abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1453872
Dierenbescherming: Er zijn te veel huisvarkens

www.nu.nl: Uitgegeven: 20-8-2001 21:55

GRONINGEN - Het aantal varkens dat in Nederland als huisdier wordt gehouden, loopt de spuigaten uit. De Dierenbescherming en het varkensopvangcentrum Swieneparredies in het Groningse Nieuw-Scheemda schatten het aantal varkens dat thuis wordt gehouden op tienduizend.

't Swieneparredies, het enige varkensasiel in Nederland, kan het aanbod van verwaarloosde dieren niet meer aan en ziet zich genoodzaakt nieuwe gasten in te laten slapen. Maandelijks worden er meer dan vijftig biggetjes voor onderdak aangeboden, zei eigenaresse V. Sanders maandag.

Volgens M. Wermer van de Dierenbescherming neemt het aantal huisvarkens sinds de film 'Babe' toe. In de Hollywoodproductie uit 1995 speelt een varkentje de hoofdrol.

"Op bruiloften krijgt het bruidspaar vaak als ludiek cadeau een varkentje. Dat is in eerste instantie leuk, maar zodra het dier de hondenmand ontgroeit, willen mensen er zo snel mogelijk weer van af."

Fokverbod

De organisaties pleiten daarom voor een strengere naleving van de wettelijke richtlijnen en een absoluut fokverbod op huisvarkens. De wet staat het houden van maximaal vier huisvarkens toe, het vervoeren van recreatiebiggen is echter verboden.

Sanders wil de manier waarop met de huisvarkens wordt omgesprongen nu bij de politiek aanhangig maken. "Niemand lijkt zich iets aan te trekken van bijvoorbeeld het fok- of vervoersverbod op hobbyvarkens", volgens haar.

"Wanneer ze het aaibaarheidsstadium ontgroeien, worden ze in een bos achtergelaten of op de snelweg uit de auto gezet."

-------------------------

Sinds de film Babe, dat gaat om een sprekend varken, is het aantal huisvarkens sterk gestegen. Het is toch te zot voor woorden. De wondere wereld van de commercie, gadverdarrie toch.

Wittgenstein
pi_1454345
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 23:06 schreef Koekepan het volgende:
De wondere wereld van de commercie, gadverdarrie toch
Eerder de wondere wereld van een hoop bekrompen geesten lijkt mij. Die willen kennelijk alles hebben wat op tv of in de film te zien is.

Zelfde had je ten tijde van de 1001 Dalmatiërs.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1454358
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 23:58 schreef R@b het volgende:
Eerder de wondere wereld van een hoop bekrompen geesten lijkt mij.
Ja en daar speelt de merchandise op in. Niet op de cultureel verantwoorde mens of de gesjeesde yup.
Wittgenstein
pi_1454448
idd, zo nu en dan denk ik ook wel eens; 40 varkens in een flatje, dat kan niet. maar als ik die lieve kraaloogjes zie die uit hun guitige varkenssnoetjes puilen. Als ze staan te schijten in de living, dan smelt je gewoon van binnen en weet je dat je dierenliefde puur en oprecht is...

Daarom de boodschap van vandaag:

Don't eat animals FOK them!

vrede begint in je eigen hart! ehh stal

PS: Er kunnen er nog best een stuk of 10 bij.

I fucked up mijn ondertitel
pi_1454466
Life is a bitch!

ehhh beast.....

Male or female, is that the question?

I fucked up mijn ondertitel
pi_1454927
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 23:06 schreef Koekepan het volgende:
Dierenbescherming: Er zijn te veel huisvarkens

Sinds de film Babe, dat gaat om een sprekend varken, is het aantal huisvarkens sterk gestegen. Het is toch te zot voor woorden. De wondere wereld van de commercie, gadverdarrie toch.

Het is inderdaad triest, alhoewel ik op tv weleens programma's heb gezien van mensen die helemaal idolaat waren van hun huis-varken, zijn er altijd de meelopers, op allerlei gebied overigens.

Aangezien ik het niet fair vind alleen de triestheid van het leven der gedumpte huis-varkens hier te bespreken, leek onderstaand artikel me voor de volledigheid wel zo eerlijk.
-----------------------------------------------------------

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 16-08-2001
Wakker Dier: Stress en krappe huisvesting maken dieren extra vatbaar
Biggen sterven massaal aan wegkwijnziekte

AMSTERDAM (ANP) - Ruim een derde van de Nederlandse varkensbedrijven, 36 procent, kampt met de zogenoemde wegkwijnziekte, een virus dat biggen diarree en ademhalingsproblemen bezorgt. Volgens de Actiegroep Wakker Dier blijkt dit uit een enquëte die ze heeft laten uitvoeren onder een groot aantal veeartsen in Nederland. Een kwart van de varkens overleeft de ziekte niet, stelt Wakker Dier.

De ziekte zou veroorzaakt worden door de slechte omstandigheden waarin de biggen leven. Stress en krappe huisvesting zouden de dieren extra vatbaar maken.

Het ministerie van Landbouw Natuurbeheer en Visserij heeft begin dit jaar ruim 1 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor onderzoek naar de ziekte. Volgens een woordvoerder heeft het nog geen resultaat opgeleverd. Het ministerie wijst erop dat het virus ook voorkomt bij biologische bedrijven. ,,De dieren hebben daar meer leefruimte. Maar kennelijk is dat niet voldoende om de ziekte te voorkomen.''

Wakker Dier pleit ervoor om de varkens in Nederland meer stro te geven in hun stal en meer leefruimte. Biggen zouden langer bij hun moeder moeten kunnen blijven. Zeugen zouden minder biggen moeten voortbrengen.

De varkenssector heeft ook een miljoen gulden op tafel gelegd voor verder onderzoek naar de wegkwijnziekte. Naar verwachting duurt het onderzoek nog een jaar.

-----------------------------------------------------------

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_1454937
dubbel

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 21-08-2001 01:33]

pi_1454943
dubbel

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 21-08-2001 01:31]

pi_1454947
LOL, lukt het wijzigen niet Cosma?
Wittgenstein
pi_1454974
Nee ik snap er echt niks van.
pi_1454980
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 01:35 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Nee ik snap er echt niks van.
teveel naar Cosmork gekeken of naar het icoontje van Vork?

-edit- euhmz... Cosma?

[Dit bericht is gewijzigd door Roonaan op 21-08-2001 01:41]

pi_1454991
Er was net een systeem-fout, waarbij indien je op wijzigen klickte het automatisch als quote werd weergegeven, is nu verholpen, gelukkig maar.

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 21-08-2001 01:42]

pi_1455001
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 01:39 schreef Cosma-Shiva het volgende:
He, het probleem is weer verholpen!
je drukt nu op het goeie icon?
pi_1455011
Ik weet van niks, ik edit mijn berichten nooit. .
Wittgenstein
pi_1455018
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 01:41 schreef Roonaan het volgende:

[..]

je drukt nu op het goeie icon?

[off-topic]

Hoor jij niet in bed te liggen, morgenochtend tentamens enzo?

[off-topic]

pi_1455023
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 01:42 schreef Koekepan het volgende:
Ik weet van niks, ik edit mijn berichten nooit. .
Nog een reactie op de door mij 3 keer geplaatste post Koekepan?
pi_1455026
Toch heb ik nog nooit iemand zijn varken zien uitlaten, of schijten die beesten op de kattebak.
我要飞得更高 !
pi_1455042
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 01:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Nog een reactie op de door mij 3 keer geplaatste post Koekepan?
Ja, het is heel triest.
Wittgenstein
pi_1455229
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 23:58 schreef R@b het volgende:
Zelfde had je ten tijde van de 1001 Dalmatiërs.
En Lassie...
pi_1455409
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:29 schreef k_man het volgende:

[..]

En Lassie...

En Flipper..

dinsdag 21 augustus 2001 @ 09:46:54 #21
10090 waspman
life is sweet
pi_1455887
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 03:35 schreef Meaghan het volgende:

[..]

En Flipper..

en Free Willy?
pi_1456296
Het is volslagen belachelijk: een huisvarken.

Zijn die mensen niet goed bij hun hoofd? Een hond vind het meestal wel fijn om bij mensen te zijn (mijn hond tenminste wel). Bij een varken lijkt me dat niet. Die is liever lekker in de modder bezig.

En wie mag het oplossen? De dierenbescherming. Deze organisatie word niet genoeg gesteund vind ik. Zowel door de samenleving als door de politiek.

dinsdag 21 augustus 2001 @ 10:57:15 #23
272 R@b
No-nonsens
pi_1456311
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 10:54 schreef cyberjoy het volgende:

Het is volslagen belachelijk: een huisvarken.

Zijn die mensen niet goed bij hun hoofd? Een hond vind het meestal wel fijn om bij mensen te zijn (

Een varken als huisdier kan prima hoor. Het ligt aan de mens als het niet goed gaat, net zoals het vaak met honden misgaat.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  dinsdag 21 augustus 2001 @ 10:58:36 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_1456321
Varkens zijn veel intelligenter dan honden, ik zou dan ook eerder een varken als huisdier hebben dan een hond. En varkens liggen liever in de modder? Denk het niet, ze moeten gewoon wel, vaak ook nog eens met z'n tienen op elkaar gepropt. Kun je beter een huisvarkentje zijn en het veel kleinere risico verwaarloosd te worden, lopen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1457028
Toen ik nog bij m'n ouders woonde, hebben we ooit een varken gehad, overgehouden van een buurmeisje die het befaamde 'zwientie tikk'n' gewonnen had, in de tijd dat de winnaar het varken mocht houden en aangezien wij er de ruimte voor hadden en zij niet. Een erg leuk beest, heel nieuwgierig, maar zou het niet in huis (of heel dicht bij huis) willen hebben, ze stinken nogal. En ja, ze gaan uitzichzelf in de modder wroeten als ze er de kans voor krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')