abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20724137
Ik geloof niet dat ik van nature een pessimist ben, ook niet depri, manisch of wat dan ook.

Ik vraag me alleen wel eens af of er werkelijk niemand is die het iets kan schelen wat er op de wereld allemaal gebeurd.
Veel mensen zullen bij het lezen van de eerste regel al afhaken, want het is een mens eigen om weg te lopen als je met je neus op de feiten gedrukt word. Neem het trouwens niemand kwalijk die het niet leest.

Varierend van politiek tot geloof, van normen tot waarden.
Er schijnt niets te zijn waar we echt naar leven. Regeltjes worden opgelegd, en zo gauw ze op de personen slaan die ze bedacht hebben, even zo snel weer veranderd.
Je word geboren, en moet naar school, want later MOET je een productief persoon zijn (lees winstgevend) voor de “maatschappij” (lees mensen die vanuit hun ivoren toren de touwtjes in handen hebben).
Er schijnt ook niemand te zijn die er een probleem van maakt dat je verplicht word te werken voor je geld, een groot gedeelte hiervan af te staan, en over dat wat je spaart word ook nog eens rente berekend.
Elke dag 8 uur werken, in de avond ben je veelal te moe om nog iets te verzetten, de volgende dag, weer vroeg uit de veren om je uit de naad te werken voor anderen.
Slavernij was toch afgeschaft ?, ik denk het niet. Slavernij hebben ze mooier aangekleed. Er komen nu geen zwepen en kettingen meer aan te pas, maar boetes en heffingen.
Oh je hoeft niet te werken !, je mag ook thuis gaan zitten !, je mag al je tijd ook besteden aan de ontwikkeling van jezelf, het ontdekken van jezelf, alle verborgen vermogens die in jezelf schuilen, nadenken over de vragen van het leven, erover brainstormen. Nadeel is dan wel dat je in de “maatschappij” dan een leven moet leven zoals we zo vaak zien op NS stations, een zwerversbestaan.

Sommige mensen zullen dit onzin vinden, anderen zijn het ermee eens. Knikken een keer, zeggen dat het ook eigenlijk zo is, en gaan morgen weer verder zoals ze altijd hebben gedaan, zoals verwacht word (tot je 65 bent).
En dat was dan je leven, elke week 5 dagen werken, 2 dagen vrij, en dat jaren aaneen, en als je spijt hebt van je leven, spijt hebt van de gemiste kansen, de ontdekkingen die je niet hebt gedaan. Dan krijg je te horen dat je altijd vrij bent geweest om te doen wat je wou, je hebt de kansen gehad om de wereld te zien.
Ja dat klopt ook, maar die “Kansen” zijn voorzien van een prijskaartje, te betalen met geld.
En aan geld kom je alleen als je werkt (lees productief bent / winstgevend bent). Maar je bent vrij hoor ! je mag doen wat je wilt (kots)

Geld, was het maar nooit uitgevonden.
We willen het allemaal hebben, en als het moet gaan we ervoor over lijken, volksstammen tegelijk maken we ervoor koud. (oke we zijn het door de jaren heen wat subtieler gaan doen)

Als je naar een broodjeszaak gaat om een broodje gezond te kopen, en de juffrouw achter de balie maakt hem lekker voor je klaar, en je hebt geen geld bij je, gooit ze hem nog liever bij het vuilnis dan dat jij hem voor niets krijgt. Want jij krijgt alleen iets te eten als je geld hebt, geen geld, geen eten.
En daar zit hem de handigheid, iedereen wil eten, dus iedereen werkt wel voor zijn geld, en als er instanties zijn die hier en daar nog een graantje meepikken van je zuurverdiende geld, neem je dat op dat moment wel voor lief.
Elke maand bekijken we onze bankafschriften even, klagen over de belastingen en het ziekenfonds, en we vinden het wel weer mooi. `Wat is alles toch duur he ?’

Maargoed, zal mijn verhaal niet te lang maken.

Ik vraag me gewoon af of er mensen zijn die er net zo over denken als ik.

Zijn die er ????
Björnskie
pi_20724330
Ja die zijn er.

je hebt 4 keuzes

1. je leeft volgens het systeem
de meeste doen dit
2. je profiteert van het systeem als een leech
je word kamper o.i.d.
3. je negeert het systeem
je word zwerver
4. je creeert een eigen systeem
leef in een commune of creeer der een.
pi_20724398
ja, maar eigenlijk moet het toch zo zijn dat mensen onderling, elkaar moeten helpen, niet om er financieel beter aan te worden, maar gewoon om elkaar te ondersteunen. Ik zou toch eigenlijk alle bloemkool die ik verbouw zo weg moeten kunnen geven, met het idee dat andere mensen er ook van moeten kunnen eten, zonder dat ik er geld voor vraag (moet je vandaag de dag niet doen want dan gaat een ander het alsnog verkopen voor geld), maar snap je m'n punt ?
Björnskie
  maandag 19 juli 2004 @ 16:51:35 #4
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20724432
Als ik het goed begrijp is jouw probleem dat je niet wil werken, maar wel wilt eten of zelfs luxe wilt hebben?

PS: Geld heeft hier niets mee te maken. Het is slechts een ruilmiddel. Voor dat geld bestond moest je ook als een 'slaaf' werken om aan je voedsel te komen.
pi_20724475
Ik heb het geen moment gehad over luxe, ik heb het over de dingen die iedereen nodig heeft, voedsel en een dak boven je hoofd.
Björnskie
  maandag 19 juli 2004 @ 16:54:16 #6
58135 DirtyCutFreak
Requiem for a Dream
pi_20724501
whay you say is so true!

Zo denk ik ook voor het grooste deel.
  maandag 19 juli 2004 @ 16:57:09 #7
58135 DirtyCutFreak
Requiem for a Dream
pi_20724579
Het forum is momenteel niet bereikbaar wegens database-problemen. Wacht even en probeer het zometeen opnieuw. (1064)

IK WIL MN TYPO'S AANPASSEN!
pi_20724581
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:54 schreef DirtyCutFreak het volgende:
whay you say is so true!

Zo denk ik ook voor het grooste deel.
Same here..
pi_20724594
Wat wil je dan? Niet werken, alleen maar chillen?

Is leuk, als iedereen dat doet. Dan is er vanaf volgende week voor niemand meer iets te vreten.
Big dick.
  maandag 19 juli 2004 @ 16:58:05 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20724597
Waar is iedereen het nou over eens? Ik mis de strekking waarschijnlijk.
  maandag 19 juli 2004 @ 16:59:23 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20724624
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:57 schreef HassieBassie het volgende:
Wat wil je dan? Niet werken, alleen maar chillen?

Is leuk, als iedereen dat doet. Dan is er vanaf volgende week voor niemand meer iets te vreten.
Dat is wat ik er ook uit begreep.
pi_20724629
* Steve-O2 eensch is
je moet dit en dat doen anders komt er later nix van je terecht
I'm sick off all this poo'ing stuff i'm getting my buttcheeks pierced together
pi_20724640
*zucht* ziet iemand hier staan dat ik niet wil werken ? Ik heb een volledige baan, en heb geen moment verteld dat ik alleen maar wil luieren. en als er maar lang genoeg niets te vreten is gaan mensen er vanzelf wel weer iets voor doen.
Björnskie
pi_20724663
quote:
Ik vraag me alleen wel eens af of er werkelijk niemand is die het iets kan schelen wat er op de wereld allemaal gebeurd.
Soms wel , soms helemaal niet.
quote:
Je word geboren, en moet naar school, want later MOET je een productief persoon zijn
Ben ik nooit echt voor "gepushed" , maar ik ben wel van mening dat als je zelf iets wilt, je er zelf voor moet werken.
quote:
En dat was dan je leven, elke week 5 dagen werken, 2 dagen vrij, en dat jaren aaneen, en als je spijt hebt van je leven, spijt hebt van de gemiste kansen, de ontdekkingen die je niet hebt gedaan. Dan krijg je te horen dat je altijd vrij bent geweest om te doen wat je wou, je hebt de kansen gehad om de wereld te zien.
Gaat me prima af tot nu toe. Ik ben best tevreden.
quote:
Als je naar een broodjeszaak gaat om een broodje gezond te kopen, en de juffrouw achter de balie maakt hem lekker voor je klaar, en je hebt geen geld bij je, gooit ze hem nog liever bij het vuilnis dan dat jij hem voor niets krijgt.
Af en toe kom ik best nog eens een goed/naief mens tegen hoor.
quote:
Elke maand bekijken we onze bankafschriften even, klagen over de belastingen en het ziekenfonds, en we vinden het wel weer mooi. `Wat is alles toch duur he ?
Nog nooit zo goedkoop boodschappen gedaan als heden.

Gelukkig ben ik niet zo materialistisch
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_20724703
Kun je je punt even in 1 zin duidelijk maken, dan kan ik ook meediscussieren
  maandag 19 juli 2004 @ 17:02:29 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20724707
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:59 schreef Kuja het volgende:
*zucht* ziet iemand hier staan dat ik niet wil werken ? Ik heb een volledige baan, en heb geen moment verteld dat ik alleen maar wil luieren. en als er maar lang genoeg niets te vreten is gaan mensen er vanzelf wel weer iets voor doen.
Maar wat bedoel je dan wel????
pi_20724711
quote:
Je word geboren, en moet naar school, want later MOET je een productief persoon zijn (lees winstgevend)
Dat moet helemaal niet. Van wie?

Het enige wat je "moet" doen is in je eigen behoeften voorzien. Maar dat lijkt me redelijk. Waarom zou iemand voor jou moeten zorgen en zou jij niets terug moeten doen. Maar daarbinnen kan je doen wat je wilt. Wil je straatmuziekant worden? Be my guest. Wil je op een klein eilandje parels gaan duiken? Ga je gang!

Maar ga niet zitten janken dat het allemaal niet deugt en dat anderen die wel wat van hun leven maken zo slecht zijn.

Jij hebt fantastische kansen gekregen alleen al door je geboorteonstandigheden. Wie je bent en waar je woont weet ik niet maar je hebt in ieder geval een opleiding gehad en je hebt een internetaansluiting.

Maak er wat van en ga niet zitten kniezen.
  maandag 19 juli 2004 @ 17:02:49 #18
49728 killer_mac
Ik denk dus ik leef
pi_20724716
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:59 schreef Kuja het volgende:
Dus eigenlijk wat je zegt is dat je vindt dat er geen uitkeringen enzo zouden moeten bestaan
zodat iedereen gewoon gaat werken, no matter what the job is
het leven is mooier dan je denkt, dus sta er bij stil en geniet
pi_20724743
Is het misschien een idee om iets over de Boeddhistenleer te lezen? Dit is geen losse opmerking, maar daar kun je oa lezen over hoe het is om geen bezittingen te hebben. Misschien is het iets voor jou?
Helaas voor jou (en iemand anders die ook 'moeite' heeft met de maatschappij, zul je je hier toch moeten aanpassen. Of je zou naar een land moeten emigreren waar werkprestaties niet het belangrijkste zijn.

Succes!
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone ā midi seize
pi_20724768
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:02 schreef killer_mac het volgende:

[..]

Dus eigenlijk wat je zegt is dat je vindt dat er geen uitkeringen enzo zouden moeten bestaan
zodat iedereen gewoon gaat werken, no matter what the job is
Nee natuurlijk niet !
Björnskie
pi_20724830
quote:
Als je naar een broodjeszaak gaat om een broodje gezond te kopen, en de juffrouw achter de balie maakt hem lekker voor je klaar, en je hebt geen geld bij je, gooit ze hem nog liever bij het vuilnis dan dat jij hem voor niets krijgt.
Dat broodje is niet zomaar een broodje dat is haar levensvoorziening. Met de nadruk op LEVEN. Natuurlijk gaat ze niet dood van dat ene broodje wat ze mist, maar als iedereen zo redeneert als jij en ze geeft broodjes weg dan wel. Letterlijk. De economie gaat niet over dure BMW's en skivakanties, maar ten diepste uiteindelijk over ons aller overleven. Daarin heeft iedereen zijn rol te vervullen. Als je daar niet aan mee wilt doen prima. Maar verwacht niet van iemand die dat wel wil en er hard voor werkt dat ze jou gratis broodjes uitdeelt.
pi_20724831
WAT IS NOU JE PUNT!
  maandag 19 juli 2004 @ 17:08:29 #23
73304 pulsar2kx
1986 - 2006
pi_20724856
De consumptiemaatschappij creert veel (lege?) behoeftes, mensen werken maar al te graag om deze behoeftes te kunnen bevredigen. Want als je succesvol bent (dat bepaal je door naar iemands bezittingen te kijken), heb je het gemaakt in het leven. Hiervoor hebben mensen veel geld nodig en dat creeert de behoefte om zoveel mogelijk geld te verdienen. Zo zit de maatschappij nou eenmaal in elkaar, en dat zal ook niet snel veranderen.

Ikzelf vind geld op zich niet belangrijk, zolang ik er maar genoeg van heb om op mijn eigen manier leuk genoeg te kunnen leven.
  maandag 19 juli 2004 @ 17:08:47 #24
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20724862
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:07 schreef Markster het volgende:
WAT IS NOU JE PUNT?
  maandag 19 juli 2004 @ 17:09:42 #25
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20724891
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:08 schreef pulsar2kx het volgende:
Ikzelf vind geld op zich niet belangrijk, zolang ik er maar genoeg van heb om op mijn eigen manier leuk genoeg te kunnen leven.
Zo denkt toch bijna iedereen?
pi_20724919
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:08 schreef pulsar2kx het volgende:
De consumptiemaatschappij creert veel (lege?) behoeftes, mensen werken maar al te graag om deze behoeftes te kunnen bevredigen. Want als je succesvol bent (dat bepaal je door naar iemands bezittingen te kijken), heb je het gemaakt in het leven. Hiervoor hebben mensen veel geld nodig en dat creeert de behoefte om zoveel mogelijk geld te verdienen. Zo zit de maatschappij nou eenmaal in elkaar, en dat zal ook niet snel veranderen.

Kijk dit snap ik, ik probeer me er ook niet aan te onttrekken, doe zelf precies hetzelfde. Het enige dat ik probeer te zeggen is dat het ergens wel sneu is, that's all.
Björnskie
pi_20724963
WAAROM WORD IK COMPLEET GENEGEERD.
pi_20725014
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:13 schreef Markster het volgende:
WAAROM WORD IK COMPLEET GENEGEERT.
Wat ik probeer te zeggen is :

Dat ik vaak het gevoel heb dat je gedwongen word deel te nemen aan de maatschappij zoals hij vandaag de dag is, en dat mensen die anders denken/willen doen, Niet hoeven te rekenen op begrip c.q. ondersteuning van hun medemens.
Björnskie
  maandag 19 juli 2004 @ 17:15:50 #29
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20725020
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:13 schreef Markster het volgende:
WAAROM WORD IK COMPLEET GENEGEERD.
Waarschijnlijk snapt niemand het discuddiepunt van deze topic.
pi_20725034
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:15 schreef pfaf het volgende:

[..]

Waarschijnlijk snapt niemand het discuddiepunt van deze topic.
Tis ook geen Discuddie
Björnskie
pi_20725037
quote:
Kijk dit snap ik, ik probeer me er ook niet aan te onttrekken, doe zelf precies hetzelfde. Het enige dat ik probeer te zeggen is dat het ergens wel sneu is, that's all.
Waarom probeer je je er niet aan te onttrekken als je het sneu vind? Dat lijkt mee een beetje raar.

Persoonlijk heb ik een leuke vriendin, 2 kinderen, leuke baan waarin ik veel reis en een mooi huis. Soms is het wel een beetje druk, maar het is goed te doen en ik heb veel plezier in mijn leven.

Ik zou ook krampachtig kunnen gaan proberen nog meer te gaan verdienen zodat ik een nog mooier huis, een grotere auto etc zou kunnen kopen. Maar daardoor zou mijn leven een stuk minder leuk worden en daarom doe ik het niet. Lijkt me logisch.
  maandag 19 juli 2004 @ 17:16:35 #32
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20725038
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:15 schreef Kuja het volgende:

[..]

Dat ik vaak het gevoel heb dat je gedwongen word deel te nemen aan de maatschappij zoals hij vandaag de dag is, en dat mensen die anders denken/willen doen, Niet hoeven te rekenen op begrip c.q. ondersteuning van hun medemens.
Wat ik dus meteen al zei: Je wilt niet werken, maar wel eten.
pi_20725095
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:16 schreef ericeric het volgende:

[..]

Waarom probeer je je er niet aan te onttrekken als je het sneu vind? Dat lijkt mee een beetje raar.

Persoonlijk heb ik een leuke vriendin, 2 kinderen, leuke baan waarin ik veel reis en een mooi huis. Soms is het wel een beetje druk, maar het is goed te doen en ik heb veel plezier in mijn leven.

Ik zou ook krampachtig kunnen gaan proberen nog meer te gaan verdienen zodat ik een nog mooier huis, een grotere auto etc zou kunnen kopen. Maar daardoor zou mijn leven een stuk minder leuk worden en daarom doe ik het niet. Lijkt me logisch.
Prima toch ?

Heel fijn, ik zeg ook niet dat werkende mensen de boeman zijn ofzo.
Wie ben ik om een ander te vertellen wat goed of fout is, is mijn bedoeling helemaal niet.
Ik denk hardop, en vraag me af of er mensen zijn die af en toe niet eens hetzelfde denken.
Björnskie
  maandag 19 juli 2004 @ 17:19:17 #34
73304 pulsar2kx
1986 - 2006
pi_20725105
quote:
Zo denkt toch bijna iedereen?
Mja misschien.. Maar toch zijn er nog zat mensen die het gewoon als doel zien om zoveel mogelijk te verdienen en carriere te maken, omdat ze denken dat ze daarmee iets goeds te bereiken. Dit wordt gestimuleerd door de consumptiemaatschappij. 'leuk leven' zoals ik het noemde is natuurlijk ook wel een rekbaar begrip, leuk leven zit bij veel mensen misschien wel teveel in producten en dingen die over het algemeen door iedereen als leuk en goed worden gezien.
pi_20725117
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:16 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wat ik dus meteen al zei: Je wilt niet werken, maar wel eten.
Zal het verder maar niet proberen uit te leggen aan je
Björnskie
  maandag 19 juli 2004 @ 17:20:47 #36
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20725137
Als ik het goed begrijp, zit het dus zo: Als er geen geld was, kon iedereen het hele jaar met het vliegtuig op wereldreis?
kernˇgeˇleerˇde (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_20725146
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:20 schreef tvlxd het volgende:
Als ik het goed begrijp, zit het dus zo: Als er geen geld was, kon iedereen het hele jaar met het vliegtuig op wereldreis?
Björnskie
pi_20725148
Ik hoop nog steeds de loterij te winnen zodat ik de rest van mijn leven in weelde door zal brengen op de manier die ik ZELF wil.
War. War never changes.
  maandag 19 juli 2004 @ 17:24:08 #39
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20725198
Kijk, het is heel simpel. Als je wilt overleven, heb je eten en drinken nodig. Die moet je verkrijgen. Nou, daar zijn een aantal manieren voor, bijvoorbeeld stelen, verbouwen, handelen. We leven helaas niet in een wereld waar de appels aan de bomen groeien. Oh nee, wacht, nou in ieder geval, wil je iets hebben, daar moet daar iets voor tegenover staan. Daar we naakt worden geboren, zal de aanschaf op een manier moeten gebeuren.
kernˇgeˇleerˇde (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  maandag 19 juli 2004 @ 17:25:06 #40
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20725220
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:19 schreef pulsar2kx het volgende:

[..]

Mja misschien.. Maar toch zijn er nog zat mensen die het gewoon als doel zien om zoveel mogelijk te verdienen en carriere te maken, omdat ze denken dat ze daarmee iets goeds te bereiken. Dit wordt gestimuleerd door de consumptiemaatschappij. 'leuk leven' zoals ik het noemde is natuurlijk ook wel een rekbaar begrip, leuk leven zit bij veel mensen misschien wel teveel in producten en dingen die over het algemeen door iedereen als leuk en goed worden gezien.
Ik wil ook veel verdienen, maar alleen omdat ik erg van luxe kan genieten en er ook daadwerkelijk gelukkig van wordt.
pi_20725235
Het is ook wel vrij logisch allemaal, geen werk geen eten, maar voor mij is het grotendeels de manier waarop alles moet en gaat. "Eerlijke mensen worden niet rijk" heeft daar vooral mee te maken
pi_20725237
quote:
Prima toch ?

Heel fijn, ik zeg ook niet dat werkende mensen de boeman zijn ofzo.
Wie ben ik om een ander te vertellen wat goed of fout is, is mijn bedoeling helemaal niet.
Ik denk hardop, en vraag me af of er mensen zijn die af en toe niet eens hetzelfde denken.
Maar hoe denk jij dan?

Je gaf eerder het voorbeeld van de bloemkolen die je eigenlijk weg zou moeten geven. Maar als je dat zou doen dan ging je dood (gesteld dat de economie niet bestond) Simpelweg omdat je al je tijd aan die bloemkolen had besteed en je die dus weg had gegeven.

Het zou wat anders zijn als iemand anders jou weer iets gaf in ruil voor je bloemkolen. Een brood bijvoorbeeld of een jas. Dat nu, is wat geld regelt: Een eenduidig ruilmiddel zodat jij je bloemkolen die je over hebt voor brood kunt ruilen. Meer is het ook niet. Geld zelf is niks. Alleen een vaste vorm van de afspraken tussen mensen. Een smeermiddel om de samenwerking tussen mensen makkelijker te maken.
  maandag 19 juli 2004 @ 17:27:24 #43
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20725267
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:19 schreef Kuja het volgende:

[..]

Zal het verder maar niet proberen uit te leggen aan je
Lekker makkelijk weer.
Ik probeer het nog één keer: Je wilt dus dat laatste broodje van de bakker krijgen ( waar hij 's ochtends om 4 uur voor opstaat, en druk aan werkt ) ? Dat staat toch gelijk aan niets doen voor je eten?
pi_20725330
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:50 schreef Kuja het volgende:
ja, maar eigenlijk moet het toch zo zijn dat mensen onderling, elkaar moeten helpen, niet om er financieel beter aan te worden, maar gewoon om elkaar te ondersteunen. Ik zou toch eigenlijk alle bloemkool die ik verbouw zo weg moeten kunnen geven, met het idee dat andere mensen er ook van moeten kunnen eten, zonder dat ik er geld voor vraag (moet je vandaag de dag niet doen want dan gaat een ander het alsnog verkopen voor geld), maar snap je m'n punt ?
Dat onderling helpen waar je het over hebt, dát is nou belasting.

Iedereen snapt je punt denk ik. Je hebt ook volkomen gelijk, maar het kan gewoon niet anders. Communisme werkt niet helaas.
Nine for the mortal men, doomed to die.
pi_20725331
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:25 schreef ericeric het volgende:

[..]

Maar hoe denk jij dan?

Je gaf eerder het voorbeeld van de bloemkolen die je eigenlijk weg zou moeten geven. Maar als je dat zou doen dan ging je dood (gesteld dat de economie niet bestond) Simpelweg omdat je al je tijd aan die bloemkolen had besteed en je die dus weg had gegeven.

Het zou wat anders zijn als iemand anders jou weer iets gaf in ruil voor je bloemkolen. Een brood bijvoorbeeld of een jas. Dat nu, is wat geld regelt: Een eenduidig ruilmiddel zodat jij je bloemkolen die je over hebt voor brood kunt ruilen. Meer is het ook niet. Geld zelf is niks. Alleen een vaste vorm van de afspraken tussen mensen. Een smeermiddel om de samenwerking tussen mensen makkelijker te maken.
Je moet natuurlijk niet als een bezetene in het veld gaan staan en alles wat je uit de grond trekt weg geven, je weet zelf wel wanneer je beetgenomen word, als een oud vrouwtje even 60 bloemkolen komt halen gaat er vanzelf wel een belletje rinkelen.

Eerst moet je natuurlijk zelf in leven blijven, al wat over blijft mag de rest hebben, zo denk ik.
Ik kan maandelijks m'n boodschappen halen, kan af en toe eens leuk naar de bioscoop, koop eens nieuwe kleren en kan ook nog wat sparen. Klinkt belachelijk, maar al wat over is geef ik aan m'n moeder, omdat ik domweg geen behoefte heb aan meer, meer en meer geld. Ik heb wat ik graag zou willen hebben, en leef leuk.
Björnskie
  maandag 19 juli 2004 @ 17:32:24 #46
73304 pulsar2kx
1986 - 2006
pi_20725366
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:25 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik wil ook veel verdienen, maar alleen omdat ik erg van luxe kan genieten en er ook daadwerkelijk gelukkig van wordt.
Niets mis mee, als jij daar gelukkig van wordt moet je dat vooral doen

Het gaat mij vooral om de mensen die er zo over denken, gewoon omdat dat de algemene visie is in de maatschappij. Die verder gewoon doen wat van ze verlangt wordt, maar zelf nooit echt zoiets hebben van; is dit nou echt wat ik wil? wordt ik hier gelukkig van?

Snap je?
pi_20725375
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:27 schreef pfaf het volgende:

[..]

Lekker makkelijk weer.
Ik probeer het nog één keer: Je wilt dus dat laatste broodje van de bakker krijgen ( waar hij 's ochtends om 4 uur voor opstaat, en druk aan werkt ) ? Dat staat toch gelijk aan niets doen voor je eten?
Je neemt het voorbeeld van een uitgehongerde zwerver die voor je neus staat, waaraan je ziet dat hij honger heeft. Dat broodje gaat niet richting mond, maar richting ton.
DAT is sneu.
Björnskie
  maandag 19 juli 2004 @ 17:32:52 #48
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20725378
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:30 schreef Kuja het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk niet als een bezetene in het veld gaan staan en alles wat je uit de grond trekt weg geven, je weet zelf wel wanneer je beetgenomen word, als een oud vrouwtje even 60 bloemkolen komt halen gaat er vanzelf wel een belletje rinkelen.

Eerst moet je natuurlijk zelf in leven blijven, al wat over blijft mag de rest hebben, zo denk ik.
Ik kan maandelijks m'n boodschappen halen, kan af en toe eens leuk naar de bioscoop, koop eens nieuwe kleren en kan ook nog wat sparen. Klinkt belachelijk, maar al wat over is geef ik aan m'n moeder, omdat ik domweg geen behoefte heb aan meer, meer en meer geld. Ik heb wat ik graag zou willen hebben, en leef leuk.
Dan is het toch goed? Wat vind je niet goed dan?

Mag ik dat geld niet hebben
pi_20725400
Yo, wat lul je nou allemaal met dat 'we' de hele tijd?

Ik doe gewoon waar ik zin in heb hoor. Heb van mijn grootste hobby mijn werk gemaakt, met als doel om de kost te verdienen met zo min mogelijk tegenzin. Tja, dat ik een talent heb voor computers is dan mijn 'geluk'. Maar ik zie het niet als 'geluk', ik zie het als 'weten waar ik goed in ben en daar op capitaliseren'.

En het is mijn eigen keuze. Ik heb genoeg skills om ook op andere manieren in leven te blijven. Zet mij op een onbewoond eiland en als er voedsel te vinden/vangen is, dan red ik het er. Zet mij midden in een vreemd land en ik red het er. Er zijn maar weinig plekken op deze wereld waar ik het niet zal redden, ik denk dan aan midden op de oceaan, midden op een slagveld of midden in de woestijn.

De meeste mensen kiezen niet zelf, die denken amper na bij wat ze doen, hun leven hebben ze al uitgestippeld: baan zoeken, vrouw zoeken, trouwen, huisje, kinderen, hond. Maar geef die mensen eens ongelijk! Hun grootste goed is hun gezin, daar doen ze het allemaal voor, de rest is voor hen bijzaak.

Als jij een beter idee hebt dan wat je nu aan het doen bent, ben je een domme sukkel als je blijft waar je zit. Of is dat jouw probleem? Je bent niet tevreden met wat je hebt, maar je durft er niets aan te doen omdat je te veel kunt verliezen als het niet goed gaat?

Het probleem waar jij aan lijdt is het 'Nederland is overal hetzelfde' syndroom. Het zou me verbazen als jij vaak je leefomgeving verlaat om te zien hoe het er ergens anders aan toe gaat.

Ga reizen ofzo. Ga eens 2 steden verder en bezoek openbare gelegenheden. Dan zul je zien dat al die eenheidsworst alleen maar facade is en dat elke stad/dorp/leefomgeving weer anders is en anders denkt. Wees eens wat minder oppervlakkig.

Trouwens, leven heeft geen ander doel dan het zo lang mogelijk vol te houden. En voortplanting natuurlijk, anders gaat het evolutiemechanisme de mist in.
  maandag 19 juli 2004 @ 17:33:52 #50
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20725404
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:32 schreef Kuja het volgende:

[..]

Je neemt het voorbeeld van een uitgehongerde zwerver die voor je neus staat, waaraan je ziet dat hij honger heeft. Dat broodje gaat niet richting mond, maar richting ton.
DAT is sneu.
Die zwerver wil ook niet werken voor z'n geld. Lekker makkelijk: overal langs, gratis dingen halen.
pi_20725405
Ik begrijp wel hoe de TS zich voelt. Bij mijn vorige baan heb ik afgelopen mei ontslag genomen. Ik verdiende lekker, kreeg mijn opleiding (Nyenrode) en OV betaald, ik haalde 8en en 9ens, er stonden me nog minimaal twee loonsverhogingen te wachten in de komende 5 jaar... Maar ik was niet gelukkig.

Op een gegeven moment dacht ik, "OMFG! Dit is mijn leven. Dit moet ik later 5 dagen per week gaan doen, en dan heb ik een schamele twee daagjes vrij." Dus ik ben gestopt, en ik ga binnenkort een HBO-opleiding doen die me erg leuk lijkt. Gewoon, leuk om te doen. Niet gelet op status en hoe veel je er mee kan verdienen.
  maandag 19 juli 2004 @ 17:35:35 #52
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20725443
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:33 schreef RetepV het volgende:
My thoughts exactly.
pi_20725455
Trouwens, je kunt best zwerver worden, maar daarom hoef je nog geen vieze, schizofrene kerel te worden. Er zijn zat zwervers die gewoon schoon zijn en waar geestelijk niks mis mee is. Jij ziet die mensen alleen niet als zwervers omdat ze niet voldoen aan het stereotype beeld dat je van zwervers hebt. Dat ligt niet aan die zwervers, maar aan jou.

Iedereen die geen vaste woon- en verblijfplaats heeft, is een zwerver. Daar zijn er honderdduizenden van in Nederland, tegen een paar duizend vieze, schizofrene zwervers.
  maandag 19 juli 2004 @ 17:36:47 #54
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20725467
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:33 schreef Toeps het volgende:
Ik begrijp wel hoe de TS zich voelt. Bij mijn vorige baan heb ik afgelopen mei ontslag genomen. Ik verdiende lekker, kreeg mijn opleiding (Nyenrode) en OV betaald, ik haalde 8en en 9ens, er stonden me nog minimaal twee loonsverhogingen te wachten in de komende 5 jaar... Maar ik was niet gelukkig.

Op een gegeven moment dacht ik, "OMFG! Dit is mijn leven. Dit moet ik later 5 dagen per week gaan doen, en dan heb ik een schamele twee daagjes vrij." Dus ik ben gestopt, en ik ga binnenkort een HBO-opleiding doen die me erg leuk lijkt. Gewoon, leuk om te doen. Niet gelet op status en hoe veel je er mee kan verdienen.
Groot gelijk.
Maar er is dus wel keuze!
Misschien moet de TS ook maar eens een baan zoeken die hem plezier en voldoening geeft. o.i.d.
pi_20725515
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:15 schreef Kuja het volgende:

[..]

Je bedoelt van die irritante punkers en altootjes enzo
Ik vind het niet meer dan normaal dat je je aanpast aan de maatschappij, want de maatschappij, dat ben jij.
pi_20725530
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:36 schreef pfaf het volgende:
Maar er is dus wel keuze!
TS weet wel dat er keuzes zijn, maar hij is eigenlijk boos op zichzelf omdat hij te bang is om het soort keuzes te maken waar hij het over heeft.

Een duidelijker analyse van wat hij schreef kan ik niet maken.
pi_20725531
quote:
Het klinkt helemaal niet belachelijk dat je het geld dat je over hebt aan je moeder geeft. Het is jouw geld en jij mag ermee doen wat je wilt.

Andere mensen besteden hun geld liever aan andere dingen. Aan dingen waarvan jij de lol niet inziet. Eigenlijk gaat daar de hele discussie over. Er zijn mensen die veel meer aan spullen en luxe hechten dan jij. En dat kan jij je niet voorstellen. En eigenlijk vind je dat ze net zo zouden moeten zijn als jij... Wat moeten ze met die dure auto en die dure vliegvakanties?

Maar dat is nu net het punt. Ieders definitie van "een leuk leven" is anders. En de ene definitie is niet beter dan de andere. En geld is een goed middel om mensen zo veel mogelijk hun eigen levensstijl te laten kiezen. Heel hard werken als je veel luxe wilt (of gewoon van hard werken houdt, want die mensen zijn er ook) of een simpel baantje als je op je rust gesteld bent. Mooi toch?
pi_20726848
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:39 schreef ericeric het volgende:
Andere mensen besteden hun geld liever aan andere dingen. Aan dingen waarvan jij de lol niet inziet. Eigenlijk gaat daar de hele discussie over. Er zijn mensen die veel meer aan spullen en luxe hechten dan jij. En dat kan jij je niet voorstellen. En eigenlijk vind je dat ze net zo zouden moeten zijn als jij... Wat moeten ze met die dure auto en die dure vliegvakanties?
Juist. En niet vergeten dat die mensen over het algemeen ook vele malen harder werken voor die spullen dan jij. Of in ieder geval in het begin veel harder hebben gewerkt. Want als je eenmaal genoeg geld hebt is het niet meer zo moeilijk om meer te krijgen. Geld maakt geld.
quote:
Maar dat is nu net het punt. Ieders definitie van "een leuk leven" is anders. En de ene definitie is niet beter dan de andere. En geld is een goed middel om mensen zo veel mogelijk hun eigen levensstijl te laten kiezen. Heel hard werken als je veel luxe wilt (of gewoon van hard werken houdt, want die mensen zijn er ook) of een simpel baantje als je op je rust gesteld bent. Mooi toch?
Geld is niets meer of minder dan een ruilmiddel. De waarde van geld fluctueert, en dat komt voornamelijk door de mensen die al veel geld hebben. En dat is over het algemeen ook gewoon eerlijk, mensen met meer geld hebben ook meer te verliezen, dus is het eerlijker als zij er meer invloed over hebben.

Neemt niet weg dat ik vind dat ideologie de maatschappij van een land verbetert of verslechterd. Ik vind dat iedereen die geld heeft een gedeelte daarvan moet afdragen om zijn land en zijn maatschappij te verbeteren. Je hebt daar zelf ook voordeel van. Sommige dingen zijn onverbeterlijk, criminaliteit zal er bijvoorbeeld altijd zijn. Dat moet je je als rijk persoon ook realiseren. Veel criminelen doen het niet voor het geld, maar voor de spanning. Geen reden om 'het volk' dan maar als ondankbare honden te karakteriseren en niets meer te betalen.

Wie wel ondankbare honden zijn, overigens, zijn de mensen die in Nederland veel geld hebben verdiend en vervolgens samen met hun geld in een belastingparadijs gaan wonen. Daarmee onttrek je geld uit de Nederlandse samenleving. Je hebt dat geld verdient doordat de Nederlandse samenleving het voor jou mogelijk heeft gemaakt. Je toont je dan als een ondankbare hond als je vervolgens je geld bijeen graait en vertrekt. Je mag best wel wat dankbaarheid betonen door weer wat geld in de Nederlandse samenleving terug te stoppen. Geld moet rollen, gierigaards zijn de pest voor de economie.
pi_20730867
Je kan eens gaan opzoeken hoe je kan overleven in je eentje. Je kan water zuiveren met middelen die de natuur biedt, je kan het verschil tussen eetbare en oneetbare planten, knollen en paddestoelen leren kennen en zien, en je kan zelf kleren maken van dierenhuid en gereedschap maken van (droge) takken e.d. Als je dit gaat doen, dan heb je er wel een dagtaak aan om je eten bij elkaar te sprokkelen, te bereiden en jezelf te beschermen tegen slecht weer en dergelijke gevaren voor de gezondheid. Natuurlijk heb je voor het slapen gaan even tijd voor jezelf, onderwijl je je stookvuurtje aan probeert te houden om bij nacht je hut nog even te kunnen verstevigen (moet je overdag doen natuurlijk). Leuk, ik ga met je mee de wildernis in. Een beetje steun kan iedereen wel gebruiken.

Goed, deze ideeen dwalen wel eens door mijn hoofd als ik het bedrijfsleven met haar soms zo verstikkende greep op het mensensleven weer eens niet ziet zitten. Maar het is dan wel dankzij de maatschappij dat ik elke dag genoeg tijd over hou om hier over te kunnen blijven dagdromen...
  maandag 19 juli 2004 @ 21:59:08 #60
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_20731325
Ja mensen staan daar wel degelijk bij stil maar je ziet het nu wel heel erg vanuit je eigen perspectief zonder ook maar een beetje afstand te nemen.

Je doet me denken aan mijn broertje, precies dezelfde gedachten en hij is uiteindelijk bij onderstaande optie uitgekomen:
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:46 schreef Flowce het volgende:
3. je negeert het systeem
je word zwerver
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazķn del oro.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 05:17:12 #61
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_20736518
ooit werkte de mens , tegenover de dood
nu werkt de mens tegenover een beloning.
die de mens al zou bezitten.als men zou inzien dat alles er al is.
maar wat doen we? , we maken overproductie , en smijten hordes voedsel in de vuilnis , aan de anderre kant van de wereld sterft men af , en we helpen ze , met aids , die we niet verwijderren , ze mogen geen condoom , sterven is gods wil zegt de paus , en als de mens daar nu eens landerijen voor hunzelf zou bouwen?
dan konden wij hun niet exploiten , maar GELD houd hun tegen , want men denkt dat men afhankelijk is van geld , dat het noodzaak is , het enige werkende ssysteem , dit is gelul , maar toch maken we het zo en houden we hun bewust arm door middel van geld , ....hoe? , simpel , als amerika de suikerbiet op 3.00 heeft staan , en afrika de suikerbiet op 2.00 , dan heeft de tussenhandel in europa de suikerbiet op 1.00
de wereldhandel heet dat.
dat is al éen voorbeeld.

TS ik denk ook zo als jij.
als je er echt wat mee wilt doen kom dan eens langs op irc.
(tweakers.net port:6667) > #RulersOfTheGarden
daar vind de discussie plaats , over dit , en over meer dan dit.

=======
groeten
=======
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 05:53:24 #62
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_20736531
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 05:17 schreef BaajGuardian het volgende:
dan konden wij hun niet exploiten ,
Ik pik hem er toch even uit, sorry:

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 06:07:00 #63
26467 raphidae
...antichrist...
pi_20736538
Je stelt zelf verkeerde limieten en gaat vervolgens zeiken dat ze te krap zijn.

Ik ben zelf een eigen bedrijf begonnen en was dan ook niet van plan om tot mijn 65e 5 dagen in de week te werken.

Natuurlijk betaal ik ook belastingen, heffingen en boetes, maar aan de andere kant is er wel een weg waar ik overheen kan rijden en ben ik niet tot een zwerversbestaan gedoemd als mijn bedrijf failliet gaat. Wat wou jij dan? Lekker de hele dag op je reet zitten en maar klagen over het gebrek aan goeie wegen en een sociaal vangnet?

Jij maakt jezelf tot slaaf en gaat vervolgens lopen zeiken op de maatschappij, beetje te makkelijk hoor.
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
  dinsdag 20 juli 2004 @ 07:38:41 #64
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_20736629
raphidae , niet iedereen heeft dezelfde basis.
en de zelfde uitkomst.

dit word maar genegeerd en genegeerd....
  dinsdag 20 juli 2004 @ 10:59:12 #65
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20738641
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 05:53 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik pik hem er toch even uit, sorry:

popolon. Jij hier?
pi_20741275
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:33 schreef RetepV het volgende:
Ga reizen ofzo. Ga eens 2 steden verder en bezoek openbare gelegenheden. Dan zul je zien dat al die eenheidsworst alleen maar facade is en dat elke stad/dorp/leefomgeving weer anders is en anders denkt. Wees eens wat minder oppervlakkig.
Nou ik ben laatst voor de eerste keer van mijn leven eens in leeuwarden geweest, maar om nu te zeggen dat er veel verschil met ander steden in nederland is wil ik niet zeggen. De eenheidsworst met allemaal dezelfde winkels kom je dus echt in elke grote stad tegen.

Daarna ook nog even in sneek geweest, dit stadje kon mij toch wel wat laten vergeten van de eenheidsworst die de meeste grote steden in nederland zijn. Als je geluk hebt staan er nog wat oude gebouwen of liggen er nog wat grachten waardoor je als je omhoog kijkt de schreeuwerige reclame voorbij nog wel wat intresants kan zien.

Het grote probleem met onze huidige maatschappij is dat alles honderd in een dozijn moet zijn, er wordt geen waarde meer gegeven aan bijv architectuur, kunst, cabaret, , enz. De culturele dingen zijn ook helemaal aan het vervlakken in onze maaatschappij, dat is imo heel zonde, daardoor vergaat je cultuur tot een grote eenheidsworst.

Maar dat moeten we zo, want anders kunen we niet concurren met alles wat maar geodkoper zou moeten kunnen zijn
  dinsdag 20 juli 2004 @ 13:25:01 #67
26467 raphidae
...antichrist...
pi_20741790
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 07:38 schreef BaajGuardian het volgende:
raphidae , niet iedereen heeft dezelfde basis.
en de zelfde uitkomst.

dit word maar genegeerd en genegeerd....
Je basis is een blok klei en je uitkomst bepaal je dus zelf. Er zijn een oneindig aantal mogelijkheden, behalve als je vantevoren al gaat zeggen dat je niets anders kan maken dan een vaas.
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
pi_20743909
Als je je blind staart op de uitwassen (zoals bv. die Ahold meneer die op zijn kont zat en daar miljoenen mee verdiende) dan krijg je een blinde mening. Als je kijkt naar de manier waar het volgens jou te veel betaalde belastinggeld naar toe gaat, ga de politiek in en verander dat dan. Als je het niet eens bent met de manier waarop mensen met luxe omgaan en hoe ze dat proberen te verkrijgen, koop dan zelf geen luxe dingen (begin met je pc te verkopen aan een arme scholier! of nog beter; geef hem weg als goede voorbeeld). Is er vraag naar luxe goederen, zijn er altijd bedrijven die deze gaan leveren. Als jij lijdt onder het geld wat je hebt, kan je het aan mij overmaken
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:02 schreef ericeric het volgende:
Jij hebt fantastische kansen gekregen alleen al door je geboorteonstandigheden. Wie je bent en waar je woont weet ik niet maar je hebt in ieder geval een opleiding gehad en je hebt een internetaansluiting.
Agree!
Sinds ik even over de grens ben geweest (buiten Europa dan) op vakantie waardeer ik Nederland enorm.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 16:04:09 #69
26467 raphidae
...antichrist...
pi_20745088
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 15:09 schreef The_Shining het volgende:
Agree!
Sinds ik even over de grens ben geweest (buiten Europa dan) op vakantie waardeer ik Nederland enorm.
Dat is inderdaad heel erg waar. Nederland is nog steeds een van de rijkste landen ter wereld met het beste sociale systeem wat bekend is.

Ga maar op een willekeurige plaats de grens over en je merkt meteen dat de wegen slechter worden. Zelfs in andere goed ontwikkelde landen kan je niet eens normaal water uit de kraan drinken zonder het risico te lopen om ziek te worden.

Waar je ook naartoe gaat op vakantie, je kan alleen slechter vinden dan Nederland.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 16:27:04 #70
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20745587
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 16:04 schreef raphidae het volgende:

Waar je ook naartoe gaat op vakantie, je kan alleen slechter vinden dan Nederland.
Scandinavie uitgezonderd dan.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 19:57:48 #71
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_20749881
en dan nog het waarom is het zo slecht daar , en zo goed hier
en nee dat ligt niet aan de ontwikkeling van die landen , maar de kansen die de landen krijgen van de wereldeconomie , heb je het weer , geld...
leuk he geld!!
pi_20752934
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:38 schreef Kuja het volgende:
Geld, was het maar nooit uitgevonden.
We willen het allemaal hebben, en als het moet gaan we ervoor over lijken, volksstammen tegelijk maken we ervoor koud.
Alhoewel je openingspost verschillende frustraties ventileert ga ik even alleen in op deze zin.

Het probleem dat je hier aankaart heeft niet zozeer met geld op zich te maken maar met de ingebakken gedachte dat dure dingen meer waarde hebben dan goedkope of gratis dingen. Dat komt omdat we gewend zijn geworden de waarde van zaken uit te drukken in geld. Dit is naar mijn mening echter de grootste misvatting en mijn grootste kritiek op de kapitalistische consumptiemaatschappij.

De verblindende gedachte "hoe duurder, hoe meer waarde" zorgt er voor dat we sommige werkelijke behoeften uit het oog verliezen en vervangende behoeften creëren die we met geld kunnen bevredigen. En eigenlijk creëren we deze behoeften vaak niet eens zelf, ze worden ons goeddeels opgedrongen door de aanbieders van massaconsumptiegoederen. Het feit dat reclame werkt bewijst deze stelling.

Gevolg is dat meer geld verdienen de norm is en dat het uitgeven ervan steeds meer geschied aan zaken die er eigenlijk niet of weinig toe doen. En het resulteert in een overheersende drang om steeds meer geld te verdienen.

Een bijkomstig gevolg is dat het kunnen uitgeven van veel geld leid tot bewondering bij anderen; niet de werkelijke kwaliteit van de gekochtte auto, kleding of electronica telt, maar de winkelprijs. De bewondering voor iemand vanwege een bepaalde aankoop heb ik nooit begrepen, evenmin als de bevredigende werking van het aankopen zelf. Ik zie dat als valse waardering en valse bevrediging.

Natuurlijk is het zo dat kwaliteit soms geld kost en mischien wel vaker wel dan niet, maar ik denk dat veel zaken die geen geld kosten maar bvb tijd of moeite te vaak over het hoofd worden gezien.
  woensdag 21 juli 2004 @ 00:06:26 #73
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_20754930
Tsja. Het werkt zo omdat het zo werkt.

Eigenlijk begrijp ik je klaagzang niet zo, want we hebben via onze overheid al behoorlijk geregeld dat mensen die niet in staat zijn te werken, aan bijna niets ontbreekt.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')