De (innerlijke) tegenstrijdigheid van een oordeel is voor ons nog geen argument tegen een oordeel!quote:Op donderdag 22 juli 2004 21:29 schreef OllieA het volgende:
[..]
Waarom moeten ze dan van het hoge en het ware afgehouden worden, zoals lucida beweert, in zijn innerlijk tegenstrijdige betoog?
QllieA ik hoef jou toch niet te vertellen dat er een bepaald verschil is tussen dom en onwetend! Of behoor jij nu ook al tot de 'kritische' massa?quote:
Als de massa alleen maar uit is op 'junkfood for thought' hoef je ze helemaal niet op de ingewikkelde manier die lucida beschrijft, te manipuleren.
Je hoeft ze niet dom te houden, want dat doen ze zelf wel, binnen lucida's gedachtegang.
Ik zou het niet weten, welke satan bedoel je precies?quote:Op donderdag 22 juli 2004 15:43 schreef sjun het volgende:
[..]
Vertel eens wat die satan allemaal met ons arme FOK!kertjes voorheeft
Wat heeft de aanname van de zeer moeilijk doorbreekbare politieke paradigma's van diverse kanten van het politieke spectrum, wat jij daar ook onder verstaat, te maken met het feit dat jouw theorie rond "de gemanipuleerde werkelijkheid" rammelt aan alle kanten?quote:Vertel er en passant even bij aan hoeveel kanten de aanname van de zeer moeilijk doorbreekbare politieke paradigma's van diverse kanten van het politieke spectrum rammelt
Waar beweer ik dat er sprake zou zijn van een "paradigmawisseling"?quote:en dat er nooit sprake geweest kan zijn van een paradigmawisseling juist omdat er zo moeilijk doorbreking van te vinden en uitgedragen ideeën was ontstaan op straffe van buitensluiting van de vermetle die deze vastgeroeste ideeën ter discussie durfde te stellen.
Goh, bedankt, volgens jou word ik bewonderd op Fok!... Hiep-hoi!quote:Gezien de nederlandse politieke geschiedenis waarin meer dan eens van politiek paradigma gewisseld werd zou licht op deze zaak je eveneens bewondering opleveren buiten FOK!,
Nu je het zegt, dat zal het me zeker. Iedere vorm van bewondering, welteverstaan.quote:al zal je dat laatste mogelijk gestolen kunnen worden...
Het is moeilijk om begrepen te worden: speciaal als je gangasrotagati denkt en leeft onder mensen die allen anders denken en leven, namelijk kurmagati, of in het gunstigste geval 'zoals de kikker zich voortbeweegt', mandukagati ik doe nu eenmaal alles om zelf met moeite begrepen te worden! - dus ben ik in feite al dankbaar als iemand zich toch nog de moeite getroost een en ander op een wat fijnzinnigere manier te interpreteren.quote:Op donderdag 22 juli 2004 22:26 schreef Cybarite het volgende:
Ervaar je het soms als stekend dat ik zogenaamd "bewonderd" zou worden?
Inhoudelijk heb je immers weinig verweer...
Ervaringsdeskundige?quote:Op donderdag 22 juli 2004 22:42 schreef lucida het volgende:
[..]
Het is moeilijk om begrepen te worden: speciaal als je gangasrotagati denkt en leeft onder mensen die allen anders denken en leven, namelijk kurmagati, of in het gunstigste geval 'zoals de kikker zich voortbeweegt', mandukagati ik doe nu eenmaal alles om zelf met moeite begrepen te worden! - dus ben ik in feite al dankbaar als iemand zich toch nog de moeite getroost een en ander op een wat fijnzinnigere manier te interpreteren.
Slechts één van de topics doorgesnuffeld waarin jij ook post, en het kwartje was bij mij gevallen!quote:Op donderdag 22 juli 2004 22:57 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundige?
Het was allang bekend dat je snel je oordeel klaar hebt; onbegrepene én onbegrijpende... hoe zielig.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:12 schreef lucida het volgende:
[..]
Slechts één van de topics doorgesnuffeld waarin jij ook post, en het kwartje was bij mij gevallen!
Ik pas de 'retorische methode', die jij zo bedreven op anderen toepast, slechts op jou toe! Ik heb echter geen oordeel over jou uitgesproken.quote:Op donderdag 22 juli 2004 23:24 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Het was allang bekend dat je snel je oordeel klaar hebt; onbegrepene én onbegrijpende... hoe zielig. :')
Waar beweert Sjun dat jij zulks beweert? Jij doet toch slechts mee met uitspraken over uitspraken van anderen?quote:Op donderdag 22 juli 2004 22:26 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten, welke satan bedoel je precies?
[..]
Hij zal het over Satan Sjun gehad hebben... als ik de manier bekijk waarop jij voor deze man waarschuwt.
[quote]
Wat heeft de aanname van de zeer moeilijk doorbreekbare politieke paradigma's van diverse kanten van het politieke spectrum, wat jij daar ook onder verstaat, te maken met het feit dat jouw theorie rond "de gemanipuleerde werkelijkheid" rammelt aan alle kanten?
[..]
Zijn theorie van de gemanipileerde werkelijkheid zeer goed koppelbaar met de idee van een meritocratie, heb ik nog niet weerlegd zien worden ondanks dat jij zulks verkondigd. Verder heb jij slechts verkondigd dat het verhaal over paradigmaverschuivingen rammelt. Meer heb je echter niet gedaan behalve dan wat insinuerende berichtjes posten met als doel de opponenten van Ryan3 via stemmingmakerij wat verdacht te maken of te ridiculiseren.
[quote]
Waar beweer ik dat er sprake zou zijn van een "paradigmawisseling"?
Zodra je aan de bijbehorende randvoorwaarden die Sjun eveneens beschreef voldaan hebt kom je in aanmerking voor bewondering. Wat let je?quote:Goh, bedankt, volgens jou word ik bewonderd op Fok!... Hiep-hoi!
Je(?) mantra <<inhoudelijk heb je slechts weinig verweer>> raakt wat uitgewerkt. Het heeft mij dermate geërgeerd dat ik deze voor dit topic verder overbodige reactie geplaatst heb in de hoop dat het weer ontopic voort kan met de discussie.quote:Nu je het zegt, dat zal het me zeker. Iedere vorm van bewondering, welteverstaan.
Ervaar je het soms als stekend dat ik zogenaamd "bewonderd" zou worden?
Inhoudelijk heb je immers weinig verweer...
Ik maak inderdaad onderscheid tussen de werkelijkheid (ofwel realiteit) en een waarneming van die werkelijkheid.quote:Op woensdag 21 juli 2004 15:35 schreef Cybarite het volgende:
Ik denk dat de werkelijkheid de feitelijke realiteit is, en niet een waarneming daarvan.
Anders zou er ook niets gemanipuleerds aan kunnen zijn, in de zin van dat het de perceptie van de werkelijkheid feitelijk onjuist maakt, en zou het slechts een perceptie geleidelijk vervangen door een andere perceptie, die eventueel feitelijk onjuist is.
Het gaat om een sequentie van drie transformaties (input, troughput, output):quote:Ook zou ik willen weten wat de exacte indeling is van de hieronder door jou genoemde definities, als dat zo zou horen tenminste.
In eerste instantie bestaan alléén basale verschijnselen. Basale verschijnselen doorlopen desgewenst de voornoemde transformatiesequentie, eindigend in een openbaring in de vorm van een webpagina, een MP3-opname, een krantenartikel, een wetsartikel, een beleidsnota enz.. Na openbaring zijn dit ook verschijnselen in de werkelijkheid. Deze laatste categorie noem ik de digitale verschijnselen. Idealiter geldt dat een digitale verschijnsel consistent is met de basale verschijnselen.quote:Allereerst begrijp ik dit onderscheid niet, wat is de correlatie van de termen "basaal" en "digitaal" in deze context?
Onder de actor versta ik degene in wiens hoofd de drie transformaties plaats hebben.quote:Dit laatste begrip is misschien wat onzinnig, de politieke denkbeelden van de actor (het subject bedoel je min of meer?) staan niet gelijk aan de beschrijving van de werkelijkheid van die persoon.
Een bewering zoals “Het kwaadaardig Kapitaal dat beteugeld is (door Jan Marijnissen)” is een beschrijving van de toekomstige werkelijkheid, in de fantasie van J.M. c.s..quote:Dus, neem een SP'er:
Werkelijkheidsbeschrijving, gebaseerd op werkelijkheidbeleving: "Ik zie overal om me heen armoede. De wereld stevent af op ramspoed, en dat komt door de invloed van het Kapitaal!"
Politieke idealen, gebaseerd op werkelijkheidsbeleving: "Jan Marijnissen is de man, hij zal de armen weer helpen en het kwaadaardige Kapitaal beteugelen!"
Oftewel: een constatering is niet gelijk aan een actie die daarop is gebaseerd.
De drie deformaties (door jouw fouten genoemd) treden onafhankelijk van elkaar op.quote:Bij 3): dit hoeft hij niet expres te doen, als hij dit expres deed zou hij zich zelfs bewust zijn van zijn fouten bij 1) en 2).
De betekenis die jij, volgens het hedendaags taalgebruik, aan het begrip manipuleren, meegeeft is één van de meerdere betekenissen die aan het woord manipuleren verbonden kunnen worden. Ik zelf heb het al eerder geduid als 'het iets naar je hand zetten' (het "scheppend vermogen"), en ogenschijnlijk lijkt deze duiding binnen ons dagelijks spraakgebruik minder (negatief) beladen.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 03:20 schreef Gajus het volgende:
Echter, binnen het hedendaags taalgebruik heeft het woord ‘manipuleren’ de betekenis van ‘misleiden’ gekregen. De topictitel “gemanipuleerde werkelijkheid” ofwel “misleide werkelijkheid” is voor mij dan ook een volkomen raadsel. Een verschijnsel dat misleid is … wellicht, maar zoiets is niet relevant. Een verschijnsel bestaat en is waarneembaar, dat is relevant.
Allereerst: quote eens fatsoenlijk, het is toch niet zo moeilijk om de FAQ te lezen?quote:Op vrijdag 23 juli 2004 01:08 schreef Bela het volgende:
Die staat gelijk aan een waarschuwing voor satan? Laat me niet lachen.quote:[..]
Hij zal het over Satan Sjun gehad hebben... als ik de manier bekijk waarop jij voor deze man waarschuwt.
quote:[..]
Waar beweert Sjun dat jij zulks beweert? Jij doet toch slechts mee met uitspraken over uitspraken van anderen?
Waarom moet ik daar dan verantwoording over afleggen van sjun?quote:Vertel er en passant even bij (...)
Geen behoefte aan, semi-grappige troll.quote:[..]
Zodra je aan de bijbehorende randvoorwaarden die Sjun eveneens beschreef voldaan hebt kom je in aanmerking voor bewondering. Wat let je?
Weer zelf iets verzonnen? In je dromen misschien. Er raakt niets uitgewerkt, het bewijs wordt niet geleverd, en nog steeds is men heilig overtuigd van een simplistische theorie die op henzelf uiteraard niet van toepassing is.quote:[..]
Je(?) mantra <<inhoudelijk heb je slechts weinig verweer>> raakt wat uitgewerkt.
Alles is toch vrij ontopic...quote:Het heeft mij dermate geërgeerd dat ik deze voor dit topic verder overbodige reactie geplaatst heb in de hoop dat het weer ontopic voort kan met de discussie.
Ik "kom niet in de buurt" voor wat betreft "de manier van redevoeren". Voor zover ik begrijp wat je daar precies mee wilt zeggen, is dat een subjectieve conclusie. Ik mag zeker geen onderbouwing van je vragen?quote:Voor zover ik het kan bezien op basis van beide delen van dit topic kom je voor mij nog niet in de buurt van Ryan3, Sjun, Koekepan en Lucida voor wat betreft de manier van redevoeren
Smijten met filosofische verhandelingen en politicologische geschiedleer kun je ook een aap aanleren hoor, denk je zelf soms dat je dan "meer" bent?quote:en verspreiding van verrijkende kennis.
Erg typische manier van reageren, die ik zowel bij jou als lucida en sjun signaleer. Denk je dat je zo wijs over komt, door het doen van dit soort dubbelzinnige uitspraken met een schrijnend gebrek aan onderbouwing?quote:Oefening zal zeker kunst baren doch dit hoeft niet noodzakelijkerwijs in dit topic plaats te vinden.
![]()
Precies, en dat is ook wel verstanding ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 03:20 schreef Gajus het volgende:
[..]
Ik maak inderdaad onderscheid tussen de werkelijkheid (ofwel realiteit) en een waarneming van die werkelijkheid.
Goed, en wat je hiermee wilt zeggen is dat je de realiteit als een verschijnsel ziet in plaats van een feit. Maar de feitelijke realiteit is toch gewoon een feit, en iemands perceptie daarvan juist de waarneming van een verschijnsel: een feit dat door de denkbeelden van de waarnemer wordt vervormt tot de waarneming van een verschijnsel, dat niet in overeenstemming van de (ware) realiteit hoeft te zijn.quote:Voor mij zijn de begrippen �feit� en �verschijnsel� nagenoeg synoniem. Toch verkies ik het begrip �verschijnsel� omdat een �verborgen feit� wèl een �feit� maar geen �verschijnsel� is. Voorbeeld binnen deze context: de persoon achter de personage Gajus is géén verschijnsel maar een verborgen feit.
Daar kun je ook weer over twijfelen, maar dat is hier offtopic.quote:De werkelijkheid is de resultante van natuurlijke en menselijke krachten (en goddelijke krachten, voor de gelovigen onder ons). Onze duinen zijn ontstaan door natuurlijke krachten, onze dijken zijn ontstaan door menselijke krachten.
Dat ligt eraan. De theorie van de "gemanipuleerde werkelijkheid" stelt dat de belanghebbenden die manipulatieve factor zijn, in plaats van de krachten die spelen in de geest van de persoon zelf. Uiteindelijk eindigd die manipulatie van de belanghebbenden in een ander mentaal beeld van de gemanipuleerden, die dus zelf in feite hun perceptie van hun waarneming manipuleren, maar het blijft onverlet dat er een rol zou zijn weggelegd voor derden, de belanghebbenden, in de theorie van de "gemanipuleerde werkelijkheid". Dus geheel synoniem zullen deze twee begrippen niet zijn.quote:Naar de oorspronkelijke betekenis van het woord �manipuleren� (met handen beroeren) zouden �gemanipuleerde werkelijkheid� en �werkelijkheid als resultante van menselijke krachten� synonieme begrippen zijn.
Met de handen beroeren suggereert ook een motief dat niet per se in het belang is van de\het beroerde. Immers, wat geeft de manipulator het recht en de noodzaak datgene te beroeren?quote:Echter, binnen het hedendaags taalgebruik heeft het woord �manipuleren� de betekenis van �misleiden� gekregen.
Daarom zou "modificeren" een betere term zijn in een objectieve discussie, maar anderzijds is het algemeen aanvaard dat de perceptie van de feiten en de representatie van de feiten zelf niet noodzakelijkerwijs aan elkaar gelijk zijn, dus op zich hoeft daar niet veel meer aan besproken te worden, als je je daar in kunt vinden.quote:ma·ni·pu·le·ren (ov.ww., ook abs.)
1 op slinkse wijze beïnvloeden => bespelen
ma·ni·pu·le·ren met (ww.)
1 goochelen met, op handige of bedrieglijke wijze omspringen met
Nou, het is zeker niet irrelevant in de optiek van de aanhangers van deze theorie, daar zij beweren dat er daadwerkelijk sprake zou zijn van manipulatie (door middel van de media e.d.). Het lijkt er zeker op dat dit in bepaalde mate de praktijk is, maar waar de schoen wringt is dat de aanhangers van deze theorie de neiging hebben aan te nemen dat deze alleen op hun politieke tegenstanders van toepassing is.quote:De topictitel �gemanipuleerde werkelijkheid� ofwel �misleide werkelijkheid� is voor mij dan ook een volkomen raadsel. Een verschijnsel dat misleid is � wellicht, maar zoiets is niet relevant. Een verschijnsel bestaat en is waarneembaar, dat is relevant.
Okay, het stond dus al in logische volgorde, duidelijk.quote:[..]
Het gaat om een sequentie van drie transformaties (input, troughput, output):
1) een verschijnsel wordt getransformeerd tot een zintuiglijk signaal,
2) een zintuiglijk signaal wordt getransformeerd tot een geestesbeeld in (het geheugen van) het brein
3) een geestesbeeld wordt getransformeerd tot een uiting in woord, geschrift e.d.
Binnen elke transformatie kan een deformatie optreden.
Dat is helder, maar is "digitaal" niet gewoon de tegenhanger van "analoog"? M.a.w.: is dat wel het juiste woord om uit te drukken wat jij bedoelt? Mij is je bedoeling nu iig duidelijk, en ik zou er ook geen goed woord voor weten trouwens.quote:[..]
In eerste instantie bestaan alléén basale verschijnselen. Basale verschijnselen doorlopen desgewenst de voornoemde transformatiesequentie, eindigend in een openbaring in de vorm van een webpagina, een MP3-opname, een krantenartikel, een wetsartikel, een beleidsnota enz.. Na openbaring zijn dit ook verschijnselen in de werkelijkheid. Deze laatste categorie noem ik de digitale verschijnselen. Idealiter geldt dat een digitale verschijnsel consistent is met de basale verschijnselen.
Dat was duidelijk, maar een actor onderneemt een bepaalde actie, terwijl het hier eigenlijk meer het object van studie is, dus ik dacht dat "subject" wat duidelijker zou zijn. Maar ook dat is puur een kwestie van woordkeus, ook dit is duidelijk en naar mijn mening klopt het prima.quote:[..]
Onder de actor versta ik degene in wiens hoofd de drie transformaties plaats hebben.
Precies, maar ik wil dus zeggen dat een "beschrijving" van de werkelijkheid ook in dit geval niet echt toepasselijk is, dus wellicht kun je daar nog meer naar kijken voor je "nieuwe versie" .quote:[..]
Een bewering zoals �Het kwaadaardig Kapitaal dat beteugeld is (door Jan Marijnissen)� is een beschrijving van de toekomstige werkelijkheid, in de fantasie van J.M. c.s..
Door inzet van menselijke krachten (ofwel een activiteit) verandert de werkelijkheid. Zodoende kan J.M. bewerkstelligen dat de huidige werkelijkheid uiteindelijk verandert in een nieuwe werkelijkheid die consistent is met zijn verkiezingsbeloften.
In dit voorbeeld is de digitale werkelijkheid richtinggevend voor de basale werkelijkheid. In de tijd van Ome Joop heette dit �de maakbare samenleving�.
Nu je het zegt, zo kun je het beter zien ja, helemaal gelijk in (ik ontkende dit niet maar nam het tegendeel min of meer in aan zoals je herkende).quote:[..]
De drie deformaties (door jouw fouten genoemd) treden onafhankelijk van elkaar op.
Een fout ook, maar "fout" is meer een waardeoordeel; de naam is deformatie en dat ben ik met je eens.quote:Een deformatie kan te goeder trouw of te kwader trouw optreden.
Een deformatie kan bewust of onbewust optreden.
In je post zitten meer van die "�"-tekens, ik weet niet of je ergens in het buitenland zit, maar hier verschijnen die als Unicode-tekens in de vorm van een zwart ruitje met een wit vraagtekentje, dus ik kan hier nog niet op reageren aangezien ik nog niet begrijp wat je wilt zeggen.quote:Een deformatie kan � <in studie>.
Ik krijg ook niet de indruk dat dit de bedoeling van zijn oppervlakkige insteekjes is!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 01:08 schreef Bela het volgende:
Voor zover ik het kan bezien op basis van beide delen van dit topic kom je voor mij nog niet in de buurt van Ryan3, Sjun, Koekepan en Lucida voor wat betreft de manier van redevoeren en verspreiding van verrijkende kennis.
Wat maakt jouw verhandelingen minder oppervlakkig dan mijn "insteekjes"?quote:Op vrijdag 23 juli 2004 22:05 schreef lucida het volgende:
[..]
Ik krijg ook niet de indruk dat dit de bedoeling van zijn oppervlakkige insteekjes is!![]()
De kwade invloed heeft slechts een naam gekregen. Je kent Sjun niet maar waarschuwt een ander wel zich niet met deze figuur in te laten....quote:Op vrijdag 23 juli 2004 16:52 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Allereerst: quote eens fatsoenlijk, het is toch niet zo moeilijk om de FAQ te lezen?
[..]
Die staat gelijk aan een waarschuwing voor satan? Laat me niet lachen.
Grote lariekoek om zielig te doen als je argumenten op zijn, noem maar eens iets van mijn hand wat gelijkwaardig is aan een waarschuwing voor satan...
Het lijkt er op de de man jouw insteek slechts spiegelde. Ik vermoed niet dat hij op een verantwoording van jou zit te wachten maar wellicht kan hem dat zelf gevraagd worden?quote:Waarom moet ik daar dan verantwoording over afleggen van sjun?
Je zit zèlf te trollen en begint op een ander te schelden die dit belicht...quote:Geen behoefte aan, semi-grappige troll.
Of jij iets al dan niet tot feit verklaard is voor mij niet relevant. Ik doe evenals ieder ander mijn eigen waarnemingen die ook zeker wat gemankeerd zullen zijn zoals die Sjun beweerde. Op basis van die waarnemingen in de twee topics die behoorlijk gevuld zijn kom ik tot mijn eigen werkelijkheidsbeleving iinzake de diepgang van de bijdragen van de deelnemers hier. Op basis van wat ik hier zag kom ik tot mijn persoonlijke conclusie (hetgeen je ook kunt lezen uit hetgeen ik schreef) dat ik jouw bijdragen wat oppervlakkig vind.quote:Weer zelf iets verzonnen? In je dromen misschien. Er raakt niets uitgewerkt, het bewijs wordt niet geleverd, en nog steeds is men heilig overtuigd van een simplistische theorie die op henzelf uiteraard niet van toepassing is. :')
Dat zijn de droge feiten, je creatieve fantasieen over mantra's en hun werking ten spijt.
Het lijkt erop dat Lucida de methode van spiegeling gekozen heeft om zichzelf te vermaken in plaats van te ergeren. Ik betreur dat eveneens omdat hierdoor vervlakking van het topic in de hand gewerkt wordt. Ik kan me echter best voorstellen dat iemand die bezeken wordt graag even terugzeikt. Ook hier weer. Ik ken Lucida niet, laat staan dat ik zijn gemoedstoestand zou kunnen inschatten. Ik probeer slechts te verstaan wat de man voor boodschappen verdeelt in en tussen de regels door die hij ons digitaal toevertrouwt.quote:
Alles is toch vrij ontopic...
Maar misschien is het slim om je gebod even aan lucida kenbaar te maken, aangezien hij niet inhoudelijk ingaat op de vragen die hem gesteld worden, maar steevast aan komt zetten met een onzinnige anekdote of vreemde en kleinerende gevolgtrekking.
Voordat ik je dat verklaar eerst maar even een begrippenkadering van het voorgaande dat in speelse uitwisselingen van tekst soms helder en soms verpakt al aan de orde kwam.quote:Ik "kom niet in de buurt" voor wat betreft "de manier van redevoeren". Voor zover ik begrijp wat je daar precies mee wilt zeggen, is dat een subjectieve conclusie. Ik mag zeker geen onderbouwing van je vragen? :')
Als je het zelf zo goed weet, waarom neem je dan niet deel aan de discussie?
Het gaat niet om smijten met kreten maar om gebruikmaking van aforismen. Je voert als het ware figuren op om wat afstand te scheppen voor kritische overdenking van hetgeen je schrijft. Zo probeer je dan met de middelen van de taal de valkuilen van de taal te overwinnen. Ik neem dit waar bij Ryan3 maar in sterkere mate bij Koekepan, Sjun en Lucida. Deze (al dan niet toegeschreven) diepgang zie ik liever niet verstoord worden vandaar dat ik niet erg sympathiek op jouw in mijn ogen topicverziekende posts reageerde.quote:Smijten met filosofische verhandelingen en politicologische geschiedleer kun je ook een aap aanleren hoor, denk je zelf soms dat je dan "meer" bent?
Licht jouw logische vlak eens toe zonder domweg voorbij te gaan aan de diepgang die dit topic ook herbergt. Ik ben zeker bereid om wat bij te leren.quote:Als de discussie nou op dat terrein lag zou je gelijk hebben wat dat betreft, maar helaas mag het zover niet komen doordat de hier besproken theorie op logisch vlak al onhoudbaar is.
Hierboven heb ik dacht ik voldoende de zin van het gebruik van aforismen uitgelegd. Ik vind het overigens frappant dat uitgerekend jij anderen een schrijnend gebrek aan onderbnouwing verwijt. Ben je mogelijk al onderbouwend bezig geweest onder een andere naam of mis je gevoel voor onderliggende boodschappen in geproduceerde teksten?quote:Erg typische manier van reageren, die ik zowel bij jou als lucida en sjun signaleer. Denk je dat je zo wijs over komt, door het doen van dit soort dubbelzinnige uitspraken met een schrijnend gebrek aan onderbouwing?
Laat ons eens rustig alle schrijfsels van de actoren in dit topic nog eens nader gaan belichten indien we het noodzakelijk vinden over te gaan tot minzaam lachen.quote:Ik kan er eigenlijk alleen maar om lachen, zo enorm voorspelbaar, die zelfverklaarde genieen die menen hun mannetje te moeten staan tegen buitenstaanders die hun hamonieuze zelfbeeldje bijkans omtoveren tot een ontnuchterend toonbeeld van naiviteit en zelfgenoegzaamheid. Dat verstoort jullie poging tot belering van een criticus die de belachelijke redenering(en) van jullie pijnlijk ontzenuwd...
De term manipuleren heeft verschillende, met name diskwalificerende, betekenissen. Voor de zuiverheid van de gedachtevorming is het wenselijk een neutralere term te bezigen. Aansluitend op Cybarite´s suggestie stel ik voor de term modificeren te hanteren.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 16:19 schreef lucida het volgende:
De betekenis die jij, volgens het hedendaags taalgebruik, aan het begrip manipuleren, meegeeft is één van de meerdere betekenissen die aan het woord manipuleren verbonden kunnen worden. Ik zelf heb het al eerder geduid als 'het iets naar je hand zetten' (het "scheppend vermogen"), en ogenschijnlijk lijkt deze duiding binnen ons dagelijks spraakgebruik minder (negatief) beladen.
In je openingszin geef je vervolgens aan dat er zoiets als 'de werkelijkheid' bestaat - deze aanname op zich kan al worden geduid als een 'gemanipuleerde werkelijkheid'. Interessante vraag: hoezo zou in beginsel de werkelijkheid meer waarde hebben dan de schijn? Is ons geloof, dat de werkelijkheid meer waarde moet worden toegedicht dan de schijn, in wezen niet zelf al een proeve van de 'gemanipuleerde werkelijkheid' - de wens als vader van de gedachte?
In wezen grijpt de stelling van sjun over de 'gemanipuleerde werkelijkheid' terug op een aloud filosofisch 'leitmotif', en gaat het dus om een thema dat zo oud is als de geschiedenis van de filosofie zelf. Dit basisthema dat door de filosofie wordt 'bevraagd' draait als het ware om de steeds weer in andere gedaanten terugkerende verhouding tussen de ratio en het verstand enerzijds, en gewaarwording en gevoel anderzijds, om de verhouding tussen zintuiglijke waarneming en denken. Deze filosofische verhouding tussen werkelijkheid en schijn strekt zich als een 'rode draad' doorheen de geschiedenis van de filosofie en komt reeds duidelijk tot uiting in het voor-socratische denken en wordt prachtig samengevat door Plato in diens parabel van de grot, dat hij beschrijft met de voor dit topic treffende woorden:quote:Op zaterdag 24 juli 2004 01:23 schreef Bela het volgende:
Ik gebruik er maar even de woorden van Friedrich Nietzsche voor die niet slechts de hamer maar ook het fileermes meesterlijk wist te hanteren.
'Waarheid is de overeenstemming tussen het ding en het kenvermogen'. Maar wat zijn waarheid en kennis als de werkelijkheid worden is? "Gesteld dat alles worden is, dan is kennis slechts mogelijk op grond van een geloof in zijn". Kennis van het zijn blijkt te berusten op een geloof! Elke kennispretentie is een machtsgreep, bedoeld om de werkelijkheid kenbaar - en daarmee beheersbaar - te maken.
Uiteindelijk gaat het niet om kennis en waarheid, maar om een interpretatie van de wereld in het licht van een eigen geloof of waardenschaal. Deze interpretatie wordt echter vervolgens gebracht als de Waarheid. Iets dat Sjun vanaf het begin hier al poneerde maar wat wat selectief verwoord werd door Ryan3 doordat hij die Sjun toeschreef slechts een links perspectief te willen bashen. Een wetenschapper, geestelijke, politicus of journalist gelooft in de Waarheid en presenteert zichzelf als iemand die door middel van zijn 'zuivere intellect' - vrij van alle affecten - in staat is tot het geven van een ware, waarde-vrije en objectieve representatie van de werkelijkheid.
Hier springt dan Lucida op de kar met zijn Nietzschiaanse aanvullingen om het interpretatieve karakter van waarheidspretenties te ontmaskeren. Analoog aan Nietzsche stelt hij inpliciet de vraag welke specifieke wil tot macht aan een waarheidsaanspraak ten grondslag ligt. Terecht merk jij op dat kennis de werkelijkheid evenmin afbeeldt. Ook kennis is een middel in de strijd om het bestaan, een uiting van een specifieke wil tot macht of in meer gangbaar nederlands: een uitng van een streven naar erkenning.
Ik meen Lucida te horen verzuchten dat de wil tot macht van de wetenschapper, de geestelijke, de policus en de journalist een verzwakte ascetische wil is die de actieve, interpreterende krachten castreert en dat Nietzsche reeds beweerde dat er slechts perspectivische 'kennis' bestaat. Hoe meer affecten, hoe meer willen tot macht. Hoe meer perspectieven wij over een zaak aan het woord laten, des te omvangrijker wordt ons 'begrip' van deze zaak en daarmee onze benadering van objectiviteit.
Ik vertel hiermee niets nieuws, daarom nam ik niet deel aan de discussie.
Lucida haalt naar mijn idee bijzonder creatief aan hoe er beschouwend kan worden gekeken naar dit topic door zijdelings te wijzen op de wil tot macht die in elke interpretatie van hetgeen plaatsvindt en plaatsvond aanwezig is. Wil tot macht is vooral een spel en strijd van interpretaties. Iedere opvatting van (een deel van) de werkelijkheid is een interpretatie, en iedere interpretatie is wil tot macht. Macht als interpretatie is zingeving, een (steeds opnieuw) inleggen van een betekenis (Sinn hineinlegen) dan een 'aflezen' van een voorgegeven, vaste betekenis. Ook in het leven zelf gaat het niet steeds om een aanpassen aan een gegeven werkelijkheid maar wordt voortdurend spontaan opnieuw geïnterpreteerd, opnieuw-richtinggeven, opnieuw-vormgeven. Dit impliceert tevens dat iedere zin en betekenis tijdelijk is en verklaart naar mijn idee waarom paradigma's elkaar afwisselen.
Er is geen eeuwige zin, er is slechts een (eeuwig) proces van interpreteren. Het spel van de willen tot macht is een spel van interpretaties waaraan geen oorspronkelijke tekst of zin ten grondslag ligt. Zin en betekenis zijn interpretaties, en als zodanig creaties, maaksels ('ficties'), geen vaststaande gegevens.
Het 'worden', het 'gebeuren' heeft geen voorgegeven zin (betekenis en richting) en is in die zin zin-loos. Alle zin(geving) is geschapen zin. En omdat geen enkele interpretatie zich kan meten aan een onafhankelijk daarvan bestaande 'ware werkelijkheid', is iedere interpretatie ten opzichte van andere interpretaties noodzakelijk onrechtvaardig.
‘Alles geht, alles kommt zuruck; ewig rollt das Rad des Seins. Alles stirbt, alles bluht wieder auf, ewig lauft das Jahr des Seins. Alles stirbt, alles wird neu gefugt; ewig baut sich das gleiche Haus des Seins. Alles scheidet, alles grusst sich wieder; ewig bleibt sich treu der Ring des Seins. In jedem nu beginnt das Sein; um jedes Hier rollt sich die Kugel dort. Die Mitte is uberall. Krumm ist der Pfad der Ewigkeit.’
Zo op het eerste oog lees ik in jouw uitspraken aangaande 'de werkelijkheid' geen tegenstellingen, die niet uiteindelijk met mijn perceptie van 'de schijn' verenigbaar zouden zijn!quote:Op zaterdag 24 juli 2004 07:49 schreef Gajus het volgende:
Noot: ik veronderstel dat Lucida´s schijn correspondeert met mijn werkelijkheidsperceptie.
quote:Op zaterdag 24 juli 2004 08:09 schreef lucida het volgende:
[..]
In wezen grijpt de stelling van sjun over de 'gemanipuleerde werkelijkheid' terug op een aloud filosofisch 'leitmotif', en gaat het dus om een thema dat zo oud is als de geschiedenis van de filosofie zelf.
Bela heeft terecht het verband gelegd met Friedrich Nietzsche die in navolging van Max Stirner bewust de filosofie van Plato omkeerde. Erg leuk is in dit verband net navolgende werkje vanuit theologisch perspectief: Nietzsche in de hermeneutiek van K.H. Miskotte, door K. IJkema.quote:Dit basisthema dat door de filosofie wordt 'bevraagd' draait als het ware om de steeds weer in andere gedaanten terugkerende verhouding tussen de ratio en het verstand enerzijds, en gewaarwording en gevoel anderzijds, om de verhouding tussen zintuiglijke waarneming en denken. Deze filosofische verhouding tussen werkelijkheid en schijn strekt zich als een 'rode draad' doorheen de geschiedenis van de filosofie en komt reeds duidelijk tot uiting in het voor-socratische denken en wordt prachtig samengevat door Plato in diens parabel van de grot, dat hij beschrijft met de voor dit topic treffende woorden:
"[...] Zulke mensen hebben van zichzelf of van elkaar nooit iets anders gezien dan de schaduwen die door het vuur op de tegenover hen liggende wand van de grot worden geworpen. Zulke mensen zullen er dus ongetwijfeld van uitgaan dat de werkelijkheid niets anders is dan de schaduwen van die voorwerpen." [...] "Wat zou er gebeuren als de vastgeketende mensen in de grot vrijgelaten zouden worden en dus in staat zouden worden gesteld de echte wereld te zien? In eerste instantie zouden hun ogen pijn doen van het licht en ze zouden niet willen geloven dat dit de echte wereld was. Maar na een gewenningsperiode zouden ze inzien dat hun schaduwenwereld slechts een flauwe afspiegeling was van deze echte wereld."
Ps. Het heeft er alle 'schijn' van dat Bela iemand is die de spijker raak op z'n kop weet te slaan, en zo bezien mag hij zich met recht een kenner van de filosoof met de hamer noemen!
Sommige politieke overtuigingen kunnen prima doorgaan voor een religie.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 17:25 schreef Sater het volgende:
Kan het zijn dat ik reli - manipuleerders mis? [Godsdienst]werkelijkheid door hen naar hún hand gezet.
Ik ken sjun's theorie, en die rammelt zogezegd aan alle kanten, dus is het onverstandig om hem aan te hangen alsof hij de wijsheid in pacht heeft. Erg overdreven om dat te vergelijken met een satan, die kwaadaardig zou zijn (zo niet de aller kwaadaardigste). Dat was ook overduidelijk een sarcastische opmerking, maar jij stelt later serieus dat ik sjun bestrijd als ware hij de satan...quote:Op zaterdag 24 juli 2004 01:23 schreef Bela het volgende:
[..]
De kwade invloed heeft slechts een naam gekregen. Je kent Sjun niet maar waarschuwt een ander wel zich niet met deze figuur in te laten....
Dat mag hij/jij hoor. Vraag dan voortaan niet meer waar hij zulks beweerde, want ook al zie je het als een bespiegeling, dan nog is het niet vreemd als daarop gereageerd wordt als deze bespiegeling niet in overeenstemming met de feiten is, naar de mening van de bespiegelde.quote:[..]
Het lijkt er op de de man jouw insteek slechts spiegelde. Ik vermoed niet dat hij op een verantwoording van jou zit te wachten maar wellicht kan hem dat zelf gevraagd worden?
Welke troll belichtte hij dan met zijn eigen troll?quote:[..]
Je zit zèlf te trollen en begint op een ander te schelden die dit belicht...
Nee, maar als ik je wijs op de ware feiten wel. Ben je het hier niet mee eens, dan toon je het tegendeel gewoon aan toch?quote:[..]
Of jij iets al dan niet tot feit verklaard is voor mij niet relevant.
Dat begrijp ik, maar die waarneming acht ik zeker gemankeerd en doet geen recht aan de relativiteit van de waarde van de bijdragen hier. Ik vind het niet interessant om allerlei zijpaden in te slaan door filosofieen aan te halen en de relevantie daarvan niet aan te tonen. Natuurlijk zijn veel van de bijdragen van o.a. sjun, lucida, en Ryan3 van toegevoegde waarde en in meer of mindere mate relevant, maar ze tonen niet aan waarom deze het gelijk van wie dan ook aan zou tonen.quote:Ik doe evenals ieder ander mijn eigen waarnemingen die ook zeker wat gemankeerd zullen zijn zoals die Sjun beweerde. Op basis van die waarnemingen in de twee topics die behoorlijk gevuld zijn kom ik tot mijn eigen werkelijkheidsbeleving iinzake de diepgang van de bijdragen van de deelnemers hier. Op basis van wat ik hier zag kom ik tot mijn persoonlijke conclusie (hetgeen je ook kunt lezen uit hetgeen ik schreef) dat ik jouw bijdragen wat oppervlakkig vind.
Dat is geen sentiment, je doet alsof anderen zulke grote missers begaan, terwijl je zelf voor de rest geen bijdrage aan de discussie levert. Als je de aandrang voelt om anderen de les te wijzen dan vind ik het niet meer dan redelijk als je vervolgens zelf nog wat bijdraagt aan de discussie.quote:Vervolgens kies jij de aanval met de vraag waarom ik niet zelf meedoe als ik het allemaal zo goed weet. Dat nu is geen argumentatie maar inbrengen van sentiment in de discussie. Ik stel namelijk nergens dat ik het allemaal zou goed zou weten zoals jij suggereert.
Daar hoef je je niet afzijdig voor te houden.quote:De reden waarom ik me wat afzijdig houd is dat ik wat hoop op te steken van de bijdragen van onder andere Ryan3, Lucida, Koekepan, Sjun Gajus en Ollie.
Er is niet meer getroll van mijn kant dan van andere deelnemers, en ik reageerde juist op dit topic omdat ik het belerende gedrag van lucida en de drogredeneringen van zijn kant niet op prijs stel. Er werd juist continu hatelijk gedaan in deze thread, dus het is bespottelijk als je dan personen die net deelnemen aan de discussie gaat wijzen op "getroll".quote:Waar deze kans door jou getroll richting Sjun en Lucida verziekt dreigt te gaan worden vetrek ik uit mijn beschouwende positie van lurker.
Haha, dat weet je zelf het beste.quote:Ik hoop daarmee onder andere Sjun te verleiden tot herinsteek in dit topic. Ik kan me namelijk voorstellen dat de man geen zin heeft om verder in een topic te schrijven dat verzand raakt in oppervlakkig vliegen afvangen.
Natuurlijk is ook dit slechts een subjectieve uitleg van hetgeen plaatsvindt en mogelijk denkt die Sjun er heel anders over dan de gedachten die ik hem toeschrijf. Misschien is die man gewoon aan het werk, leeft hij een leven naast fok of vind hij zijn aanwezigheid in andere topics op andere (sub)Fora belangrijker,... Ik weet dat niet dus doe ik daar maar geen uitspraken over.
Hij spiegelt mij in ieder geval niet, aangezien ik geen anekdotes post en me niet schuldig maak aan rare gevolgtrekkingen.quote:[..]
Het lijkt erop dat Lucida de methode van spiegeling gekozen heeft om zichzelf te vermaken in plaats van te ergeren.
Lood om oud ijzer tot nog toe, als je het mij vraagt.quote:Ik betreur dat eveneens omdat hierdoor vervlakking van het topic in de hand gewerkt wordt. Ik kan me echter best voorstellen dat iemand die bezeken wordt graag even terugzeikt. Ook hier weer. Ik ken Lucida niet, laat staan dat ik zijn gemoedstoestand zou kunnen inschatten. Ik probeer slechts te verstaan wat de man voor boodschappen verdeelt in en tussen de regels door die hij ons digitaal toevertrouwt.
De naam doet blijkbaar meer ter zake dan de inhoud, dat is de indruk die ik tenminste krijg als ik zie hoe gretig men is met het citeren van deze "grootheden".quote:Er zitten pareltjes tussen hoor. Vooral zijn terloopse aanstippen van frases van Friedrich Nietzsche, Malwida von Meysenbug, Nikos Kazantzakis, Arthur Schoppenhauer en zelfs Max Stirner.
Mooi citaat, maar als ik zoiets lees kan ik niets anders concluderen dan dat de man het mis had; hij heeft het over de waarheid die wij zonder moeite kunnen kennen, en die wij als mens graag tot absoluut willen simplificeren. De waarheid is echter, zoals de naam al doet vermoeden, de waarheid, en niet wat de mens met zijn beperkte begripsvermogen daarvan waar kan nemen. Ik begrijp dat dit een gemakkelijkere insteek is, maar dat maakt hem nog niet tot juist, laat staan dat de filosoof die dit beweert dient te worden verheven tot aan briljantie en vergelijkbare niveaus toe.quote:[..]
Voordat ik je dat verklaar eerst maar even een begrippenkadering van het voorgaande dat in speelse uitwisselingen van tekst soms helder en soms verpakt al aan de orde kwam.
Ik gebruik er maar even de woorden van Friedrich Nietzsche voor die niet slechts de hamer maar ook het fileermes meesterlijk wist te hanteren.
'Waarheid is de overeenstemming tussen het ding en het kenvermogen'.
Dat lijkt me grammaticaal geen correcte zin, en alhoewel hij ongetwijfeld precies zo is bedoeld kan ik er derhalve geen touw aan vastknopen - als simpele ziel die ik ben.quote:Maar wat zijn waarheid en kennis als de werkelijkheid worden is?
Er blijkt niets, zoals gebruikelijk in de filosofie is het een mooie zin die verhult dat het logisch gezien niet juist kan zijn door gebrek aan een onderbouwing van het fundament van deze zin. In concreto: Waarom zou alles "worden" zijn? Waarom zou kennis slechts mogelijk zijn op grond van "een geloof in zijn"? Ik heb ondanks de grammaticale incorrectheid de essentie heus wel begrepen, als het gaat om de termen "worden" en "zijn", maar dat betekent niet dat ik ze juist vind.quote:"Gesteld dat alles worden is, dan is kennis slechts mogelijk op grond van een geloof in zijn". Kennis van het zijn blijkt te berusten op een geloof!
Dat zou kunnen ja, onder andere. Dit blijft een erg rechtlijnige en vooringenomen stellingname, want waarom zou dit te allen tijde zo zijn?quote:Elke kennispretentie is een machtsgreep, bedoeld om de werkelijkheid kenbaar - en daarmee beheersbaar - te maken.
"Gaat"?quote:Uiteindelijk gaat het niet om kennis en waarheid, maar om een interpretatie van de wereld in het licht van een eigen geloof of waardenschaal.
Dat laatste is een wat meer voor zichzelf sprekende fout, naast de fundamentele zwakte die ik al heb beschreven. Geen wonder dat er hier zo over werd gediscussieerd.quote:Deze interpretatie wordt echter vervolgens gebracht als de Waarheid. Iets dat Sjun vanaf het begin hier al poneerde maar wat wat selectief verwoord werd door Ryan3 doordat hij die Sjun toeschreef slechts een links perspectief te willen bashen.
Dat lijkt me een generalisatie, die volgens mij niet toepasselijk is. In ieder geval is het het falende insteek als men filosofen zoals Nietzsche aanhangt, die allerlei assumpties doen.quote:Een wetenschapper, geestelijke, politicus of journalist gelooft in de Waarheid en presenteert zichzelf als iemand die door middel van zijn 'zuivere intellect' - vrij van alle affecten - in staat is tot het geven van een ware, waarde-vrije en objectieve representatie van de werkelijkheid.
Dat lijkt me een nogal goedgelovige zienswijze. Als hij dít alleen deed zou hem geen blaam treffen, echter hij wekt de indruk van zelfingenomenheid, door te suggereren dat dit niet op hemzelf van toepassing zou zijn. Dat terwijl hij dat juist niet zou moeten doen, wil hij zelf navolging geven aan zijn eigen boodschap, ook al zou hij dan de zogenaamd typische intellectueel die pretendeert over een "zuiver intellect" te beschikken zijn.quote:Hier springt dan Lucida op de kar met zijn Nietzschiaanse aanvullingen om het interpretatieve karakter van waarheidspretenties te ontmaskeren.
Dit leent zich helaas wel bij uitstek voor een conclusie beinvloed door politieke opvattingen...quote:Analoofg aan Nietzsche stelt hij inpliciet de vraag welke specifieke wil tot macht aan een waarheidsaanspraak ten grondslag ligt.
Het was in dit geval niet mijn bedoeling om dit te beweren, volgens andermans interpretatie.quote:Terecht merk jij op dat kennis de werkelijkheid evenmin afbeeldt.
Ik begrijp niet helemaal hoe je aanbeland bij het begrip "kennis" in dit kader, aangezien je dit niet verder toelicht.quote:Ook kennis is een middel in de strijd om het bestaan, een uiting van een specifieke wil tot macht of in meer gangbaar nederlands: een uitng van een streven naar erkenning.
Waarmee hij effectief pretendeert dat hij in enige mate de ware objectiviteit meer is benaderd, als intellectueel zijnde. Een pretentieuze assumptie, naar mijn mening.quote:Ik meen Lucida te horen verzuchten dat de wil tot macht van de wetenschapper, de geestelijke, de policus en de journalist een verzwakte ascetische wil is die de actieve, interpreterende krachten castreert en dat Nietzsche reeds beweerde dat er slechts perspectivische 'kennis' bestaat. Hoe meer affecten, hoe meer willen tot macht. Hoe meer perspectieven wij over een zaak aan het woord laten, des te omvangrijker wordt ons 'begrip' van deze zaak en daarmee onze benadering van objectiviteit.
Misschien zou je iets nieuws kunnen bedenken.quote:Ik vertel hiermee niets nieuws, daarom nam ik niet deel aan de discussie.
Bedoel je concreet dit topic of meer het besprokene?quote:Lucida haalt naar mijn idee bijzonder creatief aan hoe er beschouwend kan worden gekeken naar dit topic door zijdelings te wijzen op de wil tot macht die in elke interpretatie van hetgeen plaatsvindt en plaatsvond aanwezig is.
Dat klopt volledig volgens de theorie van hemzelf en naar ik begrijp Nietzsche, maar meer ook niet.quote:Wil tot macht is vooral een spel en strijd van interpretaties. Iedere opvatting van (een deel van) de werkelijkheid is een interpretatie, en iedere interpretatie is wil tot macht. Macht als interpretatie is zingeving, een (steeds opnieuw) inleggen van een betekenis (Sinn hineinlegen) dan een 'aflezen' van een voorgegeven, vaste betekenis. Ook in het leven zelf gaat het niet steeds om een aanpassen aan een gegeven werkelijkheid maar wordt voortdurend spontaan opnieuw geïnterpreteerd, opnieuw-richtinggeven, opnieuw-vormgeven. Dit impliceert tevens dat iedere zin en betekenis tijdelijk is en verklaart naar mijn idee waarom paradigma's elkaar afwisselen.
Er is geen eeuwige zin, er is slechts een (eeuwig) proces van interpreteren. Het spel van de willen tot macht is een spel van interpretaties waaraan geen oorspronkelijke tekst of zin ten grondslag ligt. Zin en betekenis zijn interpretaties, en als zodanig creaties, maaksels ('ficties'), geen vaststaande gegevens.
Het 'worden', het 'gebeuren' heeft geen voorgegeven zin (betekenis en richting) en is in die zin zin-loos. Alle zin(geving) is geschapen zin. En omdat geen enkele interpretatie zich kan meten aan een onafhankelijk daarvan bestaande 'ware werkelijkheid', is iedere interpretatie ten opzichte van andere interpretaties noodzakelijk onrechtvaardig.
Aha! Voelt men zich dan daartoe genoodzaakt? Wat zegt dit over hun capaciteit tot kritische overdenking?quote:[..]
Het gaat niet om smijten met kreten maar om gebruikmaking van aforismen. Je voert als het ware figuren op om wat afstand te scheppen voor kritische overdenking van hetgeen je schrijft.
Één taalkundige figuur om de nodige afstand voor je te scheppen tot kritische overdenking: schijn-diepgang.quote:Zo probeer je dan met de middelen van de taal de valkuilen van de taal te overwinnen. Ik neem dit waar bij Ryan3 maar in sterkere mate bij Koekepan, Sjun en Lucida. Deze (al dan niet toegeschreven) diepgang zie ik liever niet verstoord worden vandaar dat ik niet erg sympathiek op jouw in mijn ogen topicverziekende posts reageerde.
Heb ik zojuist al min of meer gedaan met mijn "Waarom?"-vragen. In ieder geval had ik al eerder gezegd dat het zwak is om een theorie te verkondigen die alleen van toepassing zou zijn op het denken van anderen, terwijl dit aantoonbaar weldegelijk het geval is bij henzelf.quote:[..]
Licht jouw logische vlak eens toe zonder domweg voorbij te gaan aan de diepgang die dit topic ook herbergt.
Ik kan je weinig bijleren, alleen de basis onder denkbeelden is bij mij totaal anders.quote:Ik ben zeker bereid om wat bij te leren.
Ik mis vast geen gevoel, maar anders dan bij jou is mijn invalshoek niet die van de onderliggende boodschap maar die van de harde logica. In zekere zin klopt het dus dat mijn onderbouwingen niet zullen worden aangetroffen op de plaatsen waar jij hebt gezocht.quote:[..]
Hierboven heb ik dacht ik voldoende de zin van het gebruik van aforismen uitgelegd. Ik vind het overigens frappant dat uitgerekend jij anderen een schrijnend gebrek aan onderbnouwing verwijt. Ben je mogelijk al onderbouwend bezig geweest onder een andere naam of mis je gevoel voor onderliggende boodschappen in geproduceerde teksten?
Noodzakelijk is het allerminst, maar het is wel een constatering waartoe ik mij genoodzaakt voel deze te doen.quote:[..]
Laat ons eens rustig alle schrijfsels van de actoren in dit topic nog eens nader gaan belichten indien we het noodzakelijk vinden over te gaan tot minzaam lachen.
In mijn ogen is het al ridicuul, en de motieven daarvoor zul je wellicht inzien na het begrijpen van deze reactie.quote:Voor mij kom jij er dan het minst af. Alleen daarom al begrijp ik jouw neiging tot ridiculiseren van wat anderen inbrengen niet.
Dat was niet echt nodig, het terloops uit pedanterie suggereren dat je meer bent dan het gewone volk. Ik ben geen gelijkheidsidealist, maar m.i. heeft niemand hier daar een reden toe.quote:een volkse verklaring zou de kift kunnen zijn maar daaraan waag ik me maar niet.
Het posten van een fragment uit de mededeling van de voetbalstanden zou van even grote betekenis zijn denk ikzelf...quote:‘Alles geht, alles kommt zuruck; ewig rollt das Rad des Seins. Alles stirbt, alles bluht wieder auf, ewig lauft das Jahr des Seins. Alles stirbt, alles wird neu gefugt; ewig baut sich das gleiche Haus des Seins. Alles scheidet, alles grusst sich wieder; ewig bleibt sich treu der Ring des Seins. In jedem nu beginnt das Sein; um jedes Hier rollt sich die Kugel dort. Die Mitte is uberall. Krumm ist der Pfad der Ewigkeit.’
Alleen is het ook op jou van toepassing, hoe intellectueel je ook zou zijn.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 08:51 schreef lucida het volgende:
[..]
Zo op het eerste oog lees ik in jouw uitspraken aangaande 'de werkelijkheid' geen tegenstellingen, die niet uiteindelijk met mijn perceptie van 'de schijn' verenigbaar zouden zijn!
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt, alhoewel ik wel een vaag idee heb.quote:Op zondag 25 juli 2004 12:10 schreef Sater het volgende:
Sommige users leerlingen van Zweinstein's hoge school voor hekserij en tovenarij? Te maken huiswerk dient van bepaalde lengte te zijn. Let wel niet beknopt. Lucida, Bela Sjun en Ryan3 scoren hoog.
De school vzn Harry Potter. Betoverend slotje op een gemanipuleerde werkelijkheidsbeleving.quote:Op zondag 25 juli 2004 15:44 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt, alhoewel ik wel een vaag idee heb.
Happy ending of a merry go round.quote:Op zondag 25 juli 2004 16:21 schreef Ryan3 het volgende:
Ik denk dat je er lang of kort over kunt praten, maar dat duidelijk is geworden dat het argument terugslaat op zich zelf en dat er dus sprake is van een oneigelijk gebruik van dit argument. Einde discussie wat mij betreft.
Het laaste woord hierover lijkt me juist nog niet gesproken! Als je zoals Ryan3 tot eindconclusies komt, dan verleen je juist de aanvangstelling van sjun van 'de gemanipuleerde werkelijkheid' de geldigheid die hij bij het hanteren ervan dan op juiste gronden claimt!quote:Op zondag 25 juli 2004 18:12 schreef Sater het volgende:
[..]
Happy ending of a merry go round.![]()
Juist niet snaak, die je er bent.quote:Op zondag 25 juli 2004 23:23 schreef lucida het volgende:
[..]
Het laaste woord hierover lijkt me juist nog niet gesproken! Als je zoals Ryan3 tot eindconclusies komt, dan verleen je juist de aanvangstelling van sjun van 'de gemanipuleerde werkelijkheid' de geldigheid die hij bij het hanteren ervan dan op juiste gronden claimt!
Is het nou echt zo moeilijk een en ander wat meer on topic te houden - of wordt voor sommigen het topic wat te 'moeilijk'? Ik vind juist dat sjun een aardige, tussentijdse, opsomming heeft gegeven van de verschillende bevindingen en opvattingen - maar dat in tegenstelling tot jouw insteek - nergens uit zijn tekst een eindconclusie spreekt. Wellicht is dat het verschil tussen iemand die de duscussie wil openhouden en de ander die het juist almaar naar zich toe wil trekken. Ik zou er anders ook geen verklaring voor kunnen bedenken waarom mensen zaken zo nodig naar zichzelf toe moeten 'vertalen'?!quote:Op zondag 25 juli 2004 23:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Juist niet snaak, die je er bent.
Als het laatste woord nog niet is gesproken, spreek het dan!quote:Op zondag 25 juli 2004 23:23 schreef lucida het volgende:
[..]
Het laaste woord hierover lijkt me juist nog niet gesproken! Als je zoals Ryan3 tot eindconclusies komt, dan verleen je juist de aanvangstelling van sjun van 'de gemanipuleerde werkelijkheid' de geldigheid die hij bij het hanteren ervan dan op juiste gronden claimt!
Als we over aforismen gaan praten en de taal die de taal besodemietert dan zijn we natuurlijk klaar hè. Paradigma geldt ook niet, even voor de goede orde, alleen door uitrekking van het begrip, dus resultaat: nipped in the butt.quote:Op zondag 25 juli 2004 23:34 schreef lucida het volgende:
[..]
Is het nou echt zo moeilijk een en ander wat meer on topic te houden - of wordt voor sommigen het topic wat te 'moeilijk'? Ik vind juist dat sjun een aardige, tussentijdse, opsomming heeft gegeven van de verschillende bevindingen en opvattingen - maar dat in tegenstelling tot jouw insteek - nergens uit zijn tekst een eindconclusie spreekt. Wellicht is dat het verschil tussen iemand die de duscussie wil openhouden en de ander die het juist almaar naar zich toe wil trekken. Ik zou er anders ook geen verklaring voor kunnen bedenken waarom mensen zaken zo nodig naar zichzelf toe moeten 'vertalen'?!
De grond onder sjun's post is teniet gedaan door mijn laatste post als reactie op Bela.quote:Op zondag 25 juli 2004 23:34 schreef lucida het volgende:
[..]
Is het nou echt zo moeilijk een en ander wat meer on topic te houden - of wordt voor sommigen het topic wat te 'moeilijk'? Ik vind juist dat sjun een aardige, tussentijdse, opsomming heeft gegeven van de verschillende bevindingen en opvattingen - maar dat in tegenstelling tot jouw insteek - nergens uit zijn tekst een eindconclusie spreekt. Wellicht is dat het verschil tussen iemand die de duscussie wil openhouden en de ander die het juist almaar naar zich toe wil trekken. Ik zou er anders ook geen verklaring voor kunnen bedenken waarom mensen zaken zo nodig naar zichzelf toe moeten 'vertalen'?!
Door het laat doorlezen van mijn emails kwam ik plots onderstaande reactie tegen. Ondanks ik de man/vrouw in kwestie totaal niet ken, wil ik toch van de gelegenheid gebruik maken zijn/haar reactie weer te geven (ongeknipt en ongecensureerd)quote:Op zondag 25 juli 2004 23:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als we over aforismen gaan praten en de taal die de taal besodemietert dan zijn we natuurlijk klaar hè. Paradigma geldt ook niet, even voor de goede orde, alleen door uitrekking van het begrip, dus resultaat: nipped in the butt.
Jij hebt ook echt de aandachtsspanne van een in de stookolie omgekomen postduif hè. Kijk es naar de post van Jor_Molenwiek van 18 juli.quote:Op maandag 26 juli 2004 00:46 schreef lucida het volgende:
[knip]
Het is inderdaad vreemd - inhoudelijk daarentegen vind ik het minder bevreemdend.quote:Op maandag 26 juli 2004 00:50 schreef Ryan3 het volgende:
Deze meneer is een oud-collega van me die wat tegen mij heeft. Vreemd dat hij jou opzoekt om mailtjes te sturen. Overigens misschien leuk om zijn naam weg te halen dit ivm de privacy.
O, verrek, je hebt zijn achternaam veranderd zie ik... Iig denk ik dat je die meneer niet serieus dient te nemen.
Neem me niet kwalijk zeg. In mij huist geen dedectieve die alles ragfijn en tot in de kleinste details de wandelgangen van mensen naspeurt. Bovendien, als het dan zo duidelijk is als jij stelt, dan snap ik jouw irritatie niet!quote:Op maandag 26 juli 2004 00:55 schreef OllieA het volgende:
[..]
Jij hebt ook echt de aandachtsspanne van een in de stookolie omgekomen postduif hè. Kijk es naar de post van Jor_Molenwiek van 18 juli.![]()
Ollie, nu twijfel ik als Fatima....quote:Op maandag 26 juli 2004 00:55 schreef OllieA het volgende:
[..]
Jij hebt ook echt de aandachtsspanne van een in de stookolie omgekomen postduif hè. Kijk es naar de post van Jor_Molenwiek van 18 juli.![]()
Ik speur helemaal niks na. Ik lees je post, en vervolgens realiseer ik me dat ik precies dezelfde tekst eerder heb gelezen in dit topic. Dat is enkel een kwestie van aandachtig lezen.quote:Op maandag 26 juli 2004 00:58 schreef lucida het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk zeg. In mij huist geen dedectieve die alles ragfijn en tot in de kleinste details van mensen naspeurt. Bovendien, als het dan zo duidelijk is als jij stelt, dan snap ik jouw irritatie niet!
quote:Op maandag 26 juli 2004 01:04 schreef Ryan3 het volgende:
Ja ja, luuucida wordt een dagje ouder, niet waar luuucid?.
Dat is dan klip en klaar. Snap jouw eerdere ophef overigens nog steeds niet! Maar goed zal wel een persoonlijk ressentimentje jegens Lucida zijn! En OllieA knap dat je zo aandachtig leest - alhoewel de aanleiding zich er niet helemaal toe leende, bewijs je dat maar weer eens te meer.quote:Op maandag 26 juli 2004 01:02 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik speur helemaal niks na. Ik lees je post, en vervolgens realiseer ik me dat ik precies dezelfde tekst eerder heb gelezen in dit topic. Dat is enkel een kwestie van aandachtig lezen.
Ik knip en plak een stukje tekst in CTRL-F, zoek in het topic en ziedaar: de post van Molenwiek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |