Interview personality: Natural beauty Anouk van nes
Met een nonchalant gebaar schudt ze haar felrode lokken onder haar pet vandaag, begroet mij met twee zoenen en schenkt mij een parelwitte stralende lach. Geen spoortje make-up zie ik meteen en even voel ik een klein steekje jaloezie. Zij wel en ik niet! Anouk van Nes heeft het allemaal. Een warme persoonlijkheid, een natural beauty en een carriére om van te dromen. Niettemin is het succes haar niet naar het hoofd gestegen. Integendeel zelfs, want de dansende actrice vindt dat ze nog niet iets heeft neergezet, dat haar tot een ster maakt...
Vakvrouw
"Vergeet niet dat ik er kei en keihard voor heb moeten werken. Als klein kind wist ik al dat ik later danseres wilde worden en daar har ik
alles voor over. Terwijl mijn vriendinnen lekker op stap gingen, stond ik te zweten in de dansschool." Steekt Anouk van Nes van wal. Spijt van haar keuze heeft ze niet, want haar inspanningen werden beloond met rollen in musicals als: 'West side story, A Chors Line en 42 nd street. "Ik vind het een mooi van. Het is hard werken, veel stress en veel onzekerheden, maar ik zou verbleken op kantoor." Op haar 29e echter realiseerde Anouk zich dat ze aan het eind van haar danscarriere was. "Dat weet je van tevoren. Het is de kortste carriére die je maar kunt hebben. Toen kwam ook het besef: 'Jeetje, ik word oud!".
Ouderdom
"Je kunt ouderdom niet tegengaan. Ik wil wel op een mooie manier oud worden en daar mag je de natuur best wel een handje bij helpen. Waarom niet? Ik heb het dan over hangende oogleden of wallen onder je ogen, niet het wegtrekken van rimpels om er zo jeugdig mogelijk uit te blijven zien." Anouk huivert. Op haar 32e echter, hoeft Anouk van Nes zich nog geen enkele zorgen te maken om haar uiterlijk en lichamelijk verval. Dat doet ze ook niet. Ze geeft zich maar al te graag over aan het optutten en het shoppen. "Ik wil er eingenlijk wel elke dag topgaaf uitzien," verzucht ze.
Prinsesengevoel.
"Daar droom ik nou van. Een kast vol kleding waarin je er altijd op je best uitziet, maar je hebt van die dagen.. Ach, dan hoef ik niet zo nodig." Haar avondjurken komen bij couturiers vandaanm, van wie Sheila de Vries haar favoriete is. Maar ze schaamt zich er niet voor om regelmatig iets uit de rekken van Zeeman en H&M te trekken, maar: "Geef mij één reden om een galajurk aan te trekken en ik ga ervoor."glundert ze. "Ik ben dol op jurken. Mooie hakjes eronder, gave make-up. Het geeft mijn zo' prinsessen gevoel, En als ik dan ook nog aan de arm loop van een fijne man, dan voel ik me super vrouwelijk! Zo'n ouderwetse man vrouw rol spelen vind ik heerlijk. Maar dat is maar voor even, daarna moet ik weer mijn eigen gang kunnen gaan. Je mag me nooit in mijn vrijheid beknotten.
Romantisch
"Ik ben hopeloos romantisch."zegt Anouk met een diepe zucht. "De tafel dekken met bloemblaadjes erop, een mooie bos bloemen, een weekendje weg als verrassing. "Ik zoek romantiek in een partner. Ik heb behoefte aan iemanddie mij af een toe omarmt. Ik ben één meter 78, dis er zijn maar weinig mensen die tegen me zeggen: 'Kom even lekker in mijn armen'. Mijn lengte nodigt daar niet bepaald toe uit."Anouk schiet in de lach. "Soms voel ik me een heel klein meisje, dat het liefst op iemands schoot kruipt en geknuffeld wil worden."
Behalve een lengte waar veel vrouwen jaloers op zijn, is Anouk van Nes ook gezegend met een mooi uiterlijk.
Erkenning
"Ik ben tevreden met mezelf, maar het is niet altijd leuk om te horen hoe mooi ze je vinden. Mijn uiterlijk heb ik meegekregen, daar ben ik dankbaar voor, maar ik heb er niets voor hoeven doen. Ik krijg liever complimenten over mijn werk. Ik heb er keihard voor gewerkt om een goede danseres te worden, goed te kunnen zingen en acteren. Daar vind ik mijn erkenning in. Maar laten we eerlijk wezen: het is wel zo dat mooie mensen meer aandacht krijgen en meer privileges. Stiekem ben ik toch blij dat ik in die catogorie val..."
Risico's
Musicals zijn nog steeds favoriet, maar met het klimmen der jaren wordt het fysiek zwaarder. "Ik kan nog best een paar jaar mee, maar het kost me meer moeite als voorheen. De werkomstandigheden zijn slecht, ja danst bijvoorbeeld altijd op hoge hakken. Een blesure loop je zo op."Anouk van Nes heeft niet voor niets gekoezen om de danswereld achter zich te laten en zich verder te bekwamen in het acteren. Zo speelde ze een intressante rol in gtst, maar besloot daar ook na een paar maanden mee te stoppen. "Ik heb er echt wakker van gelegen. Het is natuurlijk griezelig griezelig om zo'n besluit te nemen als je niets anders achter de hand hebt," zegt ze peinzend. "GTST was een leuke uitdaging, maar ik wilde niet jaren lang het zelfde blijven doen. Er is nog zoveel dat ik leuk vind om te doen en dan moet je ook risico's durven te nemen. Tien ik in musicals speelde, werd ik musicalster genoemd, bij gtst werd ik tot soapster gebombadeerd. Ik ben trots op wat ik doe en ik doe het heel aardig. Maar een ster? Hou toch op! Ik heb nog niet iets neegezet, dat ik mezelf een ster mag noemen.."