bron: http://www.commondreams.org/headlines03/0508-02.htmquote:In his article, Hersh wrote that Strauss believed the world to be a place where ''isolated liberal democracies live in constant danger from hostile elements abroad'', and where policy advisers may have to deceive their own publics and even their rulers in order to protect their countries.
Shadia Drury, author of 1999's 'Leo Strauss and the American Right', says Hersh is right on the second count but dead wrong on the first.
''Strauss was neither a liberal nor a democrat,'' she said in a telephone interview from her office at the University of Calgary in Canada. ''Perpetual deception of the citizens by those in power is critical (in Strauss's view) because they need to be led, and they need strong rulers to tell them what's good for them.''
''The Weimar Republic (in Germany) was his model of liberal democracy for which he had huge contempt,'' added Drury. Liberalism in Weimar, in Strauss's view, led ultimately to the Nazi Holocaust against the Jews.
Like Plato, Strauss taught that within societies, ''some are fit to lead, and others to be led'', according to Drury. But, unlike Plato, who believed that leaders had to be people with such high moral standards that they could resist the temptations of power, Strauss thought that ''those who are fit to rule are those who realize there is no morality and that there is only one natural right, the right of the superior to rule over the inferior''.
Nee, uiteindelijk moet je het zien als een groep mensen die vinden dat de liberale democratie in de VS net zo zwak is als destijds de Weimar republiek. Het staat bloot aan decadentie en dit weer kan leiden tot een regime zoals dat van Hitler. Om dit te voorkomen moet de samenleving weer veranderd worden in een authoritaire democratie (at best) waarin iedereen weer zijn plaats kent. Dit laatste zorgt voor de overlapping met het heel wat minder intellectuele redneck conservatisme, dat ook hier in den lande op dit moment populair is. Bijzondere aan neoconservatisme is dat het uitgaat van een soort Nietzscheaanse filosofie en daarbij dat de heersers een soort (Machiavellistische) filosofen-koningen moeten zijn zoals in Plato's Republiek. Ze staan vijandig tegen de Verlichting, omdat dit de nihilistische filosofische traditie bloot heeft gelegd. De traditie die zegt dat er geen goden, moraal of verankering van de maatschappij in natuurrecht concepties is. Volgens hen kunnen gewone mensen niet omgaan met deze kennis, daar worden ze slap, decadent en volgevreten van.quote:Op donderdag 22 juli 2004 09:18 schreef Akkersloot het volgende:
Neoconservatief. Is dat niet progressief maar alleen afhankelijk van het tijdperk dat dan toevallig (links) progressief heet.
Die site is uit de air gehaald blijkbaar.quote:Op donderdag 22 juli 2004 00:40 schreef OllieA het volgende:
Hm, dit is nogal wat. Ik heb me een klein beetje ingelezen en geef een quote en een link:
[..]
bron: http://www.commondreams.org/headlines03/0508-02.htm
En dat zijn dan de mensen achter Bush, blijkbaar. Antidemocratisch, esoterisch, kabbalistisch zelfs, nogal griezelig inderdaad...
Eigenlijk is dit een tvp![]()
Strauss zag eind jaren twintig, als jonge, joodse student van ondermeer Heidegger, de liberaal-democratische Weimarrepubliek uiteenvallen. In dit, met de huidige tijdgeest, 'vergelijkbare' klimaat van ondergangsgedachten (Fukuyama's 'het einde der geschiedenis'), revolutionair gezind conservatisme en heideggeriaanse 'destructie' van de westerse metafysische traditie, ontwikkelt Strauss zijn eigen kritische houding tegenover het moderne liberalisme, die hij trouwens de rest van zijn filosofisch leven consequent volhoudt.quote:Op woensdag 21 juli 2004 20:13 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens even een onduidelijkheid wegwerken. De Jaffist Straussians zijn absolutisten in de zin dat zij weliswaar meegaan met Strauss dat er geen goden etc. zijn, maar wel in absolute zin geloven dat de Westerse samenleving de beste is. Dit idee hoeft aldus hen niet in geheime genootschapjes worden doorgegeven, maar kan ook gewoon in "the open" beleden worden. Hetgeen zij dus ook doen, d.m.v. een website bijv. Doel is om à la Reagan een zeer krachtige defensie op poten te zetten, via diplomatieke middelen de banden met bevriende mogendheden aan te halen en vijandige mogendheden en vijandelijke tendenties in bevriende naties te ondermijnen en de Amerikaanse conservatieve way of life overal te propageren. De Jaffist Straussians noemen zich, en petit comité, Nietzscheanen, wrs zoals een zeer gewaardeerde mede-Fok!ker en vrijdenker eveneens van zichzelf denkt..
quote:Third Principle: Aggressive Nationalism
Like Thomas Hobbes, Strauss believed that the inherently aggressive nature of human beings could only be restrained by a powerful nationalistic state. "Because mankind is intrinsically wicked, he has to be governed," he once wrote. "Such governance can only be established, however, when men are united -- and they can only be united against other people."
Not surprisingly, Strauss' attitude toward foreign policy was distinctly Machiavellian. "Strauss thinks that a political order can be stable only if it is united by an external threat," Drury wrote in her book. "Following Machiavelli, he maintained that if no external threat exists then one has to be manufactured (emphases added)."
Met de politieke leer van Strauss kunnen de mondiale pretenties van de VS eerder worden gezien als een tirannieke uitvloeisel van het modernisme, waarbij iedere vorm van politiek om zeep wordt geholpen (zo'n zelfde diametrale 'verbastering' van een leer zagen we ook al bij Nietzsche, waar zoals bekend de de latere nazi-ideologie zich geheel in kon 'uitleven'). Hoe zijn dit soort misvattingen te verklaren?quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:02 schreef Ryan3 het volgende:
Nog maar een linkje. Hoe meer ik over dit gezelschap te weten kom, hoe ongeruster ik word... Dit is echt slecht.
Sorry hoor, maar de leer van Strauss is weliswaar wazig en multi-interpretabel, maar het esoterisme (voortkomend uit interpretatie van het proces tegen Socrates), zijn pre-occupatie met pre-moderne (m.n. klassieke) filosofie, Machiavelli en zijn nihilistische boodschap staan buiten kijf. Dit maakt hem een anti-modernist. Hij neemt uitdrukkelijk afstand van de Verlichting. Nietzsche kun je ook als anti-modernist beschouwen imo. De Jaffist Straussians noemen elkaar niet voor niets Nietzscheanen...quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:55 schreef lucida het volgende:
[..]
Met de politieke leer van Strauss kunnen de mondiale pretenties van de VS eerder worden gezien als een tirannieke uitvloeisel van het modernisme, waarbij iedere vorm van politiek om zeep wordt geholpen (zo'n zelfde diametrale 'verbastering' van een leer zagen we ook al bij Nietzsche, waar zoals bekend de de latere nazi-ideologie zich geheel in kon 'uitleven'). Hoe zijn dit soort misvattingen te verklaren?
Hoe meer ik van jou lees, hoe meer verbazing het wekt. Het is toch nog niet zo lang geleden dat jij, mogelijk bij gebrek aan een adequaat weerwoord, jezelf nogal laatdunkend uitliet over iemand als David Icke, terwijl je wel weer tamelijk gecharmeerd schijnt te zijn van Moore. Eerstgenoemde schrijft zijn boeken echter juist voor mensen die er een zelfde soort achterdocht op nahouden als jij. En waar bovendien ook nog eens een groot deel van jouw ongerustheid mee kan worden weggenomen en zo niet, dan in elk geval bevestigd worden!quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:02 schreef Ryan3 het volgende:
Nog maar een linkje. Hoe meer ik over dit gezelschap te weten kom, hoe ongeruster ik word... Dit is echt slecht.
[..]
Het is de subscript die aan de url blijft hangenquote:Op donderdag 22 juli 2004 13:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die site is uit de air gehaald blijkbaar..
Strauss kende ik al, maar was nooit dieper op hem in gegaan. Tot mijn grote verbazing word ik nu een zee van websites ingezogen, die de claims van de samenzweringstheoretici iig iets rationeler maken. Of laat ik het zo zeggen het is niet allemaal op redneck waanzin gebaseerd. Ik merk dat er meer anti-Strauss websites zijn dan neutrale of pro-Strauss websites. De anti-Strauss websites houden het verhaaltje dat ik in OP heb gezet, met enkele variaties; de pro-Strauss websites houden vol dat hij juist een verdediger was de liberale democratie. Het vervelende van alle websites is dat er melding wordt gemaakt van het feit dat Strauss een groot aanhanger was van het esoterisme, the hindden agenda, waarmee zoveel wordt gezegd dat zijn echte leer slechts van leermeester op leerling kon worden doorgegeven. Merthode is als volgt: in bijv. zijn boek Natural law and History staan enkele eigenaardige catch phrases die alleen de getalenteerden opvallen. Deze gaan bij hun professor dan vragen hoe dit zit en worden dan eventueel ingewijd.quote:Op donderdag 22 juli 2004 21:13 schreef lucida het volgende:
[..]
Hoe meer ik van jou lees, hoe meer verbazing het wekt. Het is toch nog niet zo lang geleden dat jij, mogelijk bij gebrek aan een adequaat weerwoord, jezelf nogal laatdunkend uitliet over iemand als David Icke, terwijl je wel weer tamelijk gecharmeerd schijnt te zijn van Moore. Eerstgenoemde schrijft zijn boeken echter juist voor mensen die er een zelfde soort achterdocht op nahouden als jij. En waar bovendien ook nog eens een groot deel van jouw ongerustheid mee kan worden weggenomen en zo niet, dan in elk geval bevestigd worden!![]()
Nou, ja duidelijk is iig wat er achter de machinaties van de Bush regering zit om de scheiding tussen kerk en staat in eigen land zo'n beetje op te heffen. Sluit ook mooi aan op Balkenende's agenda, zoals luuucida al opmerkte...quote:Op donderdag 22 juli 2004 21:35 schreef OllieA het volgende:
[..]
Het is de subscript die aan de url blijft hangen
Zo dus: http://www.commondreams.org/headlines03/0508-02.htm
Strikt genomen heb ik het niet over Balkenende's agenda gehad, maar spreek ik over de eerste stappen die hij - zij het schoorvoetend - op het pad van 'globaal' leiderschap schijnt te zetten.quote:Op donderdag 22 juli 2004 21:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou, ja duidelijk is iig wat er achter de machinaties van de Bush regering zit om de scheiding tussen kerk en staat in eigen land zo'n beetje op te heffen. Sluit ook mooi aan op Balkenende's agenda, zoals luuucida al opmerkte...
Wat ben je toch een vervelend usertje hè. Niet alleen iemand beschuldigen van textverdraaiing, maar en passant nog even iemand ongefundeerd van oppervlakkigheid beschuldigen. Nee, jij gaat lekker de diepte in...quote:Op donderdag 22 juli 2004 22:17 schreef lucida het volgende:
[..]
Strikt genomen heb ik het niet over Balkenende's agenda gehad, maar spreek ik over de eerste stappen die hij - zij het schoorvoetend - op het pad van 'globaal' leiderschap schijnt te zetten.
Trouwens met betrekking tot jouw quote wanneer is iets duidelijk, wanneer verklaard? Als ik op de voorlopige stapjes van Ryan3 afga, is een en ander bepaald niet factisch, kent het weinig 'betekenis', maar is het wel gelardeerd met veel vrijpostige tekstverfraaiing en of -verdraaiing, waarmee hij natuurlijk royaal tegemoet komt aan de links-liberale ressentimenten van zijn post-communistische ziel.
Veel van zijn observaties zijn tot nu toe in morele vooroordelen en angsten blijven steken, en weinig heeft hij zich nog écht in de diepte gewaagd, (getuige ook zijn uitspraak, quote: "Strauss kende ik al, maar was nooit dieper op hem in gegaan.") jammer genoeg in tegenstelling tot hetgeen KP elders van hem lijkt te beweren. En naar ik mag aannemen geldt dit ook in de zelfde mate voor wat zijn sub-commentaartjes t.a.v. de filosofie van Nietzsche betreft!
Ryan3 hoe kom je er bij dat ik jou ergens van zou durven beschuldigen? Ik schrijf quote:een en ander is bepaald niet factisch, kent het weinig 'betekenis', maar is het wel gelardeerd met veel vrijpostige tekstverfraaiing en of -verdraaiing - het is toch duidelijk dat dit slaat op hetgeen je schrijft en niet op jou als persoon.quote:Op donderdag 22 juli 2004 22:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat ben je toch een vervelend usertje hè. Niet alleen iemand beschuldigen van textverdraaiing, maar en passant nog even iemand ongefundeerd van oppervlakkigheid beschuldigen.
Jij schrijft alles linea recta over uit een artikeltje dat beweert dat Strauss slecht begrepen wordt door zijn aanhangers hè. Zoals dit artikeltje. En dan van mij beweren dat ik oppervlakkig ben. Ga je schamen met je diagnostiek en je therapie. Letterlijk overgenomen zo wat.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:07 schreef lucida het volgende:
[..]
Ryan3 hoe kom je er bij dat ik jou ergens van zou durven beschuldigen? Ik schrijf quote:een en ander is bepaald niet factisch, kent het weinig 'betekenis', maar is het wel gelardeerd met veel vrijpostige tekstverfraaiing en of -verdraaiing - het is toch duidelijk dat dit slaat op hetgeen je schrijft en niet op jou als persoon.
Bovendien ben ik ook nog extra omzichtig met mijn formuleringen, om door het gebruik van termen als 'een en ander', of 'gelardeerd met veel' zoveel mogelijk absolutismen te voorkomen - en beweer ik dus niet dat álles wat jij schrijft een tekstverfraaiing en of - verdraaiing is, en dat is uiteindelijk ook gewoon wat er staat! Als er alleen maar verfraaing had gestaan, had je dat dan ook als een beschuldiging opgevat?
Wie jij precies met 'je' bedoelt zul je nog wel willen uitleggen, en misschien ook hoe dat 'bredere' perspectief er dan uitziet?quote:Op donderdag 22 juli 2004 22:45 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens word je idd wel een beetje bij gepraat over Nietzsche en vallen de door jou gedane uitspraken op dit forum wel in een breder perspectief...
"Je" dat is iedereen die weleens wat van je leest. En breder perspectief, precies zoals ik het bedoel, de "strijd om de strijd" om de decadente gedachten van de slappe Westerse mens uit te bannen. Het is allemaal rhetoriek van de koude grond van een anti-modernist.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:18 schreef lucida het volgende:
[..]
Wie jij precies met 'je' bedoelt zul je nog wel willen uitleggen, en misschien ook hoe dat 'bredere' perspectief er dan uitziet?![]()
Ik ben toch niet verplicht om alles via Google op te zoeken. Ik put uit de bronnen die mij ter beschikking staan, en daar is niets mis mee!quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij schrijft alles linea recta over uit een artikeltje dat beweert dat Strauss slecht begrepen wordt door zijn aanhangers hè. Zoals dit artikeltje. En dan van mij beweren dat ik oppervlakkig ben. Ga je schamen met je diagnostiek en je therapie. Letterlijk overgenomen zo wat.
Dat ga jij allemaal uit je filosofische magazine overschrijven terwijl je het gewoon even kan linken of pasten???quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:22 schreef lucida het volgende:
[..]
Ik ben toch niet verplicht om alles via Google op te zoeken. Ik put uit de bronnen die mij ter beschikking staan, en daar is niets mis mee!
Ontdek de verschillen.quote:Waar komt de ideologie van de neoconservatieve regering-Bush vandaan?
Een stamboomonderzoek stuit op de Duits-joodse filosoof Leo Strauss, die school maakte aan de universiteit van Chicago. Maar de meester is verkeerd begrepen. Zijn kritische diagnose van de moderniteit is verworden tot een koortsige dadendrang de wereld te herscheppen.
[…] Leo Strauss (1899-1973), de Duits-joodse politiek filosoof die eind jaren dertig vluchtte naar de verenigde Staten, waar hij ondermeer doceerde aan de universiteit van Chicago. Het was aan deze universiteit, en onder zijn vleugels, waar enkele studenten – de zogeheten straussians – zich ontwikkelden tot de invloedrijke ontwerpers én uitvoerders van het hedendaagse neoconservatisme. […] Of de ‘straussians’ de meester goed hebben begrepen, is echter zeer de vraag. Met de politieke leer van Strauss kunnen de mondiale pretenties van de Verenigde Staten eerder worden egzien als een tiranniek uitvloeisel van het modernisme, waarbij iedere vorm van politiek om zeep wordt geholpen. Hoe is deze misvatting te verklaren?
Strauss zag eind jaren twintig, als jonge, joodse student van onder meer Martin Heidegger, de liberaal-democratische Weimarrepubliek uiteenvallen. In dit klimaat van ondergangsgedachten, revolutionair gezind conservatisme en heideggeriaanse ‘destructie’ van de westerse metafysische traditie ontwikkelt Strauss zijn eigen kritische houding tegenover het moderne liberalisme, die hij de rest van zijn folosofisch leven consequent volhoudt.
De meest in het oog springende symptomen van deze crisis zijn relativisme en nihilisme – een cultuur van ‘anything goes’ [‘alles moet kunnen’] waaruit de klassieke fundamentele vraag naar het goede leven is verdreven door vermaak en spektakel. […]
Is de filosofie van Strauss voornamelijk bedoeld als diagnostiek van de moderne tijd, ergens in de Amerikaanse receptie moet zijn werk zijn opgevat als een therapie. Strauss zelf was zeer terughoudend om aan zijn werk politieke consequenties te verbinden. […]
De neoconservatieve revolutie in de Verenigde Staten voorzag het zwakke politieke mandaat van president Bush van een krachtige ideologie [… aan de hand van…] een wereldorde die wordt egschapen naar voorbeeld van wat de neoconservatieven zien als ‘American values’.
Het wrange van dit verhaal is dat dit precies een van de dingen is waar Leo Strauss voor waarschuwt. […] De kritiek van Strauss op het modernisme houdt in dat het Westen, in zijn ijver om geschiedenis te maken, de ‘spanning’ is vergeten die uitgerekend de bron vormt van de westerse beschaving: de klassieke Atheense filosofie en de joods-christelijke monotheïstische traditie. [… H]et is in de tegenstelling van Athene (filosofie) en Jeruzalem (religie) dat men het goede leven vorm geeft.
In de moderne tijd […] is deze vraag naar het goede leven ingeruild voor een poging een samenleving zonder tegenstellingen te scheppen, met behulp van wetenschap en technologie. De netelige kwestie van het goede leven, waar Athene en Jeruzalem hun tegengestelde antwoorden op gaven, worden ingekapseld. […]
De Amerikaanse neoconservatieve beweging toont zich in zijn kritiek op het relativisme een volgeling van Strauss, maar de draconische oplossing valt precies onder de cultuurkritiek op het modernisme van de joodse denker. Ze bedrijven moreel decisionisme, waarbij het belangrijker is dát er morele waarden zijn, dan dat het goede, doordachte morele beginselen zijn – uitgerekend datgene waar Strauss voor waarschuwt. De ‘vergeten’ vraag naar het goede wordt ingeruild voor het streven naar een wereldorde. De illusie daarbij is dat in deze nieuwe wereld alle problemen zijn opgelost. De neoconservatieven bedrijven ‘messiaanse politiek’, een modernistische utopie bij uitstek. Strauss spreekt in dat opzicht van het gevaar van een ‘koorts van het decisionisme’ – een verheerlijking van het momentum in de verdwaasde opvatting dat een wereld zonder tegenstellingen mogelijk is. […]
In het Midden-Oosten dreigt een fusie tussen moslimfundamentalisme en pan-Arabisch nationalisme, als enig mogelijke antwoord op wat men niet anders kan zien dan een waarde-imperialisme van de Verenigde Staten.
Inderdaad onze hoogste inzichten moeten - en terecht! - als dwaasheden en eventueel als 'misdaden' klinken, als ze langs een verboden weg degenen ter ore komen die er niet voor geschapen en voorbeschikt zijn.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
"Je" dat is iedereen die weleens wat van je leest. En breder perspectief, precies zoals ik het bedoel, de "strijd om de strijd" om de decadente gedachten van de slappe Westerse mens uit te bannen. Het is allemaal rhetoriek van de koude grond van een anti-modernist.
quote:Europeans do not understand the curious civilisation that the current America is becoming, and the grip that a visceral and idiosyncratic conservatism has on its national discourse. They especially do not understand the undercurrents of an increasingly self-confident and subtle racism that is its own variant of the forces that in Europe gave us Le Pen and Pim Fortuyn. George Bush Jnr is a chip off the old multilateralist, transatlantic establishment, runs the European argument. He may seem hawkishly conservative but, in the end, he seeks UN resolutions like other American Presidents. Even at home, his bark is worse than his bite.
Wrong, wrong and wrong again. Anyone who thinks the Tory party is 'nasty' has not encountered contemporary American republicanism. Georgia's Republican Party, for example, is now lead by Ralph Reed, a long-time crusader against abortion, divorce and single parent families. He would regard last week's vote in the House of Lords allowing unmarried and gay couples to adopt as the work of Satan. He is part of US conservatism's ideological hard core.
Het lijken wel POLFokkers.quote:Nor do the Conservatives' ambitions stop there. Following the ideas of the high priest of ultra conservatism, Leo Strauss, they want to construct a republic of 'moral', god-fearing citizens who adhere to traditional virtues, rewarding the rich who can only have become rich through the virtue of hard work and penalising the poor who are only poor because of their own fecklessness.
Even voor de duidelijkheid er bestaat ook nog zoiets als linken en bewerken! Het vertoonde niet voor niks zoveel raakvlakken met jouw OP dus dat pasten is ook jou niet vreemd.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat ga jij allemaal uit je filosofische magazine overschrijven terwijl je het gewoon even kan linken of pasten???
[..]
Ontdek de verschillen.
Ik zou ondergronds gaan als ik jou was, net als Leo Strauss, want de filosofen-koningen kunnen door het gewone volk toch niet begrepen worden.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:27 schreef lucida het volgende:
[..]
Inderdaad onze hoogste inzichten moeten - en terecht! - als dwaasheden en eventueel als 'misdaden' klinken, als ze langs een verboden weg degenen ter ore komen die er niet voor geschapen en voorbeschikt zijn.
Weinig bewerking, weinig eigen woorden. Kan ook niet, want voordat jij dat artikeltje, in je tijdschriftje of op inet, gelezen had wist je ook niet bijster veel van de Straussians. Misschien dat ene artikeltje een jartje geleden in de Volkskrant...quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:29 schreef lucida het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid er bestaat ook nog zoiets als linken en bewerken!
Breakfast served:quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:22 schreef lucida het volgende:
[..]
Ik ben toch niet verplicht om alles via Google op te zoeken. Ik put uit de bronnen die mij ter beschikking staan, en daar is niets mis mee!
Ik heb uit het ondergrondse van Dostojevski gelezen. Ik kan je verzekeren dat ik geen enkele hunkering koester naar een communistische heilstaat - hoe post-modern ook!quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zou ondergronds gaan als ik jou was, net als Leo Strauss, want de filosofen-koningen kunnen door het gewone volk toch niet begrepen worden..
Nou het is wel eens aardig om het conservatisme in het daglicht te zetten, nu dit, ook op Fok!, opgeld doet. 1 variant is dus het neoconservatisme. In Europa bestaat het niet echt, het lijkt ook een typisch Amerikaanse vrij cynische affaire te zijn, waarmee je idd bijna het conspiracy-kliekje mee in gezogen wordt. Iig is het aan de andere kant weer leerzaam om te zien wat achter de ideeën zit die de wereld nu lijken te overspoelen... De ware spijtoptanten van de Verlichting zijn niet links, maar rechts.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:28 schreef OllieA het volgende:
Ryan, een vraag, waar wil je heen met dit topic? Ik zit over een en ander te lezen op het net, en het is allemaal intrigerend, maar heeft ook een hoog conspiracygehalte waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet. Bush wordt dus blijkbaar omringd door zowel antidemocratische kabbaliststen met een geheime agenda, als door born-again christians. Griezelig, maar, tja...
Overigens ook nog een aardig stukje in de Observer van 2002, waar onze Pim ook nog wordt genoemd![]()
[..]
[..]
Het lijken wel POLFokkers.
http://observer.guardian.(...),6903,836999,00.html
Wat zo'n topic niet al aan aangename verrassingen te bieden heeft. Ik vind het plaatje in een woord geweldig! ' Royal Food for thought'...quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:32 schreef Jolie_Coeur het volgende:
[..]
Breakfast served:
[afbeelding]
Stil protest om ook meer met onze melkpakken te doen.
De film was ook werkelijk bijzonder... slecht.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:38 schreef lucida het volgende:
[..]
Wat zo'n topic niet al aan aangename verrassingen te bieden heeft. Ik vind het plaatje in een woord geweldig! ' Royal Food for thought'...![]()
quote:Het transatlantisch bondgenootschap ligt, zeker na de oorlog in Irak, in duigen. Dat is de schuld van de neoconservatieven die de politiek van president verzinnen, wordt gezegd. Er is sprake van een reeks inschattingsfouten van Europa zelf, meent H.J.A. Hofland.
[… Neoconservatieven,] zo noemen zich sinds een jaar of dertig de Amerikaanse intellectuelen die, vaak na een radicaal links begin als trotskist of communist, of gewoon liberals, tot een behoudend universalistisch denken zijn bekeerd. Dat is niet nieuw en niet typisch Amerikaans. In Europa had en heb je ze ook. De oorsprong van het neoconservatisme ligt in de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog, de periode van de ideologische verwarring, de jaren waarin de krachtmeting tussen het sovjetimperium en het democratische Westen begon.
Ieder neoconservatisme is een verweer naar twee kanten: de buitenlandse vijand en zijn handlangers binnen de grenzen. […]
Het neoconservatisme verschijnt voor het eerst onder deze naam begin jaren zeventig, opnieuw als reactie, maar nu tegen ‘verwording’ van politiek, cultuur en maatschappij in en door de ‘jaren zestig’. […]
Dit neoconservatisme heeft dus zijn oorsprong in nationale, binnenlandse toestanden. Dat is niet typisch Amerikaans. […] Norman Podhoretz […] publiceerde een essay, The Present Danger, waarin hij uitlegt waarom een binnenlandse revolutie noodzakelijk is.
Amerika, in de nadagen van president Carter, was een gedemoraliseerde natie. Het wachten was op de verlosser. Die verscheen in de persoon van Ronald Reagan, de ongecompliceerde patriot met als boodschap It’s morning again in America. Zijn politieke filosofie en de hoofdlijnen van zijn binnen0 en buitenlandse politiek droegen een neoconservatieve signatuur.
[… jaren negentig …] Zie bijvoorbeeld The New York Post, het ochtendblad dat op zijn opiniepagina’s het neoconservatieve denken het zuiverst uitdraagt […] en de het huisorgaan van de neoconservatieven, The Washington Weekly. […]
Misschien zou alles zich meer langs de lijnen der geleidelijkheid hebben ontwikkeld, als de Twin Towers er nog hadden gestaan. […] Voor de neoconservatieven is de aanval de definitieve bevestiging van hun absolute gelijk. […]
De vroegere bondgenoten van amerika hebben tientallen redenen om zich te verzetten. […]
De verwevenheid van deze regering met corporate America,
de grote concerns, de manipulatie van de media,
de rol van het kapitaal in de verkiezingscampagnes, de manier waarop Bush,
de rechtspleging met de geestdrift voor de doodstraf,
het fundamentalistische beleid van minister van Justitie Ashcroft,
de twee miljoen mensen in de gevangenis,
het terzijde schuiven van internationaal recht en instituten,
de rol van God in het denken van de president die aan een theocratie doet herinneren.
Stuk voor stuk feiten die de weerzin in het oude Europa wekken. Het geopolitieke conflict gecombineerd met de culturele verschillen maakt de kloof bijna onoverbrugbaar.
De ideologische verschillen tussen het radicale denken van de neo’s en de Europese gereserveerdheid, de nuancering, de gewoonte om ‘de zaak van twee kanten te bekijken’ voltooit de wederzijdse onverstaanbaarheid. […]
Dit samengaan van hypermacht en overtuiging van eigen gelijk maakt dat het Amerika van George Bush ieder compromis afwijst. En zoals de afgelopen maanden is gebleken: de neo’s kunnen het zich veroorloven. Tegenstand heeft geen effect gehad. […] Tenslotte zal blijken dat de wereld niet bereid is zich dit grand design erin te laten rammen. […]
En de 'moralistische' tak van het neoconservatisme: waarvan P. Wolfowitz geldt als de meest invloedrijke exponent. Hij studeerde politieke wetenschappen aan de University of Chicago - deze universiteit geldt als 'broedcentrum' van dit ideologisch en revolutionair conservatisme - uitgerekend eind jaren zestig ten tijde van de links-revolutionaire protesten. Hier leert hij ook de denkbeelden van Strauss nader kennen. Dus als tegenbeweging tegen het links-liberale postmodernisme. http://www.groenlinks.nl/(...)ikel.2004-04-07.1942 Hier nog een leuk linkje, voor een mogelijk wat genuanceerder tegenbeeld van het beeld dat Ryan3 over Strauss ophangt. En dat is geen 1 april grap!quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:47 schreef Ryan3 het volgende:
Henk Hofland meent dit:
Het neoconservatisme verschijnt voor het eerst onder deze naam begin jaren zeventig, opnieuw als reactie, maar nu tegen ‘verwording’ van politiek, cultuur en maatschappij in en door de ‘jaren zestig’. […]
Ja, so what???quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:58 schreef lucida het volgende:
[..]
En de 'moralistische' tak van het neoconservatisme: waarvan P. Wolfowitz geldt als de meest invloedrijke exponent. Hij studeerde politieke wetenschappen aan de University of Chicago - deze universiteit geldt als 'broedcentrum' van dit ideologisch en revolutionair conservatisme - uitgerekend eind jaren zestig ten tijde van de links-revolutionaire protesten. Hier leert hij ook de denkbeelden van Strauss nader kennen. Dus als tegenbeweging tegen het links-liberale postmodernisme. http://www.groenlinks.nl/(...)ikel.2004-04-07.1942 Hier nog een leuk linkje, voor een mogelijk wat genuanceerder tegenbeeld van het beeld dat Ryan3 over Strauss ophangt. En dat is geen 1 april grap!
Meestal wel, of het moet een letterlijk citaat betreffen! Ik merk trouwens dat je plotseling overdreven je best doet, om met betrekking tot jouw posts aan "bronvermelding" te doen. Is daar opeens een bijzondere aanleiding voor???quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, so what???
Hee, maar iets anders discussieer jij altijd zo? Zonder bronvermelding???
Laat ik dat nou net zo hebben gedacht bij het langdradig en uitgekauwd artikel dat jij van Hofland hebt gepast - so what!!!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, so what???
Da's niet erg keurig dan.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:15 schreef lucida het volgende:
[..]
Meestal wel, of het moet een letterlijk citaat betreffen! Ik merk trouwens dat je plotseling overdreven je best doet, om met betrekking tot jouw posts aan "bronvermelding" te doen. Is daar opeens een bijzondere aanleiding voor???
Dat ston ook al in mijn OP. Jaren 70, moet jaren 60 zijn. Maar Strauss had deze ideeën al in de jaren 40 en 50. Valt dus niet geheel samen met neocons.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:20 schreef lucida het volgende:
[..]
Laat ik dat nou net zo hebben gedacht bij het langdradig en uitgekauwd artikel dat jij van Hofland hebt gepast - so what!!!
zoek de verschillen Ryan3 schreef zonder bronvermelding - woensdag 21 juli 2004 @ 15:57: quote; Beïnvloed door Fukuyama's einde van de geschiedenis geloven zij, in absolutistische zin, net als de " redneck" conservatieven wel in de klassieke waarden én daarbij dat Amerikaans leiderschap niet alleen goed is voor Amerika, maar ook voor de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Da's niet erg keurig dan.
Ik heb een overzicht (samenvatting) geschreven en eigen interpretatie uit verschillende websites. En heb er 1 onder gezet, omdat het verhaal zelf redelijk ongeloofwaardig is.
Tja, dat zal dan wel. Blijkbaar hebben zijn volgelingen toch wat invloedrijker posities gezocht, dus het lijkt me dat we terecht onze wenkbrauwen kunnen fronsen.quote:'Liberale vorming is de ladder waarlangs we proberen op te klimmen van de massademocratie naar de democratie zoals ze oorspronkelijk was bedoeld. Liberale vorming is het noodzakelijke streven een aristocratie te grondvesten als fundament voor de democratische massamaatschappij. Liberale vorming herinnert die leden van een massademocratie die oren hebben om te horen, aan de menselijke grootheid.'
Wie de wenkbrauwen fronst bij dit elitaire ideaal van geestelijke uitmuntendheid mag niet vergeten wie voor Strauss de model-aristocraat en het voorbeeld van menselijke grootheid is: de armlastige steenhouwer Socrates.
Wat een kwant ben jij hè, dat is hun catch phrase die in wel vaker opduikt. Geen analyse, zoals jij overneemt van iemand en hier exposeert als je eigen analyse.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:31 schreef lucida het volgende:
[..]
zoek de verschillen Ryan3 schreef zonder bronvermelding - woensdag 21 juli 2004 @ 15:57: quote; Beïnvloed door Fukuyama's einde van de geschiedenis geloven zij, in absolutistische zin, net als de " redneck" conservatieven wel in de klassieke waarden én daarbij dat Amerikaans leiderschap niet alleen goed is voor Amerika, maar ook voor de rest van de wereld.
lucida schreef zonder bronvermelding - donderdag 22 juli 2004 @ 17:09 Een prominente factor in dit proces is weggelegd (zoals Ryan3 in zijn OP al laat weten) voor 'The Project for the New American Century' (PNAC), opgezet in 1997, die op de eigen website (zoals Ryan3 ook al opmerkte) de fundamentele overtuiging uitdraagt dat Amerikaans leiderschap goed is voor Amerika en natuurlijk voor de rest van de wereld,
Ik merk het meteen aan je gebruikelijk 'onderschrift' waarin je jouw misnoegen m.b.t. Nietzsche opeens hebt weggelaten!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:33 schreef OllieA het volgende:
Ik moet zeggen dat het vrij associëren van lucida en zijn Nietscheaanse aandoeningen wel in een nieuw licht komen te staan voor mij.
Ja, bij mij ook idd. Dan te bedenken dat die Jaffist Straussians zich onder mekaar Nietzscheanen noemen. Enfin, in feite hetzelfde als luuucida vaak meent te moeten op merken over alles wat links is.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:33 schreef OllieA het volgende:
Uit dat groenlinks stukje dat een wat genuanceerder beeld van Strauss zou moeten geven.
[..]
Tja, dat zal dan wel. Blijkbaar hebben zijn volgelingen toch wat invloedrijker posities gezocht, dus het lijkt me dat we terecht onze wenkbrauwen kunnen fronsen.
Mensen die beginnen te wauwelen over de menselijke grootheid hebben nogal eens de neiging om de massamens een kopje kleiner te maken.
Ik moet zeggen dat het vrij associëren van lucida en zijn Nietscheaanse aandoeningen wel in een nieuw licht komen te staan voor mij.
Ja, ja, zo lusten we er nog wel een paar, maar doe je geen moeite voor mij is het duidelijk dat de pot de ketel verwijt dat ie zwart ziet!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat een kwant ben jij hè, dat is hun catch phrase die in wel vaker opduikt.
Kom nou toch, je geeft een analyse, zegt daarbij dat ik daarbij vergeleken weet ik niet wat ben en dan blijk je gewoon alles overgeschreven te hebben. Ik gebruik 1 zinnetje die in mijn hoofd zat, omdat het een catch phrase is, grappenmaker, totaal niet met elkaar te vergelijken. En trouwens niet eens letterlijk.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:41 schreef lucida het volgende:
[..]
Ja, ja, zo lusten we er nog wel een paar, maar doe je geen moeite voor mij is het duidelijk dat de pot de ketel verwijt dat ie zwartziet!
Alleen noem ik mij geen nietzscheaan, ben ik niet joods, en bedrijf ik geen politiek van de retorische tweespalt.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, bij mij ook idd. Dan te bedenken dat die Jaffist Straussians zich onder mekaar Nietzscheanen noemen. Enfin, in feite hetzelfde als luuucida vaak meent te moeten op merken over alles wat links is.
Houd je maar lekker van den domme dat past wel bij je - maar ondertussen weet ik al lang waar jij je 'mosterd' vadaan haalt...quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kom nou toch, je geeft een analyse, zegt daarbij dat ik daarbij vergeleken weet ik niet wat ben en dan blijk je gewoon alles overgeschreven te hebben. Ik gebruik 1 zinnetje die in mijn hoofd zat, omdat het een catch phrase is, grappenmaker, totaal niet met elkaar te vergelijken. En trouwens niet eens letterlijk.
Mwoehahaha. Jij houdt mensen de strop van de gespiegelde zelfkritiek voor, en dat noem je geen retorische tweespalt. Wat ben je toch een olijk kaboutertje.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:47 schreef lucida het volgende:
[..]
en bedrijf ik geen politiek van de retorische tweespalt.
Maar 't is jammer, het had een aardig topic kunnen worden, als jij weer eens niet door de mand gevallen was, en dus moest gaan lopen zuigen.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:46 schreef lucida het volgende:
Ik pas de 'retorische methode', die jij zo bedreven op anderen toepast, slechts op jou toe!
De massa wordt steeds 'kritischer', maar blijft uiteindelijk even 'dom'!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 00:56 schreef OllieA het volgende:
Mwoehahaha. Jij houdt mensen de strop van de gespiegelde zelfkritiek voor, en dat noem je geen retorische tweespalt. Wat ben je toch een olijk kaboutertje.
Wat je tweede quote betreft is dat een typisch voorbeeld van topicvervuiling, immers dat heeft op deze topic geen betrekking, terwijl je het wel weer suggereert.[quote]quote:[quote] Ik pas de 'retorische methode', die jij zo bedreven op anderen toepast, slechts op jou toe!
Maar 't is jammer, het had een aardig topic kunnen worden, als jij weer eens niet door de mand gevallen was, en dus moest gaan lopen zuigen.
Dit noem ik een 'onopzettelijke' vulgarisering van 's mans werk!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 01:07 schreef OllieA het volgende:
Maar goed, genoeg gegrapt met lucida. Die Strauss deugde dus niet, dat lijkt me duidelijk.
Dat mag, we leven in een vrij land. Wat je met 'onopzettelijke' precies bedoelt begrijp ik niet, maar interesseert me eerlijk gezegd ook niet. Ik heb niet zo de behoefte om jouw privé-kromspraak te leren duiden.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 01:13 schreef lucida het volgende:
[..]
Dit noem ik een 'onopzettelijke' vulgarisering van 's mans werk!
Dit beschouw ik als een zelfbeschermende reflex van de ideologie die tracht ‘de ander’ tot vijand te bestempelen, omdat kijken in eigen boezem vaak destabiliserend werkt.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 01:21 schreef OllieA het volgende:
In mijn post van 00:33 staat enigszins toegelicht waaom ik vind dat die Strauss niet deugt, en waarom ik snap dat jij hem wel oké vindt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |