500 euro voor een nieuwe en een goeie fiets dat zal helaas niet gaan, maar je kunt ook voor een tweedehands fiets gaan. Dan is het zaak om te kijken naar framehoogte of die bij jou past, de overhang van het stuur zal ook bij de lengte van je rug moeten passen. Verder niet kijken voor de allerlichtste modellen, die zijn duur de regel ook stukken duurder. En als je een tweedehands koopt dan kijken naar de staat van de tandwielen en derailleurs. Als het kan bedingen dat je er een nieuwe set tandwielen met nieuwe ketting op krijgt.quote:Op maandag 19 juli 2004 02:31 schreef Sloggi het volgende:
Ik rijd nu op de oude fiets van mijn vader.
De fiets past dus niet bij mijn bouw en bovendien mankeert er van alles aan.
Als ik 'm laat opknappen ben ik bang dat ik net zo goed een nieuwe kan kopen
Ik ben van plan volgend jaar de Ventoux op te karren, dus een goede fiets is altijd handig
Helaas ben ik niet de rijkste en wil ik niet meer dan 500 euro uitgeven aan een racefiets, als het kan nóg minder.
Suggesties?
tja het heeft wielen, dus dan is het een fiets, toch?quote:Op maandag 19 juli 2004 09:10 schreef Sloggi het volgende:
http://www.bike2build.nl/(...)4b8daed8fbcd8ff24b80
Hier staat bijvoorbeeld een fiets die niet al te duur is.
Is dat een beetje kwaliteit?
quote:Op maandag 19 juli 2004 04:12 schreef Asskicker14 het volgende:
- Trek Madone 5.9 - ¤ 5999.00
[afbeelding]
Een ware revolutie in het ontwerp van de fiets:De nieuwe Madone 5.9.Lance himself daagde ons uit om ons lichtste en best gestroomlijnde frame ooit te bouwen.Dat hebben we gedaan door de bewezen geometrie en de rijkarakterisstieken van de 5900 Superlight te combineren met de aėrodynamica van onze tijdritfiets.
Het resultaat is dat we zo dicht als maar kon bij de totale perfectie op twee wielen zijn gekomen: een trek OCLV Carbon fiets die indrukwekkend licht is met een optimale aėrodynamische prestatie.Tests in de windtunnel toonden aan dat de madone op een wedstijd van 200 km ččn volle minuut spaart.In een wedstijd die met secondes beslist wordt,is dat genoeg om mededingers en kampioenen te onderscheiden.
Maar we wisten meteen dat het goed zat toen lance van zijn eerste testrit terugkwam en direct nog twee van zulke fietsen bestelde.En toen noemde hij hem naar de col die hij gebruikt om zichzelf te testen voor de tour.
* Frame: oclv 110 carbon
* Vork: bontrager race xxx lite
* Wielen: bontrager race x lite
* Onderdelen groep: shimano dura-ace
* Gewicht: 1439 incl.vork mt 58.
[Bron: http://www.dahmencycling.com]
waarom zou het onzin zijn?(ik zeg overigens niet dat het wel zo is hoor)quote:Op maandag 19 juli 2004 09:34 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Wat een totale onzin
![]()
Omdat het gewoon nergens opslaat.. Vraag me sowieso al af hoe ze tot die meting zijn gekomen..quote:Op maandag 19 juli 2004 10:35 schreef Aequitas het volgende:
[..]
waarom zou het onzin zijn?(ik zeg overigens niet dat het wel zo is hoor)
en als je terug bent van vakantie met je maar weer reageren, het is makkelijker helpen als ik de maten van je weet.
Oh nee, die hierboven is geen racefiets. Maar deze wel. Helaas niet meer binnen de 0,5 kEUR, maar wel binnen de 0,7 kEUR.quote:Op maandag 19 juli 2004 11:07 schreef eppo2 het volgende:
De Mont Ventoux op? Hier moet het mee lukken:
http://www.giant-bicycle.(...)&range=99&model=9980
En ook nog binnen het budget!
Jaja lekkere redenatie, het is onzin omdat het nergens op slaat,quote:Op maandag 19 juli 2004 10:38 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Omdat het gewoon nergens opslaat.. Vraag me sowieso al af hoe ze tot die meting zijn gekomen..
Goed: wedstrijd -> tegenstanders -> tactiek -> uit de wind zitten -> nooit 200km alleen -> nooit altijd tegenwind -> regel is complete onzin.quote:Op maandag 19 juli 2004 11:53 schreef Aequitas het volgende:
[..]
Jaja lekkere redenatie, het is onzin omdat het nergens op slaat,![]()
Zou best eens waar kunnen zijnquote:Op maandag 19 juli 2004 11:53 schreef Aequitas het volgende:
[..]
Jaja lekkere redenatie, het is onzin omdat het nergens op slaat,![]()
Wat dat betreft was het meer een fiets voor Virenque geweest...... ik weet trouwens zeker dat Virenque tijdens die monsterontsnapping beter af was geweest met loodzware maar aerodynamische Mavic Cosmic Carbone's dan met de redelijk lichte maar volkomen onaerodynamische Ksyriums waar die op reed.quote:Op maandag 19 juli 2004 11:56 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Goed: wedstrijd -> tegenstanders -> tactiek -> uit de wind zitten -> nooit 200km alleen -> nooit altijd tegenwind -> regel is complete onzin.
Daar heeft het toch niks mee te maken??quote:Op maandag 19 juli 2004 11:56 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Goed: wedstrijd -> tegenstanders -> tactiek -> uit de wind zitten -> nooit 200km alleen -> nooit altijd tegenwind -> regel is complete onzin.
Het is onzin, omdat je in een wedstrijd in een groep zit. Door de fiets aerodynamischer te maken, win je niet een minuut op de groep.quote:Op maandag 19 juli 2004 12:28 schreef Aequitas het volgende:
[..]
Daar heeft het toch niks mee te maken??
Het gaat om het theoretisch stuk, door de aerodynamische vorm van het frame heb je minder weerstand. En volgens hun is dat op 200km(ooit van rijwind gehoord?) 1 minuut.
Als je dit als onzin bestempelt dan is het fietsen met aerodynamische wielen ook onzin,
maargoed... we zijn ook nooit op de maan geweest volgens sommige mensen.......
je laten opmeten voor 35 euro??? kan je dat zelf niet doen ofsow?? (ben noob die ook een fiets wil gaan kopen)quote:Op maandag 19 juli 2004 08:30 schreef Aequitas het volgende:
laat je voor 35 euro opmeten in een fietsenwinkel en kijk daarna voor een 2dehands.
of kijk op deze site, het is minder precies maar best redelijk
http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure/Fitting/Height.asp
wat voor fiets heb je nu?(afmetingen enzo) en hoelang ben je?
Nog steeds geen complete onzin. Even goed naar de tour etappes kijken. Er wordt geexperimenteerd met carbon vertsterkte frames, monocoques en de meest bizarre wielen. Die 4-spaaks carbon wielen van der Jan zijn wel juweeltjes (te zien geweest in de tijdrit van vandaag). En dat maakt zeker uit (al is het maar een placebo effect), bijvoorbeeld Rasmussen die de berg op gaat met exact 6,8 kilo fiets. Evenals armstrong, die zijn fiets overigens moest verzwaren omdat deze een paar gram te licht was.quote:Op maandag 19 juli 2004 11:56 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Goed: wedstrijd -> tegenstanders -> tactiek -> uit de wind zitten -> nooit 200km alleen -> nooit altijd tegenwind -> regel is complete onzin.
bij ons is het gratis met professionele meetapparatuur mede ontworpen door Ullrichquote:Op donderdag 22 juli 2004 00:11 schreef DAMH het volgende:
[..]
je laten opmeten voor 35 euro??? kan je dat zelf niet doen ofsow?? (ben noob die ook een fiets wil gaan kopen)
ik wil niet veel zeggen maar de topicstarter wil een racefiets. en dus niks met vering oidquote:Op donderdag 22 juli 2004 10:36 schreef Yakult het volgende:
Geen ervaring maar het verschil van 200 euro zit zo te zien grofweg in een geveerd achterframe en alivio+V-brakes of enkel een geveerde voorvork met nexave+rollerbrakes.
't Zal hier denk ik toch over 'sport'fietsen moeten gaan anders verdwijnt dit topic snel naar PTA waar al fietsentopics lopen.
Aan wat voor een fiets zat jij dan te denkenquote:Op donderdag 22 juli 2004 10:36 schreef Yakult het volgende:
't Zal hier denk ik toch over 'sport'fietsen moeten gaan anders verdwijnt dit topic snel naar PTA waar al fietsentopics lopen.
een driewielerquote:Op donderdag 22 juli 2004 18:13 schreef Remzz het volgende:
[..]
Aan wat voor een fiets zat jij dan te denken![]()
Bij ons??quote:Op donderdag 22 juli 2004 17:22 schreef hellmondunited het volgende:
[..]
bij ons is het gratis met professionele meetapparatuur mede ontworpen door Ullrich
Profile Ronald Breeman 'de fietsspecialist' in Helmond en Veldhovenquote:Op donderdag 22 juli 2004 18:23 schreef DAMH het volgende:
[..]
Bij ons??
Als je had gelezen had je gezien dat ik TS tip met de website van Salden,quote:Op donderdag 22 juli 2004 17:23 schreef hellmondunited het volgende:
ik wil niet veel zeggen maar de topicstarter wil een racefiets. en dus niks met vering oid
Die Jakima dus, waar 'What' naar vroeg, en das geen racefiets...quote:Op donderdag 22 juli 2004 18:13 schreef Remzz het volgende:
Aan wat voor een fiets zat jij dan te denken![]()
Meet je beenlengte op, dat is van de grond tot aan je kruis, deze lengte vermenigvuldig je met 0,665 en dan heb je een indicatie voor de framehoogte. Een wedstrijdrenner zal een iets kleiner frame pakken, terwijl je voor iets meer comfort beter iets groter kunt kiezen. Uiteraard is dit een persoonlijke voorkeur.quote:Op donderdag 22 juli 2004 19:32 schreef VinniE-cpb het volgende:
Ik wil ook een racefiets kopen... beetje het zelfde verhaal als de "topic starter"
ik wil wat weten over de maten e.d. Ik snap dat niet alleen je totale lichaamslengte bepaald op welke maat fiets je moet rijden, maar bij 1.80m op wat voor maat frame kom je dan ongeveer uit?
Ik lees overal maten van 52 t/m 60 enzo, maar kan me niet echt een beeld vormen van hoe groot dat is en voor welke lengte... ik neem aan dat hier wel iemand is die me iets meer kan vertellen.
dank!!!
Dus stel je komt bij een fiets-specialist, en je ziet een leuke fiets staan, dan laat je je opmeten en dan bestelt hij de gene die je zag staan in de juiste maat voor jou? dus dat je een juiste frame hoogte krijgt ipv dat ie bijvoorbeeld gewoon het zadel wat uittrekt....quote:Op vrijdag 23 juli 2004 10:21 schreef Yakult het volgende:
Meet je beenlengte op, dat is van de grond tot aan je kruis, deze lengte vermenigvuldig je met 0,665 en dan heb je een indicatie voor de framehoogte. Een wedstrijdrenner zal een iets kleiner frame pakken, terwijl je voor iets meer comfort beter iets groter kunt kiezen. Uiteraard is dit een persoonlijke voorkeur.
Het beste kun je je laten opmeten bij een fietsspecialist, die kan ook de ideale zadelpositie, lengte en hoogte van de stem etc. bepalen. Wil je een perfect aangemeten fiets dan is namelijk ook de lengte van je bovenlichaam en armen bepalend.
Appels met peren..quote:Op donderdag 22 juli 2004 00:25 schreef Fixers het volgende:
[..]
Nog steeds geen complete onzin. Even goed naar de tour etappes kijken. Er wordt geexperimenteerd met carbon vertsterkte frames, monocoques en de meest bizarre wielen. Die 4-spaaks carbon wielen van der Jan zijn wel juweeltjes (te zien geweest in de tijdrit van vandaag). En dat maakt zeker uit (al is het maar een placebo effect), bijvoorbeeld Rasmussen die de berg op gaat met exact 6,8 kilo fiets. Evenals armstrong, die zijn fiets overigens moest verzwaren omdat deze een paar gram te licht was.
Sorry, ik dacht dat ik in PTA zat...quote:Op donderdag 22 juli 2004 10:36 schreef Yakult het volgende:
't Zal hier denk ik toch over 'sport'fietsen moeten gaan anders verdwijnt dit topic snel naar PTA waar al fietsentopics lopen.
en wat heeft de TS er aan met een budget van 800 euro?quote:Op vrijdag 23 juli 2004 15:15 schreef Scighera het volgende:
lichtste fietsen wegen btw ca 4100gram; compleet afgemonteerd (onder andere een Giant)
de kracht die nodig is om in en uit te klikken bij een SPD, SPD-R, SPD-SL, Time of Look pedaal is instelbaar; techniek is gewoon gewenning. en de pedalen zijn prettiger en veiliger dan met toeclips (je bent sneller uit het pedaal dan wanneer er een riempje om je foet zit)
hmm okequote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:59 schreef Scighera het volgende:
even teruglezen... eerste deel is een reply op een post van Fixers, tweede deel is een reply die een vraag had over klikpedalen
Iets meer dan 4 kilo? Dat is ruim 2,5 kilo onder de limiet van 6,8 die wordt gehanteerd door de tour directie (of UCI).quote:Op vrijdag 23 juli 2004 15:15 schreef Scighera het volgende:
lichtste fietsen wegen btw ca 4100gram; compleet afgemonteerd (onder andere een Giant)
de kracht die nodig is om in en uit te klikken bij een SPD, SPD-R, SPD-SL, Time of Look pedaal is instelbaar; techniek is gewoon gewenning. en de pedalen zijn prettiger en veiliger dan met toeclips (je bent sneller uit het pedaal dan wanneer er een riempje om je foet zit)
'04 Giant TCR Advanced protoype 50 cm (afgemonteerd 4537.5gr)quote:Op zaterdag 24 juli 2004 11:29 schreef Fixers het volgende:
[..]
Iets meer dan 4 kilo? Dat is ruim 2,5 kilo onder de limiet van 6,8 die wordt gehanteerd door de tour directie (of UCI).
????quote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:16 schreef qwertyuiop het volgende:
zolang er Shimano Dura Ace of Campagnolo Veloce op zit is het wel oke
btw je gewicht is?
Laat me nou even weten wat goed is!quote:Op zaterdag 24 juli 2004 19:40 schreef Brainstorm4ever het volgende:
De TREK 1500 is best ok
[afbeelding]
lect
ik zie de fout.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:56 schreef Scighera het volgende:
[..]
????
beetje groot verschil; Shimano Dura-Ace is de top (vergelijkbaar met Campa Record), en Campa Veloce is middenmoot (vergelijkbaar met Shimano Tiagra)
Kleine correctiequote:Op zondag 25 juli 2004 21:48 schreef Scighera het volgende:
over de groepen (van top naar low):
Shimano:
Dura-Ace 9/10V
Ultegra 9/10V
105 9V
Tiagra 9V
(RSX-100?)
2200 8V
Sora 8V
2200 8V
binnenbeenlengte * 0,66 is een hart op hart framemaat. Dus vergeet niet daarbij nog 1,5 tot 2,0 cm te tellen voor de framemaat hart - bovenkant zitbuis. Verder geldt de formule niet meer voor moderne frames met een sloping (schuin aflopende) bovenbuis. Het is dan verstandig te kijken naar de lengte van de bovenbuis. Die moet hart op hart ongeveer gelijk zijn aan de hierboven berekende hart op hart framemaat.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 10:21 schreef Yakult het volgende:
Meet je beenlengte op, dat is van de grond tot aan je kruis, deze lengte vermenigvuldig je met 0,665 en dan heb je een indicatie voor de framehoogte. Een wedstrijdrenner zal een iets kleiner frame pakken, terwijl je voor iets meer comfort beter iets groter kunt kiezen. Uiteraard is dit een persoonlijke voorkeur.
klopt; je hebt gelijk (even nagezocht)quote:Op maandag 26 juli 2004 08:11 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Kleine correctie
Maar zoals al wel gezegd, Sora en (en 2200 helemaal) NIET kopen
Met shimano zit je ook wel goedquote:Op maandag 19 juli 2004 09:25 schreef Sloggi het volgende:
Van al die technische dingen heb ik geen verstand.
Wat raad jij dan aan (we verhogen het budget naar 800 euro)?
Ik ben nu in ieder geval weg, tot over een week
een Y-frame? hoe ziet dat eruit?quote:Op maandag 26 juli 2004 11:28 schreef Scighera het volgende:
voor dat budget even een paar post terug kijken; (wel 50 euro nog erbij leggen)
over de mountainbike: geen Y-frame; en afmontage minstens Deore
Vind het wel mooier, zo'n Y-frame... Zelf ga ik binnenkort ook een mountainbike kopen,quote:Op maandag 26 juli 2004 11:57 schreef Scighera het volgende:
een frame in een Y-vorm met demping
[afbeelding]
frmaes zijn relatief zwak; en je verspilt veel energie door de achterdemper; er zijn genoeg beter systemen qua demping (oa NRS) die geen energie verspillen)
Ik heb gisteren nog gepost hoorquote:Op maandag 26 juli 2004 13:43 schreef eppo2 het volgende:
Hallo, leeft die meneer Sloggi - waar we dit allemaal voor doen - eigenlijk nog?
Ik kan er ook bijvoorbeeld nieuwe voor- en achterbladen op laten zetten, etc.quote:Op maandag 26 juli 2004 17:14 schreef Ronald123 het volgende:
bij een racefiets gaat het toch vooral om de ketting dus je kan ook gewoon een nieuwe ketting op je oude racefiets zetten en je hebt een nieuwe racefiets
je kan die nokjes op je frame gebruiken om kabelstoppers op te zetten en dan gewoon STI-shifters gebruiken. Zit je alleen dus met je naaf, zitten daar 6,7,8 of 9 kransjes op. moet natuurlijk wel overeenkomen, tevens met het merk gelijk zijn, shimano, campa.quote:Op maandag 26 juli 2004 17:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik kan er ook bijvoorbeeld nieuwe voor- en achterbladen op laten zetten, etc.
Ik heb nu wel nog oude versnellingen (op het frame gemonteerd).
Dat is wel een nadeel, en het zal ook wel niet mogelijk zijn om ze te verplaatsen naar de remmen
Goed slotquote:Op maandag 26 juli 2004 19:54 schreef Reddiablo het volgende:
maar ik moet hem wel in Den Haag parkeren :S
icm met 2200: rill rill rillquote:Op maandag 26 juli 2004 19:57 schreef Aequitas het volgende:
Shifters Shimano Sora StI, 3x8 speed
*rilll
in den haag parkeren??? neem dan geen fiets
Ik heb geen digitale camera, maar ik kan misschien wel iets regelen.quote:Op maandag 26 juli 2004 17:38 schreef Aequitas het volgende:
geef eens een onschrijving van je oude fiets, en een fototje?
een racefiets is aanlokkelijk voor dieven om mee te nemen;net als crosshybrydes; voor uitgaan: gebruik een oude fiets.... (racefietsen zijn dacht ik ook niet te verzekeren)quote:Op maandag 26 juli 2004 21:52 schreef Reddiablo het volgende:
ik hoef geen racefiets in de originele vorm, maar ik wil wel een fiets waar ik heel hard op kan fietsen, en dan heb ik het niet over versnellingen waar ik me de tyfus trap.
Thuis en op mn werk kan 'ie prima worden gestald, tjidens het uitgaan niet :S
Metaalmoeheid bij een racefiets komop zeg, het een frame van staal waar neit de tour mee is gefietst. dat is nog best te gebruiken.quote:Op maandag 26 juli 2004 22:12 schreef Scighera het volgende:
[..]
een racefiets is aanlokkelijk voor dieven om mee te nemen;net als crosshybrydes; voor uitgaan: gebruik een oude fiets.... (racefietsen zijn dacht ik ook niet te verzekeren)
Over het opknappen van die 10jaar oude racfiets; lijkt me gezien de leeftijd en de staat van onderhoud onbegonnenwerk; kan ook zijn dat het frame last heeft van metaalmoeheid nl
Dat is zeker geen onzin; bij wedstrijdgebruik gaat het natuurlijk sneller maar bij een fiets van 10 jaar oud is de kans groot dat er behoorlijk wat stijfheid verloren is gegaan, en dat het frame zwakker wordt waardoor het risico op breuken groter wordt.quote:Op maandag 26 juli 2004 22:31 schreef Aequitas het volgende:
[..]
Metaalmoeheid bij een racefiets komop zeg, het een frame van staal waar neit de tour mee is gefietst. dat is nog best te gebruiken.
ligt een beetje aan de staat van de onderdelen en het type(5,6,7,8 speed?) of er nog wat mee te doen is, eigenlijk eerst naar de maat van het frame kijken.
De afmontage is een mix van Sora (slecht) en 2200 (nog slechter); daarbij is ie met 7speed afgemonteerd wat mij doet vermoeden dat het zeer oude uitvoeringen zijn van deze onderdelengroepen (Sora is al dik 4 jaar 8speed)quote:Op dinsdag 27 juli 2004 01:29 schreef Sloggi het volgende:
Waarom is deze trouwens zo slecht:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=8377
Ik zie wel dat 'ie meer dan tien kilo weegt, dat is wel veel...
700c band diameter (28")quote:Op dinsdag 27 juli 2004 01:19 schreef Sloggi het volgende:
Ik ga wel eens langs bij de fietsenmaker, kijken wat hij ervan vindt.
Hoe zit het trouwens met de maten bij buitenbanden. Ik heb 700x20C. Wat wil dat zeggen?
Ten eerste is hij niet voor wedstrijden gebruikt(of je bent wel heel erg retro met buiscommandeurs, ten tweede denk ik over die stijfheid net iets anders.....quote:Op maandag 26 juli 2004 23:05 schreef Scighera het volgende:
[..]
Dat is zeker geen onzin; bij wedstrijdgebruik gaat het natuurlijk sneller maar bij een fiets van 10 jaar oud is de kans groot dat er behoorlijk wat stijfheid verloren is gegaan, en dat het frame zwakker wordt waardoor het risico op breuken groter wordt.
Maargoed jij hebt nogal snel je mening klaar volgens mij, http://www.vanherwerden.nl/frame.shtmlquote:Het is een bijna niet uit te roeien indianenverhaal dat de stijfheid van een frame in de loop van de tijd afneemt, en dat het frame (de fiets) daarom vervangen moeten worden. Dat klopt niet: frames worden niet slapper. Technische instituten en vakbladen als Fiets en Tour hebben meerdere keren nieuwe frames vergeleken met exemplaren van bijvoorbeeld profwielrenners die er 50.000 of meer kilometers mee gereden hadden. Nooit werd verschil in stijfheid gemeten. Bij metalen (staal, aluminium, titanium, magnesium) is dat ook op theoretische gronden niet te verwachten.
precies......quote:Op dinsdag 27 juli 2004 08:50 schreef Scighera het volgende:
[..]
De afmontage is een mix van Sora (slecht) en 2200 (nog slechter); daarbij is ie met 7speed afgemonteerd wat mij doet vermoeden dat het zeer oude uitvoeringen zijn van deze onderdelengroepen (Sora is al dik 4 jaar 8speed)
De rest van de onderdelen is mij voor het merendeel (velgen, vork etc) onbekend.
De fiets is afgemonteerd met de goedkoopste onderdelen die beschikbaar zijn. Ze zullen echter vast wel een tijdje naar behoren werken. En ze zijn zwaar. Maar misschien zijn ze wel beter dan wat je nu hebt.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 01:29 schreef Sloggi het volgende:
Waarom is deze trouwens zo slecht:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=8377
Ik zie wel dat 'ie meer dan tien kilo weegt, dat is wel veel...
Bij de fietsenmaker (of motordealer) kunnen ze je wel helepen aan een slot wt niet zomaar open te krijgen is. De zwaarste motorsloten (van die hele dikke kettingen) zijn volgens mijn lokale rijwielhandelaar alleen open te krijgen met een sleutel, een haakse slijper of een ijzerzaag en een elleboogblessure. Maar ook minder zware en logge sloten zijn al lastig voor de dief.quote:Op maandag 26 juli 2004 19:57 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Goed slot
Dus niet eentje van 10 euro van de Halfords.
Nog beter: 2 sloten, 2 verschillende soorten (bv beugel en ketting), 2 verschillende merken.
(junks zijn vaak gespecialiseerd in 1 soort slot)
Ik zie het probleem niet van een een fiets die 10,5 kg weegt. Zoalang je geen serieuze wedstrijden gaat rijden en tot de betere amatuers hoort is een wat zwaardere fiets geen probleem. Wat betreft de andere commentaren zal ik weinig zeggen mijn kennis van afmontage is niet bepaald denderend.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 01:29 schreef Sloggi het volgende:
Waarom is deze trouwens zo slecht:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=8377
Ik zie wel dat 'ie meer dan tien kilo weegt, dat is wel veel...
Ik weeg iets meer dan 60 kilo met m'n 1.75, dus dat zit wel goedquote:Op dinsdag 27 juli 2004 10:09 schreef eppo2 het volgende:
[..]
Maak je trouwens over dat gewicht niet teveel zorgen. Als je onder aan de beklimming een plasje doet, bespaar je ook zomaar een halve kilo. En misschien kun je wat lijnen? Daar zijn helemaal voor niets hele kilo's te besparen!
Die pedalen heb ik nog van m'n oude, en nieuwe zijn zo gekocht. Die dingen zijn niet duur.quote:De prijs is laag. Zeker als je de fiets ook nog eens gaat afhalen. Dan valt 'ie binnen je budget. Let op! D'r zitten trouwens voor die prijs geen pedalen aan.
Ik bedoelde maak je over het gewicht van je [b]fiets[b] (10,5 kg) geen zorgen. Als je een plasje doet of wat lijnt kun je gratis en voor niets gewicht besparen. Maar met die 60 kg van jou is er helaas niet veel lichaamsgewicht te besparen.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 13:02 schreef Sloggi het volgende:
Ik weeg iets meer dan 60 kilo met m'n 1.75, dus dat zit wel goed
Je kan het ook zo bekijken: ik ben zo licht, ik hoef niets te besparenquote:Op dinsdag 27 juli 2004 13:14 schreef eppo2 het volgende:
[..]
Ik bedoelde maak je over het gewicht van je [b]fiets[b] (10,5 kg) geen zorgen. Als je een plasje doet of wat lijnt kun je gratis en voor niets gewicht besparen. Maar met die 60 kg van jou is er helaas niet veel lichaamsgewicht te besparen.
/edit:quote:Your Handlebar Width is :: 44cm Center-to-Center
Your Overall Reach is :: 66cm Center-to-Center
Your Frame Size is :: 60cm Center-to-Top / 58cm Center-to-Center
Your Recommended Saddle Height is :: 78.59cm
Height :: 180.50cm
Sternum notch :: 149.00cm
Inseam length :: 89.00cm
Arm length :: 64.00cm
Shoulder width :: 44.00cm
Flexibility :: 6
Weight :: 65 kilo
Foot size :: 41 Euro
Een 700x22C is 22 mm breed en een 700x20C is 20 mm breed. Dus je rijdt nu voor met een 22 mm brede band en achter met een 20 mm brede band?quote:Op dinsdag 27 juli 2004 14:27 schreef Sloggi het volgende:
... Ik heb trouwens net een nieuwe buitenband gekocht: 700x22C in plaats van de 700x20C die ik had. Bij de fietsenzaak zeiden ze dat het niets uitmaakte ...
Peugeot schrijft: "Proloque 200quote:Op dinsdag 27 juli 2004 16:15 schreef eppo2 het volgende:
... Weet je dat je voor 599 Euro een nieuwe Peugeot Performance 200 koopt? ...
Eikels van die k*twinkelquote:Op dinsdag 27 juli 2004 16:15 schreef eppo2 het volgende:
[..]
Een 700x22C is 22 mm breed en een 700x20C is 20 mm breed. Dus je rijdt nu voor met een 22 mm brede band en achter met een 20 mm brede band?![]()
Tja, en de farbikant geeft natuurlijk altijd goede onafhankelijke informatie zonder enig winstoogmerk.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 16:36 schreef eppo2 het volgende:
Probleem opgelost! Peugeot zegt het zelf: "Zoek je een goede racefiets? Dan is de Prologue de enige juiste keuze."![]()
Da's toch niet erg? Heb ik ook wel eens gedaan (maar dan andersom en met 19 en 20 mm).quote:Op dinsdag 27 juli 2004 16:15 schreef eppo2 het volgende:
[..]
Een 700x22C is 22 mm breed en een 700x20C is 20 mm breed. Dus je rijdt nu voor met een 22 mm brede band en achter met een 20 mm brede band?![]()
Als ze maar dezelfde kleur hebbenquote:Op dinsdag 27 juli 2004 17:06 schreef Sloggi het volgende:
Maar twee verschillende banden kan dus echt niet
23mm is standaart. 20 mm alleen tijdens tijdritten (smaller alleen op de baan).. 20mm is te hobbelig voor op de weg.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 17:06 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da's toch niet erg? Heb ik ook wel eens gedaan (maar dan andersom en met 19 en 20 mm).
22 cm is een vrij normale bandbreedte. 20 cm is vrij smal. Volgens mij rijdt vrijwel iederen in het (amateur)peloton met 22 of 23 cm. Ikke wel iig.
je kan nieuwe voor, achterbladen monteren en nieuwe pedalen eropzetten.quote:Op maandag 26 juli 2004 17:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik kan er ook bijvoorbeeld nieuwe voor- en achterbladen op laten zetten, etc.
Ik heb nu wel nog oude versnellingen (op het frame gemonteerd).
Dat is wel een nadeel, en het zal ook wel niet mogelijk zijn om ze te verplaatsen naar de remmen
Wat zijn nu eigenlijk de redelijk tot goede groepen? Mijn huidige fiets (hybride) is rondom afgemonteerd met Nexave T300 (remhendels/commandeurs, cranks, deraileurs, cassetes remklauwen, assen). Maar die serie is dus alleen ontworpen voor de stads of trekking fiets, van de racegroepen heb ik weinig verstand.quote:Op zondag 25 juli 2004 21:48 schreef Scighera het volgende:
over de groepen (van top naar low):
Shimano:
Dura-Ace 9/10V
Ultegra 9/10V
105 9V
Tiagra 9V
(RSX-100?)
2200 8V
Sora 8V
Campagnolo:
Record 10V
Chorus 10V
Centaur/Daytona 10V
Veloce 9/10V
Mirage 9V
Xenon 9V
suggesties op marktplaats (let op goede staat van tandwielen, ketting. Rechte wielen)
http://marktplaats.nl/mar(...)n/33914.htm?oudei=20
http://marktplaats.nl/mar(...)n/32415.htm?oudei=80 (afdingen)
Afstelling van je fiets gaat echt op de centimeter hoor, dus denk niet 66cm is ook bijna 70cm.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 13:34 schreef Sloggi het volgende:
Frame-maten (het kan zijn dat het niet helemaal nauwkeurig zijn, maar ik laat het vanavond nog eens opnemen door mijn vader):
[..]
/edit:
Ik ben eens gaan meten, en ik zie nu dat de fiets al 60cm Center-to-Top is en het stuur is precies breed genoeg. De overall reach ligt rond de 70 cm (iets minder), dus die klopt ook redelijk.
Een nieuwe fiets heb ik dus eigenlijk niet nodig (puur naar mijn bouw gekeken).
Ik zal wel nog wat groeien, maar veel is dat niet meer.
quote:Op dinsdag 27 juli 2004 23:55 schreef Aequitas het volgende:
1. Koop een nieuwe fiets(grapje)
Daar had ik ook al last van, ja.quote:2. Koop een nieuw stuur(eentje die korter is dan nu, je moet nu al 5 cm over je stuur heen voordat je de remgrepen tegenkomt).
Die gaat er dus zeker niet afquote:6. kilometerteller eraf(heb je toch niks aan)
De pedalen zijn pas een paar jaar oud en van LOOK. Die gaan nog wel even mee.quote:9. de pedalen lijken me prima, als ze niet kraken
Vond ik ook al, jaquote:13. nieuwe band(staat zo gaar 1 nieuwe en 1 ouwe)
Hoeveel wordt dat, schat je?quote:dus de kosten zijn:
zadel
stuurlint
stuurnok
stuur
kabels binnen/buiten
der. wieltjes
blokjes
bandje
De bel zit aan de rechterkant van de fiets, op de stuurnok. Klein zwart priegeldingetjequote:ps. zit er nou een BEL op je fiets?????? en een band met reflextie streep![]()
de onderlengroep:quote:Op dinsdag 27 juli 2004 22:28 schreef Fixers het volgende:
[..]
Wat zijn nu eigenlijk de redelijk tot goede groepen? Mijn huidige fiets (hybride) is rondom afgemonteerd met Nexave T300 (remhendels/commandeurs, cranks, deraileurs, cassetes remklauwen, assen). Maar die serie is dus alleen ontworpen voor de stads of trekking fiets, van de racegroepen heb ik weinig verstand.
Oh ja, nog iemand hier ervaring met SRAM (waar sachs tegenwoordig onderdeel van is)?
Inderdaad, de afstelling luitsert heel nauw. Tot op de halve centimeter, zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 23:55 schreef Aequitas het volgende:
Afstelling van je fiets gaat echt op de centimeter hoor, dus denk niet 66cm is ook bijna 70cm.
paar tips voor je fiets na het zien van je foto's....
...
4. Koop een goed zadel, en stel hem horizontaal af(of eigenlijk iets naar beneden) en zet hem iets naar voren, je zit nu volgens mij te ver naar achter.
...
6. kilometerteller eraf(heb je toch niks aan)
...
ps. zit er nou een BEL op je fiets?????? en een band met reflextie streep![]()
Daar heb ik wat aan. Wat betreft SRAM ik heb er geen ervaring mee maar batavus gebruikt nu kwistig hun dualdrives. OP veel modellen hebben ze deze nieuwe groep toegepast. Het idee achter de dualdrive een combo van een conventionele 7 of 8 speed derrailleur achter met een versnelingsnaaf in het achterwiel. Dan heb je dus 21/24 versnellingen én kan je schakelen terwijl je stilstaat.quote:Op woensdag 28 juli 2004 09:52 schreef Scighera het volgende:
[..]
de onderlengroep:
NOT: 2200 8V, Sora 8V, Xenon 9V
leuk om mee te beginnen: Tiagra 9V, Mirage 9V, Veloce 9v
goed: 105, Veloce 10V, Centaur 10V
zeer goed: Ultegra 9V/10V, Dura-Ace 9V/10V, Chorus 10V, Record 10V
SRAM is nog alleen maar actief bij ATB; op gebied van race levert zij alleen (zeer goede ) kettingen
11 euro 50quote:Op woensdag 28 juli 2004 08:41 schreef Aequitas het volgende:
bandje (geen idee wat een band met reflextiestreep kost)
Daarom zei ik ook dat ik er nieuwe voor- en achterbladen op wil laten zetten.quote:Voor je de Ventoux opgaat, moet je dus nog wel wat sleutelen aan je fiets.
ergste zijn skater met een walkman op; roep je aan; horen ze niets.quote:Op woensdag 28 juli 2004 20:32 schreef Aequitas het volgende:
Tja ik zou toch eerder voor nieuwe wielen gaan(2dehands 8 speed) dan kan je voor die ventoux gewoon een berg casette erop zetten.
kan je de voorbladen laten zitten(die zijn zo te horen nog goed) 8x3 is veel meer dan 6x3. kan je zeker in de bergen goed gebruiken. verder zo'n klein mogelijk blad laten monteren(voor de bergen). ander stuur komt je zit houding ten goede.
maargoed, mijn advies heb je al dus doe er maar mee wat je wilt......
over die bel, als je gaat zitten bellen gaan mensen omkijken(en dat doen ze altijd linksom en op de een of andere manier trekken ze hun stuur dan mee). ik raas er dus gewon voorbijschrikken ze en gaan ze naar rechts
niet vriendelijk wel veilig.
Ik heb nu maar 6x2quote:Op woensdag 28 juli 2004 20:32 schreef Aequitas het volgende:
8x3 is veel meer dan 6x3.
moet zeggen dat je woordgebruik me totaal niet bevaltquote:Op woensdag 28 juli 2004 21:01 schreef What het volgende:
Ik heb uiteindelijk mijn fiets gevonden.
Verder veel succes met jullie gekanker over fietsen.
Mij jouw woordgebruik overigens ook niet.quote:Op woensdag 28 juli 2004 21:25 schreef Scighera het volgende:
moet zeggen dat je woordgebruik me totaal niet bevalt![]()
Sjongejonge iedereen helpt jou en wat doe jij, een beetje de boel hier opstoken...quote:Op woensdag 28 juli 2004 21:44 schreef What het volgende:
[..]
Mij jouw woordgebruik overigens ook niet.![]()
Geef dan gewoon antwoord sukkel, of reageeer niet.
Wie helpt mij in dit topic en waarom?quote:Op woensdag 28 juli 2004 22:03 schreef Remzz het volgende:
Sjongejonge iedereen helpt jou en wat doe jij, een beetje de boel hier opstoken...
Ja ok niet direct zie ik nu, maar ik bedoel ik het algemeen geven ze iedereen gewoon advies. Maar als je zo moet gaan doen om je zin hier te krijgen...quote:Op woensdag 28 juli 2004 22:12 schreef What het volgende:
[..]
Wie helpt mij in dit topic en waarom?
Quoot'je graag.
quote:Op woensdag 28 juli 2004 21:01 schreef What het volgende:
Ik heb uiteindelijk mijn fiets gevonden.
Verder veel succes met jullie gekanker over fietsen.
Waar?quote:Op woensdag 28 juli 2004 22:18 schreef Remzz het volgende:
maar ik bedoel ik het algemeen geven ze iedereen gewoon advies.
Als je daarover valt ben ik snel klaar.quote:Op woensdag 28 juli 2004 22:24 schreef Scighera het volgende:
gekanker
Okay, lik me reet trut.quote:Op woensdag 28 juli 2004 22:18 schreef Remzz het volgende:
Ja ok niet direct zie ik nu
Geef vooral geen antwoord op de vraag.quote:Op woensdag 28 juli 2004 22:49 schreef Scighera het volgende:
jochie; ga ergens anders de boel lopen verzieken en blijf gewoon bij het Fok! forum vandaan.
En wie ben jij dan helemaal op 'Het Fok!-forum'?quote:Op woensdag 28 juli 2004 22:49 schreef Scighera het volgende:
blijf gewoon bij het Fok! forum vandaan.
En als je zo door blijft gaan de laatste 4 op een rij ook.quote:Op woensdag 28 juli 2004 22:48 schreef What het volgende:
Vier op 'n rij.
oh ik dacht dat je een triple had maar dat het kleinste blad eraf was. wowww met een dubbel de ventoux opquote:Op woensdag 28 juli 2004 20:53 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik heb nu maar 6x2
verder is dit een topic over racefietsen, enne rare racefiets wil jij kopen.....(hint open zelf een topic!!! alhoewel je de reactie wel kan vergeten na zo'n toontje als wat je nu speelt)quote:Op donderdag 22 juli 2004 10:36 schreef Yakult het volgende:
(voor de uidelijkheid, over die Jakima:)
Geen ervaring maar het verschil van 200 euro zit zo te zien grofweg in een geveerd achterframe en alivio+V-brakes of enkel een geveerde voorvork met nexave+rollerbrakes.
't Zal hier denk ik toch over 'sport'fietsen moeten gaan anders verdwijnt dit topic snel naar PTA waar al fietsentopics lopen.
Dus compleet nieuwe bladen erop laten zetten?quote:Op donderdag 29 juli 2004 09:50 schreef Aequitas het volgende:
[..]
oh ik dacht dat je een triple had maar dat het kleinste blad eraf was. wowww met een dubbel de ventoux opik denk dat je dat kan vergeten
en zeler als je geen berg cassette hebt...
De gele is niet klein, maar heeft een'sloping' frame, oftewel een andere geometrie (zadel kun je op dezelfde hoogte zetten). Op zich zijn ze niet slecht maar heb je nou nog naar die occasions bij www.salden.nl gekeken?quote:Op donderdag 29 juli 2004 14:55 schreef Sloggi het volgende:
Scheelt 50 euro, maar ik denk dat die gele Batavus een beetje klein is.
Maar op zich geen slechte fietsen, gezien de prijs?
quote:This is surely one of the top 20 in the French passes. As all the cyclists will tell you, the Mont Ventoux is a really difficult ascent that you can compare with the hardest from the Alps. If you are really fit, the triple plateaux are mandatory, otherwise a 39/27 or 39/25 should be enough.
http://www.lemontventoux.net/ventoux3.htm
Bedoel je die super offers?quote:Op donderdag 29 juli 2004 15:40 schreef Yakult het volgende:
[..]
Op zich zijn ze niet slecht maar heb je nou nog naar die occasions bij www.salden.nl gekeken?
een gewoon of sloping frame is alleen que uiterlijk van toepassing. de driehoek(stuur/zade/trapper) blijft gelijk. Dus niks beter, na genoeg je smaak is het mooi of niet.quote:Op donderdag 29 juli 2004 17:45 schreef Sloggi het volgende:
Ik ga denk ik toch voor een nieuwe fiets (één van de Batavusen hierboven).
Dan weet ik toch zeker dat er niets mankeert of versleten is of iets dergelijks.
Wat is fijner/beter, een recht frame of een schuin frame?
Het is nie taan te raden; RSX is de voorganger van Sora; wel iets beter qua kwaliteit/uiterlijk, maar he tsi en het blijft op de bodem van de groepenladder.quote:Op donderdag 29 juli 2004 20:25 schreef VinniE-cpb het volgende:
Hallo,
Ik ben van plan een 2e hands fiets te kopen, nu heb ik een mooie gezien denk ik, alleen ben ik niet bekend met het schakelsysteem RSX.
De fiets is een Koga gran Racer, bijna niet gebruikte ,framehoogte 58 cm, Alu 7005 DB frame, S-bend achtervork, triple crankset, 24 versnellingen, RSX.
Nu ben ik benieuwd of hier iemand is die het systeem kent en er meer over weet en of het aan te raden is of niet.
Veel Dank
Vincent
quote:Op donderdag 29 juli 2004 19:21 schreef Aequitas het volgende:
[..]
Verder rij ik liever op een gebruikte 105'er dan op een nieuwe sora.(stap maar eens bij een goede wielersportwinkel binnen en doe de productconfrontatie)
hangt een beetje van de staat af... voor die prijs kan je een nieuwe kopen met Sora afmontagequote:Op donderdag 29 juli 2004 21:58 schreef VinniE-cpb het volgende:
hmmm.... t gaat ook om een fiets uit 1996 en er wordt 600 eur voor gevraagt...lijkt me ook wel veel te veel geld
wat zou ie waard zijn?
Als je dan nog de andere dingen die aan de fiets gedaan moeten worden (stuurlint, remmen,slag uit beide wielen) bij dat bedrag optelt, dan zit je nog dik over de 300 euro.quote:Op donderdag 29 juli 2004 19:21 schreef Aequitas het volgende:
[..]
maar waaro niet voor de optie van een 2dehand wielsetje(8speed) heb je voor 250 euro een goede fiets.(zie mijn lijstje) 8 speed spullen zijn nog vol op verkrijgbaar
Als je dan nog de andere dingen die aan de fiets gedaan moeten worden (stuurlint, remmen,slag uit beide wielen) bij dat bedrag optelt, dan zit je nog dik over de 300 euro.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 00:46 schreef Sloggi het volgende:
[quote]Op donderdag 29 juli 2004 19:21 schreef Aequitas het volgende:
maar waaro niet voor de optie van een 2dehand wielsetje(8speed) heb je voor 250 euro een goede fiets.(zie mijn lijstje) 8 speed spullen zijn nog vol op verkrijgbaar
Je moet niet te licht denken over een nieuw wielsetje. Er komen dan ook nog rem-schakelhandgrepen bij, want op de oude peugeot zitten SRAM onderdelen.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 09:16 schreef eppo2 het volgende:
[..]
Als je dan nog de andere dingen die aan de fiets gedaan moeten worden (stuurlint, remmen,slag uit beide wielen) bij dat bedrag optelt, dan zit je nog dik over de 300 euro.
Dan kan je beter een nieuwe fiets kopen. Je moet niet vergeten dat de fiets al 10 jaar oud is. Het frame slijt ook...
als er staat dat hij tiagra afgemonteerd is verwacht ik dat hij tiagra afgemonteerd is, dus zowel de naven, als de derailleurs en de STI-hendels.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 10:31 schreef Sloggi het volgende:
Hoe kan je eigenlijk een goed oordeel vellen over die GT ZR2.0 terwijl er geen specificaties of iets dergelijks bij staan.
Ook heeft 'ie (voor zover ik 't op de foto kan zien) maar twee grote bladen, dus dat is ook weinig.
Levert Salden de pedalen er standaard bij, want ik zie ze niet op de foto...
Stel dat ik een nieuwe Batavus koop, welke is beter?
nouja ik zou geen 60cm nemen als het een sloping frame isquote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:17 schreef Sloggi het volgende:
Dat schuine frame van die Equipe verandert trouwens niks aan de framemaat die je nodig hebt of wel.
Dat ding is via internet.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:24 schreef Aequitas het volgende:
[..]
Maar krijg je geen meting bij die winkel als je hem nieuw koopt?
Ja kan wel alleen dan betaal je 35 euro, en eventueel een andere stuurnok oid als dat nodig is, ik zou je aanraden om je dan eerst te laten meten en daarna pas te kopen.(ivm miskoop ed).quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:29 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat ding is via internet.
Daarom kan je hem ook zo goedkoop krijgen, want normaal kost 'ie meeer dan 750 euro.
Maar ik kan me sowieso wel bij de een of andere fietsenzaak op laten meten.
Ik wil hier geen wedstrijd afmontagekennis doen. En ik weet dat Sora en 2200 minder soepel voelen dan 105 (al dan niet tweedehands). Maarja, het is een kwestie van smaak. De een koopt liever een nieuwe Skoda en de ander een tweedehands BMW. (Ik rijd trouwens geen van beide merken.)quote:Op vrijdag 30 juli 2004 10:13 schreef Aequitas het volgende:
[..]
no offence maar ik begin nu ernstig aan je kennis omtrent de afmontage te twijfelen.
Sora of 2200 heb je wel vertrouwen in? dan vraag ik me af of je er wel eens mee gereden hebt, zoals hier al staat is je onderhoud(dus eigenlijk de slijtage) veel meer dan van 105. Verder voelt het minder degelijk(STI-shifters zijn een ramp) en werkt het minder(remmen bv.)
verder over dat wielsetje, als die buiscommandeurs niet geindexeerd zijn kan je zonder problemen een andere cassette bedienen, hooguit ff shimano der. wieltjes erin. verder is het zo dat als het dezelfde verhouding heeft je het geindexeerd prima met elkaar kan gebruiken(het bijt elkaar heus niet).
[...]
Ultegra = ¤ 40.-quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:32 schreef eppo2 het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk wel een andere wielset met nieuwe buicommandeurs kunnen plaatsen. Op de website van Shimano staan de 105 buiscommandeurs (of was het Ultegra) nog, maar ik weet niet of ze nog leverbaar zijn.
Het is natuurlijk allemaal waar, wat je zegt. Het begint nu op een discussie over smaak uit te draaien. En over smaak valt niet te twisten. Mijn smaak: goedkoop nieuw boven luxe tweedehands. Jouw smaak: luxe tweedehands boven goedkoop nieuw.![]()
Als je het met behulp van die site die iemand gaf doet (en ook echt alles drie keer opmeet), dan is het toch wel redelijk nauwkeurig?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:31 schreef Aequitas het volgende:
[..]
Ja kan wel alleen dan betaal je 35 euro, en eventueel een andere stuurnok oid als dat nodig is, ik zou je aanraden om je dan eerst te laten meten en daarna pas te kopen.(ivm miskoop ed).
Luxe 2e hands lijkt mij een betere keus, omdat de goedkopere groepen minder nauwkeurig schakelen etc. Slijten doet het uiteindelijk allemaal, maar de duurdere groepen blijven ook beter schakelen als het al wat ingesleten raakt.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:32 schreef eppo2 het volgende:
Het is natuurlijk allemaal waar, wat je zegt. Het begint nu op een discussie over smaak uit te draaien. En over smaak valt niet te twisten. Mijn smaak: goedkoop nieuw boven luxe tweedehands. Jouw smaak: luxe tweedehands boven goedkoop nieuw.![]()
En in wat voor mate moet ik rekening houden met de maten als ik een fiets met een sloped frame koop?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 21:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als je het met behulp van die site die iemand gaf doet (en ook echt alles drie keer opmeet), dan is het toch wel redelijk nauwkeurig?
Van tandwielen durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen of duurder daar ook relatief langer meegaat (ze zijn namelijk vaak véél duurder), maar aangezien ik al een tijdlang met relatief duur spul rijd...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 21:54 schreef Scighera het volgende:
daarbij slijt duurder spul ook minder (ok; wedstrijdbandjes slijten sneller dan trainingsbandjes, maar dingen als tandwielen gaan langer mee)
Sloping frames zijn er vaak maar in drie maten s,m en l. De precieze afstelling gaat daar meestal via de lengte van de zadelpen en de stuurpen. Je hoeft dus wat minder precies te weten wat voor frame-maat je nodig hebt, maar voor de uiteindelijke afstelling moet je het natuurlijk nog steeds even precies weten.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:06 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En in wat voor mate moet ik rekening houden met de maten als ik een fiets met een sloped frame koop?
hyangt er vanaf; een Dura-Ace van het type BB-770x zkosten meer onderhoud omdat ze demonteerbaar zijn maar daardoor minder goed afgedicht; dus niet echt een goede keus als je ook in slecht weer rijdtquote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:35 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Van tandwielen durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen of duurder daar ook relatief langer meegaat (ze zijn namelijk vaak véél duurder), maar aangezien ik al een tijdlang met relatief duur spul rijd...
Voor brackets en wielnaven is het echter wel zonder meer het geval. Mijn eerste racefiets had een goedkoop shimano-bracket en dat was na anderhalf jaar fietsen zo goed als verrot (ca. 10.000 km toen). Een duurder bracket gaat véél langer mee.
De framemaat is niet superbelangrijk, je moet dus gewoon zorgen dat je zadel op de goede hoogte staat of hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:38 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Sloping frames zijn er vaak maar in drie maten s,m en l. De precieze afstelling gaat daar meestal via de lengte van de zadelpen en de stuurpen. Je hoeft dus wat minder precies te weten wat voor frame-maat je nodig hebt, maar voor de uiteindelijke afstelling moet je het natuurlijk nog steeds even precies weten.
afstand van bracket tot zdel moet gelijk blijven, maakt het niet uit of het frame nu 60cm of 48cm is, de totaal afstand moet gelijk zijn. Kleiner frame dus je moet meer verlengen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 12:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De framemaat is niet superbelangrijk, je moet dus gewoon zorgen dat je zadel op de goede hoogte staat of hoe bedoel je dat?
Heeft natuurlijk ook met de afstand van het zadel tot het stuur te maken, de effectieve bovenbuislengte dus. Ik zou die internetshop even bellen en informeren. Misschien weten ze het.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 13:40 schreef Sloggi het volgende:
Bracket = daar waar de trapper vastzit aan het voorblad, toch?
Ik denk dat 56cm het beste voor mij is.
En als dat niet zo is zet ik het zadel gewoon hoger
Kleiner frame= langere zadelpen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 13:05 schreef Aequitas het volgende:
[..]
afstand van bracket tot zdel moet gelijk blijven, maakt het niet uit of het frame nu 60cm of 48cm is, de totaal afstand moet gelijk zijn. Kleiner frame dus je moet meer verlengen.
Bij 'jouw' fietsen schakel je met je duim op en af. Bij die andere Batavus schakel je met je vingers, de remhendel is voor het terugschakelen en het hendeltje achter de remhendel voor het opschakelen (als ik me niet vergis, ik rijd zelf met Campagnolo en niet met Shimano). Wat makkelijker schakelt, kan ik niet zeggen. Wel weet ik dat het laatste systeem het systeem is wat Shimano al tijden hanteert. Het eerste systeem hebben ze er vrij recent als nieuwtje op de goedkoopste groepen ingebracht.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:40 schreef Sloggi het volgende:
Ik zie dat bij de fiets van junction de shifters achter de remmen zitten.
Bij 'mijn' twee fietsen zitten ze als knopjes op de remmen.
Wat is nou precies het voordeel/nadeel van beide constructies?
Zoiets lijkt mij inderdaad een prima fiets om mee te beginnen. Je hebt een leuk compleet fietsje waar je op kunt kijken of je het echt leuk vind om te fietsen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:36 schreef junction het volgende:
Hallo,
Ik ben ook van plan een fiets te kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op deze fiets, deze kost bij bikemotion nu 662 euro. Is deze fiets geschikt voor een beginner?
[afbeelding]
Type versnelling 27 versnellingen Shimano Tiagra (K27)
Frame Aluminium 6061
Frametype Heren - Classic
Framemaat heren 54 - 56 - 58 - 60 - 62 - 64
Afmontage Voor: Shimano Tiagra / Achter: Shimano Tiagra
Crank Aluminium Shimano Tiagra
Shifters Shimano Tiagra
Balhoofdset Ritchey
Voorvork Aluminium
Velgen Aluminium Mavic CXP 22
Spaken Roestvrijstaal (32) - zwart
Banden Hutchinson Flash
Stuur Aluminium ITM
Stuurpen Aluminium ITM
Zadel Selle Royal Viper
Zadelpen Aluminium Ritchey
Pedalen To-clips
DiefstalPreventieChip niet van toepassing
Gewicht ca. 10,7 kg.
Wielen (inch) 28
Bedankt voor je snelle reactiequote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zoiets lijkt mij inderdaad een prima fiets om mee te beginnen. Je hebt een leuk compleet fietsje waar je op kunt kijken of je het echt leuk vind om te fietsen.
Als je merkt dat je het leuk vind om te fietsen en je wilt wat serieuzer met de sport bezig gaan, dan komt er wel een moment waarop je een betere (lichtere en stijvere) fiets wilt hebben. Het frame en de onderdelen van deze fiets zijn namelijk relatief zwaar. Het frame zal ook niet superstijf zijn, maar het is prima om op te ontdekken of je fietsen leuk vindt.
Ook als je de bergen in gaat kun je er prima op fietsen, omdat je met drie bladen voor altijd genoeg keuze in versnellingen hebt.
Nee, toe-clips dat zijn van die pedalen met van die riempjes, zoals je (heel) vroeger ook de profrenners zag gebruiken. (Heel vroeger is voor 1986). Met toe-clips kun je ook met gewone schoenen in je pedaal.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:25 schreef junction het volgende:
[..]
Bedankt voor je snelle reactie![]()
Ik heb nog een vraag over de pedalen.
Dit zijn toe-clips, naar ik aanneem zijn dit klik pedalen.
Zin er nog verschillen in klik pedalen? En hoe zit het dan met de schoenen?
Die loop-fiets combinatie dat is toch spd? met redelijk vlakke schoenzool zodat je ook kan hardlopen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je een klikpedaal hebt, moet je dus speciale wielrenschoenen kopen, waar je meestal iets minder makkelijk mee loopt (hoewel er ook systemen zijn waarmee je weer wel goed kunt lopen, die worden meestal op mountainbikes gebruikt). Schoenen kosten vanaf ongeveer ¤55.
Een groot deel van de pedalen zijn Look-compatible. Dat betekent niet dat je die pedalen kunt gebruiken met Look-plaatjes, maar dat de schroefjes voor die plaatjes op dezelfde plaats zitten als de plaatjes voor Look (elk systeem heeft idd zijn eigen plaatjes).quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:26 schreef junction het volgende:
Ik wist wel dat er speciale schoenen voor zijn, maar ik dacht dat er misschien verschillende soorten klikpedalen waren en dat de schoenen daarop aangepast zijn.
Bijv. op Look pedalen kunnen alleen maar Nike schoenen.
Of is het allemaal hetzelfde systeem?
Weet je misschien ook hoeveel een goed klikpedaal kost, want mij lijkt het toch handiger om die aan te schaffen ipv die riempjes.
Ben pas begonnen op een oude wielrenfiets, ben dus nog een noob m.b.t. wielrennen![]()
Klopt, dat zijn beide plaatjes voor Look-pedalen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:29 schreef Sloggi het volgende:
Er zijn wel (voor zover ik weet) twee soorten dingen die je onder je schoenen kunt monteren.
Als je de rode hebt kun je je voet nog een beetje heen en weer bewegen, en met de zwarte zitten ze wat stijver.
joepie, ik heb ook nog iets toe te voegen![]()
Yup. Je hebt tegenwoordig ook nog Eggbeater-pedalen (de lichtste pedalen die je kunt kopen), die zijn SPD-compatible en daarop kun je dus ook schoenen gebruiken waarop je kunt lopen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:25 schreef Fixers het volgende:
Die loop-fiets combinatie dat is toch spd? met redelijk vlakke schoenzool zodat je ook kan hardlopen.
Nee op een MTB.quote:Op zondag 1 augustus 2004 11:56 schreef Canon23 het volgende:
Deore op een racefiets ?!?
Anyway ik ben ook van plan een woon/-werk racefiets te kopen. 2e hands en heb me oog op deze: Klik hier laten vallen.
225euro dus als ie wordt gejat boeit het niet zo, maar ik ben wel een zware jongen (110kg), maakt dat nog veel uit? en ben 1.96m lang, is die 61cm hoog genoeg? (binnenbeen lengte 96cm)
Als je toch zelf laat bouwen, neem dan Campagnolo.quote:Op zondag 1 augustus 2004 00:49 schreef OphiOn het volgende:
Zorg altijd voor een Shimano afmontage minimaal vanaf Deore. Ik zou geen 2e hands wielren of mtb -fiets via internet kopen. Je weet nooit wat er allemaal mee gedaan is.
waarom Campagnolo?quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:24 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je toch zelf laat bouwen, neem dan Campagnolo.
Ik zou trouwens pas een fiets zelf samenstellen vanaf ¤1000 of zoiets. Daaronder kun je volgens mij beter een complete fiets kopen.
Klopt, maar in die andere post stond zo stellig Shimano, dat kon ik als Campagnolofan natuurlijk niet zomaar laten staan zonder iets over op te merken.quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:27 schreef Scighera het volgende:
waarom Campagnolo?
er is geen reden om of voor Shimano, of voor Campagnolo of voor Mavic te kiezen. puur persoonlijke smaak
Kijk eens op het forum op http://www.fiets.nl onder 'racefietsen', topic RSX. Gaat het om dezelfde fiets?quote:Op donderdag 29 juli 2004 20:25 schreef VinniE-cpb het volgende:
Hallo,
Ik ben van plan een 2e hands fiets te kopen, nu heb ik een mooie gezien denk ik, alleen ben ik niet bekend met het schakelsysteem RSX.
De fiets is een Koga gran Racer, bijna niet gebruikte ,framehoogte 58 cm, Alu 7005 DB frame, S-bend achtervork, triple crankset, 24 versnellingen, RSX.
Nu ben ik benieuwd of hier iemand is die het systeem kent en er meer over weet en of het aan te raden is of niet.
Veel Dank
Vincent
Bij een sloping frame is je zitbuis korter dan de maat die je uitrekent met de formule. Kijk daarom vooral naar de lengte van de bovenste 'horizontale' buis. Die moet hart op hart ONGEVEER gelijk zijn aan de hart op hart maat van de berekende zitbuislengte van een recht frame.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:06 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En in wat voor mate moet ik rekening houden met de maten als ik een fiets met een sloped frame koop?
Antwoord: Ja!quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:36 schreef junction het volgende:
Hallo,
Ik ben ook van plan een fiets te kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op deze fiets, deze kost bij bikemotion nu 662 euro. Is deze fiets geschikt voor een beginner?
[afbeelding]
Type versnelling 27 versnellingen Shimano Tiagra (K27)
Frame Aluminium 6061
Frametype Heren - Classic
Framemaat heren 54 - 56 - 58 - 60 - 62 - 64
Afmontage Voor: Shimano Tiagra / Achter: Shimano Tiagra
Crank Aluminium Shimano Tiagra
Shifters Shimano Tiagra
Balhoofdset Ritchey
Voorvork Aluminium
Velgen Aluminium Mavic CXP 22
Spaken Roestvrijstaal (32) - zwart
Banden Hutchinson Flash
Stuur Aluminium ITM
Stuurpen Aluminium ITM
Zadel Selle Royal Viper
Zadelpen Aluminium Ritchey
Pedalen To-clips
DiefstalPreventieChip niet van toepassing
Gewicht ca. 10,7 kg.
Wielen (inch) 28
Toe-clips is toch het Engelse woord voor wat wij klikpedalen noemen of ben ik nu gekquote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, toe-clips dat zijn van die pedalen met van die riempjes
De Union heeft hoogstwaarschijnlijk geen geindexeerde schakelaars. Dat wil dus zeggen dat 'ie niet in een versnelling klikt, maar dat je dat op gevoel moet doen. Aan de cranks en remmen te zien is 'ie ouder dan 15 jaar. Waarschijnlijk heeft 'ie ooit zo'n 500 tot 700 gulden! gekost. Dus dan is 'ie met een vraagprijs van 225 Euro nu nog steeds 500 gulden waard? Niet doen. Oud spul. Tenzij voor 25 Euro.quote:Op zondag 1 augustus 2004 20:24 schreef Canon23 het volgende:
Prachtige UNION racefiets in zeer goede staat. Professionele uitvoering, geheel Shimano 600 afgemonteerd.
Maat 61, MAVIC alu-velgen, 3TTT-stuurnok.Kleur: Donkerrood, verchroomde voor- & achtervork, incl. nieuwe CATEYE VECTRA fietscomputer, zadeltas en alu-fietspomp.
Foto
225euro
Of deze:
Jan Janssen racefiets met 12 versnellingen.
Framemaat is 62 cm. De tandwielen voor en achter zijn als nieuw.Hij rijdt zeer licht en heeft een mooie Rolls zadel
FOTO: Misschien zien jullie hier nog wat extra aan
120
Welke zou ik het best kunnen kiezen, zo op het oog?
Ja! Mooi!quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:24 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je toch zelf laat bouwen, neem dan Campagnolo.
Ik zou trouwens pas een fiets zelf samenstellen vanaf ¤1000 of zoiets. Daaronder kun je volgens mij beter een complete fiets kopen.
Gek ben je niet, maar toe-clips zijn teenbeugels en geen klikpedalen. Teenbeugels met riempjes, waar je met gewone schoenen inkunt. Toe-clips zijn uit de oude doos. De laatse prof die ermee reed was Sean Kelly, geloof ik.quote:Op maandag 2 augustus 2004 10:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Toe-clips is toch het Engelse woord voor wat wij klikpedalen noemen of ben ik nu gek
Clipless pedals ...quote:Op maandag 2 augustus 2004 10:33 schreef Sloggi het volgende:
Ik loop al jaren rond met de gedachte dat toe-clips klikpedalen zijn
Hoe heten die klikpedalen in het Engels dan...
Over het algemeen (en uit praktijk kan ik het wel beamen) geld dat Shimano net iets beter werkt dan campy. Maar Shimano is minder duurzaam.quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:27 schreef Scighera het volgende:
[..]
waarom Campagnolo?
er is geen reden om of voor Shimano, of voor Campagnolo of voor Mavic te kiezen. puur persoonlijke smaak
Niet zo netjes van die internetshop. Eigenlijk geven ze toe "wij hebben er ook geen verstand van, we verkopen het alleen maar en geven garantie tot de deur".quote:Op maandag 2 augustus 2004 11:00 schreef Sloggi het volgende:
Aha. Cool
Bij die internetshop zeggen ze dat ik beter naar een winkel in de buurt kan gaan, daar kijken welke maat etc. die fiets moet zijn en bij de internetshop kopen
Met andere woorden die winkel in de buurt naaien dus.
Je kunt ook kettingen van SRAM gebruiken, die zijn beter dan die van Shimano (en goedkoper).quote:Op maandag 2 augustus 2004 11:25 schreef Scighera het volgende:
geen last van die slijtage; (ik heb hieer een fiets met Dura Ace 2x9, een meet 105/Ultegra 2x9, en een met Tiagra 3x9) hoewel ik het hele jaar door rij (ca 1000km / maand) en me nie tlaat afschrikken door het weer
enige wat bagger is aan Shimano zijn de kettingen; die slijten ongelovelijk snel en hebben ook snel last van slecht weer.
qua uiterlijk; je moet dat carbon mooi vinden; persoonlijk kies ik voor aluminium kleur voor de groep
Heel veel plezierige fietskilometers gewenst!quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 12:24 schreef junction het volgende:
Ik ga morgen mijn fiets bij Salden ophalen.
Het is een 2e hands, een GT zr 2.0 volledig shimano Tiagra afgemonteerd voor 395 euro![]()
Hij is 2 jaar oud.
Op de site kostte hij 495 en in de winkel was hij maar 395![]()
Bedankt voor de reacties.
Bedanktquote:Op vrijdag 6 augustus 2004 12:58 schreef JaapB het volgende:
[..]
Heel veel plezierige fietskilometers gewenst!
http://www.m-gineering.nl/derafst.htmquote:Op dinsdag 17 augustus 2004 16:53 schreef du_ke het volgende:
Een beetje off topic. Maar het gaat toch over fietsen, ik probeer een nieuwe kabel voor m'n versnelling op m'n fiets te zetten. Hoe kan dat het handigst en hoe moet je dat afstellen enzo?
bvd.
Zowel derailleur als naafversnelling de handel in de hoogste stand.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 17:41 schreef du_ke het volgende:
Bedankt.
Maar ik zoek het nog net iets simpeler.
ik heb een nieuwe versnellingskabel en die moet ik vast zetten. De vraag is echter of de fiets dan in de hoogste of de laagste versnelling moet staan en hoe strak ik hem vast moet zetten.
Het zogenaamde SIS systeem is ook al wat jaren oud, zat al op de Koga Myata van me uit 1987. Volgens mij was dat Shimano new 105 wat er toen op zat.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 19:27 schreef du_ke het volgende:
Dat zal ik dan eens doen. Het is al een behoorlijk oud model met de handel op het frame.
En? Bevalt ie?quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 12:24 schreef junction het volgende:
Ik ga morgen mijn fiets bij Salden ophalen.
Het is een 2e hands, een GT zr 2.0 volledig shimano Tiagra afgemonteerd voor 395 euro![]()
Hij is 2 jaar oud.
Op de site kostte hij 495 en in de winkel was hij maar 395![]()
Bedankt voor de reacties.
Ik heb al 5 jaar een Cycleforce One en naar volle tevredenheid! Kwalitatief gewoon goed.quote:Op zondag 12 september 2004 11:49 schreef Jay_Leno het volgende:
De Tacx CycleForce Swing
[afbeelding]
Zijn er hier ook mensen met ervaringen met dit toestel of soortgelijke fietstrainers![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |