit de grond en het vlees en de huid groeit weer aan".

Dus willen ze ook heel de grond in.

Na dat ongeluk in de Amercentrale Geerttruidenberg werd er sectie uitgevoerd om de doodsoorzaak vast te stellen. En de familie was om die reden heel erg boos.

Om de één of andere reden geloven extremistische moslims dat je na een zelfmoordaanslag direkt naar het paradijs gaat.
  donderdag 22 juli 2004 @ 21:47:16 #25
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_20796403
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 10:07 schreef Mr.Spock het volgende:
Er schijnt aan een nieuwe wet gewerkt te worden waarin iedereen automatisch donor is, tenzij je dit aangeeft niet te willen. In het buitenland doen ze dat al en dit leverde aanmerkelijk veel meer donoren op.
Volgens mij bestaat deze wet al jaren. Ik weet nog dat we een jaar of 5 of 6 geleden formulieren thuisgestuurd kregen voor de donorregistratie waarin je automatisch Donor werd, tenzij je op het formulier kenbaar maakte dat je dit niet wil.

Voor zover ik weet mogen moslims geen organen doneren. Dit is overigens niet alleen bij moslims zo, ook de Jehova's Getuigen willen niks doneren, en zij willen zelfs niks ontvangen. Ook zijn er strenge Christenen waarbij orgaan donatie niet toelaatbaar is, en ook het ontvangen ervan in kwestie wordt gesteld omdat men geen orgaan wil van een niet-Christen ofzoiets.....

Ik weet in ieder geval het verhaal van een Jehova's getuige die enkele maanden na een bloedtransfusie (autoongeluk) zelfmoord pleegde met de bloedtransfusie als voornaamste reden in zijn afscheidsbrief. Op zich moet je als ziekenhuis natuurlijk wensen respecteren, en in dit geval hadden ze de brief die hij bij zich droeg niet gelezen...... waarin stond God z'n werk te laten doen. Andere morele discussie natuurlijk.

Wat mij betrefd: Haal mijn lichaam maar leeg als ik dood ben! En een ander orgaan is ook welkom als ik daardoor weer een jaartje of 15 erbij krijg!
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_20796543
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 21:47 schreef maartena het volgende:
Voor zover ik weet mogen moslims geen organen doneren. Dit is overigens niet alleen bij moslims zo, ook de Jehova's Getuigen willen niks doneren, en zij willen zelfs niks ontvangen. Ook zijn er strenge Christenen waarbij orgaan donatie niet toelaatbaar is, en ook het ontvangen ervan in kwestie wordt gesteld omdat men geen orgaan wil van een niet-Christen ofzoiets.....
Mensen die niet doneren mogen wat mij betreft ook gewoon geweigerd worden als ZIJ een orgaan nodig hebben. Laat ons maar de mensen die sociaal zijn helpen.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  donderdag 22 juli 2004 @ 21:55:36 #27
60090 Akkersloot
pi_20796592
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 21:47 schreef maartena het volgende:
Volgens mij bestaat deze wet al jaren. Ik weet nog dat we een jaar of 5 of 6 geleden formulieren thuisgestuurd kregen voor de donorregistratie waarin je automatisch Donor werd, tenzij je op het formulier kenbaar maakte dat je dit niet wil.
Dat is niet het geval. Als je niets terug stuurde ben je géén donor.
quote:
Ik weet in ieder geval het verhaal van een Jehova's getuige die enkele maanden na een bloedtransfusie (autoongeluk) zelfmoord pleegde met de bloedtransfusie als voornaamste reden in zijn afscheidsbrief.
Je kind zou zo maar geindoctrineerd zijn.
quote:
Op zich moet je als ziekenhuis natuurlijk wensen respecteren, en in dit geval hadden ze de brief die hij bij zich droeg niet gelezen...... waarin stond God z'n werk te laten doen.
Dus bij Jehova's mag euthenasie weer wel. Of heet het dan anders
quote:

Wat mij betrefd: Haal mijn lichaam maar leeg als ik dood ben! En een ander orgaan is ook welkom als ik daardoor weer een jaartje of 15 erbij krijg!
Idem.
  donderdag 22 juli 2004 @ 21:57:20 #28
60090 Akkersloot
pi_20796633
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 21:53 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
Mensen die niet doneren mogen wat mij betreft ook gewoon geweigerd worden als ZIJ een orgaan nodig hebben. Laat ons maar de mensen die sociaal zijn helpen.
Weet je dat dat in Nederland verboden is. Je mag géén eisen stellen aan de ontvangers van jouw organen.
pi_20797079
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 21:57 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Weet je dat dat in Nederland verboden is. Je mag géén eisen stellen aan de ontvangers van jouw organen.
Schandalig. Mensen die wegens religieuze redenen geen organen willen doneren hebben er zo te zien geen problemen mee om organen te ontvangen. Puur egoisme. Als je je eigen organen niet beschikbaar stelt, moet je ook niet verwachten dat iemand anders dat voor jou doet, punt.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  donderdag 22 juli 2004 @ 22:35:36 #30
60090 Akkersloot
pi_20797431
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 22:19 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
Schandalig. Mensen die wegens religieuze redenen geen organen willen doneren hebben er zo te zien geen problemen mee om organen te ontvangen. Puur egoisme. Als je je eigen organen niet beschikbaar stelt, moet je ook niet verwachten dat iemand anders dat voor jou doet, punt.
Maar je mag in Nederland geen eisen stellen aan de ontvangers van je organen.

Natuurlijk moet het snel mogelijk veranderd worden. Mensen moeten zelf kunnen bepalen wat er met hun organen gebeurd ! Al is het alleen maar dat je organen beschikbaar komen voor mensen die zelf ook donor willen zijn.
pi_20943940
Grote onzin. Moslim of niet, ik zou niet willen dat mijn organen gaan naar iemand die de zijne niet wil doneren. punt.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 08:21:32 #32
65918 IBAZ
broeinest
pi_20947268
Toch is de oorspronkelijke vraag nog steeds niet beantwoord.
De vraag was:
Mogen moslims een orgaan doneren.
Vervolgvraag was:
Mogen moslims een donororgaan accepteren, en zo ja, wat als de orgaandonor niet islamitisch is.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 16:22:19 #33
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20957028
De meeste mensen met behoefte aan een donororgaan in de golf staten kopen die in de fillepijnen van niet moslims.
Moslims doen zelf niet aan donatie, dan kom je niet compleet in de hemel ofzoiets was het, dat lijkt ze alleen niet te stoppen zich op te blazen in bussen.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  vrijdag 30 juli 2004 @ 18:31:12 #34
60090 Akkersloot
pi_20959596
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 16:22 schreef HarigeKerel het volgende:
Moslims doen zelf niet aan donatie, dan kom je niet compleet in de hemel ofzoiets was het, dat lijkt ze alleen niet te stoppen zich op te blazen in bussen.
Alleen zakken met varkensvet zouden ze wel afschrikken.
pi_20979337
Even offtopic over die zelfmoordaanslagen enzo:
Ik meende ooit gehoord te hebben dat je je dan opoffert voor je geloof, dus aan Allah. Dan kom je hoe dan ook in de hemel en krijg je 77 maagden ter beschikking [Iets meer of minder kan ook, het waren er véél]. Ik weet niet of dat waar is of niet, dus als ik het fout heb, corrigeer me maar
  zaterdag 31 juli 2004 @ 19:40:16 #36
60090 Akkersloot
pi_20979649
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 19:24 schreef MarSuperstar het volgende:
Even offtopic over die zelfmoordaanslagen enzo:
Ik meende ooit gehoord te hebben dat je je dan opoffert voor je geloof, dus aan Allah. Dan kom je hoe dan ook in de hemel en krijg je 77 maagden ter beschikking [Iets meer of minder kan ook, het waren er véél]. Ik weet niet of dat waar is of niet, dus als ik het fout heb, corrigeer me maar
Ik dacht van 72.

Volgens mij staat het niet in de koran maar ergens in de hadiths (de overleveringen van de "profeet").
pi_20979663
Zie je wel dat het er veel waren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')